Die moeten echt nog wat geschiedenislessen gaan volgen, als we voor een kleur bang moeten zijn, dan zijn het de blanken wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:Zijn mensen serieus bang voor mensen met een andere kleur dan de meeste Nederlanders?
Die moeten echt nog wat geschiedenislessen gaan volgen, als we voor een kleur bang moeten zijn, dan zijn het de blanken wel
Ailill schreef:Ik moest er echt goed over nadenken, want ik stoor me al jaren aan deze discussie. Ook binnen dit topic kom ik berichten tegen, waarbij ik denk: Hoe kun je zoiets denken, laat staan zeggen?
Racisme lijkt vaak erg duidelijk, maar is meestal veel minder zichtbaar dan je denkt. Een scheldpartij, spreekkoren of consequent niet uitgenodigd worden op sollicitatie zijn concrete situaties van discriminatie.
Maar de meest gevaarlijke discriminatie is onbewuste discriminatie. Dat vanzelfsprekende vertoningen zo normaal zijn, of een traditie lijken, dat niemand er meer van opkijkt. Want als niemand meer opkijkt worden deze denkbeelden ook onbewust doorgegeven. Ons leven zit vol met onbewuste verwachtingen van anderen gebaseerd op eerste indrukken.
Voor mij is zwarte Piet daar een goed voorbeeld van. Donkere mensen hoeven niet consequent als knecht te worden neergezet tijdens deze festiviteiten. Ook al ervaren veel Nederlanders zwarte Piet niet als discriminatie, het in stand houden van die denkbeelden doet af aan een gebalanceerd beeld en draagt bij aan toekomstige ongelijkheid.
Daarbij komt dat het magisch denken van een kind sterk genoeg is voor een prachtig feest, daar is geen rassenverschil voor nodig.
Waves schreef:Nee, die vrouw staat daar voor haar lol die mensen te beschuldigen waar haar dochter bij is. Echt. Victimblaming dit.
En die oudere dame had gewoon kunnen reageren als ze een andere mening was aangedaan.
Cer schreef:Waves schreef:Nee, die vrouw staat daar voor haar lol die mensen te beschuldigen waar haar dochter bij is. Echt. Victimblaming dit.
En die oudere dame had gewoon kunnen reageren als ze een andere mening was aangedaan.
Dit is geen victim blaiming denk ik hoor...
Ailill schreef:Zijn mensen serieus bang voor mensen met een andere kleur dan de meeste Nederlanders?
Ailill schreef:Wat ik overigens oprecht niet begrijp is waarom mensen de moeder/dochter in twijfel trekken.
8nnemiek schreef:Wat betreft dat filmpje.. ik vind de reactie van die moeder ook heel erg extreem.. Wat een voorbeeld voor je kind![]()
Je kan ook één keer rustig en duidelijk zeggen dat je een opmerking van iemand ongehoord vind..
Inderdaad jammer dat de werkelijke uitspraak van de dame niet te achterhalen is.
Ik ken een oude dame met een achterstand, zie je niks aan maar heeft het verstand van een 9-jarige. Die zie ik er ook wel voor aan om een opmerking te maken als 'ach wat een lief pietje' tegen een mooi, donker kindje. Mijn punt is natuurlijk: zelfs als er een opmerking is gemaakt, dan hoeft dat niet persé gemeen bedoeld te zijn. Die dame kan er per ongeluk iets uit hebben gefloept wat ze niet wilde zeggen, of kan zelfs verkeerd verstaan zijn.
Agressie is nooit de oplossing.
nynke55 schreef:In Friesland waren ze bang dat de protesteerders het feestje zouden verpesten, dat is heel wat anders dan bang zijn voor gekleurde mensen of conservatief zijn. Willen we niet allemaal een feestje zonder gedoe van voor-en tegenstanders? Dat is de reden waarom ze al buiten de stad de mensen wilden tegenhouden en geen gedoe in de stad wilden.
_San87_ schreef:Overigens vind ik 'wat een lief pietje' tegen een donker persoon echt enorm racistisch, wat de bedoelingen van die persoon ook moge zijn.
Cer schreef:_San87_ schreef:Overigens vind ik 'wat een lief pietje' tegen een donker persoon echt enorm racistisch, wat de bedoelingen van die persoon ook moge zijn.
Dus ook als het iemand met een beperking is??
8nnemiek schreef:Als mensen gewoon met een goede dialoog komen, en uitleggen dat bepaalde mensen zich gekwetst voelen omdat ze de traditie niet begrijpen, of gepest worden, prima, dan zullen mensen veel sneller open staan voor zo'n discussie en zich makkelijker kunnen inleven dan op de manier hoe dat nu gebeurt.
Als men wil demonstreren tegen racisme dan lijkt het me nuttiger om eens naar die voetbalwedstrijden te kijken, en racisme op de werkvloer, en andere soorten waarbij daadwerkelijke agressie komt kijken. Dat zijn pas echt walgelijke praktijken waar een eind aan zou moeten komen.
Emmaa_ schreef:nynke55 schreef:In Friesland waren ze bang dat de protesteerders het feestje zouden verpesten, dat is heel wat anders dan bang zijn voor gekleurde mensen of conservatief zijn. Willen we niet allemaal een feestje zonder gedoe van voor-en tegenstanders? Dat is de reden waarom ze al buiten de stad de mensen wilden tegenhouden en geen gedoe in de stad wilden.
Sorry hoor maar wie verpesten er nou al jaren het feestje? De mensen die vreedzaam binnen een aangewezen vak langs de route staan te demonstreren (waar ouders dus ook gewoon weg van kunnen lopen) of de mensen die voor dat vak eieren staan te gooien, hitlergroeten staan te brengen en verbale bedreigingen leveren?
_San87_ schreef:Ja. Dat het gezegd is door een persoon met een beperking, maakt dat er een verzachtende omstandigheid is en iets niet zo bedoeld is, maar dat maakt niet dat de opmerking an sich niet racistisch is.
Emmaa_ schreef:Of iets racistisch is of niet heeft toch niks te maken met of iemand een beperking heeft of niet? Het zijn misschien iets verlichtende omstandigheden maar dat maakt het feit niet ineens niet meer racistisch.
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Overigens vind ik 'wat een lief pietje' tegen een donker persoon echt enorm racistisch, wat de bedoelingen van die persoon ook moge zijn.
Dat kan inderdaad echt nietMaar als je 50 jaar geleden bent opgegroeid en niet heel erg met je tijd mee gaat dan kan ik me voorstellen dat oudere dames dat helemaal niet in de gaten hebben hoe fout zo'n zin is
nynke55 schreef:8nnemiek schreef:
Dat kan inderdaad echt nietMaar als je 50 jaar geleden bent opgegroeid en niet heel erg met je tijd mee gaat dan kan ik me voorstellen dat oudere dames dat helemaal niet in de gaten hebben hoe fout zo'n zin is
Eeeeh, ik ben ook 50 jaar geleden opgevoed en ik weet donders goed dat dat heel fout is. Worden nu de mensen van boven de 50 niet helemaal voor vol aangezien? Is dat leeftijdsdiscriminatie?