Babootje schreef:Ik vond het nog wel schokkend om te lezen dat de redenen om een leven te beëindigen overwegend vanuit eigen (zelfzuchtige) motieven worden genomen. ( opleiding/werk 13%, compleet gezin 19%, nu geen kinderwens 25%) Bron evaluatie wet afbreking zwangerschap 2020. Waar in 2005 nog financieren nog genoemd werd als reden voor abortus zie je dat dat nu geen reden meer is van betekenis.
Memories schreef:Ik kan me voorstellen dat die ‘zelfzuchtige’ motieven uiteindelijk juist ook de situatie waar de baby in terecht komt beïnvloeden. Want compleet gezin = wellicht geen fysieke of emotionele ruimte/energie over voor een extra kind. Werk/studie = als de moeder die noodgedwongen af moet breken mogelijk een initieel lastigere financiële situatie met een extra leven erbij. Dan heb ik liever dat de vrouw voor haarzelf kiest en niet een kind geboren laat worden als de wens er niet sterk genoeg voor is en/of in haar ogen de mogelijkheden er niet goed voor zijn. Je kan die liefde voor een kind ook niet afdwingen als die niet vanuit iemand zelf komt.
In het onderzoek uit 2005 stonden nog fysieke, psychische, geen energie nog als redenen genoemd. In het onderzoek uit 2020 gaat het echt om studie/werk, compleet gezin en komt nu niet uit genoemd als redenen in meer dan de helft van de gevallen. De fysieke, psychische, geen energie redenen vallen dus nu blijkbaar onder de grote groep "overig". Ook financiele redenen worden in het onderzoek 2020 niet meer apart genoemd. In het onderzoek uit 2005 nog wel. Even om aan te geven dat het ons in NL grotendeels financieel heel goed gaat en het blijkbaar voor veel mensen niet een reden meer is voor abortus.
Daarom schrok ik ook best van deze uitkomst. Van die andere redenen kun je je abortus nog voorstellen, al denk ik er ook alternatieven zijn waar je voor zou kunnen kiezen.