Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:17

Ik merk dat ik hem ook moeilijk vind. Moreel vind ik abortus na 24 weken verwerpelijk. Maar qua rechten levert het me kortsluiting op.

Een ongeboren kind heeft geen rechten (behalve volgens mij in het erfrecht, die negeren we even voor het gemak). En als je die wel gaat toekennen aan een ongeboren kind, gaat dat altijd ten kostte van de rechten van de moeder. Aangezien ik zelfbeschikking een groot goed vind ben ik dus tegen een ongeboren kind rechten geven.
Maar tegelijkertijd heeft een ongeboren kind vanaf 24 weken dus wél een recht. Wat inderdaad tegen de rechten van moeder in gaat. Namelijk het recht om niet geaborteerd te worden. Verder mag de moeder gedurende de zwangerschap nog steeds beslissingen maken die statistisch gezien niet de beste keuze zijn voor het kind (drinken, roken, maar ook kiezen voor een risicovollere bevalling), wat het overlijden van het kind kan veroorzaken. Maar ze mag het niet meer aborteren.
Die lijn hebben we gelegd bij levensvatbaarheid, maar ergens is dat redelijk willekeurig, want het kind krijgt verder totaal geen rechten op die draagduur. Behalve dus dat je niet meer mag aborteren.
Ergens is dat hypocriet van mezelf, waar ik normaal echt zwaar voorstander ben dat een zwangere vrouw precies dezelfde rechten heeft als ieder ander.

Again, moreel kan ik niet goedpraten dat je abortus pleegt op een levensvatbaar kind. Praktisch is daar nog wel rek in, een kindje kan op 24 weken nog niet overleven zonder hulpmiddelen. Bij een kindje op 38 weken zou de praktische gang van zaken (het kindje moet actief gedood worden) mijn morele kompas nog helpen.
Maar puur juridisch vind ik hem totale kortsluiting opleveren merk ik.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-11-20 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:19

Het geeft mij enige rust dat ik niet in die situatie zal zitten en dat niemand mijn toestemming nodig heeft. Ik kan het moeilijk vinden of naar maar ik kan het naast me neer leggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:28

Avalanche81 schreef:
Nikass schreef:


Jee, dan was ik kortgeleden nog dood... Mensen op de IC tellen voor jou niet mee?

Avalanche als je een (hoog) zwangere vrouw om het leven brengt wordt je toch echt veroordeeld voor een dubbele moord... en terecht!

(Ik ben wèl voor het recht op zelfbeschikking, dat staat hier los van)

Het verschil is consent. Iemand het leven afnemen gaat meestal zonder hun toestemming. Een abortus is op uitdrukkelijk verzoek van de moeder. Een foetus wordt niet erkend als persoon door de wet, de moeder wel. Opnieuw: er is geen enkel punt in de zwangerschap waarop zij haar mensenrechten en recht op zelfbeschikking opgeeft.
Ik vind levensvatbaarheid dan ook een hellend vlak, want er komt een punt dat al vanaf 6 weken na de bevruchting een zygoot in leven kan worden gehouden, maar dat is voor het moment dat een zwangerschap ontdekt wordt, en als je dat als richtlijn neemt, ga je op zeker moment het recht op keuze ontnemen. Ik vind die grens dus arbitrair, je bent pro keuze of niet. De rest zijn imo emotionele argumenten.

Over arbirtrair gesproken. Ik moet weer terug denken aan het artikel dat een aantal pagina's terug gepost is, over de gang van zaken in een abortuskliniek.

Waar er te lezen is dat vrouwen in het buitenland bewust in de wacht worden gezet zodat de termijn dat abortus nog toegestaan is verstreken is. Tegen de tijd dat ze dan in Nederland terecht zouden kunnen, worden ze op 22 weken alsnog naar huis gestuurd. Zoals dat meisje van 17 uit België.

Ik vind het hartverscheurend. En typisch zo'n geval waarbij een harde grens eigenlijk niet mogelijk is.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:29

Stel dat de wetenschap het ooit zover brengt dat een embryo al na 'n paar weken kunstmatig in leven zou kunnen worden gehouden buiten de baarmoeder, dat mag nooit de abortustermijn verkorten naar mijn mening. Ook vrouwen die er pas laat achter komen moeten de kans hebben het weg te laten halen. Je kunt wat mij betreft wel de eis stellen dat vrouwen na de diagnose het binnen x-aantal dagen moeten laten aborteren als ze er vanaf willen. Niet dat ze nog een maand treuzelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:30

secricible schreef:
Ik merk dat ik hem ook moeilijk vind. Moreel vind ik abortus na 24 weken verwerpelijk. Maar qua rechten levert het me kortsluiting op.

Een ongeboren kind heeft geen rechten (behalve volgens mij in het erfrecht, die negeren we even voor het gemak). En als je die wel gaat toekennen aan een ongeboren kind, gaat dat altijd ten kostte van de rechten van de moeder. Aangezien ik zelfbeschikking een groot goed vind ben ik dus tegen een ongeboren kind rechten geven.
Maar tegelijkertijd heeft een ongeboren kind vanaf 24 weken dus wél een recht. Wat inderdaad tegen de rechten van moeder in gaat. Namelijk het recht om niet geaborteerd te worden. Verder mag de moeder gedurende de zwangerschap nog steeds beslissingen maken die statistisch gezien niet de beste keuze zijn voor het kind (drinken, roken, maar ook kiezen voor een risicovollere bevalling), wat het overlijden van het kind kan veroorzaken. Maar ze mag het niet meer aborteren.
Die lijn hebben we gelegd bij levensvatbaarheid, maar ergens is dat redelijk willekeurig, want het kind krijgt verder totaal geen rechten op die draagduur. Behalve dus dat je niet meer mag aborteren.
Ergens is dat hypocriet van mezelf, waar ik normaal echt zwaar voorstander ben dat een zwangere vrouw precies dezelfde rechten heeft als ieder ander.

Again, moreel kan ik niet goedpraten dat je abortus pleegt op een levensvatbaar kind. Praktisch is daar nog wel rek in, een kindje kan op 24 weken nog niet overleven zonder hulpmiddelen. Bij een kindje op 38 weken zou de praktische gang van zaken (het kindje moet actief gedood worden) mijn morele kompas nog helpen.
Maar puur juridisch vind ik hem totale kortsluiting opleveren merk ik.

Goh, ik snap echt zo goed wat je bedoelt... Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik me niet met dit soort kwesties bezig hoef te houden om beleid te maken, bijvoorbeeld.

Echt heel moeilijk.


elnienjo schreef:
Stel dat de wetenschap het ooit zover brengt dat een embryo al na 'n paar weken kunstmatig in leven zou kunnen worden gehouden buiten de baarmoeder, dat mag nooit de abortustermijn verkorten naar mijn mening. Ook vrouwen die er pas laat achter komen moeten de kans hebben het weg te laten halen. Je kunt wat mij betreft wel de eis stellen dat vrouwen na de diagnose het binnen x-aantal dagen moeten laten aborteren als ze er vanaf willen. Niet dat ze nog een maand treuzelen.

Hier ben ik het mee eens.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:34

San, of waarbij harder opgetreden moet worden tegen het vertragen? Moet NL zijn grenzen verleggen, omdat andere landen saboteren?

Elnienjo, ik deel die mening wel, hoewel ik er eerder al wat over heb gezegd hoe ik vind dat een embryo in een kunstbaarmoeder (daar gaan we naartoe) dus niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder.
Maar ik denk dat ik de grens van 22 weken moreel wel wat los kan laten, tot een level waar een kindje zou moeten kunnen overleven zonder medische interventies. Een kindje vN 38 weken “aborteren” is voor mij nog steeds 3 bruggen te ver.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:37

Maar even, ik las net over Barbie en haar kind. Ik vind dat zoooo lastig, de 2 kinderen die ze al had wonen bij de vriendin van haar ex want haar ex zit vast. En nu een baby erbij in een toch wel prille relatie. Ik denk dat het beroemd zijn haar nekte maar ze gaat gewoon door met haar youtube serie. Het is wachten tot de bom barst maar haar abortus laten ondergaan is niet etisch.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:39

Iemand die wilsbekwaam is gedwongen ac, sterilisatie of een abortus laten ondergaan vind ik geen optie nee. Wat mij betreft is dit ook de keerzijde van recht op zelfbeschikking en moeten we onze samenleving veel meer inrichten op het ondersteunen van dit soort vrouwen/gezinnen.

Laat de SGP zich daar maar mee bezig gaan houden.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:39

secricible schreef:
Moreel vind ik abortus na 24 weken verwerpelijk. Maar qua rechten levert het me kortsluiting op

Persoonlijk heb ik er moreel meer moeite mee om een zwangere vrouw na een willekeurig aantal weken (want nu ligt de levensvatbaarheid op 24 weken, maar hoe is dat over een aantal jaar?) het recht op zelfsbeschikking en lichamelijke integriteit af te nemen voor iets dat voor de wet geen enkel recht heeft, en wiens rechten nooit mogen gaan boven die van de zwangere vrouw, die wel erkend is als persoon en de daarbij horende mensenrechten heeft. Dat wringt en ik zie niet in hoe je dan een foetus zou kunnen 'beschermen' zonder ernstige inbreuk op de mensenrechten van een volwassen persoon, puur omdat die persoon in het bezit is van een vagina en een baarmoeder.

Ik vind die inbreuk op mensenrechten verwerpelijk en niet van deze tijd.


secricible schreef:
Again, moreel kan ik niet goedpraten dat je abortus pleegt op een levensvatbaar kind.

Het gebruik van 'kind' wanneer we het over een foetus hebben vind ik onnodig appelleren aan emotie. Er is geen kind. Er is wel een zwangere vrouw.
Ik vind het alternatief, namelijk een foetus dezelfde rechten geven als de vrouw, verwerpelijker, omdat de mogelijke gevolgen daarvan voor mij onaanvaardbaar zijn. Dan zou het legaal worden om te kiezen tussen beide, wat inhoudt dat het dan theoretisch legaal wordt om een mens te laten sterven om een foetus in leven te houden......
Op het gebied van mensenrechten is dat werkelijk niet goed te praten, en op het gebied van gender gelijkheid nog veel minder, want een man zal never nooit voor dat dilemma komen, omdat zijn leven nooit in gevaar gebracht wordt op die manier.

Voor mij wringt er dus niets. Ook niet vanaf 24 weken. Ik vind het bijzonder hypocriet om opeens het recht op zelfbeschikking te ontnemen van een volwassen mens, om iets wat er in de eerste plaats niet eens is. Er is een zwangerschap, geen kind.
Juridisch geeft het idd kortsluiting, omdat het imo op ieder vlak hypocriet is.

Ik heb niets tegen op mensen die tegen abortus zijn, prima, dan doe je dat zelf niet. Maar een ander mag je niet dat recht ontnemen, imo, op geen enkel moment.


elnienjo schreef:
Stel dat de wetenschap het ooit zover brengt dat een embryo al na 'n paar weken kunstmatig in leven zou kunnen worden gehouden buiten de baarmoeder, dat mag nooit de abortustermijn verkorten naar mijn mening. Ook vrouwen die er pas laat achter komen moeten de kans hebben het weg te laten halen. Je kunt wat mij betreft wel de eis stellen dat vrouwen na de diagnose het binnen x-aantal dagen moeten laten aborteren als ze er vanaf willen. Niet dat ze nog een maand treuzelen.


Volkomen mee eens, en voor mij is dit het punt waar die 24 weken gaan wringen.


_San87_ schreef:
Over arbirtrair gesproken. Ik moet weer terug denken aan het artikel dat een aantal pagina's terug gepost is, over de gang van zaken in een abortuskliniek.

Waar er te lezen is dat vrouwen in het buitenland bewust in de wacht worden gezet zodat de termijn dat abortus nog toegestaan is verstreken is. Tegen de tijd dat ze dan in Nederland terecht zouden kunnen, worden ze op 22 weken alsnog naar huis gestuurd. Zoals dat meisje van 17 uit België.

Ik vind het hartverscheurend. En typisch zo'n geval waarbij een harde grens eigenlijk niet mogelijk is.

Dat idd, ik werd er ook heel boos van. Zulke artsen zouden voor een tuchtcollege moeten komen en hun licentie kwijtraken. Iets doelbewust zo traineren dat je iemand een basaal mensenrecht ontneemt, vind ik absoluut onaanvaardbaar en onverdedigbaar. En dit is precies de reden dat ik pro choice ben voor 9 maanden lang. Niet voor een fictieve periode.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:41

secricible schreef:
San, of waarbij harder opgetreden moet worden tegen het vertragen? Moet NL zijn grenzen verleggen, omdat andere landen saboteren?

Elnienjo, ik deel die mening wel, hoewel ik er eerder al wat over heb gezegd hoe ik vind dat een embryo in een kunstbaarmoeder (daar gaan we naartoe) dus niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder.
Maar ik denk dat ik de grens van 22 weken moreel wel wat los kan laten, tot een level waar een kindje zou moeten kunnen overleven zonder medische interventies. Een kindje vN 38 weken “aborteren” is voor mij nog steeds 3 bruggen te ver.

Oh ik bedoel er niet mee te zeggen dat Nederland het probleem dat het buitenland heeft met abortus moet oplossen door grenzen te gaan rekken. Ik probeer te zeggen dat ik een vaste grens tot wanneer iets kan lastig vind en situatie afhankelijk en dat ik het hartverscheurden vind dat een 17 jarige door gekonkel in haar eigen land en een strikte grens in NL niet meer geholpen kan worden.

21 weken en 6 dagen, geen probleem. 22 weken en 1 dag is pech. Ik vind dat lastig :).

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:43

secricible schreef:
San, of waarbij harder opgetreden moet worden tegen het vertragen? Moet NL zijn grenzen verleggen, omdat andere landen saboteren?


Ik zou daar geen moeite mee hebben. Als Nederland zo duidelijk zou staan voor mensenrechten, zou dat alleen te prijzen zijn imo.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:44

_San87_ schreef:
21 weken en 6 dagen, geen probleem. 22 weken en 1 dag is pech. Ik vind dat lastig :).


Dat mes snijdt aan twee kanten. Krijg je een vroeggeboorte met 23 weken en een paar dagen heb je pech, doen ze niks voor de baby.

Terwijl ze in Amerika met alle geweld wel alles in leven willen houden en in mijn preemieclub zitten dus ook kinderen van 22 weken.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:44

Avalanche, jij bekijkt het volledig juridisch. Volgens mij heb ik al gezegd dat ik die mening volg en deel. Maar gevoelsmatig zit daar bij mij dus wel een weerstand. Gevoel laat zich niet zo goed rationaliseren dus mijn eigen juridische argumenten herhalen om mijn gevoel te proberen te weerleggen heeft zo weinig zin ;)

En ik gebruikte in deze bewust het woord kind, omdat deze foetus in een gewenste zwangerschap na deze bevalling aan toeters en bellen gelegd zou worden en kans heeft tot overleven. Beide zullen op dezelfde manier moeten bevallen, gewenst of ongewenst. Dat vind ik zo dubbel en raakt me. Het was dus een bewuste keuze om nu idd aan die emotie te refereren, omdat het mijn emotie is in deze. Dat die niet rationeel is en het zelfs wel enigzins hypocriet te noemen is, had ik volgens mij zelf al geconcludeerd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:48

MarcoBorsato schreef:
Maar even, ik las net over Barbie en haar kind. Ik vind dat zoooo lastig, de 2 kinderen die ze al had wonen bij de vriendin van haar ex want haar ex zit vast. En nu een baby erbij in een toch wel prille relatie. Ik denk dat het beroemd zijn haar nekte maar ze gaat gewoon door met haar youtube serie. Het is wachten tot de bom barst maar haar abortus laten ondergaan is niet etisch.

Dit vind ik een lastige. Alles aan die vrouw schreeuwt dat het niet goed met haar gaat. Niet voor niets zijn die twee andere kinderen naar de vader gegaan.

Dit is zo'n gevalletje steriliseren voor haar eigen welzijn en dat van haar (toekomstige) kinderen. Maar goed, dat is idd ook niet ethisch :.


MarcoBorsato schreef:
_San87_ schreef:
21 weken en 6 dagen, geen probleem. 22 weken en 1 dag is pech. Ik vind dat lastig :).


Dat mes snijdt aan twee kanten. Krijg je een vroeggeboorte met 23 weken en een paar dagen heb je pech, doen ze niks voor de baby.

Terwijl ze in Amerika met alle geweld wel alles in leven willen houden en in mijn preemieclub zitten dus ook kinderen van 22 weken.

Dat wist ik niet. Waarom doen ze in Nederland niks?

Over Amerika zeg ik maar niks...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:49

Avalanche81 schreef:
Dat idd, ik werd er ook heel boos van. Zulke artsen zouden voor een tuchtcollege moeten komen en hun licentie kwijtraken. Iets doelbewust zo traineren dat je iemand een basaal mensenrecht ontneemt, vind ik absoluut onaanvaardbaar en onverdedigbaar. En dit is precies de reden dat ik pro choice ben voor 9 maanden lang. Niet voor een fictieve periode.

Daar ben ik ook voor.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:50

Ik vraag me in deze af of foeticide in NL strafbaar is? Kom alleen maar bij amerikaanse stukken uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:52

secricible schreef:
Ik vraag me in deze af of foeticide in NL strafbaar is? Kom alleen maar bij amerikaanse stukken uit.

Ik denk het niet, omdat een foetus in Nederland geen rechtspersoon is en dus geen rechten heeft.

Mijn gedachtengang. Of het klopt weet ik niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:53

secricible schreef:
Avalanche, jij bekijkt het volledig juridisch. Volgens mij heb ik al gezegd dat ik die mening volg en deel. Maar gevoelsmatig zit daar bij mij dus wel een weerstand. Gevoel laat zich niet zo goed rationaliseren dus mijn eigen juridische argumenten herhalen om mijn gevoel te proberen te weerleggen heeft zo weinig zin ;)

En ik gebruikte in deze bewust het woord kind, omdat deze foetus in een gewenste zwangerschap na deze bevalling aan toeters en bellen gelegd zou worden en kans heeft tot overleven. Beide zullen op dezelfde manier moeten bevallen, gewenst of ongewenst. Dat vind ik zo dubbel en raakt me. Het was dus een bewuste keuze om nu idd aan die emotie te refereren, omdat het mijn emotie is in deze. Dat die niet rationeel is en het zelfs wel enigzins hypocriet te noemen is, had ik volgens mij zelf al geconcludeerd :)

Maar het geeft toch ook niet dat een wensmoeder er alles aan doet om het in leven te willen houden, maar een vrouw die een te laat opgemerkt ongelukje heeft er juist vanaf wil? Zolang het belang van de vrouw waarin het zit maar op de eerste plaats staat.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:53

_San87_ schreef:
Dat wist ik niet. Waarom doen ze in Nederland niks?

Over Amerika zeg ik maar niks...


Ze achten het niet ethisch denk ik. Maar die grens willen ze dus verlagen met de huidige medische ontwikkelingen.

Nog niet zo lang geleden werd alles onder 28 weken niet actief behandeld.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:55

secricible schreef:
Avalanche, jij bekijkt het volledig juridisch. Volgens mij heb ik al gezegd dat ik die mening volg en deel. Maar gevoelsmatig zit daar bij mij dus wel een weerstand. Gevoel laat zich niet zo goed rationaliseren dus mijn eigen juridische argumenten herhalen om mijn gevoel te proberen te weerleggen heeft zo weinig zin ;)

En ik gebruikte in deze bewust het woord kind, omdat deze foetus in een gewenste zwangerschap na deze bevalling aan toeters en bellen gelegd zou worden en kans heeft tot overleven. Beide zullen op dezelfde manier moeten bevallen, gewenst of ongewenst. Dat vind ik zo dubbel en raakt me. Het was dus een bewuste keuze om nu idd aan die emotie te refereren, omdat het mijn emotie is in deze. Dat die niet rationeel is, had ik volgens mij zelf al geconcludeerd :)

Ik begrijp je punt. Ik bekijk het idd volledig juridisch.

En een bekentenis: ik was ooit pro life. Tot ik een artikel las dat de meest effectieve manieren om abortus omlaag te brengen goede seksuele voorlichting en anticonceptie zijn, maar dat verbieden niets doet voor de aantallen abortussen, wel voor de risico's, en dat niet de positieve kant op. Dat bracht me ernstig aan het twijfelen over mijn standpunt, omdat het simpelweg niet klopte met de feiten.

Mijn studie theologie leerde me dat ook de Bijbel zegt dat het leven begint vanaf de eerste ademhaling, en nadrukkelijk niet vanaf de conceptie. Zeker theologisch is er niet zoiets als een 24 weken grens. Een gevecht met een spontane miskraam tot gevolg werd gezien als een verwonding aan de zwangere vrouw, niet als de moord op een kind. Als ik vanuit de Bijbel een pro life standpunt onmogelijk kan goedpraten, statistieken en cijfers aantonen dat verbieden en vrouwen rechten ontnemen niet alleen niet de oplossing niet is, maar de zaken aantoonbaar veel erger maakt dan nodig, ik juridisch, theologisch en statistisch een pro life standpunt niet kan verdedigen, maar pro choice nadrukkelijk wel, lijkt mij dat moreel de meest consistente en minst hypocriete keuze.

Ik kan dus niet anders dan pro choice zijn, en als ik niet hypocriet wil zijn, kan dat ook niet 24 weken lang, maar alleen 40 weken.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 16-11-20 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:56

MarcoBorsato schreef:
Nog niet zo lang geleden werd alles onder 28 weken niet actief behandeld.

Ze zouden eigenlijk alleen actief moeten behandelen als het kind gewenst is.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:58

elnienjo schreef:
MarcoBorsato schreef:
Nog niet zo lang geleden werd alles onder 28 weken niet actief behandeld.

Ze zouden eigenlijk alleen actief moeten behandelen als het kind gewenst is.


Het gaat hier over bewuste zwangerschappen. Zit je op de grens kun je ook kiezen voor comfort care trouwens.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:59

Elnienjo, maar het voelt voor mij wel dubbel dat het kind dus na de geboorte een kans zou hebben medisch gezien en "het lot" bepaalt dat dit kind dus niet in leven wordt gehouden omdat het ongewenst is.
Daar is vanalles van te zeggen, dat besef ik me ook, maar dat voelt voor mij wel heel dubbel.
Het is voor mijn gevoel iig wezenlijk anders dan een abortus op een niet-levensvatbaar kindje.

En nav je laatste opmerking: ik kan idd een bepaalde marge goedpraten doordat je niet-gewebste kindjes comfort behandeling geeft en geen levensreddende behandeling. Maar bij 38 weken gaat ook dat niet meer op en moet je een kindje dus actief doden, juridisch gezien voor de abortus maar dat vind ik weer wezenlijk een stap verder dan geen levensreddende zorg bieden.

Avalanche, wat mooi dat je zo kritisch naar je eigen denken hebt kunnen kijken. Complimenten.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:01

secricible schreef:
Avalanche, wat mooi dat je zo kritisch naar je eigen denken hebt kunnen kijken. Complimenten.

Dank je wel, wat een mooi compliment :)
_San87_ schreef:
secricible schreef:
Ik vraag me in deze af of foeticide in NL strafbaar is? Kom alleen maar bij amerikaanse stukken uit.

Ik denk het niet, omdat een foetus in Nederland geen rechtspersoon is en dus geen rechten heeft.

Mijn gedachtengang. Of het klopt weet ik niet.

Bij mijn weten niet. Volgens mij kent Nederland die term ook niet, en valt het onder abortus. En dat is legaal.


elnienjo schreef:
Maar het geeft toch ook niet dat een wensmoeder er alles aan doet om het in leven te willen houden, maar een vrouw die een te laat opgemerkt ongelukje heeft er juist vanaf wil? Zolang het belang van de vrouw waarin het zit maar op de eerste plaats staat.

Dit dus. Het is moreel echt onverdedigbaar om het belang van een foetus, die niet erkend is als persoon, te zetten voor het belang te zetten van een volwassen vrouw, die het recht op zelfbeschikking op geen enkel moment opgeeft. Als je consequent wilt zijn, moet je dus altijd het belang van de vrouw op de eerste plaats zetten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:04

secricible schreef:
Elnienjo, maar het voelt voor mij wel dubbel dat het kind dus na de geboorte een kans zou hebben medisch gezien en "het lot" bepaalt dat dit kind dus niet in leven wordt gehouden omdat het ongewenst is.
Daar is vanalles van te zeggen, dat besef ik me ook, maar dat voelt voor mij wel heel dubbel.
Het is voor mijn gevoel iig wezenlijk anders dan een abortus op een niet-levensvatbaar kindje.

En nav je laatste opmerking: ik kan idd een bepaalde marge goedpraten doordat je niet-gewebste kindjes comfort behandeling geeft en geen levensreddende behandeling. Maar bij 38 weken gaat ook dat niet meer op en moet je een kindje dus actief doden, juridisch gezien voor de abortus maar dat vind ik weer wezenlijk een stap verder dan geen levensreddende zorg bieden.

Avalanche, wat mooi dat je zo kritisch naar je eigen denken hebt kunnen kijken. Complimenten.

Bij ongewenste te laat ontdekte zwangerschap comfortcare (dus eigenlijk palliatief zoals bij stervenden) lijkt me eigenlijk best wel een geschikte optie. Dan hoef je dus niet actief te doden, maar door het een infuus met slaapmiddel/pijnstilling te geven en geen eten/drinken, zal het dus vanzelf sterven.