Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:15

Ik vind ook wel degelijk dat er op een aantal gebieden wan/geen/slecht beleid is gevoerd. Maar de manier waar hier over politici en andere mensen wordt gesproken is abnormaal en ronduit belachelijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:26

BigOne schreef:
Ik vind ook wel degelijk dat er op een aantal gebieden wan/geen/slecht beleid is gevoerd. Maar de manier waar hier over politici en andere mensen wordt gesproken is abnormaal en ronduit belachelijk.

Oh eens, maar elnienjo werd verzocht dit topic te starten toen ze in een ander topic nonstop politieke aanklachten deed waar dat offtopic was.
Dus wellicht andersom, open een genuanceerder topic over matig beleid in deze tijd? Of blaas het algemene politiektopic nieuw leven in?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:37

Je mag niet vergeten dat iedereen anders is, een ander leven heeft en een andere kijk op de situatie en politiek. Dat moet ook wel mogen.

Als mensen denken dat ze alles beter weten en beter begrijpen hoe alles in elkaar steekt, zou het ze sieren om eens te gaan luisteren naar de mensen die zo ontevreden zijn.

Zelfde als bijv met de Corona. Mensen werden in hokjes gestopt en er werd niet geluisterd waarom mensen riepen wat ze riepen en waar hun ideeën vandaan kwamen. En dat is in zijn geheel een groter probleem.

Ik zie het ook op fb dat mensen van alles roepen en schreeuwen en anderen daar overheen gaan, maar dat werkt imo niet. Pas als je wil begrijpen waar dat vandaan komt en begrip toont dat die mensen het zo voelen en vinden, kan je misschien tot elkaar komen.

Maar elke keer heb je voor-en tegenstanders en is tegen elkaar aan schoppen en mensen in een hokje zetten de makkelijkste weg en dat is van beiden kanten niet chique.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:39

Dat vraagt wel openheid van beide kanten. Met iemand die alleen maar boos en gefrustreerd is is een gesprek niet mogelijk en kan ik ook geen begrip voor opbrengen. Ook de andere partij mag die open en geïnteresseerde houding aannemen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 13:49

BigOne schreef:
Misschien kunnen jullie beter een eigen topic maken onder zo'n titel dat weldenkende mensen er uit wegblijven.

Dit is mijn eigen topic en het gaat over wanbeleid van de politiek en daar is de koning ook onderdeel van. Hij zal vast niet op eigen initiatief besluiten waar hij pr-momentjes pakt tenslotte. Een totaal foute keuze dat hij hier voor ingezet wordt terwijl zijn eigen landgenoten op steeds meer plekken serieuze overlast ervaren van opgedrongen azc's. Om nog maar niet te spreken over alle andere schandalen zoals Nederlanders die de energierekening niet meer kunnen betalen of de toeslagenouders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:50

elnienjo schreef:
De koning heeft blijkbaar een pr-momentje gehad in Ter Apel. Schofterig en complete minachting naar de bevolking van Ter Apel die al jaren geterroriseerd wordt. Ook schofterig naar alle Nederlanders die de energie niet meer kunnen betalen. Waarom doen ze in Nederland toch zo hun best om de aanzuigende werking toe te laten nemen?

PR momentje? Alsof hij daar op wacht.
Minachting voor de bevolking? In jouw ogen - en dat spijt me voor je.
"Al jaren geterroriseerd worden", ik kan je zeggen dat dat heel erg meevalt, maar ik weet niet of je het wil horen.

En die aanzuigende werking: "was dat maar waar".
Ik snap dat je zou willen dat het zo is - (omdat wij zo lief zijn komen mensen hierheen, dus gaan we vervelend doen)
helaas zit de wereld akeliger in elkaar.
Ik vind daar ook niets aan, maar het heeft wel mijn voorkeur om de feiten zo goed mogelijk onder ogen te zien.
Citaat:
Die man is de titel koning niet waard!!!
Kost alleen maar geld en ze doen voor de burgers van nederland helemaal niets.

... op zich zou je kunnen zeggen dat de monarchie geld kost, maar een president is ook niet gratis.

Maar 'WA is deze titel niet waard' onderbouw je niet. Of nu ja - dat de man in zijn ambt niets doet voor de gewone man is niet waar.
(Bedenk wel dat een koning in Nederland gebonden is aan honderden touwen, maar binnen dat beetje wat hij kan vind ik niet dat hij de gewone burgers vergeet. In tegendeel.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:54

secricible schreef:
Dat vraagt wel openheid van beide kanten. Met iemand die alleen maar boos en gefrustreerd is is een gesprek niet mogelijk en kan ik ook geen begrip voor opbrengen. Ook de andere partij mag die open en geïnteresseerde houding aannemen.

Maar als jij vindt dat je er beter in staat en beter kan overzien hoe het werkt, zou het je dus wel sieren als je dat begrip wel kan opbrengen.

Dat je niet wil of kan begrijpen dat een ander er anders in staat, zegt dan meer over jou dan die ander. Ga eens luisteren. Probeer te begrijpen waarom iemand die dingen roept. Waar komen die frustraties vandaan?

Daar is een reden voor en als je die niet boven gaat krijgen, kan je inderdaad beter ontstippen.

Maar het is wel overal een groot probleem. Dat mensen willen dat de ander het begrijpt of een stap zet, terwijl ze zelf geen moeite willen doen of niet kunnen begrijpen waar het vandaan komt.........

Het is te makkelijk om de ander als slecht af te schilderen en in een hokje te stoppen. Wordt het dus echt niet beter van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:07

elnienjo schreef:
BigOne schreef:
Misschien kunnen jullie beter een eigen topic maken onder zo'n titel dat weldenkende mensen er uit wegblijven.

Dit is mijn eigen topic en het gaat over wanbeleid van de politiek en daar is de koning ook onderdeel van. Hij zal vast niet op eigen initiatief besluiten waar hij pr-momentjes pakt tenslotte. Een totaal foute keuze dat hij hier voor ingezet wordt terwijl zijn eigen landgenoten op steeds meer plekken serieuze overlast ervaren van opgedrongen azc's. Om nog maar niet te spreken over alle andere schandalen zoals Nederlanders die de energierekening niet meer kunnen betalen of de toeslagenouders.

De koning maakt echt nul procent uit van de politiek dus hij kan er ook geen onderdeel van zijn.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:12

BigOne schreef:

Waarom?
Iedereen mag hier zijn mening zeggen,hoef je niet mee eens te zijn maar wegblijven?
Nee dat gaan we niet doen.
Heb niet vaak tijd om hier te reageren maar wanneer ik tijd heb doe ik dat gewoon.
Ben je het er niet mee eens dan blijf je zelf maar weg.
Open je een topic met dezelfde mening dan jou

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:20

Maar 'WA is deze titel niet waard' onderbouw je niet. Of nu ja - dat de man in zijn ambt niets doet voor de gewone man is niet waar.
(Bedenk wel dat een koning in Nederland gebonden is aan honderden touwen, maar binnen dat beetje wat hij kan vind ik niet dat hij de gewone burgers vergeet. In tegendeel.)

Wat doet de koning dan voor de gewone burger in nederland?
Honderden touwen zeg jij?
Koning is in de eerste plaats een mens en hopelijk met gevoelens.
Hij ziet toch dat het niet goed gaat in ons land,waarom doet hij daar geen klap aan?
Kun je wel zeggen dat hij dat niet mag of kan maar wanneer hij dat nou wel ging doen?
Krijgt hij dan straf van rutte?
Je bent koning van nederland en ik vindt dat hij daarvoor moet staan!
Of het kan hem gewoon niets schelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:29

We hebben in Nederland een constitutionele monarchie, waarbij de uitspraken van de koning onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen. Hij mag er dus helemaal niks over zeggen, alleen met goedkeuring van de minister. En daardoor kan hij er niks over zeggen. Zo is het grondwettelijk geregeld in Nederland.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:36

loriene schreef:

Hij ziet toch dat het niet goed gaat in ons land,waarom doet hij daar geen klap aan?
Kun je wel zeggen dat hij dat niet mag of kan maar wanneer hij dat nou wel ging doen?

Misschien kun je je beter eerst verdiepen wat de monarchie inhoudt in Nederland voordat je allerlei ongefundeerde dingen uitkraamt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 22:42

loriene schreef:
Janneke2 schreef:

Natuurlijk is WA een mens met gevoelens.
Maar als koning staat hij per definitie onder curatele. 'De koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk' heet dat in de Grondwet.
Ik noemde het honderd touwen.

Hij kan een aantal dingen zelf beslissen, maar alles moet in overleg /'in vertrouwen (= dat dezelfde lijn gevolgd wordt)' met de ministers.
Hij ziet heus wel dat die rechtse kabinetten veel mensen in de problemen brengen - maar qua politiek kan en mag hij niets.
(Als alles goed is, heb je dat op school geleerd.)

Binnen het piepkleine beetje ruimte dat er ('vanuit vertrouwen') is, zijn er dingen zoals NL doet, of idd het bezoek aan Ter Apel. (Als een plek waar heel veel gewone mensen zich kapot voor schamen.)
(En misschien laat hij de premier wel alle hoeken van het paleis zien - dat weten we niet.)

Zou hij buiten de regels van de grondwet treden, dan treedt eerst Rutte af
(in principe sta ik dan te juichen)
... maar is het maar de vraag of er nog een ander kabinet komt.
Zo nee, treedt WA af en hebben we koning Amalia.
En zou zij bedanken voor de eer, worden we waarschijnlijk een republiek.
(Heb je hopelijk ook op school geleerd.)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:05

Karl66 schreef:
We hebben in Nederland een constitutionele monarchie, waarbij de uitspraken van de koning onder de ministeriële verantwoordelijkheid vallen. Hij mag er dus helemaal niks over zeggen, alleen met goedkeuring van de minister. En daardoor kan hij er niks over zeggen. Zo is het grondwettelijk geregeld in Nederland.

Dan heb je toch geen moer aan zo`n man?
Kost alleen maar geld dus.
Monarchie of niet ,wat gebeurt er dan wanneer hij toch zijn mond open doet?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:07

loriene schreef:
Janneke2 schreef:

Heb zulks vroeger misschien geleerd maar dat is al zo lang geleden dat weet ik echt niet meer :D
Natuurlijk is WA een mens met gevoelens.
Maar als koning staat hij per definitie onder curatele. 'De koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk' heet dat in de Grondwet.
Ik noemde het honderd touwen.

Hij kan een aantal dingen zelf beslissen, maar alles moet in overleg /'in vertrouwen (= dat dezelfde lijn gevolgd wordt)' met de ministers.
Hij ziet heus wel dat die rechtse kabinetten veel mensen in de problemen brengen - maar qua politiek kan en mag hij niets.
(Als alles goed is, heb je dat op school geleerd.)

Binnen het piepkleine beetje ruimte dat er ('vanuit vertrouwen') is, zijn er dingen zoals NL doet, of idd het bezoek aan Ter Apel. (Als een plek waar heel veel gewone mensen zich kapot voor schamen.)
(En misschien laat hij de premier wel alle hoeken van het paleis zien - dat weten we niet.)

Zou hij buiten de regels van de grondwet treden, dan treedt eerst Rutte af
(in principe sta ik dan te juichen)
... maar is het maar de vraag of er nog een ander kabinet komt.
Zo nee, treedt WA af en hebben we koning Amalia.
En zou zij bedanken voor de eer, worden we waarschijnlijk een republiek.
(Heb je hopelijk ook op school geleerd.)[/quote]

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:08

Volgens mij heeft hij nog meer dochters…En daarna een broer met kinderen, Dan nog neven en nichten. Een republiek worden we nooit. Gelukkig niet. Kost ook veel te veel geld. Een president is niet goedkoper dan een koning en alle presidenten worden doorbetaald na hun presidentschap.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:08

Bijzonder knap dat jij weet hoe en wat WA denkt. Wie weet is hij stiekem wel FVD aanhanger of PvdD.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:12

MarlindeRooz schreef:
Bijzonder knap dat jij weet hoe en wat WA denkt. Wie weet is hij stiekem wel FVD aanhanger of PvdD.

Hij stemt alleen niet. Hij mag het wel maar de koning (en zijn voorgangers) stemt niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:13

Dat weet ik, maar dan kan je nog wel een partij aanhangen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:20

janderegelaa schreef:
Volgens mij heeft hij nog meer dochters…En daarna een broer met kinderen, Dan nog neven en nichten. Een republiek worden we nooit. Gelukkig niet. Kost ook veel te veel geld. Een president is niet goedkoper dan een koning en alle presidenten worden doorbetaald na hun presidentschap.

Ik ben om een aantal redenen voor de monarchie - mijn grootste bezwaar is het bijna onmenselijke van je leven lang in de spotlights staan en geen echte handelingsbekwaamheid hebben...

Ik denk dat het vele malen beter is dan een president.

En ja, als Amalia bedankt voor de eer na het voortijdig opstappen van WA (... ik neem aan dat WA de traditie voortzet dat je plm dertig jaar koning bent...)
zijn er natuurlijk nog wel meer troonpretendenten.
Maar drie tegen één dat die het al helemaal niet zien zitten...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 23:22

loriene schreef:
Karl66 schreef:

Dan heb je toch geen moer aan zo`n man?
Kost alleen maar geld dus.
Monarchie of niet ,wat gebeurt er dan wanneer hij toch zijn mond open doet?

De koning en de buitenlandbezoeken die hij doet zijn heel waardevol. Brengt veel business binnen.

Dus ja een monarchie kost geld maar levert ook zeker genoeg op:
https://www.businessinsider.nl/koningsh ... iljard-op/

Het gaat me niet om het precieze bedrag hierin, maar het laat wel zien dat een koningshuis ook meerwaarde heeft buiten de kosten die het heeft.

Daarnaast wat Janneke zegt: in principe mogen zij hun mening niet laten weten over zaken. Altijd in de spotlights. Lijkt me vreselijk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 07:00

Ze laten zich dus leiden door Rutte waar ze wel of niet een pr-momentje kunnen doen. Dat de keus uitging naar asielzoekers IPV naar Nederlanders in de financiële problemen vind ik nogal stuitend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 07:54

Tja misschien kwam hij wel kijken hoe het nu echt irl is ipv alles te geloven wat anderen of de media roepen. Dat lijkt mij alleen maar goed..denk dat het belangrijk is om niet te snel te (ver)oordelen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:34

elnienjo schreef:
Ze laten zich dus leiden door Rutte waar ze wel of niet een pr-momentje kunnen doen. Dat de keus uitging naar asielzoekers IPV naar Nederlanders in de financiële problemen vind ik nogal stuitend.

Hij kwam daar ook voor de medewerkers, niet alleen voor de asielzoekers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 09:39

janderegelaa schreef:
elnienjo schreef:

Hij kwam daar ook voor de medewerkers, niet alleen voor de asielzoekers.

De medewerkers kiezen zelf voor die gevaarlijke job, de buurtbewoners hebben niet voor de overlast gekozen. Dáár had zijn aandacht naar uit moeten gaan.