danzzz schreef:Het enige dat de psychiatrie en haar patiënten hardnekkig plaagt is een ronduit slecht overheidsbeleid. Op het moment dat er een heel drama gemaakt wordt van een verkeerd gebruikt woordje of je hebt niet alle uitzonderingsgevallen in het hele grote grijze gebied genoemd, dan ben je gewoon de essentie van het verhaal aan het afleiden om vooral niet tot de kern te komen. Ik neem aan dat jullie wel bekend zijn met die tactiek?
Volgens mij was de essentie van het verhaal al lang behandeld, en aangezien psychiatrische patienten zo'n ontzettend kwetsbare doelgroep is en de vooroordelen van de 'gewone Nederlander'daar zo afschuwelijk hardnekkig over zijn kunnen er niet genoeg zoutkorrels op alle akelig stigmatiserende slakken gelegd worden.
Maar goed, om even uit de wereld te helpen dat ik geen antwoord zou durven te geven op de stelling of de GGZ mensen zou mogen weigeren: zoals ik al verschillende keren heb geschreven vind ik absoluut dat GGZ instellingen agressieve mensen moeten kunnen weigeren als ze niet het personeel hebben om die patient zelf, de medepatienten en de behandelaren veilig te houden.
Maar, zoals ik ook al schreef: het jammere van dat 'beleid' is dat je het 'van kastje naar de muur' systeem in stand houdt doordat agressieve patienten overal afgewezen en doorgeschoven worden, plus dat op deze manier de foute op mankracht kortende managers beloond worden, want door minder (bekwaam) personeel in te zetten worden zij ineens beloond met dat zij lastigere patienten mogen weigeren...
De enige oplossing is dat GGZ-instellingen gedwongen worden om gewoon weer een normaal personeelsbestand in te zetten waardoor agressieve patienten ook weer opgenomen kunnen worden. Het voordeel daarvan is dat er niet alleen meer agressieve verwarde mensen op een plek terecht komen waar ze gehólpen kunnen worden, maar een nog veel groter voordeel is dat door de grotere mankracht er ook meer verpleegkundigen/therapeuten zijn die aan de bel kunnen trekken als een al bekende patient al licht dreigt te ontsporen. Preventie dus. Helaas betekent dat nog steeds niet dat eerste psychoses voortaan allemaal voorspeld kunnen worden en de voortekenen allang gezien werden door iedereen tot de buren aan toe, maar het traject na die eerste (agressieve) psychose of manie zou zoveel beter zijn doordat zo'n patient niet meer gezien wordt als ongewenste lastpost, maar als een ziek persoon die hulp zou moeten krijgen om die ziekte te overwinnen.
Hoe is dat om het hele grote grijze gebied heendraaien? Dat is toch waar het hele topic om draait, zie topictitel?
Ik probeer dus nergens de psychiatrie zoals die nu is te verdedigen, heb dat ook nergens gedaan. Het enige wat ik doe is reageren als er weer een zo vreselijk fout vooroordeel over de psychiatrie als feit naar voren wordt gebracht. Want dat gevecht is gewoon de moeite waard. Maar dat neemt niet weg dat ik het los van al je vooroordelen en (onbedoeld?) stigmatiserende uitspraken het in de kern behoorlijk met je eens ben.