Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:45

De rechter als opvoeder gebruiken, excuses eisen en uit principe een rechtszaak voeren. Ik heb er geen woorden voor. Gaan rechters zich in de toekomst met verontwaardigde ouders bezig houden? Wat mij betreft mogen ze hier een aparte groep "rechters" op inzetten.
@LadyMadonna...het heeft niets met naastenliefde te maken. Bij een willekeurige Nederlander zou ik net zo minachtend denken over eiser(es) en rechter/advocaten. Zielig vind ik het dat ze haar kinderen aanpraat , hoe verschrikkelijk het is een schoolfotomoment te missen. Zielig vind ik het een excuses van een school te eisen. Belachelijk dat ze de tijd verspilt om een rechtszaak aan te spannen, terwijl er zoveel noodzakelijke zaken wachten. Ik zal bij deze, aangezien sommigen een excuses belangrijk vinden, meteen aanbieden: "wat vind ik dit een zielig @#$% mens." Diepe medelijden heb ik met haar kinderen die gaan denken dat je via de rechtbank je verontwaardiging kan oplossen.
Sorry.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:45

Ik vind dit soort discussies toch lastig.. Als je het "onzin" vindt dan ben je gelijk racistisch of iets in die richting.

Dat je een klacht in dient omdat je kind niet bij de schoolfoto kan zijn, dat kan ik nog zeker begrijpen. Maar om het dan zelfs later voor de rechter te laten komen.. Dat vind ik persoonlijk wel echt ver gaan.

Ongeacht de reden, ik vind dat als je er niet bij kan zijn het gewoon ophoudt..
Laatst bijgewerkt door Cardy op 11-07-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Re: Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:51

Ze maakt het haar kinderen ook onmogelijk op school.Heeft ze daar al aan gedacht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:03

Ze zeggen dat er onderscheid gemaakt is. Is er niet met alles onderscheid? Kinderen waren vrij dus het voorbeeldje onderscheid gaat niet op.
Dat een rechter haar in het gelijk steld is ongelooflijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:13

Schadevergoeding etc vind ik ook allemaal te ver gaan, maar een multiculturele school kan best rekening houden met feestdagen van andere geloven imo

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:18

Imo hebben ze dat gedaan en geprobeerd maar geen enkele oplossing was goed voor hun. Denk dat scholen door bv ze extra verlof te geven al genoeg doen. Maar voor sommige zal het nooit goed genoeg zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:19

LadyMadonna schreef:
Schadevergoeding etc vind ik ook allemaal te ver gaan, maar een multiculturele school kan best rekening houden met feestdagen van andere geloven imo

Er zijn alternatieve oplossingen geboden. Dat moeder daar niet mee akkoord ging is haar probleem. En de fotograaf kon niet op een andere dag. Er word al zoveel rekening gehouden met deze groep. Naar mijn idee teveel maar dat is een andere discussie

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:22

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:30

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:04

LadyMadonna schreef:

Zodat er niet meer aan andere zaken aandacht kan worden besteed?
Als we het over gelijkheid hebben.... waarom hebben zij vrij op Suikerfeest en moeten de rest van de kinderen naar school??

Als we jou richting op gaan dan moet dus alles stilvallen op allerlei niet verplichte Nederlandse feestdagen ? Dan maar geen leuke dingen meer doen want zo kom je als school totaal niet meer aan onderwijs toe.

Ik heb ook weleens de klassenfoto moeten missen , imdat ik ziek was. Ook maar aanklagen?

Tis te gek van woorden.
Ze kon komen voor foto het is hun keuze dit niet te doen.

Het onderscheid is al geschied op moment dat ee vrij is gegeven op een gewone schooldag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:07

Ik weet nog niet waar ik onpasselijker van word. De rechtzaak zelf of de "ons-vs-hullie" Calimero-mentaliteit van een aantal mensen dat her en der post.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:11

En waar ligt die grens dan ladynadonna?
Klas stil leggen want 5 keer per dag moeten bidden??
Bij het apart zetten van jongens en meisjes?

Het wordt dit land echt steeds gekker

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:29

Willl65 schreef:

Als ik nou eens ga zeggen dat ik gelovig ben en allerlei verschillende geloven er op na houdt? Krijg ik dan altijd vrij... *\o/*

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:58

dromertje2 schreef:
Imo hebben ze dat gedaan en geprobeerd maar geen enkele oplossing was goed voor hun. Denk dat scholen door bv ze extra verlof te geven al genoeg doen. Maar voor sommige zal het nooit goed genoeg zijn.

En 1 van die 'sommigen' was toevallig een rechter:

Twee islamitische kinderen uit Den Haag die niet op de klassenfoto konden, omdat ze vanwege het Offerfeest vrij hadden gevraagd, krijgen samen een schadevergoeding van vijfhonderd euro. Hun school heeft onderscheid tussen leerlingen gemaakt en dat is in strijd met de Algemene wet gelijke behandeling, zegt de kantonrechter.

De school had de fotograaf per ongeluk gepland op de dag van het Offerfeest. De directie zegt dat die afspraak niet meer kon worden verzet en dat alles is gedaan om de nadelen weg te nemen.
De ouders van de kinderen hadden een vergoeding van tienduizend euro geëist van de Maria Montessorischool, maar dat gaat de rechter te ver. De schoolfotograaf is teruggekomen om de kinderen die er eerst niet bij konden zijn alsnog individueel te fotograferen. Daardoor is er volgens de rechter geen relevant onderscheid meer tussen de islamitische kinderen en hun klasgenoten.

Maar de school heeft niet aangetoond of er ook alternatieven waren voor het maken van een klassenfoto. Daardoor is op dat punt wel onderscheid gemaakt en dat is onrechtmatig.

Bron: RTV Drente.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:08

De directeur had toch later nog klassenfotos gemaakt en die gratis uitgedeeld? Die hadden ze ook in de klas opgehangen ipv de schoolfotograaffoto op dat moment.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:26

Er staat ook al in berichten dat het huidige oordeel waarschijnlijk niet standhoudt bij hoger beroep. Maar dan moet de school dat wel doen. Ik vind dat ze het wel moeten doen. Puur om duidelijkheid te verschaffen in de maatschappij.

Want wat nu is gebeurd is misschien nalatig van de school en dat zou ze verweten kunnen worden. Maar geen discriminatie. Want dan zouden ze het op die dag moeten hebben gepland om die kinderen te kunnen benadelen. En dat ze hebben ze niet gedaan. Ze hebben zelfs vooraf en achteraf alternatieven aangeboden!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:28

Willl65 schreef:

Want elke moslim bidt 5x per dag? Elke moslim wil mannen en vrouwen gescheiden houden?

Maar ik merk de toon weer, was vergeten dat ik dit topic had ontstipt, en dat ga ik maar weer doen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:31

LadyMadonna schreef:
Willl65 schreef:

Want elke moslim bidt 5x per dag? Elke moslim wil mannen en vrouwen gescheiden houden?

Maar ik merk de toon weer, was vergeten dat ik dit topic had ontstipt, en dat ga ik maar weer doen...

Nee niet elke.
Maar voor die dat wel wil moet dan ineens alles maar wijken en rekening gehouden worden.
Precies zoals in dit geval.
Andere moslims op die school hadden ook geen problemen, maar voor deze aanstelster moest alles maar wijken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:34

bruintje123 schreef:
Andere moslims op die school hadden ook geen problemen, maar voor deze aanstelster moest alles maar wijken.

Dit staat mij ook enorm tegen inderdaad. Dit stel is het enige stel dat niet gebruik heeft gemaakt van het aanbod om aan het begin van de schooldag eventjes te komen voor de klassenfoto (wéér een aanpassing voor deze kinderen) maar hebben hun kinderen bewust meegenomen naar de moskee.
Alle andere moslim ouders hebben wel gebruik gemaakt van deze oplossing en hun kinderen hebben deelgenomen aan het feest.

School mag geen vrije dagen weigeren als deze op religieuze redenen worden aangevraagd. Daarom hebben ze de leerplicht ook niet achter zich aan.

Ik hoop ook dat de school in hoger beroep gaat

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:37

bruintje123 schreef:
Nee niet elke.
Maar voor die dat wel wil moet dan ineens alles maar wijken en rekening gehouden worden.
Precies zoals in dit geval.

_/-\o_ Dit dus! En iedereen die dat niet snapt, vergeet of er ook maar iets tegenin durft te brengen heeft een probleem.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:51

De schadevergoeding ben ik het niet mee eens, wél vindt ik het heel knullig gekozen om precies dan de klassenfoto te maken. Er zijn zoveel andere dagen waarop je een fotograaf kan laten komen en uitgerekend dan hebben ze afgesproken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:53

Maar de data van het offerfeest e.d. wordt aan de hand van de stand van de maan bepaald. Dit kan dus een dag of wat verschillen en kan zelfs nog per afkomst (turkije marroko) verschillen.
Een schoolfotograaf wordt vaak ver van te voren geboekt, dan zou je dus hele periodes moeten blokken omdat er misschien die dag een feest is?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:56

Zover ik weet houden de meeste gewoon de vaste datum aan volgens de kalender, hele periodes blokken valt wel mee, dat scheelt 1 hooguit 2 dagen.
Stel je voor dat de schoolfotograaf precies met kerst zou komen, dat zou toch ook vreemd zijn?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:59

Keet schreef:
Maar de data van het offerfeest e.d. wordt aan de hand van de stand van de maan bepaald. Dit kan dus een dag of wat verschillen en kan zelfs nog per afkomst (turkije marroko) verschillen.
Een schoolfotograaf wordt vaak ver van te voren geboekt, dan zou je dus hele periodes moeten blokken omdat er misschien die dag een feest is?

Dit.
Ik blijf het vreemd vinden dat de rechter ermee akkoord is gegaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:00

Als de school met kerst open is omdat het een school is die zich aan geen geloof houd zou dat ook prima zijn Charaz.
Dan kies je voor een school die geen rekening houd met feestdagen. Welke dan ook.
Maar dan net zo goed een bezoekje aan de speeltuin met offerfeest.
Dan is het nergens rekening mee houden.