George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:11

Wederom sluit ik me helemaal bij Karl66 aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:14

Oude beelden ja, kun je na gaan dat het allemaal dus volkomen nutteloos is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:15

Resistance schreef:
Gini, je mist nogmaals het punt. Ja, je kan als wit persoon heus een rotleven hebben. Maar, dat zal NOOIT komen door je huidskleur. Zwarte mensen hebben op heel veel vlakken minder kansen en gewoon over het algemeen een enorm nadeel doordat ze zwart zijn. Dat is een FEITELIJK bewezen probleem, en dat lost zich niet vanzelf op door het er gewoon maar niet over te hebben zoals jij voorstelt.

Het is niet erg om wit te zijn, dat zegt niemand (wat al héél vaak, juist door de activisten in dit topic is gezegd maar wat juist steeds opnieuw wordt aangehaald door de mensen in dit topic die het probleem weigeren te zien).

Nadeel zal veel eerder te maken hebben met wat voor basis je vanuit je opvoeding meegekregen hebt, kloppen de normen en waarden met die van de succesvolle mensen in jouw omgeving/land, en heb je dus de basis om in die groep te passen. We zien nl dezelfde problemen bij meerdere generaties bijstand als we vaker succes zien bij meerdere generaties rijke/beroemde mensen, familiebedrijven vallen daar ook onder. Er zijn nu eenmaal dingen die niet in een handboek staan, waar vrijwel niemand zich van bewust is, maar wel doen en wat voor succes essentieel blijkt. En dat gaat veel verder en is veel subtieler dan bv absoluut gehoor voor een talentvolle muziekant. Dat naast de factor talent en persoonlijkheid.

En dan nog zijn die verschillen eigenlijk het probleem niet. Schoonmakers zijn net zo hard nodig als artsen, zolang beide behandeld en (h)erkent worden als volwaardig mens. Maar ook dat is iets wat van 2 kanten moet komen, activisme = wijzen jij moet veranderen zal dat veranderen dus niet doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:20

Popstra schreef:

Ja, want niks doen brengt veel verandering. Daarnaast zul je overal rotte appels houden.

Wat betreft SES denk ik dat een deel racisme en stigmatiseren ook niet meehelpt om daar uit te komen. Je staat dan eigenlijk al 2-0 achter als zwarte Amerikaan als je niet uit een rijk gezin komt. Ik heb er ergens een uitleg over gelezen, weet alleen niet meer of dit in dit topic was of ergens op Reddit.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:22

Karl66 schreef:
Er werd hier gezegd dat je als blanke niet de kans liep vanwege je huidskleur doodgeschoten te worden. Dat klopt, tot je het over white trailerpark trash hebt. Dan loop je opeens tegen al dezelfde problemen en risico's op. Het probleem is dan ook vooral een sociaal economisch probleem. De haves, die hun privileges niet willen delen met de have nots. Mensen van kleur zijn oververtegenwoordigd in de sociaal lagere klassen en daardoor wordt iets wat vooral een sociaal economisch probleem is gezien als een raciaal probleem. Als je als white trailerpark trash geboren wordt, dan ben je echt niet met een zilveren lepel in de mond geboren. Ben je als Barack Obama geboren, dan ben je wel met een zilveren lepel in de mond geboren. Hetzelfde geldt voor een tokkie in Nederland en bijvoorbeeld Gloria Wekker.

En ja het is een heel groot probleem dat mensen van kleur in die lage sociaal economische klassen oververtegenwoordigd zijn. Maar het idee dat je als blanke per definitie met een lepel in de mond geboren wordt, dat klopt niet. Dat is ook voor een blanke afhankelijk van waar je wieg heeft gestaan. Je kan alleen zeggen dat die kans voor een blanke groter is.

Tuurlijk, en er is niemand die beweerd dat witte mensen geen slecht leven kunnen geven. Het verschil is dat dat niet door je huidskleur komt maar door socio-economische problemen etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:23

Blacky94 schreef:
Popstra schreef:

Ja, want niks doen brengt veel verandering. Daarnaast zul je overal rotte appels houden.

Eerder hetzelfde blijven doen en een andere uitkomst verwachten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:30

Popstra schreef:
Beste Popstra, jij ziet duidelijk alleen wat je wenst te zien.

Hiraeth en Karl66, bedankt voor jullie bijdragen. Niet omdat ik er precies zo over denk, maar omdat jullie je standpunt mooi verwoorden en goed onderbouwen. Dat zijn posts waar meelezers iets mee kunnen, in de zin dat ze stof tot nadenken leveren. Een cynische opmerking eruit gooien kan iedereen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:33

Karl66 schreef:
Er werd hier gezegd dat je als blanke niet de kans liep vanwege je huidskleur doodgeschoten te worden. Dat klopt, tot je het over white trailerpark trash hebt. Dan loop je opeens tegen al dezelfde problemen en risico's op. Het probleem is dan ook vooral een sociaal economisch probleem. De haves, die hun privileges niet willen delen met de have nots. Mensen van kleur zijn oververtegenwoordigd in de sociaal lagere klassen en daardoor wordt iets wat vooral een sociaal economisch probleem is gezien als een raciaal probleem. Als je als white trailerpark trash geboren wordt, dan ben je echt niet met een zilveren lepel in de mond geboren. Ben je als Barack Obama geboren, dan ben je wel met een zilveren lepel in de mond geboren. Hetzelfde geldt voor een tokkie in Nederland en bijvoorbeeld Gloria Wekker.

En ja het is een heel groot probleem dat mensen van kleur in die lage sociaal economische klassen oververtegenwoordigd zijn. Maar het idee dat je als blanke per definitie met een lepel in de mond geboren wordt, dat klopt niet. Dat is ook voor een blanke afhankelijk van waar je wieg heeft gestaan. Je kan alleen zeggen dat die kans voor een blanke groter is.

En dan heb je nog de subculturen.
Vanuit mijn vorige werk weet ik hoe lastig het is om kids op de juiste plek te krijgen als er van huis uit geen enkele ondersteuning is.
Wat autochtone ouders heel sterk hebben (liefst zien ze hun kind allemaal op de universiteit en pussen ze veel te ver) hebben allochtone gezinnen regelmatig het tegenovergestelde. Het individue (doen wat je leuk vindt, je kunt worden wie je wil) is daar ook veel minder belangrijk door de wij cultuur. Meisjes hebben daarnaast vaak nog een andere opvoeding dan jongens. Moeders die in NL geboren zijn praten niet zelden geen woord Nederlands. Allemaal factoren die niet met racisme te maken hebben, maar wel zorgen dat kinderen met een sociaal economische achterstand beginnen.

Eerlijkheid is ook zoiets. Waar hier mensen de kids leren : ik heb liever dat je eerlijk bent, dan krijg je geen of minder straf is dat door de 'wij cultuur' een heel ander verhaal. Liever liegen en je familie niet tot schande brengen.
Vanuit de cultuur heel logisch, maar het brengt wel lastige situaties met zich mee.

En voor een kind/ puber is het zo belangrijk. Niet zelden komt een kind de eerste twee jaar van de middelbare super mee met goede cijfers en dan ineens zakt de boel in en blijken er thuis problemen te zijn met scheidingen of ziekte.
Goede support van het thuisfront doet veel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:38

Karl66 schreef:
Dat klopt, tot je het over white trailerpark trash hebt. Dan loop je opeens tegen al dezelfde problemen en risico's op. Het probleem is dan ook vooral een sociaal economisch probleem.

Dat is iets te simpel, omdat er mensen zijn die (ondanks de nadelen en obstakels) uit die situatie weten te klimmen, en dan is er wel degelijk een verschil. Zet je truck aan de kant, schaaf je accent wat bij en loop in pak, en je bent ineens onherkenbaar. Terwijl zwarte mensen in pak dat nooit op die manier kunnen en die vrijheid nooit helemaal hebben.

In andere opzichten is het inderdaad wel vergelijkbaar, dus wat dat betreft moet je steeds twee problemen bestrijden (die ook steeds tegen elkaar worden uitgespeeld en over en weer als afleiding dienen): de algemene sociaal-economische stand van zaken, en het systematische racisme. Want verbetering van sociale voorzieningen worden vaak tegengehouden door in te spelen op bestaand racisme, en vervolgens wordt het gevolg van dat tegengehouden en de nadelen voor witte mensen gebruikt als voorbeeld dat er geen racisme is.

Maar ze spelen dus allebei, steeds weer.

En je zult ze ook allebei moeten aanpakken om een land te krijgen met minder geweld, meer gelijkheid, en over het algemeen een betere kwaliteit van leven. En racisme, en economische ongelijkheid. Steeds weer allebei.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:46

Zeer interessante video.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:51

Marjo schreef:
[ [url=m/WP9ZSw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam deze tegen op Facebook. Alleen de laatste kan ik mij niet in vinden. De rest is best wel confronterend.

Deze slaat niet op Nederland.

Kom op zeg. We wonen in Nederland/ Europa tuurlijk krijg je dan veel witte geschiedenis.
OMDAT WE WIT ZIJN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:52

Onali schreef:
Marjo schreef:
[ [url=m/WP9ZSw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam deze tegen op Facebook. Alleen de laatste kan ik mij niet in vinden. De rest is best wel confronterend.

Kom op zeg. We wonen in Nederland/ Europa tuurlijk krijg je dan veel witte geschiedenis.
OMDAT WE WIT ZIJN.

Uiteindelijk is "onze" beschaving ook gewoon in Perzië begonnen, tho.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:55

Gelukkig hebben we in Nederland niet de noodzaak dat donkere families dit gesprek met hun kinderen aan moeten gaan.

https://youtu.be/coryt8IZ-DE

Ik hoop zo dat die rassenstrijd niet 1 op 1 gekopieerd gaat worden uit Amerika. Maar ik vrees het ergste als ik de retoriek zie van BLM Nederland.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:56

Onali schreef:

OMDAT WE WIT ZIJN.

Daar heb je zeker gelijk in: het is vanzelfsprekend dat onze geschiedenisboeken zich vooral richten op onze geschiedenis. Qua tijd moeten die keuzes ook gemaakt worden. Dat neemt niet weg dat de geschiedenis een stuk diverser is en meer kanten kent. Figuren die hier als held worden gezien (denk bijvoorbeeld aan zeehelden) zijn voor andere bevolkingsgroepen juist figuren die hebben geholpen om hun cultuur aan te tasten. Ik denk dus dat het zeker goed is om je er van bewust te zijn dat dingen die je geleerd hebt misschien anders in elkaar steken, en dat het zeker van belang is om over andere mensen en hun geschiedenis te leren. Het is een stuk makkelijker elkaars hand te schudden als je weet waar die persoon vandaan komt, zelfs al ben je het bijvoorbeeld niet eens met bepaalde gebruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:57

Firelight schreef:
Zeer interessante video.

De video heeft een logo van Breitbart. Breitbart is een neonazi-website die leugens verspreidt en ook actief white supremacy bepleit.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:00

Resistance schreef:
Ja, je kan als wit persoon heus een rotleven hebben. Maar, dat zal NOOIT komen door je huidskleur.

Ik denk toch dat een hoop blanke boeren in Zuid-Afrika daar anders over denken. Die zijn regelmatig het slachtoffer van overvallen en soms ook moord vanwege - jawel - hun huidskleur. Denk toch wel dat je als "wit" persoon daar geen fijn leven hebt als je continue op je hoede moet zijn en bang bent dat je familie wellicht iets overkomt. Het is dus zeker niet zo dat dit nooit voorkomt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:02

Shadow0 schreef:
Firelight schreef:
Zeer interessante video.

De video heeft een logo van Breitbart. Breitbart is een neonazi-website die leugens verspreidt en ook actief white supremacy bepleit.

Je kan ook gewoon even luisteren naar wat deze mevrouw te vertellen heeft....

Zal een kleine samrnvatting geven: Ze vindt de demostranten hypocriet omdat ze nooit dit soort protesten ziet in Chicago waar, volgens haar, elke dag donkere mensen door donkere mensen worden vermoord.
En nog meer dingen maar daarvoor kan je de video bekijken.
Ik had niet eens gelet op wie de video geplaatst heeft en dat maakt in dit geval ook weinig uit.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:06

Wie wil nu in godsnaam naar neonazi kanalen luisteren Firelight?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:08

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:09

Quebelle schreef:

Nouja, ik vind wel dat je op zijn minst iedereen een stem moet geven: ook als dit een zwarte vrouw is die vanwege haar ervaringen juist er totaal tegenover staat. Ze noemt ook zeker valide punten.

Echter is het knelpunt dat Breitbart systematisch dit soort beelden laat zien, terwijl er om haar heen honderden mensen staan die voor het tegenovergestelde staan te protesteren. Je kunt je dus wel terecht afvragen waarom deze website juist dít filmpje publiceert, en wat voor een stemming ze daarmee willen maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:13

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:18

Quebelle schreef:

Ten eerste heb ik niet eens gekeken naar wie deze video heeft geplaatst en ten tweede vind jij deze donkere mevrouw een neonazi?
Ik vind het interessant wat ze zegt en zeg niet dat ik het eens ben met haar, maar soms is het niet verkeerd om ook eens naar een ander geluid te luisteren.

En even voor de volledigheid, ik vind extreem rechts net zo erg als extreem links.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:19

Hiraeth schreef:
Quebelle schreef:

Nouja, ik vind wel dat je op zijn minst iedereen een stem moet geven: ook als dit een zwarte vrouw is die vanwege haar ervaringen juist er totaal tegenover staat. Ze noemt ook zeker valide punten.

Echter is het knelpunt dat Breitbart systematisch dit soort beelden laat zien, terwijl er om haar heen honderden mensen staan die voor het tegenovergestelde staan te protesteren. Je kunt je dus wel terecht afvragen waarom deze website juist dít filmpje publiceert, en wat voor een stemming ze daarmee willen maken.

Het geeft aan dat het niet enkel wit tegen zwart is qua geweld. Even los van de intentie van dit kanaal qua beeld dat ze willen creëren, er is dus meer aan de hand en enkel vinger wijzen naar een ander kleurtje is hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:24

Moderatoropmerking:
Wij begrijpen dat dit een onderwerp is wat veel hevige emoties losmaakt bij mensen. Desondanks willen wij jullie toch met klem verzoeken om goed te letten op de houding en toon in je berichten. Er staan erg veel berichten in dit topic die denigrerend, discriminerend en provocerend zijn wat de sfeer binnen dit topic niet ten goede komt. Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan. Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.

Wij willen jullie allemaal dan ook verzoeken extra te letten op de houding en toon in je berichten, zodat dit topic weer een aangename en respectvolle discussie kan worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:25

Quebelle schreef:
Tuurlijk, en er is niemand die beweerd dat witte mensen geen slecht leven kunnen geven. Het verschil is dat dat niet door je huidskleur komt maar door socio-economische problemen etc.

Nee, niet het verschil maar de overeenkomst.