Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:51

Ninx ik hoor graag tips voor iemand met een noten allergie en rauwe groenten allergie.
En ook hoe je dan handig kunt koken met een partner die niet vegetariër is. Mag ook in pb uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-07-18 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:05

Ninx schreef:
Marie_Anne schreef:

Daar een ik ook steeds vaker over na, veganist worden. Er is toch echt iets gruwelijk mis in die sector als steeds dit soort verhalen naar buiten komen.

Maar het lijkt me erg lastig om dan voldoende ijzer en eiwit binnen te krijgen ( ik sport/ beweeg veel) en B12 moet je dan sowieso bijslikken. Liefst zou ik in plaats van zuivel af en toe een klein stukje vlees willen eten, waarvan bekend is waar het vandaan komt. Maar ik kom er niet achter hoe vaak ik dan vlees zou moeten eten. En het is ook lastig om aan zo'n stukje vlees te komen, als je in de stad woont en geen vriezer of auto hebt.

Kijk eens naar dit filmpje, ze hebben er meer gemaakt.... daar vind je veel info terug (zij doen aan krachtsport):
https://youtu.be/lKMwPUjM6o4

Veel topsporters zijn vegan. Een heel mooi voorbeeld is Rich Roll, van dikke ongezonde veertiger naar een vegan superatleet die Ultraman meerdere keren heeft gewonnen. Heftige prestatie.
https://youtu.be/LxUmOx52Mxc
Hij heeft ook een eigen kanaal, veel leuke filmpjes.

B12 tekort komt net zoveel voor onder vleeseters als vegetariërs en veganisten.
B12 is een grondgebonden mineraal dat je binnen krijgt via alles dat uit de grond groeit. Door intensieve landbouw en verschraling van de grond krijgen we te weinig B12 binnen.
Dieren krijgen ook te weinig B12 binnen. Dus krijgen die in hun B12 gesupplementeerd.
De B12 die een vleeseter/ zuiveleter dus binnen krijgt komt van het supplement dat het dier heeft gekregen.

Als je dus het dier er tussenuit haal en het supplement zelf neemt is dat dus wel zo slim.

Ik ga de filmpjes eens kijken.

Maar over b12 heb ik toch iets anders gelezen. Ik weet het fijne er niet meer van uit mijn hoofd, maar er was wel degelijk een verschil tussen de opname of aanmaak van b12 in mens en dier. Bij een mens wordt dat wel aangemaakt in het lichaam, maar niet opgenomen door de darmen, maar bij dieren wel meen ik. Dus als veganist krijg je gewoon geen b12 binnen, als vegetariër via zuivel wel.

Ik denk persoonlijk dat het, aangezien wij toch omnivoren zijn, voor de gezondheid het beste is af en toe een klein stukje vlees te eten. Ik heb wel in het verleden berekeningen gemaakt van wat ik eet en hoeveel proteïne daar in zit. Maar met peulvruchten, noten, volkoren producten en groente, kwam ik dan echt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. En ik voelde mij meteen stukken beter, nadat ik dagelijks een flinke bak magere kwark of skyr weg ging werken.
Maar ik ga mij er nog eens opnieuw in verdiepen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:26

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:40

Zoolgangster schreef:
poes schreef:
Marie-Anne: ik sport ook veel en eet grotendeels plantaardig. Snap echt niet dat mensen nog denken dat je vlees of zuivel nodig hebt voor eiwitten of ijzer eerlijk gezegd. Er zijn ook topatleten die vegan zijn :) gewoon gevarieerd en zo clean mogelijk eten doet al veel!

Nou eh, spreek voor jezelf… ik at ook grotendeels plantaardig, ,maar had nog nooit zo vaak problemen met mijn gebit. Dus zó overtuigd dat iedereen die dat wil wel eventjes zonder vlees/zuivel kan, nee, dat ben ik niet. Ik had ook veel meer "slijtage" aan mijn botten dan normaal is voor mijn leeftijd. Dus de yoghurt heb ik maar weer in huis gehaald.

Ik volg de ontwikkelingen op vegan voedingsgebied en vleesvrije eiwitbronnen met belangstelling, in de hoop dat we op een dag inderdaad diervrij kunnen eten, maar nu is het mi nog niet te doen, tenminste, niet voor iedereen.

Er is bekend dat melkproducten de kans op botontkalking vergroten.

Ik denk dat het met zulke heftige problemen beter is om eens te kijken hoe het zit met de opneembaarheid van bepaalde voedingsstoffen in je lichaam.
Het is lastig in je keuken te kijken.
Maar de reden dat plantaardiger eten bij veel mensen niet goed uitpakt is omdat ze te eenzijdig eten, niet voldoende, of niet voldoende van bepaalde producten.

Een gedegen bloedonderzoek en advies van een plantaardig diëtist kan je dan goed op weg helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:43

Nikass schreef:
Ninx ik hoor graag tips voor iemand met een noten allergie en rauwe groenten allergie.
En ook hoe je dan handig kunt koken met een partner die niet vegetariër is. Mag ook in pb uiteraard.

Noten kun je omzeilen...... er blijft genoeg over; pitten/ zaden/ peulvruchten.

Rauwe groenten allergie? Misschien meer een overgevoeligheid van je darmen voor rauwe groenten? Dat herken ik wel, heb ik ook een beetje last van.
Maar geldt vaak niet voor alle groenten, dat is een beetje testen.
En voor de groenten waarbij je vaak sowieso last krijgt (bijvoorbeeld biet/ wortel of koolsoorten) kun je eenvoudig koken of even stomen/ blancheren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:44

Marie_Anne schreef:
Ik denk persoonlijk dat het, aangezien wij toch omnivoren zijn, voor de gezondheid het beste is af en toe een klein stukje vlees te eten. Ik heb wel in het verleden berekeningen gemaakt van wat ik eet en hoeveel proteïne daar in zit. Maar met peulvruchten, noten, volkoren producten en groente, kwam ik dan echt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. En ik voelde mij meteen stukken beter, nadat ik dagelijks een flinke bak magere kwark of skyr weg ging werken.

Ik gebruik, omdat ik me fysiek best veel inspan, een plantaardige proteïne shake.
Check eens het filmpje van vegananimal over de noodzaak van eiwitten.

ps: en nog even over die B12... alle info die ik ken onderschrijft wat ik weet. Maar stel nu dat je dus toch als veganist eerder een tekort oploopt.... dan is zo'n supplement geen probleem. Kijk, ik zet dan gewoon een supplement of dierlijk lijden tegenover elkaar.... en dan is de keuze snel gemaakt.

poes

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:21

Ik kook thuis ook voor mij alleen. Mijn man en ik koken dus aparte potjes. Soms kookt hij voor mij als hij zijn vlees toch apart bakt en ik er een volwaardige maaltijd mee heb of vleesvervanger er bij doe (zelden vleesvervangers). Hij eet nooit met mij mee, tenzij ik vegan bolognese maak. Prima.

Thuis vind ik vegan eten ontzettend makkelijk persoonlijk. Ik heb gewoon geen dierlijke producten liggen dus hoef ook niet na te denken. Het internet staat zo vol met recepten.

Buiten de deur vind ik het voor mezelf geen doen nog. Waar mogelijk eet ik vegan maar anders vegetarisch dan maar. Laat een koekje ook niet snel liggen.

Qua fysiek merk ik enkel verschil als ik een tijd echt vegan eet. Dan voel ik me toch beter. Tussen vega en omni eten voel ik geen fysiek verschil. Maar dat dat persoonlijk is, geloof ik best. Zo lust ik amper fruit, maar wel alle groente/noten/linzen/zaden/pitten/etc. Aangezien vega eten een morele keuze is, ben ik ook bereid om daar een paar jaar voor op te geven desnoods. Al geloof ik niet dat dat me enkele jaren gaat kosten hoor. Integendeel.

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt :j moreel én fysiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:41

Ninx schreef:
Marie_Anne schreef:

Ik gebruik, omdat ik me fysiek best veel inspan, een plantaardige proteïne shake.
Check eens het filmpje van vegananimal over de noodzaak van eiwitten.

ps: en nog even over die B12... alle info die ik ken onderschrijft wat ik weet. Maar stel nu dat je dus toch als veganist eerder een tekort oploopt.... dan is zo'n supplement geen probleem. Kijk, ik zet dan gewoon een supplement of dierlijk lijden tegenover elkaar.... en dan is de keuze snel gemaakt.

Maar ik geloof zelf niet dat een stukje vlees perse dierlijk lijden hoeft te betekenen. Er zijn hier eerder linkjes geplaatst van plekken waar ze zo te zien heel mooi met de dieren en het slachten omgaan. Daar heb ik geen moeite mee.
Vlees uit de supermarkt is een ander verhaal.

En ik heb als tiener veel tijd doorgebracht op een melkveebedrijf (daar stonden de paarden). Die koeien hadden het goed. Dus ik ben zelf niet in alle gevallen tegen het houden van dieren voor zuivel of vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 14:02

Melkkoeien hebben het vaak vrij goed ja, vleeskoeien staan ook nog wel eens lekker buiten, maar de rest van het vee waaronder vooral ook de varkens en kippen worden bijna allemaal onder vreselijke omstandigheden gehouden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:35

Is varken en kip dan zoveel populairder? Ik eet zelf eigenlijk het liefst rund

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:03

Ze zijn vooral populairder omdat ze zo goedkoop zijn. Krijgen heel veel jongen, groeien enorm snel en met minimaal voer, en als ze dan in kleine, donkere hokjes zitten dan is het vlees ook nog eens lekker mals. Bijna al het boterhamvlees is varkensvlees, want dat is lekker goedkoop.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:25

Ninx schreef:
Nikass schreef:

Noten kun je omzeilen...... er blijft genoeg over; pitten/ zaden/ peulvruchten.

Rauwe groenten allergie? Misschien meer een overgevoeligheid van je darmen voor rauwe groenten? Dat herken ik wel, heb ik ook een beetje last van.
Maar geldt vaak niet voor alle groenten, dat is een beetje testen.
En voor de groenten waarbij je vaak sowieso last krijgt (bijvoorbeeld biet/ wortel of koolsoorten) kun je eenvoudig koken of even stomen/ blancheren.

Nee ik krijg jeuk, opgezette klieren en uiteindelijk geen lucht meer. Dit geldt voor veel groente en fruit dat je onbewerkt eet: wortel, rettich, bleekselderij, rode paprika, appels, peren, perzik, kersen, druiven, noten (behalve pinda's) enz.

Er blijft nog aardig wat over hoor en gekookte groenten zijn geen probleem.
Ik eet vegetarisch en neem al bijna geen zuivel en eet geen ei. (Maar wel in koekjes ed)
Het zal me ook wel lukken om vegan te koken (voor mezelf dan), maar nooit meer kaas, Italiaans ijs eten, nooit meer chocolade... bij ieder bezoek bij familie of vrienden (nagenoeg) alles moeten weigeren? Dat vind ik wel een opgave.
Als kind viel ik altijd uit de toon omdat ik als enige op school/feestjes etc vegetariër was. Het was toen nog bepaald niet normaal. Daar heb ik niet zo'n beste herinnering aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:33

Melkvee heeft het goed? Ik weet t niet, dat zijn wel de koeien waar de kalfjes van worden weggehaald en in sommige stallen komen de koeien nooit meer buiten. Ze hebben dan wel een ruime stal waar ze rond kunnen lopen, maar dat is mi niet voldoende.

Bij boer zoekt vrouw zag je die geitenboerderij, waar alle geitjes direct na de geboorte in een kartonnen doos worden gestopt. En dan maar suggereren dat dat niet uitmaakt. Ik vind het traumatisch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:10

Daarom zei ik ook ‘vaak’ ‘vrij’ goed.. het is natuurlijk ook hartstikke sneu, dat ze hun kalf elk jaar kwijt raken, maar in vergelijking met varkens en kippen valt het mee. Ze worden niet onverdoofd gecastreerd of geknipt zoals bij varkens.. ze krijgen medicijnen als ze ziek zijn itt kippen waar simpelweg de dode dieren er tussenuit worden geplukt.. En op het overgrote deel van de stallen komen ze regelmatig op de wei.
Ideaal is het zeker niet, maar toen mijn vriend nog vlees at kocht ik voor hem alleen rundvlees, en dan liefst gehakt of ander ‘restafval’ van oude melkkoeien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:22

Nikass schreef:
Het zal me ook wel lukken om vegan te koken (voor mezelf dan), maar nooit meer kaas, Italiaans ijs eten, nooit meer chocolade... bij ieder bezoek bij familie of vrienden (nagenoeg) alles moeten weigeren? Dat vind ik wel een opgave.
.

Ik sta er een beetje hetzelfde in. Het gekke is dat hoe meer ik vegan probeer te eten hoe lastiger ik het vind. Terwijl als ik het loslaat ik eigenlijk moeiteloos haast volledig plantaardig eet. Raar is dat e! Maar volledig vegan zie ik ook nog niet zitten. Misschien ooit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:35

Nikass schreef:
.

Wilmensburger kaas, roomkaas gemaakt van tofu, Italiaans ijs op basis van amandelmelk of anders Italiaans sorbetijs, pure chocolade of bij de AH XL een reep rijstmelkchocola?
Ik vond het in het begin wel moeilijk met familie enzo. Inmiddels geen punt meer. Heeft denk ik maximaal 2 bezoekjes bij iedereen geduurd. Men kookt vegan voor mij en haalt koekjes in huis die ik wel eet (die zijn gewoon bij je supermarkt te koop). Als iemand bij mij eet is dat ook vegan en er is nog nooit een punt van gemaakt (en dat terwijl ik voornamelijk vleeseters in mijn omgeving heb). En ik ben echt niet zo'n ster in koken hoor :')

Ik vraag me toch altijd af wat er precies "mooi" kan zijn aan slachten. Hoe je het ook wendt of keert, je neemt het leven van een dier zonder dat je daar enig recht op hebt. (En nee, ik vind "maar ik heb ervoor betaald / ik heb het dier goed verzorgd" daar niet onder vallen.) Dat dier is intelligent, kan pijn, angst en liefde ervaren, vriendschappen onderhouden en rouwen om verloren maatjes / familieleden. Ik kan er met geen mogelijkheid bij dat je dan zoiets hebt van "ja maar hij heeft wel een leuk leven gehad en ik ben er vrij zeker van dat hij zonder pijn geslacht is". (Want tja je kunt niet achteraf gaan vragen of het pijn deed :\ )
Dit geldt natuurlijk ook voor wanneer je iemand anders laat slachten, voor mij maakt het echt geen verschil of je zelf een dier doodt of dit door iemand anders laat doen.
Akkoord, áls je dan een dier moet slachten, dan moet het rustig en pijnloos zijn. Maar de optie "het dier laten leven" is er ook nog gewoon hè :)

Ik doe overigens vrij fanatiek aan sport (ok momenteel even niet maar normaal wel) en heb geen enkel probleem met spieropbouw, energie etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:14

Magrathea schreef:
Nikass schreef:
.

Ik vraag me toch altijd af wat er precies "mooi" kan zijn aan slachten. Hoe je het ook wendt of keert, je neemt het leven van een dier zonder dat je daar enig recht op hebt. (En nee, ik vind "maar ik heb ervoor betaald / ik heb het dier goed verzorgd" daar niet onder vallen.) Dat dier is intelligent, kan pijn, angst en liefde ervaren, vriendschappen onderhouden en rouwen om verloren maatjes / familieleden. Ik kan er met geen mogelijkheid bij dat je dan zoiets hebt van "ja maar hij heeft wel een leuk leven gehad en ik ben er vrij zeker van dat hij zonder pijn geslacht is". (Want tja je kunt niet achteraf gaan vragen of het pijn deed :\ )
Dit geldt natuurlijk ook voor wanneer je iemand anders laat slachten, voor mij maakt het echt geen verschil of je zelf een dier doodt of dit door iemand anders laat doen.
Akkoord, áls je dan een dier moet slachten, dan moet het rustig en pijnloos zijn. Maar de optie "het dier laten leven" is er ook nog gewoon hè :)

Ik doe overigens vrij fanatiek aan sport (ok momenteel even niet maar normaal wel) en heb geen enkel probleem met spieropbouw, energie etc.

De manier waarop met de dieren wordt omgegaan in sommige linkjes vond ik mooi. Ook het slachten lijkt met respect te gebeuren. Dat bedoelde ik daarmee.

En een leven nemen zonder dat je er recht op heb, ik snap je wel en denk daar wel over na, en vind het best lastig. Maar het is ook gewoon eten of gegeten worden in alle leven, dat heeft niet met goed of kwaad te maken, dat is gewoon zoals het is. Met de dood heb ik niet zoveel problemen, met door toedoen van de mens lijden wel. Maar die twee hoeven niet per definitie samen te gaan denk ik.

Mijn droom is om ooit zelfvoorzienend te leven met een groepje mensen. Daar zouden dan voor mij ook dieren bij horen denk ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 19:49

Slachten vind ik ook nooit mooi. Net als jagen.

Maar wat betreft dat eten: ijs op basis van amandelen is geen optie (allergie) en lijkt me eerlijk gezegd ook echt niet lekker. En sorbetijs is nou eenmaal niet mijn favoriet, net als pure chocolade dat niet is... En zo zijn er natuurlijk nog wel wat dingetjes. Kaas vind ik toch ook wel erg fijn ;)

Mijn familie zal niet moeilijk doen, maar zelf vind ik het niet erg gezellig en ook niet heel leuk om lekkere gebakjes en hapjes af te slaan voor gezonde vegan-koekjes :r
Maar goed, ik weet ook wel dat dat een keuze is, maar ik weet niet of ik dat er voor over heb.
Dat beetje melk of ei dat in dat soort consumpties zit houdt de vee industrie niet draaiende vermoed ik ;)

NB: Willensburger kaas ga ik proberen. Waar is dat van gemaakt en waar koop je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:15

Nikass schreef:
NB: Willensburger kaas ga ik proberen. Waar is dat van gemaakt en waar koop je dat?

Zelfs de AH verkoopt dat tegenwoordig, vergeet steeds te kijken of de mijne dat ook heeft. Heb het nog niet geprobeerd.
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... lie-hartig

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:16

Ik kan niet echt zien waar het van gemaakt is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:22

Nikass schreef:
Ik kan niet echt zien waar het van gemaakt is?

Citaat:
Ingrediënten: Water, kokosnootolie (24 % ), gemodificeerd zetmeel, zetmeel, zeezout, aroma, zuurteregelaar: citroenzuur, conserveermiddel: sorbinezuur, kleurstof: beta-caroteen, Kan sporen van selderij bevatten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 20:33

Voor tussen de tosti vind ik deze plantaardige cheddar erg lekker :9
Vooral met wat mosterd erop.
http://www.abcreatief.com/LEKKER/planta ... ddar-kaas/

Gewoon als blokjes bij de wijn heb ik nog geen lekkere vervanger gevonden. Ik koop in principe nooit kaas, maar heel af en toe wil ik wel eens een stukje brokkelkaas halen. Als je het niet vaak eet is het die ene keer extra lekker :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 21:19

Nikass schreef:
Slachten vind ik ook nooit mooi. Net als jagen.

Maar wat betreft dat eten: ijs op basis van amandelen is geen optie (allergie) en lijkt me eerlijk gezegd ook echt niet lekker. En sorbetijs is nou eenmaal niet mijn favoriet, net als pure chocolade dat niet is... En zo zijn er natuurlijk nog wel wat dingetjes. Kaas vind ik toch ook wel erg fijn ;)

Mijn familie zal niet moeilijk doen, maar zelf vind ik het niet erg gezellig en ook niet heel leuk om lekkere gebakjes en hapjes af te slaan voor gezonde vegan-koekjes :r
Maar goed, ik weet ook wel dat dat een keuze is, maar ik weet niet of ik dat er voor over heb.
Dat beetje melk of ei dat in dat soort consumpties zit houdt de vee industrie niet draaiende vermoed ik ;)

Maar... Sorry je maakt zoveel aannames. Amandel was maar een voorbeeld - er bestaat een Zweeds merk dat heerlijk roomijs maakt op basis van sojamelk. Zoals ik al zei is er ook chocolade met rijstmelk. En "gezonde" koekjes? Ok misschien is het gezonder om te eten zonder dierlijke producten maar nogmaals die koekjes liggen gewoon in de supermarkt, bijv Oreo's, Punselies (die stroopkoekjes), robuuste koeken van Lu (chocolate chip), de glutenvrije biesjes van het AH huismerk... Veel goedkope varianten zijn vegan (bijv speculaasjes), ei en melk/roomboter zijn over het algemeen de duurdere ingrediënten.

Dat nog afgezien van het feit dat ik het altijd raar vind als 'gezond' ineens een slecht concept is maar goed :)

Ik miste ook lange tijd trouwens brie en blauwaderkaas, maar eerlijk... Ik bedacht me op een gegeven moment dat het gewoon een behoorlijk zwak argument is, je smaakpapillen. Dat er dieren moeten lijden zodat ik 5 minuten kan genieten van een bepaalde smaak... Nee :n

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:14

tamary schreef:
Probleem met massaproductie van levende wezens en dus dit soort werk, je gaat het normaal vinden of je gaat er mentaal aan kapot. Dit gedrag is deels een beschermingsmechanisme omdat als je er bij na gaat denken je het niet meer kan doen. Bioindustrie is niet alleen slecht voor de dieren in het systeem, maar ook de mensen (zelfmoord onder boeren is bv hoog) die er in werken en over de gezondheid van de consument kan je ook kritische vragen stellen.

Lees ik hier nu dat je de manier dieren van houden als reden noemt waarom het zelfmoord cijfer onder boeren hoog is? Dat is nogal een aanname zeg....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:34

Margrathea: Oh nee gezond is geen slecht concept, zo bedoel ik het niet :n

Maar de koekjes die jij nu noemt, waarom staat er niet op de verpakking dat het vegan is? Dat zou het een stuk makkelijker maken. Ik loop daar aan voorbij in de supermarkt. (Oreo's zijn trouwens het lekkerste met een dikke laag witte chocolade :o )

Ik zal de producten die je noemt eens gaan opzoeken en uitproberen, ik ben benieuwd. Spontaan ergens een broodje of een ijsje halen wordt natuurlijk niet meer zo makkelijk, laat staan alle non food producten. Ik heb ooit het topic over verborgen vlees gevolgd en daar wordt je echt niet vrolijk van. En daar zit voor mij wel een beetje de afweging + in het feit dat ik geen auto heb en niet meer in een stad woon met een vijf sterren supermarkt.

Ik denk dat ik de komende tijd eens ga bijhouden welke producten ik eet/gebruik die niet vegan zijn dan kan ik vervolgens zien waarvoor ik een alternatief kan verzinnen.