Vreselijk zo'n vader....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amable schreef:Het verbaast mij eigenlijk vooral op zo'n moment dat ik de enige ben die er wat van (durft) te zeggen, hoe vaak komt iemand gewoon weg met zo'n opmerking, wat voor een signaal geeft de groep dan richting zo'n meisje.
Amable schreef:En zelfs toen kreeg ik geen publiekelijke bijval, je voelde het ongemak dat er iets van gezegd werd. Alles voor de lieve vrede...
Shadow0 schreef:Sociale consequenties aan dat soort gedrag zijn juist hartstikke belangrijkDit gaat om gedeelde normen - je kunt als individu vermoedelijk niet voorkomen dat zo'n vader dat tegen z'n dochter zegt... maar je kunt wel duidelijk maken dat in die specifieke omgeving het niet gewenst is. Daar heb je elkaar bij nodig: iemand die het zegt en de rest die laat merken dat het in elk geval niet zomaar weggelachen wordt.
Iemand apart nemen werkt in twee situaties:
1. als het gaat om informatie om een bepaalde onwetendheid op te vullen, en de ander van goede wil is
2. als je dat doet als je een hogere status hebt, (als een manegeeigenaar dat doet, is apart nemen een goed idee. Het kan eventueel ook als je weet dat je respect hebt van een bepaald persoon, vooral als je man bent. Dan wordt een prive 'hee, effe dimmen' geaccepteerd.)
Maar ik ga hier niet uit van iemand die echt van goede wil is en altijd zoekt naar een respectvolle manier om om te gaan met vrouwen, maar niet wist dat 'prutsmuts' een ongepaste term is. En ik ga hier ook niet echt uit dat Amable een hogere status had. De grootste kans als ze dat apart gezegd had, was denk ik dat hij agressief zegt dat ze zich met haar eigen zaken moet bemoeien en dat 'ie zelf wel bepaalt hoe die z'n dochter aanspreekt. (Al dan niet met extravriendelijke termen voor de aanspreker.)
Juist omdat het publiek was, kon hij dat niet doen. Zo werkt sociale dynamiek, en ook al zeggen veel andere mensen niets nuttigs, alleen de ongemakkelijke stilte die dan valt, maakt uit en zal ertoe leiden dat hij minder snel zulke dingen zal zeggen in dat gezelschap.
Daarnaast is het publiek uitspreken een belangrijke boodschap aan alle aanwezigen dat zulke uitspraken niet aanvaardbaar zijn. Het is goed om te horen, voor iedereen die zelf wel eens als prutsmuts is aangesproken en die best wel een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die het zelf wel eens doet en die best een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die wil weten wat je kunt doen als je getuige bent van zoiets. Zo bepaal je en handhaaf je sociale normen.
Heb je geen zin om op die manier te kijk gezet worden? Extragratis tip: maak geen verregaand ongepaste opmerkingen.
Dus go Amable!Mensen die dit soort dingen de sfeer niet willen laten verpesten plaatsen hun idee van 'sfeer' duidelijk boven een respectvolle omgang met vrouwen, jij hebt het top aangepakt.
Emmaa_ schreef:Er bestaan meerdere vormen van geweld dan alleen fysieke heIk denk dat dag in dag uit 'prutsmuts' genoemd worden voor een kind tot op zekere hoogte even schadelijk kan zijn als een tik krijgen. Het is gewoon verbaal geweld en ik vind het achterlijk dat een vader dit op een openbare plek tegen zijn dochter doet.
oomens schreef:Emmaa_ schreef:Er bestaan meerdere vormen van geweld dan alleen fysieke heIk denk dat dag in dag uit 'prutsmuts' genoemd worden voor een kind tot op zekere hoogte even schadelijk kan zijn als een tik krijgen. Het is gewoon verbaal geweld en ik vind het achterlijk dat een vader dit op een openbare plek tegen zijn dochter doet.
Wie zegt er dat het kind dag in dag uit zo genoemd werd?
Voor hetzelfde geld hebben die twee voorafgaand aan de barbecue een hoogoplopende discussie gehad omdat mevrouw van 12 net puberend genoeg was om lekker dwars tegen haar vaders wil in tóch dat net te korte/lage topje aan te trekken, en heeft hij daar nog eens niet al te subtiel naar verwezen op de barbecue. Niet chique van hem, maar geen reden om er als buitenstaander zo'n punt van te maken.
oomens schreef:Sorry, maar het was niet alsof hij zijn dochter ter plekke aan het slaan was of iets dergelijks.
Citaat:De sfeer op een (zo te lezen) verder vrij gezellige barbecue in no-time naar een ijskoud dieptepunt brengen omdat je zonodig je punt moet drukken, dat is gewoon niet nodig.
oomens schreef:Emmaa_ schreef:Er bestaan meerdere vormen van geweld dan alleen fysieke heIk denk dat dag in dag uit 'prutsmuts' genoemd worden voor een kind tot op zekere hoogte even schadelijk kan zijn als een tik krijgen. Het is gewoon verbaal geweld en ik vind het achterlijk dat een vader dit op een openbare plek tegen zijn dochter doet.
Voor hetzelfde geld hebben die twee voorafgaand aan de barbecue een hoogoplopende discussie gehad omdat mevrouw van 12 net puberend genoeg was om lekker dwars tegen haar vaders wil in tóch dat net te korte/lage topje aan te trekken, en heeft hij daar nog eens niet al te subtiel naar verwezen op de barbecue. Niet chique van hem, maar geen reden om er als buitenstaander zo'n punt van te maken.
Shadow0 schreef:Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat zoiets een uitzondering is. Mij overkomt het in elk geval niet zomaar dat ik iemand prutsmuts noem zonder het te weten - zoiets ligt in je standaardpatroon van spreken, of niet.
Maar eigenlijk doet het er niet eens echt toe. Zoiets roepen naar een kind van 12 is volgens vrijwel alle normale fatsoensnormen onaanvaardbaar, en als je het doet in de buurt van anderen kunnen die anderen aangeven dat onacceptabel te vinden. En of iemand dat thuis wel of niet doet, of er een verhaal omheen verzonnen wordt, of de vader dronken is of wat er dan ook verder bijgehaald wordt: het blijft onaanvaardbaar, en iemand daarop aanspreken is prima. Ook publiekelijk, als de situatie daar naar is.
En hoever mensen erin gaan om zoiets basaals ineens te maken tot 'persoonlijke opvatting waar je alleen in vriendelijke bedekte termen mag spreken' laat wel zien hoe een verkrachtingscultuur kan bestaan: een paar verkrachters maar ook een groep aan wegkijkers die vooral niet willen dat hun feestje verpest worden door zoiets als opkomen voor een vrouw / meisje die voor prutsmuts wordt uitgescholden. Die er wel wat aan kunnen doen, om zo de situatie veiliger en ondersteunender te maken, maar dat gewoon echt niet willen.