Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Het pastafarisme is geen geloof. Het is een grap.
Het interessante is dat het erop lijkt dat er een proces gaande is waar de makers van die grap indertijd hun onrust al over hebben uitgesproken; dat deze pseudoreligie zich ontwikkelt tot een echte.
Mensen zijn rare wezens.
oomens schreef:Kuggur schreef:Het pastafarisme is geen geloof. Het is een grap.
Het interessante is dat het erop lijkt dat er een proces gaande is waar de makers van die grap indertijd hun onrust al over hebben uitgesproken; dat deze pseudoreligie zich ontwikkelt tot een echte.
Mensen zijn rare wezens.
Een grap ja, maar wel een die de 'regels' volgt van religies. Iedere gelovige die probeert aan te tonen dat het pastafarisme een grap is en geen echte religie, loopt tegen precies díe argumenten aan waarmee ze zelf volhouden dat hun eigen religie een echte religie is en geen grap.
Huertecilla schreef:minikatje schreef:Het willen heersen van de ene groep over de andere groep die "andere"moralen erop nahoud is niet iets godsdienstigs.
En een vermeend hogere moraal van een god geeft het goddelijke recht en heiligt letterlijk de middelen om dat te doen
Qimm schreef:Oei, dus pastafari's zijn eigenlijk toch beter?
oomens schreef:Kuggur schreef:Het pastafarisme is geen geloof. Het is een grap.
Mensen zijn rare wezens.
Een grap ja, maar wel een die de 'regels' volgt van religies. Iedere gelovige die probeert aan te tonen dat het pastafarisme een grap is en geen echte religie, loopt tegen precies díe argumenten aan waarmee ze zelf volhouden dat hun eigen religie een echte religie is en geen grap.
Huertecilla schreef:tamary schreef:Verder is het een heel ander iets of je zegt : ik geloof in God/Voor mij bestaat God" of God bestaat (waar dus geen discussie over mogelijk is).
Een cruciaal verschil wat niet in de dogmas past.
En de grote drie gaan nog een stap verder; 'Er is maar EEN God; de mijne' met als subtitel '...en dat geeft mij Het Recht om jouw rechten met voeten te treden.'
Een fundamentele schending van de rechten van alle andere mensen.
De kerk van het fsm maakt dit helder.
xAlice schreef:Mwah, ik lees dit nu al een aantal keer maar wat voor mij ontbreekt is dat de christianiërs of hoe het dan ook mag heten (no offense natuurlijk) zelf niet geloven in hun 'geloof'. Dat vind ik toch wel een cruciaal ding in een geloof. Ik snap dat ze wel geloven dat hun richtlijnen goed zijn en dat ze zo moeten leven maar het hele idee van hun god; daar gelooft niemand in. Dan blijft er toch gewoon geen geloof over
oomens schreef:xAlice schreef:Mwah, ik lees dit nu al een aantal keer maar wat voor mij ontbreekt is dat de christianiërs of hoe het dan ook mag heten (no offense natuurlijk) zelf niet geloven in hun 'geloof'. Dat vind ik toch wel een cruciaal ding in een geloof. Ik snap dat ze wel geloven dat hun richtlijnen goed zijn en dat ze zo moeten leven maar het hele idee van hun god; daar gelooft niemand in. Dan blijft er toch gewoon geen geloof over
Zie je mijn punt? Daar kun je tegenin brengen dat christenen echt in hun god zeggen te geloven, maar hetzelfde kunnen pastafari's zeggen over hun spaghettimonster.
oomens schreef:xAlice schreef:Ik zie je punt maar ben het er niet mee eens
Tja, 'nietes' is ook een argument
Cinderella schreef:Geloof is niet nodig voor oorlogen hoor.