Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:36

juval schreef:
Kees van der Staay lijkt me een prima keuze voor formateur.

Yup. Of Gert-Jan Segers.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:37

Avalanche schreef:
Wintu schreef:

Dan verwacht je het dus zeker van de politiek, zij verwachten het immers ook van de burgers.

Ja, maar ik ga niet wachten tot allerlei volksvertegenwoordigers het doen. Plus dat ik deze auto ook gewoon gekocht heb omdat hij zoveel beter presteert dan veel brandstofauto's binnen mijn budget, en opladen als je zonnepanelen hebt is beduidend goedkoper dan tanken.

Dus het heeft meer voordelen dan alleen iets voor het milieu doen.

Maar nee, ik ben niet heel afhankelijk van wat een ander doet :)

Ik vind het aan de andere kant ook niet heel hard nodig om een ander te vertellen wat die wel en niet moet doen, dat moet je voor jezelf weten.
Maar het is natuurlijk wel zo, dat als niemand iets doet, er ook niets verandert. Auto's zijn vervuilend, industrie is nog veel vervuilender. Een heleboel druppels zijn uiteindelijk gewoon heel veel water.

De politiek vertelt echter de burger wat te doen, maar doet het zelf niet, daar gaat het me om.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:38

Ik heb mijn oude diesel nog van in de tijd dat ik wel veel reed.
Inruilwaarde is nul. Dank regering.
Loopt als een zonnetje. Echt aan die auto zijn nog nooit kosten geweest.
Hij is nu veel te duur in belasting nu. Want ik rij veel te weinig.
Maar als ik een andere auto koop heb ik aanschaf kosten en hij schrijft weer af.
Dus rij ik mijn diesel nog maar.
Mag ik dadelijk Eindhoven niet meer in. Kom daar alleen iets kopen. Dus sorry zelfstandige. De overheid wil dat niet meer.

En dat verbieden is echt onzin. Want deze auto's zijn ondertussen oud dus gaan vanzelf wel van de markt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:45

Wintu schreef:
De politiek vertelt echter de burger wat te doen, maar doet het zelf niet, daar gaat het me om.

Dat snap ik wel.

En ik doe het omdat ik het zelf goed vind, en omdat ik niet vind dat we pas iets hoeven te doen als de leiders het doen. We zijn geen schapen tenslotte, we kunnen prima voor onszelf denken toch?

Ik vind het wel hypocriet om het een te preken maar het ander te doen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:48

pien_2010 schreef:
Ik heb op een partij gestemd waarvan IK denk dat dit goed voor Nederland is. Ik denk dat iedereen met de juiste intenties stemt en die intenties zullen op die van mij lijken.

Misschien heb ik iets over het uhoofd gezien de laatste jaren? Dus nu en masse op Wilders is gestemd hoop ik echt dat HIJ Nederland beter gaat maken. Hij krijgt de twijfel van het voordeel.

Graag zou ik nu weer een wat diepgaander topic krijgen. En dan met name meer inhoudelijke posts van de winnaars. Dat poppetjes gedoe vind ik altijd zo waardeloos. (Andere) partijen afkraken hebben we nu wel weer genoeg gedaan. Dus terug naar de inhoud en naar de huidige realiteit.

Wat ik graag zou willen weten, zijn er (PVV) stemmers die al weten welke coalitie ze graag willen zien, en hebben jullie ook al namen bij poppetjes op functies?

Ik heb BBB genoemd, met ministerpost landbouw
VVD verwacht ik erin met functie justitie met poppetje Dilan Yeşilgöz.
Partij van Omzigt met buitenlandse zaken, bestuurlijke zaken, ontwikkeling samenwerking
PVV emigratie, financiën.

Welke ideeën hebben jullie?

Juval ij ook. Maar komt de formateur normaliter niet uit de winnende partij?

Lijkt me boeiend Pien om te filosoferen over namen en posities.
Maar:
1. Ik heb geen PVV gestemd dus ik ben niet de doelgroep en
2. Zo lang de sfeer hier is: "laat de PVV maar op zijn bek gaan dan stemmen we daarna opnieuw" heb ik geen zin om mee te denken.

Als we namelijk weer maanden moeten wachten op een nieuw kabinet dat vervolgens in no-time op zijn bek gaat dan kost dat de BV Nederland een verschrikkelijke berg geld. Niet alleen de PVV stemmers, maar iedereen. En daarop hopen is als zwaar gewond uit een vechtpartij komen en roepen: "Ja, ik ben aan 1 oog blind geraakt, maar mijn tegenstander is een been kwijt dus ik heb gewonnen!" Dan spoor je niet.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:02

maar cowboy, je bent wél de doelgroep... iedere Nederlander is de doelgroep in mijn ogen.
En filosoferen kan volgens mij geen kwaad. Het is nou niet zo dat Geert mij gaat bellen om advies ;)

vd Staay is kennelijk al weer afgevallen.

als ze maar niet Remkes weer uit de kast gaan halen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:04

Wilders zal zeer waarschijnlijk veel water bij de wijn moeten doen , meer dan de eventuele coalitiepartijen. Jarenlang heeft hij een vaste groep kiezers vast kunnen houden door de standpunten ; grenzen dicht, uit eu, verbieden islam en dat zijn zaken die van tafel moeten wanneer hij wil regeren.
Dat kan twee kanten op, hij geeft toe en zijn vaste stemmers haken af maar hij redt het om te gaan regeren of hij geeft niet toe en we krijgen nieuwe verkiezingen waarbij het afwachten is wat de kiezer dan stemt .
Geert heeft heel erg op bestaanszekerheid ingezet en een aantal maatregelen genoemd die nogal prijzig zijn maar wel goed. Zijn anti islam en anti eu heeft hij tijdelijk geparkeerd en dat zal hij moeten blijven doen om geen onwerkbare partij te zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:05

Avalanche schreef:
Ik heb ook geen kinderen. Maar ook zonder kinderen kun je nog heel vervuilend bezig zijn en met kinderen heel schoon :)

Als je een kind neemt kun je de CO2 belasting die dat de aarde oplevert bijna niet meer goed maken door 'heel schoon' te leven.

Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:08

juval schreef:
maar cowboy, je bent wél de doelgroep... iedere Nederlander is de doelgroep in mijn ogen.
En filosoferen kan volgens mij geen kwaad. Het is nou niet zo dat Geert mij gaat bellen om advies ;)

Remkes heeft gezegd mij niet bellen, dus waarschijnlijk wordt dat hem niet

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:08

juval schreef:

Remkes wil niet meen ik gezien te hebben.

En OK, ik ben (wellicht) de doelgroep.
Maar ik heb geen zin meer in discussies zoals ze hier veel te vaak gevoerd worden, zeker rondom dit onderwerp. Je steekt moeite in een (hopelijk) weloverwogen bericht en dan komt er weer een oneliner links (of rechts) uit de flank die slaat als een l*l op een drumstel. Het leven is te kort voor dit soort tijdsverspilling.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:09

germie schreef:
Avalanche schreef:
Practice what you preach..... misschien. Mijn elektrische auto bevalt me heel best, vliegen doe ik nooit, en ik heb zonnepanelen. Als we allemaal gewoon een beetje doen, maakt dat al best heel veel uit.

En een ander heeft zonnepanelen, rijdt diesel, vliegt 3 keer per jaar, maar heeft geen kinderen. Die doet dus ook gewoon mee en zelfs een beetje meer dan iemand die wel kinderen heeft.

Het gaat er om dat mensen zelf altijd mogen bepalen wat ze doen. Je moet mensen niet beperken in vliegen, in verplicht elektrisch rijden wat gewoon niet voor iedereen werkt, en wel of geen kinderen is ook een eigen keuze. Maar wil je wat doorrekenen, dan moet je dus ook kinderen meenemen in de belasting op het milieu.

En tja, sommige partijen rekenen niet alles door op dit vlak en willen vooral beperkingen voor anderen, maar zelf blijven ze vliegen en rijden. Dat kan natuurlijk niet. Dus een partij die voor een CO2 budget is, is een partij waar ik nooit op zou stemmen.

Precies. Ik kreeg een poos geleden de kriebels van Rabobank econoom Barbara Baarsma, die doodleuk zat te pleiten voor een persoonlijk CO2 budget. Je mag, als je budget op is dan CO2 ruimte kopen van iemand die toch geen geld heeft om op vakantie te gaan, zodat je als rijke (drie)dubbel op vakantie kan. En vlees “mag” eten zoveel je wilt. Compleet gestoord!

Wij zouden dat wellicht nog kunnen betalen, maar het idee alleen al dat mensen met geld lekker kunnen uitstoten wat ze willen terwijl anderen hun CO2 budget moeten verkopen (en dus bijna niets kunnen) om nog wat geld extra te hebben. Echt een schandalig voorstel.
Heb haar even door Google gehaald; ze is lid van D66. Dat had ik nou niet verwacht :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:11

Dus de rijken worden nog rijker en de armen nog armer..en dan zijn ze nog verbaasd dat dit de verkiezingsuitslag is geworden..

Beetje hetzelfde verhaal als de Nederlanders die hun huis niet meer warm kunnen stoken en de politici die er warmpjes bij zitten.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-11-23 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Loretta

BigOne schreef:
Wilders zal zeer waarschijnlijk veel water bij de wijn moeten doen , meer dan de eventuele coalitiepartijen. Jarenlang heeft hij een vaste groep kiezers vast kunnen houden door de standpunten ; grenzen dicht, uit eu, verbieden islam en dat zijn zaken die van tafel moeten wanneer hij wil regeren.
Dat kan twee kanten op, hij geeft toe en zijn vaste stemmers haken af maar hij redt het om te gaan regeren of hij geeft niet toe en we krijgen nieuwe verkiezingen waarbij het afwachten is wat de kiezer dan stemt .
Geert heeft heel erg op bestaanszekerheid ingezet en een aantal maatregelen genoemd die nogal prijzig zijn maar wel goed. Zijn anti islam en anti eu heeft hij tijdelijk geparkeerd en dat zal hij moeten blijven doen om geen onwerkbare partij te zijn.

En juist daarom vrees ik dat de problemen met bestaanszekerheid nog veel groter zullen worden. Hij heeft daar in moties altijd tegen gestemd en de VVD zal zeker exhorbitant hoge eisen stellen aan de PVV. Dat is gewoon iets wat al die PVV stemmers over het hoofd gezien hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:12

Maar dat CO2 budget is toch ook maar een idee? Daar zijn toch heel nog geen concrete plannen voor, of heb ik iets gemist?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:13

Cowboy55 schreef:
juval schreef:

Maar ik heb geen zin meer in discussies zoals ze hier veel te vaak gevoerd worden, zeker rondom dit onderwerp. Je steekt moeite in een (hopelijk) weloverwogen bericht en dan komt er weer een oneliner links (of rechts) uit de flank die slaat als een l*l op een drumstel. Het leven is te kort voor dit soort tijdsverspilling.

hahaha... maar daarover verder filosoferen, wat zijn we dan hier aan het doen op bokt? voornamelijk onzinnige discussies die nergens toe leiden verder, tijdverdrijf/verspilling of gewoon vermaak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:17

Avalanche schreef:
Ik heb ook geen kinderen. Maar ook zonder kinderen kun je nog heel vervuilend bezig zijn en met kinderen heel schoon :)

Dat ligt er maar net aan hoe je het doet. Ik vind het niet nodig om een ander van alles voor te schrijven, dat is niet mijn plaats. Maar gewoon vliegen zoveel je wilt en een dikke diesel rijden vind ik wel wat van, en dat is mijn goed recht.

En ik vind wat van het krijgen van kinderen en dan een ander de les proberen te lezen. Want feitelijk lees je wel gewoon mensen de les. Omdat ik bewust geen kinderen heb voel ik me niet geroepen om minder te vliegen of geen diesel te rijden. Want ik ben altijd schoner bezig dan iemand met kinderen. Bovendien probeer ik wel te denken aan het milieu door minder plastic te gebruiken en ik heb ook zonnepanelen.
Waar het om gaat is dat velen de les willen lezen, maar zelf niets willen doen. Zeker politici, maar kennelijk ook hier op bokt. Het is dus niet persoonlijk naar jou, maar het geeft even aan hoe makkelijk je polariseert. En dat is menselijk, doet iedereen, doe ik zelf ook natuurlijk.
Maar zonder kinderen ben je altijd goed bezig voor de planeet (en dat wil niet zeggen dat je geen kinderen mag nemen, maar dan vervuil je dus wel altijd meer).

Ik hoop dat Geert dat stikstof en CO2 geneuzel wat kan remmen. Hij is in ieder geval tegen rekeningrijden.
Hij zal zeker water bij de wijn moeten doen om te regeren, maar de tegenstanders zullen toch moeten accepteren dat het volk gesproken heeft en de meerderheid voor Geert is.

En ik hoop op een beter asielbeleid wat minder kost. Dat betekent niet dat ik tegen asielzoekers ben, je moet mensen helpen die het echt nodig hebben, maar je moet niet mensen die geen schijn van kans maken hier laten zitten en eten en onderdak bieden en nog een dokter ook. Net zo als heel duidelijk moet zijn dat als je je misdraagt dat je terug moet.
In Denemarken mag je pas komen als je in je thuisland hebt aangegeven waarom je wilt komen. Doe je dat niet, dan blijft de deur op slot, dus zomaar binnenkomen zit er niet in.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-11-23 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:18

Mars schreef:
Avalanche schreef:

Als je een kind neemt kun je de CO2 belasting die dat de aarde oplevert bijna niet meer goed maken door 'heel schoon' te leven.

[ Afbeelding ]

Maar waar wordt hier mee gerekend?
Als een kind 'groen' wordt opgevoed zal het minder uitstoot creeeren. Of een kind dat juist lekker blijft vliegen etc etc.

Daar zal toch een heel groot verschil in zitten.. dus waar rekenen ze concreet mee?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:19

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:21

@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:22

juval schreef:
Cowboy55 schreef:

hahaha... maar daarover verder filosoferen, wat zijn we dan hier aan het doen op bokt? voornamelijk onzinnige discussies die nergens toe leiden verder, tijdverdrijf/verspilling of gewoon vermaak.

Eens. Totdat het ergernis wordt. En dan wordt het tijd om even iets anders te gaan doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:25

Wintu schreef:
Avalanche schreef:
Ja, maar ik ga niet wachten tot allerlei volksvertegenwoordigers het doen. Plus dat ik deze auto ook gewoon gekocht heb omdat hij zoveel beter presteert dan veel brandstofauto's binnen mijn budget, en opladen als je zonnepanelen hebt is beduidend goedkoper dan tanken.

Dus het heeft meer voordelen dan alleen iets voor het milieu doen.

Maar nee, ik ben niet heel afhankelijk van wat een ander doet :)

Ik vind het aan de andere kant ook niet heel hard nodig om een ander te vertellen wat die wel en niet moet doen, dat moet je voor jezelf weten.
Maar het is natuurlijk wel zo, dat als niemand iets doet, er ook niets verandert. Auto's zijn vervuilend, industrie is nog veel vervuilender. Een heleboel druppels zijn uiteindelijk gewoon heel veel water.

De politiek heeft ook wel een iets andere functie dan de gemiddelde burger. Een plezier stedentripje is iets anders dan een reis naar een internationale conferentie. Als de politiek niet meer kan vliegen wordt er veel kostbare tijd verspild aan inefficient reizen wat ook nog eens duurder is. Wat is er mis met “de vervuiler betaald?” Dikke prima dat je vervuilende dingen doet (doe ik ook als klimaatdrammer), maar dan wel graag de rekening betalen. En dat laatste doen we liever niet.

Er wordt helemaal niks opgelegd of van de burger verwacht, iedereen mag helemaal doen wat ie zelf wil. Wel wordt de vervuilende optie duurder gemaakt (en wat mij betreft nog veel te weinig - hop vooruit met die vliegtaks). En zowel politici als de burger moet dan meer betalen voor vervuilen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:29

IMANDRA schreef:
@Germie; waarom is rekeningrijden zo'n verkeerd iets dan? Voor zover ik lees betaal je naar hoeveel je rijdt. Lijkt me best een eerlijke methode. Meer rijden = meer betalen. Rijdt je een gemiddeld aantal km per jaar (13.000) dan ga je erop vooruit..

Het is niet eerlijk voor mensen die afgelegen wonen, waar geen of weinig alternatieven zijn als openbaar vervoer, of afstanden om te fietsen te groot.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:31

Over wel of niet kinderen, neem je die beslissing dan echt met het oog op het milieu en klimaat? of omdat je kinderen gewoon niet zo leuk vindt en je geen behoefte voelt om je voort te planten?

gewoon even benieuwd.

Ik heb er zelf 4 en vind het echt een verrijking van mijn leven namelijk.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 10:32

Mars schreef:
Avalanche schreef:

[ Afbeelding ]

Dit zijn allemaal theoretische berekeningen hè. We rekenen ook niet uit wat elke migrant hier uitstoot terwijl we al een “stikstofcrisis” hebben. Die blijven we gewoon binnen halen, terwijl elke koe (en straks paard, hond, etc wel telt).

Waarom komt die 1% van de allerrijksten/allermachtigsten ter wereld (er was een mooi artikel hierover gedeeld eerder al in dit topic) niet uit voor de enorme hoeveelheid CO2 die ze zelf uitstoten? En waarom doen ze er zelf niets aan terwijl wij dit soort data om onze oren geslingerd krijgen? Waarom moet de gewone mens zich zo schuldig voelen over CO2, kinderen krijgen etc??

De mensen die ons dit allemaal propageren doen zelf wat ze willen zonder schuldgevoel of iets.
“Ik plant wel een boompje” “ik betaal wel wat extra” zodat IK gewoon alles kan blijven doen waar ik zin in heb. Kijk naar Carice van Houten, op de snelweg liggen jammeren maar Skipper is van de KLM:

https://showmag.nl/showbizz/zo-vaak-vli ... -kan-niet/

of naar Coldplay (mijn favo band), die bij elke verkochte ticket “een boompje laat planten” om schuldgevoel af te kopen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/14 ... boudewijn/

Oh, en onze Eco paus Leonardo DiCaprio, die zelf met z’n helikopter van z’n jacht naar een etentje vliegt:

https://www.climatedepot.com/2023/07/26 ... to-dinner/

En dan m’n grote vriend Timmermans, die het vertikt zonnepanelen te leggen, maar ook z’n huizen niet isoleert:

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/h ... gielabel-g

Maar JIJ moet je schuldig voelen, geen kinderen krijgen en vooral niet vliegen /auto rijden, vlees eten etc.
Zo werkt dat niet.