Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:50

Wauw, dat met die trailer is echt eng zeg jeetje! Het moet je maar overkomen.

Ik ben ook echt he-le-maal klaar met die mensen allemaal. M'n hond zat afgelopen zaterdag echt helemaal over de zeik een uur lang heel heftig te hijgen en te beven als een rietje. Ze reageerde waarschijnlijk heel extreem omdat ze vrijdag geopereerd is geworden, dus die stress kon ze eigenlijk ook echt niet gebruiken de dag erna met een grote wond en ik vond het echt zo vreselijk voor d'r. Ze wist echt niet waar ze het zoeken moest en drukte zich de hele tijd tegen me aan maar ook dat hielp gewoon niet om rustig te worden. Ik kan die mensen wel schieten allemaal. Stelletje egoïsten. En niet alleen omdat mijn hond er nu zo'n last van had, maar dat speelt ook zeker mee, maar gewoon al vanwege het feit dat ze menen te moeten protesteren omdat ze een keer niet oudjaar zonder vuurwerk door willen komen en de zorg niet willen steunen hierin. Ga toch fietsen man, bah. Ben er echt helemaal klaar mee. En dan ook nog zulke dingen doen als met die trailer e.d. vreselijk gewoon :( Dat ze het idd maar gewoon voor altijd afschaffen. Klaar. De mensen die het wel 'goed' doen... die hebben maar gewoon pech. Dit kan toch gewoon niet meer zo, het wordt steeds gevaarlijker. Idioten -:(-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 10:51

Jeetje, dat met die trailer!
Ik mag hopen dat ze achter het kenteken kunnen komen en dat even doorgeven aan de politie.
Wat een idioten!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:11

Het maakt wel heel duidelijk waarom er een eind moet komen aan consumentenvuurwerk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:40

tamary schreef:
Het maakt wel heel duidelijk waarom er een eind moet komen aan consumentenvuurwerk.

Nou het gevaar met dit soort dingen ligt hem imo bij het heel makkelijk te verkrijgen illegaal vuurwerk. Mijn man kwam van de week ook aan zetten met illegaal gekregen knallers, via via gekocht. En daar gaat het vuurwerkverbod niks aan veranderen.

Er zijn nu ook wel geluiden dat carbid toch ook verboden gaat worden in sommige gemeentes.

Eerlijk denk ik dat ze het verbod beter kunnen terug draaien. Begrijp me goed, ik ben tegen vuurwerk, maar dit verbod gaat het gedrag en misbruik het alleen nog maar extremer maken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 13:58

Earth er is al langer sprake van een verbod alleen wisten ze nog niet goed hoe en wat en wanneer, nu is het er dit jaar toch door gekomen, wat moet je dan gaan doen tegen de mensen die het verbod aan hun laars lappen als je ze nu tegemoet gaat komen door te zeggen oké we trekken het verbod weer in maar in 2022 ( ik noem maar een jaartal) gaat het er toch echt komen...Dan is het hek helemaal van de dam, dan krijg je het er echt niet meer door heen.

Ander iets wat ik eigenlijk ook van de zotte vind is de zeer royale vergoeding voor de verkopers van het vuurwerk, tuurlijk ze hebben hun inkoop gehad, maar het is niet zo dat ze alles kunnen vernietigen in januari omdat het niet meer bruikbaar is in december 2021. Ze hebben dan geen inkoop meer want ze kunnen de voorraad van nu gebruiken. Er zijn zoveel branches getroffen door het hele corona gebeuren en die krijgen niet zo makkelijk een vergoeding. Dat wat ze krijgen is vaak een lachertje voor wat alleen al hun maandelijkse vaste lasten zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:08

Earth oef je man had aan mij een verkeerde gehad. _-:( kom maar mee naar het buro om de illegale zooi in te leveren en zeg maar meteen van wie het komt. -:(- Geen haar op mijn hoofd dat dat hier het huis binnenkomt. :n

Maar het hele geklooi bewijst inderdaad alleen maar dat het moet stoppen. Ze verpesten het voor zichzelf en anderen. _-:(

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:18

Ja dat is waar Meggiemeg. Het is ook gewoon nooit een goed moment, en natuurlijk ontneem je veel mensen iets waar ze naar uit kijken. Dat ligt nu extra gevoelig met de situatie. Ik ben er gewoon bang voor dat het gewoon uit de hand gaat lopen. Nou ik ben er niet bang voor trouwens, ik denk dat het gewoon uit de hand gaat lopen. Want dan maakt het voor sommigen die alsnog vuurwerk gaan kopen niet meer uit of ze veilig spul halen wat vorig jaar nog veilig was, of dat ze spul halen wat veel gevaarlijker is.

Ik zie het ellendig in.

En karuna, dat snap ik. Ik heb hier met mijn man eerder felle discussies over gehad. Dat er hier ook veel vuurwerk in huis lag. Wel veilig spul, maar ik vond het gewoon niet prettig. "Gelukkig" zijn het maar 10 knallers ofzo, en het zijn geen bommen of ander superheftig spul, maar liever had ik het niet gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:30

Tja Earth, daar had ik wel mee afgewerkt ( desnoods stiekem) beetje vocht erbij of zo }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:51

Ik meen me te herinneren dat er al sprake zou zijn van een vuurwerkverbod, maar dat dat uitgesteld werd ivm Corona.
Was eerst wel blij met het vuurwerkverbod, maar hier wordt ookal flink afgeknald. Zit telkens rechtop in bed. Van mij mag er dan ook een avondklok komen met oud en nieuw :j .
Aan de andere kant kunnen de dieren er wel alvast een soort van aan wennen nu..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 15:09

Hier echt nog géén één knal gehoord. Is echt heel rustig hier.

Misschien gaat dat nog veranderen als we dichter op 31-12 komen. Vorig jaar was er best wat geknal al half december.

We gaan het meemaken. Zolang het bij knallen blijft en er geen mensen/ dieren "gepest" worden (die auto die vuurwerk in een paardentrailer gooit -:(- bijvoorbeeld) heb ik er niet zo veel moeite mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 19:57

Cayenne schreef:
Er kwam vandaag een melding via de buurtapp dat een paar straten verderop gisteravond zulk hard vuurwerk is afgestoken dat een pony dwars door het draad is gegaan en zich ernstig heeft verwondt.
Wij hebben die knal ook gehoord. Die was echt gigantisch en ik sprong zelf ook een meter de lucht in.
Hopelijk vinden ze de personen die dit hebben gedaan. Bizar!

Staat ook op Hart van Nederland.nl: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... st-gewond/
en het was dus geen draad maar een ijzeren hek :oo

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:10

Draad en ijzeren hek

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 20:17

Earth schreef:
tamary schreef:

Nou het gevaar met dit soort dingen ligt hem imo bij het heel makkelijk te verkrijgen illegaal vuurwerk. Mijn man kwam van de week ook aan zetten met illegaal gekregen knallers, via via gekocht. En daar gaat het vuurwerkverbod niks aan veranderen.

Er zijn nu ook wel geluiden dat carbid toch ook verboden gaat worden in sommige gemeentes.

Eerlijk denk ik dat ze het verbod beter kunnen terug draaien. Begrijp me goed, ik ben tegen vuurwerk, maar dit verbod gaat het gedrag en misbruik het alleen nog maar extremer maken.

Denk je? Met een verbod mogen consumenten geen vuurwerk meer afsteken toch? Dan lijkt het me, dat als je wél vuurwerk gaat afsteken je meer in het oog loopt, als het ware, en dus meer risico om gepakt te worden. Versus illegaal vuurwerk afsteken temidden van al het legale vuurwerk? Of zie ik dat verkeerd?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:18

Vorig jaar kreeg mijn paard nét na oud en nieuw een gruwelijke slokdarmverstopping, afgelopen zaterdagavond veroorzaakte het protestvuurwerk zoveel stress dat hij bijna niks uit zn avondnet heeft gegeten. (Ter verduidelijking: het arme dier is net terug van bijna twee maanden kliniek vanwege zijn slokdarm en heeft nog een lange weg te gaan wb aankomen en eten) Ik geloof niet dat ze NIET gaan knallen met oud en nieuw en heb dus besloten om hem uit voorzorg een paar nachtjes op de kliniek te laten logeren vanaf 30 of 31 december. Egoïstische poedersuiker-‘traditie’ dat vuurwerk, van mij mag het centraal geregeld worden vanaf nu.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:31

Earth schreef:
Ja dat is waar Meggiemeg. Het is ook gewoon nooit een goed moment, en natuurlijk ontneem je veel mensen iets waar ze naar uit kijken. Dat ligt nu extra gevoelig met de situatie. Ik ben er gewoon bang voor dat het gewoon uit de hand gaat lopen. Nou ik ben er niet bang voor trouwens, ik denk dat het gewoon uit de hand gaat lopen. Want dan maakt het voor sommigen die alsnog vuurwerk gaan kopen niet meer uit of ze veilig spul halen wat vorig jaar nog veilig was, of dat ze spul halen wat veel gevaarlijker is. Ik zie het ellendig in.

Klopt wel je gevoel dat het uit de hand gaat lopen, alle nieuwsberichten er over zeggen genoeg.
Ik zeg hard optreden tegen diegene die nu zoveel ellende veroorzaken, dikke boetes er op, laten opdraaien voor alle schade en dit als voorbeeld laten gelden voor wat er gaat gebeuren als je toch met vuurwerk aan de gang gaat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:33

IMANDRA schreef:
Denk je? Met een verbod mogen consumenten geen vuurwerk meer afsteken toch? Dan lijkt het me, dat als je wél vuurwerk gaat afsteken je meer in het oog loopt, als het ware, en dus meer risico om gepakt te worden. Versus illegaal vuurwerk afsteken temidden van al het legale vuurwerk? Of zie ik dat verkeerd?

Zo denk ik er ook over, een verbod is een verbod en alles wat er dan afgestoken wordt is strafbaar, dan maakt het niet meer uit of het uit Duitsland komt of België of waar vandaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 08:38

Heb hier de avond ronde alvast maar verwijderd voor de rest van het jaar. Ze gaan voor het donker wordt nog grote ronde en s avonds plas aan de overkant en klaar. Het is gewoon niet meer veilig te doen qua uitlaten en vuurwerk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 22:20

Lees net dat ook België een verbod op vuurwerk afsteken instelt tijdens de feestdagen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:19

Heel verstandig. Wat een ellende met dat spul. Vande week hebben ze in Gouda de pui van een kinderdagverblijf opgeblazen met een vuurwerkbom.
Las ook dat er weer ergens een kat ingeslapen moest worden omdat ie mishandeld was met vuurwerk. 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:03

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:13

Zag van de week Danny op Straat over verkopers van (illegaal) vuurwerk. Echt 0 geweten die gastjes, hij vraagt ze of ze het dan erg zouden vinden als er mensen het ziekenhuis in komen door hun spul en dat vonden ze niet hun verantwoordelijkheid :roll: . Kleuterachtige 30-ers die praten alsof hen echt heel zwaar onrecht is aangedaan en hen een grondrecht wordt ontnomen ofzoiets. :n En ze denken echt geen seconde na over waaróm dat nou precies wordt gedaan, het enige wat ze denken is "wij zijn sielugh want de overheid pakt ons alles af"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:20

Loretta schreef:
In Breda wil de burgemeester woningen waar illegaal vuurwerk wordt aangetroffen sluiten.

https://www.bndestem.nl/breda/de-strijd ... 164629321/

Zoals het daar wordt voorgesteld vind ik het wat te eenvoudig. Straf hoort via het strafrecht te gaan - het sluiten van woningen kan in uitzonderlijke gevallen bij herhaaldelijke problemen, maar heeft ook een grote kans om mensen dakloos te maken die niet betrokken zijn, op een manier die niet goed te controleren is en zonder de waarborgen van het strafrecht.
En nadat het vuurwerk is weggehaald is er in principe geen rechtstreeks gevaar meer wat het sluiten van de woning rechtvaardigt.

Aanpakken van vuurwerkhandel en illegaal vuurwerk ben ik helemaal voor, maar straf hoort via het strafrecht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:28

Shadow0 schreef:
Loretta schreef:
In Breda wil de burgemeester woningen waar illegaal vuurwerk wordt aangetroffen sluiten.

https://www.bndestem.nl/breda/de-strijd ... 164629321/

Zoals het daar wordt voorgesteld vind ik het wat te eenvoudig. Straf hoort via het strafrecht te gaan - het sluiten van woningen kan in uitzonderlijke gevallen bij herhaaldelijke problemen, maar heeft ook een grote kans om mensen dakloos te maken die niet betrokken zijn, op een manier die niet goed te controleren is en zonder de waarborgen van het strafrecht.
En nadat het vuurwerk is weggehaald is er in principe geen rechtstreeks gevaar meer wat het sluiten van de woning rechtvaardigt.

Aanpakken van vuurwerkhandel en illegaal vuurwerk ben ik helemaal voor, maar straf hoort via het strafrecht.

Het is al jaren zo dat burgemeesters mensen met 1 pennenstreep zonder tussenkomst van de rechter dakloos kunnen maken. Dat gaat dan om drugs gerelateerde zaken. Nooit van de wet Damoucles gehoord. Het gaat daarbij niet altijd om zware criminelen. Het is tegenwoordig in Nederland heel makkelijk om dakloos te raken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:32

Ik weet het, dat vind ik ook onwenselijk. Dat soort dingen horen niet in een fatsoenlijke rechtstaat. (En we kunnen ons dus afvragen of we nog wel een fatsoenlijke rechtstaat zijn of willen zijn.)
Hier was in het regionieuws een moeder van een crimineel die, terwijl haar zoon dus al in de gevangenis zat, alsnog haar huis uit zou moeten. Terwijl overduidelijk was dat ze niets te maken had met de activiteiten van haar zoon. Wat wil je dan bereiken vraag ik me af? Dan ben je toch alleen maar leed toe aan het voegen om het leed?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:34

Sinds het vuurwerk verbod heb ik elke avond uitzicht op het vuurwerk vanuit een wijk in Arnhem :') . Nu is het al een klein weekje rustig, maar ik kon het vanuit mn raam zien.