De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:56

Gisteren het nieuws rondom de brand gevolgd. Een verschrikkelijk verlies voor Parijs, het is een prachtig gebouw. Het laat ook wel zien dat ze vroeger écht wel wisten wat ze deden, want als je ziet wat er nog staat.. Dat is wel een puik staaltje vakmanschap. Kerken en kathedralen zijn natuurlijk gebouwd om flink wat te weerstaan, dat zie je hier ook.

En toch... toch knaagt het ergens. Het is natuurlijk enorm triest dat dit is gebeurd, maar uiteindelijk zijn het maar stenen en hout, en een hoop emoties die nu in vlammen zijn op gegaan. Als ik kijk naar wat er verder wereldwijd gebeurt.. Ik zou willen dat daar zo snel de portemonnee door miljardairs voor getrokken zou worden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:00

Riel schreef:
Ik lees net ergens dat er blijkbaar een heel woud nodig is om enkel en alleen het dak te herstellen. Ik hoop dat dit niet waar is -O-

Hopelijk denken ze ook aan moeder aarde bij het herstel van dit 'gebouw'.

Exact. Eigenlijk wel tof om te gaan restaureren voor weer 800 jaar, en dan niet met hout maar duurzamer van deze tijd bestand tegen eeuwen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:04

Berdien schreef:
Gisteren het nieuws rondom de brand gevolgd. Een verschrikkelijk verlies voor Parijs, het is een prachtig gebouw. Het laat ook wel zien dat ze vroeger écht wel wisten wat ze deden, want als je ziet wat er nog staat.. Dat is wel een puik staaltje vakmanschap. Kerken en kathedralen zijn natuurlijk gebouwd om flink wat te weerstaan, dat zie je hier ook.

En toch... toch knaagt het ergens. Het is natuurlijk enorm triest dat dit is gebeurd, maar uiteindelijk zijn het maar stenen en hout, en een hoop emoties die nu in vlammen zijn op gegaan. Als ik kijk naar wat er verder wereldwijd gebeurt.. Ik zou willen dat daar zo snel de portemonnee door miljardairs voor getrokken zou worden.

Dit dus.

Xyris

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:08

Wordt er wereldwijd niet al veel gedaan door miljonairs? Volgens mij wel namelijk, maar komt dat niet zo groots in het nieuws als zoiets als dit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:22

Berdien schreef:

Armoede en ellende zal er helaas altijd zijn. Ik ben blij dat miljardairs hier de beurs voor opentrekken. De Notre dame, is zo speciaal, zo historisch belangrijk, religieus toevluchtsoord geweest in tijden dat er flink gevochten werd er om heen.

Ik denk niet dat je appels met peren moet vergelijken. En ja armoede is heel erg, net als oorlog, geweld, hongersnood, rampen opwarming van de aarde. Helaas is dat al zo oud als de mensheid.
De notre dame e.a. oude kunstwerken cq religieuze gebouwen bieden vaak troost als het even tegen zit, en vervullen een totaal andere behoefte waarvan ik denk dat het ook erg belangrijk is voor de mensheid. Want als we dit soort zaken niet meer belangrijk genoeg vinden en alleen voor de armoede gaan bij wijze van spreken, vrees ik dat de wereld weinig inspirerend zal worden, want dan wordt de ziel niet meer gevoed, en krijgen we een ander soort armoede.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 18:23

Daar ben ik het ook wel mee eens. Honger en het niet hebben van een veilige omgeving is links of rechtsom nog steeds een actuele wereldramp...

Ik vind het afschuwelijk van de Notre Dame, maar moest vanmorgen wel slikken van die enorme bedragen die direct over de balk kwamen. Begrijpelijk, heel mooi ook, maar ook weer niet te relativeren.....
Bizar dubbel...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:27

Maar Pien, hoeveel mensen vinden daadwerkelijk troost in een kerk/kathedraal? En hoeveel mensen gaan er heen omdat het een attractie is geworden, een 'daar moet je geweest zijn', een mooi plaatje op Instagram? En hoeveel mensen hebben er op de wereld NU hulp nodig? Hoeveel kinderen sterven er NU van de honger?

Je hoort mij niet zeggen dat ik het niet erg vind, want ik vind het écht heel erg dat een dergelijk oud en belangrijk gebouw gedeeltelijk verwoest is. Want het ís een stuk geschiedenis, en ís een stuk cultuur en het ís een ontzettend belangrijk gebouw. Maar als ik zie hoe snel en hoe makkelijk er geld wordt ingezameld, hoe belangrijk dit wordt gemaakt dan vind ik dat toch wel moeilijk. Want uiteindelijk is het niet meer dan een stapel stenen...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:29

Leo schreef:
Daar ben ik het ook wel mee eens. Honger en het niet hebben van een veilige omgeving is links of rechtsom nog steeds een actuele wereldramp...

Ik vind het afschuwelijk van de Notre Dame, maar moest vanmorgen wel slikken van die enorme bedragen die direct over de balk kwamen. Begrijpelijk, heel mooi ook, maar ook weer niet te relativeren.....
Bizar dubbel...

naast de super mooie donaties die ze doen. maken ze hier zelf natuurlijk ook gebruik van dus dat geld van donaties verdienen ze weer terug met publiciteit oa.

dus een dubbele win win situatie

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:35

pien_2010, alsof de mensen in Afrika die amper rond kunnen komen en levensgevaarlijk werk doen om te overleven (ook kinderen) iets aan de Notre Dame hebben.

En, wie is de mensheid?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:38

Berdien hoe vaak bij jij in de notre dame geweest? Hoe vaak doneer jij als het gaat om honger, ellende, rampen etc?

De vraag zal ik alvast voor mijzelf beantwoorden. In mijn leven ben ik totaal 5x in de notre dame geweest. Indrukwekkende mooi, net ale een aantal andere kathedralen die ook zo prachtig zijn. Zoveel mogelijk geef ik bij humanitaire rampen en het is hetzelfde bedrag altijd, dat ik vandaag ook aan de notre dame heb gegeven.

Er is een bepaalde groep die er religieuze troost vindt. De notre dame is ook nog echt een kathedraal waar diensten werden gehouden. Er is een hele grote groep die de (kunst) geschiedenis heel goed kent en het belang van dit soort gebouwen. Deze mensen weten vaak van de hoed tot de rand en komen er regelmatig.
En natuurlijk heb je een groep die wil kunnen zeggen dat ze in de notre dame geweest zijn.
Maar net als de kathedraal van Venetië heb ik in de notre dame ervaren dat ondanks de enorme drukte altijd, echt ontzettend veel mensen hun ogen uitkijken en het prachtig vinden.

Zeker in deze tijd van fake nieuws, onze geschiedenis niet meer kennen of ontkennen, van materialisme, opportunisme, verspillend met de aarde omgaan, juist in deze tijd zijn dit soort gebouwen heel belangrijk daar ze bij de meeste mensen voedend zijn voor de ziel en we er beter mens van worden.

Riel schreef:
pien_2010, alsof de mensen in Afrika die amper rond kunnen komen en levensgevaarlijk werk doen om te overleven (ook kinderen) iets aan de Notre Dame hebben.

Riel draai het om. We doen niets aan dit soort gebouwen. We laten alles gaan. Hebben de mensen in Afrika daar iets aan. Wordt daarmee de armoede en honger uitgebannen? Hoe gaat dan onze wereld eruit zien?
Wil jij nog in zo'n wereld wonen? Ik zal de vraag alvast voor mezelf beantwoorden. Ik wil niet in een wereld wonen waar alleen maar aandacht is voor het slechte van de aarde en waar mijn gevoelige ziel niet zich kan opladen aan de schoonheid van.... :list:
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-04-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:39

Maar even heel hard: de wereld draait niet alleen om Afrika.
Daarnaast kunnen we niet in andermans portemonnee kijken. Weten jullie waar al die miljardairs hun geld aan uitgeven? Wellicht gaat er al flink wat van hun geld naar de derde wereld.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:43

Groupama doneert 1300 eiken die gekapt gaan worden in Normandië

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:45

Ik denk dat we dit echt als mening moeten blijven lezen en niet als aanval/veroordeling. We kunnen in niemand zijn portemonnee kijken. Ik heb dezelfde mening als Berdien. Maar sommige mensen vinden dit nu eenmaal heel belangrijk dus ik snap ook wel dat er wordt gedonneerd.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:49

Pien, je hoeft mij niet te overtuigen van het belang van de Notre Dame. Ik ben er geweest, en we hebben bouwwerken zoals dit bestudeerd tijdens kunstgeschiedenis. Daar gaat het ook helemaal niet om.

Mijn punt is puur dat ík het moeilijk vind dat er zo snel zoveel geld is ingezameld, terwijl er elders nog zoveel andere rampen gaande zijn. En nee, niet alleen in Afrika. Wat ik zelf wel of niet doneer doet volgens mij niet zozeer ter zake? De betrokkenheid wereldwijd richting de Notre Dame en het herbouwen daarvan is mooi, ontroerend zelfs. Het zorgt voor verbinding in een hele akelige tijd. Maar dat betekent niet dat ik het niet heel dubbel vind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:53

Berdien er zijn zoveel dubbele zaken, dat gevoel begrijp ik.

Ik voel me vooral dankbaar dat mensen gelijk gul de portemonnee opentrekken, zoals dit ook vaak gebeurt op avonden dat er ellende in shows aangekaart worden en er geld ingezameld wordt.
Ook dan loopt de teller vaak heel snel op.

Daarnaast zoals Bill Gates e.a.miljardairs is het bekend dat ze erg veel investeren in het krijgen van een betere wereld en hoe ze hun geld weggeven in allerlei projecten. Daar is zelfs een groep voor opgericht waarvan ik even de naam kwijt ben.
Er zijn gelukkig meer miljardairs die dat doen, ook al is het niet altijd bekend bij ons "plebs" (lol).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:01

Die dubbelheid is wel terecht denk ik. (Ik zou hier bijna Rutger Bregman met z'n 'taxes, taxes' aanhalen: miljardairs moeten gewoon belasting betalen en dan kun de betreffende samenleving bepalen hoe het uitgegeven wordt, en kunnen zaken structureel aangepakt worden ipv alleen als het miljardairs uitkomt. En ook 'there's no ethical consumption under capitalism' - niet helemaal hetzelfde maar in een wereld die zo ongelijk verdeeld is als de onze zijn alle keuzes hoe dan ook dubbel. Er had altijd wat beters gedaan kunnen worden met het geld - maar een wereld zonder schoonheid, daar is ook niet veel aan.)
Een beetje troost haal ik eruit dat een deel van het geld ook echt zal gaan naar mensen die aan de kathedraal gaan werken, de bouwvakkers en ambachtslieden en restaurateurs. En misschien (heel misschien) inspireert het mensen om naast het materiele ook nog wel wat moois te doen met het gemeenschapsgevoel dat ontstaat?

Vaar mensen die er desondanks wat dubbel instaan, is het wellicht een optie om ook wat bij te dragen aan bijvoorbeeld de slachtoffers van de overstromingen in Iran?

Ook dat lost niet alles, zelfs niet veel op. Het ongemak blijft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:06

Daar noem je inderdaad een acute, actuele ramp Shadow. Maar daarover heb ik nog niets gehoord in de Nederlandse media, ik kwam het tegen omdat ik buitenlandse nieuwssite op Facebook heb.

Ik denk dat deze brand misschien zelfs een goed iets kan zijn. Als teken van hoop in een akelige tijd en een harde wereld. Dat je, ook na zulke verwoesting, weer vooruit kunt kijken en weer (letterlijk) kunt bouwen aan een toekomst. Ik denk dat de Notre Dame zelfs nu meer dan ooit een trekpleister in Parijs wordt, een baken van wederopbouw :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 19:12

Mooi gezegd Berdien :j Dat denk ik ook, hoe vreselijk ik de brand en alles wat verloren is gegaan ook vind.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:29

Citaat:
en weer (letterlijk) kunt bouwen aan een toekomst. Ik denk dat de Notre Dame zelfs nu meer dan ooit een trekpleister in Parijs wordt, een baken van wederopbouw :j

Nog meer is bijna onmogelijk, maar ik snap wat je zegt. Mooi!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:49

In het originele dak waren 13.000 bomen verwerkt. Ontzettend veel bomen.

Eigenlijk hoop ik dat de wederopbouwers gebruik gaan maken van circulaire bouw. Het hergebruiken van materiaal maar ook ander materiaal. Want weer 13.000 bomen kappen is echt niet meer van deze tijd.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 19:56

Tallie1979 schreef:
Eigenlijk hoop ik dat de wederopbouwers gebruik gaan maken van circulaire bouw. Het hergebruiken van materiaal maar ook ander materiaal. Want weer 13.000 bomen kappen is echt niet meer van deze tijd.

Als ze dit doen, geven ze een krachtig signaal. Dit past helemaal bij wat de paus schreef in o.a. Laudato Si.

Niet enkel woorden maar daden graag! :-)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:14

Ja, precies! Er zullen ongetwijfeld materialen zijn die hetzelfde ogen als hoe het was.

Het gaat mij echt aan het hart. Maar nog eens 13.000 bomen kappen vind ik echt niet kunnen.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:31

Winged schreef:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... rning.html

Hier is de schade goed op te zien. Plus een afbeelding met wat nog wel staat.

Zijn er meer mensen die op één van de after-foto's kaarsen zien staan achter het altaar?
Doet dan toch vermoeden dat de temperatuur in de kerk zelf niet zo heel hoog is opgelopen.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Bitchy op 16-04-19 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:33

Dat is veel, 13.000, het wordt ook moeilijk om die hoeveelheid aan reclaimed, historisch hout te vinden. In midden- en Oost-Europa is nog wel wat voor handen maar het aanbod en de kwaliteit wisselen nogal. Nog afgezien van het feit dat het hout voor zo'n kathedraal waarschijnlijk enorme afmetingen moet hebben.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:35

er was toch een bedrijf die al 1300 (eiken?)bomen had gedoneerd uit Normandië?