Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:34

Sakura789 schreef:
Fijn dat je ook de nuance in mijn post goed gelezen hebt, ik heb het over studie/studentenverenigingen. De meeste studieverenigingen hebben geen ontgroening. Daarnaast ook de studieverenigingen zonder ontgroeiningen. Zelfs de sport/vrijwilligersverenigingen.

Ja ik heb liever iemand aan het werk die zichzelf niet alleen met kennis heeft versterkt in de studententijd (nog een nuance in mijn post, zuipers hoeven we echt niet binnen het bedrijf). Ik heb liever iemand met normale cijfers die desnoods een jaar langer over zijn studie heeft gedaan dan iemand die cum laude binnen de tijd is afgestudeerd. Om kennis draait het niet in het bedrijfsleven, het gaat om een combinatie van factoren. Samenwerken, communiceren, innovatief denken, meehelpen aan oplossingen. Dat leer je binnen verenigingen (alle verenigingen) in commissies en besturen. Het is een soort van proefperiode waarin je met elkaar nog van alles mag leren en als je een foute beslissing neemt, dit geen extreme gevolgen heft (dan heb ik het in mijn geval over een studievereniging).

Daarnaast is het voor mij een pré dat iemand op kamers heeft gezeten en ook een pré dat het een vrouw is van niet allochtone afkomst (ivm diversiteit). Dat laatste is overgins wel het meest moeilijke om te vinden in de branche. Ook een pré is een stapelaar (MBO-HBO-Uni) vanwege de praktische en inhoudelijke kennis. Wij zijn op zoek naar mensen met een persoonlijkheid, die niet alleen hun werk van 9 tot 5 doen, maar ook dat beetje extra willen en kunnen geven. Zelfstandig na kunnen denken en kritisch mee kunnen discussieren.

Daarnaast, zoals geschreven in andere posten, ben ik niet lid geweest van het corps. Van mijn eigen verniging heb ik nog nooit iemand langs gehad voor een sollicitatie, ben naar een ander deel van het land gegaan. Daarnaast ben ik ook niet te linken aan een vereniging (met ontgroening), dat staat niet op mijn CV/LinkedIn. Wel ben ik aangenomen op de pré dat ik in het bestuur heb gezeten van een studieverniging en ook uit de testen goed ben gekomen. Geloof me, zonder hersenen kom je er ook echt niet. Dan lig je bij ons eruit, zelfs al heb je bij het corps gezeten :')
[/quote]

Echt, wauw...de andere criteria vind ik ook al discutabel, maar deze :n
Als ik al vooroordelen had, bevestig je die nu, na een dergelijke post.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 05-10-16 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:45

Dat is jou mening en die respecteer ik. Alleen zou ik kinke wel even uit de quote halen :+

Ik heb een goed draaiend team naast mij met gelukkige mensen die zelf ook zeggen tevreden te zijn. Van allerlei mensen jong, oud, man, vrouw, hier geboren, met ouders elders geboren. Heel divers, maar met veel power. Ieder met z'n kwaliteiten op de juiste plekken. Daar hecht ik waarde aan. Niet aan het feit dat er elke maand geld wordt overgemaakt, maar dat ik met een goed gevoel naar huis kan gaan en zelf ook gelukkig ben.

MairiMacBran

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:53

Oh, dat vind ik oprecht fijn voor je. Helaas komt het echter bijzonder onsympathiek en kortzichtig over en is het wat mij betreft geen reclame om vooral maar lid te worden van een corps of studentenvereniging als dergelijke denkbeelden daar het resultaat van zijn.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:09

estja schreef:
Jeetje Eske en Sakura, hoe meer ik lees, hoe meer ik schrik. Ik begon eigenlijk blanco aan dit topic maar ik schrik gewoon van alle vooroordelen die ik in jullie berichten lees.

Wat ik trouwens nog wil toevoegen is dat ik al die introducties en ontgroeningen als inwoner van een universiteitsstad vooral irritant vind. Als er dan weer zo'n verkleed groepje langs komt... Alles is al gedaan en bedacht en toch moet het ieder jaar weer zogenaamd "leuk" en interessant zijn terwijl het puur herhaling is. Maar goed, dat is persoonlijk. En ja, ik heb zelf ook gestudeerd en vond het zelfs toen al irritant en vooral onecht. Opgeklopt leuk doen.

Mag ik vragen welke precies? Ik heb geen ontgroening gehad, dat heeft mijn vereniging niet. Want ik heb zelf helemaal niets met het corps en ontgroeningen.
Wat me wel irriteert, is het feit dat mensen denken dat studentenverenigingen alleen zuipclubs zijn, terwijl het zoveel meer is.
Ieder zijn eigen ding, ik ben lid. Als je geen lid bent, kan je jezelf ook ontwikkelen en een hele leuke tijd hebben :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:28

Wow, sorry jongens, maar ik schaar me even achter sakura.

Het is toch heel logisch dat ervaringen die jij hebt opgedaan in het verleden meetellen op je CV? En dan je toch echt in je cv moeten uitdiepen wat je hebt gedaan. Want lid van studie/studentenvereniging zonder verdere uitleg zal je niet veel helpen.

- Ik heb tijdens mijn studie een jaartje in het bestuur gezeten van de sportvereniging. Juist om wat ervaring op te doen met het reilen en zijlen van een bestuur, het regelen van evenementen ect. Elke student weet dat het handig is om ervaringen buiten de studie op te doen. En ja, daarmee kun je ook je studie halen binnen 4 jaar... (overigens heb ik daarbij nooit gedronken, want bier was brrr en de rest te duur)
- Ik heb zelfs mijn diploma scheidsrechter op mijn 1e cv gezet. Want dat getuigd (of kun je denken) van overzicht, concentratie en tegen kritiek kunnen.
- Mijn "neven activiteiten" (wij hebben een stichting waarmee we het e.e.a. doen) staan er ook op. Want ook daarmee laat je ook weer zien dat je geen stilzitter bent en waar je wel ervaring mee hebt.

Een CV met van jaar 1 tot 4 op studie gezeten en verder uit mijn neus gegeten is echt geen spannende cv. Wil je als afgestudeerde opvallen moet je echt wat extra's gedaan hebben. Dit kan in mijn ogen ook al een apart afstudeerproject zijn.

Daarnaast is positieve discriminatie ook niks nieuws bij sollicitaties. even afgezien van of functies beter bij mannelijke of vrouwelijke karakters passen heb je ook gewoon te maken met bestuursbeleid... meer diversiteit (kleurtje of man/vrouw) op de werkvloer. Dat kun je zo oneerlijk vinden als je wil (en ik ben er zelf ook geen voorstander van om iemand voorrang te geven ivm beleid op iemand die beter past) maar zo word er tegenwoordig gekeken, en dit is weer noodzakelijk omdat er zat bedrijven zijn die negatieve discriminatie toepassen.

Bij sollicitaties word er naar zoveel gekeken en natuurlijk wordt kennis ook niet onderschat (ga ik even vanuit)

En ja, kan ik me voorstellen dat elke baan andere flexibiliteit past. Ik heb een baan gehad met vaste werktijden. Tja, dat vergt ook weer bepaalde flexibiliteit van werknemers (ik kan het in ieder geval niet, geef mij maar flexibele werktijden en plus/min uren)

Overigens: ik ben zelf geen fan geweest van zuip ehh... studentenverenigingen. Ja, ook ik had tijdens mijn studie die vooroordelen. En de meesten die daarbij zaten en elke vrijdag ochtend afwezig waren hebben de studie ook niet in 4 jaar afgerond. Maar dat was ook nog ten tijde van de pretstudies en "echte" studenten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:34

Schrijven jullie je lidmaatschap op je CV dan :?

Ik heb dat nooit gedaan en ook mijn nevenactiviteiten (vrijwilligerswerk) niet... Terwijl ik meer uren VW doe dan dat ik werk :+
Ben overigens wel aangenomen :Y)

Overigens hebben wij bijzonder slechte ervaringen met stagiaires die lid waren van een studentenvereniging. Als je bij ons komt solliciteren kun je dat beter niet op je CV zetten want die brieven gaan als eerste weg...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:36

Ik heb dat er ook allemaal niet op staan hoor, hobby's ed ook niet. Wat een onzin. Niemand hoeft te weten wat ik in mijn vrije tijd doe. Werk is werk, privé is privé.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:37

Je kan je commissies of bestuurstaken er wel op zetten, dat doen de meesten ook.
Alleen er op zetten dat je lid bent meestal niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:45

kim345 schreef:
Je kan je commissies of bestuurstaken er wel op zetten, dat doen de meesten ook.
Alleen er op zetten dat je lid bent meestal niet.

Inderdaad, alleen zeggen dat je lid bent geweest zal je niet veel helpen.

Zet je erbij vereniging X, Bestuurslid, Evenementen organisator, ect, dan kan het je zeker helpen.

En ik zelf zet hobby's die bepalend kunnen zijn voor een functie er echt wel bij. Niet dat ik knolhobbel en soldaatje speel in mijn vrije tijd.

Maar wel als nevenactiviteiten dat ik een bestuurslid ben van een stichting (en oprichter) dat ik daarbij pr-taken heb, penningmeester ben en welke organisatorische taken ik doe.

Mijn baantjes van voor/tijdens mijn studie heb ik er inmiddels allemaal af gehaald (ben al oud :Y) ) , maar die stonden er op mijn 1e sollicitatie wel op, om te laten zien dat ik werkervaring had (ookal was deze niet relevant)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:02

Ik ken niemand die enkel op zijn CV zet dat hij/zij lid is. Wel heb ik eens een eerstejaars meisje op sollicitatie gehad die nog niet zoveel werkervaring had. Zij had er op staan dat ze secretaris was van haar jaarclub, en daarmee contact onderhield met de andere secretarissen van andere jaarclubs en verenigingen en samen vergaderingen hield om een evenement te organiseren. Ja, en daarnaast studeerde ze toen ook nominaal in haar eerste jaar op een technische studie.

Voor de functie waarop zij solliciteerde vond ik het heel waardevol dat ze sociaal meer ondernam en verantwoordelijkheden had, buiten naar college gaan en tentamens maken. Stiekem leer je toch wel heel veel bij een vereniging, al dan niet op sociaal vlak, dan wel in dingen moeten regelen of in commissiewerk.

Ik ben lid (inmiddels wel heel erg oudere jaars) bij een vereniging die een ontgroening van 2 weken heeft. Toch is dat op mijn CV er niet aan af te zien, omdat ik daar geen commissies heb gedaan. Wel heb ik commissies en besturen gedaan bij diverse sportverenigingen en een leuke vriendengroep er aan over gehouden.
Volgens mij kom je niet meer gemakkelijk aan een baan tegenwoordig als je alleen "boekenwijsheid" hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:23

Riddershow schreef:
Daarnaast is positieve discriminatie ook niks nieuws bij sollicitaties. even afgezien van of functies beter bij mannelijke of vrouwelijke karakters passen

Wat is een mannelijk of vrouwelijk karakter?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:16

Shadow0 schreef:
Riddershow schreef:
Daarnaast is positieve discriminatie ook niks nieuws bij sollicitaties. even afgezien van of functies beter bij mannelijke of vrouwelijke karakters passen

Wat is een mannelijk of vrouwelijk karakter?

Dat zijn even kort de bocht gezegd eigenschappen die voor een groot deel wel typisch zijn voor het één of het andere geslacht.

Maar daarin zit natuurlijk ook een groot grijs gebied. En zijn er zat "vrouwelijke" mannen en "mannelijke" vrouwen. Dus iemand in de prullenbak gooien vanwege zijn geslacht vind ik een hele foute zet.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:10

verootjoo schreef:
Schrijven jullie je lidmaatschap op je CV dan :?

Lidmaatschap niet, wel een actief lidmaatschap (geen borrelcommissies of iets dergelijks :+ ). Bestuursfunctie en lidmaatschap van 'serieuze' commissies heb ik aan het begin van het werken er wel opgezet. Hoe verder je komt, hoe meer ik schrap. Ook een bijbaan en vrijwilligerswerk heb ik erop gezet. Een zoon van een kennis zocht in hetzelfde vakgebied werk en hij heeft tegen het profwielrennen aan gezeten (en wat koersen gewonnen), daarvan heb ik ook aangegeven, zet er maar op! Je wordt niet zomaar topsporter of geselecteerd voor het Rabo talententeam, daar hoef je niet bescheiden over te doen, dat mag je best vermelden.

Op mijn CV is niet te vinden dat ik lid van een studentenvereniging ben geweest, niemand weet dat ook binnen het bedrijf. Dat is niet te achterhalen. De studievereniging wel, dat is interessanter en ligt natuurlijk dicht tegen het vakgebied aan. Mijn hobby staat er ook niet op, mocht dat in de gesprekken naar voren komen, dan vertel ik het wel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:15

verootjoo schreef:
Overigens hebben wij bijzonder slechte ervaringen met stagiaires die lid waren van een studentenvereniging. Als je bij ons komt solliciteren kun je dat beter niet op je CV zetten want die brieven gaan als eerste weg...

Hmmm en dit scharen we niet onder vooroordelen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:17

Dat is in ieder geval nog op ervaring gebaseerd ipv vooroordelen die nergens over gaan. Vreemde procedures houden bedrijven er op na.

Maar ik denk dat dit ook wel een beetje offtopic aan het gaan is :+

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:21

Ik ben tijdens mijn studententijd altijd actief lid geweest van een studentenvereniging. Ik heb er verschillende functies uitgeoefend en toen ik na mijn studies begon te solliciteren, heb ik echt wel gemerkt dat die ervaring heel positief onthaald werd door rekruteerders en werkgevers. Ik zou het zeker vermelden op je CV als je actief lid bent geweest.

Mijn studententijd zou in mijn geval niet hetzelfde geweest zijn zonder de studentenvereniging, ik heb er geweldige herinneringen aan. De ontgroening bij ons was helemaal niet zo erg, en daarbij ook niet verplicht. Maar de meeste actieve leden lieten zich wel ontgroenen (dopen) omdat het eerder leuk was dan een last.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:26

Ik ben het helemaal eens dat nevenactiviteiten interessant kunnen zijn op een cv. Maar die hoef je niet perse bij een studenten vereniging gedaan te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:31

Sakura789 schreef:
verootjoo schreef:

Hmmm en dit scharen we niet onder vooroordelen?

Je kan toch moeilijk iedereen op gesprek laten komen ;) en onze ervaring is dat er een bepaald soort mensen zich aansluiten bij een studentenvereniging en die zoeken wij niet :)
Maar als de rest van de CV en brief mooi is doen we niet moeilijk hoor :)

Maar stagiaires en een vereniging beginnen we niet meer aan. Er zijn er al zoveel vroegtijdig vertrokken omdat het blijkbaar slecht te combineren is. Wij steken erg veel tijd in het begeleiden van stagiaires. Als de vereniging dan blijkbaar belangrijker is dan een goede stage lopen... Dan niet hoor :evaw:

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:35

Ik denk dat er vooral veel verwarring is over de ontgroening omdat mensen die het meegemaakt hebben er niets over mogen zeggen.
Natuurlijk laten deze wel iets los, maar niet tot in details. Ongeacht of er dan wel of niet rare dingen op zo'n ontgroening gebeuren; het geeft te veel ruimte om zelf in te vullen. Daar doet de media dan ook graag aan mee.
Nu wordt het beeld geschept dat er bij studentenverenigingen standaard allerlei rare dingen gebeuren bij de ontgroening. Of dat ook zo is weet ik niet want ik heb er nooit bij gezeten.
Maar het tegendeel bewijzen is dus ook erg lastig door die geheimhouding..

Even inhaken op de discussie over het CV: ik heb daar mijn commissies van de studievereniging en mijn vrijwilligerswerk daar zeker wel opgezet. Nu moet ik daarbij wel toegeven dat beide gerelateerd waren aan de functies waarop ik solliciteerde.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:52

LadyMadonna schreef:
Ik ben het helemaal eens dat nevenactiviteiten interessant kunnen zijn op een cv. Maar die hoef je niet perse bij een studenten vereniging gedaan te hebben.

Niemand zegt ook dat dat moet :') Dit haal ik ook aan in mijn vorige post (die iedereen straal genegeerd heeft trouwens)
Een studentenvereniging is echter wel de meest toegankelijke plek voor dergelijke ervaring. En je kunt het er ook nog leuk hebben buiten je werk om! Wat wil je nog meer *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:05

Magrathea schreef:
Een studentenvereniging is echter wel de meest toegankelijke plek voor dergelijke ervaring.

Waar baseer je dat op?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:26

Je moet gewoon functiegericht solliciteren.
Voor een management functie wordt nou eenmaal meer mensenkennis verwacht en is het dus handig als je kunt aantonen dat je niet je hele studie muurbloempje hebt gespeeld.
Voor een academische functie wordt zo ongeveer iedere hobby als last gezien (minder tijd om te werken) dus zo'n cv is vrij leeg behalve opleidingen en directe ervaring.

Past echter je ware cv niet bij het gevraagde dan is de kans ook niet zo groot dat je daar lang en gelukkig gaat wezen.

Zo wordt mijn bedrijf bij de ene functie als negatief gezien en de andere als skill.

Je moet gewoon jouw leven leven en er trots op kunnen zijn. Uiteindelijk heb je dan de meeste kans om iets te vinden wat bij je past.

Als je met veel plezier bij een vereniging if ergens anders activiteiten verricht hebt dan is dat iets wat je prima kan laten zien.
Heb je enkel wat bijgedaan om je cv te pimpen dan valt dat meestal toch door de mand in een gesprek, dan mist de passie.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:41

Nies_ schreef:
Dat is in ieder geval nog op ervaring gebaseerd ipv vooroordelen die nergens over gaan. Vreemde procedures houden bedrijven er op na.

OK, jammer dan dat mijn ervaringen onder de vooroordelen komen te vallen.

We zijn niet allemaal op zoek naar dezelfde mensen. Gelukkig niet. Mijn ervaring is dat starters die nevenzaken gedaan hebben (ik heb het al een paar keer geschreven bij allerlei verenigingen), over het algemeen goed kunnen samenwerken en communiceren. Tuurlijk zitten er rotte appels bij, maar in een sollicitatie doorvragen naar bijvoorbeeld 'waar blijkt dat uit' 'kun je voorbeelden geven', krijg je wel een beetje een gevoel bij de persoon. Ik hoef ook geen zuipende ex corpsleden die elke maandag met een brak hoofd verschijnen, maar ook geen niet-leden die in de buurtkroeg tekeer gaan en elke maandag met een brak hoofd verschijnen.

Ik heb een financieel verantwoordelijke functie en het onderdeel betaald aan 80 mensen elke maand het salaris, dan wil ik wel kunnen bouwen op mijn mensen dat we samen achter de cijfers kunnen staan. Ik zou mezelf flink beroerd voelen en wakker liggen als er onverwachte verliezen naar voren komen of als we (door wanbeleid) zouden moeten reorganiseren. Daarbij heb ik mensen nodig die niet op hun mondje zijn gevallen en kunnen doorvragen op projectleiders, die zich niet snel van hun stuk laten brengen en melden als er serieuze misstanden zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:50

Sakura789 schreef:
Daarbij heb ik mensen nodig die niet op hun mondje zijn gevallen en kunnen doorvragen op projectleiders, die zich niet snel van hun stuk laten brengen en melden als er serieuze misstanden zijn.

Interessant, want het is dus echt maar zeer de vraag of dat de vaardigheden zijn die mensen leren met commissiewerk, het organiseren van feesten, het doorstaan hebben door een ontgroening etc.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:10

Shadow0 schreef:
Sakura789 schreef:
Daarbij heb ik mensen nodig die niet op hun mondje zijn gevallen en kunnen doorvragen op projectleiders, die zich niet snel van hun stuk laten brengen en melden als er serieuze misstanden zijn.

Interessant, want het is dus echt maar zeer de vraag of dat de vaardigheden zijn die mensen leren met commissiewerk, het organiseren van feesten, het doorstaan hebben door een ontgroening etc.

Uit eigen ervaring (en dat van mijn medebestuursleden) kan ik aangeven dat het zeker het geval was. Het bestuur van de studievereniging was mondig en we hadden allemaal een eigen mening en daardoor heb ik goed leren discussieren, samenwerken en communiceren. Daarvoor was ik vrij verlegen en kwam ik vanaf het platteland in de grote stad. Het heeft mij gevormd en ik heb er veel profijt van gehad. Wat ik toen mocht 'proberen' en de fouten nog geen grote consequenties hadden, daar heb ik nu nog profijt van in het echie. We hadden een jaarbudget van 60k en met name veel serieuze activiteiten icm het bedrijfsleven. Naast dat je er veel van leerde, was het ook een mooie opstap naar het lopen van stage, het schrijven van een scriptie en mogelijk een eerste baan.

En nogmaals, nogmaals, nogmaals ik herhaal, herhaal en herhaal; het gaat wel om de serieuzere commissies. Tja ik ben ook voorzitter van de Borrel- & Dinercommissie geweest en nee dat staat niet op mijn CV. Dat was de ere commissie voor bestuursleden van vorige jaren :+ Gewoon voor de fun, jongere potentiele leden enthousiast te krijgen voor een studievereniging en ervaringen delen.