Stemmen 2017

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:35

Emmaa_ schreef:
Dat ben ik absoluut met je eens, maar ik weiger te geloven dat slechts in 8% van de gevallen een vrouw kundiger is dan een man. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik vertel mijn stemgedrag, geen behoefte om daarover te discussiëren verder.

Kundiger of niet, het is nu behoorlijk onevenwichtig. Mijn indruk is dat bij de aanstelling of verkiezing van een lijsttrekker niet goed genoeg wordt gezocht naar dat talent wat zeker aanwezig is. Neem bijv. de lijsttrekkersverkiezing bij de PvdA. Jammer dat Sharon Dijksma geen kandidaat was. Met bewondering kijk ik naar haar vermogen om zich zeer snel in te kunnen werken in echte hoofdpijndossiers. En het op te kunnen lossen. Eerst maakte ze zich populair bij Economische zaken door haar kennis van zaken. En nu bij Infrastructuur. Het is sinds ze daar haar struikelde partijgenoot opvolgde, opvallend stil op dat departement.
Ze zijn er, zeer goede politica, maar waarom/waardoor komen ze niet naar voren?

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:40

Ik ben van mening dat dat komt door de onvoltooide emancipatie van de vrouw in Nederland, het feit dat een debat tussen twee vrouwen gelijk wordt weggezet als een 'catfight' of een 'bitchfight'. Ik las laatst een onderzoek waaruit bleek dat de meeste mensen in Nederland liever een man aan het roer zien dan een vrouw. Ik vraag me af waarom dat is (en zal morgen kijken of ik het onderzoek nog kan vinden)

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:43

Not to mention de verdeling van het ministerie van VROEM: mw M. Schultz v.H. opent asfaltprojecten, knikt vriendelijk, bezigt enige algemeenheden en de moeizame dossiers zijn voor de staatssecretaris.
Accoord, ik vind M.S.v.H. geen kundig politica, behalve dat ze kennelijk kundig 'omhoog kan vallen'.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 22:57

misterA: volgens mij toch echt pure beeldvorming. Dijksma heeft, alleen omdat ze vrouw en dik is en *niet* om haar competentie, zeer structureel heel nare dingen over haar heen gekregen. Dingen die ogenblikkelijk weer uit de kast getrokken worden zodra daar wat te halen valt. En dat maakt de kansen voor haar en haar partij werkelijk enorm veel kleiner.

(Ik kan me bovendien zelfs voorstellen dat iemand daar geen zin in heeft, dat je gewoon geen zin hebt om zoveel haat over je heen te krijgen, dat je liever je inhoudelijke capaciteiten wilt blijven benutten als net-niet-hoofdpersoon. En dat is dan dus bij uitstek een voorbeeld van een glazen plafond: in theorie is het misschien wel mogelijk om je kandidaat te stellen, maar in de praktijk betekent het dat je veel meer pushback krijgt dan een man, en dat je er dan wellicht voor kiest om het niet te doen... Ook dat is ongelijkheid, maar venijniger en ongrijpbaarder dan bv een openlijke regel zou zijn.)

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:21

Ik begrijp je wel maar weiger dat te geloven. Kijk naar Duitsland. Het zou haar partij sieren om wél naar capaciteiten te kijken. Trouwens, nu was die lijsttrekkers verkiezing enorm geforceerd en een blamage. Met een mes in de rug van Samsom.. gedwongen verkiezing of zelf een beetje uitgelokt? En ewr waren geen vrouwelijke kandidaten????!!!

Dat ze er geen zin in heeft kan ik me wel voorstellen maar dan zou juist het kader haar heel sterk kunnen steunen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:14

8nnemiek schreef:
germie schreef:
Volgens mij krijgt de partij van de dieren meer stemmen als ze hun naam zouden veranderen. Het gaat namelijk eigenlijk helemaal niet alleen over dieren. Nu krijg je een naar gevoel als je op een dierenpartij stemt, bij een naamsverandering zouden ze denk ik beter uit de bus komen.
Of zou dat niet helpen?

Ik vraag het me af..
Nu hoor je vaak dat mensen 'hun stem aan de dieren geven' bijvoorbeeld. Veel bejaarden ook bv, van wat ik zo in verzorgingstehuizen hoor. Ik denk dat ze dus ook stemmen kwijt zouden raken met een nieuwe naam. Die paar zetels hebben ze waarschijnlijk voor een groot deel aan hun naam te danken.

Aan de ene kant: ja, misschien is het een goed idee. Aan de andere kant geef je dan ook weer toe dat het een beetje gek is dat je een 'dierenpartij' in de kamer hebt, en dat wil je ook weer niet. Ik denk dat het goed voor ze is om hun naam te behouden, gewoon omdat dat ooit hun grondslag is geweest. Wie nog steeds denkt dat ze een one-issue partij zijn moet onder zijn steen vandaan komen :=

Hun slogan is trouwens ook 'Hou vast aan je idealen', dan moet je juist niet je naam gaan veranderen

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 10:13

Studeren moet inderdaad wel toegankelijk blijven. Dus leenstelsel in combinatie met lager schoolgeld. Klinkt goed voor mij.

En wat een schulden komen hier voorbij zeg... Ik heb ook een studieschuld. Ik moest wel lenen. Fulltime studie. Studio van 260 euro in de maand. Ik kreeg 220 basis beurs uit mijn hoofd. En dan de rest nog. Eten, zorgverzekering, alles voor mijn studie. Het jaarlijkse schoolgeld betaalden mijn ouders de helft van mee. De rest was voor mij.
Kortom: ik moest alles zelf betalen.

Lenen moest dus wel. Dit heb ik altijd zo laag mogelijk gehouden. Ik heb dan ook altijd een bijbaan erbij gehad.
Tijdens stage tijdelijk de lening moeten verhogen. Zat in een duurdere kamer en kon er niet bij naast werken.

En toch. Haal ik bij lange na niet 60.000

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:05

Een aanzienlijk verschil is daar al dat ik ipv 260, 500 euro per maand voor mijn kamer betaalde en daarnaast maandelijks mijn collegegeld en dergelijke af moest dragen. Ik heb het zelfs met een volledige lening echt niet alle maanden ruim genoeg gehad om lekker de kroeg in te duiken..

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 21:48

In de moderne tijd wordt gesproken over een mogelijk 'middenkabinet'.
Bestaand uit CDA, D66, GL, PvdA en SP.
Ik knijp in mijn handjes: lijkt mij prachtig.

(Oma wordt oud: dit is een 2e kabinet Den Uyl. Hoezo: middenkabinet?)

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:17

Dit is imo geen middenkabinet, met 3 partijen op links. GL inwisselen voor VVD, dan is er meer evenwicht.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:27

Huuuuu!
Spaar mij voor dat "evenwicht!"
We hebben nu 2 rechtse kabinetten Rutte gehad, daarvoor Balkenende met 3 van de 4 kabinetten rechts, daarvoor 8 jaar paars en daarvoor Lubbers met van de 3 kabinetten er 2 kil rechts.
Ik vind het veel en veel "evenwichtiger" ;) om de vvd eens in de oppositiebanken te hebben.

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:28

Van mij mag het ook wel wat meer links, eventueel met D66 erbij.

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:35

Ik zeg niet wat mijn voorkeur heeft, ik zeg dat dit geen middenkabinet is. Duidelijk links.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:39

misterA schreef:
Dit is imo geen middenkabinet, met 3 partijen op links. GL inwisselen voor VVD, dan is er meer evenwicht.


Welke partijen vind je links dan? En welk evenwicht heeft de VVD precies gebracht?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:46

misterA schreef:
Ik zeg niet wat mijn voorkeur heeft, ik zeg dat dit geen middenkabinet is. Duidelijk links.

:j
....Den Uyl II.
Dr. Den Uyl zal zich niet in zijn graf omdraaien als de SP wordt toegevoegd.

Ik vond het vooral merkwaardig dat "in deze tijd van wantrouwen" zo'n kabinet als 'midden' wordt gekenschetst.
Noem het dan 'het Lenteaccoord kabinet' (accoord, daar zat de SP net niet bij, maar enfin).

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:45

Shadow0 schreef:
misterA schreef:
Dit is imo geen middenkabinet, met 3 partijen op links. GL inwisselen voor VVD, dan is er meer evenwicht.


Welke partijen vind je links dan? En welk evenwicht heeft de VVD precies gebracht?

Dit kabinet was dus een mooi evenwichtig kabinet. Half liberaal en half sociaal. Dat vonden beide partijen tenminste zelf. Misschien is de beleving wat anders. Op links wordt vooral gekeken naar wat men níet heeft kunnen verwezenlijken en op rechts naar wat er wél van hun partijprogramma is gerealiseerd.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:13

Waarschijnlijk gaat RutteII als een 'macher' kabinet de geschiedenis in.

Voorbeeld: het ontslagrecht is "aangepakt", een grote wens van rechts.
'Goedmakertje' voor links: ontslagvergoeding. Nou: wie via de WIA (voorheen WAO) het bedrijf verlaat, werd vroeger na 2 jaar ontslagen. De ontslagbescherming is nog steeds 2 jaar - maar ontslag is niet verplicht. Door mensen 'in slapend dienstverband' te houden - maas in de wet - spaar je als bedrijf jezelf een mooi bedrag uit.

Bij monde van vice premier Asscher geldt dit als slecht werkgeverschap, waar verder nul sancties op staan.

Dit is gewoon een rechts kabinet.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:54

misterA schreef:
Dit kabinet was dus een mooi evenwichtig kabinet. Half liberaal en half sociaal.


En dat is precies de oppervlakkige manier van een kunstmatige schijn van balans creeren. Een waarbij de inhoud van het daadwerkelijk gevoerde beleid er niet meer toe doet. En dat is schadelijk, want uiteindelijk gaat het niet over de kleur van de poppetjes, maar over wat ze daadwerkelijk doen.

Dat zou ik dan ook aan alle kiezers willen vragen: beoordeel niet op labeltjes. Omdat een partij zichzelf sociaaldemocraat of liberaal noemt, betekent niet automatisch dat dat ook is wat ze uitdragen. Partijen veranderen ook, ook al houden ze nog dezelfde naam. Wat ze jaren geleden voorstonden hoeft niet te zijn wat ze nu voorstaan.

Beoordeel de inhoud, bekijk welke dingen er de afgelopen jaren zijn doorgevoerd, en vergelijk dat met wat jij belangrijk vindt. Kies niet voor een partij alleen maar op grond van hun imago, maar verdiep je in de werkelijkheid.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:37

Idd... ga niet af op de naam die ze sinds oprichting hebben
Maar kijk naar wat ze daadwerkelijk doen

misterA
Berichten: 3125
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:05

Zowel de overheidsuitgaven voor onderwijs als voor de zorg zijn tijdens deze kabinetsperiode gestegen. Ondanks de zgn. bezuinigingen. De uitgaven voor bijv. justitie en politie zijn de laatste jaren vrijwel gelijk gebleven.
Zo heeft ieder zijn eigen werkelijkheid. Het is maar wat je wil zien. Dit was toch het kabinet van de inkomensnivellering? Heeft PvdA bj het aantreden nog een feestje voor gevierd.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:12

misterA schreef:
Zo heeft ieder zijn eigen werkelijkheid. Het is maar wat je wil zien.

In de taalkunsten moge dit waar zijn, als het om politiek gaat lijkt het mij glad verkeerd.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:33

misterA schreef:
Zowel de overheidsuitgaven voor onderwijs als voor de zorg zijn tijdens deze kabinetsperiode gestegen. Ondanks de zgn. bezuinigingen.


Op een zinnige manier? Op een manier die de toegankelijkheid of kwaliteit bevordert? Dat lijkt me wel nuttig om te weten :j
Stijgende kosten zonder verbetering, of als het alleen maar gaat zitten in administratie en bureaucratie lijkt me geen goed teken bijvoorbeeld.

GerenGer

Berichten: 1009
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:12

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik mag stemmen en ben me daarom ook aan het verdiepen op welke partij ik het beste kan gaan stemmen.
Dus ook wel interessant om hier andere meningen wat door te lezen.
Tot nu toe ben ik van plan om op CDA te gaan stemmen, omdat ik het deels met hun verkiezingsprogramma eens ben.

Eloya

Berichten: 5216
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:42

ik denk dat het hier SP wordt,
en ik ga helpen stemmen tellen bij het gemeente huis :P omdat ze leuke vergoeding geven haha
maar vind het wel interessant om te doen

Foaly

Berichten: 5028
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:19

Hebben jullie de Kamergotchi al? :D