Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:01

_San87_ schreef:
Maar sinds wanneer is aangelegde natuur, geen natuur? Is de Markerwadden dan ook geen natuur?

Is natuur alleen natuur, wanneer het niet aangelegd is?

Google de defenitie eens zou ik zeggen. :D

'Alles op aarde wat niet door de mens is gemaakt' zegt onder andere Vandale erover.

En nee, door de mens gemaakt is geen natuur, maar wensnatuur.
Beheer, aanleg, kiezen welke diersoorten gewenst zijn en welke niet...dat heeft natuurlijk niets met natuur van doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:06

_San87_ schreef:
Maar sinds wanneer is aangelegde natuur, geen natuur? Is de Markerwadden dan ook geen natuur?

Nou, eigenlijk wel. In engere zin beschouw ik als natuur datgene wat op geheel natuurlijke wijze zonder bemoeienis van mensen is ontstaan. In Europa heb je dat bijna niet meer. Alleen in Polen zijn nog echte oerbossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:16

Sunnda schreef:
_San87_ schreef:

Google de defenitie eens zou ik zeggen. :D

'Alles op aarde wat niet door de mens is gemaakt' zegt onder andere Vandale erover.

En nee, door de mens gemaakt is geen natuur, maar wensnatuur.
Beheer, aanleg, kiezen welke diersoorten gewenst zijn en welke niet...dat heeft natuurlijk niets met natuur van doen.

Okay, dan is er op de aarde, of toch iig in Europa, maar bar weinig echte natuur over, I guess.

Ik zie het zelf dan wat ruimer, de Markerwadden en de Waddenzee zijn prachtige gebieden, waar verschillende soorten zich settelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:17

_San87_ schreef:

Stadspark Nederland is idd geen natuur volgens de Vandale. Kan zat aan wilde dieren rondlopen, maar niet die in conflict komen met mensen als het gaat om voedsel en veiligheid. En dat conflict krijg je met wolf, beer, lynx en everzwijn (maar die hebben we al langer). Dat is zowel een tekort aan wild om te eten als de concentratie van voedsel die menselijke activiteiten mogelijk maakt. Dat zijn zowel afvalstort plaatsen/containers/kliko's als akkers met gewassen als grazend vee. En die zullen ook altijd mee-eters aantrekken (doet een moestuin ook bv in de vorm van slakken). Dat moet beperkt blijven, anders blijft er geen voedsel over om het harde werk van die mensen mogelijk te maken.
De droom om de beer ook hier heen te halen leeft ook in sommige kringen. Kijkende naar hoeveel ellende dat oplevert met beren in de afvalbak (dat is dus de kliko voor je deur), zowel qua gevaarlijk als qua ernstig obese beren is een zekere scheiding tussen grotere roofdieren en menselijke activiteiten erg aan te raden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:20

Er is helaas amper nog sprake van echte natuur.

En ik ben het helemaal met je eens hoor dat ook aangelegde gebieden prachtig kunnen zijn. Maar het is wensnatuur en dat is behoorlijk gevaarlijk. De mens bepaalt dan wat ze graag willen zien en wanneer iets goed is of niet. Dat kan elke 25 jaar anders zijn.

Dan krijg je bijvoorbeeld wat je nu ziet: bomen helpen erg tijdens warmere periodes om gebieden koeler te houden, maar dat komt nu ff niet uit dus kappen we hele bossen kaal want we willen nu andere natuur zien. (Op dit moment zijn hei en zandvlaktes veelal doelstellingen)

(En dan hebben we het nog niet over projecten die puur uitgevoerd worden om subsidies veilig te stellen.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:28

Sunnda schreef:
Er is helaas amper nog sprake van echte natuur.

En ik ben het helemaal met je eens hoor dat ook aangelegde gebieden prachtig kunnen zijn. Maar het is wensnatuur en dat is behoorlijk gevaarlijk. De mens bepaalt dan wat ze graag willen zien en wanneer iets goed is of niet. Dat kan elke 25 jaar anders zijn.

Dan krijg je bijvoorbeeld wat je nu ziet: bomen helpen erg tijdens warmere periodes om gebieden koeler te houden, maar dat komt nu ff niet uit dus kappen we hele bossen kaal want we willen nu andere natuur zien. (Op dit moment zijn hei en zandvlaktes veelal doelstellingen)

(En dan hebben we het nog niet over projecten die puur uitgevoerd worden om subsidies veilig te stellen.)

Ja, dat is inderdaad gevaarlijk. Jammer dat echt goede visie ontbreekt. En dan eigenlijk vooral de visie bestaande natuur, lekker te laten voor wat het is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:30

tamary schreef:
_San87_ schreef:

Stadspark Nederland is idd geen natuur volgens de Vandale. Kan zat aan wilde dieren rondlopen, maar niet die in conflict komen met mensen als het gaat om voedsel en veiligheid. En dat conflict krijg je met wolf, beer, lynx en everzwijn (maar die hebben we al langer). Dat is zowel een tekort aan wild om te eten als de concentratie van voedsel die menselijke activiteiten mogelijk maakt. Dat zijn zowel afvalstort plaatsen/containers/kliko's als akkers met gewassen als grazend vee. En die zullen ook altijd mee-eters aantrekken (doet een moestuin ook bv in de vorm van slakken). Dat moet beperkt blijven, anders blijft er geen voedsel over om het harde werk van die mensen mogelijk te maken.
De droom om de beer ook hier heen te halen leeft ook in sommige kringen. Kijkende naar hoeveel ellende dat oplevert met beren in de afvalbak (dat is dus de kliko voor je deur), zowel qua gevaarlijk als qua ernstig obese beren is een zekere scheiding tussen grotere roofdieren en menselijke activiteiten erg aan te raden.

Poeh, beren lijken me hier geen goed idee :=.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 17:34

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:25

Sunnda schreef:
En niet te vergeten dat het overgrote deel van Drenthe absoluut de naam natuur niet mag dragen, gezien datzelfde deel aangelegd is nog niets eens zo gek lang geleden.
Komt meteen het probleem dat er geen zwijnen, amper herten en ander wild is waardoor de wolf gedwongen wordt te gaan 'maccen' in weilanden.

Op de veluwe moest er dit jaar nog bijgeschoten worden, dus daar heeft de wolf genoeg aanbod en veel minder interesse in vee.(terwijl daar meer wolven zitten)
Wel worden ook daar veel jongen gepakt dus de vraag is hoe dat zich over drie/vier jaar verhoudt in het aanbod van wild.

Hier in mijn regio in Drenthe is ook weinig klein wild. Konijnen zie ik nooit, hazen heel af en toe. Daarom moet ik mijn kippen zo beschermen. Vos vindt ook te weinig voer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:29

Over ander wild gesproken. Ik zie hier elke ochtend en ook elke avond een haas lopen. Schiet onder de poort door de weide in en uit
Hoe moet die dat doen als ik het echt wolfproof zou maken?
En de haas staat echt op de rode lijst hier in Limburg.
Die wolf mogen ze wel eens gaan schrappen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:50

Riel schreef:
Waarom ik vooral focus op vrouwen en kinderen bij een (dodelijke aanval) van wolven.

Deze pro site voor de wolf: https://welkomwolf.be/de-zeldzame-keren ... lf-aanvalt. Schrijft bij het hoofdstukje mensenvlees het volgende:

"De zeldzame keren dat wolven, gedreven door honger, mensen als prooi aanzagen, kozen de wolven steevast jonge kinderen en vrouwen uit, helemaal in lijn met hun aangeboren vermogen om de zwakste prooi te onderscheiden."

Dus als de wolven honger hebben (omdat ze niet meer aan ons vee kunnen), houd ik mijn hart als vrouw vast.

Ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Tot nu toe heeft er nog nooit iets geklopt van wat die "wolvendeskundigen" zeggen. := := := :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 18:57

Shadow0 schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Een deel van de schapen wordt voor het vlees gehouden, en ze worden ook vergoed, dus het valt mee. Ik geloof beslist dat het frustrerend voor de boer is hoor! Maar toch... er gaat nogal wat mis in onze bioindustrie, en heel veel boeren kunnen daar wel mee leven. Ook als er af en toe een stal in brand vliegt of een vrachtwagen met dieren stikt omdat de koeling uitvalt, is de roep om structurele oplossingen er nauwelijks. Er wordt nog steeds heen en weer gezeuld met allerlei dieren. Dierenwelzijn is daarin niet altijd de belangrijkste overweging... dus waarom speelt dat hier zo'n grote rol?

Dát vraag ik mij ook af. (Mega)Stallen vliegen WEKELIJKS in de fik en dat is al jaren zo en waar zijn al die boeren dan met een structurele oplossing??? Daar gebeurt niets aan, waar ik mij kapot aan erger.

Maar owee, als er een wolf komt.

Overigens zou ik mijn dieren zeker verdedigen, maar die worden ook niet opgegeten en ik verdien geen geld aan ze. Ik eet ook geen beesten overigens. Ik heb jarenlang gezien hoe de lammetjes opgehaald werden, de schapenboer zijn zakken vulde. Niets meer, niets minder. Dus het heeft bar weinig met dierenliefde te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:08

Drenthe en "wensnatuur"....?

Ga toch fietsen! (Dat kan erg goed hier. Het is een feest.)

Beheersplannen...?
De aangelegde bossen hier hadden ooit een dubbelfunctie:
- de akkers (essen) die ondergestoven werden beschermen (= zand vasthouden)
- mijnbouw.
Later werd hier tourisme aan toegevoegd.

Inmiddels vind men (terecht, vind ik) dat deze bossen geen functie meer hebben (anti-stuif en mijnbouw hoeven niet meer)
dus wordt het weer wat het duizenden jaren geweest is: hei.
Moeilijk genoeg met alle stikstofdepositiie.

(Een béétje feitenkennis, graag.)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:13

De heidevelden in Drenthe ontstonden al in de bronstijd, 1500 vCh. Eeuwen hebben mensen er niet gewoond en er zich dus niet mee bemoeid. Zo aangelegd vind ik dat niet :)

Edit: uit de link van DP: Struikheide was al aanwezig op de mammoetsteppe in de laatste fase van het Pleistoceen. Het landschap bestond uit een koude, droge, open steppe met soorten als dwergberk, den en jeneverbes. Heide groeide tussen deze soorten in. (12.000 jaar geleden)
Laatst bijgewerkt door prompter op 11-07-23 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:16

prompter schreef:
De heidevelden in Drenthe ontstonden al in de bronstijd, 1500 vCh. Eeuwen hebben mensen er niet gewoon en er zich dus niet mee bemoeid. Zo aangelegd vind ik dat niet :)

Maar niet zoals het nu ligt.
Een heideplantje maakt op arme grond zelfs stikstof, als voorloper om de grond vruchtbaarder te maken zodat andere plantjes en bomen er kunnen groeien.
Dus zonder teveel aan uitstoot. En als je dat gewoon op zijn beloop laat komt daar bos.
Dat vinden wij jammer want we zien liever dat paarse plantje. Dus moeten we dat bijhouden met bijvoorbeeld schapen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:51

Citaat:
Maar niet zoals het nu ligt.
Een heideplantje maakt op arme grond zelfs stikstof, als voorloper om de grond vruchtbaarder te maken zodat andere plantjes en bomen er kunnen groeien.
Dus zonder teveel aan uitstoot. En als je dat gewoon op zijn beloop laat komt daar bos.
Dat vinden wij jammer want we zien liever dat paarse plantje. Dus moeten we dat bijhouden met bijvoorbeeld schapen.

Nou....

Je kunt stellen dat het Dwingelderveld en haar collega's cultuurgebieden zijn.

Maar dat heeft nul, noppes nada niente te maken met 'we vonden het heideplantje zo lief'.

Drenthe was tot begin twintigste eeuw 'strijk en zet' straatarm.
Zandgrond.
Weinig vruchtbaar.
... het enige wat hielp was de structuur van:
essen (akkers) bij de beekdalen
schapen op de hoger gelegen heide,
en de mest van de potstal over de essen.
(En schapen eten net iets liever jonge boompjes, dus de heide bleef 'open' / heide ipv dicht te groeien tot loofbos.)

Harde economische noodzaak.
(Binnen dit gegeven hield men vast wel van heide...!)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:06

Twiggy2008 schreef:
Shadow0 schreef:
Weet ik eigenlijk niet. Een deel van de schapen wordt voor het vlees gehouden, en ze worden ook vergoed, dus het valt mee. Ik geloof beslist dat het frustrerend voor de boer is hoor! Maar toch... er gaat nogal wat mis in onze bioindustrie, en heel veel boeren kunnen daar wel mee leven. Ook als er af en toe een stal in brand vliegt of een vrachtwagen met dieren stikt omdat de koeling uitvalt, is de roep om structurele oplossingen er nauwelijks. Er wordt nog steeds heen en weer gezeuld met allerlei dieren. Dierenwelzijn is daarin niet altijd de belangrijkste overweging... dus waarom speelt dat hier zo'n grote rol?

Dát vraag ik mij ook af. (Mega)Stallen vliegen WEKELIJKS in de fik en dat is al jaren zo en waar zijn al die boeren dan met een structurele oplossing??? Daar gebeurt niets aan, waar ik mij kapot aan erger.

Maar owee, als er een wolf komt.

Overigens zou ik mijn dieren zeker verdedigen, maar die worden ook niet opgegeten en ik verdien geen geld aan ze. Ik eet ook geen beesten overigens. Ik heb jarenlang gezien hoe de lammetjes opgehaald werden, de schapenboer zijn zakken vulde. Niets meer, niets minder. Dus het heeft bar weinig met dierenliefde te maken.

Precies waar ik me ook druk om maak. Het hele wolvenprobleem voelt voor mij een beetje als een overdreven probleem en daarmee wil ik niets afdoen aan het leed wat hobbyboeren ervaren als hun geliefde schapen worden aan/opgevreten, ik begrijp dat dat heel erg is! Maar ik vraag me gewoon vaak af of we niet gewoon bewust gek gemaakt worden. Maar goed, zal wel weer mensen boos maken met deze opmerkingen, dus voor de duidelijkheid; het is mijn gevoel, ik weet niet of het zo is en beschuldig niemand in dit topic van expres de boel overdrijven.

Overigens, over wild: In de weides achter mijn paarden (het gras daar groeit alleen om te hooien) lopen heel veel hazen en reeen.
Heb wel wat foto’s en filmpjes van spelende dieren om het te bewijzen, mocht men het niet geloven :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:09

Wat hebben mega stallen met mijn paard te maken? Of met de geit van de buurman?
Die megastallen hebben totaal geen last van de wolf. Die beesten komen toch niet buiten.
Is snap heel die vergelijking met slachtvee en hobbydieren niet.

lies

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:12

Ja, als je niet lees wat ik schrijf, dan kan je het idd niet begrijpen. Sorry hoor, maar er staat letterlijk wat ik bedoel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:14

gillian schreef:
Wat hebben mega stallen met mijn paard te maken? Of met de geit van de buurman?
Die megastallen hebben totaal geen last van de wolf. Die beesten komen toch niet buiten.
Is snap heel die vergelijking met slachtvee en hobbydieren niet.

Precies.

Dat schaap loopt lekker buiten. En maar van weinig mensen een hoofd inkomen. Dus die er wel een inkomen van hebben gaan ze ophokken. Wauw... Goed bezig...

En bij heel veel alleen maar kosten van die paar hobbydieren .
Met nu een portie angst en met wat pech verdriet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:20

Jahaaa, dat vind ik ook heel erg. Maar dat is niet waar mijn post om draait.. :D

Ik snap niet zo goed waarom veel boeren zich zo naar maken om de wolf, terwijl er zoveel ander dierenleed is, waar ze zich dan weer niet druk om lijken te maken.
Waarom springen er niet massaal boeren op de bres als de zoveelste stal is afgebrand met 400 varkens erin? Is dat dan minder erg, dan de schapen die levend worden opgevroten?
Het is nogal selectief. Nogmaals, mijn gevoel. Geen verwijt naar niemand hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:23

Omdat die boeren met alle plezier de luchtwasser uitzetten. Maar dat mag niet.
Daar hebben ze het zeker over.

En daarnaast begint de brand zelden laag. Maar in het dak. Sprinklers zitten er onder...

Maar heb je de uitvinding. Ik denk dat je binnen bent. Want boeren willen dat. Verzekeraars verplichten het dan.
Maar DE oplossing is er nog niet.

En dat is het laatste wat ik er hier over zeg. Totaal niet on topic
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-07-23 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:24

Janneke2 schreef:

Hei = cultuurlandschap.
Beetje ironisch met je pedante melding, "een beetje feitenkennis graag"...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:29

Pot verwijt de ketel, met je 'pedant'.

DP, prima hoor. Ik denk dat het niet offtopic is (behalve de details over de bestrijding van stalbranden dan), want het ging oorspronkelijk over de ophef rond de wolf.
Maar als je er niks meer over wilt zeggen is dat ook goed :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 20:30

Kuggur schreef:
Janneke2 schreef:

Hei = cultuurlandschap.
Beetje ironisch met je pedante melding, "een beetje feitenkennis graag"...

Misschien is het een calvinistische manier van schrijven?