Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:18

Top dat je wat gezegt hebt +:)+
Vreselijk zo'n vader....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:53

Het verbaast mij eigenlijk vooral op zo'n moment dat ik de enige ben die er wat van (durft) te zeggen, hoe vaak komt iemand gewoon weg met zo'n opmerking, wat voor een signaal geeft de groep dan richting zo'n meisje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:06

Amable schreef:
Het verbaast mij eigenlijk vooral op zo'n moment dat ik de enige ben die er wat van (durft) te zeggen, hoe vaak komt iemand gewoon weg met zo'n opmerking, wat voor een signaal geeft de groep dan richting zo'n meisje.

Of is het zelfs zo normaal dat men pas wakker wordt als iemand er iets over zegt?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:09

En zelfs toen kreeg ik geen publiekelijke bijval, je voelde het ongemak dat er iets van gezegd werd. Alles voor de lieve vrede...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:19

Dat is inderdaad heel bizar Amable en van jou heel goed gedaan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:04

Amable schreef:
En zelfs toen kreeg ik geen publiekelijke bijval, je voelde het ongemak dat er iets van gezegd werd. Alles voor de lieve vrede...

Ik snap het ergens wel. Als jij er een probleem mee hebt hoe een vader zijn dochter aanspreekt, dan kun je dat best persoonlijk tegen hem zeggen. Je hoeft daarvoor echt niet per se de sfeer te bederven voor het hele gezelschap en hem voor de hele groep te kakken te zetten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:16

Pardon? Een vader die zijn dochter publiekelijk h**r noemt mag niet publiekelijk hierop aangesproken worden omdat ie dan te kakken wordt gezet? Wat voor normen en waarden hang jij aan? Prima dat ie te kakken is gezet! Het feit dat zo'n gast verder helemaal geen tegengas krijgt vind ik bijna verontrustender dan wat hij zegt. Dit is echt ver voorbij een grappige opmerking. En al helemasl als het je eigen dochter is, een kind ook nog :r

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:10

Sociale consequenties aan dat soort gedrag zijn juist hartstikke belangrijk :j Dit gaat om gedeelde normen - je kunt als individu vermoedelijk niet voorkomen dat zo'n vader dat tegen z'n dochter zegt... maar je kunt wel duidelijk maken dat in die specifieke omgeving het niet gewenst is. Daar heb je elkaar bij nodig: iemand die het zegt en de rest die laat merken dat het in elk geval niet zomaar weggelachen wordt.

Iemand apart nemen werkt in twee situaties:
1. als het gaat om informatie om een bepaalde onwetendheid op te vullen, en de ander van goede wil is
2. als je dat doet als je een hogere status hebt, (als een manegeeigenaar dat doet, is apart nemen een goed idee. Het kan eventueel ook als je weet dat je respect hebt van een bepaald persoon, vooral als je man bent. Dan wordt een prive 'hee, effe dimmen' geaccepteerd.)

Maar ik ga hier niet uit van iemand die echt van goede wil is en altijd zoekt naar een respectvolle manier om om te gaan met vrouwen, maar niet wist dat 'prutsmuts' een ongepaste term is. En ik ga hier ook niet echt uit dat Amable een hogere status had. De grootste kans als ze dat apart gezegd had, was denk ik dat hij agressief zegt dat ze zich met haar eigen zaken moet bemoeien en dat 'ie zelf wel bepaalt hoe die z'n dochter aanspreekt. (Al dan niet met extravriendelijke termen voor de aanspreker.)

Juist omdat het publiek was, kon hij dat niet doen. Zo werkt sociale dynamiek, en ook al zeggen veel andere mensen niets nuttigs, alleen de ongemakkelijke stilte die dan valt, maakt uit en zal ertoe leiden dat hij minder snel zulke dingen zal zeggen in dat gezelschap.

Daarnaast is het publiek uitspreken een belangrijke boodschap aan alle aanwezigen dat zulke uitspraken niet aanvaardbaar zijn. Het is goed om te horen, voor iedereen die zelf wel eens als prutsmuts is aangesproken en die best wel een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die het zelf wel eens doet en die best een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die wil weten wat je kunt doen als je getuige bent van zoiets. Zo bepaal je en handhaaf je sociale normen.
Heb je geen zin om op die manier te kijk gezet worden? Extragratis tip: maak geen verregaand ongepaste opmerkingen.

Dus go Amable! +:)+ Mensen die dit soort dingen de sfeer niet willen laten verpesten plaatsen hun idee van 'sfeer' duidelijk boven een respectvolle omgang met vrouwen, jij hebt het top aangepakt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:46

Shadow0 schreef:
Sociale consequenties aan dat soort gedrag zijn juist hartstikke belangrijk :j Dit gaat om gedeelde normen - je kunt als individu vermoedelijk niet voorkomen dat zo'n vader dat tegen z'n dochter zegt... maar je kunt wel duidelijk maken dat in die specifieke omgeving het niet gewenst is. Daar heb je elkaar bij nodig: iemand die het zegt en de rest die laat merken dat het in elk geval niet zomaar weggelachen wordt.

Iemand apart nemen werkt in twee situaties:
1. als het gaat om informatie om een bepaalde onwetendheid op te vullen, en de ander van goede wil is
2. als je dat doet als je een hogere status hebt, (als een manegeeigenaar dat doet, is apart nemen een goed idee. Het kan eventueel ook als je weet dat je respect hebt van een bepaald persoon, vooral als je man bent. Dan wordt een prive 'hee, effe dimmen' geaccepteerd.)

Maar ik ga hier niet uit van iemand die echt van goede wil is en altijd zoekt naar een respectvolle manier om om te gaan met vrouwen, maar niet wist dat 'prutsmuts' een ongepaste term is. En ik ga hier ook niet echt uit dat Amable een hogere status had. De grootste kans als ze dat apart gezegd had, was denk ik dat hij agressief zegt dat ze zich met haar eigen zaken moet bemoeien en dat 'ie zelf wel bepaalt hoe die z'n dochter aanspreekt. (Al dan niet met extravriendelijke termen voor de aanspreker.)

Juist omdat het publiek was, kon hij dat niet doen. Zo werkt sociale dynamiek, en ook al zeggen veel andere mensen niets nuttigs, alleen de ongemakkelijke stilte die dan valt, maakt uit en zal ertoe leiden dat hij minder snel zulke dingen zal zeggen in dat gezelschap.

Daarnaast is het publiek uitspreken een belangrijke boodschap aan alle aanwezigen dat zulke uitspraken niet aanvaardbaar zijn. Het is goed om te horen, voor iedereen die zelf wel eens als prutsmuts is aangesproken en die best wel een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die het zelf wel eens doet en die best een herinnering kan gebruiken dat dat niet normaal is, en voor iedereen die wil weten wat je kunt doen als je getuige bent van zoiets. Zo bepaal je en handhaaf je sociale normen.
Heb je geen zin om op die manier te kijk gezet worden? Extragratis tip: maak geen verregaand ongepaste opmerkingen.

Dus go Amable! +:)+ Mensen die dit soort dingen de sfeer niet willen laten verpesten plaatsen hun idee van 'sfeer' duidelijk boven een respectvolle omgang met vrouwen, jij hebt het top aangepakt.

Sorry, maar het was niet alsof hij zijn dochter ter plekke aan het slaan was of iets dergelijks.

Hoe ouders hun kinderen aanspreken, en welke opvoedkundige normen en waarden ze daarbij meegeven, is iets tussen die ouders en hun kinderen.
Daar kun je als buitenstaander best iets van vinden, en als je vindt dat je dat oordeel als buitenstaander kenbaar moet maken, dan doe je dat eventueel op een geschikt moment.
De sfeer op een (zo te lezen) verder vrij gezellige barbecue in no-time naar een ijskoud dieptepunt brengen omdat je zonodig je punt moet drukken, dat is gewoon niet nodig.
Het is niet alsof ze op dat moment acuut gevaar moest afwenden en dat ze daarom die vader wel móest tegenhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:51

Er bestaan meerdere vormen van geweld dan alleen fysieke he ;) Ik denk dat dag in dag uit 'prutsmuts' genoemd worden voor een kind tot op zekere hoogte even schadelijk kan zijn als een tik krijgen. Het is gewoon verbaal geweld en ik vind het achterlijk dat een vader dit op een openbare plek tegen zijn dochter doet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:58

Echt wel dat zoiets even openbaar kenbaar gemaakt mag worden. Zouden meer mensen moeten doen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:01

Emmaa_ schreef:
Er bestaan meerdere vormen van geweld dan alleen fysieke he ;) Ik denk dat dag in dag uit 'prutsmuts' genoemd worden voor een kind tot op zekere hoogte even schadelijk kan zijn als een tik krijgen. Het is gewoon verbaal geweld en ik vind het achterlijk dat een vader dit op een openbare plek tegen zijn dochter doet.

Wie zegt er dat het kind dag in dag uit zo genoemd werd?

Voor hetzelfde geld hebben die twee voorafgaand aan de barbecue een hoogoplopende discussie gehad omdat mevrouw van 12 net puberend genoeg was om lekker dwars tegen haar vaders wil in tóch dat net te korte/lage topje aan te trekken, en heeft hij daar nog eens niet al te subtiel naar verwezen op de barbecue. Niet chique van hem, maar geen reden om er als buitenstaander zo'n punt van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:04

oomens schreef:
Emmaa_ schreef:

Voor hetzelfde geld hebben die twee voorafgaand aan de barbecue een hoogoplopende discussie gehad omdat mevrouw van 12 net puberend genoeg was om lekker dwars tegen haar vaders wil in tóch dat net te korte/lage topje aan te trekken, en heeft hij daar nog eens niet al te subtiel naar verwezen op de barbecue. Niet chique van hem, maar geen reden om er als buitenstaander zo'n punt van te maken.

Maar wie zegt dat het niet zo is?

En ja, ik vind het wel een rede om er als buitenstaander een punt van te maken. Ik vind het uitschelden van je dochter uberhaupt echt zwaar not done, en al helemaal als het een seksistisch bedoelde manier is om haar te devalueren. Iemands kleding is totaal geen excuus om iemand prutsmuts of slet te noemen.. Ik spreek mijn vrienden er al op aan als ze een dusdanige opmerking maken over een voorbijganger zonder dat die het uberhaupt hoort, moet je nagaan hoe ik zou reageren als ze hun dochter of zusje of whatever zo zouden noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:10

oomens schreef:
Sorry, maar het was niet alsof hij zijn dochter ter plekke aan het slaan was of iets dergelijks.

Nee, klopt, dat lijkt me meer een moment om de betreffende vader te verzoeken onmiddellijk naar huis te gaan, en het meldpunt kindermishandeling te bellen. Iedere situatie heeft zo z'n eigen aanpak, en fysiek geweld vraagt daarin meer dan verbaal geweld.

Citaat:
De sfeer op een (zo te lezen) verder vrij gezellige barbecue in no-time naar een ijskoud dieptepunt brengen omdat je zonodig je punt moet drukken, dat is gewoon niet nodig.

Ja, je dochter uitschelden moet wel een beetje gezellig kunnen, ik snap het. :j
Zonde om over dat soort futiliteiten een feestje te verpesten, we moeten natuurlijk niet hebben dat we elkaar aanspreken op normen en waarden en fatsoen en dat we daarmee een steentje bijdragen aan een iets fijnere en veiligere wereld waarin schelden en misbruik een ietseltje minder normaal gevonden wordt.

(Even terzijde: het lijkt me dat de barbecue qua sfeer al verpest was voor Amable, in elk geval tijdelijk, omdat het in botsing kwam met haar normen en waarden. Ik heb in elk geval geen fijne tijd als ik getuige ben van iemand die een ander uitscheldt, en zeker niet in zo'n context. En anderen gaven haar achteraf hun instemming, die voelden zich blijkbaar ook al ongemakkelijk. En de meeste kinderen vinden het achteraf helemaal niet zo geweldig om prutsmuts genoemd te worden door hun ouders. Dus was die barbecue nou echt zo gezellig voor iedereen op dat moment?
Er is echt een prima manier om dergelijke dingen leuk te houden, scheld anderen niet uit, ook je kinderen niet. Prima basisfatsoensregel, ik denk ook echt dat de meeste mensen die wel kennen, en de betreffende man was degene die als eerste die fatsoensregels brak en daarmee de sfeer verpestte.)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:11

Als dat de situatie is vind ik het alsnog bizar om je 12 jarige een prutsmuts te noemen := Probeer je het nou daadwerkelijk goed te praten?
En mocht dat nou de situatie zijn, dan kan papa dat toch gewoon netjes uitleggen... als dat al uit te leggen valt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:23

oomens schreef:
Emmaa_ schreef:

Als een vader (of moeder) een kind aanspreek op dergelijke manier in een publieke omgeving, reken er dan maar op dat dochter thuis minstens op eenzelfde manier wordt bejegend.

Het schijnt dat mensen zich vaak een beetje inhouden waar anderen bij zijn ;) (of juist laten opjutten, maar dat lijkt mij hier niet het geval).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-12-16 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:25

Je kunt wel zeggen 'laten we allemaal elkaar gezellige, vriendelijke normen en waarden gaan bijbrengen', maar dat is iets wat je als opvoeders doet (of niet).

In deze situatie was degene die ingreep niet de opvoeder van de dochter, noch die van de vader.

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen. Als er sprake is van geweld, dan grijp je als buitenstaander in, of als kinderen overlast of schade veroorzaken, maar niet omdat je het toevallig niet eens bent met de opvoedkundige koers of aanpak van de ouder(s).

Iets met een neus en andermans zaken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:29

Lekker makkelijk, oomens. Dat is nou je kop in het zand steken en doen alsof er niks aan de hand is. Liever een keer teveel ingrijpen dan te weinig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:29

oomens schreef:
Emmaa_ schreef:

Zelfs al hadden ze hooglopende ruzie gehad, dan noem je nog niet je kind van 12 jaar een prutsmuts, slet how ever. NOOIT!!

100% zeker dat de vader van mijn kinderen zijn dochter nooit prutsmuts heeft genoemd. En reken maar dat die twee ruzies kenden hoor. En de vader van mijn dochter is een hele moeilijke man, maar is geen vrouw onvriendelijke man en prutsmuts heeft hij mij ook nooit genoemd. Stel je voor zeg.

Oomens dit mag je echt niet vergoelijken of Amable aanrekenen want dit is gewoon ver en ver over de fatsoensgrenzen en wie weet wat hij nog meer doet met dat arme kind.

Ik ken één vader die zijn kind prutsmuts noemde (mijn vriendinnetje werd zo altijd genoemd toen ik zelf kind was en pas als volwassen vrouw werd het geheim me geopenbaard door mijn vriendinnetje dat die vader beide dochters misbruikten). Dus fout en nog eens fout is zo'n attitude t.o.v je kind.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-12-16 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:34

Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat zoiets een uitzondering is. Mij overkomt het in elk geval niet zomaar dat ik iemand prutsmuts noem zonder het te weten - zoiets ligt in je standaardpatroon van spreken, of niet.

Maar eigenlijk doet het er niet eens echt toe. Zoiets roepen naar een kind van 12 is volgens vrijwel alle normale fatsoensnormen onaanvaardbaar, en als je het doet in de buurt van anderen kunnen die anderen aangeven dat onacceptabel te vinden. En of iemand dat thuis wel of niet doet, of er een verhaal omheen verzonnen wordt, of de vader dronken is of wat er dan ook verder bijgehaald wordt: het blijft onaanvaardbaar, en iemand daarop aanspreken is prima. Ook publiekelijk, als de situatie daar naar is.

En hoever mensen erin gaan om zoiets basaals ineens te maken tot 'persoonlijke opvatting waar je alleen in vriendelijke bedekte termen mag spreken' laat wel zien hoe een verkrachtingscultuur kan bestaan: een paar verkrachters maar ook een groep aan wegkijkers die vooral niet willen dat hun feestje verpest worden door zoiets als opkomen voor een vrouw / meisje die voor prutsmuts wordt uitgescholden. Die er wel wat aan kunnen doen, om zo de situatie veiliger en ondersteunender te maken, maar dat gewoon echt niet willen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:44

Helemaal mee eens Shadow met je post.

Ik vroeg net aan mijn man (73 jaar en ex bouwvakker), of hij ooit een vrouw prutsmuts genoemd heeft. Hetzij als grapje, boosheid of gewoon omdat het normaal was. Hij keek me zwaar geschokt aan en zei: "hou toch op natuurlijk niet, waarom vraag je dat? zoiets denk je zelfs niet eens." Hem toen het verhaal en de discussie uitgelegd die hier speelt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:47

Shadow0 schreef:
Het lijkt me inderdaad onwaarschijnlijk dat zoiets een uitzondering is. Mij overkomt het in elk geval niet zomaar dat ik iemand prutsmuts noem zonder het te weten - zoiets ligt in je standaardpatroon van spreken, of niet.

Maar eigenlijk doet het er niet eens echt toe. Zoiets roepen naar een kind van 12 is volgens vrijwel alle normale fatsoensnormen onaanvaardbaar, en als je het doet in de buurt van anderen kunnen die anderen aangeven dat onacceptabel te vinden. En of iemand dat thuis wel of niet doet, of er een verhaal omheen verzonnen wordt, of de vader dronken is of wat er dan ook verder bijgehaald wordt: het blijft onaanvaardbaar, en iemand daarop aanspreken is prima. Ook publiekelijk, als de situatie daar naar is.

En hoever mensen erin gaan om zoiets basaals ineens te maken tot 'persoonlijke opvatting waar je alleen in vriendelijke bedekte termen mag spreken' laat wel zien hoe een verkrachtingscultuur kan bestaan: een paar verkrachters maar ook een groep aan wegkijkers die vooral niet willen dat hun feestje verpest worden door zoiets als opkomen voor een vrouw / meisje die voor prutsmuts wordt uitgescholden. Die er wel wat aan kunnen doen, om zo de situatie veiliger en ondersteunender te maken, maar dat gewoon echt niet willen.

Wacht even! Er werd in deze situatie niemand verkracht.
Dat, zoals een andere bokker aanhaalde, iemand grof in de mond was én zijn dochters misbruikte, rechtvaardigt het nog niet meteen om iedereen die vrouwonvriendelijk spreekt, dan ook maar onder de noemer 'verkrachtingscultuur' te scharen.
Ik heb de statistieken niet paraat, maar ik durf te beweren dat het merendeel van de mensen (mannen?) die weleens het (overigens totaal ongepaste) woord prutsmuts/prutsmuts in de mond nemen geen verkrachters zijn.

Het ging mij er ook niet om of die vader dat nu wel of niet tegen zijn dochter had mogen zeggen. Waar het mij om ging was dat je je daar niet mee hebt te bemoeien als het niet jouw kinderen zijn, ze geen overlast veroorzaken en niet mishandeld of misbruikt worden.
Ook na het N=1 voorbeeld hierboven, denk ik nog steeds niet dat je de uitspraak van die vader als een concrete aanwijzing voor misbruik mag zien.

Even nog een persoonlijke noot: ik ben zelf ook netjes opgevoed en zou mensen nooit zomaar prutsmuts noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:50

Maar verkrachtingscultuur gaat helemaal niet over het daadwerkelijk verkrachten in de meeste gevallen.. Het is een ongelofelijk ingewikkeld systeem met dingen die bijdragen aan een maatschappij waarin verkrachtingen niet alleen voorkomen maar ook nog eens van alle kanten worden goedgepraat, gemarginaliseerd e.d. Het is als vrouw heel moeilijk om aangifte te doen van seksueel geweld, en als je het probeert zijn de eerste vragen 'hoe veel had je dan gedronken?' en 'wat had je aan?'. De verkrachtingscultuur betekent in dat geval dus dat het vrouwen hun eigen verantwoordelijkheid zou zijn en dat wat je aan hebt invloed heeft op hoe vanzelfsprekend het is dat je verkracht wordt. De schuld van verkrachting bij de vrouw leggen dus.

De relatie tussen verkrachting en seksistische grappen en/of opmerkingen is wat indirecter, maar het komt erop neer dat het maken van seksistische grapjes of het gebruiken van dit soort woorden in wat voor context dan ook uiteindelijk altijd weer neerkomt op het degraderen van vrouwen en het reduceren tot seks. Want zelfs al zou hij het niet eens zijn met de kledingkeuze van zijn dochter, waarom dan prutsmuts? Wat zeg je tegen je zoon als hij op een manier gekleed is waar jij het niet mee eens bent? Het lijkt me niet dat je daar een gendered label aan vastplakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:54

En ik die dacht dat iemand uitschelden onder psychisch misbruik viel, maar hé, blijkbaar moet dat gewoon kunnen. Sorry hoor, geweld tegen vrouwen uit de wereld helpen, begint al bij de opvoeding. Dus je noemt je kind geen h..r. Fijn hoor voor die 12-jarige, krijgt ze al van thuis mee dat je als vrouw het maar moet ondergaan als mannen vieze praat verkopen. Als je vader al niet eens respect voor jou als vrouw kan opbrengen, dan moet je dat ook niet van anderen verwachten, dat is wat zo'n kind leert. Maar hé, als dan iemand zich daar, terrecht aan stoort, dan heeft die zich niet met die opvoeding te moeien. Fijn hoor, wat een maatschappij zeg dat we uitschelden van een kind al moeten tollereren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 18:56

En wat geef je een kind mee (eigenwaarde) als het door een ouder wordt aangesproken met "prutsmuts"...

Goed start voor het begin van latere relaties.