Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:04

fleurtjeuh schreef:
Denise_Storm schreef:

Hoor ik net ook op NOS journaal, mede omdat Rutte ook letterlijk de woorden terreur en terroristische aanslag gebruikten. Maar er is niks bevestigd.

Er zijn ook getuigen die uitspreken het vermoeden te hebben dat het een wraakactie is. Is niet bevestigd.

Turkse overheid heeft laten weten dat de mogelijke dader inderdaad in Turkije is geboren, maar hij ook voor IS heeft gewerkt.

BRON????

Ja, het NOS journaal. Staat hier aan op televisie.

Denise_Storm

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:05

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:06

Ze zeggen ook dat het een familie drama kan zijn.

Mijn zusje zou vanavond voetballen in Utrecht maar die wedstrijden zijn ook allemaal afgezegd voor de zekerheid

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:07

Sinds die explosie in DH in januari neem ik het nieuws een beetje voor wat het is. Ik heb toen met mijn neus er bovenop gestaan wat de brandweer tegen de pers verklaarde en 2 minuten later las ik op verschillende mediabronnen heel andere dingen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:07

Nos Livefeed komt met oud nieuws

Citaat:
De rode Renault Clio stond al uren met de motor aan op de Tichelaarslaan, meldt een verslaggever. Op de auto lag een briefje. Wat er op dat briefje stond, is onduidelijk.

De politie is grootscheeps in actie gekomen, en ook een andere woning binnengegaan.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:09

Blue_Eyes schreef:
Serenity350 schreef:
Aanname, het kan best zijn dat er autochtonen onder de slachtoffers zijn.

Zelf heb ik er trouwens ook niet zo'n fijne associatie mee. Ik heb niks met nationale symbolen, ze doen mij denken aan symbolen van grenzen die niet bestaan. Een lijntje op een kaart, waardoor de ene mens ineens anders zou zijn dan de andere. Ze doen me denken aan verdeeldheid en onwetendheid over de mens aan de andere kant. Puur en alleen omdat iemand ooit bedacht heeft dat het stukje grond waarop je geboren bent een bepaalde naam heeft.

En in tijden zoals na een geweldsincident als vandaag ben ik er altijd wat huiverig voor of een dergelijk symbool niet juist voor meer verdeeldheid zorgt.

Wat een onzin. Ik heb hier ook een Canadese vlag en een Union Jack, die wil ik ook best halfstok hangen hoor... maar voor de meeste mensen die de vlag halfstok hangen is dat toch echt puur een teken van rouw die in het hele land gevoeld wordt.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer niet voor iemand anders te bepalen dat een vlag wel/geen betekenis mag hebben.

Anderzijds is het misschien wel goed om erbij na te denken dat de NLse vlag niet voor iedereen in NL evenveel betekenis heeft. Overigens, als de overheid besluit om een dag van rouw in te zetten, prima. En ik zal ook stil zijn als dat wordt gevraagd. Maar wat ik bedoelde was dat ik me er wel degelijk in kan verplaatsen wanneer niet iedereen aangeeft zich hier zo prettig bij te voelen. En als we als samenleving juist angst en verdeeldheid willen tegengaan, dan is het toch niet heel gek om dergelijke gedachtesprongen ter overweging te nemen. ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:10

nos livefeed

Citaat:
Politie houdt rekening met terroristisch motief, maar is niet zeker
De politie zegt rekening te houden met een terroristisch motief, maar 100 procent zekerheid hebben ze nog niet. "Zou ook kunnen dat het in de relationele sfeer is", zegt woordvoerder Bernard Jens van politie. "We wachten op het onderzoek van de recherche voor we daar verder uitspraken over doen."

mogelijk dus geen terreur maar misschien toch in de relationele sfeer zoals hier eerder besproken werd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:13

Ik ga zo mijn schoonzusje even thuisbrengen. Ze woont in Lunetten en kan niet naar huis. Ze werkt in Bilthoven. Haar dochter kan de school niet uit.

Wat een drama voor de slachtoffers en de familie daarvan.

Je gaat met de tram en komt nooit meer thuis vanwege een idioot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:17

Serenity350 schreef:
Anderzijds is het misschien wel goed om erbij na te denken dat de NLse vlag niet voor iedereen in NL evenveel betekenis heeft. Overigens, als de overheid besluit om een dag van rouw in te zetten, prima. En ik zal ook stil zijn als dat wordt gevraagd. Maar wat ik bedoelde was dat ik me er wel degelijk in kan verplaatsen wanneer niet iedereen aangeeft zich hier zo prettig bij te voelen. En als we als samenleving juist angst en verdeeldheid willen tegengaan, dan is het toch niet heel gek om dergelijke gedachtesprongen ter overweging te nemen. ;)

Wij wonen in Frankrijk. Wij vlaggen half stok of in blijdschap met de Franse vlag (zie bijvoorbeeld terroristische aanslag in Parijs) en we doen dit ook met de Nederlandse vlag als er in Nederland blije of verdrietige zaken zijn. En als familie komt uit Nederland dan hangt ook de Nederlandse vlag te wapperen }> .

Dus
ik zou zeker niet nadenken of mensen wel of geen positief gevoel hebben bij de Nederlandse vlag ~~}> , zijn ze helemaal gek. Ze wonen toch in Nederland, dus doe normaal, zoals wij dat hier in Frankrijk ook doen (ook al vinden wij ook niet alles leuk van de Fransen). Want ik vind dat hoogst onbeleefd en onbetamelijk eerlijk gezegd. Als jij in een land woont, ongeacht welk land, dan doe je gewoon mee daar met rouw en plezier.

Daar horen vaak ook grapjes bij. De Turken jaren geleden in Nederland gingen enorm balend de straat op, want ze hadden verloren van de Duitsers. Wij waren ook op straat en ik troostte toen onze buuf met de woorden dat ze nu wel helemaal geïntegreerd waren, zonder enige twijfel, want Nederlanders weten maar al te goed hoe het is om te verliezen van de Duitsers. Dat vond die man zo verschrikkelijk geestig, dat we al gauw omringd waren door een grote groep Turkse mensen en we met zijn allen vreselijk gelachen hebben. Uiteraard liepen de Turken toen met hun turkse vlaggen en hebben wij Nederlanders onze troostende schouders aangeboden :(:)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:17

fleurtjeuh schreef:
nos livefeed

Citaat:
Politie houdt rekening met terroristisch motief, maar is niet zeker
De politie zegt rekening te houden met een terroristisch motief, maar 100 procent zekerheid hebben ze nog niet. "Zou ook kunnen dat het in de relationele sfeer is", zegt woordvoerder Bernard Jens van politie. "We wachten op het onderzoek van de recherche voor we daar verder uitspraken over doen."

mogelijk dus geen terreur maar misschien toch in de relationele sfeer zoals hier eerder besproken werd

Gisteren is het dorpje Urk als volgend IS doelwit gesteld:

https://azazelantijihadblogger.blogspot ... s.html?m=1

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:19

Och och... foto op twitter van een zwaar bewapend arrestatie team, met aan de andere kant van de straat, achter een rood/wit lintje, een vrouw met op de ene arm een kind van een jaar of 2, en in de andere hand een (filmend?) mobieltje :x |o

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:20

Es_ther schreef:
E_J schreef:
Mijn klasgenoten wonen in de buurt van station Velperpoort, die horen het

Ik was op presikhaaf (de HAN) en heb niks gehoord of gemerkt.

Ik kan vanuit mijn huis klarendal zien en geen helikopter tebekennen

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:21

Denise_Storm schreef:
fleurtjeuh schreef:

Hoor ik net ook op NOS journaal, mede omdat Rutte ook letterlijk de woorden terreur en terroristische aanslag gebruikten. Maar er is niks bevestigd.

Er zijn ook getuigen die uitspreken het vermoeden te hebben dat het een wraakactie is. Is niet bevestigd.

Turkse overheid heeft laten weten dat de mogelijke dader inderdaad in Turkije is geboren, maar hij ook voor IS heeft gewerkt.

BRON????

Wordt nogmaals genoemd op het NOS Journaal, de Turkse BBC meldt dit. Daar hebben ze naar buiten gebracht dat hij gevochten heeft.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:22

Iemand met dezelfde naam. Dat het om dezelfde persoon gaat is niet gezegd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:23

Hij, of iemand met die naam, zou idd in Tsjetsjenië gevochten hebben namens IS.
Was net op het journaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:23

LadyMadonna schreef:
Och och... foto op twitter van een zwaar bewapend arrestatie team, met aan de andere kant van de straat, achter een rood/wit lintje, een vrouw met op de ene arm een kind van een jaar of 2, en in de andere hand een (filmend?) mobieltje :x |o

Helaas geen vreemd beeld meer.
Zelf genoeg verhalen gehoord van hulpverleners bij gruwelijke incidenten. Kinderen keken mee (en werden zelfs op de schouders van de ouders gezet om goed te kijken) en mobieltjes lijken wel de standaard.
http://henriekeschoonekamp.blogspot.com ... n.html?m=1
Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:32

Ik denk dat er een hoop meer bekend is dan wij burgers weten of ooit te weten komen..

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:33

Ik ben thuis, de school heeft ons eerder laten gaan.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:33

Het advies om binnen te blijven is inmiddels door de politie opgeheven.

Bron: NOS

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 17:33

horzieloverr schreef:

Gelukkig ben je veilig thuis!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:34

Ik vraag me af hoe groot het strafblad van de dader is in Turkije.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:34

horzieloverr schreef:

Gelukkig maar

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 17:34

Saskia9 schreef:
Ik denk dat er een hoop meer bekend is dan wij burgers weten of ooit te weten komen..

Dat lijkt me ook. De dader kijkt waarschijnlijk ook mee en als de politie te veel vrij geeft dan weet de dader precies wat hij wel en niet kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:35

Saskia9 schreef:

Er gebeurt achter de schermen veel meer dan dat wij weten. Gelukkig maar!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:36

persconferentie om 6 uur.
aantal gewonden terug naar 5 ipv negen. dodental blijft op 3 staan.
meld nos