verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:07

OutOfTheWood schreef:
OutOfTheWood schreef:
Het niet tekenen van het LHBTI-akkoord sluit voor mij persoonlijk de helft van de "grote" partijen al uit. Iemand die mij niet wil vertegenwoordigen en het niet eens is met mijn gelijke basisrecht als mens hoeft mijn stem ook niet te verwachten.

Helemaal met je eens hoor. Hier zelf hij/hem (en gay) en het kan me werkelijkwaar geen ene moer schelen als mensen affectie tonen naar elkaar, wel gender dan ook. Moeten ze lekker doen, ik accepteer het helemaal. Hetzelfde als mensen anders genoemd willen worden, dan pas ik me met alle liefde aan zodat een ander zich ook gewoon fijn kan voelen.

Maar als het dan over "Maar we supporten het wel maar willen geen vakjes" gaat, dan kan je ook gewoon je steun betuigen en een krabbel zetten in plaats van zo petty doen alsof die vakjes het probleem zijn. Er is tegenwoordig zoveel haat tegen "mijn' groep mensen dat je er bij mij niet mee wegkomt met een excuus over vakjes, want dan snap je gewoon de issues niet. En zolang ik nog wordt uitgescholden of vies wordt aangekeken als ik een jongen een knuffel geef dan hoef je bij mij niet aan te komen met een discussie over dat je geen vakjes wilt. Zet jij als partij geen handtekening moet je ook niet net doen alsof je zo voor iedereen bent want dan ben je dat niet. ;)

Heb je D66 kandidaat Lisa van Ginneken gespot?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:47

Raineri schreef:
_San87_ schreef:
Oh, ik vond Caroline juist wel goed. Ouwehand ook, trouwens. Wel onrealistisch wat de veestapel betreft. Maar beide partijen krijgen mijn stem niet.

Yeşilgöz vond ik niet sterk. Jetten ook niet zo. Timmermans vond ik ook niet heel sterk over het algemeen. Zo begaan met het klimaat, maar wel de zee vol willen zetten met windmolens. Lekker vogels uitmoorden :). Wilders vond ik wat migratie betreft weer lekker voorspelbaar.

Tegenwoordig hebben we daar modellen voor gebouwd. Als er een groep vogels nadert worden ze stilgezet. Zelfde software wordt ook gebruikt om de opwekking te optimaliseren naar de vraag. Kan je een link sturen? :j

Oh dat wist ik niet, goede ontwikkeling! Werkt dat ook voor een enkele vogel, niet alle vogels vliegen in groepen.

Wintu

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 07:55

Vraag me ook wel af hoe dat werkt. Zeearenden vliegen alleen en vanaf welke afstand signaleert zo een molen een vogel. En als zo'n molen draait, dan is ie toch ook zo snel niet gestopt, zit toch best vaart in, lijkt me?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:25

Een molen kunnen ze heel snel stil zetten. Als ze de wieken kantelen dan wordt de molen gewoon op de kracht van de dynamo verder afgeremd.
En ze zijn met meer technieken aan het experimenteren, zoals één wiek zwart maken zodat vogels het sneller als gevaar inschatten.
Maar na onderzoek blijkt dat de meeste vogels sowieso al op tijd een windmolen ontwijken. Het is echt maar een heel kleine groep die te dichtbij komt.
Het aantal dode vogels valt nu ook al best mee. Gemiddeld 20 per jaar per molen, dus eentje per twee weken. Er vallen heel veel meer doden in het verkeer, bij flats, door katten, landbouw enz. Maar elke dode vogel minder is mooi meegenomen natuurlijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:47

Ik heb mijn twijfels over windmolenparken in zee. Ik denk toch dat het, het zeeleven verstoord. Ik hoop niet dat we er over decennia achter komen dat het schade aan heeft gericht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:49

Wow in deze poll een gedeelde eerste plek voor GL en PVV. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:56

Jessix schreef:
Ik heb mijn twijfels over windmolenparken in zee. Ik denk toch dat het, het zeeleven verstoord. Ik hoop niet dat we er over decennia achter komen dat het schade aan heeft gericht.

Ik ben ook benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Het heien geeft veel herrie, maar daarna valt het heel erg mee. Er zijn wetenschappers die windmolens juist zien als een groot voordeel voor het zeeleven omdat in die gebieden niet gevist mag worden en de bodem en het zeeleven dus kan herstellen na de enorme overbevissing en het leeg slepen van de zeebodem.
Maar dat wordt na verloop van tijd vanzelf duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:59

Jildau schreef:
Wow in deze poll een gedeelde eerste plek voor GL en PVV. :D

Precies wat ook de landelijke voorspelling is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:03

8nnemiek schreef:
Jessix schreef:

Ik ben ook benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Het heien geeft veel herrie, maar daarna valt het heel erg mee. Er zijn wetenschappers die windmolens juist zien als een groot voordeel voor het zeeleven omdat in die gebieden niet gevist mag worden en de bodem en het zeeleven dus kan herstellen na de enorme overbevissing en het leeg slepen van de zeebodem.

Ik denk idd, net als de wetenschappers, dat het kansen biedt voor zeeleven. Dat zou mooi zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:04

Ik denk dat ik toch Sp ga stemmen. CU en CDA kwamen ook naar boven met goede punten voor mij, of zelfs beter, maar ben ik het met andere dingen absoluut niet mee eens en wil ik geen stem geveb

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:09

deksel schreef:
Ik stem PvdD. Geen andere partij die zo aansluit bij mijn idealen en toekomstbeeld. Daarnaast is het de partij die over het algemeen stemt zoals ik zou stemmen.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ze lopen voorop als het gaat om echt anders denken over de toekomst en ik vind dat ze daarbij ondanks de gevoelsmatig “smalle basis” heel breed in denken. Ze passen het principe van intersectionaliteit heel goed toe (alles hangt met elkaar samen; in dit geval vooral klimaat, dierenwelzijn, (klimaat)vluchtelingen, toekomstbestendige landbouw, feminisme/gelijke rechten en kansen, een sociale samenleving).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 09:18

Jessix schreef:

Daar is een docu over op tv geweest, i zal eens proberen te zoeken daarnaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:04

8nnemiek schreef:
Jessix schreef:

Ja de onderzoeken zijn tot nu toe wel positief, heb ik begrepen. Ik hoop dat het zo blijft, ook op lange termijn. Ik zou niet willen dat we de wereld nog meer schade toebrengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:08

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:17

Daar moet natuurlijk goed onderzoek naar worden gedaan inderdaad.
Maar er liggen al lange tijd een hoop stroomkabels en datakabels onder de zeeën en oceanen, en daar is tot nu toe nooit duidelijk uit gekomen dat het schadelijk zou zijn voor het zeeleven.

Het is ook niet zo dat ze overal ter wereld windmolens neer kunnen zetten. Daar moeten de omstandigheden precies goed voor zijn. Onze Noordzee is heel ondiep, maar de meeste zeeën zijn te diep ervoor.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:20

Elisa2 schreef:
Het gaat om het electromagnetisch veld van windmolens wat het zeeleven verstoord, niet alleen vogels. Er moet echt veel meer onderzoek naar komen voordat ze dit grootschalig gaan toepassen vind ik.

https://www.noordzeeloket.nl/functies-g ... ep/vissen/

Mee eens. Windmolens kennen helaas nog meer problemen dan alleen de beestjes die er last van hebben. Sowieso hebben we rondom energie gewoon een enorm probleem, zeker met de komst van digitalisering en ai wat een nog grotere behoefte zal hebben. We wisten overigens ook al lang dat we deze problemen zouden ondervinden.. maar ja, gewoon uitstellen naar een volgend kabinet :roll:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:22

Omdat er nog geen goed onderzoek naar gedaan is:

"Bovendien zijn veel zeedieren erg gevoelig aan de elektromagnetische velden rond de kabels. Haaien gebruiken elektrogolven om prooi te detecteren. Ook palingen, schildpadden en schelpdieren zijn ervan afhankelijk. Ze beroepen zich op de elektrogolven om roofdieren uit de weg te gaan, voedselgronden te lokaliseren en jaarlijks duizenden kilometers te migreren. In het slechtste geval verstoren kabels die signalen en ontregelen ze de dieren, waardoor ze in de eindeloze zeeën verdwalen. Of dat werkelijk zo is, en in welke mate die verstoring zich zou laten merken, is vooralsnog onduidelijk."

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-mil ... t-zeeleven

https://www.kennisplatform.nl/hebben-ze ... voor-hvdc/

Ik denk dat ze er meer mee kapot maken dan goed is..ben er huiverig voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 10:27

724 stemmen in de Poll!! dat is best een mooie opkomst. Ik heb geen idee hoeveel actieve leden bokt heeft, dus ik ga er geen percentages aan hangen.

Mijn conclusie uit deze poll is dat de formatie waarschijnlijk heel erg lang gaat duren als deze al niet onmogelijk blijkt te zijn. Ik verwacht niet dat de 3/4 grootste partijen samen willen/kunnen gaan werken met elkaar.

Al met al een spannende dag, ik ben heel benieuwd naar de uitslagen vanavond.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:30

Volgens de ledenlijst 328208 leden, hoeveel daar van actief zijn, geeeeen idee!

Ik moet de ochtend werken, ga vanmiddag heen stemmen. Hoop dat iedereen in ieder geval gaat!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:32

En lang niet elk lid komt op deze foradelen terecht. (en andersom net zo, ik lees alleen nog maar mee op de paardenkant :+ )

Mijn stem is al binnen. Vanmorgen om half 9 gestemd. Is het voor mij nu alleen nog maar afwachten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:33

Elisa2 schreef:

"Bovendien zijn veel zeedieren erg gevoelig aan de elektromagnetische velden rond de kabels. Haaien gebruiken elektrogolven om prooi te detecteren. Ook palingen, schildpadden en schelpdieren zijn ervan afhankelijk. Ze beroepen zich op de elektrogolven om roofdieren uit de weg te gaan, voedselgronden te lokaliseren en jaarlijks duizenden kilometers te migreren. In het slechtste geval verstoren kabels die signalen en ontregelen ze de dieren, waardoor ze in de eindeloze zeeën verdwalen. Of dat werkelijk zo is, en in welke mate die verstoring zich zou laten merken, is vooralsnog onduidelijk."

Maar daar is dus nog geen enkel bewijs voor, dus beter even de onderzoeken afwachten. Zoals ik al zei; die elektromagnetische velden liggen nu ook al overal onder de zeeën, al tientallen jaren, in de vorm van dikke stroomkabels, bv naar de UK. En het lijkt er niet op dat haaien en andere gevoelige dieren daar zo veel last van hebben.

Wel merk je nu dat het zeeleven verder naar het Noorden begint te trekken naarmate het zeewater verder opwarmt.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:33

Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen! Heb ergens het idee dat we punt bij paal dezelfde groepen aan de leiding gaan hebben… We gaan het zien!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:37

8nnemiek schreef:
Elisa2 schreef:

Maar daar is dus nog geen enkel bewijs voor, dus beter even de onderzoeken afwachten. Zoals ik al zei; die elektromagnetische velden liggen nu ook al overal onder de zeeën, al tientallen jaren, in de vorm van dikke stroomkabels, bv naar de UK. En het lijkt er niet op dat haaien en andere gevoelige dieren daar zo veel last van hebben.

Wel merk je nu dat het zeeleven verder naar het Noorden begint te trekken naarmate het zeewater verder opwarmt.

Nee?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-ongekend

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:40

Flubberboot schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de uitslagen! Heb ergens het idee dat we punt bij paal dezelfde groepen aan de leiding gaan hebben… We gaan het zien!

Ik neem aan dat we geen zelfde kabinet gaan krijgen, dan is de boel voor niks geklapt. Wel zijn er een hele hoop oude koppen weg en daarmee een frissere wind in de kamer. Hoop ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:46

Flubberboot schreef:

Ik vrees voor een kneiterrechts kabinet. VVD heeft een trouwe achterban die blijven VVD stemmen ondanks alles. En Wilders doet het opeens heel goed.