Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:25

Ik heb ook nooit iemand aangerand of verkracht. Ik heb wel mannen vriendelijk of wat minder vriendelijk moeten vertellen dat ze hun handen bij zich moeten houden, dat die ene kus oké was maar dat we echt niet verder gaan dan dat, of dat ze moeten ophouden met ongewenste berichtjes sturen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:27

cjb schreef:
Dersken (ver)spreekt zich nu uit over zijn walgelijke daden uit het verleden.

Als reactie halen ze hem van de buis.

Maar wat ik me af vraag (na derksen, de mol, Ali B, Marco B en andere TV ego''s) zouden er nog wel mensen voor de camera staan als ze echt eerlijk zijn.

Iedereen heeft in zijn jonge jaren wel eens iets gedaan (al dan niet onder invloed) waar je nu twijfels over kunt hebben. En dat zijn niet alleen mannen.

Dit vind ik toch altijd zo'n kul argument.
Je bent toch jong geweest enz...

Ja idd ben jong geweest.
Maar heb niets gejat, niets vernield. niemand een klap verkocht, laat staan afgetuigd of met een mes gestoken. Geen drugs gebruikt. Noot laveloos dronken geweest. En ook niemand verkracht.
En toch gingen wij in die tijd 2 dagen in de week uit in zuipend Brabant.
De enige zonde die ik maakte was met kerst... lampjes op de route naar huis los draaien. En dan als ik erg rellerig was wel 2.... In gedachte zag ik de mensen al zoeken naar het juiste lampje en dat vond ik zo lollig.

Maar dan krijg je opmerkingen als nou proficiat hoor denk maar niet dat je geweldig bent, of wat saai of ik het geloof het niet.
Terwijl ik dit gewoon als normaal gedrag zie.
En ja ik ben jong geweest, met normen en waarden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:34

Nee, zeker niet iedereen heeft in zijn jeugd strafbare dingen gedaan, hoe kom je erop?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:38

Sellyxx schreef:
Tegelijkertijd lijken ze niet te beseffen dat die scheidingslijn heel dun is, want wat is wel echt gebeurd, wat niet, hoe dan ook.... op zo'n manier praten over vrouwen (bijvoorbeeld) is niet oké, óók niet als het als grapje wordt bedoeld. Omdat dit denk ik wel wat doet met de beeldvorming en dat ook weer zijn effect heeft op dingen die daadwerkelijk in het echt gebeuren.

En dit is dus het hele punt idd. Op een bepaalde manier praten en denken doet iets met je beeldvorming en met je morele standaard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:40

Ik snap niet dat iemamd met normaal verstand, lading sponsors, leuk goed leven dit zomaar er er even uit floept.
Bedoel… je weet toch dat het over is en dat je uitgekotst gaat worden.

Laten we eerlijk zijn…we draven wel door met ongewenst gedrag en als je bekend bent zullen altijd mensen zijn die jou een poot willen uitdraaien zoals Amber en Depp.

Maar ik snap gewoon niet waarom ie zichzelf kapot gaat maken.
Ik heb ook dingen gezien….. waarvan men zei trek je niet aan ze wilt (wilde) het zelf.
Zal nooit vergeten dat ik darkroom binnen liep en meid aan gillen was …tja ….ik moest daar niet zijn moest naar de toilet := 1 meid 5 kerels destijds dacht ik echt ughhhhhhh bah, nu denk ik hmmmmm

Maar ik schrik ook van bokkers hier hun manier van communiceren en aanvallen en verdediging.

Ik laat het de boel, geen idee wat waar is ga me er niet in verdiepen maar ik snap gewoon niet waarom je jezelf kapot wilt maken :Y)
Ik ga um niet missen hij viel bij mij toch al niet in goede aarde

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:43

Kinke schreef:
cjb schreef:
Iedereen heeft in zijn jonge jaren wel eens iets gedaan (al dan niet onder invloed) waar je nu twijfels over kunt hebben. En dat zijn niet alleen mannen.

wat heeft 'iedereen' dan wel eens gedaan? Ik weet vrij zeker dat ik nooit iemand aangerand of verkracht heb

Idd.

Gelukkig trappen we niet meer in deze valkuil :
bagatelliseren door generaliseren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:46

Nee ook echt belachelijk. Het is niet iets om te normaliseren.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:38

Ik heb ook nooit iemand aangerand of verkracht. Of iemand tegen zijn/haar wil gepenetreerd.
Maar kan me achteraf gezien wel momenten herinneren waarbij ons (mijn) gedrag bij de andere partij dat gedrag als niet gewenst kon ervaren.

Daarmee normaliseer ik niets. Ik wil alleen maar duiden dat veel (meestal in je jongere jaren) mensen wel eens iets hebben gedaan dat als niet wenselijk ervaren kan worden.
Is het daarmee gewenst gedrag? NEE

Ik zie de reacties al komen:
Nee hoor heb ik noooooooit gedaan, wat natuurlijk kan. Maar aan die mensen wil ik vragen om eens heel goed in de spiegel te kijken. En hun eigen gedrag eens goed te analyseren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:40

cjb schreef:
Ik heb ook nooit iemand aangerand of verkracht. Of iemand tegen zijn/haar wil gepenetreerd.
Maar kan me achteraf gezien wel momenten herinneren waarbij ons (mijn) gedrag bij de andere partij dat gedrag als niet gewenst kon ervaren.

Daarmee normaliseer ik niets. Ik wil alleen maar duiden dat veel (meestal in je jongere jaren) mensen wel eens iets hebben gedaan dat als niet wenselijk ervaren kan worden.

Nee hoor heb ik noooooooit gedaan, wat natuurlijk kan. Maar aan die mensen wil ik vragen om eens heel goed in de spiegel te kijken. En hun eigen gedrag eens goed te analyseren.

Precies als ik dus al voorspelde.
Citaat:
Maar dan krijg je opmerkingen als nou proficiat hoor denk maar niet dat je geweldig bent, of wat saai of ik het geloof het niet.
Terwijl ik dit gewoon als normaal gedrag zie.
En ja ik ben jong geweest, met normen en waarden

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:41

wat heeft 'iedereen' dan wel eens gedaan? Ik weet vrij zeker dat ik nooit iemand aangerand of verkracht heb[/quote]

Idd.

Gelukkig trappen we niet meer in deze valkuil :
bagatelliseren door generaliseren.[/quote]

In de reacties lees ik gelijk verkrachten en aanranden, Maar is dat dan de lijn of ligt de lijn al bij ongewenst gedrag?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:42

cjb schreef:

Die hele Derksen beseft geeneens dat deze vrouw door hem mishandeld is, beledigd, gekleineerd, bezoedeld !
Hij maakt geen excuses, zegt zelfs ‘aan wie zou ik excuses moeten maken ‘.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:43

Maar wat is je punt om dat te zeggen?

Waarschijnlijk is wat JD gedaan heeft ook niet uniek? Maakt het dat minder erg?

En zit er niet een enorm nuance verschil tussen ongewenst gedrag en het verkrachten van mensen?

Wat het eerste is ongewenst, het tweede is een misdaad.
En dat je je zulke momenten kunt herinneren lijkt me hooguit een reden om eens goed na te denken hoe genormaliseerd het is om over grenzen te gaan. Dát is idioot.

En wat mij betreft ligt de lijn idd bij ongewenst gedrag. Gewoon niet over mensen hun grenzen heengaan.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:45

sterregoud schreef:
...zegt zelfs ‘aan wie zou ik excuses moeten maken ‘.

Aan wie zou hij dan excuses moeten maken? Hij weet niet wie ze is, en zelf heeft ze zich nog niet gemeld.
Excuses maken aan anonieme slachtoffers is ook nogal gratuit, zelfs als ze een stuk gemeender zijn dan wat hij tot nu toe gezegd heeft.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:49

Avalanche schreef:
En wat mij betreft ligt de lijn idd bij ongewenst gedrag. Gewoon niet over mensen hun grenzen heengaan.

En hoe ontdekken we dat?
Natuurlijk vanuit de normen en waarden die je van thuis uit mee krijgt.
Maar elk individu heeft andere normen, waarden en grenzen.
Is daar het "jong zijn" niet voor? Om dat te ontdekken, op aangesproken worden en ervaren.
En daar uiteindelijk een beter mens van te worden.

En dan heb ik het over gewenst en ongewenst gedrag en niet over strafbare feiten. Want ik mag aannemen dat we dat al van thuis uit hebben meegekregen.
Laatst bijgewerkt door cjb op 29-04-22 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:50

Dat je haar NAW gegevens niet hebt, betekent niet dat je niet iets kan zeggen in de richting van 'ik weet je naam niet, maar als je nu kijkt en je herkent je in dit verhaal dan wil ik bij deze mijn excuses maken'.

Als je zoiets echt meent dan weet je er vast wel wat van te maken.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:51

oomens schreef:
sterregoud schreef:

Aan wie zou hij dan excuses moeten maken? Hij weet niet wie ze is, en zelf heeft ze zich nog niet gemeld.
Excuses maken aan anonieme slachtoffers is ook nogal gratuit, zelfs als ze een stuk gemeender zijn dan wat hij tot nu toe gezegd heeft.

Ja dat volg ik ook wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:56

cjb schreef:

Noem eens een voorbeeld dan? Even voor mijn beeldvorming.

Ik heb wel eens een arm om iemand heen geslagen en samen hebben we een smartlap gezongen in de kroeg, dat soort dingen. Bedoel je dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:58

oomens schreef:
sterregoud schreef:

Hij zou zich kunnen excuseren voor de lompe manier waarop hij e.e.a. ter sprake heeft gebracht?

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:02

_San87_ schreef:
cjb schreef:

Noem eens een voorbeeld dan? Even voor mijn beeldvorming.

Ik heb wel eens een arm om iemand heen geslagen en samen hebben we een smartlap gezongen in de kroeg, dat soort dingen. Bedoel je dat?

Weet jij 100% zeker dat die andere persoon dat gewenst vond? Of vond die persoon zich door die arm gedwongen om mee te zingen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:05

Ik heb me nooit schuldig gemaakt een grensoverschrijdend gedrag hoor, ik vind dat ook zo'n kul argument. Ik heb weleens iemand geplaagd, lompe opmerkingen gemaakt, minder aardige opmerkingen gemaakt, en weleens met een ander gezoend in m'n jeugdjaren dan m'n destijds vriendje. Ik heb weleens teveel gedronken en niet op tijd thuis gekomen etc. Maar never nooit niet dat ik iemand ongewenst aangeraakt heb of ook maar het zieke idee heb gehad om iets in iemand te stoppen terwijl die persoon knock out was.

Andersom wel veel grensoverschrijdend gedrag ervaren van mannen, van opmerkingen tot ongewenste aanrakingen.(waarbij een arm om schouder of middel onschuldig was) Nooit van een vrouw, wat mij betreft zit er nog heel veel mis in de cultuur dat veel mensen dat nog normaal lijken te vinden. En dan heb ik het niet over een ongewenste zoen, die heeft iedereen weleens gehad denk ik..man of vrouw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:06

cjb schreef:
Weet jij 100% zeker dat die andere persoon dat gewenst vond? Of vond die persoon zich door die arm gedwongen om mee te zingen?

En bij dit soort dingen al gaan steigeren noem ik dus over the top. Dan kan je dus níets meer zonder eerst vooraf in 3-voud schriftelijk toestemming gaan vragen.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:09

cjb schreef:

Ja, mijn gedrag is door andere mensen vast als niet gewenst ervaren. Als puber was ik een draak op school, ik spijbelde veel en maakte het de docenten niet makkelijk. Ik zie dat als een jeugdzonde, ik zou mijn excuses aanbieden mocht ik zo'n docent weer tegenkomen. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn docenten er van wakker liggen. Ik kocht voor mijn 16e ook stiekem sigaretten, zie ik ook als jeugdzonde. Ik geloof niet dat ik daarmee iemand iets heb aangedaan.
Ik hoop niet dat mijn dader het ziet als een jeugdzonde. Zijn gedrag heeft namelijk fysiek en mentaal heel veel schade aangericht.

Tuurlijk, iedereen doet wel eens iets wat achteraf onhandig was. Maar een kaars steken in iemand die bewusteloos is, noem ik niet onhandig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:14

Overigens heb ik ook alleen maar aan de ontvangende kant ervaring met ongewenst gedrag.
Een collega die tijdens een 2-daagse vergadering na het diner met me mee loopt naar de hotelkamers, en me bij zijn kamer aangekomen opeens tegen de muur zet en wil beginnen te zoenen.
Terwijl de man net een maand hertrouwd was (nadat z'n eerste vrouw overleden was) en ik nog op de receptie was geweest.

Heel veel later hoorde ik bij toeval dat hij de 'trophee hunter' van het bedrijf was geweest en 'iedereen' gehad had. Ik vond nog dat ik 'm veel te lomp nee had gezegd... Waar hij overigens wel naar luisterde, dat dan weer wel.

Was dat grensoverschrijdend en ongewenst? Ja, zonder meer.

Heb ik er ooit een tweede gedachte aan gewijd? Nee. Ik was verbaasd omdat ik het van hem al helemaal niet verwacht had. Type oudere, vaderlijke man. Dus echt meer verbaasd dat geschokt, terwijl iedereen nú zegt: oh, maar dat is écht #metoo. Zal wel, maar ik lag en lig er niet wakker van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:17

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:20

Ibbel schreef:
Overigens heb ik ook alleen maar aan de ontvangende kant ervaring met ongewenst gedrag.
Een collega die tijdens een 2-daagse vergadering na het diner met me mee loopt naar de hotelkamers, en me bij zijn kamer aangekomen opeens tegen de muur zet en wil beginnen te zoenen.
Terwijl de man net een maand hertrouwd was (nadat z'n eerste vrouw overleden was) en ik nog op de receptie was geweest.

Heel veel later hoorde ik bij toeval dat hij de 'trophee hunter' van het bedrijf was geweest en 'iedereen' gehad had. Ik vond nog dat ik 'm veel te lomp nee had gezegd... Waar hij overigens wel naar luisterde, dat dan weer wel.

Was dat grensoverschrijdend en ongewenst? Ja, zonder meer.

Heb ik er ooit een tweede gedachte aan gewijd? Nee. Ik was verbaasd omdat ik het van hem al helemaal niet verwacht had. Type oudere, vaderlijke man. Dus echt meer verbaasd dat geschokt, terwijl iedereen nú zegt: oh, maar dat is écht #metoo. Zal wel, maar ik lag en lig er niet wakker van.

Nee ik vind dat ook geen Me Too, zie dat meer als een man die het probeert.