Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:06

Babootje schreef:
Ik vond het nog wel schokkend om te lezen dat de redenen om een leven te beëindigen overwegend vanuit eigen (zelfzuchtige) motieven worden genomen. ( opleiding/werk 13%, compleet gezin 19%, nu geen kinderwens 25%) Bron evaluatie wet afbreking zwangerschap 2020. Waar in 2005 nog financieren nog genoemd werd als reden voor abortus zie je dat dat nu geen reden meer is van betekenis.

Memories schreef:
Ik kan me voorstellen dat die ‘zelfzuchtige’ motieven uiteindelijk juist ook de situatie waar de baby in terecht komt beïnvloeden. Want compleet gezin = wellicht geen fysieke of emotionele ruimte/energie over voor een extra kind. Werk/studie = als de moeder die noodgedwongen af moet breken mogelijk een initieel lastigere financiële situatie met een extra leven erbij. Dan heb ik liever dat de vrouw voor haarzelf kiest en niet een kind geboren laat worden als de wens er niet sterk genoeg voor is en/of in haar ogen de mogelijkheden er niet goed voor zijn. Je kan die liefde voor een kind ook niet afdwingen als die niet vanuit iemand zelf komt.

In het onderzoek uit 2005 stonden nog fysieke, psychische, geen energie nog als redenen genoemd. In het onderzoek uit 2020 gaat het echt om studie/werk, compleet gezin en komt nu niet uit genoemd als redenen in meer dan de helft van de gevallen. De fysieke, psychische, geen energie redenen vallen dus nu blijkbaar onder de grote groep "overig". Ook financiele redenen worden in het onderzoek 2020 niet meer apart genoemd. In het onderzoek uit 2005 nog wel. Even om aan te geven dat het ons in NL grotendeels financieel heel goed gaat en het blijkbaar voor veel mensen niet een reden meer is voor abortus.

Daarom schrok ik ook best van deze uitkomst. Van die andere redenen kun je je abortus nog voorstellen, al denk ik er ook alternatieven zijn waar je voor zou kunnen kiezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:08

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ondanks dat ik het zelf niet gezegd hebz maar Wanneer je van vrouwen zegt dat wanneer ze in een geweldadig huwlijk met verkrachting maar "gewoon" even weg moet gaan.
Of dat je METEEN na een verkrachting alles moet regelen en het anders gewoon eigen schuld dikke bult (of buik :') ) is... hoor je wel bij "dat soort mensen" wat mij betreft.

Dan hoor ik maar bij "dat soort mensen". Overigens vind ik dit geen vergelijk, maar dat is een andere discussie. Deze vrouwen zijn meer gebaat bij goede hulp dan bij een abortus omdat ze op dat moment geen andere oplossing zien.

c_alsemgeest schreef:
Ik heb het helemaal niet over jou.

Jij hebt dit toch ook helemaal niet geschreven?
Mijn post gaat over dat abortus bij verkrachtingsvehaal van Anjali.

Ik had er denk ik de quote bij moeten plakken voor de duidelijkheid.

O, excuus. Verkeerd begrepen :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:14

Babootje schreef:
Je zult wel geraden hebben dat ik anti abortus ben. Dat is een mening en die mag ook. Dat wil ik in ieder geval even voorop gesteld hebben.) Betekent ook dat jij een andere mag hebben.

Ik vind dat een actieve beeindiging van een leven moord is. En als je het zo ziet, is een "het komt nu niet uit in mijn leven" of "mijn gezin is compleet" zeker eigenbelang. Dat is mijn mening.
Hoeveel moeders zouden hun leven niet geven voor hun kind. Maar omdat het in je buik zit en het niet ziet als jouw kind, dan is dat leven dus niks waard?

Vind jij het dan ook een morele verplichting om je nier,lever, beenmerg etc bij leven te doneren aan iemand die je niet kent en niet perse wilt kennen? of aan familie? Want imo ongeboren babies zijn misschien wel mensen (in elk geval na een bepaald punt in de zwangerschap maar dat precieze punt aanwijzen is moeilijk) maar dat betekend niet perse dat je een ander mens verplicht kan of mag maken om hen in leven te houden ten koste van hun eigen gezondheid (en geluk). Zwanger zijn is best gevaarlijk, wel vergelijkbaar met bijv je nier doneren, ik ken in mijn eigen omgeving meerdere vrouwen die bijna erin zijn gebleven in bij hun bevalling, dan wel chronische klachten hebben overgehouden aan hun zwangerschap of allebei. Imo kan je iemand niet verplichten om tot zulke extremen te gaan om andere mensen in leven te houden, ook al bevind dat andere mens zich toevallig in je buik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:16

Ik vind het echt niet netjes hoe Anjali hier zo verguisd wordt. Ook zij mag gewoon haar mening hebben zonder compleet afgebrand te worden, of je het er nou mee eens bent of niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:17

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ondanks dat ik het zelf niet gezegd hebz maar Wanneer je van vrouwen zegt dat wanneer ze in een geweldadig huwlijk met verkrachting maar "gewoon" even weg moet gaan.
Of dat je METEEN na een verkrachting alles moet regelen en het anders gewoon eigen schuld dikke bult (of buik :') ) is... hoor je wel bij "dat soort mensen" wat mij betreft.

Dan hoor ik maar bij "dat soort mensen". Overigens vind ik dit geen vergelijk, maar dat is een andere discussie. Deze vrouwen zijn meer gebaat bij goede hulp dan bij een abortus omdat ze op dat moment geen andere oplossing zien.

Poekkie schreef:
Dat zijn imo juist de vrouwen die het allermeest gebaat zijn met de optie tot abortus (en hun baby ook).

Ik kan me deze situatie best voorstellen. Maar waarom zouden deze vrouwen en die baby "gebaat" zijn bij abortus als oplossing. Ten opzichte van bijvoorbeeld de keuze maken om een kind af te staan aan mensen die heel graag een kindje zouden willen maar niet kunnen krijgen? Ook niet een makkelijk besluit en best ook wel haken en ogen, maar je voorkomt daarmee ook psychische schade als gevolg van abortus als zo'n vrouw in een normale situatie nooit abortus zou hebben willen laten plegen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:19

Citaat:
Maar die levensvatbare leeftijd is hoogst waarschijnlijk "ruim" voor de 24 weken met de huidige stand van techniek en kennis. Dus bij een late abortus (22 weken, 23 weken) moet het kindje ook gered worden vind je?

Citaat:
Ik vind niet dat een baby gered moet worden bij een abortus als de medische techniek het toelaat dat het kan overleven. De vraag over de 24 weken grens heeft dus niet echt betrekking op mij. Jij benoemde dat echter expliciet ("waarbij het kindje de beste overlevingskansen heeft"), vandaar dat ik het aan jou vroeg.

Overlevingskansen is wat anders dan dat het kind ongeschonden geboren wordt. Rond de 24 weken zijn er overlevingskansen, maar ook een grote kans op achterstanden. Pas vanaf 27 weken begint het een redelijke kans te worden om er goed uit te komen.

Maar 24 weken zwangerschap is best wel een tijd hé, dan kun je toch al een maand of 5 weten dat je zwanger bent.

Dus ja, eenmaal die grens over ben je een "broedmachine" als je het graag zo wilt noemen. Vijf maanden lijkt me een redelijke bedenktijd hoor. En er zullen best uitzonderingen zijn die meer tijd nodig hebben dan vijf maanden, maar bij het leven kun je nu eenmaal niet onbeperkt tijd vragen. Met negen maanden ben je echt te laat :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:22

liedje89 schreef:
Vind jij het dan ook een morele verplichting om je nier,lever, beenmerg etc bij leven te doneren aan iemand die je niet kent en niet perse wilt kennen? of aan familie? Want imo ongeboren babies zijn misschien wel mensen (in elk geval na een bepaald punt in de zwangerschap maar dat precieze punt aanwijzen is moeilijk) maar dat betekend niet perse dat je een ander mens verplicht kan of mag maken om hen in leven te houden ten koste van hun eigen gezondheid (en geluk). Zwanger zijn is best gevaarlijk, wel vergelijkbaar met bijv je nier doneren, ik ken in mijn eigen omgeving meerdere vrouwen die bijna erin zijn gebleven in bij hun bevalling, dan wel chronische klachten hebben overgehouden aan hun zwangerschap of allebei. Imo kan je iemand niet verplichten om tot zulke extremen te gaan om andere mensen in leven te houden, ook al bevind dat andere mens zich toevallig in je buik.

Buiten het feit dat ik donor geregistreerd ben, is dit niet 1:1 te vergelijken. Het gaat om de actieve beëindiging van een leven, vergelijkbaar met moord (mijn mening :+ )
Bij het geven van je organen gaat het om een leven redden. Dat is wel wat anders. Al laat het wel zien hoe je in het algemeen staat t.o.v. het leven .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:24

Suzanne F. schreef:
Ik vind het echt niet netjes hoe Anjali hier zo verguisd wordt. Ook zij mag gewoon haar mening hebben zonder compleet afgebrand te worden, of je het er nou mee eens bent of niet.

_/-\o_

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:34

Babootje schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ik kan me deze situatie best voorstellen. Maar waarom zouden deze vrouwen en die baby "gebaat" zijn bij abortus als oplossing. Ten opzichte van bijvoorbeeld de keuze maken om een kind af te staan aan mensen die heel graag een kindje zouden willen maar niet kunnen krijgen? Ook niet een makkelijk besluit en best ook wel haken en ogen, maar je voorkomt daarmee ook psychische schade als gevolg van abortus als zo'n vrouw in een normale situatie nooit abortus zou hebben willen laten plegen.

Als iemand die in die situatie heeft gezeten: ik ben heel blij dat die mogelijkheid er was. Ik kreeg een miskraam, maar in die situatie een kind baren lijkt me oneindig veel traumatischer. Het dan weggeven nog meer. Ik denk dat die mogelijkheid me heel veel leed en trauma heeft bespaard.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:43

Babootje schreef:
In het onderzoek uit 2005 stonden nog fysieke, psychische, geen energie nog als redenen genoemd. In het onderzoek uit 2020 gaat het echt om studie/werk, compleet gezin en komt nu niet uit genoemd als redenen in meer dan de helft van de gevallen. De fysieke, psychische, geen energie redenen vallen dus nu blijkbaar onder de grote groep "overig". Ook financiele redenen worden in het onderzoek 2020 niet meer apart genoemd. In het onderzoek uit 2005 nog wel. Even om aan te geven dat het ons in NL grotendeels financieel heel goed gaat en het blijkbaar voor veel mensen niet een reden meer is voor abortus.

Daarom schrok ik ook best van deze uitkomst. Van die andere redenen kun je je abortus nog voorstellen, al denk ik er ook alternatieven zijn waar je voor zou kunnen kiezen.

Even het onderzoek opgezocht waar je naar refereerde en ik zie dat ‘te weinig geld’ en ‘ongeschikte woonruimte’ allebei door ong 30% de 160 respondenten in het rapport uit 2020 als een belangrijke redenen worden genoemd. Daarnaast is idd gevraagd om 1 reden als allerbelangrijkst aan te kruisen waar je ziet dat mensen geld of woonruimte minder vaak aankruisen als dé ultiemste reden. Maar het wordt dus wel degelijk als meespelende reden ervaren door een aardig deel van de vrouwen die abortus overwegen. Overigens geeft het onderzoek ook aan dat het aantal respondenten eigenlijk te laag was om harde conclusies te trekken, dat wil ik er ook voorzichtig bij zeggen. Verder vind ik het lastig om te zeggen of mensen ook echt ‘overig’ aan zouden kruisen als geen energie over hebben voor een extra kind meespeelt, voor mij zou dat eigenlijk automatisch inzitten bij het algemene ‘mijn gezin is compleet’ antwoord. Maar dan ben ik natuurlijk over details aan het zeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:43

@Avalance: Misschien.., maar misschien ook niet. Gelukkig is die keuze je bespaard gebleven. Het lijkt me vreselijk moeilijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:44

Laat ik zeggen dat ik niet pro en niet anti abortus ben
Ik ben er realistisch in hoop ik
Ik heb veel familieleden die maar 1 kind konden krijgen en na hun abortus dus niet meer, anderen hadden een 1 kind gezin.

Dit heb ik mijn dochters zeker verteld en dat moet je meenemen in je overwegingen

Ikzelf had binnen 17 maand 2 kinderen en een derde die ook weer snel.op komst was ondanks voorbehoedmiddelen kon ik echt niet aan
Geestelijk en lichamelijk dus ja toen was voor mij een abortus een uitkomst , voel ik.mij schuldig, nee totaal niet moest echt voor mezelf kiezen.

En dat wil ik graag meegeven, kies voor jezelf, je eigen redenen en laat niemand je een schuldgevoel aanpraten....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:46

Babootje schreef:

Memories schreef:
Even het onderzoek opgezocht waar je naar refereerde en ik zie dat ‘te weinig geld’ en ‘ongeschikte woonruimte’ allebei door ong 30% de 160 respondenten in het rapport uit 2020 als een belangrijke redenen worden genoemd. Daarnaast is idd gevraagd om 1 reden als allerbelangrijkst aan te kruisen waar je ziet dat mensen geld of woonruimte minder vaak aankruisen als dé ultiemste reden. Maar het wordt dus wel degelijk als meespelende reden ervaren door een aardig deel van de vrouwen die abortus overwegen. Overigens geeft het onderzoek ook aan dat het aantal respondenten eigenlijk te laag was om harde conclusies te trekken, dat wil ik er ook voorzichtig bij zeggen. Verder vind ik het lastig om te zeggen of mensen ook echt ‘overig’ aan zouden kruisen als geen energie over hebben voor een extra kind meespeelt, voor mij zou dat eigenlijk automatisch inzitten bij het algemene ‘mijn gezin is compleet’ antwoord. Maar dan ben ik natuurlijk over details aan het zeuren.

Goede toevoeging Memories. Ik denk dat "overig" ook niet een aan te kruisen keuze was, maar dat dit in de conclusies als overig naar voren komt omdat het totale percentage te klein was om apart als reden te classificeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:47

Babootje schreef:
Je zult wel geraden hebben dat ik anti abortus ben. Dat is een mening en die mag ook. Dat wil ik in ieder geval even voorop gesteld hebben.) Betekent ook dat jij een andere mag hebben.

Ik vind dat een actieve beeindiging van een leven moord is. En als je het zo ziet, is een "het komt nu niet uit in mijn leven" of "mijn gezin is compleet" zeker eigenbelang. Dat is mijn mening.
Hoeveel moeders zouden hun leven niet geven voor hun kind. Maar omdat het in je buik zit en het niet ziet als jouw kind, dan is dat leven dus niks waard?

En is moeder worden dan geen eigen belang? Dat wordt je toch ook omdat je het zelf graag wil? Omdat je huis af is, je zo ver bent met studie/carrière en je plekt hebt in of voor een gezin?

Iedereen mag een eigen mening hebben, daar ben ik het zeker mee eens. Maar eigenlijk gaat deze keuze niemand wat aan behalve de vrouw in kwestie. Als zij om welke reden geen kind wil dan is dat haar goed recht. En ben je dan anti abortus als in ik-zou-dat-nooit-doen of ben je anti abortus als in ik-vind-dat-andere-vrouwen-dat-ook-niet-mogen-doen? Daar zit i.m.o. ook wel een verschil. Zelf zou ook nooit iemand willen verplichten tot iets.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:49

Kinke schreef:
beert schreef:
En verder vind ik het naar hoe Anjali hier gewoon persoonlijk afgeweken wordt op haar mening. Er worden allemaal nare beschuldigingen bij gedaan die ze niet gezegd heeft. Je mag het oneens zijn hoor, maar maak haar niet uit als "dat soort mensen" of leg haar woorden in haar mond. Dat heeft niks meer met discussie te maken.

Misschien komt dat omdat Anjali, tenminste zo komen haar reacties altijd op mij over, nooit enige blijk geeft van het begrijpen van niet religieuze standpunten.

Andersom kun je zeggen dat er maar weinigen hier zijn die enig blijk geven van het begrijpen van religieuze standpunten.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:51

Babootje schreef:

Ja want de psychische schade die je overhoudt van dragen en bevallen van een kind dat je niet wil en daarna de adoptieprocedure (dat duurt lang!) valt allemaal wel mee en dat is schadelijk voor niemand.

Dit is dus exact waarom ik een beetje de kriebels krijgen van mensen die anti abortus zijn: leuk als je voor jezelf bedenkt wat jij zou doen, maar ga dat niet voor een ander bedenken. Ik vind opperen dat je na verkrachting de zwangerschap ook best uit kan zitten en de baby weggeven écht een rare uitspraak. Vrouwen in Nederland hebben rechten en heel terecht is één van die rechten om een zwangerschap af te breken als je dat zelf niet wil om wat voor reden dan ook. De optie moet er zijn en als iemand dan tussen zit die wel een baby voor een ander wil baren dan is dat ook haar recht, maar de keuze is er om het niet te doen.

Ga er gewoon vanuit dat de meeste van deze vrouwen niet over één nacht ijs gaan wat betreft het (nog) niet krijgen van kinderen en jouw situatie is niet gelijk aan dat van een ander.

Ook al heb je geld genoeg. Ook al heb je een kast van een huis en tien vrije slaapkamers. Ook al kan je overbuurvrouw niet zwanger raken. Ook al heb je een super stabiele relatie. Je mag 'nee' zeggen tegen een zwangerschap als je dat wil en dat is een groot recht waar mensen vanaf moeten blijven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:57

Nog wat redenen die je zou kunnen aandragen naast de langzame adoptieprocedure:
- Wie gaat een huis voor je regelen? Je krijgt nergens urgentie, zelfs niet met baby.
- Wie gaat het betalen? Van een uitkering je kind opvoeden lijkt me erg naar.
- Wie gaat het kind levenslang ondersteunen? Je kan anti-abortus zijn maar dan moet er ook levenslange hulpverlening zijn.
- Wat is je adres dan gooi ik daar mijn hypothetische baby om de hoek. Met erfelijke problemen.

En nog een vraag, waarom is een niet levensvatbaar klompje cellen weghalen wel moord maar volwassen dieren vermoorden die het intellectuele niveau hebben van een kind van 2 “lekker, bacon”.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 15:59

Babootje schreef:

Jessix schreef:
En is moeder worden dan geen eigen belang? Dat wordt je toch ook omdat je het zelf graag wil? Omdat je huis af is, je zo ver bent met studie/carrière en je plekt hebt in of voor een gezin?

Iedereen mag een eigen mening hebben, daar ben ik het zeker mee eens. Maar eigenlijk gaat deze keuze niemand wat aan behalve de vrouw in kwestie. Als zij om welke reden geen kind wil dan is dat haar goed recht. En ben je dan anti abortus als in ik-zou-dat-nooit-doen of ben je anti abortus als in ik-vind-dat-andere-vrouwen-dat-ook-niet-mogen-doen? Daar zit i.m.o. ook wel een verschil. Zelf zou ook nooit iemand willen verplichten tot iets.

Interessante vraag. Is het omdat we het nou echt graag zelf willen? Of omdat we de drang hebben om ze te krijgen? Op de keper beschouwd is het keuze om een kind te krijgen niet zo'n hele beste vanuit het oogpunt van eigenbelang. Want: Het is fysiek zwaar (vooral voor de vrouw), ook best risicovol, het doet in ieder geval pijn. Het kost veeeel geld, legt druk op je relatie en soms kun je er echt veel verdriet van hebben, etc, etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:00

CharleyT schreef:
Andersom kun je zeggen dat er maar weinigen hier zijn die enig blijk geven van het begrijpen van religieuze standpunten.

Inderdaad. En ook geen blijk geven van respect voor andermans mening of enig invoelend vermogen tonen behalve het denken aan zichzelf, de eigen gevoelens en behoeften en de wens om de mening zo hard en duidelijk mogelijk te ventileren alsof het de waarheid is. Er is in deze geen waarheid, alleen visies en meningen. En elke mag er zijn, ook die van Anjali of andere mensen die aangeven terughoudend tegenover abortus te staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:02

CharleyT schreef:

Ohh ik heb zeker begrip voor andere standpunten en heb ook geen problemen mee dat iemand zegt: ik ben tegen abortus en zou dit ook nooit laten doen.
Maar om te willen dat ook anderen dan geen abortus mogen plegen en willen dat de wet strenger wordt omdat zij vinden dat abortus moord is, dan willen zij dat hun standpunt een regel moet worden voor iedereen in Nederland (of ter wereld).
Daar heb ik problemen mee.

Hetzelfde is dat ik zeg: ik heb een paard en iedereen mag daar op rijden.
Dus ik wil dat er een wet komt dat iedereen in Nederland zijn paard ter beschikking moet hebben voor iedereen die wilt rijden (mits het paard rijdbaar is :+ ).
Want iedereen die dat niet wilt is egoïstisch en zal beboet moeten gaan worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:02

CharleyT schreef:
Kinke schreef:

Misschien komt dat omdat Anjali, tenminste zo komen haar reacties altijd op mij over, nooit enige blijk geeft van het begrijpen van niet religieuze standpunten.

Ik begrijp dat inderdaad niet, maar het staat mensen geheel vrij om te leven met en volgens een geloofsovertuiging. Enige wat ik daarin dan altijd jammer is dat ze die overtuiging graag op willen leggen of laat ik het liever zeggen, willen delen met de rest van de samenleving. Misschien moet het begrip van twee kanten komen? Iemand die de overtuiging niet deelt en niet wil delen zou ook niet volgens die overtuiging hoeven leven.

Ik begrijp waar de opvattingen over abortus maar ook seks vandaan komen. Maar waarom zou iemand anders daar geen andere opvattingen over mogen hebben? Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand wel of geen seks zou mogen hebben? En als dat dan uit het geloof weg komt is het dan niet aan god om daar over te oordelen? Of ben jij als gelovige ook alwetend?

Maar goed, dat is een heel oude, vaak gevoerde discussie... Ik vind de afschaffing van de 5 dagen in elk geval een vooruitgang. Ik ga er vanuit dat de medewerkers op een kliniek kundig genoeg zijn voor een goed gesprek en bij het bespeuren van enige twijfel ze wel stil blijven staan op wat bedenktijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:11

Babootje schreef:
Jessix schreef:

Interessante vraag. Is het omdat we het nou echt graag zelf willen? Of omdat we de drang hebben om ze te krijgen? Op de keper beschouwd is het keuze om een kind te krijgen niet zo'n hele beste vanuit het oogpunt van eigenbelang. Want: Het is fysiek zwaar (vooral voor de vrouw), ook best risicovol, het doet in ieder geval pijn. Het kost veeeel geld, legt druk op je relatie en soms kun je er echt veel verdriet van hebben, etc, etc.

Zeg jij het maar? Ik heb de drang absoluut niet namelijk. Nooit gehad ook. Ja het is zwaar, kost geld, etc., maar hoor ik altijd, je krijgt er zoveel voor terug. Is dat niet zo? Een verrijking van je leven?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:15

Babootje schreef:
@Avalance: Misschien.., maar misschien ook niet. Gelukkig is die keuze je bespaard gebleven. Het lijkt me vreselijk moeilijk.

Dank voor je begrip <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 16:19

Suzanne F. schreef:
CharleyT schreef:

Inderdaad. En ook geen blijk geven van respect voor andermans mening of enig invoelend vermogen tonen behalve het denken aan zichzelf, de eigen gevoelens en behoeften en de wens om de mening zo hard en duidelijk mogelijk te ventileren alsof het de waarheid is. Er is in deze geen waarheid, alleen visies en meningen. En elke mag er zijn, ook die van Anjali of andere mensen die aangeven terughoudend tegenover abortus te staan.

Ik heb zeker begrip voor religieuze standpunten, en ik vind die ook prima, zolang je die niet oplegt aan een ander. Dat je zelf anti abortus bent: prima, als dat bij je past en je bent daarmee trouw aan jezelf en wat je gelooft, prachtig.

Dat opleggen aan een ander is niet oké. Het mag nooit zo zijn, en zeker niet in een land als Nederland dat een religie gaat bepalen wat iedereen doet. Er zijn vrij veel religies in Nederland, en aan welke geef je dan de voorkeur? En aan welke stroming daarvan dan?

Mars

Re: Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 16:35

Omdat vele religieuze groepen hun overtuigingen op willen leggen/opdringen aan anderen. Of het nu Jehova’s zijn die langs de deur gaan of de Schreeuw om Leven figuren die vrouwen lastigvallen op weg naar abortuskliniek. Of de SGP die ook het liefst voor alle vrouwen zou bepalen wat ze allemaal moeten en niet mogen met hun lichaam. Het is niet sec het religieuze standpunt wat mij niet aanstaat, het is die beweging die anderen wil pushen hetzelfde te doen en vinden, desnoods door vrouwen lastig te vallen of via de politiek regels op te leggen op basis van een religie die een ander niet deelt.