Baudets Marokkanentweet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:13

effe citaat voor de niet link lezers:

Met voor mezelf kernachtige uitspraken die wellicht stof geven tot nadenken en discussie:

Citaat:
Duizenden zaken

Ik ben zelf gestopt met tellen, maar ik vermoed dat ik nu in twintig jaar tijd tussen de 8500 en 9000 rechtszaken heb bijgewoond. Ik kan dan ook met een gerust hart zeggen dat geweld niet alleen in de ander zit, maar ook in onszelf. Ik heb studenten gezien, statushouders, vluchtelingen, leraren, vrachtwagenchauffeurs, politici, werklozen, kanslozen, beroepscriminelen, fabrieksarbeiders, boeren en ga zo maar door.

Geweld is een deel van onszelf en misdaad is vooral een kwestie van mensen die op de een of andere manier niet meekomen in de maatschappij. Door een verslaving of een stoornis. Door het missen van een goede opleiding, een netwerk of een baan. Criminaliteit heeft in heel veel gevallen een sociaal/economische oorzaak, geen raciale of culturele. En soms is het gewoon een impuls. Een emotie. Woede of krenking. Het uitgaansleven zit er vol mee.

Die boodschap zult u weinig tot niet horen van politici. Je krijgt er de handen niet voor op elkaar, je wint er geen zieltjes mee. Het is makkelijker om de menselijke eigenschap van het inkaderen van geweld te omarmen en in te spelen op gevoelens van angst bij de kiezers. ‘Zie je wel? Het is de ander! Het zijn specifieke groepen die we de schuld kunnen geven. Het ligt niet aan u. Stem op mij, dan zal ik die groepen voor u aanpakken! Wilt u meer of minder? Dan ga ik dat regelen’.

Het is makkelijk, maar het is ook gevaarlijk en simplistisch. Criminaliteit is overal en de rechtspraak is en blijft een bot wapen om misdrijven te bestrijden. Het is achteraf corrigeren wat niet meer te corrigeren valt. Het paard achter de wagen spannen.

Voor mij komt altijd in dit soort dingen maar een woord naar boven: RESPECT .. en daar gaat het in het begin bij het opvoeden al heel vaak compleet mis, Losstaand van welke huidskleur dan ook.
Daar heeft de huidige politiek en deze zelfmaak maatschappij echter totaal geen boodschap aan, die sluiten vlot centra die jongeren een doel wilt geven voordat ze ontsporen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:27

Shadow0 schreef:
Citaat:
Dan weet je ook meteen voor welke groepen je de toegankelijkheid van het onderwijs moet verbeteren, de bestaanszekerheid en de andere sociale factoren.

Nee hoor, hoeft niet. Zeker voorlopig niet. We kunnen de toegankelijkhijd van het onderwijs al aanzienlijk verbeteren zonder dat je iets weet over specifieke doelgroepen. Eenvoudige eerste stap: leerkrachtentekort aanpakken.

Ik kan me voorstellen dat bepaalde groepen er juist een hoop baat bij hebben als ze een coach (jeugdwerker) krijgen, iemand die hun cultuur en afkomst begrijpt, om ze op sommige punten vooruit te helpen. Maar om te weten wie je moet helpen en wat voor soort coaches je moet zoeken moet je wel de achtergronden van de "probleemveroorzakers" (of schoolverlaters) kennen.

Het leerkrachtentekort aanpakken is trouwens geen eenvoudige stap, anders zou het al wel aangepakt zijn. En het lijkt me niet verstandig juist die kwetsbare groepen, die minder goed meekomen op school, in de tussentijd in de kou te laten staan alleen maar omdat je bang bent om statistieken te verzamelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:39

enzino schreef:
Ik kan me voorstellen dat bepaalde groepen er juist een hoop baat bij hebben als ze een coach (jeugdwerker) krijgen

Je kunt je ongetwijfeld van alles 'voorstellen', vooral als het puur gaat om een semantisch spel dat er niet zozeer om gaat om daadwerkelijk criminaliteit te verminderen, scholing te verbeteren of wijken leuker te maken, maar als afgeleide om racistisch onderscheid in stand te houden.
Want daar begint het uiteindelijk mee: onderscheid houden tussen niet wit en wel wit.

Iedere keer daarna schuif je de lat een beetje op met zogenaamd redelijke argumenten, maar het komt er steeds op neer dat je aan het zoeken naar redenen om het onderscheid in stand te houden, en niet naar manieren om de situatie te verbeteren.

Semantische spelletjes dus. Van iemand die eigenlijk niet zoveel met de Nederlandse samenleving te maken heeft, en die wel al heel regelmatig toevallig Brexit- of Trump-propaganda plaatste.

Citaat:
Het leerkrachtentekort aanpakken is trouwens geen eenvoudige stap, anders zou het al wel aangepakt zijn.

Wat een onwaarschijnlijk en ontzettend ongeinformeerd standpunt. Echt... als je dat denkt dan heb je nog nooit een letter gelezen over het onderwerp.

(Het leerkrachtentekort is namelijk echt heel erg duidelijk voorspeld, er zijn veel voorstellen tot verbetering gedaan en ze zijn (en worden) afgeschoten omdat men er gewoon niks mee wil doen. Kijk daar vooral de VVD op aan, en iets mindere (maar nog steeds substantiele) mate de overige coalitiepartijen nu en in het recente verleden. Dit is beleid.)

Citaat:
En het lijkt me niet verstandig juist die kwetsbare groepen, die minder goed meekomen op school, in de tussentijd in de kou te laten staan alleen maar omdat je bang bent om statistieken te verzamelen.

Oh, geen nood, de kwetsbare groepen staan allang in de kou, met of zonder statistieken.

Maar je onoprechte discussiespel is wel een beetje vervelend. Je hebt meer dan duidelijk gemaakt dat jij helemaal niet gelooft in dingen als een rechtstaat of toegankelijk onderwijs of solidariteit ofzo, dus waarom nu doen alsof je het daarvoor opneemt?

Anoniem

Re: Baudets Marokkanentweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:46

Ah, de persoonlijke aanval. Dat was te verwachten.

Groetjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:47

Citaat:
Geweld is een deel van onszelf en misdaad is vooral een kwestie van mensen die op de een of andere manier niet meekomen in de maatschappij. Door een verslaving of een stoornis. Door het missen van een goede opleiding, een netwerk of een baan. Criminaliteit heeft in heel veel gevallen een sociaal/economische oorzaak, geen raciale of culturele. En soms is het gewoon een impuls. Een emotie. Woede of krenking. Het uitgaansleven zit er vol mee.

Zo maar ten dele waar.

Gisteren gekeken naar een enorm milieu schandaal door rijkswaterstaat die tonnen en tonnen verontreinigende grond aan het storten zijn in de maas met toestemmingvan het hoofdkantoor Rijkswaterstaat. Het Zuiden onderkantoor daar hebben alle ambtenaren NEE gezegd, maar werden op het matje geroepen door de hoogste ambtenaar dat ze MOESTEN tekenen. De ambtenaar werkt direct onder de staatssecretaris. Dit is zo'n zware misdaad, zo crimineel . Komt dit überhaupt voor de rechter?
Ik denk het niet, laten we ons vooral erg druk maken om andere criminaliteit. Is gemakkelijker. Dit soort witteboorden criminaliteit komt vaak niet eens voor de rechter. Zo slecht!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-02-20 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:55

Enzino: dit is zeker niet bedoeld als persoonlijke aanval maar wel als waarschuwing aan iedereen die meeleest in het topic. Juist vanuit de extreemrechtse hoek wordt heel veel gepresenteerd onder de schijnbare redelijkheid van sociale argumenten of bezorgde vragen.

Alleen... het gaat niet om de oplossingen. Het gaat om het versterken van de problemen. Ik heb mijn uiterste best gedaan dat ook te onderbouwen: jij zoekt naar redenen om de etniciteit te kunnen blijven registreren en onderzoeken. Alle mogelijkheden om verschil te maken die ook prima zonder etniciteit kunnen werken probeer je te weerleggen. Dan heb je dus niet het belang van de maatschappij voor ogen, maar het belang van het registreren van etniciteit. En ik vind het belangrijk om te benoemen dat dit absoluut niet de eerste keer is dat je dat zo doet. Zoals ik het ook belangrijk vind om bij Baudet te benoemen dat zijn connectie met extreemrechts gedachtegoed en racistische uitspraken niet nieuw zijn en geen incidenten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:56

Is Baudet extreem rechts?

Shadow0

Ja.

Blue_Eyes

M_i_R schreef:
En nog maar een artikel over de intimidatie van vrouwen en hoe dit ervoor staat van Chris Klomp.
https://chrisklomp.nl/vrouwen-in-amster ... -voorheen/

Ik vind dit toch schrikken, om te lezen dat er door de media (zogeheten 'linkse staatsmedia') zó met de cijfers gesjoemeld wordt.

geerke schreef:

Absoluut.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:02

Blue_Eyes schreef:
geerke schreef:

Absoluut.

Zeker. Heb laatst een interview gelezen met een Fransman die hij zeer bewondert. Die man was zo rechts als maar kan, alleen geweld wees hij gelukkig af. *\o/*

Bovendien bezoekt Baudet graag congressen waar vrijwel uitsluitend rechtse tot zeer rechtse partijen/instituties aan deel nemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:05

Goh...wat vreselijk.En Wilders is zeker ook extreem rechts?...echt levensgevaarlijk dus.Wat erg dat er zoveel mensen op stemmen dan!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:07

@enzino: ik kan je alleen maar aanraden om vooral het eerste artikel van Chris Klomp te lezen als je je afvraagt of er echt zoveel verschil kan/zal zitten tussen de ene cijfers en de andere.

Daarbij voel ik geen enkele behoefte om cijfers op te zoeken over de verhouding van nationaliteiten binnen veroordelingen ter onderbouwing van jouw standpunt. Ik denk dat afkomst namelijk niet bepalend is maar wel de sociaal economische positie die iemand inneemt in de maatschappij, kansen die mensen krijgen, de mate waarin mensen gediscrimineerd worden en de steun die mensen ervaren in hun netwerk en de maatschappij, etc.. Dat bepaalde groepen daarin vaker aan het kortste end trekken dan anderen kan dan een suggestie van aan causaal verband wekken tussen criminaliteit en de betreffende groep maar zegt feitelijk niets daarover en juist veel de positie van die groep in de maatschappij. De vraag naar nationaliteit is M.i. Niet relevant. De vraag welke verbindende criminogene kenmerken er zijn wel en hoe het komt dat bepaalde groepen kennelijk vaker in een bepaalde (negatieve) uitgangspositie terecht komen.

Opmerkingen van Baudet, zoals degene die aan de basis ligt van dit topic, voedt de onderbuik gevoelens die er bij sommige mensen al zijn door in te spelen en misbruik te maken van dat gesuggereerde causale verband tussen afkomst en crimineel gedrag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:10

Ik ben toch opgelucht dat er in dit topic een extreem linkse wind waait

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:12

geerke schreef:
Ik ben toch opgelucht dat er in dit topic een extreem linkse wind waait

Dat valt volgens mij nogal mee. Maar wel een wind die wat terugwaait tegen dat extreemrechtse ;) Ik tel mezelf in ieder geval niet onder extreemlinks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:13

Ik mijzelf ook niet onder extreem rechts,ook niet extreem links...meer in het midden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:17

Extreemlinks :')
Kom op, bij extreemlinks heb je het over een algehele revolutie en het afschaffen van privaat eigendom. Ik heb er ook al 30 jaar vrijwel niets meer van gezien.

Niet over tegenwicht aan racistische leugens.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:30

Shadow0 schreef:
Kom op, bij extreemlinks heb je het over een algehele revolutie en het afschaffen van privaat eigendom. Ik heb er ook al 30 jaar vrijwel niets meer van gezien.

Citaat:
De AIVD schaart hier ook politiek extremisme onder, wanneer "personen en groepen bewust de wet [overschrijden], waarbij wordt getornd aan democratische besluitvorming en (gewelddadige) illegale acties worden gepleegd". Zo oordeelde deze dienst in 2009 dat er sprake is van "een opleving van links-activisme en links-extremisme, vooral rond het antifascistisch extremisme en het verzet tegen het Nederlandse asielbeleid.[8]

Citaat:
Termen als extreemlinks of links-extremismezijn een uitdrukking van een subjectief waardeoordeel, net als extreemrechts of rechts-extremisme. Het onderscheid met "gewoon" of gematigd links is dan ook afhankelijk van de wie de termen gebruikt.

Dit staat op Wikipedia :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:40

Shadow0 schreef:

_O-

Shadow dat heeft alles met framing te maken, werken op de onderbuik gevoelens vanuit extreem rechts (pvv, fvd). In GL zijn veel stromingen en achtergronden vertegenwoordigd. Mijn vader heeft zijn hele leven CDA gestemt en de laatste 10 jaar GL. Mijn moeder heeft haar hele leven VVD gestemd en ook de laatste 10 jaar GL. Een overeenkomst hebben de GL stemmers, nl dat ze vinden dat er veel meer voor het milieu en tegen de stikstof gedaan moet worden. Mijn ouders zijn op hoge leeftijd geswitcht omdat ze vanuit hun geloof vonden dat ze een beter aarde voor hun Klein- en achterklein kinderen moesten achterlaten.
Die verschillende stromingen zijn er altijd geweest. Met succes wordt geframed dat GL wel erg links is, tereijl er in die partij ook een duidelijke liberale vleugel is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:10

En met succes wordt er ook geframed dat pvv en fvd wel erg extreem rechts is :D :D :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:11

Hahaha, grappig joh, er is nooit iets fout gegaan door racistische stemmingmakerij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:12

Doel je nu op de tweede wereldoorlog? Zijn joden een ras dan? :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:14

Dit voelt echt als een onderwerp om breedlachende smileys te gebruiken ja.

(En rassen zijn geen zinnig concept om mensen mee te beschouwen, maar Hitler vond het wel een goede reden om mensen te vernietigen.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:24

Aan die smiley erger ik me ook, met name achter deze zin. Zeg ik als achterkleindochter en kleindochter van joden die aan den lijve hebben ondervonden dat ze als ras werden gezien.
Rassen bestaan niet, de joden werden meestal aangeduid als een volk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:40

geerke schreef:
En met succes wordt er ook geframed dat pvv en fvd wel erg extreem rechts is :D :D :D

Dat framen kun je jezelf vragen bij stellen Geerke. Ik begrijp je verwarring en dat je dit zegt, want die partijen hebben een ander jasje aangetrokken. Het parool heeft in augustus daar een interessant artikel over geschreven waar die verwarring mooi tot uiting komt. https://www.parool.nl/nederland/ook-in- ... gle.com%2F

De titel van dit artikel is:
Ook in Nederland wint extreemrechts terrein
Een aantal quotes zal ik hieronder zetten die interessant zijn:
Citaat:
Om te beginnen: Nederland kent geen uitgebreide traditie van extreemrechts geweld.

Citaat:
Geweld uit rechtse hoek bleef de laatste jaren beperkt tot bijvoorbeeld een aanslag met molotovcocktails bij een moskee in Enschede en het plaatsen van een vuurwerkbom bij een Somalisch gezin.

Citaat:
Tijden zijn veranderd: de neonazi’s vormen nog maar een klein deel van extreemrechts Nederland. Hun leidende rol is overgenomen door anti-islamstromingen en het uit de VS overgewaaide alt-right gedachtegoed, constateren deskundigen. Trumps vertrouweling Steve Bannon had niet voor niets het plan in een Italiaans klooster een academie voor populisten te beginnen.

Citaat:
Verweving met ‘gewone’ politiek is vaker zichtbaar. Zo heeft Erkenbrand, het ‘studiegenootschap in de lijn van het Europese Nieuw Rechts’, connecties met Forum voor Democratie. ‘Wij geloven in het zelfbeschikkingsrecht van alle volkeren inclusief de blanke volkeren’, is op hun Twitteraccount te lezen.

Citaat:
Ze claimen dat de blanke, linkse elite de politieke toekomst van ons land vergooit,” zegt Lenos.

Het artikel gaat dieper in als het gaat om het duidelijke rechtsextremisme geweld, maar ik heb eruit gehaald waar met name FvD wordt genoemd.

Ook Geert Wilders zoekt duidelijk aansluiting met Marie le Pen, en met andere rechtse partijen in Europa. Oooit hele uitzendingen over gezien en daar zijn partijen bij die wij hier in Nederland niet willen en waar hij vele male feller en radicaler spreekt op die bijeenkomsten als dat wij hier van hem gewend zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 21:29

Ik heb hier in frankrijk menig debat gevolgt van Marine,en ook een documentaire gezien...of misschien heb jij die ook wel gezien?ik vond het niet stuitend eerlijk gezegt,haar partijprogramma ook niet.Heb jij haar partijprogramma weleens gelezen?zij wordt dus extreem rechts genoemd...tja.Of misschien ben ik wel gek,dat kan natuurlijk ook :D