Met voor mezelf kernachtige uitspraken die wellicht stof geven tot nadenken en discussie:
Citaat:Duizenden zaken
Ik ben zelf gestopt met tellen, maar ik vermoed dat ik nu in twintig jaar tijd tussen de 8500 en 9000 rechtszaken heb bijgewoond. Ik kan dan ook met een gerust hart zeggen dat geweld niet alleen in de ander zit, maar ook in onszelf. Ik heb studenten gezien, statushouders, vluchtelingen, leraren, vrachtwagenchauffeurs, politici, werklozen, kanslozen, beroepscriminelen, fabrieksarbeiders, boeren en ga zo maar door.
Geweld is een deel van onszelf en misdaad is vooral een kwestie van mensen die op de een of andere manier niet meekomen in de maatschappij. Door een verslaving of een stoornis. Door het missen van een goede opleiding, een netwerk of een baan. Criminaliteit heeft in heel veel gevallen een sociaal/economische oorzaak, geen raciale of culturele. En soms is het gewoon een impuls. Een emotie. Woede of krenking. Het uitgaansleven zit er vol mee.
Die boodschap zult u weinig tot niet horen van politici. Je krijgt er de handen niet voor op elkaar, je wint er geen zieltjes mee. Het is makkelijker om de menselijke eigenschap van het inkaderen van geweld te omarmen en in te spelen op gevoelens van angst bij de kiezers. ‘Zie je wel? Het is de ander! Het zijn specifieke groepen die we de schuld kunnen geven. Het ligt niet aan u. Stem op mij, dan zal ik die groepen voor u aanpakken! Wilt u meer of minder? Dan ga ik dat regelen’.
Het is makkelijk, maar het is ook gevaarlijk en simplistisch. Criminaliteit is overal en de rechtspraak is en blijft een bot wapen om misdrijven te bestrijden. Het is achteraf corrigeren wat niet meer te corrigeren valt. Het paard achter de wagen spannen.
Voor mij komt altijd in dit soort dingen maar een woord naar boven: RESPECT .. en daar gaat het in het begin bij het opvoeden al heel vaak compleet mis, Losstaand van welke huidskleur dan ook.
Daar heeft de huidige politiek en deze zelfmaak maatschappij echter totaal geen boodschap aan, die sluiten vlot centra die jongeren een doel wilt geven voordat ze ontsporen.