Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:45

Ik ben eigenlijk gewoon rustig aan het wachten tot het onderzoek klaar is maar ik ben nu wel erg verbaast over de reacties van sommigen.
Het is blijkbaar helemaal niet erg als iemand besluit je in zijn kelder op te sluiten weg van alles en je te dwingen tot vreemde hersendodende praktijken zoals doelloos rondjes lopen. Als je dan hopelijk na jaren weer vrijkomt dan geef je je sekteleider gewoon een vriendelijk handje en bedankt hem voor de ‚gezellige tijd‘ want hij heeft je maar mooi beschut van de boze buitenwereld >;)

Ik weet helaas uit vrij directe ervaring hoe makkelijk het is om tieners compleet in waanbeelden en illusies te laten geloven tot het punt dat ze denken dat ze vrijwillig meekomen. Je ouders zijn immers je vertrouwenspersoon toch? Waarom zouden die liegen of leugens geloven?
Brainwashing is vrij eenvoudig, dat kan zelfs tot heftige automutilatie aan toe gaan omwille van ‚het geloof‘.

Maar hé ze zijn tenminste niet gepest op school.....

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:45

luxx schreef:
We weten helemaal niet wat er gebeurt is, die Jan spreekt bijvoorbeeld veelvuldig Engels op zijn social media, waar heeft hij dat opgepikt? Ben erg benieuwd naar het verhaal. Ik keur kinderen afzonderen niet goed als dat zo overkomt maar vind contact met de buitenwereld wel zwaar overrated, je kunt ook in alle opzichten hele verkeerde dingen leren van die buitenwereld. Annie m.g Schmidt verwoord het mooi, je wilt je kind er tegen beschermen, die boze wereld


Ja. Dat is zo. En ik vind het vreselijk dat het voor jou niet goed heeft uitgepakt en je bent niet de enige, helaas.

Maar ik vind het leven zelf wel leuk, ik heb met volle overtuiging mijn kinderen gekregen. Ondanks al het naars wat ik heb meegemaakt en mee zal maken. Ik zie geen reden om ze af te schermen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:49

Je trekt een hoop voorbarige conclusies en je kleineerd mij een beetje met die laatste opmerking Sizzle, je hebt wel gelijk dat we het resultaat van het onderzoek af zullen moeten wachten, daar ben ik het helemaal mee eens

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:51

Sizzle schreef:
Ik ben eigenlijk gewoon rustig aan het wachten tot het onderzoek klaar is maar ik ben nu wel erg verbaast over de reacties van sommigen.
Het is blijkbaar helemaal niet erg als iemand besluit je in zijn kelder op te sluiten weg van alles en je te dwingen tot vreemde hersendodende praktijken zoals doelloos rondjes lopen. Als je dan hopelijk na jaren weer vrijkomt dan geef je je sekteleider gewoon een vriendelijk handje en bedankt hem voor de ‚gezellige tijd‘ want hij heeft je maar mooi beschut van de boze buitenwereld >;)

Ik weet helaas uit vrij directe ervaring hoe makkelijk het is om tieners compleet in waanbeelden en illusies te laten geloven tot het punt dat ze denken dat ze vrijwillig meekomen. Je ouders zijn immers je vertrouwenspersoon toch? Waarom zouden die liegen of leugens geloven?
Brainwashing is vrij eenvoudig, dat kan zelfs tot heftige automutilatie aan toe gaan omwille van ‚het geloof‘.

Maar hé ze zijn tenminste niet gepest op school.....

Vanmiddag las ik een artikel over een hulpverlener die inmiddels zestien jaar werkt als 'exitcounselor' en in die functie mensen helpt die gehersenspoeld zijn: "Je kunt het isolatie noemen, maar het is in feite hersenspoelen wat daar gebeurt. Het zorgt voor een andere kijk op de wereld."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... lpverlener

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:51

Secricible: theoretisch misschien, maar in de praktijk veel minder helaas. De kinderombudsman en enkele advocaten zijn er heel hard mee bezig, maar iedere keer wordt er geen verdere wetgeving gemaakt om ook echt iets te kunnen afdwingen bij scholen of de overheid. En dus hebben we ook iets van 17.000 thuiszitters waarvan heel veel ouders juist heel graag zouden willen dat hun kind onderwijs ontvangt (en waarbij al dan niet gedeeltelijk thuisonderwijs een optie zou kunnen zijn) maar die steeds weer bot vangen. Dan is er niks concreets opeisbaar en is niemand echt verantwoordelijk, en blijkt onderwijs wel een plicht te zijn maar dus niet zomaar een recht.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:53

Lux, ik hen juist niemand specifiek benoemd en jouw naam zegt me al specifiek helemaal niets. Het is de globale indruk die ik kreeg door wat mee te lezen.

Als je kinderen weghoudt uit de boze maatschappij door in een speciale zelfvoorzienende gemeenschap te leven waar iedereen een ‚vak‘ leert en ook regelmatig in ‚de grote stad‘ komt om essentials te kopen vind ik daar niet veel van. Dat kan een prima jeugd zijn: lekker buiten ravotten met koeien en geiten en andere kinderen.

Maar weghouden door ze in een kelder te stoppen? En dat ook nog OK vinden?
Ik snap er niets van.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:55

Shadow0 schreef:
Secricible: theoretisch misschien, maar in de praktijk veel minder helaas. De kinderombudsman en enkele advocaten zijn er heel hard mee bezig, maar iedere keer wordt er geen verdere wetgeving gemaakt om ook echt iets te kunnen afdwingen bij scholen of de overheid. En dus hebben we ook iets van 17.000 thuiszitters waarvan heel veel ouders juist heel graag zouden willen dat hun kind onderwijs ontvangt (en waarbij al dan niet gedeeltelijk thuisonderwijs een optie zou kunnen zijn) maar die steeds weer bot vangen. Dan is er niks concreets opeisbaar en is niemand echt verantwoordelijk, en blijkt onderwijs wel een plicht te zijn maar dus niet zomaar een recht.


Ik vind dat een hele andere discussie als het feit dat ouders moedwillig hun kinderen onder de radar houden en daarmee het recht op onderwijs volledig aan hun kind voorbij laten gaan.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:02

Sizzle schreef:
Maar weghouden door ze in een kelder te stoppen? En dat ook nog OK vinden?
Ik snap er niets van.

Ze zaten niet in een kelder. Wanneer ik dat zeg kan ik me voorstellen dat jij denkt dat ik het goedkeur, dat is niet zo, dat is gewoon een feit. Ik vind het niet speciaal oké, ook niet niet oké, ik heb geen idee wat daar gebeurt is dus ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden maar zit wel gewoon gezellig mee te kletsen over wat ik er tot nu toe over vind, de situatie in het algemeen

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:05

secricible schreef:
Ik vind dat een hele andere discussie als het feit dat ouders moedwillig hun kinderen onder de radar houden en daarmee het recht op onderwijs volledig aan hun kind voorbij laten gaan.

Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, dit was de reactie die daarvoor stond:

"Er is geen recht op onderwijs in Nederland, helaas. Wel een leerplicht. Die is als plicht geformuleerd inderdaad om te voorkomen dat kinderen buiten het onderwijs en buiten de maatschappij gehouden wordt (maar omdat de religieuze stromingen ook veel invloed hebben, is er ook steeds ruimte gebleven om via de richting weer wel een uitzondering te maken.)

Het niet inschrijven van kinderen is gewoon tegen de wet, en ze zonder vrijstelling niet naar school laten gaan ook.

Maar tegelijkertijd botst het tussen de leerplicht en kinderen (en hun ouders) want nu slaat het zover door dat ouders hun kind weer niet kunnen beschermen als de school daadwerkelijk slecht voor hun kind is. Juist omdat er niet echt een recht op onderwijs is: de kinderen moeten op school verschijnen, maar als de school ze niet wil hebben, of als het daar ongezond is voor kinderen, is er weer niet zoveel mogelijk om kinderen ook daadwerkelijk een recht op onderwijs te geven.

(Sowieso is het een lastig terrein: je wilt kinderen beschermen tegen mishandelende ouders, en dat kan alleen maar via een systeem met wetten en verplichtingen, en tegelijkertijd faalt dat systeem zelf heel vaak (zie ook jeugdzorg door de jaren heen) en zouden ouders juist hun kinderen moeten kunnen beschermen tegen de problemen daar.)

Maar in deze situatie is dat allemaal niet aan de orde: dit is ongezond en op geen enkele manier goed te praten. Er is veel grijs gebied, en dit valt buiten het grijze gebied."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 20:23

luxx schreef:
Sizzle schreef:
Maar weghouden door ze in een kelder te stoppen? En dat ook nog OK vinden?
Ik snap er niets van.

Ze zaten niet in een kelder. Wanneer ik dat zeg kan ik me voorstellen dat jij denkt dat ik het goedkeur, dat is niet zo, dat is gewoon een feit. Ik vind het niet speciaal oké, ook niet niet oké, ik heb geen idee wat daar gebeurt is dus ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden maar zit wel gewoon gezellig mee te kletsen over wat ik er tot nu toe over vind, de situatie in het algemeen


Maar je vind het dus niet persé slecht dat de kinderen nooit naar school gegaan zijn? Niet weten hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen? Dat ze nooit een vriendje of vriendinnetje gehad hebben waar ze s'middags mee konden gaan spelen?
Dat het een ruimte in het huis (wel achter een kast) was met daglicht maakt dat misschien wel goed?
Ik snap het echt, echt niet.. Alle dingen die nodig zijn om mentaal zo gezond mogelijk op te groeien is ze ontnomen..
Dat de wereld een grote boze wereld kan zijn zal niemand ontkennen maar ieder mens zou wel zelf de kans moeten krijgen om dat te ontdekken, met bescherming van de ouders, met zelf vallen en opstaan, en vooral met het leren van die gebeurtenissen.. Die gebeurtenissen vormen je, je leert er van, veranderd, past je aan en gaat weer door.. Dan moet je wel de kans krijgen om alles te ervaren.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:31

Probeer het nog 1 keer. Ik vind het niet goed. Ik zeg dat mensen die kinderen hebben typically hun kinderen de opvoeding geven waar zij achter staan. Zoon spreekt iig Engels en heeft interesses. Misschien zijn ze wel beter opgeleid dan wie dan ook hier op Bokt, ik heb gewoon geen idee. Kijk ook een beetje naar mezelf en ik hoef niet zo nodig iets met mensen te maken hebben, zou dat volledig ontlopen wanneer dat mogelijk zou zijn. Fin, het is blijkbaar mogelijk, maar dat is niet zo in mijn leven. En voor de hele duidelijkheid ik heb geen kinderen, heb dus ook niet de kans gehad om mensen onreparabel te beschadigen, ik ben niet de wicked witch of the west. Ik heb hier ook geen enkele schuld aan, en ik had het niet kunnen voorkomen. En dat invullen van wat ik dan blijkbaar allemaal goedkeur vind ik ook erg onredelijk, dat heb ik allemaal pertinent niet geroepen

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:40

Ik heb het gevoel alsof er aan dit verhaal nog een extreem nare, lugubere staart komt.... :(

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:47

Ik hoop met grote hopen van niet, maar dat gevoel heb ik ook wel een beetje. Waar ik het bangst voor ben is een seks ding met die kinderen, en dat daar dat geld vandaan komt. Hoop dat mijn zieke geest zich vergist

Wanneer ik zeg als dat het ergste is, dat ze buiten de maatschappij gehouden zijn, dan valt het nog wel mee, bedoel ik trouwens ook dat het veel en veel erger kan, en dat ik daar ook bang voor ben, ik vind mensen en dan met name mannen hele enge wezens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:57

luxx schreef:
Probeer het nog 1 keer. Ik vind het niet goed. Ik zeg dat mensen die kinderen hebben typically hun kinderen de opvoeding geven waar zij achter staan. Zoon spreekt iig Engels en heeft interesses. Misschien zijn ze wel beter opgeleid dan wie dan ook hier op Bokt, ik heb gewoon geen idee. Kijk ook een beetje naar mezelf en ik hoef niet zo nodig iets met mensen te maken hebben, zou dat volledig ontlopen wanneer dat mogelijk zou zijn. Fin, het is blijkbaar mogelijk, maar dat is niet zo in mijn leven. En voor de hele duidelijkheid ik heb geen kinderen, heb dus ook niet de kans gehad om mensen onreparabel te beschadigen, ik ben niet de wicked witch of the west. Ik heb hier ook geen enkele schuld aan, en ik had het niet kunnen voorkomen. En dat invullen van wat ik dan blijkbaar allemaal goedkeur vind ik ook erg onredelijk, dat heb ik allemaal pertinent niet geroepen


Je hebt alleen niets aan goed opgeleid zijn als je verder wereldvreemd bent.. Als je mee wil draaien in de maatschappij zal je ook de sociale vaardigheden moeten hebben en die leer je niet als je alleen maar met je gezin in een huis zit. Daarvoor moet je in aanraking komen met verschillende mensen en de verschillende denkwijzen. Deze kinderen zijn het dagelijkse verkeer niet eens gewend, ze kunnen hun eigen weg gewoon niet gaan want dat hebben ze nooit geleerd. Dat iedereen zijn of haar kinderen opvoed zoals ze dat zelf goed vinden klopt maar deze kinderen zijn zo beschadigd door de manier waarop ze geleefd hebben.. Ze hebben zoveel gemist dat ze daar gewoon last van krijgen en nu al hebben met al die veranderingen ineens.
Jij zou er misschien voor kiezen maar jij bent volwassen, weet hoe het werkt in de wereld en kan bewust die keuze maken als je dat zou willen. Zij hebben die keuze nooit gekregen, en juist daardoor zijn ze nu zo kwetsbaar. Jij hebt kunnen zien waar je je wel en niet in kan vinden, zij niet want ze weten van heel veel dingen niet eens dat het kan of bestaat.
Het gaat er gewoon om dat ze daar gehouden werden en ze nu meerderjarig zijn en niets kennen van wat je in het dagelijks leven nodig hebt.

Als de kinderen nou naar school gingen en verder vooral thuis waren, veel de natuur in gingen, niet naar een oppas of vriendje/vriendinnetje mochten maar er wel af en toe andere kinderen bij hen kwamen bijvoorbeeld dan was het al een heel ander verhaal geweest. Dan is het je goed recht als ouder om te zeggen ik wil die drukte niet, vertrouw mijn kinderen niet aan iemand anders toe en ik vind het belangrijk dat ze leren hoe het in de natuur werkt dus ik pak dat stuk mee en ga met ze in het bos slapen ipv naar een pretpark.. Dan doe je het wel anders maar sta je de ontwikkeling niet in de weg, nu is die ontwikkeling gewoon geblokkeerd.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:59


Majabeestje
Berichten: 3846
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:00

Het is een gezonde ontwikkeling voor kinderen om met andere leeftijdsgenoten anders dan je gezin om te gaan.
Bij jeugdzorg wordt wel eens de voorwaarde gesteld bij kinderen die thuis vanwege een niet goed functionerende thuissituatie naar een crèche of peuterspeelzaal gaan.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:26

Wonderlijke reacties inderdaad her en der die deze situatie enorm bagatelliseren of gelijk stellen aan pesten. Ik ben zelf ook erg gepest vroeger, maar nu 20 jaar verder ben ik nog niemand tegen gekomen die nooit op enig moment in zijn/haar leven gepest is of zich gepest heeft gevoeld.
Dat inzicht heb je op het moment zelf helaas niet, maar we hebben diepe dalen nodig om te groeien. Dat keurt het pestgedrag van de pesters heus niet goed. Maar ik ben nog niemand tegen gekomen die sociaal maatschappelijk verknipt is. Onzeker? Ja. Bang? Ja. Verknipt? Nog niet één.


Yaralisa schreef:
In dit artikel staat dat een leerplichtambtenaar het gezin een keer heeft bezocht maar dat alles in orde werd bevonden en geen reden zag om in te grijpen.

https://nos.nl/artikel/2306704-vader-bo ... -huis.html


Maar hoe kan je de leerplichtambtenaar op bezoek krijgen als je kinderen nergens geregistreerd zijn? %)

Anoniem

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:31

Ze staan nú niet geregistreerd in de gba, maar misschien voorheen wel gewoon?

Anoniem

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:59

Dat artikel gaat over de kinderen die al weg zijn. Staat er ook in, die kinderen gingen wel naar school en hebben inmiddels een baan..

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:12

Relaxed schreef:
Ze staan nú niet geregistreerd in de gba, maar misschien voorheen wel gewoon?


Daar kan je volgens mij niet uit verdwijnen,althans is mij ooit het een en ander over uitgelegd op stage bij gemeente? Anders zou het wel duidelijk zijn of ze familie van elkaar zijn, wat nu nog onduidelijk is.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:13

dees_daan schreef:
Dat artikel gaat over de kinderen die al weg zijn. Staat er ook in, die kinderen gingen wel naar school en hebben inmiddels een baan..


Aah vandaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 07:54

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:
Ze staan nú niet geregistreerd in de gba, maar misschien voorheen wel gewoon?


Daar kan je volgens mij niet uit verdwijnen,althans is mij ooit het een en ander over uitgelegd op stage bij gemeente? Anders zou het wel duidelijk zijn of ze familie van elkaar zijn, wat nu nog onduidelijk is.


Ook niet als je je uitschrijft bij de ene en nergens meer inschrijft? Dan ben je toch eigenlijk al onvindbaar?

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Gezin gevonden dat jarenlang verstopt zat in kelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:03

Dat kunnen ze zo nakijken bij vorige woonplaats dan toch... dus zal wel niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:07

Libera schreef:
Dat kunnen ze zo nakijken bij vorige woonplaats dan toch... dus zal wel niet?


Ja maar dan weten ze niet waar je nú bent/woont toch? Ik weet niet precies hoe het werkt, dus dat vraag ik me af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 08:25

Relaxed schreef:
Libera schreef:
Dat kunnen ze zo nakijken bij vorige woonplaats dan toch... dus zal wel niet?


Ja maar dan weten ze niet waar je nú bent/woont toch? Ik weet niet precies hoe het werkt, dus dat vraag ik me af :)


Dat weten ze dan niet idd. Ik heb een tijdje terug een programma gezien over spookjongeren. Die staan dus ook nergens ingeschreven en zijn onvindbaar voor instanties.

Dit staat op Wikipedia:
"Het uitschrijven uit het GBA gebeurt om verschillende redenen, wanneer ouders gekort worden op hun uitkering of huurtoeslag voor het hebben van een inwonend kind, ouders niet op willen draaien voor de schulden van het kind, wanneer ouders steeds de politie aan de deur krijgen voor hun kind of wanneer een jeugdig persoon zichzelf onvindbaar wil maken voor deurwaarders of justitie. Soms blijven de jongeren thuis wonen, maar vaak zijn het bankslapers[3] bij vrienden of familie."