Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:36

Als je meer dan 3k per maand verdient en je bent met z’n tweetjes dan is de kans wel even wat minder groot dat je het financieel slecht hebt dan wanneer je in de categorie toeslagen valt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:41

Tango1979 schreef:
Ik vind ook dat werken lonend moet zijn, maar het is ook erg scheef geregeld als je arbeidsongeschikt raakt.

In de IVA krijg je 75% van je laatstverdiende salaris. Als je 80k per jaar verdient maar ook 75% als je 30k verdient. Dat is eigenlijk ook heel scheef

De ene zakt naar het bestaansminimum, terwijl de ander nog een behoorlijk riant inkomen houdt

Ja, maar aan de andere kant gaat dat in de WW natuurlijk ook zo.
70% van je laatst verdiende salaris.
Dat maakt inderdaad dat de 1 er veel beter vanaf komt dan de ander.
Maar wat je ook niet moet vergeten, is dat iemand die 80k per jaar verdient, daar ook zijn hele leven op ingericht heeft he. Die heeft waarschijnlijk geen woning met een hypotheek van 600 euro per maand.
Maar goed, ik ben het met je eens dat dat wel eerlijker mag.
Ook dat van de WW trouwens.

Weet nog wel dat toen ik even tussen 2 banen in zat, ik ook WW kreeg. Nou, mijn salaris was toen heel anders als wat het nu is en dat niet alleen, toen kreeg ik allemaal onregelmatigheidstoeslagen, kort gezegt ORT. Je ORT is grappig, je betaald er wel belasting over, maar op het moment dat je werkloos raakt of ziek wordt, wordt het niet meegenomen in je salaris. Nee, dan wordt er alleen gekeken naar je basis salaris... Ook al heb je wel belasting betaald over je ORT.
Ik kreeg veel ORT, want ik werkte heel veel nachten en weekenden. Maar 70% van mijn basis salaris? Laten we zeggen dat ik blij was dat mijn man nog werk had, het maar tijdelijk was en dat wij onze hypotheek zo hadden ingesteld dat zelfs 1 van ons die nog zou kunnen betalen. Want van die ww kon ik onze hypotheek niet betalen hoor :n

En dat moet ook veranderen vind ik. Krijg jij ORT boven op je salaris dan moet dat meegenomen worden in je WW maar ook als je ziek bent. En als het moeilijk is omdat de ORT ook onregelmatig is, dan neem je maar een gemiddelde van een half jaar of zo.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:48

Ik snap gedeeltelijk wel wat je zegt hoor MDH. Daarom ook leuk om hier over te discussiëren.

Ik heb een studieschuld (moeder in de bijstand) en ben alleenstaand, kan dus niet kopen in mijn regio. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus moet +1000 betalen voor particuliere huur. Daar baal ik ook wel eens behoorlijk van.

Maar dan kijk ik naar m'n leven: ik heb een prachtig appartement, kan leuke dingen doen en m'n paard zo houden als ik wil. En dan durf ik eigenlijk niet te klagen.

Wat jij zegt is erg eerlijk, en snap ik ook wel van een kant.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:50

MarlindeRooz schreef:
Als je meer dan 3k per maand verdient en je bent met z’n tweetjes dan is de kans wel even wat minder groot dat je het financieel slecht hebt dan wanneer je in de categorie toeslagen valt.

Iemand die modaal verdient, verdient dit jaar netto per maand €2550,- of als je het vakantiegeld maandelijks krijgt €2680,-

Alles wat daarboven zit, wordt dus ook als zodanig belast, ook als je er maar 100 euro boven zit.
En die mensen, die dus maar 100 euro er boven zitten, worden wel belasting als of ze er ruim boven zitten.
Hebben geen recht op toeslagen (wat logisch is, laat ik dat er dit keer maar even bij zeggen aangezien mensen zo graag het verkeerd willen begrijpen) maar kunnen door de zwaardere belasting dus wel minder per maand over houden dan mensen die modaal verdienen én nog toeslagen krijgen.

Dat is iets om over na te denken.
Dit kan ook gebeuren als je met zijn tweeën boven modaal verdient.

Die 3k per maand is dus nogal een aanname...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 11:55

M_D_H schreef:
MarlindeRooz schreef:

Iemand die modaal verdient, verdient dit jaar netto per maand €2550,- of als je het vakantiegeld maandelijks krijgt €2680,-

Alles wat daarboven zit, wordt dus ook als zodanig belast, ook als je er maar 100 euro boven zit.
En die mensen, die dus maar 100 euro er boven zitten, worden wel belasting als of ze er ruim boven zitten.
Hebben geen recht op toeslagen (wat logisch is, laat ik dat er dit keer maar even bij zeggen aangezien mensen zo graag het verkeerd willen begrijpen) maar kunnen door de zwaardere belasting dus wel minder per maand over houden dan mensen die modaal verdienen én nog toeslagen krijgen.

Je betaalt alleen over die 100 euro meer belasting, dat bedrag zit in een andere schaal, niet de rest van je inkomen, die blijft in de schaal waar het zat. Dat kan vervelend zijn wanneer die 100 euro net het verschil maakt tussen wel of geen toeslagen, maar het is niet dat je opeens echt heel erg veel meer belasting gaat betalen omdat je 100 euro meer verdient. Of begrijp ik je verkeerd?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:55

Tango1979 schreef:
Ik snap gedeeltelijk wel wat je zegt hoor MDH. Daarom ook leuk om hier over te discussiëren.

Ik heb een studieschuld (moeder in de bijstand) en ben alleenstaand, kan dus niet kopen in mijn regio. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus moet +1000 betalen voor particuliere huur. Daar baal ik ook wel eens behoorlijk van.

Maar dan kijk ik naar m'n leven: ik heb een prachtig appartement, kan leuke dingen doen en m'n paard zo houden als ik wil. En dan durf ik eigenlijk niet te klagen.

Wat jij zegt is erg eerlijk, en snap ik ook wel van een kant.

Ja weet je, sinds dit jaar gaan we de goede kant op.
Maar de jaren er voor verdiende mijn man en ik beide net boven modaal, maar werden dus wel enorm belast (eigenlijk zou er nog een tussengroep moeten zijn, of belastingen op maat, maak het dan maar minder leuk en minder makkelijk, maar wel eerlijker)
En als ik dan keek naar een stel in onze omgeving, die beide werkloos waren, die van alles konden doen omdat ze én de tijd hadden én allemaal toeslagen etc kregen én daarnaast ook nog eens een gunfactor hadden want het was sneu dat ze werkloos waren, die van alles konden doen, terwijl mijn man en ik op dat moment echt wel keuzes moesten maken...
Dat voelt echt niet eerlijk.
En tuurlijk, kon dat stel ook niet alles doen wat ze wilde en ze zullen vast wel bezuinigd hebben, maar ik kon geen 2 paarden, een roedel honden, een volière met vogels en 2 kinderen en 2 auto's onderhouden hoor. Zeer zeker niet.
Maar toch, ergens klopt het gewoon niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:57

M_D_H schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit soort berichten vind ik dus juist interessant! Voor mij is dat een zodanige ver van mijn bed show (zwaardere belastingen en dergelijke) dat ik er dus niks van af weet, dat je zulk soort dingen er bij zet vind ik dus juist prettig omdat ik de situatie dan ook kan gaan begrijpen. Misschien dat dat voor anderen ook zo gaat, dat ze dit soort dingen gewoon niet echt weten of niet helemaal begrijpen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:58

_San87_ schreef:
M_D_H schreef:

Je betaalt alleen over die 100 euro meer belasting, dat bedrag zit in een andere schaal, niet de rest van je inkomen, die blijft in de schaal waar het zat. Dat kan vervelend zijn wanneer die 100 euro net het verschil maakt tussen wel of geen toeslagen, maar het is niet dat je opeens echt heel erg veel meer belasting gaat betalen omdat je 100 euro meer verdient. Of begrijp ik je verkeerd?

Hmm, niet helemaal waar, maar laten we daar maar niet te diep op in gaan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:03

Mbt belasting klopt dat wel. Een aantal jaar terug hadden we nog 3 schijven inkomstenbelasting. Ik kreeg een andere functie. Ging van 36 uur naar 40 uur en een kleine salarisverhoging en schoot zo de volgende schaal in.

Netto ging ik er misschien 50 euro op vooruit, doordat het meerdere aan salaris zwaarder belast werd. Dat is dan wel even zuur. 4 uur meer werken per maand voor 50 euro

Tiggs

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:06

Ja maar dat is juist alleen maar gunstiger geworden voor de middeninkomens, in de afgelopen jaren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:09

Tango1979 schreef:
Mbt belasting klopt dat wel. Een aantal jaar terug hadden we nog 3 schijven inkomstenbelasting. Ik kreeg een andere functie. Ging van 36 uur naar 40 uur en een kleine salarisverhoging en schoot zo de volgende schaal in.

Netto ging ik er misschien 50 euro op vooruit, doordat het meerdere aan salaris zwaarder belast werd. Dat is dan wel even zuur. 4 uur meer werken per maand voor 50 euro

Het ligt nog iets gecompliceerder dan dat, maar dat maakt niet zo heel erg veel uit voor de strekking van het verhaal :) .

Sansevieria

@MHD, grotendeels mee eens hoor, werken zou (meer) moeten lonen.

Ik zie behoorlijk wat mensen om me heen, die net een paar euro teveel aan inkomen (uit werk) hebben, en daardoor net niet meer in aanmerking komen voor toeslagen, voedselbank e.d.
En andere mensen die netto meer overhouden dan iemand die wel werkt.
Ik hoor van bedrijven die dringend mensen nodig hebben dat iemand maar precies zo en zoveel uur per week wil komen werken, omdat ze anders geen toeslagen meer krijgen, en voor minder vrije tijd ook nog minder geld overhouden.

Van mij mag echt het hele toeslagenstelsel op de schop, en ook de manier van keuren bij ziekte.
Wat doet iemand die chronisch ziek is en echt niet werken kan in godsnaam in de bijstand?

Er zijn gewoon een deel mensen die heeft geen enkel perspectief meer. Hoe triest is dat?

Jessix

Inderdaad, is het soms gewoon zuur. Ook al heeft een ander het misschien slechter. Je werkt zelf ook hard om een bepaalde levensstandaard te kunnen hebben en ook dat heeft best zijn uitdagingen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:11

Ja dat klopt. Maar als je nu de overstap naar de hoogste schaal maakt, speelt het natuurlijk ook nog.

Aan de ene kant natuurlijk niets te klagen als je gezamenlijk inkomen boven de 73k komt, maar aan de andere kant precies dezelfde situatie.

Je mag daar best van balen lijkt me. Er is alleen geen oplossing voor die eerlijk is (imo) want toeslagen met dat inkomen lijkt me ook van de zotte

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:19

Sansevieria schreef:
@MHD, grotendeels mee eens hoor, werken zou (meer) moeten lonen.

Ik zie behoorlijk wat mensen om me heen, die net een paar euro teveel aan inkomen (uit werk) hebben, en daardoor net niet meer in aanmerking komen voor toeslagen, voedselbank e.d.
En andere mensen die netto meer overhouden dan iemand die wel werkt.
Ik hoor van bedrijven die dringend mensen nodig hebben dat iemand maar precies zo en zoveel uur per week wil komen werken, omdat ze anders geen toeslagen meer krijgen, en voor minder vrije tijd ook nog minder geld overhouden.

Van mij mag echt het hele toeslagenstelsel op de schop, en ook de manier van keuren bij ziekte.
Wat doet iemand die chronisch ziek is en echt niet werken kan in godsnaam in de bijstand?

Er zijn gewoon een deel mensen die heeft geen enkel perspectief meer. Hoe triest is dat?

Dit is het kromme van Nederland. Werken loont niet, en dat kost ons klauwen met geld.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:22

Citaat:
Want je kan het niet zwaar hebben als je net boven modaal verdient en dus forse belastingen te verwerken krijgt en het daardoor financieel echt niet altijd even makkelijk hebt.
Nee, je kan het alleen financieel zwaar hebben als je toeslagen krijgt.
Ga toch weg joh, als je zo praat betwijfel ik echt of je zelf ook boven modaal verdient, je moet wel in dezelfde situatie hebben gezeten, dat je net wat meer dan modaal verdient en daardoor al die forse belastingen krijgt.
Maar jij praat er over als of het peanuts is... Wat het niet is, dus dat doet mij betwijfelen of je echt weet wat het is...

Sterker nog voor mij is het ook peanuts. Ja en ik wist dat je zo ging reageren. Daarom dacht ik, ik zeg het er maar even bij.
En nee ik reageer zeker niet zo omdat ik het zelf meegemaakt heb. Gelukkig niet. Maar ik reageer zo omdat ik gelijkwaardigheid en gelijkheid en moraal heel belangrijk vind. En omdat het mij écht niet uitmaakt dat ik meer moet inleveren omdat ik meer verdien. Want ik heb alsnog een goed leven en niks te klagen. En ik vind het dan wel oprecht belangrijk om anderen te helpen. En omdat ik besef dat ik geluk heb gehad met een goed stel hersens en dat ik toevallig geboren ben in een goede omgeving
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 09-07-23 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:23

Tango1979 schreef:
Ja dat klopt. Maar als je nu de overstap naar de hoogste schaal maakt, speelt het natuurlijk ook nog.

Aan de ene kant natuurlijk niets te klagen als je gezamenlijk inkomen boven de 73k komt, maar aan de andere kant precies dezelfde situatie.

Je mag daar best van balen lijkt me. Er is alleen geen oplossing voor die eerlijk is (imo) want toeslagen met dat inkomen lijkt me ook van de zotte

Oh nee, je zou absoluut geen toeslagen moeten krijgen met dat inkomen.
Maar het stelsel kan absoluut wel eerlijker.
Zieken mensen horen mijn inziens niet in de bijstand. Dat lijkt mij 1 ding wat zeker is en voor dat soort mensen wil ik oprecht wel een stukje salaris inleveren.
Het kan altijd gebeuren dat je je baan verliest en ook voor die mensen wil ik wel een stukje salaris inleveren.

Maar niet fulltime willen werken omdat je dan je toeslagen misloopt, of überhaupt niet willen werken omdat het beetje meer salaris jou inziens niet lonend genoeg is? Of mensen in de WaJong die om de een of andere manier niet wit kunnen werken, maar wel prima zwart kunnen werken (en ja, ik ken er een aantal) voor dat soort mensen moet het stelsel aangepast worden.
Dat dit soort zaken ontmoedigd worden en je aangemoedigd wordt om te gaan werken :j

Jessix schreef:
Inderdaad, is het soms gewoon zuur. Ook al heeft een ander het misschien slechter. Je werkt zelf ook hard om een bepaalde levensstandaard te kunnen hebben en ook dat heeft best zijn uitdagingen.

Precies, maar oh wee als je dat ter sprake brengt, want pfoe, je hebt het niet zo slecht als anderen.

Iedereen heeft uitdagingen en ook al heeft iemand het slechter dan jouw, betekend het niet dat jouw uitdaging er niet mag zijn. Het blijft een uitdaging!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:27

naranja1 schreef:
M_D_H schreef:
Want je kan het niet zwaar hebben als je net boven modaal verdient en dus forse belastingen te verwerken krijgt en het daardoor financieel echt niet altijd even makkelijk hebt.
Nee, je kan het alleen financieel zwaar hebben als je toeslagen krijgt.
Ga toch weg joh, als je zo praat betwijfel ik echt of je zelf ook boven modaal verdient, je moet wel in dezelfde situatie hebben gezeten, dat je net wat meer dan modaal verdient en daardoor al die forse belastingen krijgt.
Maar jij praat er over als of het peanuts is... Wat het niet is, dus dat doet mij betwijfelen of je echt weet wat het is...

Sterker nog voor mij is het ook peanuts. Ja en ik wist dat je zo ging reageren. Daarom dacht ik, ik zeg het er maar even bij.
En nee ik reageer zeker niet zo omdat ik het zelf meegemaakt heb. Gelukkig niet. Maar ik reageer zo omdat ik gelijkwaardigheid en gelijkheid en moraal heel belangrijk vind. En omdat het mij écht niet uitmaakt dat ik meer moet inleveren omdat ik meer verdien. Want ik heb alsnog een goed leven en niks te klagen. En ik vind het dan wel oprecht belangrijk om anderen te helpen.

Dus jij vind het helemaal prima om elke maand mensen te helpen die prima kunnen werken, maar dat liever niet doen? En zeg niet dat die mensen er niet zijn, want ik ken persoonlijk een paar van die mensen, die zijn er zeker wel.
En jij vind het ook prima om elke maand mensen te helpen die teren op de zak van de staat, omdat ze zogenaamd ziek zijn, maar wel gewoon zwart kunnen werken... Die dus eigenlijk 2 inkomens hebben, zonder mee te betalen aan de staat?

Wauw, dat is heel nobel van je, maar past niet helemaal in jouw ideale beeld van een gelijkwaardigheid, gelijkheid en moraal toch?

Want als je ál mijn berichten had gelezen, had je geweten dat ik het niet erg vind om mijn salaris af te staan... Aan mensen die het nodig hebben, maar dat ik het niet fair vind om salaris af te moeten staan aan mensen die hun handje ophouden maar te beroerd zijn om zelfstandig te worden.

Mensen die het stelsel misbruiken, dragen niet bij aan jouw ideale wereld. Als jij dan nog steeds je salaris aan hun wil afstaan, prima, maar ik wil dat niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:30

M_D_H schreef:
Jessix schreef:

Precies, maar oh wee als je dat ter sprake brengt, want pfoe, je hebt het niet zo slecht als anderen.

Iedereen heeft uitdagingen en ook al heeft iemand het slechter dan jouw, betekend het niet dat jouw uitdaging er niet mag zijn. Het blijft een uitdaging!

Zeker, niet iedereen heeft ook gelijken kosten. Ook in de hogere inkomens is het soms even puzzelen om goed uit te komen. Alles wordt gewoon steeds duurder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 12:32

Is het aantal mensen dat misbruik maakt van het stelsel echt zo groot? Of gaat het om een klein percentage?

Ik weet het oprecht niet. Hoe zou dit misbruik kunnen worden opgespoord? Als het al is wat het lijkt, natuurlijk :).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:33

Ik wil dat ook liever niet MDH maar je houdt deze mensen toch. Dat is er nooit helemaal uit te filteren.

En verlagen van de uitkeringen: daar heb je een heleboel mensen die terecht een uitkering ontvangen mee.

Ik betaal graag belasting voor diegene die het nodig hebben en neem de "profiteurs" dan maar voor lief. Omdat ik het alternatief niet fair vind.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:33

Maar het is wel makkelijker gezegd dan wettelijk geregeld.

Ik vind ook dat toeslagen berekend zouden moeten worden op iemands fulltime verdiencapaciteit. Maar wat doen we als een werkgever niet meer uren wil geven (in deze tijd kun je zeggen dat iemand dan maar een andere werkgever moet zoeken, maar wat doen we als banen straks weer schaarser zijn). Of als iemand om gezondheidsredenen minder werkt; moeten we die allemaal gaan keuren? En wat 'telt' dan wel en wat niet?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:36

MarlindeRooz schreef:
Toeslagen worden niet ineens van maximaal naar niks. Daar zit een afbouwende factor in. Dus het is niet zo dat je met een kleine salarisverhoging opeens van 500 euro naar niks gaat. :)

Nee maar die toeslagen houden geen rekening met jouw lasten. Dus waar de ene persoon met een uitkering fluitend kan rondkomen en lekker veel kan chillen, kan de ander zich met zijn bovenmodale salaris een slag in de rondte werken, de uitkering van een ander financieren en dan zelf geen geld meer hebben om te ontspannen, of zelfs moeite hebben alle rekeningen te betalen. Dit zou wat mij betreft niet moeten kunnen, dat iemand die zich een slag in de rondte werkt, bij wijze van spreken zijn huis uit moet of nooit meer uit eten kan, terwijl iemand die een uitkering krijgt, wél uit eten kan. En dat kan, want er zijn zelfs zat mensen die een paard hebben van een uitkering. Als je weinig geld hebt, opent dat deuren naar allerlei steun, goedkopere huizen (oké, die zijn er natuurlijk nu niet echt, maargoed ). Terwijl de mensen die veel geld hebben, dus ook een duurder huis moeten, veel geld moeten inleveren, geen hulp krijgen, en een duurder huis is vaak ook meer kosten. En dan kan het best krom zijn.
Ik bedoel... ik ben hier zelf een voorbeeld van. Ik heb dan wel geen uitkering, maar ik werk 30 uurtjes en iedereen kijkt neer op mijn baan (oké ze moeten wel lachen en vinden het wel “stoer” maar ze nemen mijn baan niet serieus). Maar ik kan met mijn elkeidiootkandit baantje wél een paar keer per jaar op vakantie enzo. Het is net hoe je leven ingericht is. En zo zullen er ook zat mensen zijn die veel verdienen, maar niks overhouden. En ja, die balen dat als ze dan mensen zien chillen van hun zuurverdiende centjes

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:37

Tiggs schreef:
Maar het is wel makkelijker gezegd dan wettelijk geregeld.

Ik vind ook dat toeslagen berekend zouden moeten worden op iemands fulltime verdiencapaciteit. Maar wat doen we als een werkgever niet meer uren wil geven (in deze tijd kun je zeggen dat iemand dan maar een andere werkgever moet zoeken, maar wat doen we als banen straks weer schaarser zijn). Of als iemand om gezondheidsredenen minder werkt; moeten we die allemaal gaan keuren? En wat 'telt' dan wel en wat niet?

Ik hoop wel dat er dan gekeken wordt naar de functie en of fulltime überhaupt mogelijk is. In mijn functie is 36u de max en de meeste mensen werken 32u. Ik werk zelf ook 32u, simpelweg omdat ik anders onvoldoende rust kan pakken.

Daarentegen werken wij onregelmatig en verdien je dus ook ORT, hierdoor is mijn salaris te hoog voor toeslagen. Niet dat ik veel verdien overigens, maar ik kan rondkomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:49

naranja1 schreef:
Citaat:
Mee eenns Zeer mee eens zelfs, maar wat vaak in de kijker springt zijn de gevallen op het lijntje. Laten we zeggen iemand verdient een salaris dat onvoldoende is en daardoor heeft diegene recht op toeslagen en kortingen. Bij de volgende salarisronde komt er op maandbasis bruto 50 euro bij en daardoor valt het salaris boven de grens voor toeslagen etc. Dit soort dingen gebeurt en het voelt heel zuur als het je overkomt, je verdient meer en houdt netto minder over.
Het is voor mensen vaak een brug te ver om te bedenken dat ze hierdoor minder druk geven op het sociale systeem en dat ze kennelijk in een situatie zitten waar salarisgroei mogelijk is en waar bij een volgende verhoging de druk van de ketel is.

Klopt. Maar over deze mensen ging het niet in dit geval. De persoon die dit zei verdient boven modaal zei ze zelf. Dus het gaat hier niet om 50 euro net erboven.

Oke, maar dan komt er een volgende vraag op. Kan je boven modaal verdienen en toch toeslagen krijgen?