Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 21:53

De omgeving hier heeft ook advies om te evacueren maar nog niet dwingend. Daar wordt nog over beslist (of het op bevel wordt of niet.)
En nu weet ik niet goed wat doen. :+
Voor de paarden is iets geregeld, in geval dat er gezegd wordt dat we moeten gaan hebben die al een plek waar ze veilig heen kunnen en komt iemand helpen om ze te laden en te verplaatsen. Maar wij dan? Bereid je je voor op zo iets? :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 21:59

Ik zou voor de zekerheid wel een tas pakken, liever even rustig nadenken wat je mee wilt nemen en veilig wilt stellen dan dat je opeens snel moet handelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:00

Licor schreef:
Lynn_Nikita schreef:
oei fiets, en alle autobanen waren ook dicht naar het zuiden, hoe kom ik morgen in Maaseik

Niet denk ik.. delen van Maaseik wordt nu geadviseerd vrijwillig te gaan evacueren..
Ik ga ook waardevolle spullen alvast goed hoog opbergen.. zou zomaar kunnen dat ook ik mn huis zal moeten gaan verlaten

Ik probeer ittervoort dan kessenich

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:01

Ik hoop dat de mensen hun paarden ingeschaard hebben aan de ijssel bij staatsbosbeheer zelf zo slim zijn om ze op te halen. De ijssel staat nu nog net in het zomerbed maar je ziet het water stijgen. SBB denkt er niet aan.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:02

Volgens mij is het juist geen goed teken dat het als ramp geclassificeerd word, veel verzekeraars verzekeren onder uitzondering van rampen.

Wat de overheid dan gaat vergoeden is ook maar de vraag.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:06

Ik kan ook niet begrijpen dat er nu geplunderd wordt…. Een stad is geëvacueerd, staat blank en dan gaan er mensen bedenken om daar te gaan plunderen? Hebben die mensen die daar op komen dan geen spietje respect meer over…. Ik kan er echt niet bij….

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:07

_San87_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Nou ja, in dit onderwerp hebben we ook best wat mensen van buiten Zuid-Limburg die willen komen helpen. Lief, maar ik denk dan ook van: doe maar niet, je kent het gebied niet, je weet niet wat hoog en laag ligt, blijf lekker thuis.

Komen helpen is wel wat dan gewoon ramptoerist spelen, natuurlijk. En ik denk toch dat er vooral op de laatste groep gedoeld wordt.

Prima, maar ik zie nu op tv een toeriste uit Deventer die in Wijlre op de camping stond. Vervolgens ging het daar mis en is ze gevlucht naar…….Valkenburg! Locals weten: dat is niet ‘van de regen in de drup’, dat is ‘van de regen in de moesson’. Mevrouw kon er niks aan doen, ze was toevallig hier en kent de streek niet……maar doe ons nou een lol en blijf lekker waar je zit als je niet bekend bent met het gebied. Scheelt weer een reddingsoperatie als het echt mis loopt.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:09

Ayasha schreef:
De omgeving hier heeft ook advies om te evacueren maar nog niet dwingend. Daar wordt nog over beslist (of het op bevel wordt of niet.)
En nu weet ik niet goed wat doen. :+
Voor de paarden is iets geregeld, in geval dat er gezegd wordt dat we moeten gaan hebben die al een plek waar ze veilig heen kunnen en komt iemand helpen om ze te laden en te verplaatsen. Maar wij dan? Bereid je je voor op zo iets? :+

Ik zag net dat aan mensen geadviseerd werd om alle bezittingen zoveel mogelijk naar de eerste verdieping van het huis te brengen, wellicht dat dat schade scheelt…

Maar jeetje, super heftig!

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:11

Ayasha, Ik zou alvast de paarden evacueren naar een zeker veilige plek, dan staan ze zeker veilig, ben jij daar gerust in, en moet je dat niet meer regelen als je écht weg moet.

Ik zie gewoon de beelden en ik heb al plaatsvervangende schrik, wat een ellende…. Voor iedereen die er midden in zit, sterkte! :knuffel:

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:15

Urona447 schreef:
Volgens mij is het juist geen goed teken dat het als ramp geclassificeerd word, veel verzekeraars verzekeren onder uitzondering van rampen.

Overstromingen valt onder de categorie catastrofe risico's en zijn uitgesloten van je normale verzekering.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:18

Urona447 schreef:

Ik dacht dat schade door natuurrampen vaak juist niet (volledig) wordt vergoed door verzekeraars. Daar is dit potje dan voor, begreep ik.

Maar ik heb er nog nooit mee te maken gehad, dus ik weet het niet zeker.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:19

tengeltje11 schreef:
Ik kan ook niet begrijpen dat er nu geplunderd wordt…. Een stad is geëvacueerd, staat blank en dan gaan er mensen bedenken om daar te gaan plunderen? Hebben die mensen die daar op komen dan geen spietje respect meer over…. Ik kan er echt niet bij….

Wacht. Wat? Is dat echt? Nederland laat zich dan wel echt van zijn slechtste kant zien zeg…

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:22

AmyII schreef:
tengeltje11 schreef:

Wacht. Wat? Is dat echt? Nederland laat zich dan wel echt van zijn slechtste kant zien zeg…

Is in België? In Verviers blijkbaar. Is nu een beetje avondklok om plunderingen tegen te gaan…

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:25

AmyII schreef:
tengeltje11 schreef:

Hoezo? Omdat er ook godvergeten tuig in Nederlands en/of Belgisch Limburg woont?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 15-07-21 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:25

tengeltje11 schreef:

Wow echt? De mensheid is echt verschrikkelijk.. Juist in dit soort momenten die al zo vreselijk zijn

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:27

Die avondklok om plunderingen te voorkomen is idd in Verviers. Ik krijg de artikelen uit de Belgische media hierover niet volledig te zien, maar nu.nl meldt het ook:

https://www.nu.nl/wateroverlast-limburg ... sland.html

Citaat:
In de stad Verviers, ten oosten van Luik, is uit vrees voor plunderingen een avondklok ingevoerd. Inwoners mogen van 21.00 uur tot vrijdag 6.00 uur hun huizen niet zonder goede reden verlaten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:30

Cowboy55 schreef:
AmyII schreef:

Hoezo? Omdat er ook godvergeten tuig in Nederlands en/of Belgisch Limburg woont?

Wauw, waarom voel je de drang om zo pittig op mijn post te reageren? Is imo nergens voor nodig, hold your horses.
Ik heb het kennelijk verkeerd begrepen, ik dacht dat de plunderingen in Nederland waren ipv. België, excuus.
Neemt niet weg dat het vreselijk is dat er lijkenpikkers zijn in de samenleving die van een rampsituatie als deze misbruik moeten maken van andermans leed om er zelf beter van te worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:32

AmyII schreef:
Cowboy55 schreef:

Wauw, waarom voel je de drang om zo pittig op mijn post te reageren? Is imo nergens voor nodig, hold your horses.
Ik heb het kennelijk verkeerd begrepen, ik dacht dat de plunderingen in Nederland waren ipv. België, excuus.
Neemt niet weg dat het vreselijk is dat er lijkenpikkers zijn in de samenleving die van een rampsituatie als deze misbruik moeten maken van andermans leed om er zelf beter van te worden.

Chill. Ik ben het met je eens. Voor mij is er overigens weinig verschil tussen Belgisch-Limburgse eikels en Nederland-Limburgse eikels. eikel = eikel. Tuig = tuig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:39

Voor degenen die het vroegen, een hele groep koniks is hier gevangen en geëvacueerd. Afbeelding
Afbeelding (wilde niet in de weg staan dus de foto's zijn niet heel briljant :p)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:42

Plunderingen? Pfff... Blijkbaar echt iets voor de mensheid dat soort dingen in zulke situaties, want je hoort het wel vaker helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:46

In Duitsland word ook al politie ingezet tegen plunderaars.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 22:48

Lynn_Nikita schreef:
oei fiets, en alle autobanen waren ook dicht naar het zuiden, hoe kom ik morgen in Maaseik

Ik probeer ittervoort en dan kessenich

Citaat:
Niet denk ik.. delen van Maaseik wordt nu geadviseerd vrijwillig te gaan evacueren..
Ik ga ook waardevolle spullen alvast goed hoog opbergen.. zou zomaar kunnen dat ook ik mn huis zal moeten gaan verlaten

Thuis blijven, tenzij jouw aanwezigheid dringend gewenst is in het rampgebied.

Als de wegen begaanbaar zijn, zijn ze nodig voor dingen met hoge prioriteit en harde noodzaak.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:16

_San87_ schreef:
Het is toch bizar dat er op tv gezegd moet worden dat je niet die kant op moet gaan om even te kijken :?. Dat kun je als welkenkend mens zelf toch wel bedenken.

Je wilt niet weten hoeveel mensen hier langs komen om even naar de stand van de Maas te kijken. En daarbij bewust slagbomen die de wegen afsluiten negeren en er gewoon langs rijden, of ze open maken en vervolgens niet meer sluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:18

Ik kan daar echt zo boos van worden. Ga dan gewoon ergens helpen ofzo.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 23:21

Ligt er ook maar aan je woont, wij zijn ook een paar keer gaan kijken omdat we zo dichtbij de Maas wonen, dan wil je toch wel even weten waar je aan toe bent qua stand..