Brexit is een feit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:17

janderegelaa schreef:
Killyenn schreef:

Waar heb je dit gelezen? Laatste nummers die ik heb gelezen waren 43% voor tot 24 en 54% voor 25-34

Dat is nog laag als je bedenkt dat de totale opkomst 72% was. Blijkbaar hebben de voorstanders de jongeren niet kunnen overtuigen van de noodzaak tot stemmen. Of het interesseert ze toch minder dan gesuggereerd wordt.

Wat ook gedeeltelijk komt omdat dit hele referendum door oa de Labour partij (en door Cameron specifiek) enorm onder de tafel geschoven is. 'We blijven toch wel', was de heersende gedachte. De noodzaak was uberhaupt nooit duidelijk.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:17

niet als het 43% blijft.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:20

janderegelaa schreef:
Eulogy schreef:
Janderegelaa, dat neemt natuurlijk niet weg dat xenofobie of in elk geval gevoelens over immigratie (niet alleen de vluchtelingencrisis, ook immigranten uit Oost-Europa) wel degelijk een hele grote rol hebben gespeeld in dit referendum en dat ontkende jij.

En dat doe ik nog steeds. Xenofobie is een woord dat te snel en te makkelijk gebruikt wordt. En daardoor gaat de kracht van dat woord ook verloren.
Vandaar ook dat ik "gevoelens over immigratie" noemde. Je gaat dus nog steeds aan een erg belangrijk punt voorbij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:21

nynke55 schreef:
niet als het 43% blijft.

"Als"

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:25

janderegelaa schreef:
nynke55 schreef:
niet als het 43% blijft.

"Als"

Ja, ik kan natuurlijk niet voorspellen wat de niet-stemmers zouden gaan stemmen. Maar er word gesuggereerd dat de jeugd moet leven met de "domme"stem van de ouderen. En de jeugd dus graag bij de EU zou willen blijven. Als het niet klopt wat ik stelde dan zouden dus juist de brexit voorstanders bij de jeugd niet gestemd hebben,

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:32

nynke55 schreef:
Van de jongeren heeft 36% gestemd, daarvan heeft 43% brexit gestemd. Hadden er dus meer jongeren gestemd ( 70% ) dan was waarschijnlijk de brexit niet doorgegaan.

Dat is niet waar, percentage leave stemmers was 27% 18-24. De opkomst onder jongeren was naar wat ik gelezen heb in alle Schotse/Britse krante 43%. Heb je een bron voor je percentages?

Percentage stemmen onder jongeren ligt altijd lager, en dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Er zijn heel veel jongeren die gewoon nog geen goed overzicht hebben op politiek, en dat kan ook heel moeilijk zijn als je van huis uit geen achtergrondkennis hebt, wat vooral weer in de working class voorkomt. Daarentegen zijn jongeren in hoger onderwijs juist weer enorm politiek geëngageerd, dus er kan moeilijk gezegd worden dat 'de jeugd' niet geïnteresseerd is in politiek. Het feit dat er onder die lage opkomst jonge stemmers zo veel mensen remain hebben gestemd duidt imo juist aan dat het doen voorkomen van de breit jongeren aanspoorde tot stemmen, terwijl de brexit zelf geen politieke motivator was, wat weer aanduidt wat jongeren belangrijk vonden in dit referendum.

De opkomst in Schotland was laag onder elke leeftijdsgroep, maar dat is ook niet zo gek gezien het feit dat er hier de afgelopen 2 jaar 2 zeer grote verkiezingen zijn geweest: op een gegeven moment koelt het dan wat af.
Laatst bijgewerkt door Killyenn op 25-06-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:33

Eulogy schreef:
Vandaar ook dat ik "gevoelens over immigratie" noemde. Je gaat dus nog steeds aan een erg belangrijk punt voorbij.

Gevoelens over immigratie is een punt in heel Europa. En ik vind ook dat mensen zich daar zorgen over mogen maken. Het is alleen aan de regering van een land om daar adequaat mee om te gaan en een oplossing te bieden. En dat doen ze niet. En dan krijg je ontevredenheid. Met dit soort gevolgen.

janderegelaa

Re: Brexit is een feit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:45

Afbeelding
Je zou dus ook kunnen zeggen dat studenten voor een remain waren maar dat dat aantal heel snel afneemt naarmate ze ouder worden (boven de 25). Ik las net in een stuk in Elsevier dat buiten de grote steden vrijwel iedereen er financieel op achteruit gegaan met invoering van de EU is dus dat kan de tegenstem goed verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:46

Dit is een exit poll he, janderegelaa. Niet de uiteindelijke resultaten

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:47

Dit is misschien nog meer een eye opener.
Afbeelding

janderegelaa

nynke55

Killyenn schreef:
nynke55 schreef:
Van de jongeren heeft 36% gestemd, daarvan heeft 43% brexit gestemd. Hadden er dus meer jongeren gestemd ( 70% ) dan was waarschijnlijk de brexit niet doorgegaan.

Dat is niet waar, percentage leave stemmers was 27% 18-24. De opkomst onder jongeren was naar wat ik gelezen heb in alle Schotse/Britse krante 43%. Heb je een bron voor je percentages?

Percentage stemmen onder jongeren ligt altijd lager, en dat lijkt me ook niet meer dan normaal. Er zijn heel veel jongeren die gewoon nog geen goed overzicht hebben op politiek, en dat kan ook heel moeilijk zijn als je van huis uit geen achtergrondkennis hebt, wat vooral weer in de working class voorkomt. Daarentegen zijn jongeren in hoger onderwijs juist weer enorm politiek geëngageerd, dus er kan moeilijk gezegd worden dat 'de jeugd' niet geïnteresseerd is in politiek. Het feit dat er onder die lage opkomst jonge stemmers zo veel mensen remain hebben gestemd duidt imo juist aan dat het doen voorkomen van de breit jongeren aanspoorde tot stemmen, terwijl de brexit zelf geen politieke motivator was, wat weer aanduidt wat jongeren belangrijk vonden in dit referendum.

De opkomst in Schotland was laag onder elke leeftijdsgroep, maar dat is ook niet zo gek gezien het feit dat er hier de afgelopen 2 jaar 2 zeer grote verkiezingen zijn geweest: op een gegeven moment koelt het dan wat af.

Het percentage las ik hierboven ergens, maar maakt eigenlijk niet zoveel verschil, 43 ipv 36 %, maar nog minder leave stemmers dan ik dacht. Voor de rest ben ik het wel met je eens, maar het blijft dan flauw om de ouderen dan de schuld te geven. Zij hebben hun plicht gedaan, of ze nu voor of tegen gestemd hebben.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:50

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:54

janderegelaa schreef:
Je zou dus ook kunnen zeggen dat studenten voor een remain waren maar dat dat aantal heel snel afneemt naarmate ze ouder worden (boven de 25). Ik las net in een stuk in Elsevier dat buiten de grote steden vrijwel iedereen er financieel op achteruit gegaan met invoering van de EU is dus dat kan de tegenstem goed verklaren.

Onderbouw dat gegeven dan eens met feiten!!

Het is namelijk volledig in tegenstelling tot wat ik in de jaarlijkse praktijk van GB zie gebeuren.

Je kunt l*llen tot je een ons weegt maar ik stel vast dat er in GB serieuze slagen gemaakt worden om zaken te verbeteren. Het wegenonderhoud is met sprongen vooruit gegaan, huizen zien er beter onderhouden uit en ik zie gewoon minder afgetrapte rammelbakken rondrijden (en ja, de MOT zal daar invloed op hebben). Kortom, ergens zit geld dat uitgegeven kan worden, ook door particulieren. Waar komt dat dan vandaan als de Britten het zo slecht hebben??

En ja, ik zie ook wel dat veel steden nog een lange weg te gaan hebben, maar je kunt het wenden en keren zoals je wil, ze ZIJN onderweg.......

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:14

Ik ken GB niet zo goed, maar las vandaag een stuk over hoe het er in de jaren ´80 voorstond. Ik kan niet geloven dat dat zoveel beter was dan nu.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:18

Ik ook niet :)) Begin jaren 80 was een behoorlijke recessieperiode. Iig in Nederland... GB heeft er economisch wel goed voorgestaan hoor, maar onder Thatcher is er ook veel kapot gemaakt (vooral voor de langere werkklasse en natuurlijk ook vólgens die lagere werkklasse).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:32

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:47

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:02

Doet UT nie

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:05

Ik zie het anders wel, Sammie en vind de link en de foto's die daarin gepost worden verschrikkelijk. What the piep... is er gebeurd? Engeland omgetoverd tot racistisch paradijs?

Shocking. Echt. *streept Engeland voorlopig van daar-wil-ik-heen-lijst*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:08

Oh misschien moet ik eerst inloggen :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:24

Ik zag het ook, schokkend inderdaad. Denk alleen niet dat het in Nederland erg veel anders is op het moment...

Ik herken dergelijke dingen overigens niet echt, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt natuurlijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:28

janderegelaa schreef:
Dit is misschien nog meer een eye opener.
[ [url=m/6aKzK1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een heel illustratief staatje. Alleen Londen, Noord-Ierland en Schotland hebben voor een Remain gestemd. Alle overige delen van de UK voor Leave.

Ik sluit me verder geheel aan bij janderegelaa :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:29

Kan het stuk van LadyMadonna niet lezen want heb geen facebook :+

Mijn voorspelling van vrijdag dat Labour eens hard mag gaan nadenken is uitgekomen :+ Ze vallen achter elkaar nu :oo

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 16:34