Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:16

Oudere mensen kunnen ook ervoor kiezen om hun huis op te eten. Ik ken er genoeg die dat doen. Uiteindelijk is het huis dan van de bank. Prima optie als je oud bent, geen kinderen hebt en wat ruimer wil leven.

Ik vraag me trouwens vaak af wat mensen wel niet voor vreemde kosten hebben als ze met twee personen niet kunnen rondkomen van ruim € 1500 AOW als ze een eigen huis hebben dat afbetaald is. Dat is echt veel geld.. Ik heb het vaak minder ruim gehad dan een gepensioneerde, en ik kom prima rond, ik kan zelfs geld sparen.

Ik vind inderdaad wel dat er meer woningen voor ouderen moeten komen. Mooie appartementen met goede faciliteiten voor minder validen is hard nodig.

Kinderen met gaten in kleding, ik had vroeger altijd gaten in mijn kleding, tegenwoordig loop ik tussen de paarden nog steeds rond met oude versleten kleding :+ Marktplaats staat vol met tweedehands kinderkleding zonder gaten, zelfs af en toe gratis. Dus ik zie niet in waarom je voor zo'n kinderen dure kleding zou gaan kopen als je dan zelf geen geld meer hebt voor je energierekening. Mensen zouden eens minder waarde moeten hechten aan luxe en dure spullen en nieuwe gadgets.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-12-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:22

8nnemiek schreef:
Ik vraag me trouwens vaak af wat mensen wel niet voor vreemde kosten hebben als ze met twee personen niet kunnen rondkomen van ruim € 1500 AOW als ze een eigen huis hebben dat afbetaald is. Dat is echt veel geld.. Ik heb het vaak minder ruim gehad dan een gepensioneerde, en ik kom prima rond, ik kan zelfs geld sparen.

Eigen bijdragen voor zorg en ziektekosten?

karuna
Drukke kabouter

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:24

Thuiszorg onder andere ook. dure gemeentelijke lasten, hogere energie kosten, noodzakelijke auto enz. Ik kan genoeg redenen bedenken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:26

Karuna, persoonlijk vind ik nostalgie geen noodzaak om als oudere in een (te groot) koophuis te blijven wonen.
Het is ook niet per se zo dat alleenstaande ouderen met een eigen huis daar per se willen blijven wonen. Las vandaag over zgn. studentenhuizen voor oudere alleenstaanden (60+). Dat houdt in dat een groep ouderen een huis deelt, wel met voldoende eigen ruimte, maar met gezamenlijke voorzieningen. Ze zijn daar erg gelukkig mee, vooral om niet meer alleen te zijn. Het lijkt me in meerdere opzichten realistisch als er meer wordt nagedacht over dit soort oplossingen. Minder hoge vaste lasten voor de betreffende ouderen, huizen die vrij komen voor gezinnen en minder eenzaamheid onder ouderen. De bevolking vergrijst in hoog tempo, er komen steeds meer alleenstaande ouderen bij.
Wat ook zou schelen is als de regels inzake een huis(houden) delen en de consequenties daarvan wat betreft uitkeringen en belastingen eens wat versoepeld worden.

Popstra, wat laat jij je kennen met die persoonlijke sneer richting Pipodipo. Probeer eens op een volwassen manier te reageren, in plaats van zo het topic te vervuilen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 19-12-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:27

karuna schreef:
Simpel mijn overbuurvrouw heeft heel dringend een woning met badkamer en slaapkamer begane grond nodig,. Ze is 66 maar met chronische leukemie fysiek een wrak. Alleen tsja die woningen zijn hier nagenoeg niet. Enige die er zijn zijn van partikulier en inmiddels verhuirt aan jonge gezonde stelletjes. Ik was er drie jaar geleden te jong voor want nog geen vijftig. Nu wil de verhuurder me en veel anderen niet hebben want wao en in zijn ogen te weinig zeker geld want geen baan.

Dus moet ze doormodderen al heel lang om de trap op te worstelen. Ze slaapt soms daardoor noodgedwongen op de bank in de woonkamer en wast zich in de keuken als ze echt te ziek is om boven te komen. Laat staan dat een passend huisje voor een gezond stel ouderen is, die mogen achteraan sluiten zeker met geen wachtjaren

En zo komen er de laatste jaren steeds meer groepen bij die gewoon door Den Haag in het verdomhoekje gezet worden. En het ergste vind ik het nog wel om te lezen dat er zoveel mensen zijn die blijven volhouden dat het allemaal zo goed gaat hier. De laatste jaren is er een enorm afbraakbeleid gaande.

Tegen alle mensen die nu roepen. Prima dat die bijstandsgezinnen geen geld meer hebben en prima dat de ouderen verkleumen van de kou. Zal ik graag willen zeggen. Jij komt ook nog wel aan de beurt. Wacht maar rustig af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:30

Ik had het gelezen. Weet je hoe dat vroeger heette. Bejaardentehuis met aanleun woningen. :)* :j dat is jaren en jaren de oplossing geweest voor deze groep. Alleen tjsa overheid vond dat ze maar moesten blijven wonen waar ze nu wonen met thuiszorg die ook de nek is omgedraaid en deze instellingen zijn gesloten. Met grote negatieve gevolgen. {:)-:(

Wij hebben er een van in de woonplaats, is verbouwd en zijn nu peperdure appartementen geworden de paar oudjes die er al woonden zitten nu tussen rijke werkende jongere stellen. De ooit zo fijne ontmoetingszaal waar ik lang dinsdag middag spelletjes heb gedaan is nu een waar heel soms wat te doen is en de rest van de tijd verlaten erbij ligt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-18 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:31

Loretta schreef:
Tegen alle mensen die nu roepen. Prima dat die bijstandsgezinnen geen geld meer hebben en prima dat de ouderen verkleumen van de kou. Zal ik graag willen zeggen. Jij komt ook nog wel aan de beurt. Wacht maar rustig af.

Niemand roept dit hier. Jij roept het.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:32

Pipodipo schreef:
karuna schreef:
Pipodipo. Ik word niet snel kwaad. Maar zou je aub kunnen stoppen met mensen dom onverstandig noemen, aow en eigen huis komt niet vaak voor? Waar woon jij in godsnaam of zit je met je hoofd ergens onder grond of leef je ver boven jan modaal in een of andere stinkend rijke buurt of zo?

Je moet je niet zo druk maken, het is maar intenet. En ja, ik woon ongeveer zo.

Maar even voor alle duidelijkheid: mensen die huizen gekocht hebben in de oude eeuw hebben heel veel geld. Dat ze daar decennia lang niks mee gedaan hebben, ligt wel een beetje (nogal heel erg) aan henzelf. Ze zitten in principe op rozen omdat al het vastgoed meer waard is geworden in de tussentijd. Kijk, ik weet niet hoe het zit met een of ander tochtig hok in een uithoek van het buitengebied, maar door de bank genomen is vastgoed in waarde gestegen en grond ook. Dat mensen daar zelf niet van profiteren vind ik tamelijk onhandig. Want als je NU stenen hebt, dan hoef je niet op een houtje te bijten.

Mee eens.

Mijn schoonvader heeft heel lang geleden een huis gekocht van een schamel arbeiders loontje. Heeft dat helemaal zelf verbouwd en zeer energiezuinig gemaakt. Het is een vrijstaand huis in het buitengebied.

Het is volledig afbetaald, ze leven van een AOW en een klein pensioentje. Ze hebben maar heel weinig vaste lasten. Die man heeft van af het eerste begin steeds aan de toekomst gedacht. Beter dan dat ik nu doe.

Veel respect voor. En het is echt iemand met alleen lagere school als opleiding.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:35

Moderatoropmerking:
Het is begrijpelijk dat de gemoederen soms hoog oplopen in een pittige discussie, maar willen jullie er aan denken ook deze pittige discussie op de bal te voeren in plaats van op de persoon? Alvast bedankt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:35

karuna schreef:
Ik had het gelezen. Weet je hoe dat vroeger heette. Bejaardentehuis met aanleun woningen. :)* :j dat is jaren en jaren de oplossing geweest voor deze groep. Alleen tjsa overheid vond dat ze maar moesten blijven wonen waar ze nu wonen met thuiszorg die ook de nek is omgedraaid en deze instellingen zijn gesloten. Met grote negatieve gevolgen. {:)-:(

Wij hebben er een van in de woonplaats, is verbouwd en zijn nu peperdure appartementen geworden de paar oudjes die er al woonden zitten nu tussen rijke werkende jongere stellen. De ooit zo fijne ontmoetingszaal waar ik lang dinsdag middag spelletjes heb gedaan is nu een waar heel soms wat te doen is en de rest van de tijd verlaten erbij ligt.

Maar hoezo denk je dat alle ouderen arm zijn dan?
Ouderen die gewerkt hebben, hebben EN een pensioen EN een AOW. Het is echt niet zo dat alle ouderen "arm" zijn.... ik denk dat de groep rijke ouderen een stuk hoger is als "arme" ouderen....
Maar ik ben wel benieuwd, hoe zie jij een oplossing??
Dat de werkende maar weer meer belasting gaan betalen??? Want het is allemaal leuk dat wij die mensen willen helpen maar dat geld moet ergens vandaan komen.........

Maar ik dacht dat je dit topic had geopend om over energie te praten ipv over ouderen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:38

oomens schreef:

Dat is hooguit 30 euro per maand. Daarna ben je door je eigen bijdrage heen. En het overgrote deel krijg je dezelfde maand weer terug als zorgtoeslag.

Mijn auto kost 25 euro p/m aan wegenbelasting en 25 euro aan verzekering, en dat is niet eens de goedkoopste.
Thuiszorg zit in het basispakket en via pgb, en ook thuishulp krijg je vaak vergoed.
Zeg dat je dan nog 100 euro aan belastingen en 100 aan energiekosten kwijt bent, dan kom ik uit op zo'n 300 euro per maand. Dan houd je nog behoorlijk veel over.

Er zullen vast mensen zijn die buiten de regeltjes vallen, die bepaalde medicijnen of behandelingen niet vergoed krijgen, maar de meeste mensen hebben het hier echt niet slecht. Ik denk dat er nergens ter wereld een land is waar armen en ouderen zo veel krijgen van de overheid. We krijgen zelfs extra vakantiegeld, er zijn mensen die geld krijgen en niet eens in Nederland wonen, we krijgen het grootste deel van onze zorgverzekering terug als we 'arm' zijn.. En ondanks dat de staatsschuld steeds verder op loopt blijven mensen maar meer en meer eisen. Je kan toch niet verwachten dat de mensen die hard hebben gewerkt en een dure studie hebben gevolgd om een goede baan te krijgen straks 70% van hun inkomen gaan afstaan om de mensen te betalen die nooit gestudeerd hebben, zodat die meer luxe kunnen kopen?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-12-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:39

Ik zeg niet dat alle ouderen arm zijn. Maar ze zijn zeker ook niet rijk allemaal. Reden waarom nu hier over gaat deels, niet alleen is omdat er werd geroepen ouderen met aow en eigen huis zijn dom bezig en niet voorbereid en maar even naar een klein huis moeten gaan. Wat gewoon niet altijd kan. Het is een groep van de velen die steeds verder in de soep gaan door maatregelen van de overheid.

Dus niet alleen ouderen. Maar een insteek in een discussie. Ik geef nu aan dat het "nieuwe initiatief" jaren gewoon bestaan heeft en door overheid om zeep is geholpen.

100 euro belastingen? Weet niet maar hier ben je met een eigen huis minstens 600 per jaar kwijt aan woz alleen al. Daarbij 200/400 aan andere gemeentelijke lasten. Thuiszorg wordt bij mijn vader niet vergoed. Al ben je daarin als 65 plusser wel in voordeel. Ik zou 400 euro per vier weken moeten betalen. Kan ik niet dus helaas geen thuiszorg meer. -O-

Twee personen 300 euro minstens aan zorgverzekering komt erbij. Verekeringen van het huis enz. Helaas ken ik er genoeg die het er niet mee redden zonder een woeste levensstijl en je huis opeten. Lang niet elke bank werk daar aan mee. De meeste banken niet overigens :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-12-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:42

De toon hier mag sowieso wel wat minder aanvallend, vind het reuze vervelend dat er, niet alleen in dit topic, momenteel weer zo onvriendelijk op elkaar gereageerd wordt.

Over die huizenopeterij of verkopen; ik ben geneigd nostalgie tot op zekere hoogte als een valide argument te beschouwen. Het is gemakkelijk, om als je zelf anders in het leven staat, de gehechtheid aan je eigen plek, die soms zwaar bevochten is, als 'nostalgie' af te doen. Maar goed, ik hoor dan ook bij de groep 'sentimentelen'. Ik zou het werkelijk verschrikkelijk vinden als ik door te hoge energiekosten gedwongen zou zijn te verkassen.

In sommige gevallen zul je inderdaad je overwaarde kunnen 'opstoken' maar dat hangt ook weer met je hypotheek op dat moment en je inkomen samen, ik heb me er vorig jaar eens in verdiept, en het klinkt allemaal leuker dan het is. Jammer genoeg ben ik de details vergeten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:45

De theorie is leuk de praktijk heel anders. Heb voor mezelf en woonsituatie afgelopen jaren voldoende gezien gelezen uitgelegd gekregen en keer op keer gemerkt dat er altijd wel een achterdeur is waardoor instanties niet hoeven doen wat zezouden moeten doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:47

8nnemiek schreef:
oomens schreef:

Dat is hooguit 30 euro per maand. Daarna ben je door je eigen bijdrage heen. En het overgrote deel krijg je dezelfde maand weer terug als zorgtoeslag.

Dat is puur het eigen risico van je zorgverzekering. Heb je ook meerdere keren per dag thuiszorg nodig, dan ben je gauw meer dan die 30 euro kwijt.
Verder gaat dit best wel offtopic.

Daarbij kun je bij iedere maatregel focussen op de kleine groep die erdoor in de problemen komt en het daarom een slechte maatregel noemen, terwijl het best zo kan zijn dat de betreffende maatregel bij het overgrote deel van de mensen wel gewoon het beoogde effect veroorzaakt en dus tegelijkertijd bijzonder effectief te noemen is.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:56

Yonker schreef:

Om te beginnen door geen extra belastingen op energie te heffen.

Die belastingen zijn wat de klimaateffecten betreft compleet zinloos,
en dienen alleen om extra geld naar de overheid te sluizen.

Ik zal het nog een keer herhalen, door energie te belasten neem je de behoefte aan energie niet weg.
Het huis moet nog altijd verwarmd, de lichten moeten nog altijd branden, het eten nog altijd gekookt worden.

Dat Nederland gas extra belast, en electriciteit minder, onder het mom van klimaatbekommernis,
is echt compleet belachelijk.

Ik heb het hier eerder al gezegd, de electriciteitsproductie in Nederland komt voor 83% uit fossiele brandstoffen, waarvan maar liest 32% steenkool.

Met andere woorden, electriciteit is absoluut niet 'properder' dan gas.
Dat alleen al toont aan dat het milieu alleen een alibi is, en het in werkelijkheid om een financiële operatie gaat.

Een financiële operatie die vooral voor de minder bedeelden hard aankomt.
Als je zoals Pipodipo ver boven modaal leeft, kun je zo'n extra belasting best incasseren, maar als je maar net rond komt kan dat het verschil betekenen tussen het hoofd boven water houden en verdrinken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:03

Het klimaat is in deze regeling enkel een leuke bijkomstigheid.. ze kunnen zeggen 'we doen ons best voor het klimaat'.. maar in feite gaat het erom dat de druk vanuit Groningen te groot wordt. De aardbevingen en schade aan huizen gaan te veel geld kosten, en ze zien eindelijk dat er veel grotere problemen op komst zijn door het winnen van gas, en nu ze inzien dat ze ook niet zomaar in de Waddenzee kunnen gaan boren raken ze in paniek en proberen onder het mom van 'klimaatmaatregelen' de mensen van het gas af te halen. Dat denk ik dat er gaande is.
En het is natuurlijk prima dat men gas minder aantrekkelijk maakt, maar inderdaad is het ook noodzakelijk om meer geld in groene energie te stoppen, maar daar hebben we simpelweg het verkeerde kabinet voor. Klimaat interesseert ze niks, geld en publieke opinie des te meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:05

BigBen schreef:
Yonker schreef:

Om te beginnen door geen extra belastingen op energie te heffen.

Ik zal het nog een keer herhalen, door energie te belasten neem je de behoefte aan energie niet weg.
Het huis moet nog altijd verwarmd, de lichten moeten nog altijd branden, het eten nog altijd gekookt worden.

Dat Nederland gas extra belast, en electriciteit minder, onder het mom van klimaatbekommernis,

Ik heb het hier eerder al gezegd, de electriciteitsproductie in Nederland komt voor 83% uit fossiele brandstoffen, waarvan maar liest 32% steenkool.

Dat alleen al toont aan dat het milieu alleen een alibi is, en het in werkelijkheid om een financiële operatie gaat.

Een financiële operatie die vooral voor de minder bedeelden hard aankomt.
Als je zoals Pipodipo ver boven modaal leeft, kun je zo'n extra belasting best incasseren, maar als je maar net rond komt kan dat het verschil betekenen tussen het hoofd boven water houden en verdrinken.

Helemaal mee eens. Daar wordt helaas volledig aan voorbij gegaan. Deze belastingmaatregel is pure onzin. Het helpt het klimaat niets vooruit. Al zo vaak aangehaald maar mensen blijven geloven dat het helpt om het klimaat te redden.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-12-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:07

Askja schreef:
Loretta schreef:

Niemand roept dit hier. Jij roept het.

Leg me nu geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik vind het ronduit asociaal hoe dit kabinet mensen behandeld. Maar het spreekwoordelijke water komt steeds meer mensen aan de lippen te staan. Het is nu al bij de lagere middenklasse aangekomen en met dit kabinet komen er steeds meer mensen in de problemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:10

karuna schreef:

Aanleunwoningen zijn weg en nu mogen de mensen in hun oude woning verkleumen van de kou. Weer een groep die volledig vast gezet wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:10

Ook eens met Big Ben, en als je dan toch de energiebelasting verhoogt, dan graag een financiele verantwoording er bij, die duidelijk maakt waar dat bepaalde deel van de extra belastinginkomsten aan besteed gaat worden. Dat zou dan hoe dan ook aan energiebesparing moeten zijn, bijvoorbeeld in de vorm van (extra) subsidies voor warmtepompen en andere investeringen die de burger rechtstreeks ten goede komen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 19-12-18 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:23

BigBen schreef:

Door energie te belasten kan je wel de behoefte sturen. Een beetje energie is een basibehoefte, vele energie is een luxe, en van dat bovenste deel kan je heel wat besparen door keuzes te maken. Dus ik zou het beter vinden de eerste schijf van energie goedkoop te maken en alles wat daarboven komt hoe langer hoe duurder.
Citaat:

Daar ben ik het dan wel helemaal mee eens. Aardgas is altijd het voorbeeld geweest van propere energie. Ik denk dat in NL de reële problemen van de aardgasontginning in Groningen gemengd worden met een fictief milieuargument. Als ik mensen hoor zeggen dat ze een elektrische kachel gaan aanschaffen, of elektrisch gaan koken omdat dat milieuvriendelijker is, vind ik dat heel merkwaardig. Jarenlang is gezegd dat eektrisch verwarmen het meest slechte is wat je voor het milieu kan doen : eerst brandstof (via warmte) omzetten in elektriciteit (wat een beperkt rendement heeft) en dan vervolgens de elektriciteit terug omzetten in warmte. Elektriciteit gebruiken is maar zo milieuvriendelijk als de manier waarop die elektriciteit opgewekt wordt.
Zo vind ik het ook geweldig boerenbedrog om elektrisch rijden voor te stellen als 'zero-emission'. Ja, op de plaats waar gereden wordt wel, maar de emissie is er op een andere plaats wel, nl. op de plaats waar de centrale staat. Maw. je verplaatst gewoon de uitstoot. Wat niet wil zeggen dat het geen enkel nut heeft. Ik denk wel dat het nut heeft in stadverkeer, niet als milieumaatregel, maar wel als gezondheidsmaatregel. Bv. stadbussen, bestelwagens in de stad en postbedeling hebben zeker baat bij elektrisch rijden. Ook alle voertuigen die vaak moeten starten en stoppen. Maar als je tegen een constante snelheid op de snelweg rijdt geloof ik er helemaal niet in dat elektrisch rijden milieuvriendelijker is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:35

We zitten midden in een transitie.

Electisch verwarmen met een straalkachel vreet idd eletra.
Een infrarood paneel werkt al wer anders, en iedere Nederlander die niet in pure armoede leeft (ik heb een deel van bovenstaande ruzie gelezen - heel naar) kan zonnepanelen kopen. (www.zonopnederland.nl ; www.zonnepanelendelen.nl en waarschijnlijk nog wel meer opties.) Meedoen vanaf 25 euro oid.

De boude bewering dat het om boerenbedrog zou gaan vind ik dus veel te kort door de bocht.

Maar idd: er moet op meer dan 1 front gewerkt worden. (Graag van het gas af ivm Groningen en het milieu; tegelijkertijd nieuwe bronnen van energie aanboren. En liefst ook een ander kabinet, met doelstellingen die Parijs ruim gaan halen ipv dit gepruts in de marge.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:37

Wat een onzin zeg. Dus omdat op dit moment de energiewinning nog niet overwegend groen is, moeten we maar niet op elektra over gaan stappen? Snappen jullie wel dat ook op dit gebied steeds meer ontwikkeld wordt: het aandeel groene energie wordt groter en groter. Ook dat heeft tijd nodig. Kan het beter? Ja! Maar daar wordt ook aan gewerkt.

@Sclimpre: je verplaatst de uitstoot niet. Zelfs met alles samengevat is elektrisch rijden nog altijd beter voor het milieu dan benzine & diesel rijden. Constante snelheid op de snelweg is juist best energievriendelijk voor een elektrische auto, juist het stoppen en versnellen kost energie. Dus wat je roept klopt niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 11:44

IMANDRA schreef:
Wat een onzin zeg. Dus omdat op dit moment de energiewinning nog niet overwegend groen is, moeten we maar niet op elektra over gaan stappen? Snappen jullie wel dat ook op dit gebied steeds meer ontwikkeld wordt: het aandeel groene energie wordt groter en groter. Ook dat heeft tijd nodig. Kan het beter? Ja! Maar daar wordt ook aan gewerkt.

@Sclimpre: je verplaatst de uitstoot niet. Zelfs met alles samengevat is elektrisch rijden nog altijd beter voor het milieu dan benzine & diesel rijden. Constante snelheid op de snelweg is juist best energievriendelijk voor een elektrische auto, juist het stoppen en versnellen kost energie. Dus wat je roept klopt niet.

Dan wil ik graag daarvan de berekeningen zien. Mét daarbij de berekening wat de milieu impact is van het bouwen en afbreken van de auto's.
En kan het aandeel groene stroom voldoende snel groeien als we met z'n allen elektrisch gaan rijden? Hoe milieuvriendelijk iets is (in die geval elektrisch rijden) moet je berekenen op de mix hoe de elektriciteit nu opgewekt wordt, niet op hoe ze misschien in de toekomst gaat opgewekt worden. Dan ben je jezelf rijk aan het rekenen.
Uiteraard kost stoppen en versnellen meer energie dan rijden aan een constante snelheid; wat ik bedoel is dat elektrisch minder last heeft van stoppen en terug vertrekken dan een benzine of dieselmotor en dat er in toepassingen waar veel stoppen en treug vertrekken voorkomt elektrisch interessant is. Bij constante snelheid minder, want daar scoort een verbrandingsmotor ook reatief goed.