Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:13

Tuurlijk denk ik aan dieren. Maar wat denk je dat de functie is van een koe... Ik denk hoe hij eruit ziet als ik hem opeet

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:14

Ik ben al 6 jaar vegetariër. Ik vind het niet heel erg als andere mensen wel vlees eten. Het heeft toch geen zin om me daar druk om te maken, de mening van die mensen verandert toch niet.
Zoals hier al eerder is gezegd vind ik het wel erg als mensen die zich bewust zijn van hoe slecht er met de dieren om wordt gegaan, toch door blijven gaan met het eten/kopen van die producten. Dat vind ik geen respect. Maar sommige mensen eten ook vlees zonder de kiloknallers te kopen, en doen juist biologisch.
Dus nee, ik vind niet dat iedereen die vlees eet geen respect voor dieren heeft, maar natuurlijk zijn er uitzonderingen ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:16

DxFellow schreef:
Tegenwoordig wordt vlees niet echt meer gezien als iets van een dier, maar eerder als alleen beleg op je boterham oid.

Tsja, spreek voor jezelf zou ik zeggen.
Ik eet meest lamsvlees van eigen fok. Van mijn lamsboutje weet ik wie de moeder en vader waren (en opa en oma...). Ik heb ze geholpen bij de geboorte, gemerkt, met ma op de berg gestuurd in de zomer, ze met behulp van paarden en honden in de herfst naar huis gehaald, en ze persoonlijk op de band in het slachthuis gezet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:21

BaileyMix schreef:
Ik denk dat je als vleeseter tot op zekere hoogte zeker wel respect kan hebben voor dieren, als je ze goed behandelt en zelf stilstaat bij het hele proces (en dus niet lekker simpel het goedkoopste vleesje uit de schappen pakt). Echter gaat dit maar tot zekere hoogte, een vleeseter heeft nooit 100% respect voor dieren en schat ze nooit van hoge wezenlijke waarde.

Heerlijk dat men elkaar oplegt wat je respecteert of niet. Wat een grap.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:24

Kuggur schreef:
DxFellow schreef:
Tegenwoordig wordt vlees niet echt meer gezien als iets van een dier, maar eerder als alleen beleg op je boterham oid.

Tsja, spreek voor jezelf zou ik zeggen.
Ik eet meest lamsvlees van eigen fok. Van mijn lamsboutje weet ik wie de moeder en vader waren (en opa en oma...). Ik heb ze geholpen bij de geboorte, gemerkt, met ma op de berg gestuurd in de zomer, ze met behulp van paarden en honden in de herfst naar huis gehaald, en ze persoonlijk op de band in het slachthuis gezet.

Maar blijkbaar kan dat volgens sommigen hier niet, want normaal worden de dieren zo slecht behandeld..

Beetje jammer dat mensen die zo tegen vleeseters zijn niet mijn vraag willen beantwoorden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:12

Ja ik vind dat je respect kan hebben als vleeseter.

Maar. Ik vind wel dat iedereen met verstand boodschappen moet doen. Ik vind het hypocriet om te zeggen dat je zo onwijs van dieren houd, maar vervolgens wel een plofkip opeet. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij eet en doet, maar je spreekt jezelf tegen op zo'n moment.

Wij proberen zo veel mogelijk biologisch of scharrel te eten. Ik heb een enorm hart voor dieren maar ik eet wel elke avond een stukje vlees of vis. En ook paardenvlees gaat er hier in..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:51

Ik maak mij ook wel eens schuldig aan goedkoop vlees kopen hoor, maar dat is meer omdat ik het dan even niet goed heb financieel. Ik gooi nooit iets weg en alles gaat in de vriezer wat niet meteen word opgegeten. Dus ik ben iig wel zuinig met mijn vlees.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:48

Als ik moet kiezen tussen een stukje vlees van 2 euro en een biologisch vlees van 5 euro weet ik wel waar ik het aan besteed

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:05

Ik heb het ook niet ruim, maar toen ik nog vlees kocht voor vriendlief zocht ik altijd bij de AH bij het biologische rundvlees naar 35% korting stickers. Zo had ik biologisch vlees voor de prijs van bioindustrie-vlees. En dan gewoon alle bakjes met korting meenemen en in de vriezer bewaren :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:06

8nnemiek schreef:
Ik heb het ook niet ruim, maar toen ik nog vlees kocht voor vriendlief zocht ik altijd bij de AH bij het biologische rundvlees naar 35% korting stickers. Zo had ik biologisch vlees voor de prijs van bioindustrie-vlees. En dan gewoon alle bakjes met korting meenemen en in de vriezer bewaren :)

Dat doe ik ook wel hoor , maar helaas is het er niet vaak

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:36

Ik denk zelf dat je wel degelijk respect kunt hebben voor dieren en ze ook opeet. Daarbij denk ik niet aan de mensen die dagelijks vlees eten of grote hoeveelheden, maar aan de mensen die een paar keer per week een stukje vlees nemen. Kijk naar de Indianen: zij hadden reuze veel respect voor dieren, maar namen wat ze nodig hadden en niet meer. Dat betekende dus dat ze niet elke dag een stuk vlees hadden of er in ieder geval heel spaarzaam mee omgingen. Tegenwoordig wordt er zoveel gefokt en is vlees zo makkelijk te krijgen, dat veel mensen niet meer nadenken als ze vlees kopen.
Mijn schoonfamilie kocht éénmaal per jaar een koe die ze lieten slachten en verdeelden al het vlees in de familie. Er stond bij de oma van mijn man een paar grote vriezers, waar alles bewaard werd. Men kon er met de hele familie jaar van eten, mits ze het niet elke dag op het menu hadden staan.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:39

purny schreef:
Als ik moet kiezen tussen een stukje vlees van 2 euro en een biologisch vlees van 5 euro weet ik wel waar ik het aan besteed

Ik ook, aan dat biologische vlees, want dat goedkope vlees is horror vlees. Niet alleen voor de dieren, maar ook voor milieu en mens. En dus ook voor mezelf.

Nu ben ik niet van het perse biologisch, sterker nog, vind biologisch vaak ook niet goed genoeg(bv kippen). Maar ben wel volledig anti zware bio industrie(kiloknaller ed). Wat dat kost is onvoorstelbaar, dierenleed, goed voor een ruime 50% van de co2 uitstoot wereldwijd, mensen die misbruikt worden, milieus dat op vele manieren onder zware druk staat erdoor, water tekorten en ga zo maar door. De lijst van barre en boze ellende die direct vast hangt aan de zware bio industrie is enorm.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 27-06-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 22:46

8nnemiek schreef:

Ze ben ik direct van de boer gaan kopen en dan ook grotere vlees pakketten. De tussenhandel eruit scheelt al een slok op een borrel en een grotere hoeveelheden kopen scheelde ook. Het is nog wel duurder dan de beruchte kiloknaller, maar niet zo eng duur als biologisch supermarkt vlees. En als bonus is de kwaliteit van dat vlees ook nog eens echt goed, vaak vele malen beter dan het biologische vlees uit de supermarkt.

Je hebt daar alleen wel vriezer ruimte voor nodig, dat kost natuurlijk ook geld.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:05

Ik eet wel vlees, vis en dierlijke producten als eieren, zuivel en kaas. Nu hebben wij het wel heel breed en koop ik alles biologisch en lokaal en dat zie ik als mijn plicht en bijdrage aan de planeet voor mijn eetgenot.

Vind het ook echt schandelijk als buurtgenoten ( als je hier kunt wonen, kun je makkelijk biologische producten kopen nl) met een kip van de Lidl thuiskomen in je huis met aanschafwaarde 6 nullen. Maar ook met een mindere beurs in goede voeding kopen mogelijk, want naast dat we biologisch eten, eten we zeker niet overdadig. Dus ook niet iedere dag vlees.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:14

Bowen schreef:
Ik ook, aan dat biologische vlees, want dat goedkope vlees is horror vlees. Niet alleen voor de dieren, maar ook voor milieu en mens. En dus ook voor mezelf.

Nu ben ik niet van het perse biologisch, sterker nog, vind biologisch vaak ook niet goed genoeg(bv kippen). Maar ben wel volledig anti zware bio industrie(kiloknaller ed). Wat dat kost is onvoorstelbaar, dierenleed, goed voor een ruime 50% van de co2 uitstoot wereldwijd, mensen die misbruikt worden, milieus dat op vele manieren onder zware druk staat erdoor, water tekorten en ga zo maar door. De lijst van barre en boze ellende die direct vast hangt aan de zware bio industrie is enorm.

Dat het milieu eronder leid is niet per definitie een gevolg van de bioindustrie. Biologisch vlees kost over het algemeen juist meer voer en water te produceren, kippen met vrije uitloop geven meer ammoniak uitstoot aan de omgeving etc.. Vlees eten over het algemeen is gewoon slecht voor het milieu.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:32

Topic heeft er i.i.g voor gezorgd dat hier thuis de discussie gevoerd wordt over meer verantwoord en bewust vlees eten....Voel me ergens toch aangesproken...

Dus wil op zoek naar een kleinschalige 'bio boer' die zelf de dieren slacht....

Geen vlees eten wil ik niet, maar wil wel mijn steentje bijdragen aan bewuster omgaan met...

Dus als mensen tips hebben voor bewust vlees in Flevoland...dan graag....