Kerk van het vliegend spaghettimonster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:59

Het pastafarisme is geen geloof. Het is een grap.
Het interessante is dat het erop lijkt dat er een proces gaande is waar de makers van die grap indertijd hun onrust al over hebben uitgesproken; dat deze pseudoreligie zich ontwikkelt tot een echte.
Mensen zijn rare wezens.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:06

Kuggur schreef:
Het interessante is dat het erop lijkt dat er een proces gaande is waar de makers van die grap indertijd hun onrust al over hebben uitgesproken; dat deze pseudoreligie zich ontwikkelt tot een echte.
Mensen zijn rare wezens.

Een grap ja, maar wel een die de 'regels' volgt van religies. Iedere gelovige die probeert aan te tonen dat het pastafarisme een grap is en geen echte religie, loopt tegen precies díe argumenten aan waarmee ze zelf volhouden dat hun eigen religie een echte religie is en geen grap.

8nnemiek

Re: Kerk van het vliegend spaghettimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:08

Voor hetzelfde geld is elke andere religie ook ooit als grap begonnen :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:12

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Mensen zijn rare wezens.

Een grap ja, maar wel een die de 'regels' volgt van religies. Iedere gelovige die probeert aan te tonen dat het pastafarisme een grap is en geen echte religie, loopt tegen precies díe argumenten aan waarmee ze zelf volhouden dat hun eigen religie een echte religie is en geen grap.

Dat weet ik, en dat is mijn punt; er is dus geen enkele reden waarom ze geen "ware" gelovigen zouden genereren.
Dát is waar de mensen die het pastafarisme gesticht hebben zich zorgen over maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:13

8nnemiek schreef:

Weet je hoe de Scientology kerk is ontstaan?

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:14

8nnemiek schreef:

Daar heb ik ook wel eens aan gedacht. :Y) Wie zegt dat het in die tijd niet als fictie is geschreven? Wie weet kijken ze over duizend jaar wel naar Harry Potter en denken ze dat dat allemaal echt gebeurd is. :P

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:20

:D

Ben wel benieuwd dan naar het ontstaan van de Scientology kerk. Laatst een deel van de documentaire van Louis Theroux over Scientology gezien. Wat een enge club is dat.
En stinkend rijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:35

Huertecilla schreef:
minikatje schreef:
Het willen heersen van de ene groep over de andere groep die "andere"moralen erop nahoud is niet iets godsdienstigs. :)

En een vermeend hogere moraal van een god geeft het goddelijke recht en heiligt letterlijk de middelen om dat te doen _-:(

Het nastreven van een hoger doel ansich.
In de tijd van de Verlichting zijn voldoende mensen onthoofd zonder dat daar een godheid aan te pas kwam.

Om maar iets anders erbij te betrekken, voetbalhooligans.
Als je van een andere club bent dan is dat voldoende om in elkaar getikt te worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:35

Van scientology weet ik alleen dat het gebaseerd is op een boek van de science-fiction schrijver L Ron Hubbard (als ik Southpark moet geloven iig :') )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 13:49

Qimm schreef:
Oei, dus pastafari's zijn eigenlijk toch beter?

Nee, de pastafaris illustreren wat de rechten van de mens zijn, wat de default is. Het is heel bewust een niet atheistische invulling van vrijheid van godsdienst, vrijhied van wel of niet geloven.

Er zijn legio religies welke naadloos naast andere religies kunnen bestaan omdat ze geen dogma kennen of deze andere eligies niet als inferieur in het dogma heeft.

De grote drie zijn fout. Die treden in het dogma de rechten van de ongelovigen; een ieder die niet DAT geloof aanhangt is een ongelovige en inferieur.
Die eigenen zich een door god gegeven hogere moraal toe welke het heilige recht geeft de ongelovigen met alle mogelijke middelen te onderwerpen/bekeren.
DAT is een grenzen van individuele vrijheden overschrijdend geloof.
Dit is niets anders dan in blanke superioriteit geloven.
Ik vind het ongelooflijk dat er hier zoveel zijn die dit niet willen begrijpen.
Deze godsdiensten zouden hun dogma moeten veranderen of anders verboden moeten worden.

Ik neem graag de boektip van Catnip over: The God Virus van Darrel Ray zou verplichte kost moeten zijn op middelbaar onderwijs.
Hier is Spanje is godsdienst een optioneel vak op de middelbare school. Het vak houdt echter uitsluitend en alleen onderricht in het katholieke geloof in. Heel traditioneel, heel agressief.
Als andere optie tijdens diezelfde uren is er maatschappijleer. Daar wordt geen enkele religie in bekandeld, doch wel verschillende sociaal maatschappelijke onderwerpen.
Het verchil in wereldbeeld van de leerlingen met de twee opties is stuitend. Je kan de religieuze tak oogkleppenonderwijs noemen. Hoogst zorgelijk. Ray heeft echt gelijk.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:57

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Mensen zijn rare wezens.

Mwah, ik lees dit nu al een aantal keer maar wat voor mij ontbreekt is dat de pastafarianezen of hoe het dan ook mag heten (no offense natuurlijk :')) zelf niet geloven in hun 'geloof'. Dat vind ik toch wel een cruciaal ding in een geloof. Ik snap dat ze wel geloven dat hun richtlijnen goed zijn en dat ze zo moeten leven maar het hele idee van het spaghettimonster; daar gelooft niemand in. Dan blijft er toch gewoon geen geloof over :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:01

Ik geloof niet zozeer in het spaghettimonster, maar wel in een groter wezen waarbij iedere vorm van personificatie vermenselijking en versimpeling is. Of je het nu vorm geeft als spaghettimonster, als God, als Allah of als Zeus, dat maakt voor mij niet uit. Ik zie een godheid eerder als energie die zich eventueel tot materie kan vormen dan als iets materieels.

En ik vind dus wel een duidelijke aansluiting bij deze kerk.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:05

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
Verder is het een heel ander iets of je zegt : ik geloof in God/Voor mij bestaat God" of God bestaat (waar dus geen discussie over mogelijk is).

Een cruciaal verschil wat niet in de dogmas past.

En de grote drie gaan nog een stap verder; 'Er is maar EEN God; de mijne' met als subtitel '...en dat geeft mij Het Recht om jouw rechten met voeten te treden.'

Een fundamentele schending van de rechten van alle andere mensen.

De kerk van het fsm maakt dit helder.

Als je je standpunt kracht wilt bijzetten, is het handiger om het geloof niet zo te bashen.
Er is imo niets mis met een religie. Ik vind wel degelijk dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen. Je hebt het over een schending van rechten, maar je schendt behoorlijk wat fundamentele rechten, als je anderen wilt opleggen om niet te mogen geloven. Dat is een net zo kwalijke zaak als het omdraaien. Misschien zelfs wel kwalijker. Waarom is het tegenwoordig zo lastig om elkaar in hun waarden te laten?
Wat denk je daarnaast van het nationalisme, dat in deze tijd meer opkomt? Een leuke quote hierover:

"Nationalism, the illogical and irrational belief that your dirt is better than other people's dirt, because you were born on it."

Geloof is niet nodig voor oorlogen hoor :D.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:29

xAlice schreef:
Mwah, ik lees dit nu al een aantal keer maar wat voor mij ontbreekt is dat de christianiërs of hoe het dan ook mag heten (no offense natuurlijk :')) zelf niet geloven in hun 'geloof'. Dat vind ik toch wel een cruciaal ding in een geloof. Ik snap dat ze wel geloven dat hun richtlijnen goed zijn en dat ze zo moeten leven maar het hele idee van hun god; daar gelooft niemand in. Dan blijft er toch gewoon geen geloof over :+

Zie je mijn punt? Daar kun je tegenin brengen dat christenen echt in hun god zeggen te geloven, maar hetzelfde kunnen pastafari's zeggen over hun spaghettimonster.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:30

oomens schreef:
xAlice schreef:
Mwah, ik lees dit nu al een aantal keer maar wat voor mij ontbreekt is dat de christianiërs of hoe het dan ook mag heten (no offense natuurlijk :')) zelf niet geloven in hun 'geloof'. Dat vind ik toch wel een cruciaal ding in een geloof. Ik snap dat ze wel geloven dat hun richtlijnen goed zijn en dat ze zo moeten leven maar het hele idee van hun god; daar gelooft niemand in. Dan blijft er toch gewoon geen geloof over :+

Zie je mijn punt? Daar kun je tegenin brengen dat christenen echt in hun god zeggen te geloven, maar hetzelfde kunnen pastafari's zeggen over hun spaghettimonster.

Ik zie je punt maar ben het er niet mee eens :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:37

xAlice schreef:

Tja, 'nietes' is ook een argument :+

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:44

oomens schreef:
xAlice schreef:

Tja, 'nietes' is ook een argument :+

Helemaal waar. Maar voor de vorm dan:
Ik ben het er niet mee eens omdat het een hypothetische waarheid is. In het geval dat men erin zou geloven zou ik het erkennen als echt geloof. Net als het hypothetische scenario waarin alle Christenen stiekem helemaal niet geloven; dan is het geen geloof.
Mocht iemand mij er van willen overtuigen echt te denken dat er een spaghettimonster is dan vind ik het helemaal mooi; prima geloof. Maar vooralsnog is dat niet het geval; de kerk is niet opgericht met dat idee en iedereen hier geeft ook gewoon eerlijk toe dat ze dat niet geloven.

Dan vind ik Mizora's argument toch sterker dat het niet zo zeer gaat om het spaghettimonster maar het idee erachter. En de naam die eraan hangt maakt dan niet. Maar nee, zoals mensen er nu in staan qua het oprecht erin geloven vind ik het persoonlijk geen geloof en vind ik de vergelijking met een godsdienst als het Christendom of de Islam alleen op basis van een hypothetisch geloof niet echt sterk.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:55

Kuggur schreef:
8nnemiek schreef:

Weet je hoe de Scientology kerk is ontstaan?

Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar haha (maar eerst bijlezen of het antwoord al niet gegeven is :P )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:45

Cinderella schreef:
Geloof is niet nodig voor oorlogen hoor :D.

Dit is al opgemerkt. Ook dat de vermeend hogere moraal van de grote drie daar een door god gegeven heiliging van de middelen als alibi aan toevoegt. Groot verschil.

Lees verder even dat ik NIET geloof bash. Ik laak de vermeend hoger moraal van het de enige God claimen en daarmee de rechten van andere al dan niet gelovigen in wat anders schenden. Groot verschil.