Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 18:06

Mizora schreef:
Dingen ctc-spray, groene leem, etc. helpen met secundaire infecties. Zeker bij zo'n lage weerstand (want een doodsstrijd aan het voeren) kan zelfs een kleine infectie erbij al fataal zijn.

Het gaat niet om zieker worden. Maar om ontschoening van de hoeven wat tegen gehouden moet worden, bij ontschoening moeten ze ingeslapen worden.

Anoniem

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:10

Helaas bij mijn ouders het 1e schaap met symptomen.. dikke bek en schuim bekje.. :n

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:44

Relaxed schreef:
Helaas bij mijn ouders het 1e schaap met symptomen.. dikke bek en schuim bekje.. :n

Het gaat maar door. Welke regio is dat? Sterkte voor jullie!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 07:03

Relaxed schreef:

O nee, verschrikkelijk :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:41

Wat naar weer.
Hier heeft het licht gevroren. Niet genoeg voor knutten maar het gaat de goede kant op.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:54

Onze Joris doet het goed qua eten en drinken, maar die hoeven/kroonranden zijn zo warm en pijnlijk. Hij ligt steeds wel op een andere plek buiten zijn hok om, maar hij staat zo onstabiel op zijn poten.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:58

Ons schaapje is inmiddels een week ziek. Vanmorgen was hij er beroerder aan toe en voelde ik mij er niet goed bij. Snelle ademhaling, erg warm, flink kreupel, sloom, veel liggen.
Op advies van een dierenarts 2x paracetamol 500 mg gegeven naast de dagelijkse ontstekingsremmer. Maar in de avond ademde hij rustiger en hij stond weer even.
Ben benieuwd hoe ik hem morgen aantref.

Voor degene waarvan hun schaap weinig eet/ drinkt. Hoeveel dwangvoeding geven jullie per dag? Per keer?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:24

Eas_Mon schreef:
Ons schaapje is inmiddels een week ziek. Vanmorgen was hij er beroerder aan toe en voelde ik mij er niet goed bij. Snelle ademhaling, erg warm, flink kreupel, sloom, veel liggen.
Op advies van een dierenarts 2x paracetamol 500 mg gegeven naast de dagelijkse ontstekingsremmer. Maar in de avond ademde hij rustiger en hij stond weer even.
Ben benieuwd hoe ik hem morgen aantref.

Voor degene waarvan hun schaap weinig eet/ drinkt. Hoeveel dwangvoeding geven jullie per dag? Per keer?

Tussen de 3-6 keer. Ik voer alleen niet totdat de zwelling eraf is. Wij hebben blauwe en de tong is ongeveer 1 grote blaar. Ik doe met de drench in de mondhoeken water, dan voelen ze dat en heb ik ze binnen 2x zelf aan het drinken. Dat lijkt het beste te gaan omdat ze dan naar behoefte kunnen drinken

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:32

Ik kwam dit advies op Facebook tegen bij iemand die ook zieke schaapjes heeft

Afbeelding

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:15

kiki1976 schreef:
Ik kwam dit advies op Facebook tegen bij iemand die ook zieke schaapjes heeft

[ [url=m/m6CYNk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie deze reclame constant voorbij komen op facebook maar bij mijn weten werkt dat spul helemaal niet bij paarden waarom zou het dan bij schapen de zaak oplossen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:41

Hier in het dorp helaas ook blauwtong. -O-

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:51

Hoe gaat het bij jullie?

Zijn er meer slachtoffers bijgekomen?

Hier hebben we er momenteel 10 ziek, waarvan er 4 erg matig zijn. 3 hebben echt zere poten en staan daarom niet zelf, die leggen we zoals eerder getipt een paar ik per dag over een baaltje heen, een soort fysio dus. 1tje is vooral benauwd, maar heeft geen dikke bek. Daarnaast staan er nog 2 schapen op de nominatie om te verkassen naar de boomgaard om daar verder aan te sterken.

Overigens hebben we er maar een paar gehad met een een echte dikke bek waarbij de tong er ook uithing. Maar lijkt het hier meteen op de longen en pootjes te slaan.

Er zijn er in totaal nu 11 overleden. Meesten met en erg kort ziekbed of ingeslapen.

Van de 5 die we hersteld verklaard hebben blijft er 1 toch echt hele zere tussenklauwtjes houden. We hebben nu oxytetracycline een AB gekregen voor de kandidaten met zere pootjes. Ze krijgen dit maar eenmalig en we moeten de resultaten nog afwachten.

@eas_mon Wij dwangvoeren alleen water op dit moment. Zo'n 4-5x per dag met een grote spuit met een tuutje eraan. We hebben de eerste schapen ook hooi, appel en gras gedwangvoerd. Maar onze ervaring is dat ze als ze zich weer goed voelen ze al gauw weer gaan eten. Lucerne, biks, vers gemaaid gras en hooi doen wonderen. Daarnaast is het dwangvoeren van een benauwd schaap is echt niet grappig en doen we dus ook niet.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:20

Hier vanochtend weer 2 dood. Zitten nu op 11 Vd 100 dus aardig netjes als je anderen hoort. Wat jij zegt idd berripi! Wij doen ook niet dwangvoeren. Met dag of 4/5 kunnen ze weer wat eten. Sommige korter, sommige langer. Hier wel het idee dat het iets milder wordt. Wil je laten weten als de oxcytetra aanslaat?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 23:09

Verdrietig. Heel veel sterkte jullie en voor jullie schapen

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:19

Wat een ellende is het. Hier ook nog het probleem van de zere pootjes. Vandaag even langs de da, hij heeft wat klaargezet voor Joris. Ik weet nog niet wat precies, maar dat hoor ik dan wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 09:30

Gewoon een verdrietuge rotsituatie.

Omgeving Zuthpen inmiddels ook blauwtong aangetroffen las ik van de week in de krant. En dan rijd je rond en zie je de begrazingsprojecten van de gemeentes. Schapen van een eigenaar die verspreid over de dorpen staan te eten. Hoe kunnen zij alles controleren en verzorgen? dat is toch niet te doen bijna als het daar zou breken? :? Als je met een paar schapen je handen al vol hebt aan de intensieve verpleging laat staan controle van alles verspreid over meerdere locaties en de zieken verplegen ;( wat zullen die mensen in de stress zitten.

Gewoon duimen dat de kou van nu de muggen en knutten rap dood. En dan hopelijk daarna een goed veilig vaccin

Hoe zit het eigenlijk of is dat onbekend nog? Als de besmette knutten zich voortplanten, geven ze dan de besmetting door aan hun nakomelingen? Of dood is dood en daarmee ook het virus verdwenen?

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 10:32

Dat vraag ik mij ook af. Is het zo dat een knut een besmet dier moet bijten om het dan te kunnen overbrengen op een ander dier? Of zijn de eitjes die een knut legt per direct ook besmet en is het gewoon wachten tot in het voorjaar waarbij de knutten weer actief worden en gaat het dan verder waar het is gestopt?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:39

karuna schreef:
Gewoon een verdrietuge rotsituatie.

Omgeving Zuthpen inmiddels ook blauwtong aangetroffen las ik van de week in de krant. En dan rijd je rond en zie je de begrazingsprojecten van de gemeentes. Schapen van een eigenaar die verspreid over de dorpen staan te eten. Hoe kunnen zij alles controleren en verzorgen? dat is toch niet te doen bijna als het daar zou breken? :? Als je met een paar schapen je handen al vol hebt aan de intensieve verpleging laat staan controle van alles verspreid over meerdere locaties en de zieken verplegen ;( wat zullen die mensen in de stress zitten.

Gewoon duimen dat de kou van nu de muggen en knutten rap dood. En dan hopelijk daarna een goed veilig vaccin

Hoe zit het eigenlijk of is dat onbekend nog? Als de besmette knutten zich voortplanten, geven ze dan de besmetting door aan hun nakomelingen? Of dood is dood en daarmee ook het virus verdwenen?

Die zieken haal je dan natuurlijk naar stal. Die worden daar verpleegd.

Tot nu toe trekt het gelukkig nog maar weinig naar het zuiden. De hoop begint toch te komen dat we misschien voor dit jaar de dans ontspringen.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:22

Een van mijn schapen heeft blauwtong so far overleefd, maar is behoorlijk kreupel. Ontstekingen tussen de klauwen aan 2 poten. Antibiotica en pijnstillers krijgt het al. Maar wat kan ik nog meer doen? Betadine, honingzalf, ik dacht ook nog aan hydrocortiderm? Iemand tips?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:36

Wat een ellende zeg! Zeker als je zoveel schapen hebt is het bijna niet bij te benen. Sterkte allemaal!

Afgelopen vrijdag heb ik helaas ook het eerste schaap met blauwtong gekregen. Dikke bek, slijm uit mond en neus, dikke gewrichten, koorts en al vrij snel niet meer willen eten/ drinken. Veel met de bek over de grond schuren als er wel een hapje in zat, lijkt ook wel te jeuken. Nu gaat het sinds gister weer de goede kant op. Maar het is natuurlijk afwachten hoe de gewrichten zich verder ontwikkelen
Ik dacht ik deel even met jullie het verloop.

Dag 1: novem injectie
Dag 3: start 3 x daags paracetamol
Dag 4: corticosteroïden + paracetamol

Dagelijks:
ca. 1 L water met electrolieten met spuit.
1-2 capsules catclaw
25 ml vitaminen (farmovit)
Half schepje biotine
60 gram impact poeder
2x8 ml phytonics podo comp
Brandnetel topjes
Wilg
Zupa slobber van equifit
1 spuit opgeloste honing in de bek en wondjes
Benen in de groene leem

Sinds gister gaat het eten ook weer goed. Ze heeft weer behoorlijk trek en doet haar mond al open als ik met de spuit met slobber kom. Ik spuit verdeeld over de dag zo’n 2,5 overscheppen natte slobber in haar mond. Zelf eten doet ze sinds vandaag ook weer mondjesmaat.

Vanochtend gelukkig vorst aan de grond, hopelijk is het snel voorbij!

@independence: evt blauwspray/ groene leem misschien

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:59

Tjonge, wat een intensieve behandeling. Petje af, voor iedereen hier hoor!

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:10

Hier net wel ff heel hard gelachen. Hele zieke. Mn pa water proberen, trok ze de neus op. Ik net met thee. Beest zou de bak erbij op zuipen :') dit zijn momenten dat het wel heel leuk is

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:11

Aslien schreef:
Wat een ellende zeg! Zeker als je zoveel schapen hebt is het bijna niet bij te benen. Sterkte allemaal!

Afgelopen vrijdag heb ik helaas ook het eerste schaap met blauwtong gekregen. Dikke bek, slijm uit mond en neus, dikke gewrichten, koorts en al vrij snel niet meer willen eten/ drinken. Veel met de bek over de grond schuren als er wel een hapje in zat, lijkt ook wel te jeuken. Nu gaat het sinds gister weer de goede kant op. Maar het is natuurlijk afwachten hoe de gewrichten zich verder ontwikkelen
Ik dacht ik deel even met jullie het verloop.

Dag 1: novem injectie
Dag 3: start 3 x daags paracetamol
Dag 4: corticosteroïden + paracetamol

Dagelijks:
ca. 1 L water met electrolieten met spuit.
1-2 capsules catclaw
25 ml vitaminen (farmovit)
Half schepje biotine
60 gram impact poeder
2x8 ml phytonics podo comp
Brandnetel topjes
Wilg
Zupa slobber van equifit
1 spuit opgeloste honing in de bek en wondjes
Benen in de groene leem

Sinds gister gaat het eten ook weer goed. Ze heeft weer behoorlijk trek en doet haar mond al open als ik met de spuit met slobber kom. Ik spuit verdeeld over de dag zo’n 2,5 overscheppen natte slobber in haar mond. Zelf eten doet ze sinds vandaag ook weer mondjesmaat.

Vanochtend gelukkig vorst aan de grond, hopelijk is het snel voorbij!

@independence: evt blauwspray/ groene leem misschien

Laat even weten hoe dat gaat!! Ben heel benieuwd of wat met de gewrichten te behalen is

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:23

Wat vreselijk dit zeg. Ik heb zelf geen schapen, maar vind het heel naar om te lezen.
Ik las ergens dat sommigen ook antihistamine geven. Mocht iemand nog iets nodig hebben. Ik heb een potje met pillen van 150 mg( nog goed tot april). Als ik wat kan opsturen, stuur dan een berichtje.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 09:46

Ik meld me ook hier, gisteren stond mijn schaap met gezwollen bekkie en kwijlend. Begreep van de DA dat zelfs als ze het overleven ze inderdaad te maken krijgen met ontschoening. Na sectie blijkt meestal dat de longen er net zo uitzien als die van covid patiënten op de IC, dit virus helpt echt alles van binnen naar de tyfus. De schapen die op de metacam stonden vertoonden tekenen van niervergiftiging omdat ze te weinig drinken om dat spul af te voeren. Afgrijselijk.

Dus ik heb afgesproken dat we nu met pijnstiller en corticosteroïden de komende 48 uur in de gaten houden of ze blijft eten en niet kreupel wordt, als dit het geval is blijven we behandelen, maar als ze stopt met eten of gaat kreupelen is het einde Dolly :'(.

Gisteren ging ze, zodra de pijnstilling begon te werken meteen haar slobber weer te eten gelukkig. Heb haar hele kop ingesmeerd met groene leem zodat dat wat blijft koelen. Verder vitaminepreparaat en veendrenkstof toegevoegd om haar algemene conditie zo goed mogelijk te houden. We waren er wel vroeg bij, dus hoop dat dat ons een voordeel geeft. Het is wel een taaie tante, deze heeft leren zwemmen waar mijn andere schapen het opgaven, dus ik hoop dat dat dit keer ook geldt.

Ga zo weer even bij haar kijken. De reden dat ik niet ga dwangvoeren o.i.d. is vooral omdat ze moeilijk te vangen is (knuffelen kan prima, maar zodra ze ook maar merkt dat je haar wilt vangen is dat over) en ik weet dat dat haar megaveel stress gaat opleveren, dus dat ga ik haar niet aandoen.