Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ninx schreef:Marie_Anne schreef:
Daar een ik ook steeds vaker over na, veganist worden. Er is toch echt iets gruwelijk mis in die sector als steeds dit soort verhalen naar buiten komen.
Maar het lijkt me erg lastig om dan voldoende ijzer en eiwit binnen te krijgen ( ik sport/ beweeg veel) en B12 moet je dan sowieso bijslikken. Liefst zou ik in plaats van zuivel af en toe een klein stukje vlees willen eten, waarvan bekend is waar het vandaan komt. Maar ik kom er niet achter hoe vaak ik dan vlees zou moeten eten. En het is ook lastig om aan zo'n stukje vlees te komen, als je in de stad woont en geen vriezer of auto hebt.
Kijk eens naar dit filmpje, ze hebben er meer gemaakt.... daar vind je veel info terug (zij doen aan krachtsport):
https://youtu.be/lKMwPUjM6o4
Veel topsporters zijn vegan. Een heel mooi voorbeeld is Rich Roll, van dikke ongezonde veertiger naar een vegan superatleet die Ultraman meerdere keren heeft gewonnen. Heftige prestatie.
https://youtu.be/LxUmOx52Mxc
Hij heeft ook een eigen kanaal, veel leuke filmpjes.
B12 tekort komt net zoveel voor onder vleeseters als vegetariërs en veganisten.
B12 is een grondgebonden mineraal dat je binnen krijgt via alles dat uit de grond groeit. Door intensieve landbouw en verschraling van de grond krijgen we te weinig B12 binnen.
Dieren krijgen ook te weinig B12 binnen. Dus krijgen die in hun B12 gesupplementeerd.
De B12 die een vleeseter/ zuiveleter dus binnen krijgt komt van het supplement dat het dier heeft gekregen.
Als je dus het dier er tussenuit haal en het supplement zelf neemt is dat dus wel zo slim.
Zoolgangster schreef:poes schreef:Marie-Anne: ik sport ook veel en eet grotendeels plantaardig. Snap echt niet dat mensen nog denken dat je vlees of zuivel nodig hebt voor eiwitten of ijzer eerlijk gezegd. Er zijn ook topatleten die vegan zijngewoon gevarieerd en zo clean mogelijk eten doet al veel!
Nou eh, spreek voor jezelf… ik at ook grotendeels plantaardig, ,maar had nog nooit zo vaak problemen met mijn gebit. Dus zó overtuigd dat iedereen die dat wil wel eventjes zonder vlees/zuivel kan, nee, dat ben ik niet. Ik had ook veel meer "slijtage" aan mijn botten dan normaal is voor mijn leeftijd. Dus de yoghurt heb ik maar weer in huis gehaald.
Ik volg de ontwikkelingen op vegan voedingsgebied en vleesvrije eiwitbronnen met belangstelling, in de hoop dat we op een dag inderdaad diervrij kunnen eten, maar nu is het mi nog niet te doen, tenminste, niet voor iedereen.
Nikass schreef:Ninx ik hoor graag tips voor iemand met een noten allergie en rauwe groenten allergie.
En ook hoe je dan handig kunt koken met een partner die niet vegetariër is. Mag ook in pb uiteraard.
Marie_Anne schreef:Ik denk persoonlijk dat het, aangezien wij toch omnivoren zijn, voor de gezondheid het beste is af en toe een klein stukje vlees te eten. Ik heb wel in het verleden berekeningen gemaakt van wat ik eet en hoeveel proteïne daar in zit. Maar met peulvruchten, noten, volkoren producten en groente, kwam ik dan echt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. En ik voelde mij meteen stukken beter, nadat ik dagelijks een flinke bak magere kwark of skyr weg ging werken.
Maar ik ga mij er nog eens opnieuw in verdiepen.
Ninx schreef:Marie_Anne schreef:Ik denk persoonlijk dat het, aangezien wij toch omnivoren zijn, voor de gezondheid het beste is af en toe een klein stukje vlees te eten. Ik heb wel in het verleden berekeningen gemaakt van wat ik eet en hoeveel proteïne daar in zit. Maar met peulvruchten, noten, volkoren producten en groente, kwam ik dan echt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. En ik voelde mij meteen stukken beter, nadat ik dagelijks een flinke bak magere kwark of skyr weg ging werken.
Maar ik ga mij er nog eens opnieuw in verdiepen.
Ik gebruik, omdat ik me fysiek best veel inspan, een plantaardige proteïne shake.
Check eens het filmpje van vegananimal over de noodzaak van eiwitten.
ps: en nog even over die B12... alle info die ik ken onderschrijft wat ik weet. Maar stel nu dat je dus toch als veganist eerder een tekort oploopt.... dan is zo'n supplement geen probleem. Kijk, ik zet dan gewoon een supplement of dierlijk lijden tegenover elkaar.... en dan is de keuze snel gemaakt.
Ninx schreef:Nikass schreef:Ninx ik hoor graag tips voor iemand met een noten allergie en rauwe groenten allergie.
En ook hoe je dan handig kunt koken met een partner die niet vegetariër is. Mag ook in pb uiteraard.
Noten kun je omzeilen...... er blijft genoeg over; pitten/ zaden/ peulvruchten.
Rauwe groenten allergie? Misschien meer een overgevoeligheid van je darmen voor rauwe groenten? Dat herken ik wel, heb ik ook een beetje last van.
Maar geldt vaak niet voor alle groenten, dat is een beetje testen.
En voor de groenten waarbij je vaak sowieso last krijgt (bijvoorbeeld biet/ wortel of koolsoorten) kun je eenvoudig koken of even stomen/ blancheren.
Nikass schreef:Het zal me ook wel lukken om vegan te koken (voor mezelf dan), maar nooit meer kaas, Italiaans ijs eten, nooit meer chocolade... bij ieder bezoek bij familie of vrienden (nagenoeg) alles moeten weigeren? Dat vind ik wel een opgave.
.
Nikass schreef:Het zal me ook wel lukken om vegan te koken (voor mezelf dan), maar nooit meer kaas, Italiaans ijs eten, nooit meer chocolade... bij ieder bezoek bij familie of vrienden (nagenoeg) alles moeten weigeren? Dat vind ik wel een opgave.
.
Magrathea schreef:Nikass schreef:Het zal me ook wel lukken om vegan te koken (voor mezelf dan), maar nooit meer kaas, Italiaans ijs eten, nooit meer chocolade... bij ieder bezoek bij familie of vrienden (nagenoeg) alles moeten weigeren? Dat vind ik wel een opgave.
.
Ik vraag me toch altijd af wat er precies "mooi" kan zijn aan slachten. Hoe je het ook wendt of keert, je neemt het leven van een dier zonder dat je daar enig recht op hebt. (En nee, ik vind "maar ik heb ervoor betaald / ik heb het dier goed verzorgd" daar niet onder vallen.) Dat dier is intelligent, kan pijn, angst en liefde ervaren, vriendschappen onderhouden en rouwen om verloren maatjes / familieleden. Ik kan er met geen mogelijkheid bij dat je dan zoiets hebt van "ja maar hij heeft wel een leuk leven gehad en ik ben er vrij zeker van dat hij zonder pijn geslacht is". (Want tja je kunt niet achteraf gaan vragen of het pijn deed)
Dit geldt natuurlijk ook voor wanneer je iemand anders laat slachten, voor mij maakt het echt geen verschil of je zelf een dier doodt of dit door iemand anders laat doen.
Akkoord, áls je dan een dier moet slachten, dan moet het rustig en pijnloos zijn. Maar de optie "het dier laten leven" is er ook nog gewoon hè
Ik doe overigens vrij fanatiek aan sport (ok momenteel even niet maar normaal wel) en heb geen enkel probleem met spieropbouw, energie etc.
Nikass schreef:NB: Willensburger kaas ga ik proberen. Waar is dat van gemaakt en waar koop je dat?
Nikass schreef:Slachten vind ik ook nooit mooi. Net als jagen.
Maar wat betreft dat eten: ijs op basis van amandelen is geen optie (allergie) en lijkt me eerlijk gezegd ook echt niet lekker. En sorbetijs is nou eenmaal niet mijn favoriet, net als pure chocolade dat niet is... En zo zijn er natuurlijk nog wel wat dingetjes. Kaas vind ik toch ook wel erg fijn![]()
Mijn familie zal niet moeilijk doen, maar zelf vind ik het niet erg gezellig en ook niet heel leuk om lekkere gebakjes en hapjes af te slaan voor gezonde vegan-koekjes![]()
Maar goed, ik weet ook wel dat dat een keuze is, maar ik weet niet of ik dat er voor over heb.
Dat beetje melk of ei dat in dat soort consumpties zit houdt de vee industrie niet draaiende vermoed ik
NB: Willensburger kaas ga ik proberen. Waar is dat van gemaakt en waar koop je dat?
tamary schreef:Probleem met massaproductie van levende wezens en dus dit soort werk, je gaat het normaal vinden of je gaat er mentaal aan kapot. Dit gedrag is deels een beschermingsmechanisme omdat als je er bij na gaat denken je het niet meer kan doen. Bioindustrie is niet alleen slecht voor de dieren in het systeem, maar ook de mensen (zelfmoord onder boeren is bv hoog) die er in werken en over de gezondheid van de consument kan je ook kritische vragen stellen.