Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tango1979 schreef:Ik vind ook dat werken lonend moet zijn, maar het is ook erg scheef geregeld als je arbeidsongeschikt raakt.
In de IVA krijg je 75% van je laatstverdiende salaris. Als je 80k per jaar verdient maar ook 75% als je 30k verdient. Dat is eigenlijk ook heel scheef
De ene zakt naar het bestaansminimum, terwijl de ander nog een behoorlijk riant inkomen houdt
MarlindeRooz schreef:Als je meer dan 3k per maand verdient en je bent met z’n tweetjes dan is de kans wel even wat minder groot dat je het financieel slecht hebt dan wanneer je in de categorie toeslagen valt.
M_D_H schreef:MarlindeRooz schreef:Als je meer dan 3k per maand verdient en je bent met z’n tweetjes dan is de kans wel even wat minder groot dat je het financieel slecht hebt dan wanneer je in de categorie toeslagen valt.
Iemand die modaal verdient, verdient dit jaar netto per maand €2550,- of als je het vakantiegeld maandelijks krijgt €2680,-
Alles wat daarboven zit, wordt dus ook als zodanig belast, ook als je er maar 100 euro boven zit.
En die mensen, die dus maar 100 euro er boven zitten, worden wel belasting als of ze er ruim boven zitten.
Hebben geen recht op toeslagen (wat logisch is, laat ik dat er dit keer maar even bij zeggen aangezien mensen zo graag het verkeerd willen begrijpen) maar kunnen door de zwaardere belasting dus wel minder per maand over houden dan mensen die modaal verdienen én nog toeslagen krijgen.
Dat is iets om over na te denken.
Dit kan ook gebeuren als je met zijn tweeën boven modaal verdient.
Die 3k per maand is dus nogal een aanname...
Tango1979 schreef:Ik snap gedeeltelijk wel wat je zegt hoor MDH. Daarom ook leuk om hier over te discussiëren.
Ik heb een studieschuld (moeder in de bijstand) en ben alleenstaand, kan dus niet kopen in mijn regio. Ik verdien teveel voor sociale huur, dus moet +1000 betalen voor particuliere huur. Daar baal ik ook wel eens behoorlijk van.
Maar dan kijk ik naar m'n leven: ik heb een prachtig appartement, kan leuke dingen doen en m'n paard zo houden als ik wil. En dan durf ik eigenlijk niet te klagen.
Wat jij zegt is erg eerlijk, en snap ik ook wel van een kant.
M_D_H schreef:MarlindeRooz schreef:Als je meer dan 3k per maand verdient en je bent met z’n tweetjes dan is de kans wel even wat minder groot dat je het financieel slecht hebt dan wanneer je in de categorie toeslagen valt.
Iemand die modaal verdient, verdient dit jaar netto per maand €2550,- of als je het vakantiegeld maandelijks krijgt €2680,-
Alles wat daarboven zit, wordt dus ook als zodanig belast, ook als je er maar 100 euro boven zit.
En die mensen, die dus maar 100 euro er boven zitten, worden wel belasting als of ze er ruim boven zitten.
Hebben geen recht op toeslagen (wat logisch is, laat ik dat er dit keer maar even bij zeggen aangezien mensen zo graag het verkeerd willen begrijpen) maar kunnen door de zwaardere belasting dus wel minder per maand over houden dan mensen die modaal verdienen én nog toeslagen krijgen.
_San87_ schreef:M_D_H schreef:
Je betaalt alleen over die 100 euro meer belasting, dat bedrag zit in een andere schaal, niet de rest van je inkomen, die blijft in de schaal waar het zat. Dat kan vervelend zijn wanneer die 100 euro net het verschil maakt tussen wel of geen toeslagen, maar het is niet dat je opeens echt heel erg veel meer belasting gaat betalen omdat je 100 euro meer verdient. Of begrijp ik je verkeerd?
Tango1979 schreef:Mbt belasting klopt dat wel. Een aantal jaar terug hadden we nog 3 schijven inkomstenbelasting. Ik kreeg een andere functie. Ging van 36 uur naar 40 uur en een kleine salarisverhoging en schoot zo de volgende schaal in.
Netto ging ik er misschien 50 euro op vooruit, doordat het meerdere aan salaris zwaarder belast werd. Dat is dan wel even zuur. 4 uur meer werken per maand voor 50 euro
Sansevieria schreef:@MHD, grotendeels mee eens hoor, werken zou (meer) moeten lonen.
Ik zie behoorlijk wat mensen om me heen, die net een paar euro teveel aan inkomen (uit werk) hebben, en daardoor net niet meer in aanmerking komen voor toeslagen, voedselbank e.d.
En andere mensen die netto meer overhouden dan iemand die wel werkt.
Ik hoor van bedrijven die dringend mensen nodig hebben dat iemand maar precies zo en zoveel uur per week wil komen werken, omdat ze anders geen toeslagen meer krijgen, en voor minder vrije tijd ook nog minder geld overhouden.
Van mij mag echt het hele toeslagenstelsel op de schop, en ook de manier van keuren bij ziekte.
Wat doet iemand die chronisch ziek is en echt niet werken kan in godsnaam in de bijstand?
Er zijn gewoon een deel mensen die heeft geen enkel perspectief meer. Hoe triest is dat?
Citaat:Want je kan het niet zwaar hebben als je net boven modaal verdient en dus forse belastingen te verwerken krijgt en het daardoor financieel echt niet altijd even makkelijk hebt.
Nee, je kan het alleen financieel zwaar hebben als je toeslagen krijgt.
Ga toch weg joh, als je zo praat betwijfel ik echt of je zelf ook boven modaal verdient, je moet wel in dezelfde situatie hebben gezeten, dat je net wat meer dan modaal verdient en daardoor al die forse belastingen krijgt.
Maar jij praat er over als of het peanuts is... Wat het niet is, dus dat doet mij betwijfelen of je echt weet wat het is...
Tango1979 schreef:Ja dat klopt. Maar als je nu de overstap naar de hoogste schaal maakt, speelt het natuurlijk ook nog.
Aan de ene kant natuurlijk niets te klagen als je gezamenlijk inkomen boven de 73k komt, maar aan de andere kant precies dezelfde situatie.
Je mag daar best van balen lijkt me. Er is alleen geen oplossing voor die eerlijk is (imo) want toeslagen met dat inkomen lijkt me ook van de zotte
Jessix schreef:Inderdaad, is het soms gewoon zuur. Ook al heeft een ander het misschien slechter. Je werkt zelf ook hard om een bepaalde levensstandaard te kunnen hebben en ook dat heeft best zijn uitdagingen.
naranja1 schreef:M_D_H schreef:Want je kan het niet zwaar hebben als je net boven modaal verdient en dus forse belastingen te verwerken krijgt en het daardoor financieel echt niet altijd even makkelijk hebt.
Nee, je kan het alleen financieel zwaar hebben als je toeslagen krijgt.
Ga toch weg joh, als je zo praat betwijfel ik echt of je zelf ook boven modaal verdient, je moet wel in dezelfde situatie hebben gezeten, dat je net wat meer dan modaal verdient en daardoor al die forse belastingen krijgt.
Maar jij praat er over als of het peanuts is... Wat het niet is, dus dat doet mij betwijfelen of je echt weet wat het is...
Sterker nog voor mij is het ook peanuts. Ja en ik wist dat je zo ging reageren. Daarom dacht ik, ik zeg het er maar even bij.
En nee ik reageer zeker niet zo omdat ik het zelf meegemaakt heb. Gelukkig niet. Maar ik reageer zo omdat ik gelijkwaardigheid en gelijkheid en moraal heel belangrijk vind. En omdat het mij écht niet uitmaakt dat ik meer moet inleveren omdat ik meer verdien. Want ik heb alsnog een goed leven en niks te klagen. En ik vind het dan wel oprecht belangrijk om anderen te helpen.
M_D_H schreef:Jessix schreef:Inderdaad, is het soms gewoon zuur. Ook al heeft een ander het misschien slechter. Je werkt zelf ook hard om een bepaalde levensstandaard te kunnen hebben en ook dat heeft best zijn uitdagingen.
Precies, maar oh wee als je dat ter sprake brengt, want pfoe, je hebt het niet zo slecht als anderen.
Iedereen heeft uitdagingen en ook al heeft iemand het slechter dan jouw, betekend het niet dat jouw uitdaging er niet mag zijn. Het blijft een uitdaging!
MarlindeRooz schreef:Toeslagen worden niet ineens van maximaal naar niks. Daar zit een afbouwende factor in. Dus het is niet zo dat je met een kleine salarisverhoging opeens van 500 euro naar niks gaat.
Tiggs schreef:Maar het is wel makkelijker gezegd dan wettelijk geregeld.
Ik vind ook dat toeslagen berekend zouden moeten worden op iemands fulltime verdiencapaciteit. Maar wat doen we als een werkgever niet meer uren wil geven (in deze tijd kun je zeggen dat iemand dan maar een andere werkgever moet zoeken, maar wat doen we als banen straks weer schaarser zijn). Of als iemand om gezondheidsredenen minder werkt; moeten we die allemaal gaan keuren? En wat 'telt' dan wel en wat niet?
naranja1 schreef:Citaat:Mee eenns Zeer mee eens zelfs, maar wat vaak in de kijker springt zijn de gevallen op het lijntje. Laten we zeggen iemand verdient een salaris dat onvoldoende is en daardoor heeft diegene recht op toeslagen en kortingen. Bij de volgende salarisronde komt er op maandbasis bruto 50 euro bij en daardoor valt het salaris boven de grens voor toeslagen etc. Dit soort dingen gebeurt en het voelt heel zuur als het je overkomt, je verdient meer en houdt netto minder over.
Het is voor mensen vaak een brug te ver om te bedenken dat ze hierdoor minder druk geven op het sociale systeem en dat ze kennelijk in een situatie zitten waar salarisgroei mogelijk is en waar bij een volgende verhoging de druk van de ketel is.
Klopt. Maar over deze mensen ging het niet in dit geval. De persoon die dit zei verdient boven modaal zei ze zelf. Dus het gaat hier niet om 50 euro net erboven.