To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:10

Nikass schreef:
Berichten van de Volkskrant kunnen niet gelezen worden zonder betaling.

In mijn herinnering kun je er 5 per maand lezen? Maar goed, ik ben de beroerdste niet:

Citaat:
'Lange tijd had ik een rubberen ziel, dankzij Pieter ben ik empathischer geworden'

Artsen over de patiënt die hun kijk op het vak veranderde. Deze week: neurochirurg Wilco Peul (53).

Door: Ellen de Visser 9 september 2017, 02:00

'Pieter was een 19-jarige student die op een avond gruwelijk was mishandeld. Onbekenden hadden op het station zijn gezicht bewerkt met een ploertendoder. Hij kwam in een diep coma ons ziekenhuis binnen. We hebben hem die nacht met spoed geopereerd, en daarna nog een paar keer. De vooruitzichten waren heel slecht, maar we hebben er alles aan gedaan om hem in leven te houden. Dat lukte. Hij heeft maanden op de intensive care gelegen maar na een jaar was hij er bovenop. Hij was zo dankbaar dat hij zelfs een speciale website maakte om daarover te vertellen.'

'Pieter ging terug naar Zeeland, waar zijn ouders woonden. Hoe het hem daarna verging, wist ik niet. Ik opereer jaarlijks tientallen patiënten die hersenletsel hebben opgelopen door een trauma - vaak een ongeluk. Ik verdiepte me nooit in de vraag hoeveel van hen we echt uitzicht bieden op een waardig leven. Patiënten die het overleefden, zag ik nooit meer terug. Ze vertrokken naar huis en als het minder goed met ze ging, kwamen ze in een revalidatiecentrum terecht of in een verpleeghuis. Maar daar kwam ik nooit.

'Tot vier jaar geleden, toen ik voor het eerst een revalidatiecentrum bezocht. Daar zag ik patiënten die wij geopereerd konden hebben en dat was zo confronterend. Ik trof ernstig invalide mensen die nog maar tot heel weinig in staat waren en ik vroeg me af of ik mijzelf dat zou toewensen. Wat was voor mij eigenlijk de essentie van waardigheid en geluk? Het bestaan is zo kwetsbaar als je aan je hersenen wordt geraakt en ik had me nooit afgevraagd: doen we in het ziekenhuis het goede? Moeten we altijd alles doen wat kan?

'Daarna is er in mijn hoofd veel gaan schuiven. Een van mijn studenten wilde uitzoeken of patiënten die het ziekenhuis verlaten een menswaardig bestaan kunnen leiden. We besloten de patiënten te gaan interviewen die we de afgelopen jaren hadden geopereerd. En zo kwamen we in Zeeland terecht, bij Pieter. We dachten dat het heel goed met hem ging, zo hadden we ooit afscheid genomen. Maar hij had veel last van epileptische aanvallen. Zijn IQ was nooit meer op het oude niveau gekomen, zijn geheugen was aangetast. Hij had tal van studies geprobeerd maar niks was gelukt. Hij had geen partner, en niet veel vrienden meer over.'

'We zijn ons rot geschrokken. Het eerste half uur op de terugweg hebben we niets tegen elkaar gezegd. Gelukkig kwamen we in een file terecht, zodat we er rustig over konden praten. Wij waren ervan overtuigd dat we bij Pieter een wonder hadden verricht. Maar het wonder bleek geen wonder.

'Pieter heeft me duidelijk gemaakt hoe belangrijk het onderzoek is dat we nu doen. We werken daarbij samen met andere ziekenhuizen. Hoe ver moeten we gaan met onze behandelingen? Moeten we iedere patiënt altijd opereren? We zijn nog lang niet klaar, maar door patiënten en hun familie te ondervragen hopen we op die vragen ooit een afgewogen antwoord te kunnen geven. Zodat we een beter verhaal kunnen vertellen, misschien zelfs kunnen voorspellen welke patiënten er wel en niet goed uit komen. En betere beslissingen kunnen nemen.

'De confrontatie met Pieter heeft me diep geroerd. Het heeft me niet alleen gestuurd in de uitoefening van mijn vak maar ook de kijk op mijn leven veranderd. Ik was zo'n ijskonijn dat ik in mijn werk niet kon worden geraakt. Ik stopte mijn emoties weg, want die hinderden me. Lange tijd had ik een rubberen ziel, dankzij Pieter ben ik empathischer geworden.'

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:14

ik kan me vinden in de reacties van pmarena

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:56

Magrathea schreef:
Nikass schreef:
Berichten van de Volkskrant kunnen niet gelezen worden zonder betaling.

In mijn herinnering kun je er 5 per maand lezen? Maar goed, ik ben de beroerdste niet:

Citaat:
'Lange tijd had ik een rubberen ziel, dankzij Pieter ben ik empathischer geworden'

Artsen over de patiënt die hun kijk op het vak veranderde. Deze week: neurochirurg Wilco Peul (53).

Door: Ellen de Visser 9 september 2017, 02:00

'Pieter was een 19-jarige student die op een avond gruwelijk was mishandeld. Onbekenden hadden op het station zijn gezicht bewerkt met een ploertendoder. Hij kwam in een diep coma ons ziekenhuis binnen. We hebben hem die nacht met spoed geopereerd, en daarna nog een paar keer. De vooruitzichten waren heel slecht, maar we hebben er alles aan gedaan om hem in leven te houden. Dat lukte. Hij heeft maanden op de intensive care gelegen maar na een jaar was hij er bovenop. Hij was zo dankbaar dat hij zelfs een speciale website maakte om daarover te vertellen.'

'Pieter ging terug naar Zeeland, waar zijn ouders woonden. Hoe het hem daarna verging, wist ik niet. Ik opereer jaarlijks tientallen patiënten die hersenletsel hebben opgelopen door een trauma - vaak een ongeluk. Ik verdiepte me nooit in de vraag hoeveel van hen we echt uitzicht bieden op een waardig leven. Patiënten die het overleefden, zag ik nooit meer terug. Ze vertrokken naar huis en als het minder goed met ze ging, kwamen ze in een revalidatiecentrum terecht of in een verpleeghuis. Maar daar kwam ik nooit.

'Tot vier jaar geleden, toen ik voor het eerst een revalidatiecentrum bezocht. Daar zag ik patiënten die wij geopereerd konden hebben en dat was zo confronterend. Ik trof ernstig invalide mensen die nog maar tot heel weinig in staat waren en ik vroeg me af of ik mijzelf dat zou toewensen. Wat was voor mij eigenlijk de essentie van waardigheid en geluk? Het bestaan is zo kwetsbaar als je aan je hersenen wordt geraakt en ik had me nooit afgevraagd: doen we in het ziekenhuis het goede? Moeten we altijd alles doen wat kan?

'Daarna is er in mijn hoofd veel gaan schuiven. Een van mijn studenten wilde uitzoeken of patiënten die het ziekenhuis verlaten een menswaardig bestaan kunnen leiden. We besloten de patiënten te gaan interviewen die we de afgelopen jaren hadden geopereerd. En zo kwamen we in Zeeland terecht, bij Pieter. We dachten dat het heel goed met hem ging, zo hadden we ooit afscheid genomen. Maar hij had veel last van epileptische aanvallen. Zijn IQ was nooit meer op het oude niveau gekomen, zijn geheugen was aangetast. Hij had tal van studies geprobeerd maar niks was gelukt. Hij had geen partner, en niet veel vrienden meer over.'

'We zijn ons rot geschrokken. Het eerste half uur op de terugweg hebben we niets tegen elkaar gezegd. Gelukkig kwamen we in een file terecht, zodat we er rustig over konden praten. Wij waren ervan overtuigd dat we bij Pieter een wonder hadden verricht. Maar het wonder bleek geen wonder.

'Pieter heeft me duidelijk gemaakt hoe belangrijk het onderzoek is dat we nu doen. We werken daarbij samen met andere ziekenhuizen. Hoe ver moeten we gaan met onze behandelingen? Moeten we iedere patiënt altijd opereren? We zijn nog lang niet klaar, maar door patiënten en hun familie te ondervragen hopen we op die vragen ooit een afgewogen antwoord te kunnen geven. Zodat we een beter verhaal kunnen vertellen, misschien zelfs kunnen voorspellen welke patiënten er wel en niet goed uit komen. En betere beslissingen kunnen nemen.

'De confrontatie met Pieter heeft me diep geroerd. Het heeft me niet alleen gestuurd in de uitoefening van mijn vak maar ook de kijk op mijn leven veranderd. Ik was zo'n ijskonijn dat ik in mijn werk niet kon worden geraakt. Ik stopte mijn emoties weg, want die hinderden me. Lange tijd had ik een rubberen ziel, dankzij Pieter ben ik empathischer geworden.'

Ik vind het een interessant verhaal, maar wat wil je er precies mee duidelijk maken?

Magrathea

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 11:05

Dat ook als je hersenen repareert die niet hersendood zijn, die mensen er toch niet altijd een fantastisch leven aan overhouden.

Kan je nagaan als er daadwerkelijk hersendood vast is gesteld. Een foute diagnose, kan, maar wanneer iemand dagenlang niet reageert op reflexen is het gewoon klaar.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:02

Magrathea, dank je voor je posts, zeker die op de vorige pagina. Goed dat je de moeite blijft nemen om misvattingen en vooroordelen rond hersendood op een goed onderbouwde wijze te ontkrachten.

Ik heb het artikel in de Volkskrant over een orgaandonatie van begin tot eind net gelezen (staat in de Vk van gisteren), en ik hoop dat iedereen die hier mee discussieert de moeite neemt dat ook te doen. Het artikel geeft namelijk open, duidelijk en nuchter weer hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Wat vooral duidelijk wordt uit dit verhaal, is hoe zorgvuldig en respectvol de betrokken artsen te werk zijn gegaan.

Verder vielen mij twee zaken op in dit verhaal: ten eerste dat het in dit geval de familie van de bijna-overledene is die zelf actief vraagt om orgaandonatie. Omdat op die wijze hun geliefde, via anderen die hij/ zij kan helpen met een donor-orgaan, nog een beetje voort kan leven in een ander. Dat is een perspectief dat in de discussie hier nog nauwelijks belicht is, en voor mij persoonlijk vormt juist dit de belangrijkste motivatie om orgaandonor te willen zijn.
Verder viel mij op dat mensen met een kapotte lever door een alcoholverslaving pas in aanmerking komen als ze twee jaar geen druppel gedronken hebben. Dus er worden wel degelijk eisen gesteld inzake levensstijl.

N.B. Het Volkskrant-artikel is door Polly op pag.16 in gefotografeerde vorm geplaatst. Op de Vk site is het nl alleen toegankelijk voor abonnees.
Laatst bijgewerkt door Askja op 25-02-18 12:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:04

Firelight schreef:
Magrathea schreef:
" Maar de wetenschap handelt altijd naar haar beste weten op dat moment. Op dit moment is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand die hersendood is ooit nog wakker wordt.

Zo dachten dokters tot 30 jaar terug nog dat ze baby's gerust kinden opereren zonder verdoving omdat ze er vanuit gingen dat baby's geen pijn konden voelen.

De wetenschap geeft ook zelf duidelijk aan dat ze nog maar heel weinig weten van de hersenen.

Precies dat!
Als je zelf het vertrouwen hebt dat het goed gaat is dat prima. Dat vertrouwen heb ik nog niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:12

Ze weten misschien weinig over hersenen, maar ze weten wel wanneer ze onherstelbaar beschadigd zijn en het lichaam dus niet meer kunnen voorzien van vitale dingen en dat als de hersenen dood gaan, de rest ook dood gaat.
Overigens krijgen ze naar weten gewoon verdoving voor het onwaarschijnlijke geval dat er toch iets gevoeld kan worden.

Dat artsen dachten dat babies niets voelden 30 jaar terug is gewoon een leugen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:18

Magrathea schreef:
Dat ook als je hersenen repareert die niet hersendood zijn, die mensen er toch niet altijd een fantastisch leven aan overhouden.

Kan je nagaan als er daadwerkelijk hersendood vast is gesteld. Een foute diagnose, kan, maar wanneer iemand dagenlang niet reageert op reflexen is het gewoon klaar.

Ik krijg van Peter van den Oetelaar toch de indruk dat die best tevreden is over zijn leven nadat over hem verteld werd dat hij hersendood zou zijn ;) http://www.orgaandonatiealert.nl/Pdf/Br ... r-2016.pdf

En Esmee Feenstra zit volgens mij ook niet met haar hoofd tegen de muur bonkend al kwijlend in beeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=o49cxSgmzs8

Voor iedere situatie / uitkomst is er wel een ervaringsverhaal :)

Hoe groot de kans op het ene of hoe klein de kans op het andere ook is, als je het risico op iets ècht niet wilt nemen dan wil je ook die hele kleine kans niet riskeren. En je weet immers niet hoe ver iemand nog kan en zal herstellen, om ze daarom maar niet te behandelen is ook weer zowat...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-02-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:21

Die was dan niet hersendood, he. Dat is onomkeerbaar. Het protocol zoals het nu is, maakt dat het gestopt wordt op het moment dat er teken van leven is, dus vindt er geen orgaanoogst plaats.
Wat is dan het probleem met wel of niet echt hersendood? Als het niet echt is dan wordt er niet geoogst, punt.

En het gaat nu weer richting "vooral nee zeggen tegen orgaanoogst" of op z´n minst twijfel zaaien, terwijl het topic daar helemaal niet over gaat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:25

In het vk artikel staat ook goed omschreven wat ze nog meer testen voordat ze verder mogen gaan. Lees dat eerst eens (voor zover nog niet gedaan). Wel zo eerlijk voor de discussie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:26

Magrathea schreef:
Babootje schreef:
Dat klopt. Maar toch zijn er ervaringen van mensen die na een hersendood verklaring niet dood bleken en sterker nog (vrijwel) helemaal herstelden (gedocumenteerd).
Dus ja, hoe hersendood is hersendood?

Kun je hier voorbeelden van geven? En dan niet van die complotwebsites, daar kan ik weinig mee.
Overigens kan ik me best voorstellen dat er delen van de wereld zijn waar men (door gebrek aan kennis?) het niet zo nauw neemt met de definitie hersendood. Gelukkig leven we hier in Nederland en ik heb vertrouwen in de Nederlandse artsen :)

Volgens mij heb je deze ook wel gelezen http://www.annetwood.nl/brief-aan-de-ministerraad
Overigens kunnen ze er in NL ook wel wat van (niet zo nauw nemen met de definitie van hersendood of het volgen van een protocol).

Poeh, het verhaal van die Esmee betrof een Haags ziekenhuis. En laat ik nu in Den Haag Wonen :=
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-02-18 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:28

Lusitana schreef:
Die was dan niet hersendood, he. Dat is onomkeerbaar. Het protocol zoals het nu is, maakt dat het gestopt wordt op het moment dat er teken van leven is, dus vindt er geen orgaanoogst plaats.
Wat is dan het probleem met wel of niet echt hersendood? Als het niet echt is dan wordt er niet geoogst, punt.

En het gaat nu weer richting "vooral nee zeggen tegen orgaanoogst" of op z´n minst twijfel zaaien, terwijl het topic daar helemaal niet over gaat.

Het probleem is dat dergelijke verhalen bestaan en het dus al eerder gebeurd is, TOEN werd ook gezegd dat dat niet kon.

Uiteraard ben je niet onomkeerbaar hersendood geweest als je daarna weer opknapt.
Maar dat maakt toch geen zier uit? Als er over je gezegd wordt dat je hersendood bent dan heb je nu eenmaal dat label, of dat nu terecht is of niet.

Het is lekker makkelijk om achteraf te zeggen: ja dan was diegene dus niet hersendood.
Dat zie ik ook wel :P Maar daar had diegene TOEN niks aan want toen zat het label hersendood er op!

Maar je vraagt je dan toch af hoeveel mensen die voor en na hen onder vergelijkbare omstandigheden opgenomen zijn geweest, ook onterecht hersendood verklaard zijn.

Of dat heden ten dage niet meer voor kan komen, dat mag je alleen maar hopen toch.
Het is nu niet bepaald zo dat er nooit fouten gemaakt worden in ziekenhuizen :=

Het is toch heel begrijpelijk dat mensen bang zijn dat net zij de volgende zijn waarbij er iets enorm fout gaat, waardoor ze onterecht dat labeltje hersendood krijgen terwijl ze liggen te vechten voor hun leven en er nog kans op herstel is.

Ook al is die kans extreem klein of volgens sommigen zelfs onmogelijk want nee nu gebeurt dat niet meer hoor (dat zeiden ze in 2005 ook al....) maar dat jij gelooft dat het nooit meer voor kan komen, geeft geen enkele garantie in de beleving van iemand anders :)

Angst is angst en die mag er gewoon zijn.

En ik vind het ook niet nodig om nu weer dit kringetje door te gaan maarja je stuurt er zelf op aan :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:32

Ga even een topic openen tegen orgaanoogst. In elk topic waar het woord donor in valt komen mensen met dezelfde troep aan.

Hier gaat het over of je organen wel of niet zou aannemen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:34

@pmarena: wat vind je dan van de procedure die in het artikel wordt omschreven? Denk jij dat die man had kunnen herleven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:36

Er gaan ook wel eens operaties mis, maar daarom zeg je toch niet opereer nooit maar meer?
Je moet niet wat er mis gaat als norm gaan zien en beargumenteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:39

Lusitana schreef:
Er gaan ook wel eens operaties mis, maar daarom zeg je toch niet opereer nooit maar meer?
Je moet niet wat er mis gaat als norm gaan zien en beargumenteren.

Kom op zeg! Het doel van zo'n operatie is anders. Je beter maken of je leven te redden.

Maar daar is bij orgaandonatie geen sprake van toch?
Ik denk dat dit vooral voor de nabestaanden heel erg is. De wetenschap dat door toestemming te geven je misschien wel hebt bijgedragen aan een dood die niet nodig was.
Die twijfel zou ik mijn nabestaanden niet aan willen doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:43

Lusitana schreef:

Die man was dan misschien niet ECHT hersendood, maar de artsen hadden die diagnose wel gesteld. Foute diagnose? En het jaar 2000 is inderdaad al even geleden, maar toch ook niet zo lang geleden dat ik zeg "duidelijk dat de medische wereld toen nog niet wist wat ze nu weten" het is PAS 18 jaar geleden, geen 180! Hoeveel foute diagnoses worden er in 2018 gesteld? Dat iemand hersendood verklaard wordt, maar dat eigenlijk niet is. Peter was immers OOK ECHT hersendood terwij hij dat dus NIET ECHT was!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:50

Lusitana schreef:
Ga even een topic openen tegen orgaanoogst. In elk topic waar het woord donor in valt komen mensen met dezelfde troep aan.

Hier gaat het over of je organen wel of niet zou aannemen.

Waarom zou ik? Ik ben niet tegen orgaanoogst. Maar dat kwartje wil bij jou maar niet vallen :P

Vind jij de verhalen van Peter en Esmee troep? Dat is ook fraai :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-02-18 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:52

pmarena schreef:
Magrathea schreef:

Ik krijg van Peter van den Oetelaar toch de indruk dat die best tevreden is over zijn leven nadat over hem verteld werd dat hij hersendood zou zijn ;) http://www.orgaandonatiealert.nl/Pdf/Br ... r-2016.pdf

En Esmee Feenstra zit volgens mij ook niet met haar hoofd tegen de muur bonkend al kwijlend in beeld hier: https://www.youtube.com/watch?v=o49cxSgmzs8

Voor iedere situatie / uitkomst is er wel een ervaringsverhaal :)

Hoe groot de kans op het ene of hoe klein de kans op het andere ook is, als je het risico op iets ècht niet wilt nemen dan wil je ook die hele kleine kans niet riskeren. En je weet immers niet hoe ver iemand nog kan en zal herstellen, om ze daarom maar niet te behandelen is ook weer zowat...

En daar gaan we weer... In deze gevallen is dat protocol voor hersendood helemaal niet doorlopen. Die man had hersenbeschadiging en bij de vrouw was men ook nog lang niet in dat stadium.
Hou toch op met het bang maken van mensen met iedere keer dezelfde ongefundeerde verhalen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:30

Het is water naar de zee dragen. Ik trek me terug uit dit topic.
Ik vind de neerbuigende toon inclusief suggestieve emoticons, en de hardnekkige, niet met betrouwbare bronnen onderbouwde paranoia jegens de medische wereld en de wetenschap van/door m.n. pmarena dermate storend dat ik geen zin meer heb hier nog energie in te steken. Sommige mensen kunnen blijkbaar niet op een volwassen wijze discussiëren.

Ik hoop dat het aangehaalde Volkskrant-artikel door zo veel mogelijk mensen gelezen wordt. Niet omdat het pro donatie zou zijn, maar juist omdat het de hele procedure aan de hand van een praktijkvoorbeeld van a tot z beschrijft, hetgeen mensen die daar geen goed beeld van hebben kan helpen hun standpunt te bepalen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:45

Askja schreef:
Het is water naar de zee dragen. Ik trek me terug uit dit topic.
Ik vind de neerbuigende toon inclusief suggestieve emoticons, en de hardnekkige, niet met betrouwbare bronnen onderbouwde paranoia jegens de medische wereld en de wetenschap van/door m.n. pmarena dermate storend dat ik geen zin meer heb hier nog energie in te steken. Sommige mensen kunnen blijkbaar niet op een volwassen wijze discussiëren.

Ik hoop dat het aangehaalde Volkskrant-artikel door zo veel mogelijk mensen gelezen wordt. Niet omdat het pro donatie zou zijn, maar juist omdat het de hele procedure aan de hand van een praktijkvoorbeeld van a tot z beschrijft, hetgeen mensen die daar geen goed beeld van hebben kan helpen hun standpunt te bepalen.

Ik ook.
Het noemen van dat artikel lijkt tegen dovemansoren gezegd helaas. Juist mooi dat daarin ook een klinisch ethicus wordt aangehaald die zegt zijn nabestaanden te laten kiezen. Het artikel is dus echt niet alleen maar pro.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:59

Is niet tegen dove mansoren gezegd. Maar het is door mij niet te lezen vanaf de pc. Ook niet na diverse keren ctrl+. En via de site van de krant moet ik betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:29

pmarena schreef:
Waarom zou ik?

Omdat je daar prima al je fabeltjes en misleidende troep als argumenten kunt gebruiken. Hier hebben ze geen nut.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 14:35

SusanH, als je echt geïnteresseerd bent, kun je natuurlijk ook een losse Volkskrant kopen, of lezen in een café of bibliotheek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:45

SusanH schreef:
Is niet tegen dove mansoren gezegd. Maar het is door mij niet te lezen vanaf de pc. Ook niet na diverse keren ctrl+. En via de site van de krant moet ik betalen.

Apart, op m'n telefoon is het prima te lezen