Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:24

Ik denk dat ze het wel degelijk zo bedoelde, en ik vind het een walgelijke opmerking.

maar is het zo niet altijd? 'oh ze zei iets over dunne mensen, ze bedoelde het vast niet zo...'
Als ze had gezegt dat ze niet wilde dat haar dochter eruit zag als een vadsige walvis, was
bokt te klein geweest, maar nee, want ze zei iets over dunne mensen, en dat is blijkbaar 'bezorgdheid over gezondheid'.

Opmerkingen als die van beatje zijn de reden dat ik niet meer in shorts of een kort rokje naar buiten ga, ik heb het allemaal al iets te vaak gehoord.
Bodyshaming is nooit okay, en het zal mij aan mijn derriere oxideren of dat dan 'zo bedoeld was' of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:25

Toen ik op vakantie was met mn ouders kreeg ik zelfs restjes patat van mensen, met opmerkingen als 'je ziet eruit alsof je het kan gebruiken' met een lelijke blik naar mijn ouders. Mijn zusje daarentegen zag eruit als een michelin mannetje tot ze een volwassener figuur ging krijgen, die heeft nu een heel strak lijfje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:27

Ik weet nog als de dag van vandaag dat we bij wiskunde je gewicht in Newton moesten zeggen (wat op zich best een grappige oefening is) wat resulteerde in een heel akelig gelach vanuit bepaalde 'populaire' gedeeltes van de klas.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:28

NatasjavE schreef:
Sizzle schreef:
Als je er een kaars achter zet kun je haar hart zien kloppen.

Mijn l'l is dikker dan jouw bovenbeen.

Bij jou hoeven ze geen röntgenfoto te maken om te zien of je gezond ben.....TL aan is voldoende

Pas op, dalijk waai je weg.
jij hebt van die luciferhoutjes benen
mijn kleuter weegt denk ik nog meer dan jij

En vaste klanten op mijn werk hebben er zelfs een gewoonte van gemaakt om hele pakken donuts en koeken en chocolade voor me mee te nemen 'want jij moet echt wat meer eten meisje'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:31

saddledancer schreef:
maar is het zo niet altijd? 'oh ze zei iets over dunne mensen, ze bedoelde het vast niet zo...'
Als ze had gezegt dat ze niet wilde dat haar dochter eruit zag als een vadsige walvis, was
bokt te klein geweest, maar nee, want ze zei iets over dunne mensen, en dat is blijkbaar 'bezorgdheid over gezondheid'.

Persoonlijk zie ik dergelijke opmerkingen over beide situaties gemaakt worden, en er zijn gelukkig ook altijd mensen die aangeven dat ze dat niet ok vinden, maar ook meestal mensen die aangeven dat ze dat doen om iemand 'wakker te schudden.' Ik heb niet het idee dat er een hele structurele ongelijkheid is tussen onaardige opmerkingen over echt dun of echt dik. (En het is ook geen wedstrijd.)

Centraal staat dat mensen soms erg makkelijk echt hele nare en onaardige bewoordingen gebruiken, en ook dat veel mensen het ok vinden om een oordeel te vellen over mensen die ze totaal niet kennen. En dat oordeel dan ook gewoon te delen. Zelfs als daar niet om gevraagd is, of als er gevraagd is om het niet te doen. (Dat geldt zeker niet alleen voor dit onderwerp. Maar het valt me wel op hoe makkelijk dat gedaan wordt.)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 21:53

Ik denk dat het niet zozeer om de opmerkingen gaat, maar dat maat 32 nou niet bepaald een gezond imago heeft.
Waarom dan triggeren met een foto als deze denk ik dan, waarom dan zulke ultraslanke/magere modellen?
En niet weer de reden noemen dat het allemaal een maat is, als alles maat 32 of 34 is kan het ook best allemaal 36 zijn.
De mode industrie houdt dit zelf zo actueel ben ik van mening.

Ik zou er tegen iemand niks over zeggen of vinden maar hoge bomen vangen veel wind. YSL is een hoge boom...
Zo gek vind ik het verbod niet, dit is imo geen correct en realistisch plaatje voor jongeren om naartoe te streven.
Kortom: houd het nou eens normaal door iets meer de gemiddeld gezien gezonde maat aan te houden.
En nogmaals, niks tegen mensen die dit figuur hebben maar dan hoor je imo geen model te zijn.
Ik heb maat 36 maar ben niet strak, dus accepteer ik dat ik geen doutzen ben en nooit zal worden.

Mensen met opmerkingen over eten heb ik ook, ik heb nogal wat intoleranties en ben geen grote eter.
Nu ik die intoleranties weet zijn ze gauw uitgelult, maar eerder moest ik ook maar taart eten terwijl ik het niet wilde.
Je kunt het hebben en toen ik ging sporten vragen of ik nou NOG meer afgevallen was ken ik ook goed.
Het mooiste: ik was 2 kilo aangekomen, enkel strakker in mijn lijf.
Moraal van het verhaal: lekker schijt aan hebben, maar ik blijf erbij dat dit wel erg dunnetjes is.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 21:55

Shadow0 schreef:
saddledancer schreef:

Persoonlijk zie ik dergelijke opmerkingen over beide situaties gemaakt worden, en er zijn gelukkig ook altijd mensen die aangeven dat ze dat niet ok vinden, maar ook meestal mensen die aangeven dat ze dat doen om iemand 'wakker te schudden.' Ik heb niet het idee dat er een hele structurele ongelijkheid is tussen onaardige opmerkingen over echt dun of echt dik. (En het is ook geen wedstrijd.)

Centraal staat dat mensen soms erg makkelijk echt hele nare en onaardige bewoordingen gebruiken, en ook dat veel mensen het ok vinden om een oordeel te vellen over mensen die ze totaal niet kennen. En dat oordeel dan ook gewoon te delen. Zelfs als daar niet om gevraagd is, of als er gevraagd is om het niet te doen. (Dat geldt zeker niet alleen voor dit onderwerp. Maar het valt me wel op hoe makkelijk dat gedaan wordt.)

Daar heb je gelijk in, al hoor ik niet zovaak opmerkingen over de 'zwaardere' onder ons, maar dat kan gewoon zijn omdat ik niet zoveel zwaardere mensen ken. het is natuurlijk allebei absoluut niet okay, en het is absoluut geen competitie.
In mijn familie valt het me wel vaak op dat er never the nooit niets over mijn (veel te zware) nichtje gezegd word als ze aan haar tweede stuk taart begint, maar als ik alleen maar om 'een klein puntje' vraag, vind de hele familie het nodig om te melden 'achjoh dat kan jij toch wel hebben' of 'maar je bent al zo mager meisje, eet toch wat' en dat mag blijkbaar wel gewoon.
Ik heb vaak het gevoel dat er bij zwaardere mensen vaker achter hun rug om wat gesmoesd word, en dat het bij dunnere mensen gewoon recht in hun gezicht gemeld word. het is allebei verschrikkelijk, want niemand heeft om je mening gevraagd, en mensen aan beide uitersten van de weegschaal worden er ontzettend ongelukkig van.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:41

UhNee schreef:
Sheran schreef:
Volgens mij.... bedoelt ze het niet zo.

Dat denk ik wel. Hoe zou ze het anders bedoelen?

Ik las het minder als een persoonlijke aanval en dat ze het echt jammer vond voor Sizzle, en dat er juist wel verschil is tussen gewoon dunne mensen en mensen die ongezond dun zijn. Maar wellicht heb ik het mis. Het is hoe dan ook niet zo handig geformuleerd.

Mungbean

Re: Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 22:54

En wie bepaald wat ongezond is?

Nogmaals, het zou mooi zijn als er duidelijke gezondheidsrichtlijnen zijn zodat misbruik van modellen gecontrolleerd kan worden maar we hebben het hier vooral over een verbod van de fotografie.
Sinds wanneer raakt iemand ziek van fotobewerking en lichteffecten?

Ik hoop dat de ouders van het model wel gewoon trots zijn op hun dochter.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 01:55

Ongezond dun is dan die junkie. Dus dun EN ongezond :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 03:25

Kijk je zo eens rond op facebook of andere social media heb ik juist de indruk dat juist zeer dikke mensen meer voor de gek gehouden worden.
Plaatjes van dikke mensen met de meest onfatsoenlijke teksten erbij.
Ik zie ze dan eigenlijk nooit van dunne mensen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 07:07

bruintje123 schreef:
Kijk je zo eens rond op facebook of andere social media heb ik juist de indruk dat juist zeer dikke mensen meer voor de gek gehouden worden.

Moet je eens kijken bij hunkemoller reclames.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:26

bruintje123 schreef:

moet je eens kijken bij de comments de dag dat de victoria's secrets show uitgezonden word, en Dan zijn die meiden nog niet eens ECHT dun

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:03

Of hoe mensen zich uitlaten over kate middelton

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:16

Het gaat helemaal niet om het realistisch met dit type foto's.
Misschien valt dat kwartje ook nog, dit is geen gezondheidsreclame of een reclame voor een sloggislip.
YVS staat bekend om hun absurdistische prenten en kunst.
Dit is puur belichting, trucage en pose en wie weet nog een dubbele dosis PS.
Mensen die dit willen nastreven zijn imo niet met beide voeten in de echte wereld.

En zeer dikke mensen voor de gek.
Mwah, ik herinner mij deze hype nog.
Afbeelding

Dus mannen zijn honden en slanke vrouwen zijn botten.
Wel played not skinny ladies, er bestaat ook nog zoiets als een lelijk karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan vind ik de "echte vrouwen hebben een buik en een kont" niet
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-06-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:43

minikatje schreef:
Misschien valt dat kwartje ook nog, dit is geen gezondheidsreclame of een reclame voor een sloggislip.
Mensen die dit willen nastreven zijn imo niet met beide voeten in de echte wereld.

Dat probeer ik ookal een tijdje duidelijk te maken.
Je hebt verkoop modellen die een realistisch beeld moeten geven bij de wehkamp of H&M, C&A etc.
En je hebt de fashion modellen die meer een soort kunstobject zijn.
De foto moet dan blijven hangen in je hoofd als zijnde exclusief en 'anders'. Dat kan zijn door extreme make-up, bijzondere poses, spelen met belichting etc zodat een onrealistisch exclusief beeld op je netvlies blijft hangen die duidelijk niet voor het jan met de pet publiek bedoeld is.
Het gaat daar ook niet om het lichaam of de mens in de kleding, het gaat om de marketing van een exclusief label.
Kunst is toch wel vaker aanstootgevend? Of gaan mensen nu ook bij musea klagen als er iemand afgebeeld staat die zeer sexistisch of onrealistisch tentoongesteld staat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:09

Sizzle schreef:
Het gaat daar ook niet om het lichaam of de mens in de kleding, het gaat om de marketing van een exclusief label.

Het gaat wel degelijk ook om de marketing van het geheel, dus inclusief het lichaam van de mens in dat label. En dergelijke beeldvorming heeft wel heel duidelijk invloed op het onderbewuste (en dat is ook vaak genoeg aangetoond.) Vrijwel iedereen, op mensen met bepaalde neurologische / psychiatrische aandoeningen na, is gevoelig voor onbewuste beinvloeding.
Uiteraard, zou ik haast zeggen, dat is namelijk ons leermechanisme van een paarmiljoen jaar. Dat ga je echt niet zomaar stoppen.

Ook mensen die denken dat ze er niet gevoelig voor zijn, blijken dat keer op keer op keer wel te zijn, al zijn de exacte invloeden wel subtiel. (Je kunt niet met 1 dingetje maken dat iemand iets totaal tegennatuurlijks doet. Maar je kunt wel steeds net een grens een beetje opschuiven, of iemand net iets beter of iets minder over zichzelf laten voelen, etc.)

Het gevolg van al die onbewuste beinvloeding is wel degelijk dat veel mensen geen realistisch beeld hebben van wat normaal is en zichzelf en andere onrealistische verwachtingen stellen. Daarnaast speelt dit in de kleding zelf door: je kunt kleding die ontworpen is voor zeer magere modellen niet zomaar omzetten naar iets voor gewone mensen. Dat is in elk geval gecompliceerder dan overal een cm stof bijdoen. Bij veel mensen ontstaat zo (onbewust! en heel geleidelijk) het beeld dat ze niet goed genoeg zijn, en dat kan leiden tot onvrede met zichzelf of met anderen. Dat valt tegen te gaan maar dat kost wel moeite, bewustwording en energie. De wereld is beter af als we niet eerst de schade zouden doen om het vervolgens proberen die weer te repareren.

In een museum zou ik er uiteraard geen moeite mee hebben, dat is een andere situatie. Alleen al omdat mensen die in een museum zijn best op andere manieren willen kijken. De beelden daar gaan naar hun bewuste, niet naar hun onderbewuste, en dan kan het ook een hele andere reactie oproepen: een kritische beschouwing over onze maatschappij bv.
Maar ook al zou de foto artistiek zijn, het gaat wel degelijk om 'echte' reclame die gewoon wordt gedeeld op allerlei plekken. En daarmee dus heel veel van de kritische / beschouwelijke houding die we bij museumstukken hebben omzeilt.

Dat kunst aanstootgevend kan zijn is tot daaraantoe, maar reclame is zo alomtegenwoordig dat we de dingen die de eerste 5 keer aanstootgevend vinden, daarna als normaal gaan beschouwen. En dan vind ik dat we als maatschappij best mogen bedenken of we dat soort dingen als normaal willen beschouwen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:47

Hé die plaatjes ken ik ook ja. Elke keer als ik ze zie, zet ik er een opmerking onder, ik kan het niet langs me heen laten gaan. Een keer vond iemand het nodig om te antwoorden "ja, maar jij bent jouw droomfiguur met maatje 34 nu kwijt hé, dus je mag niks zeggen" Nee, ik was 30 weken zwanger op dat moment... een heel volwassen opmerking... Alsof ik niet tegen body shaming mag zijn als ik niet zelf aan een van beide kanten van het spectrum sta.
Ik ben overigens (zeker nu niet meer) helemaal niet dun, ik ben gewoon klein met van nature smalle heupen, en dan past een kont zélfs met een behoorlijk laagje erover nog steeds in maat 34. En zelfs voor mij doet de veroordeling van die maat pijn, ik kan me alleen maar voorstellen hoe dat aankomt als je dan inderdaad dun bent.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:20

Sizzle schreef:
minikatje schreef:

Dat probeer ik ookal een tijdje duidelijk te maken.
Je hebt verkoop modellen die een realistisch beeld moeten geven bij de wehkamp of H&M, C&A etc.
En je hebt de fashion modellen die meer een soort kunstobject zijn.
De foto moet dan blijven hangen in je hoofd als zijnde exclusief en 'anders'. Dat kan zijn door extreme make-up, bijzondere poses, spelen met belichting etc zodat een onrealistisch exclusief beeld op je netvlies blijft hangen die duidelijk niet voor het jan met de pet publiek bedoeld is.
Kunst is toch wel vaker aanstootgevend? Of gaan mensen nu ook bij musea klagen als er iemand afgebeeld staat die zeer sexistisch of onrealistisch tentoongesteld staat?

dit dus :j

en die plaatjes zijn voor mij nooit prettig Om Te zien, ben ik Dan geen echte vrouw? Maarja, die verbieden we ook niet he.

daarbij is mijn vriend toch echt wel een man hoor :j geen hond :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:29

minikatje schreef:

En zeer dikke mensen voor de gek.
Mwah, ik herinner mij deze hype nog.
[ Afbeelding ]

Dus mannen zijn honden en slanke vrouwen zijn botten.
Wel played not skinny ladies, er bestaat ook nog zoiets als een lelijk karakter.

ik snap dit ook niet hoor....alsof je,als je gewoon slank bent jezelf helemaal vol moet vreten om mollig te worden?Echt van de gekke.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:45

Vanuit mijn perspectief past op elk potje een dekseltje. Je hebt geen "echte mannen" of "echte vrouwen" want iedereen heeft daar een andere kijk op. Maar eerlijk, ik merk vooral veel negatiefs over mensen met overgewicht. Ik heb zelf eens tijdens een date gehoord dat die verbaast was hoeveel ik wist en dat ik erg intellectueel overkwam. Hij zei dat omdat ik overgewicht heb ik erg dom er uit zag. Nou leuk, dankjewel. Maar dat is dus wel het idee wat vaak ook word gecreëerd als je tokkies en weet ik veel wat ziet. Of dat je dan zogenaamd nooit gezond eet of kan sporten of iets in die richting. En dan heb ik het over overgewicht, niet een maatje 50 of groter. Ik heb maat 42/44

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:54

Meen je niet lifaya. Ik lees echt met open mond al die reacties zowel over dikke als dunne mensen. Wat zielig voor al die mensen dat ze te dom zijn om te denken voordat ze iets zeggen. ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:06

Ooh Lifaya, is het nog wat geworden met die date? _O-

Ik denk dat iedereen voornamelijk de reacties ziet die men zich zelf het meeste aantrekt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:10

lifaya schreef:
Vanuit mijn perspectief past op elk potje een dekseltje. Je hebt geen "echte mannen" of "echte vrouwen" want iedereen heeft daar een andere kijk op. Maar eerlijk, ik merk vooral veel negatiefs over mensen met overgewicht. Ik heb zelf eens tijdens een date gehoord dat die verbaast was hoeveel ik wist en dat ik erg intellectueel overkwam. Hij zei dat omdat ik overgewicht heb ik erg dom er uit zag. Nou leuk, dankjewel. Maar dat is dus wel het idee wat vaak ook word gecreëerd als je tokkies en weet ik veel wat ziet. Of dat je dan zogenaamd nooit gezond eet of kan sporten of iets in die richting. En dan heb ik het over overgewicht, niet een maatje 50 of groter. Ik heb maat 42/44

wat een vreselijke opmerking....jij overgewicht?Echt niet hoor!