Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:22

MCE schreef:
maar is alle verandering ook een verbetering??

Nee (zucht.) Verandering is gewoon verandering.

Citaat:
waarom staan wij toch zo snel en probleemloos onze identiteit af

Identity politics! Hier, nu op Bokt in het wild te beleven!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:23

Soms wordt evolutie een beetje geholpen :+

Nee maar serieus; vinden jullie echt dat je identiteit wordt ontnomen als er wat dingen veranderen? Ik vind dat pure armoede.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:24

Maar komt dat vanuit de progressieve 'linkse' hoek, of is simpelweg de toenemende polarisatie niet zo fraai qua sfeer?

Beide hoeken kunnen heel grimmig zijn en hebben beide beweegredenen waarom ze doen zoals ze doen. Helaas luisteren we dus niet meer naar elkaar, doorgaans.

Edit: reactie op Mindim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:26

Hiraeth schreef:
Ik vind vaak van wel. Veranderingen komen toch wel vaak na een vraag naar verbetering. Tenzij het een busmaatschappij is die met flink wat geld een buslijn heeft gekocht. :+

Als jouw identiteit bestaat uit een zwarte piet die écht zwart moet zijn, negerzoenen en verdere ongein vraag ik me af waar je prioriteiten liggen. :+

Wie wij zijn als Nederlanders nog best uitgesproken. Je herkent ook zonder 'I love kaasstengels' shirt wel een Nederlander op vakantie. Daarnaast is de liberale houding die we van oudsher hebben ook nog steeds heel duidelijk aanwezig in de voormalig 'Nederlandse' gebieden in de US, denk bijvoorbeeld aan New York. De manier hoe we denken en doen is echt niet ineens weggevaagd. :D

Edit: Zo he, ik heb even een typegebrek.

Ik denk dat men vind dat de 'verbetering' wordt afgedwongen en dat valt niet goed. Ik denk nog altijd als het wat geleidelijker was gegaan, had je er niet zo een herrie om gehad.

verootjoo

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:28

Ach, ik heb eigenlijk nog geen enkel kind gehoord dat ie het vervelend vindt dat zwarte piet een roetveegpiet geworden is.

Wij hebben onze herinneringen aan het sinterklaasfeest, de kinderen van nu maken hun eigen herinneringen. En die worden echt niet minder fijn doordat zwarte piet niet zwart is.

Of doordat kerst geen kerst heet, of doordat negerzoenen niet meer zo heten.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:30

Ik denk dat het vooral als een 'snelle' verandering overkomt omdat veel mensen gewoon heel stug zijn. Elk compromis is dan eigenlijk al te veel, want het is niet zoals het 'hoort'.

Als ik kijk hoe mensen bijvoorbeeld voelen over 'beste reizigers', terwijl de dames en de heren gewoon nog in dat statement zijn betrokken... Tja, dan is er weinig mee te beginnen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:31

verootjoo schreef:
Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.

waarom altijd weer de zwarte piet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:33

Mindim schreef:
Ik denk dat men vind dat de 'verbetering' wordt afgedwongen en dat valt niet goed. Ik denk nog altijd als het wat geleidelijker was gegaan, had je er niet zo een herrie om gehad.

Dat zou waar kunnen zijn, als het niet zo totaal in tegenspraak is met hoe het gaat. Iedere kleine, geleidelijke, zeer bescheiden verandering, zelfs als die eigenlijk niet eens wat met het onderwerp te maken heeft, wordt opgeblazen en wordt voor jaren aangehaald. Hoe krijg je dat nog geleidelijker dan kleine stappen op kleinschalig lokaal niveau?

Maar goed, meestal als ik probeer uit te zoeken wat dan wel ongeveer het goede tempo is, dan is dat 'alles wat zo dicht mogelijk bij geen verandering komt' en dan is dus duidelijk genoeg dat het je dus niet gaat om verandering, maar om de verandering tegen te houden.

(Langzamer! Nog langzamer! Nog een klein beetje rustiger graag! Beetje meer in de stijl van het verschuiven van de continenten... Te snel. Misschien nog iets trager dan dat. Ja, beter, bijna goed!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:35

verootjoo schreef:

Nee maar serieus; vinden jullie echt dat je identiteit wordt ontnomen als er wat dingen veranderen? Ik vind dat pure armoede.

Nee, ik ontleen mijn identiteit niet aan nederlandse tradities. Misschien ben ik gewoon niet zo van dat alles zo neutraal mogelijk geregeld moet worden, om maar niemand voor het hoofd te stoten. Dat alles politiek correct moet en je elk woord tegenwoordig zorgvuldig moet afwegen, anders kwets je wel weer iemand. Zat van de wijzende vinger de laatste jaren, het uitvergroten van blanken die wat zeggen over de(kijk en nu zit ik te twijfelen wat ik nu neer mag zetten, zwarte, zuid afrikaans type, kleurling, mede nederlander, gekleurde medemens, kies er maar een) maar andersom wordt het vergoeilijkt en nog net niet toe gejuicht.
Ik denk ook dat het allemaal averechts werkt ook, mensen krijgen er de pest in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:38

Hiraeth schreef:
Maar komt dat vanuit de progressieve 'linkse' hoek, of is simpelweg de toenemende polarisatie niet zo fraai qua sfeer?

Beide hoeken kunnen heel grimmig zijn en hebben beide beweegredenen waarom ze doen zoals ze doen. Helaas luisteren we dus niet meer naar elkaar, doorgaans.

Nee, men luistert niet meer naar elkaar en ik denk dat de manierwaarop het nu gaat ook niet gaat helpen tot een verbroedering en meer welwillendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:43

verootjoo schreef:

dat is voor mij geen armoede, mijn generatie heeft een andere binding met dit land en ik merk nu steeds meer dat de multiculturele samenleving mij dwingt te veranderen
en het stoort mij dat het eenzijdig is,

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:49

MCE schreef:
verootjoo schreef:

dat is voor mij geen armoede, mijn generatie heeft een andere binding met dit land en ik merk nu steeds meer dat de multiculturele samenleving mij dwingt te veranderen

Volgens mij is dat dus het ‘het dorp’ fenomeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:53

Volgens mij is dat dus het ‘het dorp’ fenomeen.[/quote]

noem het zo u wilt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:03

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:

Dat zou waar kunnen zijn, als het niet zo totaal in tegenspraak is met hoe het gaat. Iedere kleine, geleidelijke, zeer bescheiden verandering, zelfs als die eigenlijk niet eens wat met het onderwerp te maken heeft, wordt opgeblazen en wordt voor jaren aangehaald. Hoe krijg je dat nog geleidelijker dan kleine stappen op kleinschalig lokaal niveau?

Maar goed, meestal als ik probeer uit te zoeken wat dan wel ongeveer het goede tempo is, dan is dat 'alles wat zo dicht mogelijk bij geen verandering komt' en dan is dus duidelijk genoeg dat het je dus niet gaat om verandering, maar om de verandering tegen te houden.

(Langzamer! Nog langzamer! Nog een klein beetje rustiger graag! Beetje meer in de stijl van het verschuiven van de continenten... Te snel. Misschien nog iets trager dan dat. Ja, beter, bijna goed!)

Heb je het nog steeds over de kerstbomen, joh beetje bijblijven, niet zo langzaam :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 22:04

verootjoo schreef:

Ja, niks mis mee

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:01

verootjoo schreef:
Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.

Zwarte Piet en kerst is niet wie wij zijn, dat zou toch triest wezen als je je identiteit ontleent aan zaken die buiten je ‘zijn’ staan.

Als tradities door een natuurlijk verloop veranderen heb ik daar geen enkel probleem mee.
Echter nu wordt het afgedwongen door een club die overal over beledigd is en overal racisme in wil zien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:13

Hiraeth schreef:

De eerste anti-zwarte piet protesten waren heus niet agressief. Integendeel. Paar mannen met borden. Maar als je zag hoe ze tegen de grond werden gewerkt, je zou denken dat ze kinderen met stenen aan het bekogelen waren :oo

@MCE, meen je dat nou? Je begon zelf over zwarte piet :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 00:33

elnienjo schreef:
Als tradities door een natuurlijk verloop veranderen heb ik daar geen enkel probleem mee.
Echter nu wordt het afgedwongen door een club die overal over beledigd is en overal racisme in wil zien.

Maar in die club zijn ook "gewone" Nederlanders die de traditie graag zien veranderen.
Er zijn genoeg oer-Hollandse Nederlanders die zich niet uitspreken hierover maar absoluut geen problemen mee zouden hebben dat ZP zou veranderen.
Je hebt bij elke mening zwart en wit en een heel groot grijs gebied die het niks interesseert of er geen moeite mee heeft dat dingen anders gaan.

Andere veranderingen zoals kerst/wintermarkt is door niemand afgedwongen maar door de winkeliers bedacht om zo meer en langer aanbod te kunnen hebben.

Wat ik absurd vind is dat als mensen het allemaal wel prima vinden zo aangevallen worden op het internet.
Dat zij maar Nederland uit moeten omdat ze niet opkomen voor de Nederlandse cultuur en tradities,
Dat ze NSB-er zijn en wel opgezocht gaan worden enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:56

Magrathea schreef:
Hiraeth schreef:

De eerste anti-zwarte piet protesten waren heus niet agressief. Integendeel. Paar mannen met borden. Maar als je zag hoe ze tegen de grond werden gewerkt, je zou denken dat ze kinderen met stenen aan het bekogelen waren :oo

@MCE, meen je dat nou? Je begon zelf over zwarte piet :=

ik begon niet over zwarte piet, het was over de identiteit n.a.v. de quote van verootjoo
zijn er geen andere maatstaven waar aan ik mijn identiteit kan ontlenen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:04

MCE schreef:
verootjoo schreef:

Het is niet eenzijdig. Je bent alleen te bang om dichter bij de andere kant te komen. Zou je dat doen dan zou je zien dat het niet eenzijdig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:11

Cowboy,
dan heb ik de reactie van verootjo verkeert gelezen en fout geïnterpreteerd, want ik ben zeker niet tegen verandering/aanpassingen wel over het feit dat mijn identiteit als eerste aan ZP gelinkt werd

en ja zeker ik heb er moeite mee om monddood gemaakt te worden als mijn mening, reactie de ander niet aanstaat/past valt het makkelijk onder het kopje racisme en discriminatie, vrijheid van meningsuiting moet gewikt en gewogen worden dat is onnederlands, terwijl drilrappers hun gang mogen
hoe eenzijdig kan het zijn

"De Kwestie", gaat weer veel stof tot praten geven denk ik

Er wordt wat afgeboycot de laatste tijd. Maurice de Hond moest van LinkedIn, Zwarte Piet van Facebook en bol.com, Johan Derksen ging in de ban bij Oranje, Jort Kelder moest wegblijven bij het integratiedebat en zo passeren tal van boycots de revue.

Vrijwel altijd omdat de tekst of de verschijning van de ander niet bevalt. Is het verwerpelijk dat we elkaar cancellen wanneer we niet gediend zijn van elkaars mening of opmerking, of is boycotten soms gewoon keihard nodig

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/28469 ... ssiemiddel

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:26

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Nee, ik ontleen mijn identiteit niet aan nederlandse tradities. Misschien ben ik gewoon niet zo van dat alles zo neutraal mogelijk geregeld moet worden, om maar niemand voor het hoofd te stoten. Dat alles politiek correct moet en je elk woord tegenwoordig zorgvuldig moet afwegen, anders kwets je wel weer iemand. Zat van de wijzende vinger de laatste jaren, het uitvergroten van blanken die wat zeggen over de(kijk en nu zit ik te twijfelen wat ik nu neer mag zetten, zwarte, zuid afrikaans type, kleurling, mede nederlander, gekleurde medemens, kies er maar een) maar andersom wordt het vergoeilijkt en nog net niet toe gejuicht.
Ik denk ook dat het allemaal averechts werkt ook, mensen krijgen er de pest in.
Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?

Als mensen zichzelf bijv. willen identificeren als M/V/X of nog iets anders zien, daar heb ik toch geen last van?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:50

Ailill schreef:
]Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?

Als mensen zichzelf bijv. willen identificeren als M/V/X of nog iets anders zien, daar heb ik toch geen last van?

Tot nu toe veranderen er dingen die mij wél storen. Ik ben blank, al 51 jaar en ik vertik het om het over witten te hebben ipv blanken. Wil me best aanpassen bij het benoemen van de groep die telkens een ander woord nodig heeft omdat het voorgaande woord een negatieve bijklank heeft gekregen (goh) maar van de omschrijving van mijn eigen huidkleur daar blijf je af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:10

Mindim schreef:
verootjoo schreef:

Ja, niks mis mee

Op zich niet, maar andere mensen hebben iets minder last ervan en veranderingen komen sowieso.

Wat er mis is met het woord blank snap ik ook niet, dat doen ze in Frankrijk ook. In Engeland hebben ze het over white people, dat kan je vertalen als wit. Maar je kan dus ook uit het Frans blanc vertalen naar blank, en dat gebeurde altijd. Lijkt mij niks uitmaken nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:30

Ailill schreef:
Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?

Weet je, ik vind dat lastig om in woorden om te zetten, omdat wat ik ook zeg, het negatief wordt uitgelegd. Ik heb een andere mening over dit onderwerp, ik ben blank en ik verander het niet in wit omdat een ander opeens vindt dat wit beter past, want de witte mens doet de blanke naam geen eer aan. Opeens moet ik me verantwoorden voor de daden van mijn voorouders, want de hedendaagse generatie andersgekleurden vindt dat ik dat moet. Ik ga me niet excuseren daarvoor, ik heb er immers niets mee te maken.
Dat tradities veranderen is logisch, ik denk dat uiteindelijk Sinterklaas helemaal verdwijnt. Maar dat sommige zaken worden afgedwongen heb ik meer moeite mee. Dat de hele racisme discussie voor een enorme harde toon in Nederland heeft gezorgd, beide partijen kunnen enkel nog modder gooien, een normale discussie is niet meer mogelijk. Dat elk woord, elke uitspraak afgewogen moet worden, anders is er weer iemand gekwetst. Dat de gekwetste gekleurde medemens altijd veel erger is dan de gekwetste blanke medemens. Dat je wordt verguisd als je mening niet strookt met de ander. Zoals de uitspraak van Derksen, was het handig? Nee, dat was het niet. Moeten er hele actualiteitenprogrammas gevuld worden om hem nog verder af te zeiken en moet de tegenpartij zo'n giga hallelujah podium worden gegeven, nee ook niet. Door daar zoveel aandacht aan te geven, maak je het enkel erger. Daar ergeren veel mensen zich dood aan en het werkt niet in het voordeel van de hele discussie en wat men probeert te bereiken. Het is allemaal weinig diplomatiek.

Als mensen zich man, vrouw, genderneutraal, homo of hetero is, dat maakt me echt niet uit. Dat opeens de kinderkleding genderneutraal moet worden want dan voelt niemand zich gekwetst, tja, dat vind ik dan weer wat overdreven.