Eelmo schreef:Applester, iets mag zeker een serieuze zorg zijn. Maar ik heb opgelet bij Nederlands vroegâh, en 'pietje doet a dus gebeurd b en gaat alles kapot' is gewoon een drogreden. Niemand is uit op 'de koeien' of 'de paarden'. Feit: de Nederlandse industrie (incl de landbouw, die helaas tegenwoordig ook gewoon industrie is) stoot te veel stikstof uit.
Ik heb ook opgelet. Als hoogsensitief kind was ik erg bezig met zure regen en het gat in de ozonlaag. “We zouden binnen 10 jaar..” Allemaal bangmakerij, wat ik me als kind nog erg aantrok ook, maar niets van waar gebleken. Net als de zeespiegel die zo hard zou stijgen. Ook niets van waar gebleken.
Bepaalde partijen zijn wel degelijk uit op koeien wegkrijgen. Of laat ik het zo zeggen; met boeren het leven zuur maken zodat ze stoppen, het leven uit stappen (gebeurt regelmatig helaas) of vertrekken. Ze willen de grond. Niet alleen de veehouderij wordt het leven zuur gemaakt, maar ook de landbouw moet nu al aan kalenderteelt gaan doen. Oh, de tuinders werden ook al aangepakt (energie en accijns erop ineens veel te hoog) en in de Betuwe worden fruittelers middels veranderingen aan het grondwater getroffen. De meeste boeren / tuinders hebben niet zozeer last van de klimaatverandering (klimaat verandert tenslotte doorlopend, niets nieuws voor generaties boeren), maar van de regelgeving vanuit de overheid en de (naar mijn mening verschrikkelijke, ongekozen mensen van de) Europese Unie.
Je kunt dus nu wat ik zeg wel wegzetten als drogredenen en naïef blijven denken dat onze overheid de paarden wel met rust zal laten, maar we spreken elkaar vast wel als het toch zover is. En ik denk dat het wel eens sneller kan gaan dan we nu zouden verwachten. Het begin is er.
Citaat:
Feit: gras is een groep planten die extreem van stikstof houdt. Het gros van de plantensoorten is echter ingesteld op weinig stikstof en groeit daardoor langzaam (marathonloper). Als je extra stikstof de bodem inpompt, denken ALLE plantjes: hey wat fijn! Let's grow! Alleen: grassen zijn sprinters. Die groeien zo kanonnen hard dat de marathonlopers niet snel genoeg zijn. Het gevolg: gras neemt de boel over, er is geen ruimte/licht/voedingsstoffen meer voor de andere planten. Gras blijft alleen over en alle bloeiende planten die zo belangrijk zijn voor onze bestuivers verdwijnen. Ze kunnen de concurrentiestrijd niet aan met het gras.
Waar hebben we dan voornamelijk “last” van gras? Het feit ook dat gras het zo goed doet op stikstof, daar is op zich niets mis mee. Pas als gras niet groeit zou ik me zorgen maken
Citaat:
Feit: de Nederlandse landbouw is ingesteld op maximale productie. Dat kunnen we belachelijk efficient en daar worden we om geroemd in het buitenland. Is dat duurzaam? Dat kan het zijn (precision farming). Maar het hele 'NL voedt de wereld' verhaal is verre van duurzaam. Daar hebben we niet genoeg grond voor en is recept voor een uitgeputte bodem. Tel daar korte pachtcontracten bij op (en dus geen motivatie om goed voor je bodem te zorgen, want eer je die weer op de rit hebt neemt je buurboer de grond over dus zonde van je investering) en je krijgt een landbouwsysteem dat alleen maar neemt, maar niet meer geeft. Alles valt of staat met de gezondheid van je bodem. We zijn het stadium van innoveren ver voorbij.
Ga eens na hoe andere landen het doen qua landbouw. Nederland loopt al tijden voorop met regeldruk opschroeven en onze boeren zelf staan vooraan met innoveren en verbeteren. Het feit dat wij op zo’n klein stukje aarde zoveel voedingsmiddelen kunnen produceren, vele jaren lang, zou bewijs moeten zijn voor het feit dat de grond niet zo arm en uitgeput is / is geworden als jij beweerd. Het is juist heel vruchtbare grond, dat nu kapot wordt gemaakt (verarmd) door de regels van bovenaf. Als het land werkelijk in zo’n slechte staat zou verkeren was het immers nooit gelukt dit zoveel jaren vol te houden. En dan zou het er hier in mijn omgeving verschrikkelijk uitzien allemaal. Feit is dus dat dat niet waar is. Vroeger waren onze boeren onze grootste trots, tegenwoordig zijn het vooral vervuilers of “piekbelasters”. Heel bijzonder. Maar tegelijk heel schokkend.
Nederland voedt niet de hele wereld. Of althans, niet het eigen land. Met alle (innoverings)kosten die ze moeten maken willen Nederlandse supermarkten al lang niet meer betalen voor ons met zorg verkregen stukje vlees of groente. Wij zien vooral groenten en vlees uit Verweggistan, of zelfs 3e wereld landen. Weet jij hoe alles daar verbouwd wordt? Hoe duurzaam dat is? Welke bestrijdingsmiddelen daar op zitten? Hoe de dieren daar behandeld worden? Je kunt de boeren wegjagen uit Nederland en Nederland vol zetten met mensen (die ook stikstof en CO2 uitstoten) en bijna alles importeren, maar het moet ergens verbouwd worden op dezelfde wereld, je verplaatst het, dus als het werkelijk een probleem is om voedsel te genereren dan zou je ermee moeten stoppen, want “niet goed voor de natuur”
Citaat:
Ik ga geen heel bodemchemie college geven (is dit ook het topic niet voor), maar in het kort: stikstof zorgt voor verzuring, verzuring zorgt voor verschraling (verlies van nutrienten) en dus moet je meer (kunst)mest toevoegen aan je systeem om de boel te laten groeien. Hoeveel stikstof er op any given point in de lucht zit is eigenlijk irrelevant, het gaat om hoeveel er in je bodem zit. Probleem is dat die stikstof in de lucht niet in de lucht blijft zeg maar

gelukkig, ik heb daar persoonlijk geen behoefte aan. Alles is theoretisch te onderbouwen, uiteraard, maar de papieren (en rekenkundige modellen) werkelijkheid is zonder de werkelijke praktijk (boeren gaat vaak van generatie op generatie op generatie) niet compleet. In die modellen zouden de boeren niet eens tientallen jaren geproduceerd kunnen hebben wat ze geproduceerd hebben.
Citaat:
Waar ik aan zie dat het klimaat veranderd? Vroeger was ik extatisch als het in de zomer 25 graden werd, of zelfs 30! Wow! Dat is weer wat je op vakantie in Griekenland meemaakt, niet hier in je eigen tuintje! Een hittegolf was bijzonder. Nu? Nu bid ik op mijn blote knietjes dat het geen 40 graden wordt in de zomer. Ik ben verdorie 30, dat is echt een veel te korte tijd op deze aardkloot om zo'n heftige omslag mee te maken. Dat is geen mening, dat is een feit.
Hoeveel jaren meten we de temperatuur op aarde? Hoeveel jaar bestaat de aarde? Hoe groot is dan het referentiekader van die metingen? Er waren vroeger ook hete zomers. En er waren ook veel zomers bij met de regen dat we dit jaar hebben gehad. Ik “bid niet op mijn blote knietjes dat het geen 40 graden wordt”, de natuur regelt zich zelf. Niets feit of heftige omslag, het weer is het weer. Na een paar heerlijke zomers hebben we nu een regenachtig minder jaar, niets om van te paniekeren. Hooguit om even van te balen met al die blubber. We hebben ook een (kleine) ijstijd gehad, zo gaat dat.
Citaat:
En ja, het frustreert mij dat er mensen zijn die 'niet geloven' in feiten. Dat heeft niets met geloven te maken maar met ontkennen. Het frustreert mij dat we het er niet eens over eens kunnen zijn DAT er een probleem is, laat staat WAT het probleem is want zo komen we nooit tot een oplossing. Prima dat jij vindt dat de veeINDUSTRIE prima met zijn dieren omgaat (ik vind het walgelijk dat het houden van dieren een industrie is). Prima dat jij het prima vindt dat we ooit in een land wonen met allen maar gras (drogreden, herken je hem?) maar ik geniet meer van bloemrijk grasland en bos. DAT zijn meningen en daar mag je meningen over hebben. Maar schei uit met het ontkennen van feiten die niet in je straatje passen.
Dat wat jij feiten noemt zijn dat voor andere mensen absoluut niet. Er zijn genoeg wetenschappers die jouw “feiten” makkelijk kunnen weerleggen, maar alleen degenen die meepraten in dit verhaal worden gehoord en krijgen een podium.
Ikzelf (vanaf 9 jaar oud vegetariër) kom over de vloer bij meerdere veehouders en ben juist blij met hoe deze mensen met hun dieren omgaan. Heb je wel eens beelden uit Zuid Amerika gezien van paarden die massaal werden opgedreven veewagens in op weg naar de slager? Vaak met verwondingen, mega stress en/of gebroken benen? Dat vlees wordt hiernaartoe geïmporteerd (met alle uitstoot van dien) dat ligt in onze supermarkten. Ben je daar blijer mee? Hier weten we precies wat de dieren hebben gegeten, worden ze volgens strenge regels opgevoed, verzorgt en geslacht. Natuurlijk vind ik misstanden verschrikkelijk, maar ik sta achter Nederlands vlees. Zelfs als vegetariër.
Ik zie een land met gras en onze voedseltekort als een vruchtbaar land. Ik schrik niet weg van gras, wel van alle huizen die ze op vrijgekomen grond denken te gaan bouwen.
Citaat:
Oh, en nee ik ben geen boerin

Ik heb wel een universitaire Master in de ecologie&sociologie op zak met een afstudeerscriptie over duurzame landbouw. Tel ik nu weer mee?
tuurlijk tel je mee. Iedereen doet ertoe, net als ieders mening. Maar van mij mag je een tikkeltje nuchterder kijken naar de wereld, want de papieren werkelijkheid is toch wel anders dan wat je met eigen ogen, met de voeten in de klei, kunt zien.
Citaat:
Overigens hoop ik uit het diepst van mijn hart dat er ooit een fatsoenlijk GroenRechts opstaat want ik ben het een beetje zat dat het hele klimaatdossier afgeschoven wordt op 'linkse wappies' terwijl het zo'n groot issue is wat ons allemaal raakt. Zo groot dat het landsgrens overschrijdend is en dus ook internationaal opgelost moet worden. Maar laten we alsjeblieft ergens beginnen met die oplossing want anders is het einde zoek (een van mijn oprechte, grote zorgen. Graag daar ook een beetje begrip voor.)
Het raakt ons niet allemaal. Heel veel mensen zien niet zo’n probleem dat jij voor je ziet.
Je krijgt dus ook niet iedereen mee. Veel boeren in mijn omgeving denken dat er eerst een grote hongersnood moet komen voor we weer een beetje normaal kunnen gaan doen over het produceren van ons broodnodige voedsel. Dat is mijn zorg wel, voedselschaarste door al die buitensporige maatregelen.
Wat doe je zelf om het klimaat te redden? Niet vliegen? Geen auto rijden? Tweedehands kleding kopen?