Onze kleindochter krijgt echt error ervan want die zijn ook nog eens in december en januari jarig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zebrastreep schreef:Dan kunnen we ook verjaardagen , sint maarten , kerst , oud en nieuw enz wel afschaffen.
Citaat:Kinderen krijgen overal spanning van.
Citaat:Aan de ene kant zo leren ze ook al vroeg om gaan met spanning.
Popstra schreef:Maar je hoeft als ouder toch niet je kind aan alles deel te laten nemen!?
Of is dat ook iets van de laatste tijd, bang dat je wat mist of te kort komt!?
Shadow0 schreef:Zebrastreep schreef:Dan kunnen we ook verjaardagen , sint maarten , kerst , oud en nieuw enz wel afschaffen.
Er zijn meer smaken dan afschaffen alleen. Het is niet een keuze tussen 'een wekenlang ingewikkeld verhaal met allemaal rampen' of 'nooit meer iets vieren, ooit.'Citaat:Kinderen krijgen overal spanning van.
Niet echt waar. Tenminste, het is niet normaal dat kinderen dat voortdurend zo ervaren. Maar ik denk wel dat dit een deel is van het onderwerp: waarom gaat het zo slecht met tieners? En ik denk dat dit daar een deel van is: dat we denken dat het ok is om kinderen op te zadelen met heel veel extern gecreerde spanning.Citaat:Aan de ene kant zo leren ze ook al vroeg om gaan met spanning.
De vraag is alleen: wat leren ze? Hoe leren ze ermee om te gaan? Geeft dit werkelijk een betere omgang met moeiilijke situaties, of leren ze vooral dat ze er niet veel mee kunnen? Dat is namelijk wel precies de context waarin bv makkelijk angstklachten ontstaan: als je wel met veel situaties te maken krijgt die onveilig/onvoorspelbaar aanvoelen, maar waarbij je niet veel invloed uit kunt oefenen op het verloop.
(Bovendien hebben we een boel sluipweggetjes afgesloten. Waar kinderen die het te spannend vonden vroeger nog wel eens gewoon een ochtend konden overslaan, staat nu de leerplicht op de stoep. Maar ook: waar je vroeger maar 1 ochtend hoefde over te slaan, speelt er nu wekenlang iets. Daarmee is het een stuk lastiger om het te ontwijken en aan te passen aan wat een kind wel of niet leuk vindt en aankan.)
superpony schreef:Nog over het Sinterklaas journaal. Ik heb het terug gekeken, omdat ik echt schrok van de berichten toen. Maar het past ook echt wel een beetje bij de tijd waarin we leven.
Ik zei het vd week al; vroeger vonden we een serie heel spannend en als je die nu terugkijkt is het ontzettend langzaam en nep.
Grote show programma's hebben we niet echt meer en als ik naar iets van show kijk is het allemaal vrij veel, snel en chaotisch.
Suzanne F. schreef:Ik denk toch echt dat dit van alle tijden is, maar dat er nu veel aandacht voor is. Vooral de generatie van en na de oorlog hebben veel jeugdtrauma’s te verwerken gehad. En zoals al eerder gezegd werken trauma’s generaties door. Als mensen zelf in hun kindertijd onveilig zijn gehecht dan werkt dit door in hoe zij hun kinderen weer grootbrengen. Die kinderen nemen dit ook weer mee als ze opgroeien. Het is lastig om hier een oplossing voor te vinden. Want je kan niet al het leed wegnemen. Je kan het leed niet voorkomen en je kan de trauma’s niet wegnemen. Ik merk in mijn eigen leven ook patronen die zijn oorsprong al hebben in mijn jeugd. Interessant om te zien maar je doet er niks aan. Het is wat het is. Dit heeft ook invloed op hoe mijn dochter opgroeit en volwassen wordt. Je wilt het niet maar het gebeurt wel.
De coronapandemie en social media en de huizencrisis zullen allen niet meehelpen om het beter te maken maar crisissen zijn van alle tijden. Ik denk niet dat de weerbaarheid minder wordt, er is meer oog voor. Vroeger werd er niet gepraat. Je praatte niet over je gevoelens, je praatte eigenlijk nergens over. Dat werd generatie op generatie doorgegeven. Je houdt je mond en gaat door. Tegenwoordig moet alles op tafel en wordt het doodgeanalyseerd en gestempeld.
superpony schreef:En ja, via tv krijg je genoeg ellende mee, maar dat was ook altijd al. Wij werden bang gemaakt met zure
regen en de atoombom.
superpony schreef:Ben het niet met je eens.
Als je vanaf geboorte gewoon normale dingen doet krijgen ze ook vanaf geboorte dingen mee. Overal een probleem van maken, wat echt veel ouders doen, geeft denk ik meer problemen.
superpony schreef:Er zijn heel veel kinderen, jeugd en volwassenen zonder mentale problemen, dus die hebben geen last gehad van die overkill.
Shadow0 schreef:superpony schreef:En ja, via tv krijg je genoeg ellende mee, maar dat was ook altijd al. Wij werden bang gemaakt met zure
regen en de atoombom.
Je kunt het ook anders bekijken: zure regen en de atoombom waren werkelijke dreigingen, en we hebben moeite gestoken in het veranderen van de situatie. Met effect, beide zijn door de inspanningen om het te stoppen, nu niet meer zo'n grote dreiging.
Ergens optimistischer dan hoe het nu gaat: ook dreigingen, maar dan grotendeels zonder de intentie om de situatie te verbeteren.
pmarena schreef:Dat "verveling" vind ik ook iets dat tegenwoordig lastiger is eigenlijk. Vroeger toen ik zelf klein was had je natuurlijk amper wat op TV. Andere schermpjes waren er nog niet. Dus dan ging je buiten spelen, een boek of Donald Duck ofzo lezen, een spel / puzzel of iets anders verzinnen.
Tegenwoordig kan je de hele godganse dag TV-kijken (Netflix, Disney enzo) en op schermpjes bezig zijn.
Maar dan moet je als ouder steeds zeggen dat het nu niet mag weetje wel, en dan ben je als ouder weer de rotzak in plaats van dat het gewoon zo is
Suzanne F. schreef:Ja dit vind ik ook lastig. Kinderen kunnen zich niet meer vervelen. En boeken lezen doen ze ook niet meer. Omdat ze zoveel andere dingen hebben om zich mee te vermaken.
Popstra schreef:Maar vroeger speelden wij ook buiten, gebeurde het ook wel eens je uit een boom flikkerde of je van je fiets viel.
En je deed ook eens dingen die eigenlijk niet mochten. Daar is toch niks mis mee!?
Shadow0 schreef:Popstra schreef:Maar vroeger speelden wij ook buiten, gebeurde het ook wel eens je uit een boom flikkerde of je van je fiets viel.
En je deed ook eens dingen die eigenlijk niet mochten. Daar is toch niks mis mee!?
Ik denk dat het niet meer geaccepteerd wordt. Als het gebeurt terwijl een kind bij de BSO is, wordt de BSO aansprakelijk gesteld. (En misschien niet eens door de ouders, maar bv door de zorgverzekering. En als het iets is dat in het nieuws komt, door de gemeenschap.)
Het idee ontstaat steeds meer dat kinderen niet meer zonder toezicht buiten moeten zijn. Als er hier op Bokt iets geschreven wordt over een ongeluk met een kind, wat dan ook, is de vraag altijd hoe het kan dat de ouders het niet hebben voorkomen en dat kinderen niet zonder toezicht mogen. Er kunnen meldingen gedaan worden over kinderen die alleen zijn, en dat kan nare gevolgen hebben. Overlastgevende speelplekken worden bij de politie en gemeente gemeld.
Misschien dat jij of ik vinden dat het helemaal niet zo erg is dat je af en toe wel eens uit de boom valt - maar de maatschappij als geheel accepteert het niet meer zoals het een jaar of 40 of 60 terug wel geaccepteerd werd. En dit gaat lang niet altijd uit van de individuele ouders, op veel van de reacties van de omgeving hebben ouders helemaal geen invloed.