Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:51

Ik ben het helemaal met je eens dat het nuttig is wanneer je weet waar het vandaan komt, maar het helpt niet als de samenleving begrip gaat tonen voor onaangepast gedrag van volwassenen of bijna volwassenen.
Ik denk wel dat het goed is voor individuele gevallen om te leren begrijpen waar hun onaangepaste gedrag vandaan komt en hoe ze dit kunnen beteugelen (we zitten op een paardenforum hè :Y) ) maar de algemene mores zou m.i. toch moeten zijn dat dit soort gedrag belachelijk is en er geen begrip voor kan worden opgebracht.

Nog zo'n gedachtenkronkel van tegenwoordig; als een verbod op bepaald, onaanvaardbaar geacht, gedrag niet handhaafbaar is dan heb je een excuus om je te misdragen -O-

Mungbean

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:56

Ik heb geen begrip voor zulk gedrag, absoluut niet.
Maar het niet bij de wortel proberen te keren en pas op volwassen leeftijd aanpakken of je kind een schop voor zijn hol geven is in iedergeval bewezen niet effectief.

De uitspraak om het tij te keren is dan ook: educate your sons, niet punish your sons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:01

Cer schreef:
Daar zijn studies naar gedaan, waarvan de uitkomst de ene keer nature is en de andere keer nurture.
Toevallig heb ik daar gisteren nog een podcast over gehoord, ivm de moord op James Bulger, en de moord op een andere kleuter, door jonge kinderen.. Daar werd gezegd dat some people are just born evil, en als je uitgaat van nurture dat je indirect anderen de schuld geeft (ik weet niet meer precies welke podcast, ik luister er nogal veel :) )
Dus ja, geen idee..

Dat komt aardig overeen wat ik ook ergens voorbij hoorde komen, waarschijnlijk op de Jordan B. Peterson Podcast, S4:E25 "Aggressive by Nature?" - met Richard Trembley (child psychologist at the University of Montreal). Onderdeel van het gesprek was dat fysiek geweld al op zeer jonge leeftijd waargenomen kon worden, voornamelijk in de leeftijd 2-3 jaar oud, wanneer "nurture" nog nauwelijks invloed kan hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:02

Cer schreef:
Daar zijn studies naar gedaan, waarvan de uitkomst de ene keer nature is en de andere keer nurture.
Toevallig heb ik daar gisteren nog een podcast over gehoord, ivm de moord op James Bulger, en de moord op een andere kleuter, door jonge kinderen.. Daar werd gezegd dat some people are just born evil, en als je uitgaat van nurture dat je indirect anderen de schuld geeft (ik weet niet meer precies welke podcast, ik luister er nogal veel :) )
Dus ja, geen idee..

Oei zijn we nu al bij moordenaars aangelandt :brr: Ik hoop niet dat je wil zeggen dat al die relschoppers potentiële moordenaars zijn? :oo

Mensen die anatomisch een probleem met de frontale cortex hebben zijn er inderdaad, maar ga die alsjeblieft niet als norm beschouwen voor relschoppers, raddraaiers en ander tuig. Dit zijn (voorlopig toch nog) uitzonderlijke gevallen. Die wat mij betreft dus inderdaad in een 'dierentuin' horen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:06

enzino schreef:
Cer schreef:
Dus ja, geen idee..

Dat komt aardig overeen wat ik ook ergens voorbij hoorde komen, waarschijnlijk op de Jordan B. Peterson Podcast, S4:E25 "Aggressive by Nature?" - met Richard Trembley (child psychologist at the University of Montreal). Onderdeel van het gesprek was dat fysiek geweld al op zeer jonge leeftijd waargenomen kon worden, voornamelijk in de leeftijd 2-3 jaar oud, wanneer "nurture" nog nauwelijks invloed kan hebben.

T was een podcast van de BBC, daarin werd ook de moord van een kleuter op een peuter (ik meen in Denemarken? maar in ieder geval in Scandinavie) besproken. In Scandinavie zat de peuter binnen een week weer op school en kon verder meedraaien in de maatschappij, waarbij deze wel gemonitord werd. In Engeland werden de kinderen opgesloten, en na een x aantal jaar weer vrijgelaten in een maatschappij waar ze volledig buiten stonden... de vraag was wat handiger was :+

Verder over feminisme... :)

Citaat:
Ik hoop niet dat je wil zeggen dat al die relschoppers potentiële moordenaars zijn?
Kan je deze even verduidelijken? Spreek je me nu wel of niet aan? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:07

Wat denk ik mis gaat is dat het begrijpen VAN niet gelijk staat aan begrip VOOR.
Dat zijn 2 losstaande dingen.

Ik heb begrip voor mensen die een mooie dure auto willen en ben best bereid even naar het pronkstuk te kijken en wat loze woorden te zeggen, maar begrijpen doe ik het niet.

Ik heb geen begrip voor overschrijdend gedrag, maar ik wil het wel graag begrijpen.
Idem dat ik geen begrip heb voor een paard dat met opengesperde mond op me af komt, die krijgt toch heus een bezem op zijn neus, masr ik wil wel begrijpen waarom hij dat doet.

2 verschillende dingen.

Begrip voor = sociaal gedrag
Begrijpen van = wetenschap

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:40

pien_2010 schreef:
Als hij zelf niets doet snap ik niet hoe hij het uitlokt?

Heb dan wel het idee dat er iets niet klopt bij de persoon die agressief wordt. Heb dat ook een keer meegemaakt toen ik tegen de 20 was, vent die en klein jongetje wilde schoppen, zat gewoon rustig naast oma op een bankje. Oma stak een hand uit om dat tegen te gaan. Die man was mij net daarvoor voorbij gelopen, ben gaan schreeuwen naar hem, toen rende hij gelukkig weg.

Schokkend dat nieuws over lastig vallen. Kwam ook een verhaal tegen van een man met wat voor impact zo’n achtervolging had op zijn vriendin

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:49

Jis_ schreef:
Kwam ook een verhaal tegen van een man met wat voor impact zo’n achtervolging had op zijn vriendin
En dat wordt dus heel vaak over het hoofd gezien, dat seksueel overschrijdend gedrag of erger van vrouwen, ook een probleem is voor mannen. Denk maar aan al die vaders, echtgenoten, broers, ooms etc die daar dus indirect via een geliefde mee te maken krijgen. Of wat te denken van al die ouders die hun kinderen en zeker hun dochters 's nachts oppikken uit de kroeg omdat ze deze niet over straat durven te laten gaan. Het is een groot probleem met heel veel inpakt en aanpassingen in het leven die eigenlijk glad niet nodig zouden moeten zijn. Moet je eens bedenken als onze (klein) kinderen gewoon fijn over straat konden gaan 's avonds en 's nachts, ook de jongere van 15++ wat dit een zorg minder zou zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:17

Jis_ schreef:
pien_2010 schreef:
Als hij zelf niets doet snap ik niet hoe hij het uitlokt?

Heb dan wel het idee dat er iets niet klopt bij de persoon die agressief wordt.

Ik denk het niet perse, het is namelijk in verhouding te vaak dat hij dat tegen komt.

Mijn broer is ook altijd de enige die aan de grens gestopt wordt of bij een evenement zijn zakken binnestebuiten moet keren. Hij is eerder een typisch „slachtoffer“ van maatschappelijk profileren.

Hij is heel zachtaardig, echt een lief zacht ei dat op school altijd voor andere kinderen in de bres sprong.
Echter heeft hij grote, bijna zwarte ogen, dikke donkere wenkbrauwen, donker haar en een breed postuur.
Waarschijnlijk wordt hij als „typisch“ bedreigend gezien.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:26

Sizzle schreef:
Jis_ schreef:

Heb dan wel het idee dat er iets niet klopt bij de persoon die agressief wordt.

Ik denk het niet perse, het is namelijk in verhouding te vaak dat hij dat tegen komt.

Mijn broer is ook altijd de enige die aan de grens gestopt wordt of bij een evenement zijn zakken binnestebuiten moet keren. Hij is eerder een typisch „slachtoffer“ van maatschappelijk profileren.

Hij is heel zachtaardig, echt een lief zacht ei dat op school altijd voor andere kinderen in de bres sprong.
Echter heeft hij grote, bijna zwarte ogen, dikke donkere wenkbrauwen, donker haar en een breed postuur.
Waarschijnlijk wordt hij als „typisch“ bedreigend gezien.

Denk dat uiterlijk ook negatieve dingen kan oproepen helaas

En helaas kan je een psychopaten of ander gespuis niet herkennen aan uiterlijkheden

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 16:51

Fijn om te lezen dat ze daar ook op school mee bezig zijn. Hopelijk brengt de generatie dan verandering❤️

Overigens. Ik help altijd iemand wanneer die op straat ligt. Maar vanuit de psychologie en groepsdynamica is het heel ‘normaal’ dat we dat niet doen.
Ben ooit wens tijdens een les groepsdynamica zogenaamd in elkaar gezakt om te kijken wie hielp. Ik was ‘flauwgevallen’ en toen kwam er een klasgenoot naar mij toe. En 2 weken ervoor zei iedereen nog dat die altijd hielp haha. Dit was voor mij een eye opener. Dus sindsdien doe ik het altijd. En met gevaar voor mijzelf bel ik de politie. Paar weken terug de politie nog gebeld omdat een meid in elkaar werd geslagen door een jongen en het ziekenhuis omdat een oude man onderuit gegaan was.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:02

Ah @pien wat tof van je dochter. En ook fijn dat ze dat kan. Ik ben daar jaloers op haha

Ik ben ooit eens bedreigd op straat. Iemand zal een pistool hebben als ik hem geen geld gaf. Ik wou wegrennen en ik weet nog dat ik dacht ‘hij heeft nooit een pistool ik wil zeggen dat die bluft.’ Maar dat wou gewoon niet. Gebeurde op klaar licht dag vlakbij mn huis. Het is denk ik al 10 jaar geleden, maar op de dag van vandaag loop ik altijd om. En normaal gesproken ben ik van mijzelf wel een assertief persoon. Maar die angst… en achteraf denk je dan van ‘ja ik had gewoon moeten zeggen dat die geen pistool had.’
Misschien ben ik daarom ook veller op zo een onderwerp. Dat ik mij gewoon niet kan voorstellen haha.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:39

Naranja1 wat akelig en wat een nare ervaring, begrijpelijk dat dit je altijd bij blijft. Goed gedaan om juist niet weg te rennen. Met dreigen met pistool ga ik ook in freeze hoor. Het zal maar eens wel zo zijn dat ie er een heeft. Tegenwoordig weet je maar niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-02-22 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:52

Wat heftig naranja, dan kan je nog zo’n stoere zijn, dat idee is zo beangstigend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:08

Heel akelig, natuurlijk blijft je dat bij.
Het gebeurd echt veel te vaak.
Zelf ben ik al meerdere keren in een bedreigende situatie geweest en zowel mijn man als andere broer zijn al een keer beroofd.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:14

Zelf nooit meegemaakt maar iemand die ik ken heeft een keer daadwerkelijk een pistool tegen het hoofd gekregen. Dat laat je nooit meer helemaal los

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 19:19

In de jaren 90 en 2000 kwam ik als tiener en twintiger veel in Amsterdam. De plek waar ik me 's nachts het veiligst voelde waren De Wallen. :) Niet omdat ik er werkte maar wel vanwege alle uitsmijters die er aanwezig waren. Ooit een keer ook aangesproken door zo'n gast die zei dat ik maar even moest wachten omdat hij het idee had dat ik gevolgd werd. De sfeer daar is zeker de afgelopen 10 jaar wel erg veranderd en volgens mij minder veilig geworden.
Als ik iets zie waar ingegrepen moet worden, doe ik dat eigenlijk zonder nadenken en soms sta ik dan achteraf met trillende beentjes. Vooral die keer toen ik messen opeisde aangezien het slachtoffer (vrouw van de man) meerdere steekwonden had. Het had iets komisch omdat de man zo verbouwereerd was dat ik daar stond te schelden tegen hem. Slachtoffer is hersteld en die vent draaide de bak in.
Ik heb me vrijwel nooit onveilig gevoeld alleen als ik groepen skinheads/neo-nazi's tegenkwam en dan zie/zag ik er notabene arisch uit... Maar ik ben sowieso niet heel erg gecharmeerd van grote groepen mensen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 19:49

Pien, jis en shizzel lief van jullie❤️

Herr_balou haha dat vind ik wel dapper van je!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:19

Sizzle schreef:
Wat denk ik mis gaat is dat het begrijpen VAN niet gelijk staat aan begrip VOOR.
Dat zijn 2 losstaande dingen.

Ik heb begrip voor mensen die een mooie dure auto willen en ben best bereid even naar het pronkstuk te kijken en wat loze woorden te zeggen, maar begrijpen doe ik het niet.

Ik heb geen begrip voor overschrijdend gedrag, maar ik wil het wel graag begrijpen.
Idem dat ik geen begrip heb voor een paard dat met opengesperde mond op me af komt, die krijgt toch heus een bezem op zijn neus, masr ik wil wel begrijpen waarom hij dat doet.

2 verschillende dingen.

Begrip voor = sociaal gedrag
Begrijpen van = wetenschap

Hier ben ik het mee eens, je kan iets begrijpen om te kijken hoe het ontstaan is en of er oplossingen voor te vinden zijn zonder dat je begrip of tolerantie hebt voor het gedrag. Maar ik merk wel dat dit stukje begrijpen en verplaatsen in een ander in deze samenleving voor sommige mensen heel moeilijk is. Van mij zou hier ook meer aandacht voor mogen zijn om dit kinderen aan te leren.

Wbt jonge jongens en kinderen, deze zoeken grenzen op..volgens mij hoort dit ook een beetje bij het jong zijn. Hier kun je begrip voor hebben en tegelijk hele duidelijke grenzen stellen, dit kan wel en dat kan niet. Punt. In Nederland vind ik dat deze grenzen lang niet altijd duidelijk zijn op meerdere gebieden. Dit werkt ook vervelend en grensoverschrijdend gedrag in de hand denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:21

naranja1 schreef:
Ah @pien wat tof van je dochter. En ook fijn dat ze dat kan. Ik ben daar jaloers op haha

Ik ben ooit eens bedreigd op straat. Iemand zal een pistool hebben als ik hem geen geld gaf. Ik wou wegrennen en ik weet nog dat ik dacht ‘hij heeft nooit een pistool ik wil zeggen dat die bluft.’ Maar dat wou gewoon niet. Gebeurde op klaar licht dag vlakbij mn huis. Het is denk ik al 10 jaar geleden, maar op de dag van vandaag loop ik altijd om. En normaal gesproken ben ik van mijzelf wel een assertief persoon. Maar die angst… en achteraf denk je dan van ‘ja ik had gewoon moeten zeggen dat die geen pistool had.’
Misschien ben ik daarom ook veller op zo een onderwerp. Dat ik mij gewoon niet kan voorstellen haha.

Wat een nare ervaring...ik denk dat het heel normaal is dat je zo reageerde. Dat hoort in het fight, flight, freeze stukje.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:12

naranja1 schreef:
Pien, jis en shizzel lief van jullie❤️

Herr_balou haha dat vind ik wel dapper van je!

Dapper vind ik het niet want ik denk er niet echt bij na behalve misschien of er een grote kans is gedood te worden.

De bedreiging met pistool - ookal is het alleen in woord - is heel naar en vooral omdat het in je eigen woonomgeving was. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nog altijd omloopt maar eigenlijk zou je moeten proberen dat op te lossen.
Ik heb ook wel stukken straat vermeden om uiteindelijk te bedenken dat de kans op een dezelfde situatie bijzonder klein zou zijn en als het toch zou gebeuren had ik bedacht wat ik zou doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:23

In Noord Spanje kun je verlof krijgen vanwege menstruatieklachten.

Juridisch vind ik dat prachtig. Veel vrouwen hebben hier helaas last van, dus dat er een verlofregeling voor is is uitstekend.

Op het journaal meteen een paar mannen die 'zich ook wel eens niet lekker voelen'. (Een subtiele vorm van 'die vrouwen hebben ook altijd wat te zeuren'.)

Aan de andere kant staat dat veel vrouwen griezelig weinig van zaken zoals menstruatie afweten en daardoor problemen krijgen. (En vaak nog afgescheept worden ook.)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 01:22

Janneke2 schreef:

Juridisch vind ik dat prachtig. Veel vrouwen hebben hier helaas last van, dus dat er een verlofregeling voor is is uitstekend.

Op het journaal meteen een paar mannen die 'zich ook wel eens niet lekker voelen'. (Een subtiele vorm van 'die vrouwen hebben ook altijd wat te zeuren'.)

Aan de andere kant staat dat veel vrouwen griezelig weinig van zaken zoals menstruatie afweten en daardoor problemen krijgen. (En vaak nog afgescheept worden ook.)

Dat is inderdaad een groot probleem, naast dat de medische wereld het verdomd lang heeft genegeerd en er dus nog altijd weinig kennis over is. Verlof zou eigenlijk met medische behandeling gecombineerd moeten worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 07:58

De opmerking "verlof zou eigenlijk met medische behandeling gecombineerd moeten worden" begrijp ik niet. Vaak is er niets aan te doen en ik ken vrouwen die er echt ziek van zijn een dag (ik had dat gelukkig niet) waar niets aan te doen viel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 08:51

Janneke2 schreef:

Trap je daarmee nou net niet precies in de val die de media voor je heeft opgezet? Helemaal niet subtiel; je reactie is precies hoe de makers hoopte dat je zou reageren.

Tweedeling zaaien en vervolgens daarover rapporteren. Volgende week een vrouwelijks arts die aangeeft hoe erg menstruatieklachten wel niet kunnen zijn, paar dagen erna een mannelijk CEO die dan liever geen vrouwen meer aanneemt, en vervolgens wat experts voor een tafeldiscussie over hoe erg het wel niet is gesteld.

Een veel betere reactie, zonder tweedeling en strijd, zou zijn dat die mannen die zich ook soms niet zo lekker voelen, ook gewoon thuis blijven. Steken ze de rest van het personeel ook niet aan, zitten ze niet op 20% productief de hele dag daar te hangen en verlagen ze de drempel voor andere werknemers (en vrouwen!) om ook vrij te nemen als ze zich niet lekker voelen. Win-win-win (bedrijf, mannen, vrouwen).