Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:08

sureido schreef:
Omdat rokers hier vanaf het begin aangevallen worden en weg wezen moeten terwijl er ook compromissen gesloten kunnen worden (delen rookvrij), het is logisch dat die ook in de verdediging schieten. Rokers bestaan nu eenmaal en omdat er toevallig bewezen is dat het niet gezond is en mensen doen alsof ze van een keer rook inademen kanker krijgen (heel overdreven dus) ontstaan er irritaties.

Als je op een terras werkt adem je niet ‘een keer’ rook in, maar je hele werkdag. En ja, dat is schadelijk. En de wet zegt dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek, dus waarom de terrasobers niet?

sureido

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:10

Dan wacht je toch even met serveren als je daar last van hebt en doe je eerst een andere tafel?? Of je vraagt of ze even de sigaret weg willen doen? Van die 2 seconden een drankje neerzetten krijg je echt geen kanker hoor :') Kom eens op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:12

Maar dat is dus de foutieve aanname die steeds wordt gemaakt; dat het je maar een keer in je leven overkomt ofzoiets. Dat is niet zo.

Ik vind het vervelend dat het nodig is hoor. Alle bewijzen over hoe slecht het voor je is gaan vrolijk de prullebak in zodat er alleen een schijnbare behoefte overblijft van de overheid om zich met de gewone man te bemoeien en van de niet-roker om te zeuren. Ja dan snap ik wel dat het oneerlijk klinkt.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:16

enzino schreef:
woofie schreef:
Er wordt helemaal niks goedgepraat! Ik ben ook voor het uitbannen van roken, maar niet op deze manier!
Je schiet er niks mee op als je elkaar voor rotte vis uitmaakt want daar kweek je alleen maar weerstand mee. We zijn op de goede weg door het invoeren van de leeftijdsgrens m.b.t de verkoop, rookvrije werkplekken, rookverboden op plaatsen waar kinderen spelen....

Het is dus goed dat er rookvrije werkplekken zijn en een rookverbod op plaatsen waar kinderen spelen, maar een terras is opeens een stap te ver? Waarom leg je daar precies de grens? Komen er nooit kinderen op een terras, of werkt er niemand op een terras? Wat is er zo heilig aan een terras wat een treincoupe, vliegtuig, werkruimte, of kinderspeelplaats niet heeft?

woofie schreef:
Dat het sommigen niet ver genoeg gaat begrijp ik, maar met kleine stappen kom je ook waar je wezen wil.

Maar dit is toch ook een kleine stap?
Eerst in de vliegtuigen, treinen en op de werkplek. En nu is het terras aan de beurt. De vorige verboden zijn er al tijden, dus tijd voor de volgende kleine stap... het terras.

woofie schreef:
Uitlaatgassen etc behoren wel degelijk ook een onderdeel van deze discussie te zijn! files nemen hand over hand toe en met het openen van Lelystad airport zullen ook de vliegbewegingen boven ons land ernstig toenemen. Schone lucht bereik je in dit geval dus niet alleen door rokers van het terras of zelfs uit hun eigen tuin te jagen.
Willen we een schone omgeving dan zullen we daar SAMEN voor moeten strijden ook de rokers en de niet rokers!

Dat zeg je heel stellig, maar je onderbouwd het nauwelijks. Jouw aanname is dat het rookverbod op terrassen vanwege schone lucht is, maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Want als jij thuis een sigaret rookt dan vervuil je de lucht net zoveel als dat je een sigaret op het terras rookt. Het gaat dus helemaal niet om luchtvervuiling in het algemeen want dan zouden ze sigaretten totaal verbannen.

Waar het wel om gaat is dat andere mensen op het terras bloot worden gesteld aan kankerverwekkende stoffen en dit "moeilijk" kunnen ontvluchten. Moeilijk hier tussen aanhalingstekens want je kan natuurlijk roepen dat ze dan maar niet naar een terras moeten gaan, maar dat lijkt me geen reëel argument waar de verslaving van een paar het genot van velen de nek omdraait.

Als je me dan zo nodig wil quoten, voeg dan ook het laatste stukje van mijn post toe....!!
" Zolang er nog mensen zijn die roken zullen we dus moeten zoeken naar een compromis waar beide partijen zich in kunnen vinden in plaats van elkaar het leven zuur te maken.
Een beetje begrip voor de zwaarte van de verslaving van de kant van de niet rokers, en omgekeerd begrip van de rokers dat niet rokers wel degelijk last kunnen hebben van sigarettenlucht zou ons daarbij al een eind op weg helpen."

Maar dat zal wel niet in jouw straatje passen...wederzijds begrip!!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:17

LadyMadonna schreef:
Waarom kunnen we hier niet normaal over discussiëren en moet het gelijk allemaal zo aanvallend :?

Modern times. Zie Trump, de Nederlandse politiek maar ook steeds meer discussies alhier. Het compromis is dood, niet alleen moet 1 partij winnen maar de andere partij moet ook vernietigd worden.

Smijt dit soort shyte op FB:

Vieze fiets brute moordenaars zijn het!dat ze daar zelf nog elke nacht rustig onder slapen zegt genoeg over het karakter van deze vieze honden...zou met liefde kogels door hun botte kop jagen...met alle liefde

en je scoort nog 'likes' ook. Het onderwerp was in dit geval overigens afschot in de OVP.....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:19

Van mij mag het verboden worden op terrassen. Eerder vond ik het allemaal niet zo nodig. Ok in de kroeg vond ik het niet zo'n probleem..

Maar ook ik zie zoveel copd'ers ivm werk en die schade is zo heftig om te zien..

Het is niet meer de pure tabak maar de bende die er van de overheid ingestopt mag worden die mij zorgen baart.. rattengif, koeienscheten en gootsteenontstopper, stoffen die wij niet meer mogen kopen maar blijkbaar wel roken..

Het mag van mij echt uitgebannen worden.. Vooral omdat ik hoop dat mijn dochter het nooit gaat doen..

Zélf ben ik ook in een rokende omgeving opgegroeid. Zal niemand veroordelen maar hoop met heel mijn hart dat 'rokers' inzien wat je je lijf aandoet..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:20

Het mag gewoon niet.
Daarnaast is het niet 1 keer 2 seconden maar de gehele dag 2 seconden en dat het gehel terrasseizoen lang...

Daarbij blijft rook hangen. het vervliegt niet zo snel als rokers zelf denken :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:24

Ik snap niet waarom rokers het niet begrijpen dat anderen geen zin hebben om in de stinklucht te zitten.

Ik rook om een reden niet?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:25

Het compromis is dat rokers, als het voorstel doorgaat, (nog) buiten het terras mogen roken.. :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:34

Waar de lucht nog steeds over het terras zal waaien :=

En nee ik praat roken niet goed, het is slecht voor je. Toch wil ik zelf bepalen of ik het doe of niet, hoeft een overheid zich niet mee te bemoeien.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:37

Maar toch al minder... Want neem aan dat jij als sociale roker niet direct aan het terras zal staan maar gewoon netjes wat verderop ?

Ik heb zelf besloten om niet te willen roken, want het is enorm slecht, dat betekent dat ik ook echt niet op jouw slechte verslaving zit te wachten wat alsnog slecht is voor mijn gezondheid.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:41

Ach, eerst rookruimtes laten bouwen en deze dan weer laten afbreken, prima, maar dit gaat eerst nog gebeuren en dan gaan ze pas naar rookvrije terrassen kijken. Denk dat dit nog wel een aantal jaar duurt (gelukkig). In tussen rook ik gewoon door op het terras.

Net zoals iedereen op Bokt riep dat vuurwerk verboden ging worden, nou nee, dikke vette pech. :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:42

Mars schreef:
Waar de lucht nog steeds over het terras zal waaien :=

En nee ik praat roken niet goed, het is slecht voor je. Toch wil ik zelf bepalen of ik het doe of niet, hoeft een overheid zich niet mee te bemoeien.

Helaas stopt de overheid er zoveel bende in dat jij nog meer verslaafd raakt.. dat vind ik erg
Laatst bijgewerkt door IMJ op 05-06-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:43

Nuttige bijdrage :j

Vuurwerkverbod zijn ze ook druk mee bezig, net als dat steeds meer auto's worden geweerd.

Rook lekker door op het terras, voel je niet schuldig dat je de gezondheid van andere mensen in gevaar brengt, want zo te lezen ben je er trots op. En juist voor zulke mensen dient het verbod er te komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:48

Niemand moest rookruimtes bouwen hoor - dat deed men zelf.

(En vuurwerk gaat ook in stapjes. En ik hoop dat het gebeurt, want ik heb het afgelopen jaar een MAAND last gehad van dat geknal. Het heeft 2,5 week geduurd voor ik een keer een dag had zonder dat er vuurwerk werd afgestoken. De redelijkheid is er niet meer, verbied het dan maar.)

@IMJ: de tabaksindustrie stopt die stoffen erin, de overheid niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:50

Nee, zolang er rekening gehouden wordt met elkaar hoeft er geen verbod te komen. Ik mag gewoon roken op het terras, maar ik zal er voor zorgen dat jij niet in mijn stinklucht zit. Daar ben ik inderdaad trots op ;).

Vuurwerkverbod komt er niet omdat er teveel mensen vuurwerk afsteken stond gister nog op nu.nl :)

Edit: maar jullie hebben het straks voor elkaar dat jullie alle rokers uit het topic geweerd hebben en dan kunnen jullie lekker gaan neuzelen met elkaar hoe verschrikkelijk rokers zijn.
Laatst bijgewerkt door sureido op 05-06-18 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:50

Shadow0 schreef:
Niemand moest rookruimtes bouwen hoor - dat deed men zelf.

(En vuurwerk gaat ook in stapjes. En ik hoop dat het gebeurt, want ik heb het afgelopen jaar een MAAND last gehad van dat geknal. Het heeft 2,5 week geduurd voor ik een keer een dag had zonder dat er vuurwerk werd afgestoken. De redelijkheid is er niet meer, verbied het dan maar.)

@IMJ: de tabaksindustrie stopt die stoffen erin, de overheid niet.

Maar het is wel aan de overheid om deze toevoeging van stoffen te verbieden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:52

Cowboy55 schreef:
Modern times. Zie Trump, de Nederlandse politiek maar ook steeds meer discussies alhier. Het compromis is dood, niet alleen moet 1 partij winnen maar de andere partij moet ook vernietigd worden.

Maar waarom moet er in vredesnaam een compromis gesloten worden over iets dat bewezen(!) schadelijk is voor de gezondheid én onnodig?
Je kunt wel zeggen dat auto's ook vieze lucht veroorzaken, maar als ik hier op Bokt zeg dat ik vind dat alle auto's van de weg moeten komt er geheid een stroom aan mensen die verkondigt dat ze toch echt niet zonder hun auto kunnen vanwege lichamelijke omstandigheden of woon-werk verkeer oid. En dat is begrijpelijk, daarom hoop ik ook dat er meer geïnvesteerd gaat worden in goed openbaar vervoer om ook dat stukje leefbaarheid te verbeteren.

Roken, oprecht, waar is het nuttig voor? Ik hoor de accijnzen, vroegtijdig sterven, noem het maar op, maar die gelden vallen echt in het niet bij wat het kost om alle mensen die door roken ziek worden te behandelen.

Overigens heeft de overheid niemand verplicht om een rookruimte aan te leggen. Dat deden de mensen zelf. (Om vervolgens de "rookruimte" te laten bestaan uit het gehele café behalve de bar. Ja sorry maar dan ben je gewoon aan het stangen en kan je wachten op maatregelen.)
Ik ben zelf eigenlijk wel blij dat de rookruimtes ook onder vuur liggen, wij hebben in ons café geen rookruimte (geen plek/geld voor plus monumentaal pand dus dat doe je niet zomaar even) en daar hadden we echt last van. Nu wordt het gelukkig gelijk getrokken. (Althans, ik weet niet of het alleen een oproep was of dat het ook daadwerkelijk verboden gaat worden?)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:53

sureido schreef:
Nee, zolang er rekening gehouden wordt met elkaar hoeft er geen verbod te komen. Ik mag gewoon roken op het terras, maar ik zal er voor zorgen dat jij niet in mijn stinklucht zit. Daar ben ik inderdaad trots op ;).

Vuurwerkverbod komt er niet omdat er teveel mensen vuurwerk afsteken stond gister nog op nu.nl :)

Edit: maar jullie hebben het straks voor elkaar dat jullie alle rokers uit het topic geweerd hebben en dan kunnen jullie lekker gaan neuzelen met elkaar hoe verschrikkelijk rokers zijn.

Ach, dat is in het OVP topic ook gebeurd. Waarschijnlijk zijn ze daar nu heel gelukkig met elkaar.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:54

sureido schreef:

Jij kan er niet voor zorgen dat mijn moeder geen last zal hebben van jou sigaret. Dat kan je niet zolang jij blijft roken op het terras.

Zolang je dat niet wil begrijpen is er niet eens een gesprek mogelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:00

sureido schreef:
Nee, zolang er rekening gehouden wordt met elkaar hoeft er geen verbod te komen.

Maar, ondanks dat dit nu een onderwerp is dat al een halve eeuw minstens loopt, is dat dus nog steeds niet normaal. Nog steeds steken mensen best een sigaret op zelfs al zit je er pal naast, nog steeds gaan mensen met sigaret in het bushokje staan - als men meer rekening met elkaar gehouden zou hebben de afgelopen 40 jaar was het wellicht anders gelopen, maar uiteindelijk is dat dus niet gelukt en blijkt dat verboden nodig zijn voor er wat beweging komt.

Citaat:

Oh. Dan is het waar, voor altijd. Geef het maar op, nu.nl zegt het.

Citaat:

Yeah :Y)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:09

Babsiej schreef:
Maar toch al minder... Want neem aan dat jij als sociale roker niet direct aan het terras zal staan maar gewoon netjes wat verderop ?

Ik heb zelf besloten om niet te willen roken, want het is enorm slecht, dat betekent dat ik ook echt niet op jouw slechte verslaving zit te wachten wat alsnog slecht is voor mijn gezondheid.

Hoe ver moet ik gaan staan denk je? Want nee, ik ga geen half huizenblok weglopen. Een meter of 10 best maar zelfs ik als roker ruik nog genoeg van de lucht op die afstand. Dus ik begrijp het nut er niet helemaal van...

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:29

Zo ver weg dat niet-rokers er geen last van hebben misschien ? Of kan dat ook pas als er een verbod is ?

Je zegt zelf, je ruikt het tot ver. De meeste niet-rokers vinden het erg smerig. Waarom zou je dat willen?

Anyway elke meter die jullie verder weg moeten gaan staan in winst.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:32

dat is natuurlijk in de praktijk niet vast te leggen. Of men moet ook in Den Haag gaan lobbyen om de wind te verbieden := Ga je 50 meter verder staan dan sta je op menig marktplein al voor het terras van de buren en heb je daar weer gepiep.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:35

Mars schreef:
dat is natuurlijk in de praktijk niet vast te leggen. Of men moet ook in Den Haag gaan lobbyen om de wind te verbieden := Ga je 50 meter verder staan dan sta je op menig marktplein al voor het terras van de buren en heb je daar weer gepiep.

Dus omdat je het ver weg ook ruikt kun je net zo goed direct naast iemand gaan staan?
Het geeft volgens mij alleen maar aan hoe ver het draagt en dat het dus vreemd is dat roken op terrassen nog toe wordt gestaan (en binnen niet)