Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:44

Elisa2 schreef:
Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.

Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.

Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.

Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..

Maar dat is ook altijd een vooroordeel.

Als je de sportruiters aanspreekt, zijn de critici altijd boomknuffelaars, "die groen", planteters, mensen die zelf nog nooit een wedstrijd hebben gereden, ze hebben niks gepresteerd etc etc.

Juist de sport trekt alles uit de kast om de kritische mensen neer te halen.

Ik sprak nog iemand over nieuwe weides ergens. Vakjes ingedeeld met hekwerk. De 1 zegt; wat netjes. De ander zegt; ik vind het niet mooi zo strak. Waarop nr 1 zegt; beter dan al die paarden in de modder.
Zodra je ook maar even begint over wat beter kan of zou moeten, worden er gelijk dingen bijgehaald om het af te maken.

Mijn paarden hebben 24/7 de keus en zijn schoner dan meeste stalpaarden, want ze liggen nooit in hun eigen mest. Wij hebben in al die jaren nooit mok of rotstraal.

Ik durf zelfs nog een stap verder te gaan. Ik hoor nog weleens dat een paard is ingeslapen na onderzoeken en behandelingen die niks uithaalde. Nu ben ik geen veearts en ook wij hebben die teleurstellingen gehad. Maar een aantal (chronische ) problemen kun je echt goed verhelpen door een paard meer vrije beweging te geven, minder hardvoer, minder eenzijdige training etc.

Ook in de sport hoor ik nog erg veel smoesjes waarom paarden het niet goed doen, heet zijn, ze de top niet halen. Er is onwijs weinig zelfreflectie als mensen veel geld uitgeven en weinig resultaten boeken.

Ik lees wel degelijk oplossingen; Regels voor welzijn. Kan in buitenland, dus hier ook. Paarden x aantal uren buiten en nooit alleen. Maar let op! Dan krijg je weer 100 smoesjes van sport ruiters waarom ze niet samen mogen. Dat eventuele schrammetje vinden ze erger dan het welzijn van hun paard. Dus wat telt? Economisch belang, niet het paard!

Anders jureren. Nu krijgen mensen punten voor de oefeningen en zijn er regels voor de optoming. Je kan veel strenger worden over bijv de neusriem, sporen etc.
En je kan de mensen die echte samenwerking laten zien extra belonen.

Je kan het in de krul trekken met punten afstraffen en de gewenste houding belonen. Dat moet per paard verschillend kunnen zijn, dus betere jury opleidingen!!

Springen mag van mij meer richting de ouderwetse caprilli proeven. Dus meer dressuurmatig tussen de sprongen laten zien. Niet meer hoger of sneller. En ook daar uiteraard veel strengere regels over de bitten, sporen etc. Dan wordt het voor velen al veel lastiger.

De mensport mag van mij ook net zo hard aangepakt. Ik was er niet zo bekend mee, maar een aantal jaren van dichtbij mensen meegemaakt, zowel recreatief als sport en dat was nog een tandje erger.

Western en dan met name de reining zijn al aardig wat regels. Maar zeker daar kan je gaan kijken naar de leeftijden. En ook daar zou het beoordelen echt veel beter kunnen. Daarnaast zou ik wel een gewichts limiet zien.
Pleasure mag misschien NOG harder aangepakt, want dat lijkt hier vaak het heilige kindje, maar is dat zeker niet.

De mentaliteit van de mensen mag echt totaal anders. Mensen fokken nu op naam en uiterlijk, maar nog veel te weinig op karakter. Juist daardoor komen paarden verkeerd terecht, worden verkeerd aangepakt om snel bruikbaar te worden voor een recreatie ruiter.

En dan de maneges. Paarden moeten gewoon x aantal uren naar buiten, max tijd in de lessen, verplicht vrije dagen. Maak de lessen dan maar duurder, wat nodig is, is nodig.
En de instructeurs opleidingen moeten echt veel zwaarder en beter. Het is een lachertje wat af en toe staat les te geven. Op maneges, maar ook prive.

En ja, dan is de paardensport een elite sport of voor de echte diehards. Maar dat is echt met meer sporten zo. Onze zoon wilde karten.......Over dure sporten gesproken.
En ik wilde ooit crossfietsen en begon met mijn mooie, nieuwe bmx. Ouders langs de kant begonnen meteen tegen mijn ouders wat ik allemaal moest hebben, wat zij allemaal wel niet hadden etc. Dat is op zoveel plekken zo.

Onze zoon voetbalde trouwens in de selectie va zijn 8e. De KNVB was er toen al mee bezig dat de sport voor de jeugd anders moest. Dat heel veel clubs veel te jong, kinderen in selecties stopt en teveel en te hard laat trainen. Groeiachterstanden waren toen al onderzocht. Dus ja, overal is wat.

Maar zodra je met dieren of kinderen gaat werken, die zich niet of minder goed kunnen verweren of in het hokje lastig komen, moeten mensen beter gaan nadenken.
Als je kind graag de hele dag wil tekenen, mag dat op school niet. Maar als je kind elke dag verdrietig thuiskomt en je wil dat het zich wel kan ontplooien, ga je een gesprek aan. Veel mensen in de sport, vinden dat een paard met papier het maar moet kunnen en gooien er een ander bit in, stoppen het vol met voer en supplementen, kopen een keer een therapie deken en dan moet het wel echt gebeuren.

Misschien moeten er ook betere definities komen voor wat sport en recreatie is. De topsport vind ik al jaren echt slecht. Zeker van dichtbij nog erger. Maar ook die 2 onderlagen, moeten we goed bekijken. En dan heb je een laag die zeer serieus is en tegen de top aan hangt of aan het opklimmen is met hard trainen. En een nog grotere laag met de bekende wannabe die geen idee hebben en alleen op de tribune zitten, het plaatje zien en thuis wat lukraak nadoen. Tel daarbij op, slechte instructie en er is teveel ellende.

En ja, ik zie ook erg veel hobby houders waar zoveel mis gaat, dat het mensen verboden zou moeten worden om paarden in de wei te hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:57

superpony schreef:

Het is altijd een vooroordeel. Tenzij je het echt aan iemand gevraagd hebt.

Ik lees ze hier ook volop andersom:
-als ze zo op wedstijd rijden zal het thuis nog wel erger zijn
-sportruiters hebben hun paarden te weinig buiten staan
-sportruiters gooien er een ander bit in omdat hun paard een bepaald papier heeft en denken dat hij het daarom moet kunnen.

Ik ben niet de eerste die een steen mag gooien want ik ben in deze óók niet zonder zonde. Maar dat is dus precies één van de punten waarom ik me steevast verzet tegen breed getrokken oordelen.

En met sportpaarden 24/7 buiten (de korte samenvatting) zit is precies tussen die 2 zogenaamde kampen in. Dus ik krijg ze zo ongeveer allemaal wel een keer te horen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:19

pol013 schreef:
superpony schreef:

-sportruiters gooien er een ander bit in omdat hun paard een bepaald papier heeft en denken dat hij het daarom moet kunnen.

Ik ben niet de eerste die een steen mag gooien want ik ben in deze óók niet zonder zonde. Maar dat is dus precies één van de punten waarom ik me steevast verzet tegen breed getrokken oordelen.

En met sportpaarden 24/7 buiten (de korte samenvatting) zit is precies tussen die 2 zogenaamde kampen in. Dus ik krijg ze zo ongeveer allemaal wel een keer te horen.

Het is een vooroordeel dat de mensen met kritiek het niet weten, het niet zelf hebben gezien of meegemaakt, nergens komen, de sport niet kennen etc.

Het is echt TE makkelijk om vanuit de sport te verdedigen dat de rest niks weet of niks gezien heeft.

Ik kom uit de tijd van barreren en flink ook. Ik ben echt heel hard geweest, veel harder dan nodig of eerlijk is. Ik heb echt met veel frustratie gereden. Heb gedrag van een hengstige merrie er tijdens een les met de zweep bovenhands uit moeten meppen.......Ik kan een boek schrijven over alles wat ik zelf fout heb gedaan of toen moest doen en normaal of goed leek.
Maar zeker ook wat ik allemaal heb gezien. Tijdens het werken, lesgeven en in pension staan.

Juist omdat ik vastliep, niet mn grenzen wilde verleggen ben ik ooit gestopt met wedstrijden.

En ik wilde mn pony's nooit verkopen, dus ik werd ook snel beperkt. Eerst in de dressuur, toen het springen, maar zelfs later met de reining training op niet quarters.

We hadden ene draver en een trainer zei letterlijk; Op deze kan je het leren en verknallen en dan koop je daarna een goede quarter bij mij.
Ik heb ooit een quarter jong verkocht en deze met 3jr opgezocht. Niet alleen hij, maar alle jonge paarden werden tot bloedens aan toe getraind. Mocht je niks van zeggen. Er werd echt om gelachen. Ik heb hem uiteindelijk terug kunnen kopen toen hij 17 was en de schade is echt aan te tonen.

Als je nu wat zegt over trainer X die ik vele keren heb zien trainen, heb horen praten etc, was dat toen en doen ze dat nu niet meer.........

Mijn merrie haar hele tong heeft in 2en gelegen. De 1 kon er alles mee en de ander vond haar een lastpak. Toen ik dat zag, vond ik haar 2x zo lief, want met die schade, fysiek en ook echt mentaal, had ik het licht uit mensen hun ogen getrapt.

En in die bijna 30jr dat ik nu vooral western heb gereden, ben ik overal geweest en heb vaak mee gekeken met aankopen van paarden. Toen en zelfs nu nog, wil je echt niet weten wat je allemaal tegenkomt. Zoveel paarden die kapot zijn, afgekeurd worden of echt gestoord zijn gereden.
En weet je wat mensen zeggen? Dat het paard talent mist..........

Of dat mensen hun budget maar moeten verhogen, want die goedkopere paarden zijn rommel..........Dus die mogen kapot gereden worden

Of ouders nou wel of niet bekend zijn, je kan een paard fatsoenlijk inrijden en basis trainen. Maar ook die goede en dure paarden zijn niet allemaal oke. Het is alleen "gewoon" om regelmatig van paard te wisselen. En niemand die zegt; waarom? Nee, het is een prestige. Ik heb een ander, nog beter paard. Maar waar is die vorige???

Dressuur en springen of mennen, waar zijn al die oude wedstrijd paarden?? Je hoort altijd het verhaal van die ene die mooi oud mag worden. Al die paarden die voortijdig zijn verdwenen hoor je barweinig over.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:19

Citaat:
Springen mag van mij meer richting de ouderwetse caprilli proeven. Dus meer dressuurmatig tussen de sprongen laten zien. Niet meer hoger of sneller. En ook daar uiteraard veel strengere regels over de bitten, sporen etc. Dan wordt het voor velen al veel lastiger.

Da's misschien leuk voor dressuurliefhebbers om te zien maar als springliefhebber vind ik daar geen zak aan. Het moet hoog, snel en spectaculair. Ik hou ook echt van jachtparcoursjes.

MyWishMax

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:21

Voor het welzijn zou het wel beter zijn als de manier van rijden tussen de hindernissen door meegenomen zou worden. Dus gewoon weer stijlpunten erbij oid, dat het niet alleen over foutloos en snel gaat, maar juist op correcte manier gereden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:26

elnienjo schreef:
Citaat:

Da's misschien leuk voor dressuurliefhebbers om te zien maar als springliefhebber vind ik daar geen zak aan. Het moet hoog, snel en spectaculair. Ik hou ook echt van jachtparcoursjes.

Maar het gaat er niet om wat jij wilt of wat jij vindt.

En wat jij vindt, zegt dan iets over jou.

Met dat hoger, sneller en moeilijker, horen dus ook ongelukken.

Daarnaast ben ik altijd een spring liefhebber geweest. Vond niks aan dressuur. Maar heb een ouderwetse, strenge leerschool gehad dat dressuur een must is voor het springen.

Je leert en ontwikkelt en wat ik nu zie in het springen word ik al lange tijd niet meer vrolijk van.

Ik zeg ook nergens dat de oude caprilliproeven letterlijk moeten worden overgenomen. Ik zeg dat je meer die kant op moet gaan. En uit jouw reactie blijkt ook dat het dus nodig is om te laten zien dat ook springruiters netter tussen de sprongen door gaan rijden.
Want dat jagen door een parcours is niet van deze tijd en zo helpen mensen de sport omver.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:44

Springen mag nooit een jurysport worden, het moet gewoon om balken laten liggen blijven gaan.
Ik heb ook 40 jaar geleden leren rijden met dressuur als basis en dat zag ik vooral als handig om je paard goed te kunnen plaatsen voor de hindernis. Dat is toch wel belangrijk zodra 't allemaal wat hoger wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:45

Stijpunten is nog altijd met balken laten liggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:02

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.

Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.

Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.

Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..

Als je de sportruiters aanspreekt, zijn de critici altijd boomknuffelaars, "die groen", planteters, mensen die zelf nog nooit een wedstrijd hebben gereden, ze hebben niks gepresteerd etc etc.

Juist de sport trekt alles uit de kast om de kritische mensen neer te halen.

Ik sprak nog iemand over nieuwe weides ergens. Vakjes ingedeeld met hekwerk. De 1 zegt; wat netjes. De ander zegt; ik vind het niet mooi zo strak. Waarop nr 1 zegt; beter dan al die paarden in de modder.
Zodra je ook maar even begint over wat beter kan of zou moeten, worden er gelijk dingen bijgehaald om het af te maken.

Mijn paarden hebben 24/7 de keus en zijn schoner dan meeste stalpaarden, want ze liggen nooit in hun eigen mest. Wij hebben in al die jaren nooit mok of rotstraal.

Ik durf zelfs nog een stap verder te gaan. Ik hoor nog weleens dat een paard is ingeslapen na onderzoeken en behandelingen die niks uithaalde. Nu ben ik geen veearts en ook wij hebben die teleurstellingen gehad. Maar een aantal (chronische ) problemen kun je echt goed verhelpen door een paard meer vrije beweging te geven, minder hardvoer, minder eenzijdige training etc.

Ook in de sport hoor ik nog erg veel smoesjes waarom paarden het niet goed doen, heet zijn, ze de top niet halen. Er is onwijs weinig zelfreflectie als mensen veel geld uitgeven en weinig resultaten boeken.

Ik lees wel degelijk oplossingen; Regels voor welzijn. Kan in buitenland, dus hier ook. Paarden x aantal uren buiten en nooit alleen. Maar let op! Dan krijg je weer 100 smoesjes van sport ruiters waarom ze niet samen mogen. Dat eventuele schrammetje vinden ze erger dan het welzijn van hun paard. Dus wat telt? Economisch belang, niet het paard!

Anders jureren. Nu krijgen mensen punten voor de oefeningen en zijn er regels voor de optoming. Je kan veel strenger worden over bijv de neusriem, sporen etc.
En je kan de mensen die echte samenwerking laten zien extra belonen.

Je kan het in de krul trekken met punten afstraffen en de gewenste houding belonen. Dat moet per paard verschillend kunnen zijn, dus betere jury opleidingen!!

De mensport mag van mij ook net zo hard aangepakt. Ik was er niet zo bekend mee, maar een aantal jaren van dichtbij mensen meegemaakt, zowel recreatief als sport en dat was nog een tandje erger.

Western en dan met name de reining zijn al aardig wat regels. Maar zeker daar kan je gaan kijken naar de leeftijden. En ook daar zou het beoordelen echt veel beter kunnen. Daarnaast zou ik wel een gewichts limiet zien.
Pleasure mag misschien NOG harder aangepakt, want dat lijkt hier vaak het heilige kindje, maar is dat zeker niet.

De mentaliteit van de mensen mag echt totaal anders. Mensen fokken nu op naam en uiterlijk, maar nog veel te weinig op karakter. Juist daardoor komen paarden verkeerd terecht, worden verkeerd aangepakt om snel bruikbaar te worden voor een recreatie ruiter.

En dan de maneges. Paarden moeten gewoon x aantal uren naar buiten, max tijd in de lessen, verplicht vrije dagen. Maak de lessen dan maar duurder, wat nodig is, is nodig.
En de instructeurs opleidingen moeten echt veel zwaarder en beter. Het is een lachertje wat af en toe staat les te geven. Op maneges, maar ook prive.

En ja, dan is de paardensport een elite sport of voor de echte diehards. Maar dat is echt met meer sporten zo. Onze zoon wilde karten.......Over dure sporten gesproken.
En ik wilde ooit crossfietsen en begon met mijn mooie, nieuwe bmx. Ouders langs de kant begonnen meteen tegen mijn ouders wat ik allemaal moest hebben, wat zij allemaal wel niet hadden etc. Dat is op zoveel plekken zo.

Onze zoon voetbalde trouwens in de selectie va zijn 8e. De KNVB was er toen al mee bezig dat de sport voor de jeugd anders moest. Dat heel veel clubs veel te jong, kinderen in selecties stopt en teveel en te hard laat trainen. Groeiachterstanden waren toen al onderzocht. Dus ja, overal is wat.

Maar zodra je met dieren of kinderen gaat werken, die zich niet of minder goed kunnen verweren of in het hokje lastig komen, moeten mensen beter gaan nadenken.
Als je kind graag de hele dag wil tekenen, mag dat op school niet. Maar als je kind elke dag verdrietig thuiskomt en je wil dat het zich wel kan ontplooien, ga je een gesprek aan. Veel mensen in de sport, vinden dat een paard met papier het maar moet kunnen en gooien er een ander bit in, stoppen het vol met voer en supplementen, kopen een keer een therapie deken en dan moet het wel echt gebeuren.

Misschien moeten er ook betere definities komen voor wat sport en recreatie is. De topsport vind ik al jaren echt slecht. Zeker van dichtbij nog erger. Maar ook die 2 onderlagen, moeten we goed bekijken. En dan heb je een laag die zeer serieus is en tegen de top aan hangt of aan het opklimmen is met hard trainen. En een nog grotere laag met de bekende wannabe die geen idee hebben en alleen op de tribune zitten, het plaatje zien en thuis wat lukraak nadoen. Tel daarbij op, slechte instructie en er is teveel ellende.

En ja, ik zie ook erg veel hobby houders waar zoveel mis gaat, dat het mensen verboden zou moeten worden om paarden in de wei te hebben.

Het is gebaseerd op eigen ervaringen en inzichten ook, ik pleit juist het hele topic dat we moeten afstappen van het hokjes denken. Want ik denk dat de paardenhouderij DAAR aan ten onder gaat. Waar iedereen zich schuldig aan maakt is het continu wijzen naar de ander en dan het liefst een hele tak. In dit topic is het vooral schoppen tegen de sport, terwijl er ook gewoon goede sportruiters zijn. En er bij de recreatie meer dan genoeg ellende is, maar dat wordt vaak niet gezien. Want die staan niet in de spotlights. Gelukkig zijn er dan ook weer recreanten waar het wel fijn en goed gaat. Oftewel, het is allemaal niet zo zwart/ wit.

Voor de rest denk je constructief in oplossingen, daar wordt ik blij van want ik denk dat we juist met z'n allen dat moeten gaan doen. :) Kijken naar wat anders kan, en hoe? want pas als je voor ogen hebt wat er moet veranderen kan dit als visie naar buiten gebracht worden denk ik.

Ik denk bij springen ook aan stijlpunten, misschien is een winstpunt in de B dressuur niet voldoende om te mogen springen. Misschien moet dat wel L dressuur worden? Immers is goed een springparcour door komen eigenlijk juist ook een boel dressuur werk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:11

DuoPenotti schreef:
Stijpunten is nog altijd met balken laten liggen.

Maar wel saaier. Ik vind 't jachtparcours het leukste om te zien. Daar kun je winnen met een balk af omdat je sneller en met kortere spectaculairdere lijnen reed.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:14

Allemaal leuk en aardig elnienjo, maar nu laat je wederom wel heel duidelijk merken dat amusementswaarde voor de mens van groter belang is dan het welzijn van een paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:25

Ik ben ook geen voorstander van veel meer stijlpunten inbrengen in de springsport maar dan om een andere reden. Namelijk juist om een paard in zijn waarde te laten.
Als je de manier van gaan te belangrijk maakt kan dat net zo goed nadelig zijn voor het paard.
Ik vind het juist fijn om springruiters hun paarden wat meer vrijheid te zien geven en minder te rijden op die totale controle zoals ze dat tussen de hekjes zien. Meer eigen inbreng maar wel ingrijpen waar nodig.
Daarom kan ik juist beter kijken naar een willekeurige springwedstrijd op het alle laagste of het allerhoogste niveau en doe je mij minder plezier met dressuur.

Grofheden er uit filteren in iedere tak van sport: ja.
Bepalen hoe je precies moet rijden volgens een ideaal plaatje...liever niet juist.

Al is dat misschien niet wat jullie bedoelen met stijlpunten. Dat is wel wat ik in de huidige uitvoering een beetje terug zie en wat heel moeilijk (maar misschien niet onmogelijk is) in de daadwerkelijke uitvoering.

(en ik hóór nu mijn springinstructeur in mijn laatste les zeggen: 'haar lekker haar ding laten doen, alleen een beetje ondersteunen met been en hand'.)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-05-22 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:26

L dressuur om te mogen springen zou ik niet tegen zijn.
Maar zit daar het pijnpunt?
Die komen de B springen met nu al stijlpunten niet door als de dressuur niet oke is.
En waar het juist spectaculairder rijden worden, die ruiters kunnen echt wel een L proef en meer rijden.

Tenminste toen ik vroegah springles had kenden de paarden die verder waren op niveau, een nette wissel, ja ook die punten voor het Z scoorde, goed verzamelen in galop, een werkpiroutte in galop.
Want dit is de dressuur die je nodig hebt om een fijn parcours met scherpe lijnen en afstanden neer te zetten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 15:32

Duopenotti: mijn ervaring precies.

Heb er net 1 gekocht. Zoeen die 'niet geschikt was voor het hogere werk'. Gewoon met dat verhaal erbij. Van een handelstal voor het hogere segment, nog ergens anders geprobeerd en naar een trainingsstal voor het tussensegment gegaan. Heerlijk te rijden beest. Veel vertrouwen in de ruiter, vrolijk en gezond. Kunt er zo de dressuurring mee in. Omdat ze namelijk gewoon keurig gereden is kun je er zo een schouderbinnewaarts en appyument mee rijden, ook al kent ze dat niet perse. En schakelen is al helemaal geen probleem want dat moeten ze in een parcours ook kunnen.
Ze is alleen wat minder buiten gekomen dan ik graag zie maar verder heb ik echt 0 klachten over die 'vermaaldije sport die geld verdient aan paarden'.

Dus lees ik de verhalen van superpony ook altijd met enige verbazing. En denk ik: hoe kom ik aan zo'n andere bril?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:02

Dat is ook wat ik bedoel met stijlpunten, zoals DP het omschrijft..het hoeft niet te netjes allemaal maar er moet wel enige dressuurmatige controle zijn. Ik zie ook gewoon nog kop in de lucht, veel getrek in de mond, ongecontroleerd met meer gevaar voor blessures e.d op lager niveau.

https://www.horses.nl/dressuur/nk-dress ... FPDX4K4GSM
Dit vind ik trouwens wel een mooie ontwikkeling, toch 3 mensen die meer zitten ook op gedrag/ problemen etc en ook laten zien dat het anders kan. En dat op een sportevenement. :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:02

pol013 schreef:
superpony schreef:

wat zijn sportpaarden?
Ook hier wordt wedstrijd gereden en ik voel me eigenlijk simpelweg nooit aangesproken door zulke dingen.

Overigens ken ik zo wel goede als hele trieste verhalen en hoe je het ook wil draaien of keren: die trieste moeten er gewoon uit, en nee, geen ‘willen maar niet kunnen’ ruiters/fokkers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:19

Ik denk dat we het daar wel allemaal over eens zijn. :-)

En op alle vlakken, ook bij de recreanten, menners, springers etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:47

pol013 schreef:
Ik ben ook geen voorstander van veel meer stijlpunten inbrengen in de springsport maar dan om een andere reden. Namelijk juist om een paard in zijn waarde te laten.
Als je de manier van gaan te belangrijk maakt kan dat net zo goed nadelig zijn voor het paard.
Ik vind het juist fijn om springruiters hun paarden wat meer vrijheid te zien geven en minder te rijden op die totale controle zoals ze dat tussen de hekjes zien. Meer eigen inbreng maar wel ingrijpen waar nodig.
Daarom kan ik juist beter kijken naar een willekeurige springwedstrijd op het alle laagste of het allerhoogste niveau en doe je mij minder plezier met dressuur.

Grofheden er uit filteren in iedere tak van sport: ja.
Bepalen hoe je precies moet rijden volgens een ideaal plaatje...liever niet juist.

Al is dat misschien niet wat jullie bedoelen met stijlpunten. Dat is wel wat ik in de huidige uitvoering een beetje terug zie en wat heel moeilijk (maar misschien niet onmogelijk is) in de daadwerkelijke uitvoering.

(en ik hóór nu mijn springinstructeur in mijn laatste les zeggen: 'haar lekker haar ding laten doen, alleen een beetje ondersteunen met been en hand'.)

Maar ik bedoel stijl juist als netjes en eerlijk gereden. Het is geen dressuur, dus dat hoeft het ook niet te worden. Maar juist ook daar minpunten bij grove ophoudingen of slechte afstand bijvoorbeeld. En nette punten als het gewoon vloeiend rond gaat.

Dus meer de manier van rijden? Ik kan het slecht uitleggen. Maar dus juist ook paard zelf laten lopen en zorgen voor correcte hulpen en vloeiende ronde.

Dan haal je er een aantal die nu slecht in beeld komen eruit. Paar jaar geleden was er een buitenlandse man waarbij het een wonder was dat hij dat niveau sprong. Werkte paard aan alle kanten tegen, grove hulpen en echt slecht. Die straf je dan. De Zweden op de OS vond ik fijn om te zien en die zouden geen last hebben van die punten bijvoorbeeld? (Ik heb alleen die even in hoofd)

En dit voor alle niveaus trouwens. Niet alleen de top, want ook de lage of eigenlijk juist. Meer aandacht voor het correct blijven rijden en niet alleen in de B.

De goeden zullen er geen last van hebben, die rijden al zo.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-05-22 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:47

pol013 schreef:
Duopenotti: mijn ervaring precies.

Heb er net 1 gekocht. Zoeen die 'niet geschikt was voor het hogere werk'. Gewoon met dat verhaal erbij. Van een handelstal voor het hogere segment, nog ergens anders geprobeerd en naar een trainingsstal voor het tussensegment gegaan. Heerlijk te rijden beest. Veel vertrouwen in de ruiter, vrolijk en gezond. Kunt er zo de dressuurring mee in. Omdat ze namelijk gewoon keurig gereden is kun je er zo een schouderbinnewaarts en appyument mee rijden, ook al kent ze dat niet perse. En schakelen is al helemaal geen probleem want dat moeten ze in een parcours ook kunnen.
Ze is alleen wat minder buiten gekomen dan ik graag zie maar verder heb ik echt 0 klachten over die 'vermaaldije sport die geld verdient aan paarden'.

Dus lees ik de verhalen van superpony ook altijd met enige verbazing. En denk ik: hoe kom ik aan zo'n andere bril?

Ik zie ook nooit al die oliebol die ze op noemt over reining paarden. En dan loop ik al ff mee en heb ik er inmiddels al wat gekocht, gereden en geshowd. En ja, de goede getalenteerde paarden zijn duur ja. Dat is in elke discipline zo. Helemaal vandaag de dag. En dat goedkopere, minder goede paarden kapot gereden zouden worden ligt vaak nog aan de eigenaren die denken het beste dier te hebben en hem over zijn limiet laten rijden. Het van trainer naar trainer slepen. Hier niet goed/daar niet goed...niet willen zien dat hun paardje eigenlijk niet zo talentvol is. Moeten trainers daar nu altijd de schuld van krijgen!?

Daarmee zeg ik overigens niet ik nooit iets zie wat niet door de beugel kan en er geen slechte trainers zijn maar wel er ook echt wel goede zijn. Vaak een begrip in de sport en ook hun assistenten het goed doen wanneer deze voor hun zelf gaan beginnen.
Ik blijf het in ieder geval een leuke sport vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:37

Natuurlijk Is het niet zwart-wit en natuurlijk zal de sport niet op korte termijn verdwijnen. Er zullen wel dingen moeten veranderen en nu kan dat misschien vanuit de sport zelf. Al ben om daar persoonlijk sceptisch over.. maar dat komt waarschijnlijk door mijn persoonlijke ervaring op dat gebied.
Het is makkelijker om te zeggen dat er iets gaat veranderen dan dat het ook daadwerkelijk gedaan wordt zeker bij een keuze tussen geld en ethiek.
Het zou ook fijn zijn als mensen binnen de sport elkaar aanspreken op misstanden in plaats van te doen alsof hun neus bloed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:41

Maar hoe spreek je elkaar aan?

Zelfs hier op bokt is dat lastig. Een foto topic waar heel duidelijk wat fout gaat bijvoorbeeld, maar als je er wat van zegt op een normale manier komen er of een hoop vriendinnen ter verdediging of een heel verhaal waarom iets niet klopt. Er wordt getemd en soms zelfs hand boven het hoofd van ts gehouden.
Dan heb ik het niet over verschillen van mening qua trainingsmethodes. Maar echt hele duidelijke dingen. Niet passend tuig, onregelmatig, bit aan 1 kant eruit. Of de gevaarlijkste, veel te zwaar.

Doen alsof hun neus bloedt zie ik niet zo. Wel dat sommige niet reageren op dingen en vooral zelf goede voorbeeld willen laten zien.
Dat bareren werd goed gepraat door isabel ja. Dat vond ik echt heel kwalijk. Maar over buiten staan bijvoorbeeld zie ik heel veel ruiters die gewoon laten zien hoe ze in de wei staan, met vriendjes, buitenritten maken en vertellen dat zij dat erg belangrijk vinden. Dat vind ik ook wel erg goed. Ik houd ook niet van mensen die alleen maar kunnen vertellen hoe fout anderen het doen en enorm van leer trekken. Juist het laten zien en uitleggen waarom vind ik fijn en niet over de rug van anderen proberen mensen te winnen. Daar bereik je ook de hobby mensen mee. Als voorbeeld moet je ook een beetje overkomen als een fijn persoon. Want wie weet praten die ruiters wel met elkaar onderling over dingen die ze niet oké vinden, maar willen ze dat niet via de media doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 22:07

Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat ik in een tijd reed waar nog niet elke scheet op film werd gezet. Ja ik heb ook wel ns een snok in de mond gegeven of een flinke tik uitgedeeld. Dat zijn momentopnames en ik ga er vanuit bij het merendeel van de ruiters gebeurt, maar niet aan mishandeling grenst of structuureel is. Anno nu zie je echter juist dat soort beelden terug op internet en wordt het uitvergroot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 23:26

MyWishMax schreef:
Maar hoe spreek je elkaar aan?

Zelfs hier op bokt is dat lastig. Een foto topic waar heel duidelijk wat fout gaat bijvoorbeeld, maar als je er wat van zegt op een normale manier komen er of een hoop vriendinnen ter verdediging of een heel verhaal waarom iets niet klopt. Er wordt getemd en soms zelfs hand boven het hoofd van ts gehouden.
Dan heb ik het niet over verschillen van mening qua trainingsmethodes. Maar echt hele duidelijke dingen. Niet passend tuig, onregelmatig, bit aan 1 kant eruit. Of de gevaarlijkste, veel te zwaar.

Doen alsof hun neus bloedt zie ik niet zo. Wel dat sommige niet reageren op dingen en vooral zelf goede voorbeeld willen laten zien.

Elkaar aanspreken is lastig en ik probeer altijd de afweging te maken of dingen uit onwetendheid gebeuren of met opzet.
Sommige mensen weten donders goed waar ze mee bezig zijn of rijden op een dusdanig niveau dat je dat mag verwachten. Een best bekende instructeur bij mij uit de buurt heeft eens een zweep kapot geslagen op een paard, striemen stonden erop,. Hij lachte nog: maar goed dat de dierenbescherming het niet gezien heeft...Dat is gewoon opzet en de eigenaresse vond het blijkbaar oké... Ik kwam net aan toen ze bijna klaar waren en was compleet perplex.

Bij onwetendheid is aanspreken makkelijker want dan kun je uitleggen wat er anders/beter zou kunnen. Iedereen heeft dingen moeten leren en je bent nooit uitgeleerd.

Goede voorbeeld is natuurlijk altijd goed maar in sommige situaties zouden mensen best wat meer afstand kunnen nemen van bepaalde praktijken. Wie zwijgt, stemt toe. Het paard heeft namelijk geen stem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:40

Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Blijft toch lastig. Aan de ene kant uitspreken tegen dingen, aan de andere kant het wel op de juiste manier zodat je het gesprek openhoudt. Niet eens met die andere topruiter maar bijvoorbeeld wel de volgers? Zodat je uit kan leggen waarom, beleefd blijven en hopen dat je hen kan overtuigen.

En de bond die het gewoon keihard moet afstraffen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:17

De bond doet wel wat maar qua regels maar spreekt zich niet uit.
Ze nemen zelden tot nóóit echt een standpunt in, is mijn ervaring.