Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:08

Janinevv schreef:
Ik ben echt tegen abortus.
Vind het zo iets vreselijks bahbah.

Een 10 voor de onderbouwing.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:08

lieveli schreef:
AlwaysH schreef:

Ik vind het ook best een rare (over een kam scherende :') ) reactie.
Al snap ik wel dat je niet iedereen bedoelt hoor, aMomentLT

En dat zeg je met droge ogen terwijl je beweert dat mensen uit een lagere sociale klasse het onveilig doen? Oke.

Nee, ik zeg dat omdat ik alleen maar 'wildere' pubers ken (die dus ook regelmatig stoned op school aan komen) in de lagere klassen. Ik zeg het niet omdat het niveau verschil zou moeten maken.
Volgens mij beweerde ik niet dat ze het onveilig zouden doen, ik zie ze er wel meer voor aan. Het gaat me niet zoveel aan eigenlijk. :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:09

Celiien schreef:
Janinevv schreef:
Ik ben echt tegen abortus.
Vind het zo iets vreselijks bahbah.

Want? Lekkere korte uitleg :+

Omdat ik het gewoon moord vindt.
Snap dat het heel lastig is als je verkracht bent maar het kindje is onschuldig, het kindje kun je ook heel gelukkig maken bij mensen die graag een kind zouden willen en niet kunnen krijgen.

Vind ook zo stom van de onveilige seks als je geen kind wil of kan onderhouden doe het dan gewoon veilig, ik vind ook al doe je het nog maar naar paar weken "wanneer" het hartje nog niet klopt al vreselijk het is en blijft een kind.

En dan te bedenken stel je krijgt later nog kinderen dat er elke keer weer door je hoofd heen spookt ohjaa zoveel jaar geleden was ik ook zwanger.

Ik zou er niet mee kunnen leven, vind het echt erg het abortus zelf.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:09

enzino schreef:
Willl65 schreef:
Geef die man rechten en hij zal er nooit achterkomen dat er ooit een zwangerschap is geweest. Even serieus wat een onzin discussie is dit zeg

Inderdaad onzin want mannen hebben geen gevoelens en zijn slecht zaaddonor?

Lekker respectvol ben jij naar 50% van de wereldbevolking.

moet ik hier nou echt op in gaan??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:10

janine: Want zwangerschap ontstaat alleen door mensen die geen voorzorgsmaatregelen nemen. :j

Enzino; ik betwijfel of mannen en vrouwen echt 50-50 verdeeld zijn over de wereld eigenlijk.

Janinevv

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:11

Nee ik benoemde ook verkrachting en natuurlijk kan er altijd was mis gaan.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:12

Janinevv schreef:
Snap dat het heel lastig is als je verkracht bent maar het kindje is onschuldig, het kindje kun je ook heel gelukkig maken bij mensen die graag een kind zouden willen en niet kunnen krijgen.

Vind ook zo stom van de onveilige seks als je geen kind wil of kan onderhouden doe het dan gewoon veilig, ik vind ook al doe je het nog maar naar paar weken "wanneer" het hartje nog niet klopt al vreselijk het is en blijft een kind.

En dan te bedenken stel je krijgt later nog kinderen dat er elke keer weer door je hoofd heen spookt ohjaa zoveel jaar geleden was ik ook zwanger.

En wat zou ik dan volgens jou moeten doen in de situatie die ik schetste in mijn vorige post?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:13

Janinevv schreef:

Ja "maar het kindje is onschuldig" dus eigenlijk is het dan nog steeds niet oké.
Ik hoop lieve schat, dat het jou allemaal nooit hoeft te overkomen want praten is altijd makkelijk als je niet voor de keuze staat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:14

Maar heel veel zeggen grenzen omlaag tenzij de kans op handicap. Maar waar trek je dan de grens, welke aandoeningen wel of niet? En wie bepaald dat? De arts?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:14

Minoes schreef:
Janinevv schreef:

En wat zou ik dan volgens jou moeten doen in de situatie die ik schetste in mijn vorige post?

Geen idee, maar ik vind het gewoon moordt.

Snap ook jou punt hoor dat je kind niet aan wilt doen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:16

De discussie over de rol van de verwekker bij wel/niet abortus vind ik erg moeilijk.
ik vind niet dat een man zijn wil (wel een kind, geen kind) kan opleggen aan de zwangere. Het is en blijft het lijf van de vrouw, ook het dingetje wat er in zit behoort tot de geboorte aan de vrouw toe, dus is de vrouw de enige die een uiteindelijke beslissing kan/mag maken in het aborteren dan wel uitdragen (natuurlijk kun je als vrouw niet volledig aan de wens van de man voorbij gaan, je moet er op zn minst over kunnen praten.)
Wat betreft als het kind geboren word, aan de ene kant vind ik dat de verwekker anoniemiteit mag verwachten als hij niks met het kind te maken wil hebben, en dan dus ook geen alimentatie hoeft te betalen. (geen alimentatie betalen sluit dan ook de omgang met het kind volledig uit. De verwekker heeft daar géén recht meer op, tenzij het kind zelf (later) aangeeft zijn vader te willen leren kennen)
Wel heb ik het idee dat sommige mannen (sorry als ik iemand voor het hoofd stoot hiermee) een beetje makkelijk denken over sex. De vrouw word over het algemeen verantwoordelijk gehouden voor het gebruik van juiste anticonceptie, en de verantwoordelijkheid van de man gaat over het algemeen niet verder dan het omdoen van een condoom (en dat nog niet eens altijd, ik heb vaak genoeg smoesjes gehoord van met condoom voel ik niks of het zit niet lekker)
Als de vrouw dan vervolgens zwanger word is de vrouw alsnog hoofdverantwoordelijke hiervoor, want het kind zit in háár buik.
In hoeverre kun je de man in dit verhaal verantwoordelijk stellen voor het feit dat de vrouw zwanger is?
En andersom?

Om even een voorbeeld te stellen: ik ken een vrouw die al jaren rondliep met een kinderwens, op een dag onmoette ze een man waarmee ze het wel kon vinden en ze besloot dat dat de vader van haar kind zou worden.
Is gestopt met de pil en zogenaamd per ongeluk zwanger geraakt.
De verwekker had al meerdere malen duidelijk aangegeven dat hij absoluut geen kind wou. Uiteindelijk is het kind geboren en heeft hij haar netjes aangegeven als zijn kind (want hij vond het ook weer zo wat om het kind zonder vader op te laten groeien)
Hij zit nu dus tot haar 18e vast aan de alimentatie, terwijl hij nooit een kind wou.
De moeder is volledig aan zijn wil voorbij gegaan en heeft tegen zijn wil in een kind met hem gemaakt.
In dit verhaal heb ik onwijs veel respect voor de vader dat hij er voor kiest zijn eigen vlees en bloed toch op te zien groeien en voor haar te betalen.
De moeder in dit verhaal heb ik geen goed woord voor over.
Iemand dwingen een kind te krijgen, of het nou om een man of een vrouw gaat vind ik echt not done.

Janinevv

Ayasha schreef:
Janinevv schreef:

Ja "maar het kindje is onschuldig" dus eigenlijk is het dan nog steeds niet oké.
Ik hoop lieve schat, dat het jou allemaal nooit hoeft te overkomen want praten is altijd makkelijk als je niet voor de keuze staat.

Dat kind is ook van jezelf ik zou het niet over me hart kunnen krijgen om het weg te laten halen door een gestoorde vader dan zou ik het desnoods als het te emotioneel is het brengen naar een gezin waar het kind met liefde word opgevoed.

Maar ik weet ook dat het met adoptie kinderen niet altijd zo vlekkenloos gaat maar goed.

Stephanie_86

enzino schreef:
Willl65 schreef:
Geef die man rechten en hij zal er nooit achterkomen dat er ooit een zwangerschap is geweest. Even serieus wat een onzin discussie is dit zeg

Inderdaad onzin want mannen hebben geen gevoelens en zijn slecht zaaddonor?

Lekker respectvol ben jij naar 50% van de wereldbevolking.

moet ik hier nou echt op in gaan??[/quote]

Doe maar niet ik had ook al geattendeerd dat hij beter een eigen topic kon openen ik zie het nu echt als doordrammen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:17

Gianti schreef:
Maar heel veel zeggen grenzen omlaag tenzij de kans op handicap. Maar waar trek je dan de grens, welke aandoeningen wel of niet? En wie bepaald dat? De arts?

Als ik op tijd weet dat mijn kind een handicap kan krijgen zou ik ook sneller aan abortus denken. Ik zou het vreselijk vinden als mijn kind niet zelfstandiger op kan groeien.
Al geloof ik best dat je uiteraard evenveel van je kindje met handicap als zonder handicap houdt, maar meer ivm medische kosten oid.

(En nu krijg ik misschien half bokt over me heen :o )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:17

Janinevv schreef:

Moord met dt nog wel, dan is het wel heel erg ja. :+

Verder is het geen moord, zie ons wetboek. En ik hoop voor jou ook dat je nooit iets mee hoeft te maken waardoor je in de situatie van abortus terecht zou komen. Je baart niet even het kind van je verkrachter, dat is echt veel te makkelijk gedacht.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:18

Janinevv schreef:
Celiien schreef:

Want? Lekkere korte uitleg :+

Goed. Ik zal het even voor je schetsen, aangezien ik door je reactie aan neem dat je (gelukkig!) zoiets nog nooit hebt meegemaakt.

Als je bent verkracht verkeer je in een staat van totale angst, woede en machteloosheid. Elk moment van de dag, elk geluid wat je hoort herinnert je aan dat moment en raak je totaal de weg kwijt. Je haat je lichaam, je haat jezelf, je leven en de kans dat je snachts van een viaduct af springt is aannemelijk. Je wordt geteisterd door nachtmerries waardoor je denkt dat je gek wordt, je het beste af bent in een dwangbuis.

Als ik zwanger was geworden op dat moment had ik de zwangerschap NOOIT, maar dan ook NOOIT af willen, en kunnen maken. Wat heeft een kind aan een moeder die hem/haar haat? Welk kind wilt een moeder die wordt herinnerd aan haar verkrachting, als ze naar hem kijkt?
Wat heeft een kind aan een dusdanig labiele moeder dat zijn eigen bestaan in gevaar is? Als ik op dat moment zwanger was geworden, en de zwangerschap uit had moeten zitten, had ik het kind waarschijnlijk later eigenhandig vermoord. Niet omdat ik een monster ben, maar omdat verkrachting één van de ergste dingen is die je als vrouw kan overkomen en het maakt je kapot.

Godzijdank bestaat er de keuze tot abortus.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:20

Mars schreef:
Janinevv schreef:

Moord met dt nog wel, dan is het wel heel erg ja. :+

Verder is het geen moord, zie ons wetboek. En ik hoop voor jou ook dat je nooit iets mee hoeft te maken waardoor je in de situatie van abortus terecht zou komen. Je baart niet even het kind van je verkrachter, dat is echt veel te makkelijk gedacht.

Ja het is makkelijker om het te vermoorden blijkbaar.

Zaadje dat samensmelt met ei is al een kind in principie ja moet nog even volgroeien maar goed.

MxW

Interessante discussies ontstaan hier, interessant om te lezen hoe anderen erover denken.

Zelf sta ik hier best wel neutraal in. Ik juich het niet toe, maar ik keur het ook niet af. Aan de ene kant ben ik namelijk voor abortus in gevallen waarbij het in het belang van het kind beter is om niet tot leven te komen. Bijvoorbeeld wanneer het kind ongewenst is door verkrachting, maar ook wanneer de ouders het kind geen toekomst kunnen bieden of wanneer het kind een dusdanige handicap heeft dat het in het belang van het kind beter is om tot abortus over te gaan.

Aan de andere kant vind ik niet dat abortus gebruikt kan worden als verlate anticonceptie. Het is wel een leven wat je beëindigd dus daar mag best wat meer bij stil gestaan worden.

Ayasha
Blogger

Janinevv schreef:
Ayasha schreef:

Dat kind is ook van jezelf ik zou het niet over me hart kunnen krijgen om het weg te laten halen door een gestoorde vader dan zou ik het desnoods als het te emotioneel is het brengen naar een gezin waar het kind met liefde word opgevoed.

Maar ik weet ook dat het met adoptie kinderen niet altijd zo vlekkenloos gaat maar goed.

In mijn mening is het nog geen kind, het wordt een kind maar dat is het op dat moment in mijn mening nog niet. En voor de wet is het dat ook nog niet. En aangezien het nog geen kind/mens is, kan je het dus ook niet vermoorden. Wettelijk is het dus gewoon geen moord. Klaar. Ik vind het ook altijd veel zeggen wanneer mensen na verhalen zoals hier in het topic nog steeds durven zeggen dat mensen die hun verhaal delen hun kind vermoord hebben... :) Dat zegt voor mij inmens veel over de poster.
Ik denk dat je het trauma van een verkrachting ook ietwat onderschat.
Er zullen er vast zijn die het wel kunnen, houden van het kind van hun verkrachter maar denk dat dat toch uitzonderingen zullen zijn.
Je kan een kind ook niet gewoon ergens heen brengen he. Jij staat het gewoon af na 9 maanden en waar het terecht komt enz. daar heb jij allemaal geen afaires meer mee dan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:23

Ik lees zo de rest van het topic, maar ben echt heel verbaasd over sommige reacties. Ik lees heel veel "ik ben voor in bepaalde situaties". Wie ben jij / zijn jullie om te bepalen of een situatie "erg" genoeg is om abortus te laten plegen? Oók als je stom bent geweest met je anticonceptie, een keertje per ongeluk in een plas sperma ben gevallen of een x zat een one night stand had moet je kunnen aborteren. Dat er sommige mensen zijn dit vrij gemakkelijk als anticonceptie doen nemen we dan maar op de koop toe - het alternatief is potentieel kansarme ongewenste kinderen geboren laten worden.

Ieder kind heeft recht op een goed leven en om gewenst te zijn. Als je als potentiele mama om de 1 of andere reden niet denkt dit niet te kunnen geven of niet te willen geven is dat de beslissing van de mama en heeft de rest van de wereld er echt hélemaal niks mee te maken.

Ofwel - ik ben pro abortus in alle gevallen, altijd en vind dat iedereen vrij is om deze beslissing zelf (weloverwogen) te maken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:23

Interessante discussie. Ik ben 100% pro choice. Er zijn zo ontzettend veel situaties te bedenken waardoor het gewenst is om een zwangerschap af te breken, elke vrouw zou daar zelf over moeten kunnen beslissen.
Wel mogen er wat mij betreft wat extra maatregelen komen, zoals gratis/goedkopere vormen van alle anticonceptie voor jongeren en mensen met een minimuminkomen. En voor vrouwen die 'veelplegers' zijn zou er wat mij betreft een hulptraject ingesteld moeten worden (en dan niet om op de vingers getikt te worden van 'dit is de zoveelste keer', maar om daadwerkelijk vast te stellen waarom het nou meerdere malen is gebeurd en hulp daarbij te bieden). Heel idealistisch, maar wat mij betreft minstens deels te realiseren.

Het walgelijkst vind ik mensen die vanuit geloofsovertuiging ánderen de mogelijkheid tot abortus maar willen ontnemen. Daar heb ik geen woorden voor, bah. Dat dat je mening is, dat je het zelf nooit zou willen en je geloofsgenoten ook niet, helemaal prima, kan ik respect voor opbrengen. Maar ga dat niet voor een ander willen bepalen :r

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:28

tmr001 schreef:
Ik lees zo de rest van het topic, maar ben echt heel verbaasd over sommige reacties. Ik lees heel veel "ik ben voor in bepaalde situaties". Wie ben jij / zijn jullie om te bepalen of een situatie "erg" genoeg is om abortus te laten plegen? Oók als je stom bent geweest met je anticonceptie, een keertje per ongeluk in een plas sperma ben gevallen of een x zat een one night stand had moet je kunnen aborteren. Dat er sommige mensen zijn dit vrij gemakkelijk als anticonceptie doen nemen we dan maar op de koop toe - het alternatief is potentieel kansarme ongewenste kinderen geboren laten worden.

Ieder kind heeft recht op een goed leven en om gewenst te zijn. Als je als potentiele mama om de 1 of andere reden niet denkt dit niet te kunnen geven of niet te willen geven is dat de beslissing van de mama en heeft de rest van de wereld er echt hélemaal niks mee te maken.

Ofwel - ik ben pro abortus in alle gevallen, altijd en vind dat iedereen vrij is om deze beslissing zelf (weloverwogen) te maken.

Dit. :j
Er zijn al teveel ongelukkige, mishandelde en vermoorde kinderen op deze wereld. Sommige kinderen moeten niet geboren worden als dat betekent dat hun leven meer lijden is.

Celiien

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:30

Nou inderdaad.. als je af en toe hoort wat er in adoptiegezinnen/pleeggezinnen gebeurd? Dat is namelijk ook niet oke..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:33

Precies Memories: je kan en mag dat een ander niet opleggen... Dat je het zelf niet kan uit welke overtuiging dan ook, is je goed recht Janinevv, maar matig je toon een beetje aub, de meeste vrouwen die een abortus ondergaan hebben het al moeilijk genoeg, die hoeven niet voor moordenaars uitgemaakt te worden. Bovendien vind ik het tot op een aantal weken nog niet eens een kind: het is een klompje cellen...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:34

Ik ben pro-choice. Wil je abortus plegen omdat je per ongeluk door een one-night stand zwanger bent geworden, prima. Wil je geen abortus plegen omdat je christelijk bent, ook prima. Het is jouw lichaam, dus jouw keuze.

Zolang je je mening maar niet gaat opdringen aan een ander en die keuze van een ander respecteert.

Ik vind wel dat een man hier 0% over te zeggen heeft, natuurlijk mag hij een mening hebben en natuurlijk moet er overlegd worden mocht je ooit voor de keuze staan en je hebt nog contact met de vader, maar that's it. Kan dan ook heeeel boos worden als mannen de regels omtrent abortus zo kunnen veranderen dat het zelfs verboden kan worden, denk bijvoorbeeld aan Trump. Zoals iemand al zei, als Jezus en Trump een baarmoeder hadden gehad hadden ze wel anders gepiept.