Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:22

Laat mij dan maar oud zijn maar ik ben wel in een heerlijke tijd opgegroeid! Dit is overigens geheel off topic!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:28

chanicha schreef:
Laat mij dan maar oud zijn maar ik ben wel in een heerlijke tijd opgegroeid! Dit is overigens geheel off topic!

Daar ben ik het wel mee eens.
Maar of de huidige problemen in onze maatschappij worden opgelost door een Nexit, betwijfel ik.

Het wordt nooit meer zoals vroeger, dat kan ook niet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:52

Och ik had zelfs een huilende collega op t werk, helemaal aangedaan van de Brexit. Ik heb redelijk wat Engelse collega's en allen in shock... Nu ook weer op het nieuws dat Amsterdam het meest aanlokkelijk is voor Engelse bedrijven om zich te vestigen. Ieren die in Engeland wonen en nog snel voor hun kind een Iers paspoort aanvragen. Als je al die verhalen hoort, dat wil je Nederland toch niet aandoen?

Snap de Engelse regering ook niet. Om een referendum zo bepalend te laten zijn. Stel op zijn minst een percentage in waarbij Je er echt uitstapt, maar 52%? Te zot gewoon. Zat mensen die puur uit protest hebben gestemd en geen benul harde waar ze nu precies voor stemden.
Dat de EU hervormd moet worden en kritisch naar gekeken wordt, mee eens. Mag ook zeker transparanter. Maar eruit? Nee.

NathalietjeB

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 21:56

toch denk ik dat er een hoop angst aangelult word door o.a ook de media enz hoor...pure angstzaaierij.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:10

NathalietjeB schreef:
toch denk ik dat er een hoop angst aangelult word door o.a ook de media enz hoor...pure angstzaaierij.

Angstzaaierij zou ik het niet noemen, het vervelende is dat namelijk niemand precies weet wat de gevolgen gaan zijn. Het brengt veel onduidelijkheid met zich mee. Engeland moet straks gaan onderhandelen met Europa. Eerst waren ze altijd de gene die aan het zeuren waren, nu zitten ze aan de andere kant van de tafel. Nou, ik wens ze veel succes. Geen ander Europees statenlid wil dat andere landen ook gaan nadenken over een exit. Dus reken maar dat de onderhandelingen hard gaan zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:21

De beurzen zijn al wel weer aan het aantrekken en de pond ook stond in de krant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:30

Ik denk dat het de bekende mug en olifant is. Ze kiezen/onderhandelen gewoon voor een verdrag zoals dat ook voor andere Europese niet EU landen het geval is. Waarschijnlijk eerder richting het conservatieve verdrag van Noorwegen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:44

Reform ja.. dat heeft de Eu nodig, zoals alle politici nu zeggen of zelfs hier en daar beloven.
Dat vinden ze in de EU zelf ook, volgens het volgende document genaamd:"A Global Strategy for the European Union’s Foreign And Security Policy"
http://eeas.europa.eu/top_stories/pdf/e ... ew_web.pdf

Alleen is de reform meer in de trant van 'Als we nou de UN reformen, zodat we de hele wereld dezelfde regeltjes kunnen opleggen:
Citaat:
A commitment to global governance must translate in the determination to reform the UN, including the Security Council, and the International Financial Institutions (IFIs). Resisting change risks triggering the erosion of such institutions and the emergence of alternative groupings to the detriment of all EU Member States.
Regeltjes voor in de ruimte gaan we ook maken:
Citaat:
In space, we will promote the autonomy and security of our space-based services and work on principles for responsible space behaviour, which could lead to the adoption of an international voluntary code of conduct.

Ook gaan we Turkije in de Eu zien te krijgen.
Citaat:
Second, the EU will deepen sectoral cooperation with Turkey, while striving to anchor Turkish democracy in line with its accession criteria, including the normalisation of relations with Cyprus. The EU will therefore pursue the accession process ...... *snip*
Beetje met Iran samenwerken moet ook kunnen:
Citaat:
Building on the Iran nuclear deal and its implementation, it will also gradually engage Iran on areas such as trade, research, environment, energy, anti-trafficking, migration and societal exchanges.
Natuurlijk gaan we ook even de TTIP erdoor duwen:
Citaat:
With the US, the EU will strive for a Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Like the Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) with Canada, TTIP demonstrates the transatlantic commitment to shared values and signals our willingness to pursue an ambitious rules-based trade agenda. On the broader security agenda, the US will continue to be our core partner.
Ook met Cuba gaan we deals sluiten:
Citaat:
We will pursue a free trade agreement with Mercosur, build on the Political Dialogue and Cooperation Agreement with Cuba, and invest in deeper socio-economic connections with Latin American and Caribbean countries through visa facilitation, student exchanges, twinning, research cooperation and technical projects
En dan moeten we China niet vergeten:
Citaat:
The EU will also deepen trade and investment with China, seeking a level playing field, appropriate intellectual property rights protection, greater cooperation on high-end technology, and dialogue on economic reform, human rights and climate action.

Hoe vaak er in dat materiaal wel niet staat dat we global governance nodig hebben, leiders zijn op het gebied van je netjes gedragen en hoe je nou democratisch genoeg bent, en dat we dat vooral aan andere mensen op moeten dringen (op een democratische manier dan) is verbluffend.

De wensen, behoeftes, frustratie en onrust van de Europese burgers wordt niet genoemd, de enige keren dat de burger genoemd wordt is in het "We moeten dit allemaal doen omdat onze bevolking het nodig heeft".

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:02

janderegelaa schreef:
De beurzen zijn al wel weer aan het aantrekken en de pond ook stond in de krant.

jep.. Maar er is ook nog niets veranderd.. Ze moeten het officieel nog steeds aankondigen en zelfs dan is er nog niets van kracht tot ze ook daadwerkelijk uitgetreden zijn..
Dit was slechts een reactie op het 'slecht nieuwsbericht'.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:19

elenaMM77 schreef:
janderegelaa schreef:

jep.. Maar er is ook nog niets veranderd.. Ze moeten het officieel nog steeds aankondigen en zelfs dan is er nog niets van kracht tot ze ook daadwerkelijk uitgetreden zijn..
Dit was slechts een reactie op het 'slecht nieuwsbericht'.

Daarnaast is de pond nu weer aardig stabiel, maar wel in de gekelderde situatie. Er is nog geen sprake van herstel, en dat merk ik ook op mijn werk. We doen veel projecten in de UK en worden betaald in ponden -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 07:48

Ach, dan bestel je daar ook de boodschappen en dan sta je weer gelijk :+
Omgekeerd klaagt nooit iemand.
Als je handeld met vreemd geld dan is dat zoals beleggen. Dat gaat op en neer.
Voor mijn zadelinkoop maakt het helaas nu weinig uit voor mij die handelen in Euro's ondanks dat ze in Engeland zitten.
Hopelijk zakt die ook weer wat :))

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:06

Het viel me op, voor de Brexit, dat er een heleboel dwingerig, bangmakerij, in de kranten stond en op tv was. Gebeurt hier ook, ze proberen je d.m.v. nieuws een kant op te krijgen maar de waarheid wordt niet verteld. Daarom luister ik naar mijn eigen gevoel en ik weet zeker dat Nederland het goed redt zonder de EU maar dan is er wel een regering nodig met kerels en niet met meelopers die nog nooit hun ballen hebben getoond.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 08:31

Sizzle schreef:
Ach, dan bestel je daar ook de boodschappen en dan sta je weer gelijk :+
Omgekeerd klaagt nooit iemand.
Als je handeld met vreemd geld dan is dat zoals beleggen. Dat gaat op en neer.
Voor mijn zadelinkoop maakt het helaas nu weinig uit voor mij die handelen in Euro's ondanks dat ze in Engeland zitten.
Hopelijk zakt die ook weer wat :))

Hoop je dat de Euro zakt? die is al flink gezakt,die staat op 1,10 gulden i.p.v. 2,20 gulden.
Hoorde ik op t.v.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:38

Gulden?? Bestaat allang niet meer ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 09:50

Omrekenen is onzin. We zijn 15 jaar later. Je hebt te maken met inflatie en nog meer zaken die van invloed zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:45

NatasjavE schreef:
Omrekenen is onzin. We zijn 15 jaar later. Je hebt te maken met inflatie en nog meer zaken die van invloed zijn.

Klopt.... ik reken ook nooit meer om, dat heeft geen enkel nut meer.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:27

MoniqueT schreef:

Het gaat om de waarde van de Euro toch.Toen de Euro kwam stond die op 2,20 gulden en nu op 1,10 gulden,dus is de waarde v.d. Euro flink gezakt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:13

Ten opzichte van de gulden? Waarom zou je 14 jaar later nog die vergelijking maken met een niet-bestaande valuta? In die 14 jaar is er inderdaad inflatie geweest en flink ook, maar bijvoorbeeld tussen 1974 en 1986 werd je gulden ook elk jaar minder waard.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:14

Mee eens. De guldens uit Dik Trom (waar een rijksdaalder nog iets was dat uitmaakte op het gezinsbudget, en je dingen kon kopen voor een cent) was ook niet dezelfde gulden als die in 2001.

Geld is altijd maar relatief - het heeft de waarde wat je ermee kunt doen. Dat getalletje wat je uitrekent, dat vertelt niet het hele verhaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 15:03

gohya schreef:
MoniqueT schreef:

Het gaat om de waarde van de Euro toch.Toen de Euro kwam stond die op 2,20 gulden en nu op 1,10 gulden,dus is de waarde v.d. Euro flink gezakt.

Ik bedoel tov de CHF.
:D
Guldes heb ik niet zo veel aan.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:26

ik vind het altijd wel handig om om te rekenen gewoonweg omdat ik me verbaas hoe duur het leven geworden is.

Als je vroegah voor 100 gulden boodschappen had, moest je toch echt twee keer op en neer van de auto naar huis om alles naar binnen te dragen.

Als je nu voor 40 euro (ongeveer omgerekend) boodschappen haalt dan past dat in je mandje en in je plastic tasje en kost het je nul moeite om het in huis te krijgen.

Ik ben daar altijd nog verbaasd over

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:20

NathalietjeB schreef:

Niet dat ik geloof dat de NOS ons altijd de waarheid geeft ;-)
Maar was net op het nieuws. Een enorme protestmars in Engeland omdat de burger bedrogen is en de politici (boris johnson) de beloften niet waarmaken.
Mijn gevoel blijft erbij dat als wij populisten (ja ik blijf dat woord gebruiken) blijven volgen, ons dat ook overkomt! Het heet niet voor niks populist....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:21

Kamy schreef:
NathalietjeB schreef:

Niet dat ik geloof dat de NOS ons altijd de waarheid geeft ;-)
Maar was net op het nieuws. Een enorme protestmars in Engeland omdat de burger bedrogen is en de politici (boris johnson) de beloften niet waarmaken.
Mijn gevoel blijft erbij dat als wij populisten (ja ik blijf dat woord gebruiken) blijven volgen, ons dat ook overkomt! Het heet niet voor niks populist....

Cameron gaf ook toe dat alles gefaald had incl media etc. Ndus....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:34

danzzz schreef:
ik vind het altijd wel handig om om te rekenen gewoonweg omdat ik me verbaas hoe duur het leven geworden is.

Als je vroegah voor 100 gulden boodschappen had, moest je toch echt twee keer op en neer van de auto naar huis om alles naar binnen te dragen.

Als je nu voor 40 euro (ongeveer omgerekend) boodschappen haalt dan past dat in je mandje en in je plastic tasje en kost het je nul moeite om het in huis te krijgen.

Ik ben daar altijd nog verbaasd over

dat dacht men Vroegahhh ook al ;)..
Voor 50 gulden moest ik vroegahhh, 2 maal met paard en wagen op en neer.
terwijl ik nu voor 50 gulden nog niet eens mijn kofferbak van mijn lelijke eendje kan vullen.

In mijn lagere schooltijd kostte een raider (vind het nog steeds beter klinken), zo'n 60 cent.
halverwege de middelbare school moet ik voor mijn twix zo'n 90 cent neertellen.
5 jaar verschil en het ding werd de helft duurder.

Begin van de 20e eeuw kocht je een gloednieuwe auto voor zo'n 750 dollar (en dan was je nog de blitz ook, want je een auto kunnen veroorloven, dan was je een rijke stinkerd.. waren de eerste Fords) waar er maar 15 per dag in de eerste 'fabriek' van Ford van de schragen kwamen.
einde van dezelfde eeuw kostte een nieuwe Ford je zomaar een slordige 35.000 gulden en dat voor een doodnormale middenklasser.. waarbij je een van de velen bent en helemaal niet meer 'the man' als je ermee rondreed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:35

10 jaar geleden was alles wellicht goedkoper, maar mijn loon was destijds ook slechts 1100 gulden bruto voor een HBO beroep en daarvan tikte ik 600 gulden huur af in Amsterdam.
Alles blijft uiteindelijk redelijk in verhouding.