US Capitol bestormd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:33

Ik begrijp dat Trump heeft aangegeven de macht 'orderlijk' over te dragen, om vervolgens nog een aantal keren aan te geven dat de verkiezing niet eerlijk gewonnen is uiteraard. For what it's worth... want ik vraag me af wat hij nog in gedachten heeft de komende 2 weken. Zou het versneld afzetten van Trump ook niet weer veel onrust teweeg brengen? Niet dat dat betekent dat afzetten daarom niet moet gebeuren. Het is i.i.g weer wat pagina's in de geschiedenisboekjes voor onze kleinkinderen zeg...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:35

Pareltjes schreef:
Stel dat Bokt ineens beslist jouw account te blokkeren omdat het hun niet aanstaat wat jij zojuist geschreven hebt?

Of ik het met de betreffende sociale media eens ben is even niet ter zake doende. Het feit dat ze de accounts sluiten of blokkeren wel. En de reden is overduidelijk dat ze het niet eens zijn met de posts.....dáár kan het potentieel gevaarlijk worden

Bokt mag dat ook doen, en je kan naar de rechter als je het daar niet mee eens bent. Voor grote platformen als Facebook en Twitter zijn de regels iets anders, maar ze mogen gewoon regels opstellen en mensen blokkeren die zich daar niet aan houden. In het geval van bekende personen staan ze al veel meer toe dan voor de gemiddelde gebruiker vanwege de nieuwswaarde (vandaar dat bij posts van Trump een flag komt te staan en ze niet outright verwijderd worden), maar ook de US president kan te ver gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:35

Pareltjes schreef:
Stel dat Bokt ineens beslist jouw account te blokkeren omdat het hun niet aanstaat wat jij zojuist geschreven hebt?

Of ik het met de betreffende sociale media eens ben is even niet ter zake doende. Het feit dat ze de accounts sluiten of blokkeren wel. En de reden is overduidelijk dat ze het niet eens zijn met de posts.....dáár kan het potentieel gevaarlijk worden

Pareltje ik ga met je mee dat je altijd heel erg voorzichtig moet zijn met dit soort maatregelen. Alleen

996981 schreef:
Nee, de reden is dat deze persoon verantwoordelijk is voor de nationale veiligheid en deze verantwoordelijkheid niet neemt.

Mkango schreef:
Dit wáren opruiende berichten, dus de blokkade is echt volledig terecht.

Hoe je het ook went of keert, Trump heeft zijn hand gewoon overspeelt gisteren. Hij heeft niet ingegrepen toen het fout liep, hij bleef maar twitteren→ "kijk dit krijg je er nu van als je de uitslag van de verkiezingen niet respecteert" etc. Kappen nu, want het hele land is tot op het bot verdeelt en de demonstranten hadden NIET op de stoel in het Capitol moeten gaan zitten.

Hij kan dus nu op de blaren gaan zitten en dit is waarschijnlijk einde tijdperk Trump, precies zoals mijn man gisteren tijdens de inval van het Kapitol voorspelde.

Het is het zelfde wat daar is gebeurd, als demonstranten op de stoel van de volksvertegenwoordigers gaan zitten in de tweede kamer. Dat zijn zeer zware grenzen die dan overtreden zijn.

Elke vergelijkingen met Bokt lopen mank wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:36

Pareltjes schreef:

Als ik hier op Bokt dusdanig veel macht vergaar dat ik mensen ertoe kan aanzetten om de Tweede Kamer te bestormen, dan is het helemaal terecht als Bokt mij de mond snoert.

Als je nu nog denkt dat dit "slechts" een geval is van dingen zeggen die anderen niet aanstaan, ben je imo wel heel naïef. :o Wat we hier zagen was een poging tot een staatsgreep - mensen zijn overleden in het proces - als direct resultaat van het monster dat Trump c.s. de afgelopen vier jaar gecreëerd en gevoed hebben met hun leugens.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:37

Pareltjes schreef:

Dat is ook ongeveer mijn standpunt ja.

Hoe ik Trump ook verguis, vrijheid van spreken is voor mij een énorm groot goed.

Stel nu dat het iemand is waar je het wél met diens denkbeelden en handelswijze eens bent, die wordt geblokt om diens uitspraken.
Dan wordt het ineens toch iets anders.

Ik vind dit echt best een heel groot ding.

Er zijn andere manieren dan blokkeren.
Voor mijn part zet Twitter onder ieder bericht dat ze het inhoudelijk niet met de post eens zijn. Ze doen maar.
Maar blokkeren vind ik echt anders.
We zitten toch verdorie niet in één of ander zwaar communistisch land?
Orwell zou hier van smullen in ieder geval.
Jaartje of 37 later dan zijn 1984...

Exitium

Re: US Capitol bestormd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:39

Koekie73 schreef:
Ik begrijp dat Trump heeft aangegeven de macht 'orderlijk' over te dragen, om vervolgens nog een aantal keren aan te geven dat de verkiezing niet eerlijk gewonnen is uiteraard. For what it's worth... want ik vraag me af wat hij nog in gedachten heeft de komende 2 weken. Zou het versneld afzetten van Trump ook niet weer veel onrust teweeg brengen? Niet dat dat betekent dat afzetten daarom niet moet gebeuren. Het is i.i.g weer wat pagina's in de geschiedenisboekjes voor onze kleinkinderen zeg...

Hij heeft ook gezegd dat dit 'the greatest first term in presidential history' was :') Hij heeft de afgelopen jaren voor genoeg rumoer gezorgd, maar ik denk dat de twee dingen waardoor hij het meest onthouden zal worden zijn aanpak van corona ('it will go away') en de rellen van gisteravond zullen zijn. Niet bepaald iets om trots op te zijn. Denk dat een behoorlijk deel van de Amerikanen zich op dit moment doodschaamt, de hele wereld heeft meegekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:42

Femke_Tweety schreef:
Pareltjes schreef:

Hoe ik Trump ook verguis, vrijheid van spreken is voor mij een énorm groot goed.

Stel nu dat het iemand is waar je het wél met diens denkbeelden en handelswijze eens bent, die wordt geblokt om diens uitspraken.

Voor mijn part zet Twitter onder ieder bericht dat ze het inhoudelijk niet met de post eens zijn. Ze doen maar.
Dat doen ze al. :+ Je kon de berichten van gisteren ook niet liken, retweeten of voorzien van een reactie omdat ze niet wilden dat dit zich verspreidde.

Als iemand met wie ik het wel eens ben anderen (nota bene met leugens) zou aanzetten tot zulk geweld, dan zou ik er óók achter staan dat hun account geblokkeerd wordt. Twitter heeft hem nota bene nog de kans gegeven om de situatie te deëscaleren, ze hebben pas ingegrepen toen duidelijk werd dat hij dat niet ging doen, maar gewoon olie op het vuur bleef gooien. Bovendien zou het hoofdkanaal voor communicatie van een president ook niet Twitter moeten zijn, dus het feit dat we ons hier zo druk over maken, zegt imo ook wel wat over hoe ver de wereld is afgegleden. :')

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:43

Femke_Tweety schreef:

Dat deden ze tot op heden ook regelmatig. Maar ook daar zit een grens aan. Wat Trump hier deed kan gewoon echt niet. Gek genoeg vinden we het geen probleem als bijv. opruiende teksten van extremisten worden geblokkeerd maar gebeurt het bij Trump dan mag het ineens niet meer?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:53

Ook aan vrijheid van meningsuiting zit een grens. En die grens bereik je als president soms eerder, soms later dan als je Pietje, Jantje of Klaasje bent. Als jij als president moedwillig aanzet tot geweld, dan mag een platform ingrijpen.

Het gaat hier niet zozeer om het verkondigen van een mening he, maar om het moedwillig aanzetten tot geweld, rellen en het belemmeren van de werking van de democratie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:54

Femke_Tweety schreef:
Pareltjes schreef:

Maar wacht even. Het is niet zo dat twitter het niet EENS is met Trump, Trump post gewoon klinkklare ONWAARHEDEN. Basically liegt hij gewoon. Dat vind ik nogal wat anders dan beperkt worden in het mogen uiten van je mening? Het is niet een statement als 'ik vind amerika beter dan nederland' waarop hij geblokkeerd wordt, maar door het verspreiden van onwaarheden en hiermee het opruien van geweld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:57

IMANDRA schreef:
Maar wacht even. Het is niet zo dat twitter het niet EENS is met Trump, Trump post gewoon klinkklare ONWAARHEDEN. Basically liegt hij gewoon. Dat vind ik nogal wat anders dan beperkt worden in het mogen uiten van je mening? Het is niet een statement als 'ik vind amerika beter dan nederland' waarop hij geblokkeerd wordt, maar door het verspreiden van onwaarheden en hiermee het opruien van geweld.

Dit inderdaad. Ik volg hem al een tijdje op Twitter en hij heeft waarschuwing genoeg gehad. Er zijn op SM gewoon regels die ook hij moet volgen. Niet meer dan terecht dat hij nu een tijdelijke ban heeft. Hij mag nog steeds zijn mening uiten, alleen niet meer via dat kanaal.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:00

IMANDRA schreef:
Maar wacht even. Het is niet zo dat twitter het niet EENS is met Trump, Trump post gewoon klinkklare ONWAARHEDEN. Basically liegt hij gewoon. Dat vind ik nogal wat anders dan beperkt worden in het mogen uiten van je mening?

Zelfs die posts heeft Twitter niet verwijderd. Bij alle posts die Trump de afgelopen maanden gepost heeft over gestolen verkiezingen en fraude, heeft Twitter een footnote geplaatst dat er geen bewijs van fraude is, maar de tweets zijn gewoon blijven staan. Waar nu de grens getrokken wordt is bij opruiing, en dat is niet meer dan terecht. Ja, vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar ook in Nederland zitten daar (wettelijke) regels aan. Een platform als Twitter of Facebook (of Bokt) mag ook gewoon regels opstellen voor gebruikers van hun platform, en die handhaven als iemand ze overtreedt.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:01

IMANDRA schreef:
Precies. En nu is het niet uitgelopen op massale rellen (waarschijnlijk doordat de politie nu ineens wél geweldloos kan optreden :roll: ), maar als dat wel het geval was geweest die tweets ertoe hadden bijgedragen dat half DC in de fik stond, hadden we hier gezegd: "waarom heeft Twitter niet eerder ingegrepen en de boel geblokkeerd?"

Overigens, wat ik ook vind van Mike Pence, ik vind wel dat hij in deze situatie heeft laten zien hoe je optreedt als leider.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:04

Zelfs op youtube zijn de richtlijnen behoorlijk strikt. Een, ik vermoed narcistische man, van een oud vriendin heeft mijn video's allemaal gemeld. Een groot gedeelte is door youtube geblokkeerd omdat er een herkenbaar gezicht op stond. Ik had van die personen in de video toestemming.

Maar dat gaat over video's van een particulier. Zie ik geen probleem in. Dan deel ik ze wel op een andere manier. Een president op twitter blokkeren vind ik misschien wel lastiger. Juist omdat politiek een strijd is tussen meningen. Wat is dan de waarheid? Als je een voorkeur hebt voor de democraten ervaar je een populische post al sneller als 'onjuist'. En waar leg je als social media die grens? Wát is opruiïng? Wat is verkiezingsfraude als er nog geen rechtzaak is geweest? Wie beslist dat? En wat als er een president komt die wel onwaarheden vindt, maar deze niet openlijk kan uitspreken omdat men denkt dat het leugens zijn?

Aan de andere kant... Ik heb wel elke keer smakelijk gelachen als een post of account van Trump werd gemarkeerd/geblokkeerd ;) Sta er zeker achter. Maar ik begrijp ook wel dat sommige mensen die censuur eng vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:14

Mkango schreef:
IMANDRA schreef:
Precies. En nu is het niet uitgelopen op massale rellen (waarschijnlijk doordat de politie nu ineens wél geweldloos kan optreden :roll: ), maar als dat wel het geval was geweest die tweets ertoe hadden bijgedragen dat half DC in de fik stond, hadden we hier gezegd: "waarom heeft Twitter niet eerder ingegrepen en de boel geblokkeerd?"

Overigens, wat ik ook vind van Mike Pence, ik vind wel dat hij in deze situatie heeft laten zien hoe je optreedt als leider.

Helemaal mee eens, ik vind ook dat Pence het heel goed doet. Ik vind ook dat Biden heel rustig bleef in zijn speech gisteren en het goed deed door Trump aan te sporen zijn presidentiële verantwoordelijkheden na te komen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:14

Twitter heeft hier terecht gehandeld. Er is een duidelijk beleid dat o.a. opruiing en aanzetting tot geweld niet mag. Andere accounts van onbekende personen worden in zo'n geval ook geblokkeerd of verbannen. Trump dacht dat hij alles kon maken omdat hij nou eenmaal POTUS was, maar gelukkig gelden ook voor hem nog wel regels.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:19

Enge Trump aanhangers die Qanon lui trouwens, brrrr

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:22

Koekie73 schreef:
Mkango schreef:

Helemaal mee eens, ik vind ook dat Pence het heel goed doet. Ik vind ook dat Biden heel rustig bleef in zijn speech gisteren en het goed deed door Trump aan te sporen zijn presidentiële verantwoordelijkheden na te komen.

Eens. Ook het feit dat hij de national guard opriep toen Trump dat vertikte, en z'n speech toen het capitool weer veiliggesteld was. Beste wat hieruit kan komen is dat de democraten en republikeinen een klein beetje naar elkaar toegroeien en zich beseffen dat dit een aanval op de democratie was waar ze allebei deel van uitmaken.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:36

Femke_Tweety schreef:
Pareltjes schreef:

Ik vind dat je er niet licht over moet denken. Hoe groot het dillema ook is. En nogmaals wie bepaald wat goed en fout is. Dat Ik de lijn doortrek naar Bokt is uitsluitend om aan te geven hoe gevoelig het ligt.

Je kunt het op 2 manieren bezien, laat hem openlijk zijn ding zeggen en daarmee weet je wat er gaande is. Oók wie zijn volgers zijn. Zo heb je inzicht.

Je sluit de accounts en je hebt geen zicht meer het hele zwikje verdwijnt ondergronds. Trump zal als hij niet in de boeien wordt geslagen een eigen mediastructuur gaan opzetten. Daar heeft dan weer niemand grip op. Trump mag achterlijk doen maar hij is zeer berekenend. De acties van afgelopen 24 uur zijn zorgvuldig voorbereid.

Ik begrijp dat vele denken dat het een goede zaak is de sociale media af te sluiten voor Trumps denkgoed. Maar wat als ditzelfde gebeurd met een ander denkgoed die zich wellicht kritisch uitlaat over iets wat de sociale media even niet zo goed uitkomt? Zoals al jullie privacy bijvoorbeeld...

Vergeet daarnaast niet dat deze zelfde sociale media zeer goed geboerd hebben onder Trumps bewind. Zij hebben hem zelfs de ruimte gegeven zo groot te worden. Nu het zich tegen hen keert verlaten ook zij het zinkende schip.Meten met twee maten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:49

Lees de post van Imandra even door, daarin staat heel duidelijk uitgelegd dat dit niet gaat om een gedachtegoed of een mening, maar om het willens en wetens verspreiden van leugens met maar één doel: aan de macht blijven. Je wilt de lijn doortrekken naar Bokt, maar trek de lijn eens door naar China. Of Rusland. Iran. IS van mijn part. Eender welk Afrikaans land. Dan zou iedereen zeggen: "terecht dat ze de mond gesnoerd worden," maar omdat het nu Trump is, onze "bondgenoot," zijn dit soort dictatoriale neigingen geoorloofd.

Kijk even naar de foto's, luister naar de verhalen van de aanwezige politici en ondersteunende staff, luister naar de impact die dit gehad heeft op die mensen. Mensen, zowel Republikeinen als Democraten, hebben gevreesd voor hun leven. Ze hebben de deuren van de zalen moeten barricaderen, er stond politie met getrokken wapens voor de deur, ze hebben met gasmaskers op weg moeten duiken. Dit gaat niet over vrijheid van meningsuiting. Dit gaat niet over social media. Dit gaat over een poging tot een staatsgreep, een regelrechte aanval op het democratisch bestel en gebaseerd op wat? Niets dan leugens die de wereld in gebracht zijn door een president die zijn macht niet wil loslaten.

Nogmaals: dit gaat níet over het uiten van je mening. Dit gaat over opruiing, aanzetten tot terreur, verdeeldheid zaaien - divide et impera -, dit gaat over vier mensen die hun leven verloren hebben als direct gevolg van de retoriek van de president, hóe kunnen mensen dat verschil niet zien?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:54

Ik sluit me helemaal bij Mkango aan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:54

Natuurlijk zie ik dat verschil....Maar vanuit wiens standpunt is iets goed of fout. Dát is het kritieke punt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:56

Op het moment dat er uitspraken gedaan worden die 'het volk' ophitsen tot geweld, die dingen claimen die al maanden onderzocht zijn tot in het Supreme Court toe en niemand heeft bewijs kunnen overleggen, dan vind ik wel dat je kunt spreken van fout.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 12:58

Pareltjes schreef:
Natuurlijk zie ik dat verschil....Maar vanuit wiens standpunt is iets goed of fout. Dát is het kritieke punt.

Zoals ik al zei, de wet (opruiing is in Nederland ook gewoon strafbaar) en Twitter / Facebook. Die mogen regels stellen op hun eigen platform en die handhaven. Daar gaan ze voor publieke figuren al veel ruimer mee om, dus dat Trump nu tijdelijk geblokkeerd is zegt wat over hoe ver hij gegaan is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 13:06

Exitium schreef:
Pareltjes schreef:

Zoals ik al zei, de wet (opruiing is in Nederland ook gewoon strafbaar) en Twitter / Facebook. Die mogen regels stellen op hun eigen platform en die handhaven. Daar gaan ze voor publieke figuren al veel ruimer mee om, dus dat Trump nu tijdelijk geblokkeerd is zegt wat over hoe ver hij gegaan is.

Dit dus. Trump mag zijn mening nog gewoon verkondigen, alleen tijdelijk niet meer via deze kanalen. Hij kan de krant bellen, live op t.v. gaan, een eigen platform beginnen, etc.