Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 16:51

BlackShadowZ schreef:
Ik heb het dus over de mensenrechten dat je iemand niet levenslang zonder uitzicht mag opsluiten, of mensen een spuitje mag geven, enzovoorts.

...ja, zo hoort dat.

Mensenrechten, gewaarborgd in dingen als de VN, de EU - mede op instigatie van Nederland.

Levenslang mag wel - maar dan wel na een ordentelijke rechterlijke uitspraak.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:04

Afbeelding
Voor wie het interessant vind hoe het verlof geregeld wordt.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:30

Janneke2 schreef:
BlackShadowZ schreef:
Ik heb het dus over de mensenrechten dat je iemand niet levenslang zonder uitzicht mag opsluiten, of mensen een spuitje mag geven, enzovoorts.

...ja, zo hoort dat.

Mensenrechten, gewaarborgd in dingen als de VN, de EU - mede op instigatie van Nederland.

Levenslang zonder uitzicht opsluiten mag niet. Ook mensen die levenslang krijgen, gaan na 25 jaar een traject in voor het geval ze gratie krijgen. Dus deze mensen hebben nog een soort uitzicht, hoop.

Levenslang opsluiten zonder uitzicht mag en gebeurt niet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:58

Janneke2 schreef:
Askja schreef:
Janneke2, hoe veel knullen die al op 13-jarige leeftijd een verkrachting op hun kerfstok hebben, ken jij?

:o
Tenminste 1.
Hij heeft nul straf gehad, nul behandeling en schijnt het toch echt al 40 jaar goed te doen in de maatschappij.

Dat geeft mij idd een beetje een aparte blik in deze discussie.

of hij is gewoon niet gepakt in die 40 jaar, dat is natuurlijk ook heel, heel goed mogelijk, de pakkans ligt heel laag bij zedenmisdrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:36

Blue_Monday schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik ben nu echt een beetje flabbergasted... Je wilt hiermee toch hopelijk niet écht schrijven dat onzekere pubermeisjes die zichzelf te dik vinden omdat ze heupen krijgen onder de mensen met psychische aandoeningen vallen? Heb je wel enig besef wat daar dan staat als je zo'n term gebruikt?

Zodra dat pubermeisje haar kcal inname beperkt omdat ze haar lichaam dik ervaart valt ze al onder de DSM V ja.

Nee, zelfs dat niet.
Waar haal je deze (on)wijsheid vandaan dat je deze zo stellig als feit hier poneert?
In tegenstelling tot wat jij denkt hebben ook pubermeisjes het recht om af te vallen als ze te dik zijn. Jezelf te dik vinden en dus willen afvallen is géén DSM V diagnose. Je valt pas onder de DSM V diagnose als jouw lichaamsbeeld niet overeen komt met jouw werkelijke lichaam en je op dit vlak bovendien niet meer voor rede vatbaar bent. Toverwoord is incorrect lichaamsbeeld. Dus gewoon 5 kilo te zwaar zijn en die kwijt willen als je 16 bent maakt je géén psychiatrisch patient, hoe graag jij dat ook zou willen.
Zoek alsjeblieft uit wat psychiatrische ziektebeelden zijn voor je daar zogenaamde feiten over gaat verkondigen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 19:40

xyzutu2 schreef:
Blue_Monday schreef:
Zodra dat pubermeisje haar kcal inname beperkt omdat ze haar lichaam dik ervaart valt ze al onder de DSM V ja.

Nee, zelfs dat niet.
Waar haal je deze (on)wijsheid vandaan dat je deze zo stellig als feit hier poneert?
In tegenstelling tot wat jij denkt hebben ook pubermeisjes het recht om af te vallen als ze te dik zijn. Jezelf te dik vinden en dus willen afvallen is géén DSM V diagnose. Je valt pas onder de DSM V diagnose als jouw lichaamsbeeld niet overeen komt met jouw werkelijke lichaam en je op dit vlak bovendien niet meer voor rede vatbaar bent. Toverwoord is incorrect lichaamsbeeld. Dus gewoon 5 kilo te zwaar zijn en die kwijt willen als je 16 bent maakt je géén psychiatrisch patient, hoe graag jij dat ook zou willen.
Zoek alsjeblieft uit wat psychiatrische ziektebeelden zijn voor je daar zogenaamde feiten over gaat verkondigen.

Ik ben zelf eetstoornispatient, AN. Ben zelf psychiatrisch patiënt. Dus weet er het eea van in de praktijk.
Ik bedoel alleen dik ervaren, niet per se dik zijn (je kan ook dik zijn met een eetstoornis). Dat had ik duidelijker kunnen verwoorden. Ik had expres het woord ervaren gebruikt. Als je vijf kilo te zwaar bent en je valt vijf kilo is er niks aan de hand nee.

De DSM V is niet zo moeilijk.

Bedankt voor de toon in je bericht dat apprecieer ik +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:50

Mijn toon was helaas inderdaad wat scherp. Dat was ook niet op jou persoonlijk gericht, maar komt vooral doordat in dit topic continu tientallen onwaarheden als waarheden worden verkondigd (zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden zijn, dat goed functionerende mensen nooit zomaar in een psychose terecht komen, van lichamelijke ziektes krijg je nooit geestelijke problemen zoals agressie dus moet je die twee gescheiden houden, tot posts waarin het woord 'geesteszieke' als synoniem gebruikt wordt voor ''gevaarlijke gekken' en ga zo maar door...). Dat is enorm schadelijk voor de psychiatrie en vooral voor alle patienten. Jouw foutje was blijkbaar gewoon een verschrijving, maar ik zou het ontzettend treurig vinden als mensen op basis van jouw verschrijving bevestigd worden in dat toch al zo hardnekkige vooroordeel dat anorexia als diagnose aanstellerij is, want elke tiener vindt zichzelf wel een paar kilo te dik en moeten die dan echt allemaal zo'n stickertje krijgen...?
Ik vind het jammer dat jij je aangevallen voelt door mijn toon. Ik had inderdaad ook op andere manieren op die denkfout kunnen wijzen, maar het belangrijkste is in mijn ogen dat mensen blíjven wijzen op al die denkfouten en vooroordelen die nog over psychisch ziek zijn worden verspreid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:52

BlackShadowZ schreef:
Janneke2 schreef:

Levenslang zonder uitzicht opsluiten mag niet. Ook mensen die levenslang krijgen, gaan na 25 jaar een traject in voor het geval ze gratie krijgen. Dus deze mensen hebben nog een soort uitzicht, hoop.

Levenslang opsluiten zonder uitzicht mag en gebeurt niet.

:o hoe zat het ook al weer met de meest recente uitspraak van de Hoge Raad...?
Dat ging hier idd over.

Gratie staat er los van - dat kan Hare/Zijne majesteit het staatshoofd te allen tijde doen.

Maar iemand opsluiten zoals wij dat sinds 'jaar en dag' doen (al sinds Goeie Mie, op zijn Leids gezegd - met uitzondering van de tijd pal na de bezetting)
...houdt in: als het vonnis definitief is, zul je achter tralies sterven, ook al heb je een serie moorden op je geweten waar je eng van wordt.
(Bij moordenaars als Goeie Mie en de heer Jut - "kop van Jut", of bij de buren Marc du Trout is er doorgaans geroep om de doodstraf.)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:19

xyzutu2 schreef:
Mijn toon was helaas inderdaad wat scherp. Dat was ook niet op jou persoonlijk gericht, maar komt vooral doordat in dit topic continu tientallen onwaarheden als waarheden worden verkondigd (zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden zijn, dat goed functionerende mensen nooit zomaar in een psychose terecht komen, van lichamelijke ziektes krijg je nooit geestelijke problemen zoals agressie dus moet je die twee gescheiden houden, tot posts waarin het woord 'geesteszieke' als synoniem gebruikt wordt voor ''gevaarlijke gekken' en ga zo maar door...). Dat is enorm schadelijk voor de psychiatrie en vooral voor alle patienten. Jouw foutje was blijkbaar gewoon een verschrijving, maar ik zou het ontzettend treurig vinden als mensen op basis van jouw verschrijving bevestigd worden in dat toch al zo hardnekkige vooroordeel dat anorexia als diagnose aanstellerij is, want elke tiener vindt zichzelf wel een paar kilo te dik en moeten die dan echt allemaal zo'n stickertje krijgen...?
Ik vind het jammer dat jij je aangevallen voelt door mijn toon. Ik had inderdaad ook op andere manieren op die denkfout kunnen wijzen, maar het belangrijkste is in mijn ogen dat mensen blíjven wijzen op al die denkfouten en vooroordelen die nog over psychisch ziek zijn worden verspreid.

en het grappige is, dat dit allemaal helemaal niet gezegd is of gewoon keihard waarheid. Ik zal het even ontleden
Jij leest
Citaat:
zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden zijn

er wordt geschreven
zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden MOETEN zijn, en dat daar dus een enorm gat ligt.

jij leest
Citaat:
dat goed functionerende mensen nooit zomaar in een psychose terecht komen

Goed functionerende mensen komen niet zomaar in een spychose, een hele enkeling daargelaten. Vaak is er bij psychoses drugsgebruik in het spel of een lange periode van hoge mate van stress. En als je het heel sec neemt functioneert iemand niet onder stress of onder invloed en heeft de omgeving daar absoluut kennis van. Bij een hele, hele enkele zou het tussen de eerste en de tweede slok van dat glaasje sinas zomaar kunnen gebeuren, maar zomaar uit het niks in een psychose raken bij gewoon gezonde mensen die rustig hun leven uitkabbelen komt nagenoeg niet voor.

jij leest
Citaat:
van lichamelijke ziektes krijg je nooit geestelijke problemen zoals agressie dus moet je die twee gescheiden houden,

IK heb dat nergens geschreven, noch gelezen, zou je dat voor mij willen quoten, want dan kan ik het in zijn hele context lezen en je misschien op weg helpen

Citaat:
ot posts waarin het woord 'geesteszieke' als synoniem gebruikt wordt voor ''gevaarlijke gekken' en ga zo maar door.
Je kan ook niet van leken verwachten dat ze vakjargon kennen en de precieze definitie en betekenis van woorden die in deze beroepen gebezigd worden.

En in mijn bekrompen denkraam is een gevaarlijke gek, behoorlijk geestesziek

ruitje

Re: Mag een GGZ instelling mensen weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:30

Je post staat weer vol met aannames wat betreft psychoses.

Maar zoals je zelf zegt ben je een leek en kan je dat niet weten. Fijn dat je dat nu zelf ook in ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:43

danzzz schreef:
en het grappige is, dat dit allemaal helemaal niet gezegd is of gewoon keihard waarheid. Ik zal het even ontleden
Jij leest "zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden zijn"
er wordt geschreven
zoals dat verwarde mensen altijd al lang en breed in het vizier van zorginstellingen en politie zouden MOETEN zijn, en dat daar dus een enorm gat ligt.

Beste danzzz, hierbij een quote van danzzz zelf die compleet tegenspreekt wat je hierboven nog aan nuanceringen probeert toe te voegen:
danzzz schreef:
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld, buren, kennissen en weet ik veel wat hebben heus meldingen gedaan bij pliesie. Alleen duurt het altijd heel lang voor zo een balletje gaat rollen. Politie kan niks anders doen dan instanties doormelden, want ze kunnen pas ingrijpen als er lichamelijk letsel aan te pas komt. En als die instanties dan niet uit een meldrapport halen dat het serieus is, dan gaat die melding onderin de la.

Ik vind het erg positief dat je inmiddels je mening genuanceerd hebt. Helaas was dat in je vorige posts nog verre van het geval waardoor je allerlei waarheden verkondigde over de psychiatrie die pertinent niet waar zijn. Zie hierboven. Of hieronder.

Verse quote van danzzz:
Citaat:
Goed functionerende mensen komen niet zomaar in een spychose, een hele enkeling daargelaten. Vaak is er bij psychoses drugsgebruik in het spel of een lange periode van hoge mate van stress. En als je het heel sec neemt functioneert iemand niet onder stress of onder invloed en heeft de omgeving daar absoluut kennis van. Bij een hele, hele enkele zou het tussen de eerste en de tweede slok van dat glaasje sinas zomaar kunnen gebeuren, maar zomaar uit het niks in een psychose raken bij gewoon gezonde mensen die rustig hun leven uitkabbelen komt nagenoeg niet voor.

Dit is klikklare onzin. Iedereen kan op elk willekeurig moment een psychose krijgen, of daar nou een zwangerschap, hersentumor, hormonaal probleem of drankmisbruik aan vooraf gaat. Een psychose kan al ontstaan door een ontregelde schildklier, is daar zelfs een bekend symptoom van. En nee, daar heeft de omgeving dan absoluut geen kennis van. Sterker nog, zelfs als er wél signalen zijn bij de omgeving dat iemand verandert, dan wijzen deze signalen bij de meeste gevallen nog steeds niet in de richting van een psychose. Een tienermeisje dat als ze zestien wordt minder uitgaat en meer tijd op haar kamer doorbrengt met lezen en dergelijke; was dat voor jou al een teken van dat zij een psychose ging krijgen? Zie het zo: er worden (veel!!!) zelfmoorden gepleegd door mensen die tot op een seconde voor hun dood voor al hun geliefden nog 'compleet normaal' leken. Je kunt tentamen suicide direct vervangen door psychose of manie. Hoe graag je ook in een veilig en warm wereldje kunt willen leven waarin psychische problemen altijd allang zichtbaar waren voor ze ernstig werden: helaas.

Danzz schijft:
Citaat:
jij leest
Citaat:
van lichamelijke ziektes krijg je nooit geestelijke problemen zoals agressie dus moet je die twee gescheiden houden,

IK heb dat nergens geschreven, noch gelezen, zou je dat voor mij willen quoten, want dan kan ik het in zijn hele context lezen en je misschien op weg helpen

Niet alles draait om jou. Heb ik uberhaupt ergens in mijn post jouw naam genoemd? Ik ben gewoon even het topic doorgescrolld en heb de meest tenenkrommend foute uitspraken geparafraseerd. Blijkbaar waren twee daarvan dan van jou. Deze niet.

Citaat:
En in mijn bekrompen denkraam is een gevaarlijke gek, behoorlijk geestesziek

Yes, ben ik het helemaal mee eens. Alleen kun je dat natuurlijk niet zomaar omdraaien en dat is wat in dit topic wel steeds weer gebeurt. Je kunt vinden dat een gevaarlijke gek behoorlijk geestesziek is, maar je kunt het niet omdraaien in dat behoorlijk geesteszieke mensen gevaarlijke gekken zijn. Dat is wat in dit topic wel gebeurt als mensen het woord geesteszieken gebruiken als ze het eigenlijk over gevaarlijke gekken hebben.
Dat heeft helemaal niets met vakjargon te maken, dat is gewoon een kwestie van even logisch nadenken voordat je iets opschrijft om te voorkomen dat je per ongeluk iets neerschrijft dat alle vooroordelen bevestigt die de psychiatrie en haar patienten toch al zo hardnekkig plagen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:53

danzzz schreef:
ruitje schreef:
Je post staat weer vol met aannames wat betreft psychoses.

Maar zoals je zelf zegt ben je een leek en kan je dat niet weten. Fijn dat je dat nu zelf ook in ziet :)

https://www.lentis.nl/probleem/psychose ... -psychose/

https://www.psychosenet.nl/psychose/oorzaken-psychose/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Acute_psy ... e_stoornis

Tja, het zal.

De eerste link zegt niets over dat de omgeving psychoses altijd al aan kan zien komen. sterker nog, de omgeving wordt nergens genoemd.
De tweede link zegt niets over dat de omgeving psychoses altijd aan kan zien komen. Sterker nog, de signalering door de omgeving wordt nergens genoemd. Het enige wat genoemd wordt zijn de (omgevings)factoren die de gevoeligheid voor psychoses kunnen verhogen. Maar zelfs dit zijn dus geen garanties op een psychose. Ieder individu krijgt die psychose dus alsnog vanuit het niets.
De derde link zegt niets over dat de omgeving psychoses al aan kan zien komen.

Leuk om die linkjes weer eens te lezen, maar als je ze gebruikt in reactie op kritiek van anderen, wil je dan ook even erbij zetten hoe die linkjes volgens jou een argument zijn voor jouw eigen stellingen?
Of was dit gewoon voor de leuk?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-18 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:57

Danzzz wat wil je nou met die links? Ze vertellen niks anders dan wat jou net uitgelegd wordt, en hebben 0 toegevoegde waarde als je de moeite niet neemt ze toe te lichten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:01

xyzutu2 schreef:
Beste danzzz, hierbij een quote van danzzz zelf die compleet tegenspreekt wat je hierboven nog aan nuanceringen probeert toe te voegen:
danzzz schreef:
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld, buren, kennissen en weet ik veel wat hebben heus meldingen gedaan bij pliesie. Alleen duurt het altijd heel lang voor zo een balletje gaat rollen. Politie kan niks anders doen dan instanties doormelden, want ze kunnen pas ingrijpen als er lichamelijk letsel aan te pas komt. En als die instanties dan niet uit een meldrapport halen dat het serieus is, dan gaat die melding onderin de la.

Helemaal niet, ik schrijf hier precies wat ik hierboven ook schrijf. Jij leest het gewoon niet goed. Fijn dat je zelf mijn punt duidelijk maakt.

In de posts hierboven heb ik wat linkjes voor je gezet.

Citaat:
Dit is klikklare onzin. Iedereen kan op elk willekeurig moment een psychose krijgen, of daar nou een zwangerschap, hersentumor, hormonaal probleem of drankmisbruik aan vooraf gaat. Een psychose kan al ontstaan door een ontregelde schildklier, is daar zelfs een bekend symptoom van. En nee, daar heeft de omgeving dan absoluut geen kennis van. Sterker nog, zelfs als er wél signalen zijn bij de omgeving dat iemand verandert, dan wijzen deze signalen bij de meeste gevallen nog steeds niet in de richting van een psychose. Een tienermeisje dat als ze zestien wordt minder uitgaat en meer tijd op haar kamer doorbrengt met lezen en dergelijke; was dat voor jou al een teken van dat zij een psychose ging krijgen? Zie het zo: er worden (veel!!!) zelfmoorden gepleegd door mensen die tot op een seconde voor hun dood voor al hun geliefden nog 'compleet normaal' leken. Je kunt tentamen suicide direct vervangen door psychose of manie. Hoe graag je ook in een veilig en warm wereldje kunt willen leven waarin psychische problemen altijd allang zichtbaar waren voor ze ernstig werden: helaas.

Zie de linkjes hierboven.

Citaat:
Citaat:
Danzz schijft:

Niet alles draait om jou. Heb ik uberhaupt ergens in mijn post jouw naam genoemd? Ik ben gewoon even het topic doorgescrolld en heb de meest tenenkrommend foute uitspraken geparafraseerd. Blijkbaar waren twee daarvan dan van jou. Deze niet.
[/quote]

Ik zeg helemaal nergens dat er iets om mij draait, het draait om slecht lezen en foute conclusies. Blijkbaar ben ik niet de enige die daar last van heeft.

Citaat:
Yes, ben ik het helemaal mee eens. Alleen kun je dat natuurlijk niet zomaar omdraaien en dat is wat in dit topic wel steeds weer gebeurt. Je kunt vinden dat een gevaarlijke gek behoorlijk geestesziek is, maar je kunt het niet omdraaien in dat behoorlijk geesteszieke mensen gevaarlijke gekken zijn. Dat is wat in dit topic wel gebeurt als mensen het woord geesteszieken gebruiken als ze het eigenlijk over gevaarlijke gekken hebben.
Dat heeft helemaal niets met vakjargon te maken, dat is gewoon een kwestie van even logisch nadenken voordat je iets opschrijft om te voorkomen dat je per ongeluk iets neerschrijft dat alle vooroordelen bevestigt die de psychiatrie en haar patiënten toch al zo hardnekkig plagen.
[/quote]
Het enige dat de psychiatrie en haar patiënten hardnekkig plaagt is een ronduit slecht overheidsbeleid. Op het moment dat er een heel drama gemaakt wordt van een verkeerd gebruikt woordje of je hebt niet alle uitzonderingsgevallen in het hele grote grijze gebied genoemd, dan ben je gewoon de essentie van het verhaal aan het afleiden om vooral niet tot de kern te komen. Ik neem aan dat jullie wel bekend zijn met die tactiek?

De kern is gewoon dat het een zooitje is in de psychiatrie, maar dat is het ook bij de rechtspraak. En zoals ik al eerder zei proberen jullie iets te verdedigen (slecht beleid) waar jullie geen invloed op hebben, tenzij je gaat staken.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 05-01-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:04

xyzutu2 schreef:
danzzz schreef:

De eerste link zegt niets over dat de omgeving psychoses altijd al aan kan zien komen. sterker nog, de omgeving wordt nergens genoemd.
De tweede link zegt niets over dat de omgeving psychoses altijd aan kan zien komen. Sterker nog, de signalering door de omgeving wordt nergens genoemd. Het enige wat genoemd wordt zijn de (omgevings)factoren die de gevoeligheid voor psychoses kunnen verhogen. Maar zelfs dit zijn dus geen garanties op een psychose. Ieder individu krijgt die psychose dus alsnog vanuit het niets.
De derde link zegt niets over dat de omgeving psychoses al aan kan zien komen.

Leuk om die linkjes weer eens te lezen, maar als je ze gebruikt in reactie op kritiek van anderen, wil je dan ook even erbij zetten hoe die linkjes volgens jou een argument zijn voor jouw eigen stellingen?
Of was dit gewoon voor de leuk?

echt he....... bizar dit, echt :) waaar, ooo waaaar zeg ik ALTIJD :roll: echt hier valt niet mee te discussieren echt op geen enkele manier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:16

danzzz schreef:
Het enige dat de psychiatrie en haar patiënten hardnekkig plaagt is een ronduit slecht overheidsbeleid. Op het moment dat er een heel drama gemaakt wordt van een verkeerd gebruikt woordje of je hebt niet alle uitzonderingsgevallen in het hele grote grijze gebied genoemd, dan ben je gewoon de essentie van het verhaal aan het afleiden om vooral niet tot de kern te komen. Ik neem aan dat jullie wel bekend zijn met die tactiek?

Volgens mij was de essentie van het verhaal al lang behandeld, en aangezien psychiatrische patienten zo'n ontzettend kwetsbare doelgroep is en de vooroordelen van de 'gewone Nederlander'daar zo afschuwelijk hardnekkig over zijn kunnen er niet genoeg zoutkorrels op alle akelig stigmatiserende slakken gelegd worden.

Maar goed, om even uit de wereld te helpen dat ik geen antwoord zou durven te geven op de stelling of de GGZ mensen zou mogen weigeren: zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik absoluut dat GGZ instellingen agressieve mensen moeten kunnen weigeren als ze niet het personeel hebben om die patient zelf, de medepatienten en de behandelaren veilig te houden.
Maar, zoals ik ook al schreef: het jammere van dat 'beleid' is dat je het 'van kastje naar de muur' systeem in stand houdt doordat agressieve patienten overal afgewezen en doorgeschoven worden, plus dat op deze manier de foute op mankracht kortende managers beloond worden, want door minder (bekwaam) personeel in te zetten worden zij ineens beloond met dat zij lastigere patienten mogen weigeren...
De enige oplossing is dat GGZ-instellingen gedwongen worden om gewoon weer een normaal personeelsbestand in te zetten waardoor agressieve patienten ook weer opgenomen kunnen worden. Het voordeel daarvan is dat er niet alleen meer agressieve verwarde mensen op een plek terecht komen waar ze gehólpen kunnen worden, maar een nog veel groter voordeel is dat door de grotere mankracht er ook meer verpleegkundigen/therapeuten zijn die aan de bel kunnen trekken als een al bekende patient al licht dreigt te ontsporen. Preventie dus. Helaas betekent dat nog steeds niet dat eerste psychoses voortaan allemaal voorspeld kunnen worden en de voortekenen allang gezien werden door iedereen tot de buren aan toe, maar het traject na die eerste (agressieve) psychose of manie zou zoveel beter zijn doordat zo'n patient niet meer gezien wordt als ongewenste lastpost, maar als een ziek persoon die hulp zou moeten krijgen om die ziekte te overwinnen.
Hoe is dat om het hele grote grijze gebied heendraaien? Dat is toch waar het hele topic om draait, zie topictitel?

Ik probeer dus nergens de psychiatrie zoals die nu is te verdedigen, heb dat ook nergens gedaan. Het enige wat ik doe is reageren als er weer een zo vreselijk fout vooroordeel over de psychiatrie als feit naar voren wordt gebracht. Want dat gevecht is gewoon de moeite waard. Maar dat neemt niet weg dat ik het los van al je vooroordelen en (onbedoeld?) stigmatiserende uitspraken het in de kern behoorlijk met je eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:20

danzzz schreef:
echt he....... bizar dit, echt :) waaar, ooo waaaar zeg ik ALTIJD :roll: echt hier valt niet mee te discussieren echt op geen enkele manier

danzzz schreef:
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld, buren, kennissen en weet ik veel wat hebben heus meldingen gedaan bij pliesie.

Natuurlijk is de lucht blauw.
Natuurlijk zijn lichamelijk gehandicapten niet te vertrouwen.
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld.

Ik weet niet of je als je dit rijtje leest je ziet waar het probleem zit in die stellingen?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:33

xyzutu2 schreef:
danzzz schreef:

Volgens mij was de essentie van het verhaal al lang behandeld, en aangezien psychiatrische patienten zo'n ontzettend kwetsbare doelgroep is en de vooroordelen van de 'gewone Nederlander'daar zo afschuwelijk hardnekkig over zijn kunnen er niet genoeg zoutkorrels op alle akelig stigmatiserende slakken gelegd worden.

Maar goed, om even uit de wereld te helpen dat ik geen antwoord zou durven te geven op de stelling of de GGZ mensen zou mogen weigeren: zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik absoluut dat GGZ instellingen agressieve mensen moeten kunnen weigeren als ze niet het personeel hebben om die patient zelf, de medepatienten en de behandelaren veilig te houden.
Maar, zoals ik ook al schreef: het jammere van dat 'beleid' is dat je het 'van kastje naar de muur' systeem in stand houdt doordat agressieve patienten overal afgewezen en doorgeschoven worden, plus dat op deze manier de foute op mankracht kortende managers beloond worden, want door minder (bekwaam) personeel in te zetten worden zij ineens beloond met dat zij lastigere patienten mogen weigeren...
De enige oplossing is dat GGZ-instellingen gedwongen worden om gewoon weer een normaal personeelsbestand in te zetten waardoor agressieve patienten ook weer opgenomen kunnen worden. Het voordeel daarvan is dat er niet alleen meer agressieve verwarde mensen op een plek terecht komen waar ze gehólpen kunnen worden, maar een nog veel groter voordeel is dat door de grotere mankracht er ook meer verpleegkundigen/therapeuten zijn die aan de bel kunnen trekken als een al bekende patient al licht dreigt te ontsporen. Preventie dus. Helaas betekent dat nog steeds niet dat eerste psychoses voortaan allemaal voorspeld kunnen worden en de voortekenen allang gezien werden door iedereen tot de buren aan toe, maar het traject na die eerste (agressieve) psychose of manie zou zoveel beter zijn doordat zo'n patient niet meer gezien wordt als ongewenste lastpost, maar als een ziek persoon die hulp zou moeten krijgen om die ziekte te overwinnen.
Hoe is dat om het hele grote grijze gebied heendraaien? Dat is toch waar het hele topic om draait, zie topictitel?

Ik probeer dus nergens de psychiatrie zoals die nu is te verdedigen, heb dat ook nergens gedaan. Het enige wat ik doe is reageren als er weer een zo vreselijk fout vooroordeel over de psychiatrie als feit naar voren wordt gebracht. Want dat gevecht is gewoon de moeite waard. Maar dat neemt niet weg dat ik het los van al je vooroordelen en (onbedoeld?) stigmatiserende uitspraken het in de kern behoorlijk met je eens ben.

Het wonder geschiedde, we zijn het helemaal maar dan ook helemaal eens!

Je kan niet van mij, of andere mensen die niets met de psychiatrie van doen hebben doch slechts lezen wat ons onder ogen komt, dus daar onze wijsheid vandaan moeten hebben verwachten dat wij geen oordelen mogen hebben, voor of anderszins. Dat we daar verkeerde terminologie voor gebruiken of stigmatiserende uitspraken hebben komt gewoon omdat wij de nuance natuurlijk helemaal niet hebben, Onze gedachtegang is altijd stigmatiserend, wij kennen het ook niet anders dan in grote lijnen. Shoot us :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:33

Citaat:
Het enige dat de psychiatrie en haar patiënten hardnekkig plaagt is een ronduit slecht overheidsbeleid.
(...)
De kern is gewoon dat het een zooitje is in de psychiatrie, maar dat is het ook bij de rechtspraak. En zoals ik al eerder zei proberen jullie iets te verdedigen (slecht beleid) waar jullie geen invloed op hebben, tenzij je gaat staken.

Ach - die overheid toch...!
Zou die het echt allemaal zo fout doen...?

Zullen we de psychiatrie dan ook maar overlaten aan "het vrije spel der maatschappelijke krachten" (= de markt)...?
Neo liberalen geloven daar ten slotte heilig in.
(Ik niet. Volgens mij valt er geen winst te 'maken' en zal het bedrijfsleven niet geïnteresseerd zijn...)

Wat je wel kunt zeggen is dat er verschrikkelijk bezuinigd is.
Maar dat is hypocriet: Nederland is een democratie - dus als 'de overheid het fout doet' staat dat niet los van onszelf.
De rechtsspraak idem dito. (Dat is al helemaal geen zaak die thuishoort bij de markt, maar er is verschrikkelijk op bezuinigd.)
...door gekozen politici.

Dus houd svp op met hakken op 'jullie in de ggz'.
Staken zou een middel kunnen zijn - maar iedere weldenkende burger kan (op zijn Brits gezegd) zijn parlementslid aanschrijven - die lui, de 2e Kamer dus, zijn tenslotte de baas in dit land en niemand anders.

En verder raakt dit topic aan kwesties die nooit of te nimmer echt goed op te lossen zijn.
Hoe bereid je je voor op het onvoorspelbare...? (Bijvoorbeeld psychose?) Natuurlijk zijn daar allerlei professionele standaarden etc etc voor - maar uiteindelijk blijven er simpelweg zaken die niet te voorspellen etc zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:36

xyzutu2 schreef:
danzzz schreef:

danzzz schreef:
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld, buren, kennissen en weet ik veel wat hebben heus meldingen gedaan bij pliesie.

Natuurlijk is de lucht blauw.
Natuurlijk zijn lichamelijk gehandicapten niet te vertrouwen.
Natuurlijk zijn verwarde mensen in beeld.

Ik weet niet of je als je dit rijtje leest je ziet waar het probleem zit in die stellingen?

Nee, helemaal niet zelfs. De ALTIJD sloeg op het ALTIJD aan zien komen, niet over het ALTIJD in beeld zijn bij de instanties, wat ook al door elkaar gehaald werd. Je maakt er een heel eigen verhaal van, door verschillende dingen op verschillende momenten in verschillende contexten aan elkaar te breien. Maakt het heus lastig

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:41

Citaat:
Citaat:
Het enige dat de psychiatrie en haar patiënten hardnekkig plaagt is een ronduit slecht overheidsbeleid.
(...)

Ach - die overheid toch...!
Zou die het echt allemaal zo fout doen...?

Zullen we de psychiatrie dan ook maar overlaten aan "het vrije spel der maatschappelijke krachten" (= de markt)...?
Neo liberalen geloven daar ten slotte heilig in.
(Ik niet. Volgens mij valt er geen winst te 'maken' en zal het bedrijfsleven niet geïnteresseerd zijn...)

Dit is precies wat ik bedoel, waar o waar. Waar heb ik gezegd dat het maar naar de Marktwerking moet, de marktwerking is de vloek van deze eeuw. Er IS al teveel marktwerking in de psychiatrie.

Citaat:
Wat je wel kunt zeggen is dat er verschrikkelijk bezuinigd is.
Maar dat is hypocriet: Nederland is een democratie - dus als 'de overheid het fout doet' staat dat niet los van onszelf.
De rechtsspraak idem dito. (Dat is al helemaal geen zaak die thuishoort bij de markt, maar er is verschrikkelijk op bezuinigd.)
...door gekozen politici.

REVOLTE!! Ik zeg staken, en hard ook! :+

Citaat:
Dus houd svp op met hakken op 'jullie in de ggz'.

?? volgens mij is hakken op GGZ iets heel anders dan hakken op "jullie in de ggz" niemand hakt op jullie in de GGZ, niks dan respect voor "jullie in de GGZ" neemt nog steeds niet weg dat het gewoon een zooitje is bij de GGZ, en dat dit voornamelijk komt door de bezuinigingen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:48

Citaat:
Dit is precies wat ik bedoel, waar o waar. Waar heb ik gezegd dat het maar naar de Marktwerking moet, de marktwerking is de vloek van deze eeuw. Er IS al teveel marktwerking in de psychiatrie.

Okee - blij dit te lezen.
(Velen die schelden op 'de overheid', die ze zelf kunnen kiezen, geloven dat het bedrijfsleven de oplossingen heeft.)

Citaat:
REVOLTE!! Ik zeg staken, en hard ook! :+

+:)+

Citaat:
volgens mij is hakken op GGZ iets heel anders dan hakken op "jullie in de ggz" niemand hakt op jullie in de GGZ, niks dan respect voor "jullie in de GGZ" (...)

Blij dit te lezen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:52

Alleen jammer dat staken in de zorg zo moeilijk gaat.
Mensen moeten toch medicatie, eten, schone luiers, zuurstof enz.

Nergens in de zorg is het verantwoord om te staken vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:52

danzzz schreef:
Nee, helemaal niet zelfs. De ALTIJD sloeg op het ALTIJD aan zien komen, niet over het ALTIJD in beeld zijn bij de instanties, wat ook al door elkaar gehaald werd.

Ik snap het probleem met verwarring niet: het ALTIJD aan kunnen zien komen van psychoses is als bewering toch net zo fout? Dat is gewoon niet zo, en het hardnekkig vol blijven houden dat psychoses of manieen eigenlijk altijd aan te zien komen zijn zorgt ervoor dat je het mensen die psychotisch of manisch zijn geraakt ontzettend moeilijk maakt om uit te komen voor hun ziekte, want zij zagen hem níet aankomen, konden níet afgeremd worden door een omgeving die alle signalen allang aan zag komen en konden níet voorkomen dat de boel zo vreselijk ontspoorde.

Kun je aan zien komen dat je borstkanker aan het ontwikkelen bent, of ga je op een dag gewoon naar de dokter omdat je een bultje voelt in je borst? Als het er is, dan is het er, en zeker bij eerste psychoses die niet door drugsgebruik uitgelokt zijn is de aanloop vrijwel onzichtbaar - alleen al omdat er helemaal geen aanloop hoeft te zijn en iemand van het ene op het andere moment de grip op de werkelijkheid verliest, stemmen gaat horen, dingen gaat zien die er niet zijn en ga zo maar door. Pas ná die eerste psychose krijgt iemand te horen dat hij schizofreen (de oude term gebruikend) is of manisch depressief en dat die ziektes psychoses kunnen uitlokken. Dan zal zo iemand ook leren of er waarschuwingssignalen zijn waaraan hij en zijn omgeving een veranderende stemming aan kunnen herkennen (een zogenaamd signaleringsplan) en wat er dan moet gebeuren. Latere psychoses/manieen zou je dus inderdaad aan kunnen zien komen, maar helaas is zelfs dat maar in een klein gedeelte van het gevallen écht zo, want het probleem met deze ziektes is juist dat ze zo onvoorspelbaar zijn en direct in hun meest erge vorm kunnen toeslaan.

Ik ken toevallig één persoon die uit ervaring weet dat hij elke zeven jaar psychotisch wordt. Dat eindigt elke keer in een gedwongen spoedopname waarbij hij een paar maanden tijd, verzorging en extra medicatie nodig heeft om weer uit dat dal van compleet losstaan van de werkelijkheid te kruipen, maar dan is hij ook weer compleet normaal en gaat weer verder met zijn baan. Het probleem is niet dat hij elke zeven jaar psychotisch wordt, maar dat zelfs hij het nog steeds niet aan ziet komen. Hij weet pas dat hij psychotisch is als hij zich achteraf herinnert dat hij een week geleden naakt over straat liep, terwijl hijzelf de meest aardige, warme en normale man is die je je kunt voorstellen. Dat is hoe abrupt zoiets toe kan slaan, zelfs áls je het al enigszins kan voorspellen. En helaas kunnen de meesten zelfs dat niet.