MCE schreef:maar is alle verandering ook een verbetering??
Nee (zucht.) Verandering is gewoon verandering.
Citaat:waarom staan wij toch zo snel en probleemloos onze identiteit af
Identity politics! Hier, nu op Bokt in het wild te beleven!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hiraeth schreef:Ik vind vaak van wel. Veranderingen komen toch wel vaak na een vraag naar verbetering. Tenzij het een busmaatschappij is die met flink wat geld een buslijn heeft gekocht.
Als jouw identiteit bestaat uit een zwarte piet die écht zwart moet zijn, negerzoenen en verdere ongein vraag ik me af waar je prioriteiten liggen.
Wie wij zijn als Nederlanders nog best uitgesproken. Je herkent ook zonder 'I love kaasstengels' shirt wel een Nederlander op vakantie. Daarnaast is de liberale houding die we van oudsher hebben ook nog steeds heel duidelijk aanwezig in de voormalig 'Nederlandse' gebieden in de US, denk bijvoorbeeld aan New York. De manier hoe we denken en doen is echt niet ineens weggevaagd.
Edit: Zo he, ik heb even een typegebrek.
verootjoo schreef:Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.
Mindim schreef:Ik denk dat men vind dat de 'verbetering' wordt afgedwongen en dat valt niet goed. Ik denk nog altijd als het wat geleidelijker was gegaan, had je er niet zo een herrie om gehad.
verootjoo schreef:Soms wordt evolutie een beetje geholpen
Nee maar serieus; vinden jullie echt dat je identiteit wordt ontnomen als er wat dingen veranderen? Ik vind dat pure armoede.
Hiraeth schreef:Maar komt dat vanuit de progressieve 'linkse' hoek, of is simpelweg de toenemende polarisatie niet zo fraai qua sfeer?
Beide hoeken kunnen heel grimmig zijn en hebben beide beweegredenen waarom ze doen zoals ze doen. Helaas luisteren we dus niet meer naar elkaar, doorgaans.
Edit: reactie op Mindim
verootjoo schreef:Soms wordt evolutie een beetje geholpen
Nee maar serieus; vinden jullie echt dat je identiteit wordt ontnomen als er wat dingen veranderen? Ik vind dat pure armoede.
MCE schreef:verootjoo schreef:Soms wordt evolutie een beetje geholpen
dat is voor mij geen armoede, mijn generatie heeft een andere binding met dit land en ik merk nu steeds meer dat de multiculturele samenleving mij dwingt te veranderen
en het stoort mij dat het eenzijdig is,
Shadow0 schreef:Mindim schreef:Ik denk dat men vind dat de 'verbetering' wordt afgedwongen en dat valt niet goed. Ik denk nog altijd als het wat geleidelijker was gegaan, had je er niet zo een herrie om gehad.
Dat zou waar kunnen zijn, als het niet zo totaal in tegenspraak is met hoe het gaat. Iedere kleine, geleidelijke, zeer bescheiden verandering, zelfs als die eigenlijk niet eens wat met het onderwerp te maken heeft, wordt opgeblazen en wordt voor jaren aangehaald. Hoe krijg je dat nog geleidelijker dan kleine stappen op kleinschalig lokaal niveau?
Maar goed, meestal als ik probeer uit te zoeken wat dan wel ongeveer het goede tempo is, dan is dat 'alles wat zo dicht mogelijk bij geen verandering komt' en dan is dus duidelijk genoeg dat het je dus niet gaat om verandering, maar om de verandering tegen te houden.
(Langzamer! Nog langzamer! Nog een klein beetje rustiger graag! Beetje meer in de stijl van het verschuiven van de continenten... Te snel. Misschien nog iets trager dan dat. Ja, beter, bijna goed!)
verootjoo schreef:Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.
Zwarte Piet en kerst is niet wie wij zijn, dat zou toch triest wezen als je je identiteit ontleent aan zaken die buiten je ‘zijn’ staan.
Hiraeth schreef:Maar komt dat vanuit de progressieve 'linkse' hoek, of is simpelweg de toenemende polarisatie niet zo fraai qua sfeer?
Beide hoeken kunnen heel grimmig zijn en hebben beide beweegredenen waarom ze doen zoals ze doen. Helaas luisteren we dus niet meer naar elkaar, doorgaans.
elnienjo schreef:Als tradities door een natuurlijk verloop veranderen heb ik daar geen enkel probleem mee.
Echter nu wordt het afgedwongen door een club die overal over beledigd is en overal racisme in wil zien.
Magrathea schreef:Hiraeth schreef:Maar komt dat vanuit de progressieve 'linkse' hoek, of is simpelweg de toenemende polarisatie niet zo fraai qua sfeer?
De eerste anti-zwarte piet protesten waren heus niet agressief. Integendeel. Paar mannen met borden. Maar als je zag hoe ze tegen de grond werden gewerkt, je zou denken dat ze kinderen met stenen aan het bekogelen waren
@MCE, meen je dat nou? Je begon zelf over zwarte piet
MCE schreef:verootjoo schreef:Soms wordt evolutie een beetje geholpen
dat is voor mij geen armoede, mijn generatie heeft een andere binding met dit land en ik merk nu steeds meer dat de multiculturele samenleving mij dwingt te veranderen
en het stoort mij dat het eenzijdig is,
Mindim schreef:Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?verootjoo schreef:Soms wordt evolutie een beetje geholpen
Nee, ik ontleen mijn identiteit niet aan nederlandse tradities. Misschien ben ik gewoon niet zo van dat alles zo neutraal mogelijk geregeld moet worden, om maar niemand voor het hoofd te stoten. Dat alles politiek correct moet en je elk woord tegenwoordig zorgvuldig moet afwegen, anders kwets je wel weer iemand. Zat van de wijzende vinger de laatste jaren, het uitvergroten van blanken die wat zeggen over de(kijk en nu zit ik te twijfelen wat ik nu neer mag zetten, zwarte, zuid afrikaans type, kleurling, mede nederlander, gekleurde medemens, kies er maar een) maar andersom wordt het vergoeilijkt en nog net niet toe gejuicht.
Ik denk ook dat het allemaal averechts werkt ook, mensen krijgen er de pest in.
Ailill schreef:]Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?
Als mensen zichzelf bijv. willen identificeren als M/V/X of nog iets anders zien, daar heb ik toch geen last van?
Mindim schreef:verootjoo schreef:Volgens mij is dat dus het ‘het dorp’ fenomeen.
Ja, niks mis mee
Ailill schreef:Oprechte vraag, want ik begrijp je oprecht niet: Als er voor jou persoonlijk niets zou veranderen en het zou voor anderen wel prettig zijn als die verandering er zou komen, omdat zij zichzelf daar prettig bij voelen. Waarom zou je daar dan een probleem mee hebben?
Als mensen zichzelf bijv. willen identificeren als M/V/X of nog iets anders zien, daar heb ik toch geen last van?