Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:24

Ik denk dat god, hoe poedersuiker het leven daar ook is jou een perfect gevoel geeft, dus hij geeft je niet het perfecte leven maar het perfecte gevoel, het gevoel dat je alles hebt, dat gevoel wat je soms hebt als iemand iets heerlijks voor je kookt, je naar de film gaat die avond en de volgende dag op vakantie naar je favoriete land gaat, dat geluksgevoel.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:25

Ik kan er ook niet bij komen waarom je geen sex zou hebben voor het huwelijk, ik vind dat ook echt wel raar dat het een zonde is als je dat doet?!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:31

Arabier schreef:
Ik kan er ook niet bij komen waarom je geen sex zou hebben voor het huwelijk, ik vind dat ook echt wel raar dat het een zonde is als je dat doet?!

Daar ben ik niet zo van, alleen meer het van met jan en alle man het bed in te duiken.

Daarnaast denken veel kerken er weer anders over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:34

Shenavallie schreef:
Ik vind het erg moeilijk om aan te horen of te lezen dat 'god almachtig' is.

Ik vind het ook geen gehoor.
Komt ook niet uit de bijbel.
Het is een erfenis van de romeinse keizer. (Toen het christendom groeide gingen de verschillende keizers zich er tegen aan bemoeien. Keizer Constantijn schreef mee aan de geloofsbelijdenis terwijl hij niet eens zelf christen was %) )
Citaat:
Alles wat positief is, dat zou door god komen. Maar alles wat negatief is, dat komt door de mens zelf. Best wonderlijk als je bedenkt dat de gelovigen beweren dat god de mens gemaakt heeft.

Zo'n 1200 jaar later: de Heidelbergse catechismus. Dwz: in Duitsland is de Reformatie in volle gang, het is allemaal vreselijk spannend in de nare betekenis des woords. 'Kan dit wel?' En: 'breng ik het er levend van af?'
De schrijvers van deze catechismus (geloofsleer) lossen die spanning op met de denkfiguur dat alle dingen die goed gaan van God komen - en wat fout gaat is menselijk.
...in principe heeft de denkfiguur zelf oude, bijbelse papieren: rabijn Gemaliël zegt het over het christendom "als deze zaak 'uit God is', zal het stand houden".
Citaat:
In het geval van de depressie (maar natuurlijk alle minder fijne 'aandoeningen' waar een mens werkelijk niets aan kan doen) was hij dus niet echt goed in knutselen.

Ik zag wat rare dingen langs komen.
"Dat je je lekker voelt door Gods liefde dus als je depressief bent zou Hij niet van je houden."

Ik struikel over een stuk of 5 denkfouten en laat het voor nu maar even. (Als steile calviniste heb ik hier nogal een geschiedenis van meegekregen.)
Citaat:
En wat ik raar vind is dat elk geloof een eigen waarheid erop na houdt, het verhaal als een feit neerzet en ondertussen een ander geloof niet accepteert. Als ik aan mijn pinkstergemeente-collega een vraag stel die schijnbaar over het katholieke geloof gaat (ik wil nog wel eens het een en ander aan geloofsregels/denkwijzen per ongeluk door elkaar halen), dan verstijft ze helemaal en wordt kortaf. Waarom? Ik krijg bij die vraag dan een halfbakken antwoord dat ze er niet zoveel over weet. Wordt het dan niet eens tijd dat alle gelovigen de koppen bij elkaar steken, alle plussen en minnen tegen elkaar afstrepen, de vertaling van het verhaal laten voor wat het is en dan tot de conclusie komen dat je elkáár nodig hebt?

...de oprichter van de Wereldraad van Kerken, hij ruste in vrede, zou dat roerend met je eens zijn geweest. (Het is wel jammer dat de Roomse kerk tot op de huidige dag maar half meedoet aan de Wereldraad...)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:38

Ik vind dat de gelovigen in dit topic met erg veel geduld hier blijven antwoorden. Ook als er (althans in mijn ogen) veroordelende reacties op komen.

Janine, mag ik jou wat vragen? Wellicht dat anderen daar ook op kunnen of willen reageren? Maar Janine heeft een aantal keren aangegeven dat God en Jezus 1 zijn voor haar. hoe zie jij dat dan? Ik dacht dat Jezus Gods Zoon was. En dat daarbij Jezus en God dus twee verschillende euhh tja "ietsen" zijn. Waarbij Jezus dan als iets en mens was maar v.a. God mogen geen afbeeldingen bestaan (toch?). Vandaar maar even het "iets.

Edit: wat storende fouten verbeterd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:41

Citaat:
Er staan op bokt zat topics waarin het gaat over homoacceptatie e.d., over hoe erg het wel niet is dat er in 2018 nog steeds geen volledige acceptatie is, maar acceptatie onder gelovigen is nog steeds een (onnodig) taboe.

...ik was als gast aanwezig in 1992 bij het huwelijk tussen de dominee van Uitgeest en haar vrouw - dat werd ingezegend in 'haar eigen' kerk in Uitgeest door een dierbare collega.

De beide dames konden toen nog niet voor de wet trouwen.

Welk taboe?
Wie loopt hier nou achter...?

(Jammer dat vaak het enige wat mensen weten van geloof bepaald wordt door de extremen zoals de biblebelt.)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:44

Geen afbeeldingen en afgoden inderdaad. Van Jezus weten we ook geen beeld, alleen zouden we kunnen herhalen hoe hij eruit zou kunnen zien. Aangezien het een mens was ja, op aarde. Maar het was God zelf die als mens na de aarde kwam. Jezus God en de heilige geest zijn 3 in één. Het is iets heel ingewikkelds, snap jou vraagtekens wel hoor.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:44

Rocamor schreef:
Ik vind dat de gelovigen in dit topic met erg veel geduld hier blijven antwoorden. Ook als er (althans in mijn ogen) veroordelende reacties op komen.

Janine, mag ik jou wat vragen? Wellicht dat anderen daar ook op kunnen of willen reageren? Maar Janine heeft een aantal keren aangegeven dat God en Jezus 1 zijn voor haar. hoe zie jij dat dan? Ik dacht dat Jezus Gods Zoon was. En dat daarbij Jezus en God dus twee verschillende euhh tja "ietsen" zijn. Waarbij Jezus dan als iets en mens was maar v.a. God mogen geen afbeeldingen bestaan (toch?). Vandaar maar even het "iets.

Edit: wat storende fouten verbeterd

Niet alleen God en Jezus zijn één, maar daar komt ook nog de heilige geest bij.

Jezus is de “vlees geworden” god. Hij wordt benoemd als de zoon van god en na de Hemelvaart van Jezus gaf god de achtergebleven volgelingen de Heilige geest (vaak in tekeningen afgebeeld als een duif).

Het is een drie-eenheid, samen zijn zij één God, net als één gezin.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:47

Janine en Daphara, helder, dank je wel

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 10:55

laetitia schreef:
verootjoo schreef:
Ik weet ook niet of er een hel bestaat. Maar niet in aanwezigheid van God leven lijkt mij persoonlijk ook wel de hel, dus ik zou dat niet willen.
Maar als je dat geen probleem vindt, is dat ook prima natuurlijk.
Of je bent dan gewoon dood na je dood. Kan ook, merk je niks van.

Ik las ook iets over in angst leven. Angst past imo niet bij het christelijk geloof. Perfecte liefde (die van God dus) sluit angst uit. Ik ben eigenlijk ook helemaal niet bang voor de dood of dat ik geen eeuwig leven krijg :)

Nieuwsgierige meelezer van dit interessante topic hier.
Wat is die liefde van God dan? Hoe voel je dat?
En komen volgens het Evangelie enkel mensenzielen in de hemel of hel of ook dierenasielen?

Als er geen dieren in de hemel zouden zijn dan is het voor mij geen hemel.In het oorspronkelijke paradijs waren toch ook dieren,die zijn ook door God geschapen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:58

Nou een gereformeerd klasgenootje van mij wist me haarfijn te vertellen dat er geen paarden in de hemel zijn. Omdat ze geen ziel hebben ofzo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:00

Maar hoe zit het eigenlijk met de heilige geest? Want ook die wordt vaak verschillend uitgelegd. Wat houdt het nou in?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:01

Indestal schreef:
Als het echt eeuwigheid is, dan vraag ik mij wat er met ons bewustzijn en verstand gebeurd.. :+ een soort van eeuwige alzheimer? Met repeterend gedrag?

...ik houd mij hier in principe dus niet zo mee bezig.
(Ik geloof ook niet 'om in de hemel te komen'.)

Maar ik moet hier denken aan een pareltje van Godfried Bomans.
Vroom iemand meldt '...dat de hemel bestaat uit de Eeuwige Aanschouwing Gods'.
Aan tafel wordt dit besproken en een kleine Bomans meldt 'dat hij toch maar liever gaat knikkeren'.
Waarop moeder besluit 'dat God waarschijnlijk zo mooi is, dat he helemaal vergeet om te gaat knikkeren'. :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:14

Indestal schreef:
Kan nog wel eens erg tegenvallen :=
Sta je daar met je goede gedrag voor een dichte poort :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:17

Ailill schreef:
Indestal schreef:

"1700 jaar geleden gesloten" :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:21

Ailill schreef:
Indestal schreef:

Nemen we de achter ingang :+
Oke flauw dit haha

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 11:24

daniweerd schreef:
Of ik me genaaid voel als christen als ik bij mijn dood er achter komt dat God niet bestaat? Nee waarom zou ik me zo voelen, als God niet bestaat ben ik dood en weet ik niets meer....

Voor mij is het zeker dat Hij bestaat en dan kan ik heel veel voorbeelden noemen maar die zullen door de meesten van jullie toch anders uitgelegd worden of toeval genoemd worden en dat vind ik niet erg, dat is jullie keus maar het bespaard mij een lap tekst typen :+

Er staat in de Bijbel ook Oordeel niet opdat gij niet veroordeelt word dus vraag ik me ook niet af wie er wel of niet in de hemel komen dat laat ik aan Hem over.

Over abortus heb ik wel degelijk een mening, ik vind niet dat iedereen die onbeschermt sex heeft voor eigen plezier zeg maar dan maar een abortus moet doen....maar is een zwangerschap ontstaan door verkrachting incest en dergelijke vind ik het heel anders, in mijn geval zou ik dan biddend om advies van God vragen en ik denk dat Hij een zeer milde God is in dit soort dingen

Ik kan me ook niet voorstellen dat mensen die een volwaardige relatie hebben met iemand van het zelfde geslacht echt zo´n gruwel in Gods ogen is....wat wel een gruwel is in Zijn ogen is de de losse omgang en met iedereen het bed in duiken of je het nu doet als man/vrouw vrouw/vrouw of man/man.

Verder vind ik het jammer dat we van TS maar zo weinig horen nu?

Maar!Ik zit al zowat24\7 op internet,heel af en toe moet ik ook nog wat anders doen!Ik vind de discussie bijzonder interessant en leer er veel van.En ik heb het liefste dat iedereen eerlijk zegt wat hij denkt,want daar heb ik het meeste aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:25

Janinevv schreef:
Ailill schreef:

Oke flauw dit haha

Hahahaha :')

Ik moet overigens zeggen dat ik dit over het algemeen een enorm fijne discussie vindt, waarin goede vragen worden gesteld en fijne antwoorden worden gegeven! :) Zo leer je ook weer wat van elkaar. :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:30

Jaa precies, we worden hier als gelovigen niet heel erg afgebrand. Soms best rot als dat gebeurd, maar iedereen is hier best respectvol naar elkaar toe.
Resistance schreef:
Ailill schreef:

Oke flauw dit haha

Hahahaha :')

Ik moet overigens zeggen dat ik dit over het algemeen een enorm fijne discussie vindt, waarin goede vragen worden gesteld en fijne antwoorden worden gegeven! :) Zo leer je ook weer wat van elkaar. :j[/quote]

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:33

Ik zag het even voor me, sorry :P

IK blijf het een lastig iets vinden dat geloof. Van huis uit een Joodse opvoeding (niet heel zwaar overigens) terwijl mijn oma me in Italië heeft laten dopen. Jaren er niets mee gedaan, nu sinds 2 jaar af en toe naar de oud katholieke kerk hier in Culemborg. Grappige is, de pastoor heeft al 23 jaar een relatie met een man.

Nu doe ik er niet heel veel mee en rationeel gezien kan het eigenlijk niet, het negeren kan ik echter ook niet. Best vaag eigenlijk, maar goed we hebben nog wat jaren om het uit te zoeken/uit te sluiten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 11:53

NatasjavE schreef:
Nou een gereformeerd klasgenootje van mij wist me haarfijn te vertellen dat er geen paarden in de hemel zijn. Omdat ze geen ziel hebben ofzo.

Natuurlijk hebben die wel een ziel,anders zouden ze niet leven.En als er een hemel is waar geen paarden of andere dieren zijn dan wil ik er niet naar toe.Overigens,volgens mijn 2de religie het Jainisme is er zielsverhuizing (reincarnatie).En zouden er 14 verschillende hemelen zijn. En ook 14 verschillende hellen. Maar de tijd die je daar ergens doorbrengt is niet eeuwig maar duurt zolang tot je karma is uitgewerkt. En daarns zou je ziel dan weer doorgaan,net zolang tot je de ultieme Verlichting bereikt hebt,en dan hoef je niet meer wedergeboren te worden maar blijft dan wel voor eeuwig in volmaakte gelukzaligheid.En ook dieren zijn dus op weg daarnaartoe. Maar zo'n weg kan vele levens in verschillende lichamen op verschillende plaatsen duren,voor de ziel 100% rein en goed is geworden.Dit is dus anders dan wat het Christelijke geloof leert.Daar is inderdaad Jezus voor onze zonden gestorven en zouden we dus niet via vele incarnaties en lessen aan zelfverlossing hoeven te doen.Want Jezus heeft alles voor ons afbetaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:54

Janinevv schreef:
Arabier schreef:

Daar ben ik niet zo van, alleen meer het van met jan en alle man het bed in te duiken.

Maar dan zijn prostituees automatisch verdoemd en komen in de hel??? Word nog een gevaarlijke zaak in jouw hemel want prostituees hebben een belangrijke taak in de samenleving(vind ik) .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:54

%) De triniteit.

De bijbel: staat het gewooon niet in.

Het is een constructie om 1) het christendom salonfahig te maken in het romeinse rijk
(veel goden hadden een jeugdig lenteaspect, de volle bloei van Lammas dwz 1 augustus ;) en een stervend aspect - om in de lente weer op te staan) en
2) om het christendom los te maken van haar Joodse wortels. -:(-

En ik heb er nog nachtmerries over gehad: het is een snertstreek om Jezus (...de god die mens werd...) alsnog zijn menselijkheid te ontnemen ("wat Jezus deed is menselijkerwijs niet mogelijk").

En rond het jaar 300 verzucht Sint Augustinus dat het hem boven de pet gaat. (Daarna zijn er nog een serie kerkvergaderingen aan gewijd, uitkomst is officieel dat Jezus volledig God en volledig mens is - wat dus niet geldt voor God de almachtige Vader naar het beeld van de keizer en ook niet geldt voor de heilige Geest.)

De bezieling van de Geest vind ik dan weer wel mooi - maar de rest mag naar de vaalt der geschiedenis...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-18 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:57

bigone schreef:
Janinevv schreef:

Maar dan zijn prostituees automatisch verdoemd en komen in de hel??? Word nog een gevaarlijke zaak in jouw hemel want prostituees hebben een belangrijke taak in de samenleving(vind ik) .

Als ik me niet vergis was de heilige Maria Magdalena zelfs een prutsmuts/vrouw van lichte zeden.. in ieder geval bij de rooms-katholieke stroming.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:59

Arabier schreef:

...wat de bijbel betreft valt dit heel erg mee.
Er ijn natuurlijk wel de facts of life: in termen van de 1950 jaren:"hij heeft een leuk avondje, zij wordt zwanger en dat ruineert haar hele leven".

Dat is niet de bedoeling.

Persoonlijk vind ik niet dat er moreel iets mis is met een BOMvrouw (oma heeft de jaren 60 meegemaakt: bewust ongehuwde moeder, dwz manloos) - maar anno 2018 geldt nog steeds het fact of life dat en de kost in je eentje verdienen en een kind opvoeden zwaar is.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 01-08-18 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt