Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:01

Je zet het simpel neer. Hoe lang heeft de man in de sjit gezeten door het oeps foutje van de gemeente? Hoe hard is het gevecht geweest? Hoeveel slapeloze nachten heeft de man gehad?

Ik deel bv een bankrekening waar boodschappen en uitjes van betaald worden. Netjes ieder de helft maar verder is het gescheiden. Ja de huishoudens lopen door elkaar maar ik houd toch echt mijn eigen broek op. Ben je dan financieel verstrengeld? Want je doet gezamelijk boodschappen.

Het hele systeem is gericht op stellen en meerpersoons huishoudens. Voor een persoon wiens kosten bijna even hoog zijn is het gewoon niet ingericht.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-12-20 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:02

Dan heb je het over de kostendelersnorm. Niet dat dochter volledig haar moeder moet onderhouden maar er wordt wel verwacht dat ze een bijdrage gaat leveren.

De eerste insteek van de kostendelersnorm was toen heel heftig. Dat is vervolgens terug gefloten en genuanceerd

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:04

Devic schreef:
Het probleem in deze casus is ook niet dat ze haar boodschappen bij AH heeft laten halen in plaats van de Lidl. Er zal geen enkele uitkeringsinstantie zijn die daar over valt. Het probleem is dat ze helemaal geen boodschappen deed en dus haar uitkering voor levensonderhoud daarvoor niet gebruikte.

Ze ontving boodschappen van haar eigen moeder. Ze was niet met schimmige zaakjes bezig of fulltime zwart aan het bijklussen etc...
Levensonderhoud bestaat toch uit meer dan alleen de boodschappen dacht ik?
Het is een lastige kwestie want wat is menselijk?

Je hebt nauwelijks spaargeld in de bijstand ( want dan krijg je al geen uitkering, je mag eerst je spaargeld opmaken) dus ruimte om kosten op te vangen is er niet.

Waar trek je de grens dat is een dingetje.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:04

karuna schreef:
Je zet het simpel neer. Hoe lang heeft de man in de sjit gezeten door het oeps foutje van de gemeente? Hoe hard is het gevecht geweest? Hoeveel slapeloze nachten heeft de man gehad?

Ik deel bv een bankrekening waar boodschappen en uitjes van betaald worden. Netjes ieder de helft maar verder is het gescheiden. Ben je dan financieel verstrengeld? Want je doet gezamelijk boodschappen.

Het hele systeem is gericht op stellen en meerpersoons huishoudens. Voor een persoon wiens kosten bijna even hoog zijn is het gewoon niet ingericht.

Even voor de beeldvorming: 1 heeft een uitkering, jullie wonen niet samen maar er is een gezamenlijke bankrekening waar jullie gezamenlijke dingen van betalen? Dan kunnen ze inderdaad een financiële verstrengeling vaststellen. Ik zou er onmiddellijk mee stoppen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:07

Pareltjes schreef:
Van mij mag iedere moeder haar kind in de bijstand iedere week boodschappen geven. Daar ben je moeder voor. Geen rechter, geen uitkerende instantie helemaal niemand bepaalt dat ik mijn kind geen eten mag toestoppen in zware tijden. En al zijn het truffels met eetbaar goud! Ik heb dat betaald niet de uitkerende instantie. Of komen ze ook in mijn huis controleren wat ik mijn kind te eten geef als ze op bezoek is?

Maar dit mag toch ook gewoon. Niemand die je tegenhoud.

Ja, dat heeft consequenties voor je uitkering. Je mag heel veel in NL, maar het heeft wel consequenties.

Ik vind het zo boeiend dat voor een hoop mensen een uitkering een soort 'recht' is waar geen tegenprestaties tegenover zouden moeten staan.

Het is hier een partij goed geregeld, een ieder die dat niet vind mag eens kijken hoe het nu in een hoop andere westerse landen gaat. Echt, het vangnet wat wij hebben is in vergelijking met andere landen echt super.

Ik zou mij, mocht er ooit iets gebeuren, een partij dankbaar zijn dat ik überhaupt kan terugvallen op de staat. Al willen ze dan 4 keer door mijn huis, of moet ik mij elke dag om 09.00 melden.

Ik krijg verdorie gewoon geld. En ja, daar zitten voorwaarden aan.

Ik verdien ook geld met mijn werk, daar zitten ook voorwaarden aan die ik soms naar vind, of een inbreuk in mijn privacy.

Het leven is geen ponykamp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:09

Devic schreef:
Dan heb je het over de kostendelersnorm. Niet dat dochter volledig haar moeder moet onderhouden maar er wordt wel verwacht dat ze een bijdrage gaat leveren.

De eerste insteek van de kostendelersnorm was toen heel heftig. Dat is vervolgens terug gefloten en genuanceerd

Gelukkig dat het dan nu beter is, maar van mij mag dat tot bijv. een leeftijd van 25 jaar afgeschaft worden
Het is namelijk voor niemand goed, ook niet voor de overheid en ook niet voor de belastingbetaler als een jonge starter gelijk moet afdragen voor een ouder. Dan bouwt namelijk die generatie ook niets op en zo houdt je de armoede actief in stand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:09

Dat beweerd ook niemand ruitje.
Vragen stellen mag toch? Je afvragen of iets menselijk is of wat minder menselijk is mag ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:09

Voorlopig nog niet aan de orde maar krom is het wel. Het is goedkoper gezamelijk boodschappen te doen. Ik kook beter. Maar je kunt je lat relatie dan beter stoppen lijkt me. Of je spullen continue heen en weer slepen. Want ja er mocht eens een tandenborstel staan.

Anders zou het betekenen dat iemand twee woningen en twee huishoudens te betalen heeft van een salaris. Krom. 8)7

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:11

Devic schreef:
Even voor de beeldvorming: 1 heeft een uitkering, jullie wonen niet samen maar er is een gezamenlijke bankrekening waar jullie gezamenlijke dingen van betalen? Dan kunnen ze inderdaad een financiële verstrengeling vaststellen. Ik zou er onmiddellijk mee stoppen...

"Gewone" mensen mogen gewoon een aparte rekening samen openen om bv samen te sparen voor een vakantie of een feest. Zo was er een kaartclubje dat eens in de paar maanden bij elkaar komt en het leuk vonden om eens wat luxer op vakantie te gaan. Ok, corona, feest gaat niet door. Maar het gedrag wat voor anderen heel normaal is, kan zomaar geproblematiseerd worden als je de pech hebt om in een uitkering te belanden en dat is al heel vreemd. Er is namelijk niets fouts aan, maar het wordt tot iets fouts gemaakt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:12

Ineke2 schreef:
Vragen stellen mag toch? Je afvragen of iets menselijk is of wat minder menselijk is mag ook.

Oh nee dat mag zeker! En zoals ik al eerder zei: aangeven zal ik niet doen.

Maar misschien ben ik gewoon heel erg bevooroordeeld omdat ik iemand ken die al 15 jaar 4 paarden heeft en een groter huis heeft dan ikzelf, geen dag werkt wit maar wel 5 dagen zwart en jij en ik daar dus gewoon voor betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:14

ruitje schreef:
Ineke2 schreef:

Maar misschien ben ik gewoon heel erg bevooroordeeld omdat ik iemand ken die al 15 jaar 4 paarden heeft en een groter huis heeft dan ikzelf, geen dag werkt wit maar wel 5 dagen zwart en jij en ik daar dus gewoon voor betalen.

Ik denk dat dit dan weer een uitzondering is die je met de beste wil van de wereld niet uitgeroeid krijgt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:15

ruitje schreef:
Ik vind het zo boeiend dat voor een hoop mensen een uitkering een soort 'recht' is waar geen tegenprestaties tegenover zouden moeten staan.

Ik vind ook echt dat het een recht is! Dat iedereen daar toegang toe zou moeten hebben (liefst standaard, maar anders toch vooral met niet te veel voorwaarden), gewoon als teken van beschaving. Je hoeft niets te doen om je waarde voor de maatschappij te bewijzen: je bent als persoon waardevol genoeg. En als maatschappij houden we het systeem wel draaiend want veel mensen willen wel degelijk werken. Het hoeft allemaal niet zo hard.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:16

karuna schreef:
Voorlopig nog niet aan de orde maar krom is het wel. Het is goedkoper gezamelijk boodschappen te doen. Ik kook beter. Maar je kunt je lat relatie dan beter stoppen lijkt me. Of je spullen continue heen en weer slepen. Want ja er mocht eens een tandenborstel staan.

Kap daar nou eens mee. Er is volgens mij vrij duidelijk uitgelegd dat je niet zomaar als samenwonend wordt gezien. Zeker niet vanwege een tandenborstel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:18

Shadow0 schreef:
Devic schreef:

"Gewone" mensen mogen gewoon een aparte rekening samen openen om bv samen te sparen voor een vakantie of een feest. Zo was er een kaartclubje dat eens in de paar maanden bij elkaar komt en het leuk vonden om eens wat luxer op vakantie te gaan. Ok, corona, feest gaat niet door. Maar het gedrag wat voor anderen heel normaal is, kan zomaar geproblematiseerd worden als je de pech hebt om in een uitkering te belanden en dat is al heel vreemd. Er is namelijk niets fouts aan, maar het wordt tot iets fouts gemaakt.

Maar je kunt toch vrij makkelijk aan die rekening zien of daar bijvoorbeeld eten van gekocht wordt? Of dat het puur een spaarrekening is.

Ik zou trouwens nooit een spaarrekening openen voor een vakantie met een vriendengroep, veel te veel gedoe, maarja dat ben ik 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:18

Mag het wat aardiger? -O- Het is de eerste keer dat ik dit neerzet. De tandenborstel is een voorbeeld. Als er in twee huizen van twee mensen spullen liggen zo beter dan. 8)7

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:18

ruitje schreef:
Ineke2 schreef:

Heb helaas ook ervaring met dit soort mensen.

Wel weekenden feesten, shoppen en in de tuin werken, meubels versjouwen. Maar wel uitkering ontvangen omdat ze lichamelijk niet in staat is te werken...

En dat soort mensen geeft dan zelf ook al aan dat ze niet gaan werken, want met een uitkering verdienen ze net zo veel.

Aan de andere kant ken ik ook genoeg mensen die daadwerkelijk niet kunnen werken en echt moeilijk zitten met hun uitkering

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:19

Als je geen uitkering hebt is het inderdaad geen probleem. Maar altijd samen, wederzijdse zorg en een financiële verstrengeling, dan heb je al heel veel boxen van de gezamenlijke huishouding afgetikt. Je moet er dan niet gek van opkijken als er een onderzoek gestart wordt en vragen gesteld worden.

Voor wat betreft spaargeld: als alleenstaande mag je € 6225 spaargeld/vermogen hebben. Er zijn mensen die het best voor elkaar krijgen dat ze tijdens de bijstand wat geld sparen en op een goed moment over die grens heen gaan. Dus echt sparen uit de uitkering. Geen erfenis of gift, geen gewonnen prijzen in de Lotto, echt sparen. Daar wordt dan niet moeilijk over gedaan, de uitkering wordt dan niet ingetrokken ofzo

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:22

ruitje schreef:
Pareltjes schreef:
Van mij mag iedere moeder haar kind in de bijstand iedere week boodschappen geven. Daar ben je moeder voor. Geen rechter, geen uitkerende instantie helemaal niemand bepaalt dat ik mijn kind geen eten mag toestoppen in zware tijden. En al zijn het truffels met eetbaar goud! Ik heb dat betaald niet de uitkerende instantie. Of komen ze ook in mijn huis controleren wat ik mijn kind te eten geef als ze op bezoek is?

Maar dit mag toch ook gewoon. Niemand die je tegenhoud.

Ja, dat heeft consequenties voor je uitkering. Je mag heel veel in NL, maar het heeft wel consequenties.

Het is hier een partij goed geregeld, een ieder die dat niet vind mag eens kijken hoe het nu in een hoop andere westerse landen gaat. Echt, het vangnet wat wij hebben is in vergelijking met andere landen echt super.

Ik zou mij, mocht er ooit iets gebeuren, een partij dankbaar zijn dat ik überhaupt kan terugvallen op de staat. Al willen ze dan 4 keer door mijn huis, of moet ik mij elke dag om 09.00 melden.

Ik krijg verdorie gewoon geld. En ja, daar zitten voorwaarden aan.

Ik verdien ook geld met mijn werk, daar zitten ook voorwaarden aan die ik soms naar vind, of een inbreuk in mijn privacy.

Het leven is geen ponykamp.

Je KRIJGT geen geld van staat, je hebt verplicht moeten mee betalen aan een uitkering die je misschien ooit nodig moet hebben. De staat betaald niets. De belastingbetaler doet dat. De staat geeft het geld uit wat jij en ik betalen aan deze “ verzekering”. Commercieel bekeken:iemand in een uitkering dus een klant... .

Maar sprookjes bestaan niet. Je KRIJGT dus geen geld, je hebt er voor betaald en dus ja heb je er recht op.
Inbreuk op privacy is een zware schending van mensenrechten. Met het aangaan van een uitkering ontsla je jezelf niet automatisch van het recht op privacy. Het wordt met grote regelmaat geschonden door personen/ of uitkeringsinstaties. Maar zolang niemand aan de bel trekt, en het maatschappelijk steeds meer aanvaardbaar wordt gevonden gaat niemand in protest. Is het daarmee dus correct? Niet dus
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 29-12-20 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:22

Ja alleen dat spaargeld zorgt er wel voor dat je gewoon je HH mag betalen en de Gemeentelijke Belastingen.
Want die zeggen ijskoud je hebt spaargeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:23

De altijd samen uiteraard niet anders is het geen lat relatie. :+ Maar ja ik weet wat mijn toekomst is omtrend inkomen. -O- En ben geschokt dat eigenlijk iedereen je moet laten barsten en verzuipen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:24

ruitje schreef:

Citaat:
Ik denk dat dit dan weer een uitzondering is die je met de beste wil van de wereld niet uitgeroeid krijgt...

Als iemand gehaaid genoeg is om handig te frauderen dan laat die persoon vaak ook geen onhandige sporen achter. Juist de minder handige of weiniggeschoolde mens wordt gepakt op zaken waar ze gewoon geen hout van begrepen en dus ‚fout‘ gedaan hebben.

Onze huisbaas fraudeert ook, met belasting dan, niet met bijstand, maar die is ook zelf boekhouder en belastingadviseur, daar gaat dus een doorsnee belastingcontrolleur dus niet perse doorheen prikken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:26

Devic schreef:
karuna schreef:

Ik deel bv een bankrekening waar boodschappen en uitjes van betaald worden. Netjes ieder de helft maar verder is het gescheiden. Ben je dan financieel verstrengeld? Want je doet gezamelijk boodschappen.

Even voor de duidelijkheid: geldt dit alleen voor een bijstandsuitkering of ook andere uitkeringen (WIA bijvoorbeeld)?
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 29-12-20 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:27

Pareltjes schreef:
Je krijgt geen geld van staat, je hebt verplicht moeten mee betalen aan een uitkering die je misschien ooit nodig moet hebben. De staat betaald niets. De belastingbetaler doet dat. De staat geeft het geld uit wat jij en ik betalen aan deze “ verzekering”. Commercieel bekeken:iemand in een uitkering dus een klant... .

Maar sprookjes bestaan niet. Je krijgt dus geen geld, je hebt er voor betaald en dus ja heb je er recht op.
Inbreuk op privacy is een zware schending van mensenrechten. Met het aangaan van een uitkering ontsla je jezelf niet automatisch van het recht op privacy. Het wordt met grote regelmaat geschonden door personen/ of uitkeringsinstaties. Maar zolang niemand aan de bel trekt, en het maatschappelijk steeds meer aanvaardbaar wordt gevonden gaat niemand in protest. Is het daarmee dus correct? Niet dus

Nou dit is niet helemaal waar natuurlijk... Voor bijvoorbeeld een WW uitkering betaal jij, gedurende je werkende leven, een premie. Voor een bijstandsuitkering niet. Er zitten echt mensen in de bijstand die nog nooit een dag gewerkt hebben en op hun 18e verjaardag naar de sociale dienst gekomen zijn. En dat verzin ik niet, dat is echt waar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:29

@San87, ja ik weet dat dus niet, of dat een uitzondering is? Ik ken meer mensen in de bijstand met een paard. En ook met een duurdere auto dan ikzelf.

Dat zegt heus niet altijd wat, want wie weet hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Maar daarom geloof ik dus niet in de manier die @Shadow voorsteld. Dat zou in de perfecte wereld echt zo mooi zijn. Mensen zijn helaas gewoon niet allemaal zo, dus je kan je beleid niet instellen op alleen het goede in de mens.

Dan kunnen we wel kwaad zijn op het systeem omdat het soms de goede mensen aanpakt, maar het systeem is er omdat niet iedereen even goed is.

@Pareltjes, dat geld keert de overheid uit. Je krijgt dat geld van de staat. De staat verkrijgt dat geld inderdaad door belastingen. Waar dan ook weer niet iedereen aan heeft bijgedragen( en daar wil ik niet perse heen, want ik wil ook best bijdragen aan vluchtelingen of 18 jarigen die geen baan hebben, maar niet iedereen betaald :) )

Goed punt wat je aanhaalt, feitelijk gezien heb ik dus meebetaald aan de 4 paarden van eerder beschreven mevrouw, of aan de uitkering van de mevrouw in dit nieuwsbericht.

Ik betaal met alle liefde( echt waar! Ik ben voor een vangnet! ) mee aan een ieder die het nodig heeft, maar waarom zou ik meebetalen aan fraudeurs?

Dat zou dan weer niet zo eerlijk zijn voor een ieder die belasting betaald.

Dus, hoe je het ook bekijkt, bepaalde mensen worden benadeeld. Again, het leven is geen ponykamp.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:31

Dat is toch gewoon het systeem? Net zoals ziektekosten verzekeringen, iedereen betaald dat maar sommige mensen gebruiken dat (bijna) nooit en andere mensen kosten veel meer dan ze betalen, zo kan iedereen verzekerd zijn, en in het geval van de uitkering is zo iedereen verzekerd van een minimum inkomen, of ze daar nu aan bijgedragen hebben of niet. Dat doet ook niet zoveel ter zake in mijn ogen