Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:12

juval schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar we hebben bijna een miljoen huizen nodig met ons huidige asielbeleid.
Dat zal hoe dan ook betaald moeten worden waar ze ook komen staan.

er zit misschien nog iets van 25 miljard in een stikstofpotje wat beter ingezet kan worden dan voor het onteigenen van boeren.

Als je de stikstofproblematiek geheel zou ontkennen wel. Zo niet, dan is er sowieso geld nodig om die op te lossen. Of dat dan voor het uitkopen van boeren zou zijn of voor andere opties om de stikstofuitstoot terug te dringen is om het even.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:12

Pantykous schreef:
We moeten het gaan doen met de BBB maar ik vind het een stap terug voor de toekomst van mijn kinderen. BBB heeft in mijn optiek populistische korte termijn visie. Flinterdun program.

FVD naar de klote kan ik alleen maar toejuichen.

+1

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:14

juval schreef:
DuoPenotti schreef:

er zit misschien nog iets van 25 miljard in een stikstofpotje wat beter ingezet kan worden dan voor het onteigenen van boeren.

Dat is toch dweilen met de kraan open?
Er moet iets gebeuren.
En niet alleen zullen boeren moeten inkrimpen, ook andere maatregelen moeten genomen worden.
Iedereen gaat dit voelen, maar dat het voor de boeren heel ingrijpend is, zal ik niet ontkennen.
Maar verder op de huidige voet (pappen en nathouden) gaat gewoon niet meer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:16

cp112 schreef:
Als ze de subsidies naar de fossiele industrie nu eens drastisch aanpakken of helemaal stopzetten moet je kijken wat er dan overblijft om oa in de zorg te stoppen.

Toevoeging. De luchtvaart kaapt daar al bijna 2.5 miljard van. In totaal dik 4 miljard aan subsidies. Die kunnen imo heel wat beter besteed.

Yep. En dat eerste zouden we in ik dacht 2007 al terugschroeven naar niks.

We gaan het zien. Ik ben blijer met de grote verliezen van het huidige kabinet en baudet dan met de winst van de BBB. Ik zal eens wat ruimte maken voor het doorlezen van hun programma.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:23

8nnemiek schreef:
Haha, letterlijk en figuurlijk uitgeteld dus :))

Ik ben blij dat FvD zo hard neergestort is :D Fijn dat het complotdenken toch hard veroordeeld wordt.
Maar wel jammer dat die kiezers massaal zijn overgestapt op BBB. De agri-reuzen als Bayer/Monsanto zijn dus de grote winnaar, en de dieren en natuur de grote verliezer. Hopelijk kunnen ze vanuit de provincie niet al te veel stomme beslissingen nemen.

Pantykous schreef:
We moeten het gaan doen met de BBB maar ik vind het een stap terug voor de toekomst van mijn kinderen. BBB heeft in mijn optiek populistische korte termijn visie. Flinterdun program.

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:31

DuoPenotti schreef:

... hoezo: "asielbeleid"...?
Veel asielzoekers hebben te maken met klimaatverandering.
Als de Nijl droogvalt, moeten 80 miljoen Egyptenaren ergens anders wonen.
En ja: dat betekent ruimte en geld.
... of heel hard werk maken van de klimaatdoelen.

Waar we de boeren heel hard bij nodig hebben, maar wel op een andere leest dan nu.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:33

lies schreef:
Er moet iets gebeuren.
En niet alleen zullen boeren moeten inkrimpen, ook andere maatregelen moeten genomen worden.
Iedereen gaat dit voelen, maar dat het voor de boeren heel ingrijpend is, zal ik niet ontkennen.
Maar verder op de huidige voet (pappen en nathouden) gaat gewoon niet meer.

Dit inderdaad. Ik snap dat je als boer blij bent met de winst van BBB. Maar ik denk tegelijkertijd dat je als boer zijnde enkel langer in onzekerheid blijft zitten. Want het stikstof dossier is hiermee niet van tafel geveegd. Ik zou niet willen dat er weer jaren van uitstel komt, weer geïnvesteerd moet worden in verduurzaming en je uiteindelijk weer bij hetzelfde punt beland.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:35

DuoPenotti schreef:
Super idee.
Tip. Lees het programma van bbb eens.
Dat word al als eerste optie genoemd. :)

Hebben ze toch nog iets van de linkse ideeën gepikt _O-

Waarom dan de ovp volbouwen? Is dat niet een beetje hypocriet? Flevoland moet zijn ruimte maar inleveren? Waarom niet Drenthe volbouwen dan?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:39

DuoPenotti schreef:

En dat is gewoon niet waar. 30.00 woningen nodig voor vluchtelingen 300.000 voor niet vluchtelingen.

Ja vluchtelingen dragen bij aan de woningnood.... Voor ongeveer 10%

Prima dat je om meerder reden geen vluchtelingen wil helpen, en ja er zijn afgelopen jaar ontzettend veel vluchtelingen uit Oekraïne hier gekomen, maar ik vind feiten in deze hele, erg belangrijk,omdat het een verdrietig onderwerp is.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 16-03-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:41

Pantykous schreef:

Het ligt er natuurlijk helemaal aan waarmee de coalitie samenwerking gaat opzoeken. Want met de partijen PvdA/GL, waar ze de afgelopen jaren sowieso al mee samenwerkten, hebben ze alsnog een meerderheid voor zover ik kon zien bij de uitslagen.

Als ze BBB links laten liggen (:D) en met PvdA/GL gaan werken, verwacht ik dat er niet veel verandert en BBB ook niet per se veel kan waarmaken (zie: FvD laatste jaren). Hooguit worden de plannen van de regering groener/klimaatbewuster, maar dat kan ik alleen maar toejuichen. Of kiezen ze BBB op selecte wetten waarbij de coalitie een rechtsere visie hebben dan PvdA/GL.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:43

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
Super idee.
Tip. Lees het programma van bbb eens.
Dat word al als eerste optie genoemd. :)

Hebben ze toch nog iets van de linkse ideeën gepikt _O-

Waarom dan de ovp volbouwen? Is dat niet een beetje hypocriet? Flevoland moet zijn ruimte maar inleveren? Waarom niet Drenthe volbouwen dan?

Nou, van mij mag vliegveld Eelde worden volgebouwd.
En vliegveld Lelystad, graag.
Maar de rest van Drenthe liever niet, want de kurk van de economie hier is toeristen.
(En de bloembollentelers met gif zijn hier ook niet echt welkom.)

En huizen in de Oostvaardersplassen: ik geloof er niets van.
Het klinkt aardig, maar het is een Natura 2000 gebied, dus als je de procedure al op tafel krijgt, duurt het nog jaaaaaren. (En reken maar dat er 'iemand' naar de rechter stapt: bouw maar ergens anders.)

Eleeke

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:46

Bbb wil een herziening van natura2000

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:49

IMANDRA schreef:
Als ze BBB links laten liggen (:D) en met PvdA/GL gaan werken, verwacht ik dat er niet veel verandert en BBB ook niet per se veel kan waarmaken (zie: FvD laatste jaren). Hooguit worden de plannen van de regering groener/klimaatbewuster, maar dat kan ik alleen maar toejuichen. Of kiezen ze BBB op selecte wetten waarbij de coalitie een rechtsere visie hebben dan PvdA/GL.

Dat laatste is een mogelijkheid, maar vraag is dan weer of BBB daarin meegaat (of zegt: daar willen we wat voor terug m.b.t. stikstof en/of boeren), en of GL/PvdA dan niet extra eisen gaan stellen als het kabinet hen wél nodig heeft. Beiden kan ik me goed voorstellen als je als BBB/GL/PvdA zelf niet héél erg achter het voorstel staat waar het kabinet hulp bij nodig heeft.

Eleeke schreef:

Ik wens ze veel succes. Dat gaat niet zonder Brussel, en die hebben al duidelijk laten weten niet mee te willen werken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:54

herziening van natura2000 zou fijn zijn, er zijn nu zoveel postzegelnatuurgebiedjes die van alles blokkeren.

bouwen in de OVP lijkt me niet logisch, Flevoland heeft de meest vruchtbare grond van het land, dus ook vliegveld lelystad en die megakazerne etc liever niet op de vruchtbare grond.
Woningbouw is nodig, maar probeer daar meer praktische oplossingen binnen de woonkernen voor te vinden, leegstaande gebouwen etc. Zorg voor meer doorstroming, bouw appartementen voor starters én ouderen. Veel eengezinswoningen worden nu nog door alleenstaande ouderen bewoond omdat er totaal geen (betaalbare) mogelijkheid is voor deze mensen om door te stromen naar een gewenste gelijkvloerse kleinere woning.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:58

Eleeke schreef:

Je kunt veel willen maar dat maakt het niet, eenvoudig, juridisch haalbaar!

Dat zijn beloftes die ze niet zonder meer waar kunnen maken.

Geen gedwongen uitkopen is ook een riskante want als er ook maar 1 bedrijf wel gedwongen wordt is de belofte te niet gedaan.

Stel dat 1 bedrijf gedwongen opkopen betekent dat 20 andere boerenbedrijven kunnen blijven bestaan of kunnen groeien?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:00

juval schreef:
herziening van natura2000 zou fijn zijn, er zijn nu zoveel postzegelnatuurgebiedjes die van alles blokkeren.

Ja, is mede mogelijk gemaakt door CDA en VVD .. Het plan om alles op elkaar aan te sluiten was er.. maar kon van tafel.
Henk Bleker bedankt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:01

Eleeke schreef:
DuoPenotti schreef:

En dat is gewoon niet waar. 30.00 woningen nodig voor vluchtelingen 300.000 voor niet vluchtelingen.

Ja vluchtelingen dragen bij aan de woningnood.... Voor ongeveer 10%

Prima dat je om meerder reden geen vluchtelingen wil helpen, en ja er zijn afgelopen jaar ontzettend veel vluchtelingen uit Oekraïne hier gekomen, maar ik vind feiten in deze hele, erg belangrijk,omdat het een verdrietig onderwerp is.

dit jaar 30.000 ja
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... ders-nodig

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:08

Vergeet niet dat er enorm veel vergrijzing is onder boeren. En dat met de huidige onzekerheid velen geen boer meer willen worden. Maargoed, andere discussie dit.

Voor nu ben ik blij met de uitkomst. Het zet de boel wel op scherp, maar een duidelijker signaal dan dit naar het huidige politieke klimaat kan niet. Vanuit het CDA kwam al een mooie reactie met zelfreflectie. Hopelijk dringt dat ook door bij VVD en D66. Hoewel GL/PvdA en BBB op een heleboel punten mijlenver uit elkaar liggen blijf ik hopen dat daar wel een samenwerking uit gaat komen. We gaan het meemaken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:11

Ik zou willen dat de CU hun naam veranderde in SamenSterk23 ofzo, denk dat ze dan veel meer stemmen zouden krijgen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:13

Winged schreef:
Hoewel GL/PvdA en BBB op een heleboel punten mijlenver uit elkaar liggen blijf ik hopen dat daar wel een samenwerking uit gaat komen. We gaan het meemaken.

De achterban van BBB gingen bij boerenprotesten met een doodskist met de naam Jesse Klaver rond..
Ik zou als GL dan nog wel een paar keer nadenken voor je gaat samenwerken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:15

Alsof die paar mensen de heeeeele achterban zijn.... 8)7

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:15

Jammer dat er niet meer voor het klimaat is gekozen.

Maar goed, de toekomst van BBB kun je uittekenen natuurlijk. Ik zou niet weten waarom het BBB beter zou vergaan dan andere 'korte termijn'-partijen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:16

fransje23 schreef:
Winged schreef:
Hoewel GL/PvdA en BBB op een heleboel punten mijlenver uit elkaar liggen blijf ik hopen dat daar wel een samenwerking uit gaat komen. We gaan het meemaken.

De achterban van BBB gingen bij boerenprotesten met een doodskist met de naam Jesse Klaver rond..
Ik zou als GL dan nog wel een paar keer nadenken voor je gaat samenwerken.

Waarvanuit de achterban ook al zonder goedkeuring op is gereageerd. Veel BBB stemmers waren niet bij de protesten. dus hoe kun je alle bbb-stemmers afschrijven als doodskistdragers?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:17

Tiggs schreef:

Maar goed, de toekomst van BBB kun je uittekenen natuurlijk. Ik zou niet weten waarom het BBB beter zou vergaan dan andere 'korte termijn'-partijen.

Hier ook BBB gestemd, maar heel bewust mega klimaatgericht gestemd op de waterschappen. Ja, geen mens weet wat de waterschappen doen, maar geloof me maar: Die hebben een behoorlijke vinger in de pap mbt klimaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:17

Tiggs schreef:

Is niet elke partij ooit begonnen met zijn eerste jaar?

Of je hebt een goed werkende glazen bol of je moet net zo goed als wij kijken wat er de komende jaren gaat gebeuren.