Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:17

Varkens zijn wel heel verschillend per soort. Ik heb een Gottingher en Kune Kune, beiden zeug.

Ik zou ze nooit bij elkaar hebben gezet, maar was al een duo, dus zo overgenomen.

Ze grazen liever dan ze wroeten, maar willen weleens een beetje wroeten voor ze ergens gaan liggen. Bouwen ook echt een nest van gevallen hooi bijv.
De kune kune loopt wat meer op het gras en de wei blijft groen. De Gottingher heeft weer andere dingen te doen.
Maar we hebben dus een track, een poel en een heuvel en daar maken ze net zo gebruik van. Ze liggen graag in de zon. Het zijn wel slopers. Mn nieuwe beukenhaag en wilgen hebben het wel zwaar. Dan zetten we wat af en later kunnen ze weer hun gang gaan.

En ik ben niet van het vermenselijken, maar de varkens willen zelf graag aandacht. De kune kune knort als ze je ziet, komt tegen je aan duwen. En beiden gaan gelijk liggen als je ze aait en willen ze de uitgebreide behandeling. Dat doen ze naar ons, want vreemden zijn dan weer heel eng.

En ze tonen hun ongemak. Het gaat goed met de paarden, maar gister wilde de kune kune de ene kant op lopen en mijn ruin gaat stilstaan voor haar. Ze mopperde echt flink, want wilde niet om hem heen, dus in haar ogen was de weggeblokkeerd.

Allemaal dingen die mensen niet weten. Ze komen varkens vlees en denken niet na, maar vinden hun hondje of kat wel lief en een konijntje schattig.

En we zouden echt met minder vlees kunnen. Ik betaal liever meer voor beesten die het goed hebben, dan dat ik veel goedkoop vlees kan kopen.
En dat is gelijk wel een punt. Ik hou van koeien en wil ze niet zien verdwijnen. Maar zonder vlees en melk afname, zullen koeien ook verdwijnen of alleen in de dierentuin te zien zijn. Dat kan ook niet ieder zijn bedoeling zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:40

Loretta schreef:
Dan kunnen ze deze wet in gaan zetten om alsnog de veestapel te halveren.

Dat blijft echt niet bij de helft. En dat is het hele doel. Alle veehouderij weg, allemaal vegetarisch of nog liever veganistisch leven.
Die huisdieren laten ze echt wel met rust, anders komt er ook veel minder geld van de aanhang binnen.
En het echte doel is dan bereikt.

Dit is echt wel een extremistische club. Stalinbraken zijn ze trots op

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 13:51

Kinke schreef:
Loretta schreef:
Dan kunnen ze deze wet in gaan zetten om alsnog de veestapel te halveren.

Dat blijft echt niet bij de helft. En dat is het hele doel. Alle veehouderij weg, allemaal vegetarisch of nog liever veganistisch leven.
Die huisdieren laten ze echt wel met rust, anders komt er ook veel minder geld van de aanhang binnen.
En het echte doel is dan bereikt.

Dit is echt wel een extremistische club. Stalinbraken zijn ze trots op

Voor dat deel van de PVDD agenda is deze wet godzijdank niet voldoende. Wel is het goed dat BBB hier de mogelijke gevolgen die deze wet wel leeft bloot legt. Of eigenlijk was het de minister zelf die dat aan kaarte.
Het is goed dat een partij als BBB (ook al ben ik het in veel zaken volstrekt niet met ze eens) ligt werpt op waar de PVDD nu werkelijk voor staat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:50

juval schreef:
dierenwelzijnsrisico's zijn er natuurlijk ook wel als je alles buiten laat (vogelgriep/varkenspest)

Dierenwelzijnsrisico's en gezondheidsrisico's voor omwonenden zijn naar mijn idee juist groter als je veel dieren op elkaar laat leven, zeker in gebieden waar relatief veel van dit soort bedrijven zitten (Noord-Brabant).

Er zijn legio redenen om af te willen van de intensieve veehouderij/bio-industrie. Los van het dierwelzijn gaat het daarbij ook om de bevolkingsdichtheid.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:04

Van nature is de mens een vlees en planteneter.
Het is dus natuurlijk als we een biefstuk of kippenpoot eten.
Maar gelukkig hebben we PVDD die elk dier wil redden van een niet natuurlijke dood of voor consumptie.
Zodat we over 5 jaar natuurlijk kweekvlees of Vega burgers op ons bord hebben. Dat we voor die vega burgers een half regenwoud plat branden voor de soja teelt hoor je ze niet over.

Alle eendjes zwemmen immers in de Nederlandse wateren.
De orang-oetang en de tijger zwerven in een Nederlandse dierentuin. Omdat het regenwoud te klein is geworden. Daar zijn ze ook beter af omdat het natuurlijke gedrag in een Nederlandse dierentuin goed wordt geborgd door PVDD-regeltjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:16

De PVDD is natuurlijk niet alleen, dus die kan niet zomaar even wetten erdoor drukken waar zij zin in hebben.

Er is jaren te weinig naar welzijn gekeken en dieren lijden. Nu er eindelijk iets aan gedaan gaat worden, worden mensen boos en beledigd, terwijl iedereen allang de kennis, tijd en kans had om er zelf iets aan te veranderen.

Het zal erom gaan wie de onderzoeken doen en wat daaruit gaat komen wat nog wel en niet haalbaar is. Vlees eten is goed, als het dier een goed leven heeft gehad en een pijnloze dood sterft. Er moet dus ook echt naar de transporten gekeken worden. Daar zijn al regels voor, maar kan nog veel beter.

Makkelijk om uit eigen belang het dier als product te zien, maar ga zelf een dagje zo opgepropt in een vrachtwagen staan.

Ik ben echt geen voorstander van de PVDD. helaas, want een goede partij die aan de belangen van de dieren werkt zou ik welkom vinden. Maar het is niet allemaal hun schuld opeens. Dat is echt veel te makkelijk.
Mensen hebben het zelf flink verknald.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:21

cjb schreef:
Maar gelukkig hebben we PVDD die elk dier wil redden van een niet natuurlijke dood of voor consumptie.
Zodat we over 5 jaar natuurlijk kweekvlees of Vega burgers op ons bord hebben. Dat we voor die vega burgers een half regenwoud plat branden voor de soja teelt hoor je ze niet over.

De orang-oetang en de tijger zwerven in een Nederlandse dierentuin. Omdat het regenwoud te klein is geworden. Daar zijn ze ook beter af omdat het natuurlijke gedrag in een Nederlandse dierentuin goed wordt geborgd door PVDD-regeltjes.

Wij als mens zijn geëvolueerd en staan ontzettend ver weg van de natuur. Dat stukje vlees kunnen we dus ook zeker prima zonder.

Tevens wordt het regenwoud niet platgebrand voor de soja burgers maar voor jouw stukje vlees. Want dat is wat die dieren eten die jij later weer opeet.

Je hele reactie bestaat uit de typische argumenten van een vleeseter die probeert de vegetariër er onderuit te halen. Als je een beetje onderzoek doet zie je dat er niks van klopt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:26

superpony schreef:
Ik ben echt geen voorstander van de PVDD. helaas, want een goede partij die aan de belangen van de dieren werkt zou ik welkom vinden.

Sterker nog een partij die gewogen standpunten heeft mbt dierenwelzijn daar zou ik nog op kunnen stemmen. Ook afhankelijk van de rest. Maar het hele radicale waar de PVDD op de achtergrond mee bezig is daardoor haak ik echt af.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:36

cjb schreef:

Wat je zegt is niet waar.

Door dit soort stemmingmakerij krijg je dat achterlijke gebrul. Hou ermee op en informeer jezelf beter.
De soja voor menselijke consumptie wordt in Europa en Canada verbouwd.
Daarnaast is die hoeveelheid niet te vergelijken met dat wat alle beesten in de vee-industrie nodig hebben.
Je hebt geen idee hoe slecht t met de wereld gaat!

Verder is de mens van nature helemaal geen vleeseter maar is hij zo geëvolueerd dat hij die noodsprong kan maken, in tijden van schaarste.
Die schaarste is er (hier in ieder geval) niet dus het eten van -ongezond- vlees is onnodig.
Daarnaast is het natuurlijk absurd dat we daar andere levens voor moeten kwellen en doden.

Het is triest genoeg dat we bijna dierentuinen nodig hebben om een soort niet te laten uitsterven.
(Gelukkig kan dat nog gekeerd worden. ;) )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:38

Loretta schreef:
superpony schreef:
Ik ben echt geen voorstander van de PVDD. helaas, want een goede partij die aan de belangen van de dieren werkt zou ik welkom vinden.

Sterker nog een partij die gewogen standpunten heeft mbt dierenwelzijn daar zou ik nog op kunnen stemmen. Ook afhankelijk van de rest. Maar het hele radicale waar de PVDD op de achtergrond mee bezig is daardoor haak ik echt af.

Jullie schijnen te vergeten dat het niet een ‘klein extremistisch clubje’ is dat de dienst uitmaakt maar een meerderheid van de -ook door jullie- gekozen volksvertegenwoordiging voor deze ideeen gestemd heeft. ;)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:38

Amber_anne schreef:
Tevens wordt het regenwoud niet platgebrand voor de soja burgers maar voor jouw stukje vlees. Want dat is wat die dieren eten die jij later weer opeet.

Wist je dat het WWF momenteel stelt dat de productie en import van palmolie, hout, cacao en koffie samen goed zijn voor 43% van de wereldwijde ontbossing, tov 31% door sojaproductie? Zullen we daar dan meteen ook maar mee stoppen :Y)

Best gek toch dat daar nooit een haan naar kraait, terwijl iedereen begint te steigeren bij sojateelt voor veevoer?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:41

Nouja, Loretta, dan stem jij toch niet op de PvdD. Doe ik ook niet, ik vind ze in bepaalde opzichten ook te ver doorschieten. Maar om nou constant door te hameren over hun extremistische hidden agenda ... Blijkbaar denk jij (en met jou diverse anderen) dat de PvdD zoveel macht heeft dat ze in hun eentje een veganistische revolutie kunnen ontketenen en ons van alles kunnen verbieden dan wel opleggen wat betreft het houden van dieren. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in de Nederlandse democratie, rechtsstaat en maatschappij, en daarbij ook erg weinig benul van verhoudingen.
Ja sorry hoor, maar het begint mij onderhand behoorlijk te irriteren hoe de discussie steeds weer die kant op getrokken wordt.

Vraagje voor iedereen die hier mee discussieert en meeleest:
Wat zou er volgens jullie in een dierenwelzijnswet opgenomen moeten worden?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:42

Tiepfoudt schreef:
Amber_anne schreef:

Wist je dat het WWF momenteel stelt dat de productie en import van palmolie, hout, cacao en koffie samen goed zijn voor 43% van de wereldwijde ontbossing, tov 31% door sojaproductie? Zullen we daar dan meteen ook maar mee stoppen :Y)

Best gek toch dat daar nooit geen haan naar kraait, terwijl iedereen begint te steigeren bij sojateelt voor veevoer?

Er wordt hier geroepen dat er wordt ontbost voor soja burgers. Dat is niet waar zoals ik aangeef.

Dan kom jij aanzetten met 43 procent voor 4 producten tegenover 31 procent voor alleen soja. Ja natuurlijk steigeren mensen daarover.

Tevens is er over palmolie, hour, cacao en koffie ook veel opspraak. Iig in de kringen waar ik me in begeef

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:44

Askja schreef:
Nouja, Loretta, dan stem jij toch niet op de PvdD. Doe ik ook niet, ik vind ze in bepaalde opzichten ook te ver doorschieten. Maar om nou constant door te hameren over hun extremistische hidden agenda ... Blijkbaar denk jij (en met jou diverse anderen) dat de PvdD zoveel macht heeft dat ze in hun eentje een veganistische revolutie kunnen ontketenen en ons van alles kunnen verbieden dan wel opleggen wat betreft het houden van dieren. Dan heb je wel erg weinig vertrouwen in de Nederlandse democratie, rechtsstaat en maatschappij, en daarbij ook erg weinig benul van verhoudingen.
Ja sorry hoor, maar het begint mij onderhand behoorlijk te irriteren hoe de discussie steeds weer die kant op getrokken wordt.

Vraagje voor iedereen die hier mee discussieert en meeleest:
Wat zou er volgens jullie in een dierenwelzijnswet opgenomen moeten worden?

Dat laatste is al een aantal keer gevraagd maar steeds weten ze het te ontwijken door onnodige dingen te schreeuwen die totaal niet relevant zijn

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:45

Asciugamano schreef:
Jullie schijnen te vergeten dat het niet een ‘klein extremistisch clubje’ is dat de dienst uitmaakt maar een meerderheid van de -ook door jullie- gekozen volksvertegenwoordiging voor deze ideeen gestemd heeft. ;)

Dat is dan ook de reden dat deze wet niet gelijk alle wensen van de PVDD inwilligt
Wat wel zorgelijk is en dat neem ik ook de partij waar ik op gestemd heb kwalijk dat ze voor een bijna blanco wet hebben gestemd waarvan we de reikwijdte niet kunnen overzien. Een wet die ingevuld gaat worden met jurispedentie

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:48

Tiepfoudt schreef:
Amber_anne schreef:

Best gek toch dat daar nooit een haan naar kraait, terwijl iedereen begint te steigeren bij sojateelt voor veevoer?

Als daar nooit een haan naar kraaide, dan werd het hier niet door jou met het WWF als bron aangehaald.

Maar los daarvan gaat het er, ongeacht het product, om dat we selectiever importeren en consumeren, en dat we het prijskaartje dat daaraan hangt accepteren. Want niet alle koffie, cacao en hout wordt niet-duurzaam geproduceerd, en palmolie hebben we in principe niet nodig.
En ja, sojateelt voor veevoer moet inderdaad duurzamer geproduceerd worden, want als 1 product verantwoordelijk is voor 31% ontbossing dan lijkt me dat wel aan de orde, en als dat niet kan, dan zal er gekeken moeten worden naar duurzamer alternatieven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:49

Tiepfoudt schreef:
Amber_anne schreef:

Als daar nooit een haan naar kraaide, dan werd het hier niet door jou met het WWF als bron aangehaald.

Maar los daarvan gaat het er, ongeacht het product, om dat we selectiever importeren en consumeren, en dat we het prijskaartje dat daaraan hangt accepteren. Want niet alle koffie, cacao en hout wordt niet-duurzaam geproduceerd, en palmolie hebben we in principe niet nodig.
En ja, sojateelt voor veevoer moet inderdaad duurzamer geproduceerd worden, want als 1 product verantwoordelijk is voor 31% ontbossing dan lijkt me dat wel aan de orde, en als dat niet kan, dan zal er gekeken moeten worden naar duurzamer alternatieven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 15:49

Sorry, dubbelpost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:18

Asciugamano schreef:

Jullie schijnen te vergeten dat het niet een ‘klein extremistisch clubje’ is dat de dienst uitmaakt maar een meerderheid van de -ook door jullie- gekozen volksvertegenwoordiging voor deze ideeen gestemd heeft. ;)[/quote]

Jullie? Je kent de mensen hier allemaal en weet ook wat iedereen stemt?

Ik zeg ook steeds dat PVDD niet alleen is en gelukkig ook niet alles alleen kan beslissen.

Maar toen ik over de PVDD las, dacht ik eerst; eindelijk een partij voor mij. Maar na het lezen, afgehaakt, omdat ze echt heel veel kennis missen en politiek gezien gewoon niet sterk genoeg zijn om serieus genomen te worden.
Dit jaar hebben ze dan wat meer stemmers mee gekregen, maar daarmee gaan ze het nog niet redden.

Ik vind ze extremistisch noemen ook te ver gaan. Dat vind ik van de Christelijke partijen ook en hoor je niemand over bijv.
Ze staan gewoon ergens voor en willen mensen bewust maken. Ze doen het alleen niet altijd goed en op de beste manier. Maar neemt niet weg dat ik hun bedoelingen echt wel begrijp vaak.

Zonde dat mensen meteen zo anti zijn als het hun allemaal niet uitkomt.

Als je bijv boer bent en je staat achter je werk en weet dat je goed bent voor je beesten, kan je dat toch laten zien? Dan ben je toch trots en maak je je niet druk?
Of gaat het om geld?Want ben je zelf goed bezig, weet je ook dat anderen dat niet allemaal zijn.

Maar ik vind ook dat heel veel boeren nu teveel in de slachtoffer rol kruipen. Je mag nooit iets zeggen of vinden. Niemand weet ergens wat vanaf, zij weten alles beter en o wee........
Nee, sorry, daar wek je geen sympathie mee op. En ik ken mijn hele paardenleven al veel boeren, maar gelukkig niet van die fanatieke.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:04

Asciugamano schreef:
cjb schreef:

Wat je zegt is niet waar.

Door dit soort stemmingmakerij krijg je dat achterlijke gebrul.
[...]
Je hebt geen idee hoe slecht t met de wereld gaat!
[...]
Daarnaast is het natuurlijk absurd dat we daar andere levens voor moeten kwellen en doden.

Hier wil ik even op inspringen. Je hebt het over stemmingmakerij.
Vervolgens doe jij exact hetzelfde.
Wat denk je daarmee te bereiken?

Jij mag het 'natuurlijk absurd' vinden dat we voor het eten van vlees 'andere levens kwellen en doden' maar dat is jouw mening en visie, geen feit.

Ik vind het persoonlijk niet absurd dat we als mensen vlees eten. Ik heb er geen moreel bezwaar tegen, al eet ik echt heel weinig vlees, gewoon omdat er zat alternatieven zijn. Naar mijn mening is het ook niet zo dat vlees eten per definitie inhoudt dat de dieren die je opeet, gekweld worden. De scharrelvarkens van onze buurvrouw/goede vriendin hebben een prima leven en worden verantwoord geslacht door een kleine lokale slachter. Daar eet ik zonder gewetenswroeging een karbonaadje van.

Daar gaat het hier toch om, dat er een dierenwet is aangenomen die het welzijn van consumptie- en (landbouw)huisdieren bevordert. De discussie zou moeten gaan over de exacte invulling van die wet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:16

Askja schreef:
Daar gaat het hier toch om, dat er een dierenwet is aangenomen die het welzijn van consumptie- en (landbouw)huisdieren bevordert. De discussie zou moeten gaan over de exacte invulling van die wet.

klopt, en omdat de wet/amendement zelf zo open is opgesteld zal hier heel veel discussie voor nodig zijn voor het voor alle dierenbezitters duidelijk is wat nu precies de bedoeling en de impact van deze wet zal zijn. We zijn er nog lang niet over uitgediscussieerd verwacht ik.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:35

Amber_anne schreef:
Er wordt hier geroepen dat er wordt ontbost voor soja burgers. Dat is niet waar zoals ik aangeef.

Dat zou ik niet zo zeker durven te stellen. De Vegetarische Slager gebruikt gewoon palmolie, zij het dan RSPO- of biologische palmolie. Maar, als ik daar even in duik krijg ik bij RSPO hetzelfde gevoel als bij RTRS-soja voor de Nederlandse veevoersector: een papieren werkelijkheid die zo ingewikkeld is dat van garantie op een ontbossingsvrij product al lang geen sprake meer is.

Maar goed, ik hoor graag waarom RSPO volgens jou wel 100% ontbossingsvrij is.

Amber_anne schreef:
Dan kom jij aanzetten met 43 procent voor 4 producten tegenover 31 procent voor alleen soja. Ja natuurlijk steigeren mensen daarover.

Tevens is er over palmolie, hour, cacao en koffie ook veel opspraak. Iig in de kringen waar ik me in begeef

Bijzondere kringen dan waarin jij je begeeft :D De meeste mensen die ik ken hebben de koelkast, voorraadkast en diepvries gewoon vol staan met koffie en bewerkt voedsel met palmolie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 19:05

juval schreef:
Askja schreef:

klopt, en omdat de wet/amendement zelf zo open is opgesteld zal hier heel veel discussie voor nodig zijn voor het voor alle dierenbezitters duidelijk is wat nu precies de bedoeling en de impact van deze wet zal zijn. We zijn er nog lang niet over uitgediscussieerd verwacht ik.

Precies dat is het.
Dit topic heb ik niet geopend omdat ik tegen vooruitgang ben van dierenwelzijn.

Wel ben ik er tegen dat een demissionair kabinet een wet aan neemt waar de gekste dingen in kunnen komen te staan. Dan kan men wel zeggen dat zal wel meevallen.
Maar gezien de rare geschiedenis in de veeteelt zou ik dat voor paarden en misschien ook wel huisdieren zo zeker niet van zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:52

Askja schreef:

Dat klopt, het wordt genoemd door het WWF. Maar wat wordt er vervolgens door de media breed uitgemeten?

BNN-VARA: "Nederlandse veeboeren grootste bosvernietigers"

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/nederlan ... rnietigers

Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik heb nergens een bericht gezien dat we maar eens moesten minderen met palmolie, hout, koffie en cacao. Ik vind dat raar, want dat consumeren we met zijn allen minstens even massaal als vlees. Volgens het Voedingscentrum zit in 60% van al het bewerkte voedsel palmolie. Ik wist dat tot voor kort niet, en ik denk velen met mij, omdat het niet breed uitgemeten wordt in de media.

Dan kun je wel zeggen, 4 verschillende grondstoffen samen is iets anders dan 1 grondstof. En dat klopt natuurlijk, maar als we de import van die 4 verschillende grondstoffen eens zouden halveren, dan is het oerwoud daar toch ook ontzettend mee geholpen?

Wij kijken trouwens ook naar duurzame alternatieven voor soja. Wij vervangen een deel van de eiwitten vanuit soja door bierbostel. Het is niet alleen duurzamer, maar het heeft (mits toegepast in een goed uitgebalanceerd rantsoen) gunstige effecten op de gezondheid van de koe. Helaas is bierbostel, ondanks dat het een restproduct is, duur tov soja.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:59

Dat van die palmolie was mij wel bekend. Maar wellicht lees ik andere media?
Overigens vind ik het ook tendentieus en overdreven om Nederlandse veeboeren weg te zetten als grootste bosvernietigers.

Probleem met palmolie is, het is voor consumenten lastig om alle producten met palmolie te vermijden. Zo zit het vaak in pindakaas, koekjes, babyvoeding en tandpasta. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je zo veel mogelijk palmolievrije producten koopt. Ik ga er zelf voortaan ook eens wat meer op letten.
Hier een nuttige link wat dat betreft:
https://milieudefensie.nl/actueel/produ ... t-palmolie 

Wat betreft koffie, cacao en hout zijn er duurzamer alternatieven beschikbaar. Helaas zijn die duurder en dus zal de consument uit economische overwegingen vaak voor een minder duurzaam product kiezen. Wat mij betreft zou best gekeken mogen worden naar een oplossing hiervoor dmv verschillende btw-tarieven.

Top overigens dat jullie op jullie bedrijf bezig zijn met duurzame alternatieven voor soja!