Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:20

Er was hier een fijne rechtstreekse busverbinding voor scholieren. Alleen is die gewijzigd en nu moeten ze een tot twee keer overstappen in bus of trein. En is de reistijd flink vergroot en de prijs hoger bij overstap op de trein. Nu worden de meesten met de auto naar het station gebracht door hun ouders.

Mijn vorige woonplaats kon ik in het weekend niet bij het treinstation komen. :n De wijkbus stopte dan niet in de wijk maar moest doorrijden om vervolgens 2 km verderop pas te mogen stoppen. Regiotaxi kon niet want het betrof twee regios. De enige optie was dan de auto pakken naar het station en dan de trein of toch maar de auto helemaal

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:32

Celebi schreef:
Ik vraag me af of deze berekening klopt maar mijn vriend verdiend, ook met deze prijzen, nog steeds op zijn kilometervergoeding dankzij ons kleine zuinige autootje. Op 100 kilometer houdt hij een paar euro over juist. Hij krijgt dan wel 18 cent per kilometer vergoed over het volledige traject dus dat is flink mazzel, maar toch vind ik het best bijzonder dat dat nog steeds geld oplevert. Met de prijzen van vorig jaar kon hij daar zelfs nog mijn benzinekosten voor stal mee betalen elke maand.

Ik rijd ook < 9 cent/km. Ik rijd het er dus ook uit.

F_Orumster

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:54

Wanneer ik 18ct zou krijgen dan zou ik €245 krijgen. Das wel wat ruimer dan de 54 die ik nu krijg.

Overigens moet je ook de slijtage/onderhoud niet vergeten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:54

Celebi schreef:
Ik vraag me af of deze berekening klopt maar mijn vriend verdiend, ook met deze prijzen, nog steeds op zijn kilometervergoeding dankzij ons kleine zuinige autootje. Op 100 kilometer houdt hij een paar euro over juist. Hij krijgt dan wel 18 cent per kilometer vergoed over het volledige traject dus dat is flink mazzel, maar toch vind ik het best bijzonder dat dat nog steeds geld oplevert. Met de prijzen van vorig jaar kon hij daar zelfs nog mijn benzinekosten voor stal mee betalen elke maand.

Maar dat is dan waarschijnlijk wel alleen gerekend met de brandstofprijs, en niet de werkelijke km prijs (incl verzekering, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving etc) gok ik?
De werkelijke km prijs lag voor mijn zuinige Fiat 500 rond de 30 cent, en dat was nog bij de lage benzineprijzen. Hoe meer km je maakt, hoe lager je werkelijke km prijs, maar die komt bijna nooit onder de 20 á 25 cent, tenzij je elektrisch rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:02

Celebi schreef:

Jullie betalen geen wegenbelasting, verzekering, de auto slijt niet en heeft nooit onderhoud nodig?

Dat zit ook in je reiskosten vergoeding.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:04

Nou dat idd. Je moet voor de gein eens kijken wat je auto daadwerkelijk kost op de ANWB-site. Dan schrik je je te pletter. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:24

Maar dat kost hij sowieso al, ook als ik 'm niet gebruik voor werk. Ik zou het normaal en fair vinden als ik de bezine naar werk 100% vergoed krijg. Blijft er wat over en' verdien' ik eraan is dat mooi meegenomen en gaat dat in m'n autopotje. Maar ook zonder van en naar werk zijn onderhoud en wegenbelasting er, dat hoeft niet volledig opgevangen te worden door mijn werkgever. Vind ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:28

In een dag tijd is de benzine bij mijn werk aan de overkant 14 cent omhoog gegaan. Nu 2.23,9 per liter

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:30

Nu hier weer in een paar dagen van 2.229 naar 2.339 waar gaat dit dan ophouden?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:33

Spenk schreef:
Celebi schreef:

Jullie betalen geen wegenbelasting, verzekering, de auto slijt niet en heeft nooit onderhoud nodig?

Dat zit ook in je reiskosten vergoeding.

Nee, je krijgt reiskostenvergoeding van je werkgever om je te begeven van huis naar werk en andersom. En hoe je dat doet is aan jou. Je kan ook kiezen voor OV en de auto laten staan, dan heb je geen slijtage, onderhoud, afschrijving etc. Je werkgever betaalt daar in ieder geval niet voor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:39

Loretta schreef:
En ook als je thuis werkt heb je verwarming nodig, iets wat ook bijna onbetaalbaar wordt.

De brandstofkosten voor de huishoudens in Nederland worden gecompenseerd lees ik hierboven.

Híer is er inderdaad nu een nieuw spanningsveld mbt thuiswerken vs naar het werk, vooral voor degenen die dichterbij wonen. Die worden nu geconfronteerd met hoge stookkosten en dus maar met kachel op nachtstand onder een kleedje achter de pc. Serieus.

@Tancreda4 dat 100% vergoeden wentelt de kosten af op de werkgever die het weer in de productprijs verwerkt welke jij dan toch betaalt. Zelfstandigen betalen het dan dubbel.
De ´oplossing´; de schokgolf dempen kan alleen door de overheden via de prijzen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:43

Tancreda4 schreef:
Maar dat kost hij sowieso al, ook als ik 'm niet gebruik voor werk. Ik zou het normaal en fair vinden als ik de bezine naar werk 100% vergoed krijg. Blijft er wat over en' verdien' ik eraan is dat mooi meegenomen en gaat dat in m'n autopotje. Maar ook zonder van en naar werk zijn onderhoud en wegenbelasting er, dat hoeft niet volledig opgevangen te worden door mijn werkgever. Vind ik.

Dat is helaas niet helemaal waar. Als je je auto meer gebruikt dan wordt de afschrijving hoger (hij is dan na een aantal jaar immers minder waard omdat er meer kilometers op de teller staan), vaak wordt je verzekering dan ook duurder (de prijs wordt mede bepaald door hoeveel km je rijdt op een jaar) en je auto zal vaker onderhoud nodig hebben als je meer km maakt, en bijvoorbeeld sneller door de banden heen zijn, vaker de remblokken op hebben, en vaker nieuwe olie etc nodig hebben.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:54

Ik rij elke dag langs een tankstation aan de snelweg.
Van die prijzen krijg je een rolberoerte, vanmorgen maar liefst €2.519 :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:59

Liter zonnebloemolie van 1,99 naar 2,65 overnacht. Vollédig speculatief.

De bejaardensoos in het buurdorp wil 30 kilo pasta voor een gepland feest doch kan het nergens geleverd krijgen en vraagt het via de hermandad aan mij. Ik krijg ook negatief overal; er wordt op het moment niet geleverd aan de detailhandel. Makro rantsoeneert ook. Niet dat er nu al een tekort is uiteraard. Zelfs niet helder óf er een tekort zal komen. Pure speculatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:03

30 kilo pasta, (250g bloem op 100 ml water). Pasta zelf maken is een prutwerkje maar is niet moeilijk. Water bloem en mogelijk wat zout. Knegen uitrollen, slierten van snijden en 1 minuut koken en dan is het gaar. Misschien is dat een optie

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:15

karuna schreef:
30 kilo pasta, (250g bloem op 100 ml water). Pasta zelf maken is een prutwerkje maar is niet moeilijk. Water bloem en mogelijk wat zout. Knegen uitrollen, slierten van snijden en 1 minuut koken en dan is het gaar. Misschien is dat een optie

Bedankt voor de suggestie. Zie de dametjes van de soos al 25 kilo bloem met 10 liter water kneden en uitrollen. Denk dat ze me aankijken als ´idiote guiri´ :j

Is verder het punt niet ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:21

Als 25 mensen ieder een kilo maken ben je er zo klaar mee. :j Kan ook in een keukenmachine. Desnoods vragen aan een locale bakker of hij dat wil doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:35

Beter gisteren kunnen tanken toen was die 2.20 nu 2 31

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:43

karuna schreef:
Als 25 mensen ieder een kilo maken ben je er zo klaar mee. :j Kan ook in een keukenmachine. Desnoods vragen aan een locale bakker of hij dat wil doen.

Vast.

Nogmaals; dat is het punt niet.

Zoals ik een paar paginas terug opmerkte ben ik benieuwd wanneer meel/graan ook stijgt/gerantsoeneerd wordt door speculatie.
Dát was het punt.

Betaal nu nog 12 Euro voor een 40 l. bidon afgewerkte frituurolie en dat zal ook wel vlot omhoog gaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:47

Ik hoor al speculaties over 3 euro per liter benzine. Maak er maar rustig 4 euro van. Misschien wel 5

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/poetin-d ... te-sluiten

De mensen die er over moeten beslissen voelen de pijn niet. Zoals mevrouw Kaag die al aan geeft dat er geen sprake kan zijn van accijns verlaging. Zij slaapt lekker in haar grote herenhuis. Zij verdiend zoveel dat ze het amper merkt dat de benzine voor haar BMW met Prive chauffeur nu 2 of 5 euro per liter kost.

Zoals bij elke oorlog kunnen de burgers stikken. Dat geldt ook voor de Russen en de Oekraïeners.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:50

Wijn goedkoper dan benzine; ´drink! don´t drive´

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:52

Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:54

Tijd om het koningshuis eens belasting te laten betalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:54

Prrrr schreef:
Accijns verlagen houdt in dat er ook bezuinigd moet gaan worden. Dan betalen alle burgers dat, niet alleen de burgers die benzine verbruiken. De burgers betalen sowieso.

Door de hoge prijzen vloeit er juist meer geld de schatkist in.

Daarnaast betalen ook de burgers die in de stad wonen en alles op de fiets doen de prijs. Hoe denk jij dat de producten in de supermarkt komen? Transport wordt ook duurder en hiermee wordt alles in de winkels ook duurder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:57

Verkeerd gekeken. 2.31,9