Nikass schreef:Jouw idee is heel leuk Nelleke en voor een deel kan ik me er wel in vinden: meer banen en werken voor je geld. Echter: die banen zijn er niet en bovendien: niet iedereen kan daar in mee. Ik werk dagelijks met mensen die niet in staat zijn zich volledig te conformeren aan het arbeidsproces, die baat zouden hebben bij een vrijere invulling daarvan. Die doordat ze het niet aankunnen en teveel moeten doen, uitvallen en daardoor dus op straat/in de criminaliteit belanden. Wat jij Shadow verwijt, dat ze geen realistisch beeld heeft, kan ik jou beter toeschrijven. Veel mensen, ook hoger opgeleiden vallen uit doordat het werk te stressvol, te veel is en te weinig voldoening geeft. Doordat ze altijd maar MOETEN en niet kunnen kiezen voor wat bij hen past.
Ik heb zelf een leuke baan, maar ik zal het wel tot mijn 67 (of langer?) moeten blijven doen, want als ik iets anders wil gaan doen met mijn opleiding ga ik achteruit in inkomen, en dat kan ik me niet veroorloven. Of ik mijn werk over tien jaar nog leuk vind? Nog aansluiting vind bij de doelgroep?
Een basisinkomen zou mij de mogelijkheid geven om over een aantal jaren eens iets heel anders te gaan doen. Nu zit ik vast, en dat idee alleen al geeft stress...
Die banen zijn er niet en daarom moet je zorgen dat die er komen. Als je niet kan meekomen in het reguliere arbeidsproces kun je altijd wel een alternatieve weg bedenken. In mijn 'banen creëren idee' moeten mensen die (deels) arbeidsongeschikt zijn om wat voor reden dan ook, juist ook een plek kunnen vinden en voldoende financiële ruimte moeten hebben om te leven. Nu is het voor mensen die deels zijn afgekeurd een crime om gedeeltelijke baan te vinden, dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn. Bovendien bedoel ik ook dat die (overigens door mij zelf bedachte) overheidsbanen altijd voor iedereen beschikbaar moeten zijn, ook voor mensen die niet voldoen aan het profiel of deels willen werken.
Ik investeer liever in werk, opbouw, vooruitgang en werkgelegenheid dan in een bodemloze put die uitkering of basisinkomen heet. EN een goed sociaal vangnet voor iedereen die niet (meer) kan werken.
Je zit vast in je huidige baan omdat de arbeidsmarkt op dit te weinig ruimte geeft om te jobhoppen. Een vergoeding van 1500,- gaat daar echt niet aan bijdragen dat je over 10 jaar wel iets anders kan doen.
En ik ben me er maar al te goed van bewust dat heel veel mensen ongelukkig zitten zijn op de verkeerde plek, ik ben daar zelf 4,5jr lang onderdeel van geweest. Alleen is mijn visie dat dat komt omdat er gewoon te weinig banen zijn, werkgevers daardoor veel kans zien om hun werknemers niet meer fatsoenlijk te behandelen of verantwoord te betalen, daardoor de werkdruk ook omhoog gaat, want voor jou zijn er 10 anderen die het willen doen.
Ik vind het basisinkomen symptoombestrijding en het creëren van banen de oorzaak (namelijk: te krappe arbeidsmarkt) aanpakken. Nogmaals, dit is mijn visie. Dit is niet een vastgelegd feit, het is gewoon een andere mening en een andere kijk op het geheel.