Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:32

AlSafy schreef:
Jeetje wat een ongegrond en respectloos bericht. waar baseer je dit soort uitspraken op Lusitana?

waarom begin je over verkrachting terwijl ik je net uitlegde dat vrouwen geen hand geven zodat mannen hen niet aanraken ? klootzakken zijn overal maar om alle moslims verkrachters te gaan noemen gaat echt te ver.

weet je wel dat vrouwen vaak zelf kiezen voor bedekking, het is niet eens verplicht in de islamitische voorschriften?

Moslims die in nederland meedoen aan de ramadan of geen handgeven zijn niet massaal een islamitische wet tegen de nederlandse cultuur aan het gebruiken, ook dat heb je heel ver gezocht.

gaan roepen dat geloof niet mag bestaan is ontzettend respectloos. Het heet geloof. Je gelooft het of je gelooft het niet. prima als je niet geloofd maar ga een ander niet lopen opleggen wat diegene moet geloven.

en je laatste opmerking over dat Moslims iets verwachten in "hun" landen, waar haal je dat vandaan? Misschien is het nog niet bij je opgekomen, maar in Islamitische landen wonen ook niet moslims. In dezelfde en nog grotere getale dan er moslims in Nederland wonen.

Ik schrik me inderdaad ook een ongeluk van het bericht van Lusitana...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:50

Citaat:
dat maak je er dan zelf van.
Citaat:
Maak er eens wat anders van?
Andersom:
Wat is er zo verschrikkelijk aan het aanraken van een vrouw?

Citaat:
Wanneer een islamitische man een vrouw niet de hand wilt schudden is dat een vorm van respect naar de vrouw toe. De man wil de vrouw niet in de verleiding brengen.

Heeft niets met wat voor nare reden dan ook te maken.

Volgens mij zit het zo: het is een onderdeel van het menstruatietaboe.
Voor alle duidelijkheid : dat taboe hebben we in 'de' Nederlandse cultuur net zo goed.
In een x aantal culturen geldt, 'dat je buiten je familie om geen menstruerende vrouwen mag aanraken.
(Accoord, die vorm hebben we net niet in 'de' nlse cultuur.)
....en om een vrouw niet in verlegenheid te brengen (....je gaat al helemaal niet aan een vrouw buiten de familie vragen of ze soms menstrueert op dat moment...)
schud je dus geen handen.

Persoonlijk speel ik dan leentjebuur met India: twee handen tegen elkaar, elkaar aankijken en knikken.

Geen handen schudden heeft dus volgens mij weinig met verleiden van doen.

Met gebrek aan respect heeft het al helemaal niets van doen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-06-16 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:55

Ik kan ook echt niet begrijpen waarom je er zo'n probleem van kunt maken.

Ik heb van een gezin nu derde dochter in de mentorklas en onlangs heb ik de vierde ingeschreven bij ons op school.
De allereerste keer toen ik vader zag heeft hij me uitgelegd dat hij vrouwen geen hand geeft. Nou voor mij geen probleem.

Ik zie deze man ongeveer 4x per jaar. Daarbij begroet hij me uitbundig in woord en is altijd belangstellend. Dat heb ik misschien nog wel liever dan iemand die me een half lauwe hand geeft waar niets van gemeend wordt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:02

What about: "het hoort (...hoorde...) tot de Nederlandse cultuur dat er geen ijsjes worden verkocht op een snikhete dag omdat het zondag is"...?

(Voor een x aantal mensen reuze irritant, ik weet het! )

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:13

Ik kom nu al een jaar of 9 in Turkije en heb onzettend veel moeten leren over de cultuur en gewoontes. Heb ook regelmatig fouten gemaakt omdat ik handelde naar de Nederlandse waarde en normen. Hierbij ga je er van uit dat wat je doet goed is, dat is je immers in Nederland zo aangeleerd. Bij het maken van fouten is praten het sleutelwoord. Vaak bedoel je het goed maar komt het verkeerd over, zogenoemde cultuurverschillen.

Zo viel het mij op dat men elkaar begroet met handschudden en gekus. Ook mannen onderling. Ik vond dit niet altijd even prettig omdat er ook mensen tussen zaten die ik niet tot nauwelijks kenden. Ik vroeg mijn partner wat ik daar aan kon doen maar wel respectvol te blijven. In Nederland is het niet schudden van handen immers onrespectvol. Er werd mij toen uitgelegd dat het altijd mijn keuze is. Ik als vrouw mag daarin de leiding nemen en afstand houden. Ik bepaal of ik comfortabel genoeg ben om iemand een hand te schudden al dan niet te kussen. Houd de man ook al afstand, dan respecteert hij mij en wil hij mij niet in verlegenheid brengen. Een prettige gedachten! Past het in het dagelijks leven van Nederland? Geen idee maar ik waardeer de gedachte erachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:14

anjali schreef:
@Linda: Ik vind dat het uitmaakt of iemand er last van heeft of niet.Grasmaaien op zondagmorgen kan zeker last veroorzaken want dat maakt erge herrie.

Ik heb het niet over een zondagmorgen, maar gewoon 'zondag', dus ook als je 's middags het gras gaat maaien. Wij hebben zelfs mee gemaakt dat onze christelijke buren mijn moeder(ook christelijk, maar een andere 'stroming') aanspraken omdat wij als kinderen op zondag met een bootje in de sloot gingen varen. Dat mocht niet op zondag. En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken. En uiteraard zijn er ook een hoop christenen die niet zo zijn, hetzelfde met moslims, niet elke moslim dringt zijn religie op.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:32

Janneke2 schreef:
What about: "het hoort (...hoorde...) tot de Nederlandse cultuur dat er geen ijsjes worden verkocht op een snikhete dag omdat het zondag is"...?

(Voor een x aantal mensen reuze irritant, ik weet het! )

What about it?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:06

Ik schrik best wel van veel reacties die hier worden gegeven en vind veel reacties dan ook zeer respectloos. De mensen die in dit topic het hardst roepen dat moslims (meer) respect zouden moeten tonen tegenover de Nederlandse gebruiken en normen en waarden, zijn de mensen die hier de meest respectloze reacties plaatsen.

Ik ben zelf ongelovig, maar dat betekent niet dat ik het geloof van anderen niet respecteer. Als een moslim mij geen hand wil geven dan zal ik hier nooit een probleem van maken en dit respecteren. Zo'n twee jaar geleden kwam er een moslim een telefoon bij mij kopen en hij gaf van te voren aan dat hij vanwege zijn geloof vrouwen geen hand kan/mag geven. Wie ben ik dan om hier moeilijk over te doen? Ik heb hem vriendelijk begroet en aangegeven dat ik het erg fijn vond dat hij dit van te voren aangaf. Heb ik dit als respectloos ervaren? Nee, absoluut niet. Hij legde mij inderdaad ook uit dat dit juist uit respect naar vrouwen was en ik vond het fijn dat hij hier zo open over was.

Eerlijk gezegd heb ik ongelooflijk veel respect voor mensen die meedoen aan de ramadan. Ik zou het deze mensen niet maar zo na kunnen doen hoor. Ondanks dat het niet altijd gaat, probeer ik er wel rekening mee te houden. Toen ik nog op de middelbare school zat probeerde ik altijd een ander moment te zoeken om mijn lunch op te eten als twee van mijn vrienden (moslim) tijdens de ramadan bij mij in de buurt stonden. Ik weet dat mijn (toenmalige) beste vriendin het altijd erg moeilijk had tijdens de schoolpauzes en omdat zij dit een keer tegen mij zei ben ik hier rekening mee gaan houden. Kleine moeite voor mij en voor haar was het erg fijn als ik er een beetje rekening mee hield.

'Leven en laten leven'. Mijn ervaring is dat moslims het heel erg waarderen als je probeert rekening met hen te houden deze maand en op zijn minst hun geloof respecteert. In mijn ogen is dit echt niet teveel gevraagd. Ik ben nog nooit een moslim tegengekomen die het mij kwalijk nam als ik wel in de buurt at/dronk tijdens de ramadan. Mensen moeten eens ophouden met iedereen over één kam te scheren en gewoon andermans gebruiken te respecteren en te accepteren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 00:43

Ik heb eens een workshop gedaan, als ik dan in een NEE, bladiebla modus terecht kwam, zei je stop, draaide weg en ging voelen wat er met je gebeurd.
Pas als je weer kunt voelen en ervaren zonder in complete overdrive terecht te komen, kon je weer meedoen.
Erg verhelderend!

Waarom vertel ik dit?
1x viel ik in op een groep, de vader van een cliënt, moslim, wilde me geen hand geven.
Ik voelde me heel vreemd, verward etc.

Wel besefte ik, dit heeft niks met mij te maken.
Dit is zijn gebruik.

Op een moment dat het kon ben ik gaan voelen welke stemmetjes er in mij speelden en onderzocht wat die met de realiteit te maken hadden ( niks ) Ik voelde me afgewezen maar in de realiteit werd ik niet afgewezen, er werd me geen hand gegeven maar het was een heel vriendelijke meneer die verder gewoon met me sprak en dingen wilde weten over zijn zoon.
Ik voelde me verward, ik had het nooit eerder mee gemaakt en als wij geen hand geven is het altijd beledigend bedoeld. Dat speelde hier helemaal niet.

Ik ben alleen maar blij dat die meneer mij geen hand gaf, het gaf mij de kans iets over mezelf te leren.

En ik zou het die meneer gunnen om te ervaren hoe het is om uit zijn comfortzone te stappen, iets over zijn eigen stemmetjes en gedachtes te leren, dingen die iets over hem zeggen en niet perse noodzakelijk, waarheid hoeven te zijn.

Och en verder zijn er boekjes vol geschreven over hoe buitenlanders het ervaren bij Nederlandse gebruiken, daar zitten ook voor hen, echte lastige dingen bij.

Maar ik vind het best vreemd om te lezen hoe ramadan wordt aangegrepen om ik weet niet wat allemaal over moslims te roepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 09:16

Omdat het na drie mod-opmerkingen blijkbaar toch niet mogelijk is om de discussie ontopic te laten verlopen, komt hier een definitief slotje.