Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:36

Nikass schreef:
Jouw idee is heel leuk Nelleke en voor een deel kan ik me er wel in vinden: meer banen en werken voor je geld. Echter: die banen zijn er niet en bovendien: niet iedereen kan daar in mee. Ik werk dagelijks met mensen die niet in staat zijn zich volledig te conformeren aan het arbeidsproces, die baat zouden hebben bij een vrijere invulling daarvan. Die doordat ze het niet aankunnen en teveel moeten doen, uitvallen en daardoor dus op straat/in de criminaliteit belanden. Wat jij Shadow verwijt, dat ze geen realistisch beeld heeft, kan ik jou beter toeschrijven. Veel mensen, ook hoger opgeleiden vallen uit doordat het werk te stressvol, te veel is en te weinig voldoening geeft. Doordat ze altijd maar MOETEN en niet kunnen kiezen voor wat bij hen past.
Ik heb zelf een leuke baan, maar ik zal het wel tot mijn 67 (of langer?) moeten blijven doen, want als ik iets anders wil gaan doen met mijn opleiding ga ik achteruit in inkomen, en dat kan ik me niet veroorloven. Of ik mijn werk over tien jaar nog leuk vind? Nog aansluiting vind bij de doelgroep?
Een basisinkomen zou mij de mogelijkheid geven om over een aantal jaren eens iets heel anders te gaan doen. Nu zit ik vast, en dat idee alleen al geeft stress...

Die banen zijn er niet en daarom moet je zorgen dat die er komen. Als je niet kan meekomen in het reguliere arbeidsproces kun je altijd wel een alternatieve weg bedenken. In mijn 'banen creëren idee' moeten mensen die (deels) arbeidsongeschikt zijn om wat voor reden dan ook, juist ook een plek kunnen vinden en voldoende financiële ruimte moeten hebben om te leven. Nu is het voor mensen die deels zijn afgekeurd een crime om gedeeltelijke baan te vinden, dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn. Bovendien bedoel ik ook dat die (overigens door mij zelf bedachte) overheidsbanen altijd voor iedereen beschikbaar moeten zijn, ook voor mensen die niet voldoen aan het profiel of deels willen werken.

Ik investeer liever in werk, opbouw, vooruitgang en werkgelegenheid dan in een bodemloze put die uitkering of basisinkomen heet. EN een goed sociaal vangnet voor iedereen die niet (meer) kan werken.

Je zit vast in je huidige baan omdat de arbeidsmarkt op dit te weinig ruimte geeft om te jobhoppen. Een vergoeding van 1500,- gaat daar echt niet aan bijdragen dat je over 10 jaar wel iets anders kan doen.

En ik ben me er maar al te goed van bewust dat heel veel mensen ongelukkig zitten zijn op de verkeerde plek, ik ben daar zelf 4,5jr lang onderdeel van geweest. Alleen is mijn visie dat dat komt omdat er gewoon te weinig banen zijn, werkgevers daardoor veel kans zien om hun werknemers niet meer fatsoenlijk te behandelen of verantwoord te betalen, daardoor de werkdruk ook omhoog gaat, want voor jou zijn er 10 anderen die het willen doen.

Ik vind het basisinkomen symptoombestrijding en het creëren van banen de oorzaak (namelijk: te krappe arbeidsmarkt) aanpakken. Nogmaals, dit is mijn visie. Dit is niet een vastgelegd feit, het is gewoon een andere mening en een andere kijk op het geheel.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:38

Amalarab schreef:
IK denk dat er velen met hun basisinkomen in het buitenland gaan zitten! Eindelijk tijd om te gaan en staan waar je wilt en dan kun je naar een goedkoper/warmer land.

Neem aan dat je in NL ingeschreven moet staan om dan zo'n basisinkomen te krijgen. Niet dat er niet omheen te werken is, maar het maakt het al een stuk onaantrekkelijker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:39

Tillie20 schreef:
Neem aan dat je in NL ingeschreven moet staan om dan zo'n basisinkomen te krijgen. Niet dat er niet omheen te werken is, maar het maakt het al een stuk onaantrekkelijker.

Dat is wel een rare aanname want op dit moment hoef je ook niet in NL te wonen om een uitkering te ontvangen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:45

_Nelleke_ schreef:
Tillie20 schreef:

Dat is wel een rare aanname want op dit moment hoef je ook niet in NL te wonen om een uitkering te ontvangen.

Lijkt me niet moeilijk om in te voeren en lijkt me ook wel wat misbruik voorkomen, dus niet echt een rare aanname? Je kan trouwens niet alle uitkeringen meenemen en zeker niet naar álle landen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:45

Dan blijf je toch gewoon ingeschreven? Goedkope huurwoning ergens in NL en dan maar ergens overwinteren {:}

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:46

Amalarab schreef:
Dan blijf je toch gewoon ingeschreven? Goedkope huurwoning ergens in NL en dan maar ergens overwinteren {:}

Tuurlijk, maar dat valt nooit te voorkomen! Bovendien ben je zelfs voor een kamertje 200 euro kwijt, wat best een hap uit je basisinkomen is!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:11

Amalarab schreef:

Dan maar Sovjet-Unie praktijken introduceren. Elkaar fijn verlinken naar de overheid :+

karuna
Drukke kabouter

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:16

En dan ontstaat er weer extra woningnood omdat een woning verhuurd maar ongebruikt is. Al snap ik het wel, kun je beter bij iemand ingeschreven blijven die een woning heeft. Maakt kwa geld dan toch niet meer uit. Nu zou je dan meteen gekort worden,

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:18

Tillie20 schreef:
Amalarab schreef:

Tuurlijk, maar dat valt nooit te voorkomen! Bovendien ben je zelfs voor een kamertje 200 euro kwijt, wat best een hap uit je basisinkomen is!

Met 10 man op 1 adres.

Als ze dat nu als eens gingen doen.
Geen uitkeringen naar het buitenland als je hier niet tenminste eerst 20 jaar gewoond hebt. ( of gewerkt).

Zou ook voor nu een welkome bezuiniging zijn.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:25

bruintje123 schreef:
Tillie20 schreef:

Met 10 man op 1 adres.

Als ze dat nu als eens gingen doen.
Geen uitkeringen naar het buitenland als je hier niet tenminste eerst 20 jaar gewoond hebt. ( of gewerkt).

Zou ook voor nu een welkome bezuiniging zijn.

Lijkt me niet zo'n goed idee voor de ingeburgerde jonge 'immigrant'. Ik ken jongeren die hier als kind zijn gekomen en hier nu bijv. 10 jaar wonen. Als zij op hun 20e een uitkering nodig hebben gun ik het hun ook gewoon hoor :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:29

Of mijn geval bijvoorbeeld(niet dat ik een uitkering nodig heb momenteel :')). Ik heb tot mijn 6e in Nederland gewoond(ben ook Nederlands van nationaliteit en in Nederland geboren) maar ben daarna net over de grens in België gaan wonen. Ben nu net pas een jaar terug in Nederland gaan wonen, dus als ik wél een uitkering nodig had zou ik die niet kunnen krijgen? Lijkt me ook niet wenselijk voor mensen in grensstreken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:37

Maar zorg toeslag voor bulgaren
Of Turkse moslim pas op tv hard aan het klagen dat de uitkering lager was geworden of Nederland gek was geworden kan ook niet de bedoeling zijn.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:40

bruintje123 schreef:
Maar zorg toeslag voor bulgaren
Of Turkse moslim pas op tv hard aan het klagen dat de uitkering lager was geworden of Nederland gek was geworden kan ook niet de bedoeling zijn.

Van de Bulgaren heb ik dan weer minder begrip voor, maar ik snap dat ze wel willen dat deze mensen verzekerd zijn omdat ze anders juist meer kosten met zich meebrengen. Toch lijkt me dit geen geschikte oplossing

Buitenlandse mensen die hier wonen vind ik weer heel anders. Die hebben net zo goed recht op een uitkering als ons 'normale' Nederlanders. Ik zie geen verschil of een buitenlandse Nederlander klaagt hierover of een normale Nederlander.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:44

ZE woonde hier niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:51

bruintje123 schreef:
ZE woonde hier niet.

Hoe bedoel je dat? Als in: getrouwd, woont hier niet oorspronkelijk of woont hier totaal niet?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:57

Totaal niet.
Ze woont in Turkije.
Heeft een Nederlandse uitkering en ze was in dat filmpje erg boos en of Nederland gek was geworden dat te verminderen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:57

Sheran schreef:
Hoe verklaar je dan de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen? Minstens 12 jaar is hier niet gek.
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden om mensen met teveel inkomen eruit te bonjouren, nee. Met een redelijke termijn, van bijvoorbeeld 2 jaar.

En als die persoon dan in die twee jaar zijn baan kwijtraakt mag hij weer terug in zijn goedkopere woning?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:00

bruintje123 schreef:
Totaal niet.
Ze woont in Turkije.
Heeft een Nederlandse uitkering en ze was in dat filmpje erg boos en of Nederland gek was geworden dat te verminderen.

Dus je beweerd dat ze in Turkije woont en niks met Nederland heeft maar toch een Nederlandse uitkering heeft, dat kan niet :')

Nu ga je zeggen: ja dat is wel zo. Maar het mag niet, dus ze zou echt oerdom zijn om dan publiek daar zich over uit te spreken. Lijkt me dus eerder dat er wat info ontbreekt ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:05

_Nelleke_ schreef:
Die banen zijn er niet en daarom moet je zorgen dat die er komen. Als je niet kan meekomen in het reguliere arbeidsproces kun je altijd wel een alternatieve weg bedenken. In mijn 'banen creëren idee' moeten mensen die (deels) arbeidsongeschikt zijn om wat voor reden dan ook, juist ook een plek kunnen vinden en voldoende financiële ruimte moeten hebben om te leven. Nu is het voor mensen die deels zijn afgekeurd een crime om gedeeltelijke baan te vinden, dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn. Bovendien bedoel ik ook dat die (overigens door mij zelf bedachte) overheidsbanen altijd voor iedereen beschikbaar moeten zijn, ook voor mensen die niet voldoen aan het profiel of deels willen werken.

Mijn cliënten houden zich aanbevolen voor jouw creatieve ideeën! Deze mensen worden niet altijd afgekeurd want lichamelijk mankeren ze niets. Ze zijn alleen wat minder sociaal vaardig, hebben wat moeilijk aan te tonen psychische stoornissen hier en daar, een trauma of een strafblad, oftewel, vallen buiten de boot

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:50

Tillie20 schreef:
bruintje123 schreef:
Totaal niet.
Ze woont in Turkije.

Dus je beweerd dat ze in Turkije woont en niks met Nederland heeft maar toch een Nederlandse uitkering heeft, dat kan niet :')

Nu ga je zeggen: ja dat is wel zo. Maar het mag niet, dus ze zou echt oerdom zijn om dan publiek daar zich over uit te spreken. Lijkt me dus eerder dat er wat info ontbreekt ;)

Ze zal vast hier wel ooit gewoond hebben.
Maar nu niet meer.
En dan is een uitkering van hier daar best veel.
En dan zonder werken, zonder iets aan onze economie bij te dragen ( boodschappen enz worden ook niet hier gedaan) ook nog klagen.
Nee dan is het tijd om de uitkeringen naar het buitenland eens heel wat aan te scherpen zo nodig stoppen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:55

bruintje123 schreef:
Ze zal vast hier wel ooit gewoond hebben.
Maar nu niet meer.
En dan is een uitkering van hier daar best veel.
En dan zonder werken, zonder iets aan onze economie bij te dragen ( boodschappen enz worden ook niet hier gedaan) ook nog klagen.
Nee dan is het tijd om de uitkeringen naar het buitenland eens heel wat aan te scherpen zo nodig stoppen.

Daar ben ik het mee eens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:20

Nikass schreef:
Sheran schreef:
Hoe verklaar je dan de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen? Minstens 12 jaar is hier niet gek.
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden om mensen met teveel inkomen eruit te bonjouren, nee. Met een redelijke termijn, van bijvoorbeeld 2 jaar.

En als die persoon dan in die twee jaar zijn baan kwijtraakt mag hij weer terug in zijn goedkopere woning?

Dan mag hij weer achteraan de wachtlijst ja, die dan hopelijk een stuk korter is :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:22

Hopelijk wel ja want die duurdere woning kan hij nu niet meer betalen. Schulden en uiteindelijk een ontruiming zijn het gevolg. En als je eenmaal ontruimd bent wegens een huurachterstand zit de woning bouwvereniging er niet op te wachten je weer een nieuwe woning toe te wijzen.
In deze tijd van flexwerken is het daarnaast natuurlijk ondoenlijk om elke paar jaar (of nog vaker) te gaan verhuizen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 10:37

Nikass schreef:
Hopelijk wel ja want die duurdere woning kan hij nu niet meer betalen. Schulden en uiteindelijk een ontruiming zijn het gevolg. En als je eenmaal ontruimd bent wegens een huurachterstand zit de woning bouwvereniging er niet op te wachten je weer een nieuwe woning toe te wijzen.
In deze tijd van flexwerken is het daarnaast natuurlijk ondoenlijk om elke paar jaar (of nog vaker) te gaan verhuizen.

Ik vind het erg interessant deze discussie door te voeren, maar ik weet niet of dit topic er de plaats voor is... al heeft het wel met de kwestie te maken. Als je woning te duur voor je is, moet je sowieso verhuizen. Maar blijven wonen in een goedkope woning die speciaal voor lage inkomens is aangewezen, dat vind ik ook niet juist, daarmee ontneem je anderen de kans op een plek om te wonen. Dus ja, ik vind het niet raar als mensen dan uit de sociale huur moeten. Ik zou willen dat het niet zo was hoor, en dat er gewoon genoeg sociale huurwoningen waren voor iedereen. Maar helaas is dit niet het geval. Ik zit dan in een lage leeftijdscategorie wat betreft huizen huren, namelijk rond de 30 jaar, maar vrienden van mij verhuizen constant (minstens een keer per 3 jaar) omdat er geen woningen zijn. Ikzelf ben nu 8x verhuisd in 8 jaar. En wij werken ook gewoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:28

Maar het is wel goed om te weten dat woningen eigenlijk helemaal niet te goedkoop zijn... de overige woningen zijn duur, niet omdat ze in prijs duur zijn maar omdat het systeem zelf zo complex is. (De commerciele huurprijs is bv oa zo hoog omdat het moet concurreren met de hypotheekprijs maar dan zonder HRA.)

Er is bv voor zover ik weet niet zoveel subsidie voor de sociale woningbouw op zich, die konden zich (totdat de overheid juist hun tegoeden zelf opeiste) aardig zelf bedruipen.
Het is vooral de stricte grens van huurtoeslag en de grens tussen sociale en particuliere huur die het heel vreemd maken - maar da's eigenlijk niet een probleem van de verkeerde mensen in de verkeerde huizen, maar van een verkeerd systeem.

(Daarnaast zou het een keuze moeten zijn om vrijwillig in een goedkopere en vaak ook minder goede woning te zitten. Veel woningbouwwoningen zijn bv slecht onderhouden of staan in slechte buurten - waarom zou je wel mogen kiezen voor action-producten en euroshoppercola als je je geld aan andere dingen wilt betalen, maar niet waar je wilt wonen.)

Er zijn andere mogelijkheden, bv dat we meer gaan bouwen naar wat mensen willen en nodig hebben ipv naar waar de projectontwikkelaars snel veel geld aan kunnen verdienen. (Bijvoorbeeld.. in mijn straat worden zowat 200 sociale huurappartementen gesloopt, en er komen nog geen 40 sociale huurwoningen voor terug.)

Als we de huizenprijzen in z'n algemeenheid naar beneden doen, zowel koop als particuliere verhuur, dan is het gat met sociale huur niet zo groot, hoeven we geen enorme bedragen meer aan huurtoeslag uit te keren om dat gat op te vullen. (Want, nogmaals: heel veel van dat geld gaat niet naar het bouwen en onderhouden van woningen, maar naar de complexiteit van de financien zelf.)

Neem mijn eigen plekje, een appartementje van 60 jaar oud. De bouw is ruimschoots afbetaald, het onderhoud wordt apart berekend... toch betaal ik flinke vaste lasten voor een waarde die alleen gecreeerd wordt doordat anderen hier ook zouden willen wonen. En dat betalen we vervolgens aan de banken. Dat is heel vreemd... (Ik vind het heel moeilijk om het uit te leggen en dat is precies het punt: waarde is iets heel raars en abstracts. De waarde van huizen in Nederland staat in elk geval totaal los van de kostprijs van huizen, en we (zowel de mensen als de staat via de belastingaftrek) betalen dus heel veel geld aan de banken voor iets wat eigenlijk een probleem van onderlinge verdeling is.