germie schreef:Nee juist niet. Ik noem het als voorbeelden omdat anderen altijd naar een ander wijzen. En daar gaat het om.
Als ik iets doe, maar jij niet, dan vind je wat jij doet beter. En zo blijf je bezig. Ik heb een hekel aan het wijzen op vleesloos omdat een ander het ook doet. Ik wijs ook niet naar jou omdat jij wel kinderen neemt. Zo bedoel ik het.
Je kunt een keuze van een ander niet als goed of fout bestempelen als je zelf iets anders wel doet wat die persoon weer niet doet. Feitelijk is iets een optelsom van.
Nou je noemt wel hele specifieke voorbeelden die vooral op jezelf slaan en niet voor de gemiddelde Nederlander gelden. Maar goed. Waarom is het wijzen op vleesloos zo stom? Ongeacht de andere dingen die je doet is die enkele stap wel goed voor het milieu. Dat wil niet zeggen dat je dan maar volledig veganistisch moet worden, maar minderen is al iets. Bovendien behoud je gewoon je autonomie maar wordt je wel geadviseerd over wat feitelijk het beste voor de wereld zou zijn. Jij kan dan zeggen dat geen kinderen nemen eigenlijk ook wel beter is dan wel kinderen, maar de ander behoudt ten alle tijden de keuze om het wel of niet te doen. Wat kinderen betreft zitten we trouwens al in de goede richting hoor, gezien het gemiddelde aantal kinderen lager ligt dan het benodigde aantal om stabiel te blijven. Helemaal onszelf uitroeien is ook zo’n extreme wat niet nodig is. Minderen is al goed.
Kortom, jij bent aparte dingen aan het vergelijken. Even gechargeerd; ‘Ik heb geen kinderen dus ik mag best elke dag vlees eten’. Buiten dat het je eigen keuze blijft, is het eigenlijk idioot dat je het voor jezelf zo goedpraat, want zoals al gezegd is de vleesindustrie heel vervuilend. Ja je doet het goed door niet voor kinderen te kiezen, maar je zou het in theorie nog beter kunnen doen door óók te minderen met vlees, en te minderen met vliegreizen etc. Als je dat zou willen.
germie schreef:Ik verbouw dit jaar mijn eigen pepers in potten. Een tuin heb ik niet. Dus eigen groente verbouwen zit er niet in op een prei na zeg maar. (die staat in de voortuin). Dus zelf voorziend leven is ook niet voor iedereen weggelegd.
Lokaal eten eten? Ja, je verhongert vast niet, maar dan mogen we geen rijst meer eten? Geen bananen? Alles wat we hier gewoon gewend zijn en lekker is kan dan niet meer? Gewoon iets om over na te denken. Maar wat gebeurt er dan in de landen waar het verbouwd wordt? werkloosheid?
Je trekt echt alles in het extreme en dat is nergens voor nodig. Ook hier: je kan best rijst eten, of een banaan (al worden die laatste tegenwoordig ook in Wageningen gekweekt
), maar je zou prima kunnen minderen met geïmporteerde producten. En ik denk dat je je best vergist in het aanbod van lokale producten, gezien je lijkt te indiceren dat je bij wijze van spreken alleen op aardappel wortel etc zou kunnen lenen als je hoofdzakelijk lokaal zou kopen. Meer lokaal en seizoensgebonden én gevarieerd eten kan prima. Je moet er alleen wat meer moeite voor doen om erop te letten.
In die landen waar het verbouwd wordt zijn vast andere industrieeen die opkomen, bovendien is de mens best goed in zich aanpassen als we dat willen.
germie schreef:Je hebt niet een lokale economie als enige punt, maar een wereldeconomie. Als heel Nederland zou besluiten geen rijst meer te importeren en zelf maar voldoende aardappelen te gaan verbouwen omdat er wat koeien de deur uit moeten, dan sterven elders dus weer complete dorpen van de honger. Maar we zijn wel goed bezig voor het milieu. Over het klimaat wordt dan niet eens meer gesproken.
het is niet zo simpel om met een wijzend vingertje alles maar te bepalen en te regelen. Ik kan makkelijk zeggen dat jij geen kinderen mag nemen omdat ik ze niet hoef. Maar dat is wel wat er gebeurt: geen vlees is makkelijk zei de vegetarier. Kindervrij is makkelijk zij de kinderloze. Niet vliegen is makkelijk voor iemand die er niets om geeft. Altijd het ov gebruiken is makkelijk als je toch al geen auto bezit. Enz.
Als Nederland geen rijst meer importeert is die rijst er toch voor de lokale bevolking
? En zoals ik al zei, de mens past zich wel aan. Vind het weer zo’n extreem voorbeeld dit. ‘Wat als’ om het extreme trekken zodat je het voorgelegde voorstel een beetje belachelijk kan maken, terwijl er echt wel realistischere en positievere scenario’s zijn.
Minder vlees is makkelijk. Minder vliegen is makkelijk. Meer ov is makkelijk. Niemand heeft het over dingen compleet afschaffen.
juval schreef:ik vrees ook dat de oplossing van hogerhand moet komen. en dan ook wel wereldwijd.
In Nederland van het gas af terwijl in China nog tig kolencentrales gebouwd worden schiet natuurlijk niet op.
maar goed, afwachten tot de hele wereld op één lijn zit wat het klimaat betreft is ook vrij zinloos, dat gaat niet gebeuren.
Misschien ben ik pessimistisch, maar ik denk dat er geen oplossing komt zolang niet alle landen meedoen. We kunnen in NL zo veel willen, maar het is maar een mini druppel op de letterlijk gloeiende plaat.
sorry, voor de volgende generaties.
Eens met hogerhand. Maar, vanwaar die kleuterredenering, dat omdat anderen het niet goed doen wij er ook maar niet aan hoeven beginnen? Zo krijg je toch een vicieuze cirkel waaruit je nooit voortgang in kan zetten? Ik zou zeggen, we nemen het voortouw, worden experts zodat we die kennis wereldwijd in kunnen zetten en daar een verdienmodel van kunnen maken. Zoals we met water ook hebben gedaan.
In China werden kolencentrales bijgebouwd omdat ze die verantwoordelijkheid hebben geswitched van regering naar gemeenten, met het idee dat men dan flexibeler om kon gaan met supply & demand (want zoals Mysa al zegt is China heel ambitieus met duurzaamheid bezig, meen dat ze zelfs marktleider zijn!). Maar wat gebeurde er? Gemeentes kwamen onder druk te staan en zagen een nieuwe kolencentrale als een makkelijke oplossing voor werkgelegenheid (weer: individualistisch kortetermijndenken, egocentrisch). Ergo, de kolencentrales schoten als paddestoelen uit de grond. Inmiddels is die beslissing teruggedraaid. En er zijn misschien meer kolencentrales nu, maar dat staat niet direct gelijk aan meer uitstoot.
https://www.wired.com/story/china-is-st ... al-plants/
https://www.reuters.com/article/us-chin ... SKBN29Q0JT
Maar het is natuurlijk heel gemakkelijk om als Nederlandse Calimero’s naar China te wijzen en te piepen dat het niet eerlijk is dat wij ons moeten veranderen om duurzamer te worden terwijl grote boze China zo veel vervuild.