Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:57

Extreem Fout? Neger is toch gewoon een ras :?

Sjonge... dat neger heel erg fout is en daarom het n-woord genoemd moet worden heb ik nooit geweten. Dat vind ik eigenlijk nog veel erger, dan lijkt het een ziekte. Doet me meer denken aan het k-woord wat sommige mensen gebruiken. Waarom kan je niet gewoon zeggen wat je bedoelt?

Hier gebruiken we neger als gewoon woord, ook door de negers zelf trouwens. Die daar geen probleem mee lijken te hebben. Het is niet zo dat ik mensen daarmee denigreer ofzo := en zo is het ook niet bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:59

verootjoo schreef:
Extreem Fout? Neger is toch gewoon een ras :?

Sjonge... dat neger heel erg fout is en daarom het n-woord genoemd moet worden heb ik nooit geweten. Dat vind ik eigenlijk nog veel erger, dan lijkt het een ziekte. Doet me meer denken aan het k-woord wat sommige mensen gebruiken. Waarom kan je niet gewoon zeggen wat je bedoelt?

Ik zeg wat ik bedoel. Het is geen 'ras', het is een term die gebruikt werd voor handelsgoederen: slaven.

F_Orumster

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:03

Ik vind het eigenlijk wel apart dat de kleding van Piet nirt ter discussie staat. Want dat is een zeer duidelijke verwijzing naar de pages.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:43

F_orumster, het pak van piet veranderd ook iedere 10 jaar drastisch..
met een page an sich is niet eens zoveel mis..

overigens was Pieterman (enkelvoud, want er is in de oude geschiedenis van St Nicolaas nergens sprake van een leger aan pieten) gekleed in een rood wit pakje wat ook al lang niet meer lijkt op het huidige pak waarin het leger aan pieten rondhuppelt..

pieterman in een pagepakje is nog redelijk close aan wat mogelijk de historie zou zijn geweest (ook al is er helemaal geen documentatie van een page voor 1850?) is niets mis mee.. De verwijzing zwart eraan met een karikatuur van een afrikaanse man (de page was veel jonger) en daar een compleet legertje van maken, in de jaren tachtig nog verder duwen richting afrikaans uiterlijk, dat is hetgeen waar mensen tegen in verzet komen..

en dat is heviger geworden toen in de jaren tachtig, zoals ik ben opgegroeid dus met zwarte piet. gouden oorringen, kroeshaar en zoeloelippen in de mode raakten voor zwarte piet. waarmee dus het hele 'jonge page ergens uit afrika' veranderde in een leger aan volwassen afrikaanse karikaturen, waarmee heeft het uiterlijk van piet meer weg van een afrikaanse slaaf dan van een page..

ook het allemaal hetzelfde noemen is iets dat in slavernij veel voorkomt, geen eigen namen veel dezelfde, anders is het te vermoeiend om ze te onthouden en bovendien zijn ze dan meer menselijk.. dus net als berta 1 berta 2 berta 3 werden veel slaven ook gewoon bij 1 naam genoemd.

dit was oorspronkelijk bij Zwarte Piet niet het geval, omdat zwarte Piet slechts 1 piet was, Pieterman, die een zwarte huidskleur had.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-11-16 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:45

Shanna schreef:
Zo in hart van nederland een meisje met donkere huidskleur die niet meer als zwarte piet verkleed durft, terwijl ze het wel graag zou willen.. Goed gedaan hoor, anti-zwarte-pieten-mensen!

Maar wat dan over de donkere kindertjes die gepest worden met dat ze op piet lijken?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:40

Geloof je nou echt die berichten in de media, of een of andere trien van de ,,Kinderombudsman,, dat donkere kindjes massaal gepest worden rond 5 december??
Die geloof ik dus net zo niet als dat jullie de berichten van ,,De Telegraaf,, niet voor vol zien! :')

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:44

Rapido, als je geen discussie normaal kan voeren, wat doe je hier dan nog?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:47

Dat specifiek in grote getalen pesten vanwege sinterklaas geloof ik ook niet.
Bestaat sinterklaas niet dan bedenken pesters wel wat anders akeligs. Daar zijn het pesters voor. Die zijn ook niet te beroerd om je te pesten vanwege je eigen broers of zussen. De creatievelingen -O-

Neemt voor mij niet weg dat er niets tegen verandering is van een specifieke karikatuur die vragen oproept.

Voor mij is de belangrijkste reden dat het zo'n strijd geworden is omdat er enkele jaren geleden vooral ook met 'piet moet weg' geprotesteerd werd.
Was het toen al wat beeldvormender gedaan dan was het imo nooit zo'n heisa geweest. Volwassenen hebben vaak weinig fantasie, dus als je zegt 'weg' denken velen direct aan een loze ruimte ipv aan nieuwe opties.
Door direct al opties te bieden had het een hoop misverstanden kunnen besparen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:06

PlantsTho schreef:

Leest, als je tegen spreekt ben je niet welkom hier

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:11

rapido schreef:
Geloof je nou echt die berichten in de media, of een of andere trien van de ,,Kinderombudsman,, dat donkere kindjes massaal gepest worden rond 5 december??
Die geloof ik dus net zo niet als dat jullie de berichten van ,,De Telegraaf,, niet voor vol zien! :')

Ik heb er letterlijk naast gestaan toen een kind van 5/10 jaar (ik ben heel slecht in leeftijden schatten) werd uitgescholden voor zwartepiet. En ja, de manier waarop deze volwassen man die het tegen het jongetje had, zei het niet bepaald vriendelijk.

Want als je dat rapport niet geloofd, dan is dat huilende meisje bij hart van nederland (vooral komkommer nieuws) misschien wel de enige. Netzoals het jongetje waar ik naast stond de enige zou moeten zijn. :)
Laatst bijgewerkt door maava op 07-11-16 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:13

rapido schreef:
PlantsTho schreef:

Leest, als je tegen spreekt ben je niet welkom hier

Je komt letterlijk met geen enkel goed onderbouwd argument en als anderen dit wel doen zeg je 'haha, heb je niks beters te doen?'. Het gaat niet om het feit dat je voor of tegen bent, wel om het feit dat je nogal banketstaaf doet tegen mensen die hun standpunt duidelijk uit proberen te leggen. Mocht je niet in staat zijn om normaal deel te nemen aan een dergelijke discussie, dan raad ik je aan om inderdaad enkel mee te lezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:19

Mavaa, Dat is gewoon echt een sneu persoon in zo'n geval. Iemand die zo ondoordacht is weet zonder zwarte piet ook wel een andere in de grond trappende opmerking te bedenken. Bijvoorbeeld tienermeisjes voor anorexiah"r uitmaken, een gezet kind voor smerig varken een persoon met overbeet een beetje sneu aanhinniken (yep allemaal echte voorbeelden)
Sommige mensen houden er bijzonder onvriendelijke omgangsnormen op na |o

Ondanks dat ik voorstander van de smeerpiet ben is voor mij het pesten niet de reden.
Pesten is eens ander probleem dat je niet oplost door zwarte piet weg te toveren. Liever nog redelijk veilig voor zwarte piet uitgemaakt worden dan door een groepje op flinterdun ijs gedwongen worden of dagelijks bont en blauw thuiskomen.
(Ja ik weet het, beide is niet acceptabel).

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:28

Het is iderdaad ook een super triest persoon, maar er zijn veel meer die tierermeisjes met anorexia uitschelden. Dus dit is ook niet de enige die zwarte kindertjes uitscheld.

Voor mij is de discriminatie ne het pesten de hoofd reden waarom ik vind dat piet niet meer zwart moet. Hoe die er verder uit komt te zien maakt me niks uit, maar liever niet meer zwart.

En beide is slecht, je geeft het zelf toe, waarom moet de een dan wel veranderen en de ander niet? Ze izjn niet even erg, maar stappen naar verbetering zijn altijd beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:34

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik sowieso vind dat zwarte piet anders vormgegeven moet worden maar dat ik daarmee niet geloof dat je daarmee het pesten weghaald.
Dan komt zo'n sneu figuur heus wel met een andere belediging zoals aap aanzetten of met sneue grapjes of iemand in een hoop stront gevallen is _-:(

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:39

Ik las inderdaad dat je voor roet piet bent. :D Het is ook gewoon super sneu dat mensen dat tegen kinderen doen. Pesten stop je ook niet met alle nare dingen weg halen, pfoe dan moet alles maar weg.
Afbeelding
Iets met deze aflevering, dan vinden we nog wel dingen om de ander mee naar beneden halen.

Maar ik vind zelf wel dat zwarte piet, de iconische die veel mensen ineens terug willen, (vooral veel friezen, groot deel van me vrienden.) discriminerend is en beter kan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:41

Sizzle schreef:
Pesten is eens ander probleem dat je niet oplost door zwarte piet weg te toveren. Liever nog redelijk veilig voor zwarte piet uitgemaakt worden dan door een groepje op flinterdun ijs gedwongen worden of dagelijks bont en blauw thuiskomen.
(Ja ik weet het, beide is niet acceptabel).

Dit is een schoolvoorbeeld van een valse tegenstelling: die keuze is er niet. "Wat heb je liever" is een vraag die gaat om een situatie waarin de ene optie de ander uitsluit. Dat is hier niet het geval. Het is echt niet zo dat als je voor pesters een soort van toegestane ruimte maakt waarin ze mogen schelden, dat ze dan minder mishandelen bijvoorbeeld. In tegendeel: dat schelden verhoogt de agressie en verlaagt alleen maar de drempel voor verdere escalatie. Kortom niks 'of dit, of dat.' Als je mishandeling wilt voorkomen, begint het met eisen dat er geen kinderen voor wat dan ook worden uitgemaakt, maar zeker ook niet voor zwarte piet.

Het weg'toveren' van zwarte piet is verder vrij sturend woordgebruik. Er wordt niks weggetoverd, er kan een overwogen keuze gemaakt worden om iets te veranderen. Dat is wel relevant voor pesten, omdat het daarmee ook een vrij duidelijk signaal afgeeft dat bepaalde dingen niet aanvaardbaar zijn.
Pesten is niet iets wat je oplost met een magische oplossing. Maar ieder stapje dat je zet om een bepaalde vorm van pesten te remmen of te stoppen, maakt uit. Als je pesten bestrijdt, wordt pesten minder. Als je het goed gaat praten of doet alsof het onveranderlijk is, wordt het niet minder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:42

Op selectief lezen reageer ik even niet.

Het is mijn mening dat pesten niet door zwarte piet komt maar dat pesten een andere discussie is die een andere aanpak verlangt dan enkel 1 woord minder tot beschikking geven.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:56

Sizzle schreef:
Op selectief lezen reageer ik even niet.

Het is mijn mening dat pesten niet door zwarte piet komt maar dat pesten een andere discussie is die een andere aanpak verlangt dan enkel 1 woord minder tot beschikking geven.

Uiteraard komt pesten niet van Zwarte Piet. De meeste ei kels laten 'Piet' weg en zetten er 'vuile', 'luie' of 'smerige' voor....meestal van een veilige afstand trouwens. Maar de gemene deler tussen de twee is dan dus.....Zwarte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:06

En dat woord kun je nou juist niet omdefinieren.
Pesten is een vreselijk iets. Daar komt echter zoveel meer bij kijken dan 1 figuur uitbannen dat die zaken voor mij niet direct 1 op 1 verbonden zijn.

Als je met ex-pesters praat dan weten die vaak ook echt niet hoe ze het in vredesnaam zo ver hebben kunnen laten komen. Soms zijn ze daar mentaal net zo slecht van als de gepeste. Daar is dus fundamenteel van huis uit ook een stuk begeleiding gemist waarschijnlijk.

Als we dat toch eens echt goed in banen konden leiden....

Het zwarte piet gebeuren is voor mij meer een verbeterde fatsoensnorm onder volwassenen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:11

Volgens mij hebben we toch een kinder ombudsman die het onderzocht heeft? Waarom is het zo moeilijk om je "fout" toe te geven als iemand als de kinder ombudsman met bepaalde conclusies komt? Volgens mij is dat ook geen donkere vrouw.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:17

Mixje90 schreef:
Volgens mij hebben we toch een kinder ombudsman die het onderzocht heeft? Waarom is het zo moeilijk om je "fout" toe te geven als iemand als de kinder ombudsman met bepaalde conclusies komt? Volgens mij is dat ook geen donkere vrouw.

Oh dat werd niet geloofd. :)

EDIT: een voorbeeld staat zelfs nog op deze pagina. _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:20

Ik ben bang dat he me daar even moet helpen.
Wat heeft hij/zei precies gezegd en wat is de fout?

Ik geloof WEL dat zwarte piet gebruikt wordt om te pesten.
Echter geloof ik niet dat je het pesten verminderd door zwarte piet weg te nemen.

Dat zijn 2 verschillende dingen.

Uiteraard is het prima dat die gedupeerden dadelijk evtl niet meer voor zwarte piet uitgemaakt worden. Maar als je de reden voor het pesten niet wegneent dan wordt zwarte piet gewoon door wat anders vervangen.

Om pesten aan te pakken moet je naar de wortels van het pesten, niet enkel minder woorden tot beschikking stellen.
Als ouders al medescholieren belachelijk maken aan de eettafel, hoe ga je het kind dan bijbrengen dat dit niet normaal is?

Voor mij off-topic dus.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:31

Effe googlen: kinderombudsman zwarte piet. Redelijk zwart-witte uitspraak

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:36

Gevonden maar ik blijf bij mijn punt aangezien het daar gewoon op aansluit.

Zwarte piet is een uiting van pesten en het is prima om die associatie weg te nemen, maar het neemt de basis van het pesten niet weg. Daar is heel veel meer voor nodig.

Dat voorbeeld van die leraar hieronder is gewoon ziek, had hij geen zwarte piet gebruikt dan had hij het wel op andere wijze gedaan.

Citaat:
Een ander kind vertelt dat er in Sinterklaastijd op school een filmpje werd vertoond van stelende en plunderende pieten. „Die zwarten zijn dieven”, zei de meester en hij vertelt dat iedereen hem aankeek.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:40

rapido schreef:

Vrienden van ons wel. Hun kinderen hebben regelmatig een opmerking naar hun hoofd gekregen en zijn nu erg blij dat er ook gekleurde pieten zijn. Voor hun is sinterklaas oprecht geen leuk feest. Hoe erg is het dan om de pieten wat aan te passen zodat het voor iedereen leuk is? Ik zie werkelijk waar het probleem niet.