Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:19

2010 is nog piepjong en 2 ton op de teller stelt ook nog niet zo heel veel voor als hij steeds goed onderhouden is. Fietsen mee is wel fijn natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:28

Nou vorig jaar ben ik ermee gestrand tijdens het boodschappen doen. Reparatie van een paar duizend euro. Nu juist weer terug van de garage en contactslot vervangen, want we konden hem niet meer gestart krijgen. En hier en daar een deuk / lampje / storing enzo.

We zijn echt wel duidelijk op het punt dat het 1 na het ander kapot gaat :=

Toen ik hem eind vorig jaar ophaalde na zijn APK en grote beurt zeiden de garagehouder en ik nog tegen elkaar dat het zo'n fijn wagentje was en die er prima nog een tonnetje bij zou moeten kunnen rijden. Nog nieuwe bandjes er onder gelegd. En nog geen week later strandde ik op het parkeerterrein van de Lidl, moest hij daar opgepikt worden en zijn we hem 2 maanden kwijt geweest aan reparatie.

De reparatiekosten was hij eigenlijk niet meer waard maar we hebben het gokje toch genomen.
En na een jaar dus weer stranden en een reparatie van 1000 euro. Je gaat dan toch ietwat angstig worden wat het volgende gaat zijn en het voelt niet heel comfortabel om dan ver van huis te zijn :=

Dat we nu dat splinternieuwe EV-tje er bij leasen voor woon-werk verkeer van man is dus wel prettig want die is dan toch een heel stuk betrouwbaarder in principe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:34

200.000 vind ik ook al best veel ja.
Bij mij gingen de benzine auto's altijd rond de 150.000km de deur uit. Dan begonnen er meer en meer duurdere reparaties te komen en werden ze echt te duur om te rijden. Behalve de bmw van mijn vriend.. daar was nooit wat aan en die hebben we uiteindelijk met 3 ton op de teller verkocht omdat ie maar niet stuk wilde gaan :')

De EV hebben we wel echt op de afstand binnen Nederland uitgezocht. We rijden om het weekend van Limburg naar Zeeland, dus ik wilde minimaal 220km range. 's Winters met vorst en guur weer moeten we wel eens laden tussendoor, maar dat heb ik nooit vervelend gevonden. Die van ons kan alleen langzaam laden, maar even boodschappen doen en we kunnen weer verder. En *even afkloppen*, ik heb nog nooit moeite gehad met vinden van een laadpaal. Als een auto kan snelladen is het helemaal makkelijk, die laders staan bij elk tankstation langs de snelweg, en dan meestal ook nog dubbel; Fastned en van Shell of Total.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:17

Mijn auto met verbrandingsmotor heeft een range van 1000 plus een beetje km :=.

Ideaal voor vakanties in t buitenland. Hoef nauwelijks te tanken. Wegenbelasting is dan wel weer hoog, want LPG...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:22

Mijn dieseltje weet ik niet precies hoever hij kan ronde 800 tank ik....
En dat kan overal.... :j
Belasting ook hoog, want de overheid mot 'm niet. € 320,- per kwartaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:22

Mijn ouders hebben afgelopen jaar een nieuwe auto gekocht en die zijn voor zo'n duo oplossing gegaan. Kunnen geloof ik iets van 35 km ofzo op de accu rijden en voor langere stukken benzine. Dat is toch ook wel fijn eigenlijk want de meeste dagelijkse dingen kan je dan elektrisch doen en voor langere stukken ben je ook niet afhankelijk van een laadpunt +:)+

En gewoon een trekhaak erop. Dat kan ook niet bij elke EV.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 22-05-24 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:23

Mijn bus 1000 km ongeveer en rolstoel tarief. Dan valt het nog mee kwa belastingen gelukkig

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:25

_San87_ schreef:
Mijn auto met verbrandingsmotor heeft een range van 1000 plus een beetje km :=.

Ideaal voor vakanties in t buitenland. Hoef nauwelijks te tanken. Wegenbelasting is dan wel weer hoog, want LPG...

Bij een brandstofauto heeft een extra grote tank niet zo gek veel nadelen, behalve de ruimte die het inneemt.
Bij een EV sleep je dan een hoop extra gewicht mee dat 99% van de tijd onnodig is.

Ons motto is, als we vakantie hebben dan hebben we geen haast. Dan is het juist heerlijk om na 3 uur rijden even te kunnen stoppen om de benen te strekken, een wc op te zoeken en een boterham te eten.

Mijn vader heeft ook sinds een tijdje zo'n plug-in hybride inderdaad. Prima tussenoplossing! De computer geeft aan dat hij 60km elektrisch kan, maar dat red ie niet.. maar 40 tot 50km wel. Dus hij rijdt ook bijna alles elektrisch, en voor lange ritten heeft ie dan de benzine.
Mij trekt het niet zo omdat ik juist veel verder elektrisch wil kunnen rijden, maar voor veel mensen een mooie oplossing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:27

Nou ik ben best een doemdenker / wil graag met "alles" rekening houden en het idee dat je bvb. ziek wordt onderweg ofzo en dan niet verder kan....brrrr.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:36

Ik heb wel eens in de file gestaan, 30 graden op dat moment en heb er 2 uur over gedaan waar ik anders het hele traject 30 minuten reed.
En op dat file stuk geen tankstation.

Ik had toen een lpg auto, met ook altijd volle benzine tank, dan sta je best relaxed.
En de airco aan is ook fijn.

Enkele jaren daarvoor juist hetzelfde in de sneeuw, ook dan zet je niet graag de verwarming uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:40

Nou dat soort dingen ook inderdaad. Ik vind het wel prettig om een zo hoog mogelijke zekerheid te hebben (binnen het realistische) dat je jezelf goed kan redden, ook als er onverwachte dingen gebeuren.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nou eigenlijk gaat met EV's als ze ouder worden, qua kosten en accu :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:41

Het leuke aan een EV is dat de accu niet leegloopt in de file. En de airco/verwarming gebruikt nauwelijks energie.
Daar was toevallig een tijdje geleden een artikel over: https://www.ad.nl/auto/hoe-snel-raakt-j ... ~a93d7305/
"Voor de praktijktest werd een Volkswagen ID4 meer dan een uur stilgezet met de lichten aan. De airconditioning en stoelverwarming stonden op de hoogste stand. Ook werd er muziek gestreamd en een video afgespeeld op twee schermen achterin. De impact op het energiegebruik bleek gering. Na een uur en een kwartier was sprake van een verlies van slechts 2 procent capaciteit, oftewel 13 kilometer rijbereik."

Dus je kan beter met een EV of plugin hybride in de file staan :Y)

En over de levensduur van de accu kwam ik toevallig ook gisteren een artikel tegen: https://www.want.nl/zo-lang-gaat-batter ... -auto-mee/
12 tot 15 jaar is prima haalbaar, en daarna wordt de range langzaam wat minder maar kunnen ze prima nog langer mee.
De ev van mijn ouders is van 2015, en daar merk je nog steeds geen accu degradatie bij.

Verder hebben ev's natuurlijk veel minder bewegende delen, dus veel minder slijtage. Hooguit de elektra kan kuren krijgen, maar dat geldt voor elke moderne auto.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-05-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:42

Dat lijkt mij de grootste nachtmerrie. Aantal jaren geleden was een snelweg volledig dichtgesneeuwd en hebben mensen de nacht door moeten brengen in de auto. Rode kruis heeft dekens voedsel en drank uitgedeeld toen. Maar eenmaal alles vrij starten rijden en gaan. Geen idee hoe dat met electrische autos gaat. Ik kan me voorstellen dat bij een nacht inde vrieskou bijna thuis de accu gewoon leeg is. Of inderdaad in de bloedhitte vast komen te staan voor uren met een bijna lege accu en geen airco aankunnen uit angst dat je accu leeggaat -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:48

Je komt nooit op de snelweg vast te staan met nog maar een paar procent accu (of een lege benzinetank), dan ben je gewoon stom bezig.
En in de vrieskou loopt een accu niet zomaar leeg. Ze worden wat minder efficiënt, maar het is niet zo dat je je auto vol hebt geladen en de accu de volgende dag ineens 50% leeg is :+ Die staat gewoon op 100%. Alleen wordt het rijden minder zuinig, net als een benzineauto dus.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:12

Gaat dit nog over vandeBron of wordt het weer EV-promotie gebeuren? :+
Ik weet inmiddels wel dat Annemiek een roze bril opheeft qua EV-auto’s.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:17

Fitzroy schreef:
Gaat dit nog over vandeBron of wordt het weer EV-promotie gebeuren? :+
Ik weet inmiddels wel dat Annemiek een roze bril opheeft qua EV-auto’s.

Moet dat nou echt? Ik krijg eerder de indruk dat ze probeert een aantal mythes en vooroordelen te tackelen. Ja, de hele discussie is offtopic maar om nu een gebruiker te noemen, is dat niet een beetje flauw?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:27

Dat dus :+ Er gaan heel veel vooroordelen en onwaarheden rond, dus ik plaats alleen wat feitjes. Met bron ook nog ;) Dat heeft niks met een roze bril te maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:18

Maar je rijd toch niet elke dag met 100% weg?
Als je dan daar in de kou staat met een kwart volle accu.

Las pas nog ergens dat rijden in canada niet ging, want je bent meer aan het laden dan aan het rijden stond daar.
Nu begrijp ik wel, daar is het kouder en de afstanden groter, maar toch. De accu trok te snel leeg was toch daar het punt.

En die ijzel file een paar jaar terug kwam de wegenwacht met water, maar ook voor wie nodig had benzine.
Rijden ze dan ook met een aggregaat rond?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:28

Nouja op zich kan je elke avond / nacht laden natuurlijk als je thuis een paal hebt. Ik weet alleen niet of het verstandig is om steeds een beetje bij te laden of dat je hem beter minder keren aan de stroom kan hangen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:59

Ook met een kwart volle accu verbruikt die warmtepomp dus maar zo’n 2% van de accu per uur. Daar hoeven we ons, hier in Nederland, echt niet druk om te maken.
In Canada, geen idee hoe het daar zit met laadpunten enzo, en de afstanden zullen er veel groter zijn.. maar in Scandinavië worden júist heel veel EV’s verkocht. Noorwegen staat bovenaan met de meeste ev verkopen ter wereld meen ik. Dus kou hoeft zeker geen probleem te zijn.

Qua laden is het meest ideaal om gewoon elke dag tot 80 of 100% te laden, afhankelijk van de auto en accu die je hebt. Maar ligt ook weer aan je energiecontract enzo.
Wij wachten meestal tot de goedkoopste momenten, maar nooit verder leeg dan 50% voor korte stukjes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:28

Ik zie wel voordelen in EV's hoor, zou er zo een kopen als we eenmaal zonnepanelen hebben. Het is alleen voor wat wij nodig hebben in een auto (groot bereik, grote trekkracht, veel laadruimte) nog te duur voor ons.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 17:47

Zou ook niet handig zijn als iedereen tegelijk over zou stappen natuurlijk :Y) De hele infrastructuur moet langzaam mee groeien.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:58

Volgens de telegraaf (en ik zag het deze ochtend ook op het nieuws voorbij komen) gaat de tweede kamer ingrijpen mbt de terugleververgoeding op zonnepanelen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1907073 ... enbezitter

Vermoed eens als dit wel doorgezet was én de salderingsregeling er zowat tegelijk af, dat er nog maar heel weinig zonnepanelen verkocht gaan worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:59

Ja las dit net ook, dat is wel al goed.
mensen straffen omdat ze groen leveren zodat heel nederland er wat aan heeft is ook wel heel idioot.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:05

DuoPenotti schreef:
Ja las dit net ook, dat is wel al goed.
mensen straffen omdat ze groen leveren zodat heel nederland er wat aan heeft is ook wel heel idioot.

Welkom in het kapitalistisch systeem waar vooral het nutsbedrijf geen geld wil verliezen.

Maar, idd mooi dat er ingegrepen wordt.