Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinkex

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:21

Ja wij hebben makkelijk praten want het gaat niet over ons he..:') toch jammer dat mensen voor eens niet verder willen kijken dan hun neus lang is

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:25

Maar wat kan dan nog wel. Een prachtig beeld in de keukenhof strijkt sommigen ook al tegen de haren in. Je zou bijna bang worden om ook nog maar iets uit te beelden waar een donker iemand in voorkomt....

Cer

Rinkex schreef:
Ja wij hebben makkelijk praten want het gaat niet over ons he..:') toch jammer dat mensen voor eens niet verder willen kijken dan hun neus lang is

wie zegt dat ik dat niet gedaan heb? Ik heb argumenten voor en tegen gelezen, en ik persoonlijk vind het drama niet ernstig genoeg om er wat aan te moeten doen.
Dat iemand ergens problemen mee heeft wil niet altijd meteen zeggen dat je het dan maar moet oplossen... zo werkt dat niet altijd in de grote mensen wereld helaas..

LadyMadonna

Er waren vroeger stammen (met name in Indonesië, Korowai bijv) waarbij kannibalisme gebruikelijk was, dus zo raar is dat opzich niet.
Dat zegt niet dat elk gekleurd persoon zich hiermee moet kunnen identificeren.
Ik kan mezelf ook niet identificeren met een kaas erende, wiet rokende, op klompen lopende blondine in klederdracht....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:27

Rinkex schreef:

Die attractie gaat ook gewoon over ons en over andere bevolkingsgroepen hoor :Y) en ik voel me niet aangevallen omdat wij worden afgebeeld als klompendragende kaasboeren.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:31

LadyMadonna schreef:
Toen ik, járen geleden, in een outbound callcenter zat hebben we de proef eens op de som genomen.
Mijn Marokkaanse collega, die overigens perfect Nederlands sprak, belde de ochtend onder de naam Lisa de Jong. Ze haalde 12 nieuwe klanten binnen. De middag belde ze onder haar eigen naam, Farah Mohamed (fictief), toen haalde ze twee nieuwe klanten binnen....

Geloof ik helemaal en dat is ook erg jammer, want ook al is dit jaren geleden, zal dit nu ook nog zijn.

Echter begrijp ik niet wat de efteling hier voor invloed op zou hebben. Monsieur Cannibale weghalen gaat hier niks aan veranderen.

Mensen moeten elkaar allemaal als gelijken gaan zien, ongeacht kleur of naam. Maar hoe kunnen we elkaar als gelijken gaan zien, als we alleen nog maar blanke personages vrij mogen uitbeelden en er bij donkere personages allemaal regeltjes aan vast zitten (mag geen slechterik zijn, mag niet lijken op een karakterikatuur van 60 jaar geleden, verleden of afkomst van de personage mag niet naar voren komen). Dan gaan we elk ras nog steeds anders behandelen en dan zal er alsnog frictie blijven tussen de twee.

En nee, ik vind ook niet dat we hierbij de vrijheid moeten hebben om de bepaalde groepen belachelijk te maken via verhalen of attracties. Maar ik zie eerlijk gezegd niet in hoe de efteling dat doet?? Waarom zouden de poppen in de jungle zo negatief zijn in de Carnaval Festival? De poppen zijn exact dezelde stijl als alle andere poppen, dus helemaal niks gekkers of grappiger dan de andere landen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:39

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:41

Hoe we het ook wenden of keren, het blijft nu eenmaal een feit dat we over het algemeen een bepaald beeld hebben van bepaalde bevolkingen. Zo denken we bij Duitsers meestal aan stevige mensen, Belgen zouden niet zo slim zijn, Aziaten hebben nu eenmaal spleetogen, veel Afrikanen zijn donker gekleurd, Ieren hebben rood haar en ga zo maar even door. In het buitenland denkt men dat wij Nederlanders grotendeels op klompen lopen en krenterig zijn. Iedereen heeft nu eenmaal vooroordelen maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk discrimineert.
Het carnaval festival is een attractie die bevolkingsgroepen uitbeeld zoals wij ze vaak ook voor ogen hebben.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:42

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:43

Incl Japanners met camera's ;)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:43

Haha geweldig Storrum!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:49

LadyMadonna schreef:
Toen ik, járen geleden, in een outbound callcenter zat hebben we de proef eens op de som genomen.
Mijn Marokkaanse collega, die overigens perfect Nederlands sprak, belde de ochtend onder de naam Lisa de Jong. Ze haalde 12 nieuwe klanten binnen. De middag belde ze onder haar eigen naam, Farah Mohamed (fictief), toen haalde ze twee nieuwe klanten binnen....

Dat is een leuk experimentje en er zal vast en zeker een kern van waarheid in zitten. Maar je vergeet hier wel het element dat niet alle omstandigheden gelijk zijn. Want of Lisa of Farah mij nu belt. Ik ga nooit in op een dergelijk belletje ;) En zo zijn er meer mensen, de een gaat er wel op in, de ander pas na lang zeuren, een derde nooit. Niet elk mens is anders en daar is hier geen rekening meegehouden. Tenzij Farah dezelfde mensen had terug gebeld als Lisa, maar ik begrijp uit het verhaal dat dat niet zo is.

Zoiets zou je moeten doen met sollicitatiebrieven schrijven. Gelijke omstandigheden, alleen de naam is anders. Dan heb je het keihard liggen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-07-16 09:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:51

Een gezonde dosis zelf-spot maakt het leven een stuk makkelijker. Aan alles wat eventueel negatief is veel gewicht hangen is vooral heel vermoeiend, en wat schiet je er mee op?
If anything levert dit hele gebeuren alles behalve begrip hebben voor op. Het komt over als problemen maken om een punt te maken. Dat kweekt bij mij dan weer antipathie.
Hoe is er relatie tussen een zwart gekleurde kanibaal met een kookpot en slavernij? Werden de zwarte poppertjes nu afgebeeld terwijl ze aan het zwoegen waren op een katoenplantage met een blanke man met een zweep....

Onbegrip

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:55

En wat betreft MC.. Laten we er een Neanderthaler van maken :D Probleem opgelost. Die hebben we uit laten sterven en die 5% DNA in ons mens zal er geen moeite mee hebben. Toch? :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:58

Maak hem dan paars of groen zodat geen bevolkingsgroep kan vinden dat ze worden neergezet als onderontwikkeld mens

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:09

Als iemand zich aangesproken voelt omdat die uitgestorven neanderthaler op 'zijn' 'bevolking' lijkt.. erm....

Overigens was een neanderthaler niet perse onderontwikkeld.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:16

Google eens op Afrikaanse stammen, er is werkelijk geen één stam die ook maar lijkt op de Eftelingpoppen.

Zoek de verschillen:

Man van Ethiopische stam.
Afbeelding
Carnaval festival pop
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:30

Afbeelding

MC van dichtbij

Ik vind 'm eigenlijk al behoorlijk neanderthalerachtig :))

Overigens mijn mind al duidelijk vervuilt.. Ik vind kleine duimpje er op deze wijze er wel erg raar bijhoren :x

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:46

Sammie schreef:
[ Afbeelding ]

MC van dichtbij

Ik vind 'm eigenlijk al behoorlijk neanderthalerachtig :))

Overigens mijn mind al duidelijk vervuilt.. Ik vind kleine duimpje er op deze wijze er wel erg raar bijhoren :x

Sinds wanneer is hij overdekt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:52

Huh? Je bedoelt dat dak op de achtergrond? Dat is toch al zolang ik mij kan herinneren. De zijkant ter hoogte van de potten is wel open, maar dat zie je niet op deze foto.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:42

Al een poos overdekt, maar vroeger was ie idd open
Overdekking is van 2002

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:45

En met een ander poppetje erbij?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:48

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:01

Ge-wel-dig! Ik ben er voor 2002 toch zat geweest, maar ik kan mij dit niet herinneren (zonder overkapping).

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:04

Ik weet niet of dit al gezegd is, maar wij kunnen niet bepalen wat voor hun beledigend is. Als zij het racistisch vinden, is het racistisch. Klaar.