woofie schreef:Er wordt helemaal niks goedgepraat! Ik ben ook voor het uitbannen van roken, maar niet op deze manier!
Je schiet er niks mee op als je elkaar voor rotte vis uitmaakt want daar kweek je alleen maar weerstand mee. We zijn op de goede weg door het invoeren van de leeftijdsgrens m.b.t de verkoop, rookvrije werkplekken, rookverboden op plaatsen waar kinderen spelen....
Het is dus goed dat er rookvrije werkplekken zijn en een rookverbod op plaatsen waar kinderen spelen, maar een terras is opeens een stap te ver? Waarom leg je daar precies de grens? Komen er nooit kinderen op een terras, of werkt er niemand op een terras? Wat is er zo heilig aan een terras wat een treincoupe, vliegtuig, werkruimte, of kinderspeelplaats niet heeft?
woofie schreef:Dat het sommigen niet ver genoeg gaat begrijp ik, maar met kleine stappen kom je ook waar je wezen wil.
Maar dit is toch ook een kleine stap?
Eerst in de vliegtuigen, treinen en op de werkplek. En nu is het terras aan de beurt. De vorige verboden zijn er al tijden, dus tijd voor de volgende kleine stap... het terras.
woofie schreef:Uitlaatgassen etc behoren wel degelijk ook een onderdeel van deze discussie te zijn! files nemen hand over hand toe en met het openen van Lelystad airport zullen ook de vliegbewegingen boven ons land ernstig toenemen. Schone lucht bereik je in dit geval dus niet alleen door rokers van het terras of zelfs uit hun eigen tuin te jagen.
Willen we een schone omgeving dan zullen we daar SAMEN voor moeten strijden ook de rokers en de niet rokers!
Dat zeg je heel stellig, maar je onderbouwd het nauwelijks. Jouw aanname is dat het rookverbod op terrassen vanwege schone lucht is, maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Want als jij thuis een sigaret rookt dan vervuil je de lucht net zoveel als dat je een sigaret op het terras rookt. Het gaat dus helemaal niet om luchtvervuiling in het algemeen want dan zouden ze sigaretten totaal verbannen.
Waar het wel om gaat is dat andere mensen op het terras bloot worden gesteld aan kankerverwekkende stoffen en dit "moeilijk" kunnen ontvluchten. Moeilijk hier tussen aanhalingstekens want je kan natuurlijk roepen dat ze dan maar niet naar een terras moeten gaan, maar dat lijkt me geen reëel argument waar de verslaving van een paar het genot van velen de nek omdraait.