Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Dat vind ik zo krom aan heel die uitkering. Volgens mij is dit de enige langdurige uitkering waarbij je je inkomen blijft houden als je samenwoont. En het slaat nergens op. Ik vind het zo oneerlijk dat een alleenstaande wajonger net zo veel krijgt als een samenwonende wajonger.
Morganlefay schreef:Citaat:Dat vind ik zo krom aan heel die uitkering. Volgens mij is dit de enige langdurige uitkering waarbij je je inkomen blijft houden als je samenwoont. En het slaat nergens op. Ik vind het zo oneerlijk dat een alleenstaande wajonger net zo veel krijgt als een samenwonende wajonger.
Wajong is een wettelijke uitkering die aan een specifiek persoon wordt toegekend op grond van een lichamelijke en/of geestelijke beperking en dan in de breedste zin van het woord.
Of diegene een onderdeel van een gezin vormt of alleen woont is niet in beeld.
Alleen een Bijstandsuitkering is gebaseerd op een gezinssamenstelling.
Houdt in dat als er binnen een gezin een Wajonger zit dan wordt de BIJSTAND gekort niet de Wajong.
En als we dan toch bezig zijn.
Weet je wat onredelijk is.
Mensen die 30-40 jaar gewerkt hebben afschepen met een aalmoes en ze allerlei vernederende werkjes laten doen onder het mom van re-integratie. Ze ook nog als een stel criminelen behandelen. Strafkorting omdat ze een regeltje niet hebben gelezen en uit onkunde iets verzuimen te melden.
Janneke2 schreef:Citaat:Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.
Hoezo: deze vriendin heeft het niet nodig?
Ja, ze ZOU jouw werk over kunnen nemen. Je zou met je baas kunnen praten. Dat lijkt mij een zeer fidele zaak!
...maar ze is langzamer.
...en ze moet solliciteren op de gewone arbeidsmarkt, WSW bedrijven zijn afgeschaft.
(We hebben series rechtse kabinetten inclusief Rutte II gehad en dan krijg je dit.)
Een boel bazen staan niet te trappelen, maar wellicht kun jij de jouwe overtuigen van haar kwaliteiten...?
Voor haar is het tot die tijd dus sowieso een uitkering.
Ww moet je eerst gewerkt hebben, bijstand mag je niet werken, wia 'klinkt zo definitief' - wajong is bedoeld dat ze ondanks uitkering kan solliciteren.
En dan kom jij hier zeggen dat ze die uitkering ten onrechte krijgt.
(Ik word weer boos.
Janneke, val die ontrouwe vriendin niet te hard. Na zoveel rechtse kabinetten inclusief Rutte II krijg je dit: nare dingen over je vrienden denken is normaal geworden. Mensen met een uitkering mag je 'zwart maken', daar zijn ze voor of zo....)
Tink89 schreef:Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.
Citaat:Hoezo: deze vriendin heeft het niet nodig?
Ja, ze ZOU jouw werk over kunnen nemen. Je zou met je baas kunnen praten. Dat lijkt mij een zeer fidele zaak!
...maar ze is langzamer.
...en ze moet solliciteren op de gewone arbeidsmarkt, WSW bedrijven zijn afgeschaft.
(We hebben series rechtse kabinetten inclusief Rutte II gehad en dan krijg je dit.)
Een boel bazen staan niet te trappelen, maar wellicht kun jij de jouwe overtuigen van haar kwaliteiten...?
Ww moet je eerst gewerkt hebben, bijstand mag je niet werken, wia 'klinkt zo definitief' - wajong is bedoeld dat ze ondanks uitkering kan solliciteren.
(Ik word weer boos.
Janneke, val die ontrouwe vriendin niet te hard. Na zoveel rechtse kabinetten inclusief Rutte II krijg je dit: nare dingen over je vrienden denken is normaal geworden. Mensen met een uitkering mag je 'zwart maken', daar zijn ze voor of zo....)
Citaat:Om te beginnen werk ik in een organisatie waar heel veel arbeidsbeperkten werken. En ja, ze is iets langzamer, maar daarvoor krijgen werknemers dan ook het loonkostenvoordeel of loondispensatie. En die brailleregel betaalt uwv en heeft ze dus al (meeneembare voorziening).
En dus begrijp ik niet zo goed waarom deze specifieke persoon een uitkering krijgt.
Citaat:Van heel veel andere wajongers begrijp ik dat wel, maar ik vroeg; zijn er hier dan geen wajongers die ook vinden dat er te veel mensen zijn die misschien eigenlijk niet in de wajong thuishoren? En dat het dus niet alleen maar aan 'rechtse kabinetten en vooroordelen van anderen ' ligt dat er gekort wordt?
Tink89 schreef:Van heel veel andere wajongers begrijp ik dat wel, maar ik vroeg; zijn er hier dan geen wajongers die ook vinden dat er te veel mensen zijn die misschien eigenlijk niet in de wajong thuishoren? En dat het dus niet alleen maar aan 'rechtse kabinetten en vooroordelen van anderen ' ligt dat er gekort wordt?
Pipodipo schreef:Tink89 schreef:Van heel veel andere wajongers begrijp ik dat wel, maar ik vroeg; zijn er hier dan geen wajongers die ook vinden dat er te veel mensen zijn die misschien eigenlijk niet in de wajong thuishoren? En dat het dus niet alleen maar aan 'rechtse kabinetten en vooroordelen van anderen ' ligt dat er gekort wordt?
Dit is een hele terechte vraag.
Janneke2 schreef:Tink89 schreef:Maar vinden de wajongers hier dan ook niet dat er veel te veel mensen wajong krijgen die het eigenlijk niet nodig hebben? Een goede vriendin van mij is blind en krijgt daarom wajong. Ik begrijp dat niet zo goed, omdat zij prima telefonisch werk kan doen en met een spraakcomputer of brailleleesregel zelfs mijn baan zou kunnen overnemen. Ze is dan misschien wat langzamer, maar ze zou prima zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen.Citaat:Hoezo: deze vriendin heeft het niet nodig?
...maar ze is langzamer.
(Ik word weer boos.
Janneke, val die ontrouwe vriendin niet te hard. Na zoveel rechtse kabinetten inclusief Rutte II krijg je dit: nare dingen over je vrienden denken is normaal geworden. Mensen met een uitkering mag je 'zwart maken', daar zijn ze voor of zo....)Citaat:Om te beginnen werk ik in een organisatie waar heel veel arbeidsbeperkten werken. En ja, ze is iets langzamer, maar daarvoor krijgen werknemers dan ook het loonkostenvoordeel of loondispensatie. En die brailleregel betaalt uwv en heeft ze dus al (meeneembare voorziening).
En dus begrijp ik niet zo goed waarom deze specifieke persoon een uitkering krijgt.
...deze snap ik even niet.
Ze kan werken - dat is mij duidelijk.
Bij jou werken meerdere mensen met een beperking - chapeau.
Maar de stap daarna ontgaat mij.
Het feit dat (ook bij jou op de werkvloer, klasse!) een x aantal mensen met beperking werken, betekent toch niet 'dat zij ten onrechte een uitkering ontvangt'?
Denkbaar zit jouw baas aan zijn taks.
Op zich weten jij en ik van de voordelen (loonkostenvoordeel, dispensatie etc) - maar het feit blijft dat erg veel mensen met een beperking toch niet aan de bak komen.
Veel bazen weten het niet - of hebben koudwatervrees.
De beste oplossing lijkt mij: geef de bazen een .... onder hun achterste.Citaat:Van heel veel andere wajongers begrijp ik dat wel, maar ik vroeg; zijn er hier dan geen wajongers die ook vinden dat er te veel mensen zijn die misschien eigenlijk niet in de wajong thuishoren? En dat het dus niet alleen maar aan 'rechtse kabinetten en vooroordelen van anderen ' ligt dat er gekort wordt?
...oma heeft Lubbers nog meegemaakt. Zelf (= familiebedrijf Hollandia Kloos) overheidsgeld incasseren om te automatiseren (= mensen ontslaan) en uitkeringen verlagen EN dan het rechtse lasterverhaal 'dat dat een prikkel is tot werken'.Terwijl zijn familiebedrijf met subsidie mensen ontsloeg.
(Had hij gezegd:'Sorry beste mensen, iedereen heeft er recht op en we verdelen het eerlijk, maar de spoeling is dun' - dat had ik geaccepteerd. Dit was laster. 'Framing' vind ik te vriendelijk.)
En hoezo vraag jij aan wajongers of zij vinden of er teveel mensen in de wajong zitten...?
(Je kunt hoogstens aan 1 wajonger vragen of hij of zij vindt 'dat het terecht is, dat ik een moeilijke start heb op de arbeidsmarkt'.)
Ik gun iedereen een fijne baan, but let us face it: die zijn er niet. En ze komen waarschijnlijk ook niet meer.
En mensen die 'een moeilijke start hebben op de arbeidsmarkt omdat ze blind zijn' - die zitten 100% terecht in de wajong tot het moment dat ze een vast contract voor zoiets als 32 uur hebben.
(Dat dat er wellicht veel zijn moge waar zijn. Het zij herhaald: een liefdevolle .... onder de derrière van de baas, dat scheelt.)
Angeliquee18 schreef:Ik vind het wel terecht dat er gekort Word, als je kan werken.
Als je 3 uur per week zou werken, heb je die 5% er al uit.
Zelf heb ik ook een wajong uitkering, en wil heel graag werken.
Dit is alleen op vele vlakken lastig, maar hierin word ik goed begeleid door het uwv.
Wij als wajongers hebben het echt niet slecht.
Tuurlijk zou ik viel liever een leuke baan willen hebben waarbij ik 2500 per maand verdien.
Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen, dus ben ik blij met wat ik wél kan krijgen.
Maar goed, ik ben ik, ik kan me ook heel goed voorstellen dat andere mensen hier wel last invinden.
Maar vind wel als je iets Vind, bespreek dit met het uwv.
Want daar kom je veel verder mee!
Sabri schreef:Raar om het terecht te vinden om gekort te worden met als argument dat als je drie uur werkt heb je die 5% weer ingehaald. Ik zou zeggen, laten we iedereen dan korten met 5% want door een paar uurtjes extra te werken heb je dat immers zo weer ingehaald!
..het gaat over met moeiteCitaat:...ik dacht dat wajong ging over niet kunnen werken
Geryon schreef:Sabri schreef:Raar om het terecht te vinden om gekort te worden met als argument dat als je drie uur werkt heb je die 5% weer ingehaald. Ik zou zeggen, laten we iedereen dan korten met 5% want door een paar uurtjes extra te werken heb je dat immers zo weer ingehaald!
Ja ik dacht ook dat wajong juist ging over niet kunnen werken
Angeliquee18 schreef:Ik vind het wel terecht dat er gekort Word, als je kan werken.
Dit is alleen op vele vlakken lastig, maar hierin word ik goed begeleid door het uwv.
Tuurlijk zou ik viel liever een leuke baan willen hebben waarbij ik 2500 per maand verdien.
Maar dat ga ik niet voor elkaar krijgen, dus ben ik blij met wat ik wél kan krijgen.
Maar goed, ik ben ik, ik kan me ook heel goed voorstellen dat andere mensen hier wel last invinden.
purny schreef:Angeliquee18 schreef:Ik vind het wel terecht dat er gekort Word, als je kan werken.
Neen! Alles wat je extra werkt word je gekort. Zou jij toch ook moeten weten? Dus zou ik 3 uur per week extra werken word het gekort over m'n uitkering
Balou_k schreef:purny schreef:Neen! Alles wat je extra werkt word je gekort. Zou jij toch ook moeten weten? Dus zou ik 3 uur per week extra werken word het gekort over m'n uitkering
Nee.. Je salaris wordt aangevuld met de uitkering..
Marie_Anne schreef:Doe niet zo flauw joh. Angeliquee18 heeft een verkeerd beeld van hoe het werkt en Purny zet dat recht.